eitaa logo
فقه و اصول کاربردی
101 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
202 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادامه مباحث بالا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر قرآن کریم / سوره نوح / آیه ۲۸ + گزارش تفصیلی حضرت نوح (ع) از سال‌ها تبلیغ دین خدا , همراه با رنج‌ها و سرکشی‌های کفار + رفاه و امنیت اخلاقی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و ... تنها در سایه دیانت امکان‌پذیر است + معنا و تاویل دخول در بیت حضرت نوح (ع) ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه 1403 / 3 / 8 + قمار ، همان لعب ، لغو و باطل است ولی به دلیل اهمیت در ترک آن ، به صورت مستقل به آن پرداخته شده است در قمار ، سه شاخصه وجود دارد در صورتی که مسابقه با عوض و با آلات قمار باشد حرام است نیزدر صورتی که بدون عوض ولی با آلات قمار باشد مسابقه گاه در موضوع حلال است و0 گاه در موضوع حرام به نظر می‌رسد موارد حرمت رهان منحصر به مواردی است که موضوعش حرام باشد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه 1403 / 3 / 10 مسابقه با موضوع حرام مانند موارد لهو و لعب ، وجود آلات قمار و عوض دار است مسابقه با موضوع جایز ، مواردی است که شاخصه‌های بالا را نداشته باشد مانند مسابقات ورزشی علمی کوهنوردی و... بسیاری مورد مسابقه با عوض را از مصادیق قمار می‌دانند مسابقه بدون عوض عمدتاً دلیلی برای حرمت آن نیست ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر قرآن کریم / سوره توبه / آیه ۲۲ 1403 / 3 / ‌‌10 ا نتخاب‌ها ی حساس و سرنوشت ساز ، سازنده بهشت یا جهنم است نمونه‌هایی از بهترین یا بدترین نتخاب‌ها توصیف‌ها و مقام‌های بهشتی جان و روان مومنان را می‌نوازد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ورود اجماع در مذهب شیعه و تحریف امامت و ولایت از اصول دین به فروع دین تعریف‌های گوناگون از علمای شیعه و سنی درباره اجماع ثقه بودن برای اعتبار یک حدیث کافیست بنابراین اجماع با آن همه طمطراق و با همه طرقی که دارد نه واقعیتی دارد ونه می‌تواند برای حدیث اعتبار بیشتری ایجاد کند. در سنت ، همه چیز به طور تمام و کمال درباره اعتبار احادیث بیان شده است بنابراین تمسک به اجماع نه ضرورتی دارد و نه اعتبار مستقلی غیر از سنت دارد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه + موارد تحقق قمار + در سبق و رمایه ، جواز رهان مسلم و در قمار،لعب ، لهو و ...منع رهان مسلم است . در مواردی غیر از این دو ، همچون مسابقات در امور راجح ، مندوب و جایز ، رهان چه حکمی دارد ؟ + ادله منع ، ناظر به موارد ممنوعه و در آنها غلبه و انصراف دارد بنابراین می‌توان گفت در غیر موارد ممنوعه دلیلی بر حرمت رهان نیست در فقه ، موارد عدیده‌ای بدین گونه است . ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول + ورود ناخواسته برخی از مباحث مربوط به اهل تسنن در فقه و اصول شیعه آیا اجماع با آن همه اقسام و مسائل ، بحثی کاربردی و یکی از مصادر و ادله احکام است ؟ + اجماع در تشیع و تسنن + اجماع از نظر شیعه هنگامی معتبر است که کاشف قطعی از قول معصوم (ع ) باشد در حالی که هیچ یک از طرق ارائه شده برای این امر، واصل به مقصود نخواهد بود ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادامه مباحث بالا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه 1403 / 3 / 17 تقسیم بندی‌های مهم مسائل مربوط به قمار رهان در موارد جایز ، راجح و مندوب را می‌توان تخصصاً از موارد حرام جدا نمود پرداخت رهان توسط فرد ثالث ، حاکمیت و یا موارد :نذر وقف و وصیت نمی‌تواند مجوز رهان در موارد ممنوعه باشد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نشست علمی «بررسی میزان و نحوه تأثیر علم رجال در فرایند استنباط» 🎤استاد حمید وحیدی 🎤استاد سید مصطفی حسینی‌ نسب 🎞فیلم جلسه 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۰ + مسابقه ، گاه با عوض و گاه بدون عوض است . + مسابقه عوض‌دار گاه با آلت قمار و گاه بدون آلت قمار است + آیا قمار ، سه شاخصه لهو و رهان به همراه آلات قمار است و یا آنکه لهویست که دو شاخصه رهان و آلات قمار دارد ؟ + آیا مسابقه بدون رهان و آلات قمار ، باز هم حرام است و مصداق قمار می‌باشد ؟ + فروضی که قمار تحقق می‌یابد و فروضی که قمار نیست . + آیا با صرف رهان و یا الات قمار ، قمار ، محقق خواهد شد ؟ + حکم یلیط‌های بخت‌آزمایی چیست ؟ ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۰ + اجماع همچون آزادی ، دموکراسی ، حقوق بشر و ... عنوانی سیاسی و از ناحیه سیاست مداران و در راستای غصب خلافت می‌باشد. + اجماع ، آنگاه حجت است که کاشف از قول معصوم ( ع)و در نهایت ، خبر واحد و یا متواتر می باشد یعنی در حقیقت همان سنت است و هیچ چیز دیگر + اجماع به قول سید مرتضی فقط اجماع دخولی و به قول شیخ طوسی فقط اجماع لطفی است . بحث اجماع در اصول شیعه به تقلید از اهل تسنن و شاید با قصد تالیف بوده است ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳ / ۳ /۲۲ + برگزاری مسابقات در موضوعات حلال و جایز ، با رهان و بدون رهان چه حکمی دارد ؟ + اصاله الجواز ،اصاله الحلیه و اصالت الصحه ،مقتضی مشروع بودن برگزاری مسابقات حلال و جایز است + ادله مانعه که در باب سبق و رمایه و نیز در باب قمار و باطل آمده است در مورد حرام انصراف و غلبه دارد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۴ + اجماع از مصادر احکام فرعی است و حال آنکه اجماع نخستین ، در ارتباط با اصلی از اصول دین و غصب خلافت است + جعل و وضع اجماع از اهل تسنن است و در فقه جعفری مستندی برای آن نیست + برخی از بزرگان شیعه ناگزیر به بحث از آن و ورود آن در فقه جعفری شدند همانند بسیاری از اصطلاحات دیگر که در اصول شیعه ماندگار شده و وارداتی ازاهل تسنن اند + اجماع دخولی و لطفی کاشف از هیچ حدیثی نمی‌باشند ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳/ ۳/۲۴ + مهم‌ترین مباحث ، پیرامون جواز اصل مسابقه در هر امر خیر و مندوب است و رهان هم بدون اشکال فرد اکمل و اتم مسابقه می‌باشد + نفس مسابقه و مسارعه در امر خیر در فاستبقوا الخیرات و سارعوا... خواسته شده نه فعل خیر + خداوند با تاکیدات و در دفعات بسیار از ما مسارعه و مسابقه خواسته ولی ما آن را حرام می‌دانیم و این نقض غرض مولاست ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر قرآن کریم / سوره توبه / آیه ۲۳ و۲۴ ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۴ + خود فراموشی از مهم ترین بلیات + معرفت و تربیت نفس ، بایستی به گونه‌ای باشد که در هنگام انتخاب ، مهم ترین چیزها برایش دوست داشتنی تر از خدا نباشد + هرگاه عزیزترین افراد خانواده , کفر را انتخاب کنند , مومن باید همه را به کناری نهاده و خدا ، دوست داشتنی ترین فرد برایش باشد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه در اسلام به امر مسابقات به صورت نظام سازی و مدیریتی پرداخته شده است به صورتی که شخص پیامبر (ص) در مسابقات تیراندازی ، اسب سواری ،شترسواری و کشتی ، پیشگام و حتی خود برگزار کننده مسابقات بوده اند. ادله بسیاری در کتاب و سنت با واژه مسابقه ، مسارعه و ... ، ما را به اهتمام به برگزاری مسابقات فرا می‌خواند پس چگونه می‌توان گفت : اصل در مسابقه ، چه با رهان و چه بدون ان حرام است بلکه صحیح ان است که گفته شود : اصل در مسابقات : علمی ، ورزشی و معنوی جایز است جز در مواردی که شارع منع کرده است مانند موارد : لعب ، لغو ، لهو ، باطل و قمار به بیان دیگر اصل ، جواز برگزاری مسابقات با موضوع حلال است جز در موارد حرام وگرنه آن همه اهتمام شارع به دعوت به برگزاری مسابقات در امور خیر ، راجح و مندوب ، لغو خواهد بود ادله‌ای که مسابقات و رهان را منع می‌کند ، انصراف و غلبه درموارد حرام دارد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول اجماع معتبر اجماعی است که کاشف از قول معصوم (ع) و وی در بین مجمعین باشد (دخولی ) و بالاخره اجماع همان خبر واحد و یا خبر متواتر است ادعاهای اجماع در کتاب‌های فقهی عمدتاً به معنای اتفاق همه فقهاست و اجماع اصطلاحی نیست چون مواردی که ادعای اجماع شده معمولاً مستند به آیات و احادیث بسیار است. آیا اجماع از مصادر احکام می باشدو تاکنون دلیل حکمی قرار گرفته است ؟ نمی توان مواردی برای اجماع دخولی یافت که دلیل حکمی قرار گرفته باشد . ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳ / ۳ /۲۹ احادیث مربوط به حرمت قمار بیشتر ناظر به تحقق قمار با آلات قمار است قمار پیش از آنکه به عنوان رهان و آلات قمار مطرح شود ، امری لهوی است و این خود موضوعی مستقل در حرمت است . گاه معصوم (ع) به جای اینکه حکم را بیان کنند به معیار توجه می‌دهند مثلاً می‌پرسند : آنگاه که خداوند ، حق و باطل را از یکدیگر جدا نمود ، نرد و شطرنج از کدامیک از آنهاست ؟ ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ‌ ۱۳۰۴ / ۳ / ۲۹ هرگاه در بین اجماع کنندگان امام ( ع ) باشد ، آن اجماع حجت است ، گرچه دو نفر باشند و اگر امام ( ع ) در بین آنان نباشد حجت نیست گرچه ۱۰۰ نفر باشند نخستین اجماع درباره خلافت بوده است و پس از ان از مصادر احکام فرعیه نزد اهل تسنن گردید تنها ، اجماع دخولی است که مستلزم قول امام (ع ) است که آن هم غیرعملی می‌باشد زیرا کسی مدعی نقل آن نشده است ادله‌ای که اهل تسنن برای حجیت اجماع ، اقامه کرده اند . پذیرش اجماع از سوی امامیه از آن رو بوده است که انکار آن به معنای انکار خلافت به شمار می‌آمده است ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
بسمه تعالی سلام علیکم با توجه به اتمام درس خارج مسابقات و قمار پیشنهاد شما برای بحث جدید چیست؟ لطفاً مطالب مورد نظر خودتان را به صورت صوت و یا پیام با این شماره 09132863751 در ایتا بارگذاری فرمایید با سپاس فراوان
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه تعریف هر چیز و از جمله قمار ، نقش اساسی در اجرای احکام مربوطه دارد قمار با دو یا سه شاخصه با توجه به مبانی و ادله قرآنی و روایی فتاوی مراجع معاصر در خصوص احکام قمار بازی با ورق و از جمله پاسور چه حکمی دارد ؟ ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر قرآن کریم / سوره توبه / آیه شریفه ۲۳ و ۲۴ آیا حکم به کنار نهادن خانواده در صورت کفر ورزی آنان و نیز به کنار کار و مسکن در تعارض با ایمان داری ، عادلانه و منصفانه است ؟ خدا و رسول بر اموال و جان‌های مومنان مقدم و بر آنهاولایت دارند امدادهای الهی در جنگ‌ها ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402