🔻
☑️ قربانی در سنت زرتشتی و ایران باستانی
هر سال به عید قربان که میرسیم عدهای میگویند: «شما مسلمانان چرا خون حیوانات را میریزید؟ چرا قربانی میکنید؟ ما آریاییها در دوران باستان به جای کشتن حیوانات، درخت میکاشتیم!»
در پاسخ باید بگوییم:
1. ما مسلمانان در عید اضحی (عید قربان) برای زنده نگه داشتن راه ابراهیم (ع) که پدر موحدین همه عالم است، و به شکرانه سرفرازی او در امتحان الهی، گوسفند قربانی میکنیم و گوشت آن را به فقرا و نیازمندان میدهیم. این یعنی انسانیت.
2. کسانی که مدعی هستند نباید خون حیوانات را ریخت، آیا خودشان تابحال گوشت نخوردند؟ همبرگر و سوسیس چه؟! ای کاش برخی افراد قبل از اینکه حرفی بزنند یک نگاهی به خودشان بیاندازند.
3. ما مسلمانان درخت هم میکاریم. منتها همین آریاییهای روشنفکرنما، در کریستمس، به تقلید از اروپاییها، درختها را قطع میکنند و به آن لامپ آویزان میکنند!
4. قربانی کردن گوسفند ،بز، اسب و گاو در فرهنگ هخامنشی و ایضاً در سنت زرتشتی همواره وجود داشته. آنان خیلی خیلی بیشتر از مسلمانان حیوانات را قربانی میکردند (حتی در مواردی مرسوم بوده که حیوان را قبل از قربانی شکنجه میکردند). برای مشاهده کامل اسناد نگاه کنید به:
https://b2n.ir/d62114
#عید_قربان #زرتشت #ایران_باستان #باستان_گرایی
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔻
⭕️ میگفت: ما فرزندان کوروش کبیر هستیم! ما از نژاد پاک آریایی هستیم! میگفت: مرگ بر مسلمونها... تا اسلام کفن نشود، این وطن، وطن نشود!
🔘 گفتم: چرا این حرفها رو میزنی؟
⭕️ گفت: در جنگ قادسیه، مسلمانها 15 هزار ایرانی را کشتند!
🔘 گفتم: چه خوب که دلسوز مردم وطن هستی! ولی چرا «مرگ بر انگلیس» نمیگی؟ که در جنگ جهانی اول، با ایجاد قحطی و بیماری در ایران، میلیونها ایرانی رُ کُشت و جمعیت ایران را از 20 میلیون نفر به 11 میلیون نفر رسوند؟ اصلا چرا «مرگ بر اسرائیل» نمیگی؟ طبق تورات، یهودیان در زمان خشایارشا، حدود 80 هزار ایرانی رو کشتند و هر سال هم دارند سالروز اون حادثه رو جشن ایرانیکُشون میگیرند. (جشن پوریم). اگر در ادعای وطن پرستی، صداقت داری، لااقل یک نگاه چپ به اسراییل بنداز.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔻
☑️ تصویر کوروش بر سقف دادگاه عالی امریکا
تصویر کوروش در دادگاه عالی نیویورک حک شده است. اما آیا این نشانهی عظمت شخصیت کوروش است؟
🔘 پاسخ:
این تصویر زیر گنبد دادگاه عالی نیویورک (The New York County Supreme Courthouse) در کنار تصاویر حَمورابی (پادشاه بابِل باستان)، سولون (شاعر و سیاستمدار یونان باستان)، جورج واشینگتن (نخستین رئیس جمهور امریکا)، آبراهام لینکُلن (شانزدهمین رئیس جمهور امریکا) و... قرار دارد. شمایل کوروش به همراه نمادهای یهودی از جمله ستاره ششپر، تورات و شمعدان یهود مشهود است که نشان میدهد در این تصویر، کوروش به عنوان منجی یهودیان ستایش شده است.
اکنون باید پرسید که این قضیه چه جای افتخار دارد؟ شوربختانه برخی از هموطنان، در اثر کمبودهای شخصیتی و اجتماعی، دربِدَر به دنبال دستآویزی هستند تا از آن بت ساخته؛ به آنان افتخار کنند. چرا باید تمجید چند یهودی رباخوارِ جهانخوار از کوروش، برای ما سبب افتخار باشد؟ آنان، کوروش را بازیچه اهداف خود کرده اند. اگر کسانی کوروش را دوست دارند، باید تلاش کنند که او را از چنگال این جهانخواران نجات دهند. نه اینکه از بازیِ رندانهی استکبار با تصویر کوروش، سرمست شوند.
🔶 اما درباره کوروش و ارتباطش با یهود، نکاتی را بیان میدارم:
شیمون پرِز (Shimon Peres) رئیس جمهور اسبق رژیم صهیونیستی گفته بود که کوروش، نخستین صهیونیست جهان بود. همچنین اسماعیل رایین (از اعضای ساواک) در زمان شاه، کتابی نوشت با عنوان «فراماسونری و فراموشخانه در ایران» و در این کتاب مدعی شد که کوروش، رهبر فراماسونری در جهان باستان بوده است. به عبارتی، ماسون اعظم بوده است:
https://www.adyannet.com/fa/news/16794
امروزه، رسانههای استعماری، تلاش میکنند کوروش را به عنوان نماد و مظهر هویت به ذهن جوان ایرانی القاء کنند. این در حالی است که در گذر هزاران سال، کوروش هیچ گاه نماد هویت ایرانی نبوده است. در سختترین لحظات، در شبهای عملیات در دوران دفاع مقدس، کوروش کجا بود؟ نام و یاد کوروش، فقط در لحظاتی سرخوشی بر سر زبانهاست. در سختیها ناپدید میشود! رسانههای صهیونیست، با دروغ و دَوَنگ، ابتدا چهرهای رمانتیک و بابِ میل جهانخواران از کوروش ساختند و سپس به وسیله رسانههای مزدورِ خود، این خوانش از صورت و سیرت کوروش را نشر دادند. نتیجه آن شد که امروز، اکثرِ دوستداران کوروش، افرادی هستند که در برابر جبهه جهانیِ کفر، کاملاً تسلیم و ذلیل اند و در عین حال، زبانشان جلویِ جبهه جهانی مقاومت دراز است. استعمار خوب این جماعت را شناخته است. دولت استرالیا (که دست نشانده ملکه انگلیس است)، مجسمه کوروش را در یک پارک، لای علفها قرار میدهد و عدهای سادهاندیش نیز هم اشک شوق میریزند که استرالیا به هویت ما احترام گذاشته است:
https://www.adyannet.com/fa/news/24843
تصویر کوروش زیر گنبد دادگاه عالی نیویورک با نمادهای یهودی نیز به همین صورت. واقعیت آن است که استفاده ابزاری صهیونیستها از تصویر کوروش، مایه ننگ است. نه اسباب فخرفروشی.
آیا مایل هستید آلبوم تصاویر مربوط به این نوشتار را تماشا کنید؟ بنگرید:
https://www.instagram.com/p/CQwBFK9sf4B/
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔻
☑️ کوروش زمان طلوع کرد!
#امیرعباس_فخرآور، مشهور به #ننگ_آور متولد 1354 در تهران، هم اکنون ساکن واشینگتن در ایالات متحده امریکا است. منتقدین و دوستان پیشین وی، از او به عنوان فردی روانپریش یاد میکنند که از اختلالات متعدد شخصیتی رنج میبرد. فخرآور در سال 2013، سنای کنگره ملی ایرانیان را تأسیس و خود را به عنوان رئیس آن منصوب کرد!
او ادعا کرده وقتی در ایران بود، به اتهام اقدام علیه نظام و به عنوان یکی از رهبران سیاسی جریان دانشجویی بازداشت شد. پس از مدتی که از زندان به مرخصی رفت، با پرداخت رشوه به مأمور فرودگاه، توانست از ایران فرار کند و به دبی و از آنجا به امریکا برود! اما هفتهنامه اشپیگل مینویسد: در واشینگتن (بین ایرانیان) گفته میشود که فخرآور یک خلافکار معمولی بوده و در زندان اوین تصادفاً در تماس با رهبران مخالف سیاسی قرار گرفت. ولی نصر، احمد باطبی، ناصر زرافشان و نجمه بزرگمهر نیز هر یک، به صورتی، فخرآور را شیّاد، حقهباز و مزدور نظام نامیدهاند.
امیر عباس فخرآور، در سال 2006 در صحن سنای امریکا، علیه جمهوری اسلامی ایران شهادت داد و خواستار تحریم بیشتر ایران شد.
او همچنین در انتخابات 2020 امریکا، حامی ترامپ بود.
مدتی پیش برخی از رسانههای وابسته به جبهه سعودی - صهیونیست، از پروژه کوروش دوم، پرده برداشتند که قرار است شخصی به رهبری مخالفان جمهوری اسلامی برگزیده، و ایران آزاد شود (!) از آن زمان، هر یک از سران مخالفین نظام، مدعی شدند که آن «کوروش زمان» من هستم! این گذشت و گذشت، تا اینکه امیرعباس فخرآور نیز زبان باز کرد. او که بارها خود را از تبار کوروش هخامنشی، آرَش زمان و خواهرزادهی رضاشاه نامیده، در فروردین 1400 پرده از رخ برداشت و مدعی شد: شاهزاده رضا پهلوی، به آرمان سلطنتطلبی پشت کرده و طرفدار سیستم جمهوری شده است. فخرآور در ادامه، خود را رهبر جریان سلطنتطلب (=پادشاه جدید ایران) معرفی کرد که میخواهد پا جای پای کوروش هخامنشی و رضاشاه بگذارد.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔻
مزار شریف، مزار علی (ع)، یا مزار زرتشت؟!
در شهر مزار شریف (مرکز ولایت بلخ افغانستان)، مزار کسی قرار دارد که مردم، او را بسیار محترم میدارند و این شهر، به سبب وجود این مزارِ شریف، "مزار شریف" نامیده شد. مردم افغانستان و تاجیکستان، بر این عقیدهاند که آنجا مقبرهی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) است.
به تازگی برخی از زرتشتیان مدعی شدهاند که مزار شریف، مزارِ علی (ع) نیست. بلکه مزار زرتشت است! چون طبق روایات زرتشتی، زرتشت در بلخ از دنیا رفت، پس ناگزیر، آن بنا باید مربوط به زرتشت باشد.
☑️ مزار شریف، مزار زرتشت نیست:
اولاً برای این ادعا که مزارِ شریفِ "مزار شریف"، قبر زرتشت باشد، هیچ سند تاریخی وجود ندارد.
ثانیاًطبق متن اَوِستا (کتاب مقدس زرتشتیان)، دفن مردگان در خاک، گناه بسیار بزرگی است. به همین سبب، زرتشتیان، در طول تاریخ، تا همین نیم قرن پیش، مردگان خود را دفن نمیکردند. بلکه درون دخمهها قرار میدادند تا اجساد مردگان خوراک لاشخورها و کلاغها شود. با این سخن، زرتشت نمیبایستی مقبره و مزار داشته باشد.
☑️ آیا مزار علی بن ابیطالب است؟ دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد.
دیدگاه اول: در اواخر دوران بنیامیه، خلفای اموی به جنون افتاده، به جان و مال و ناموس محبین اهل بیت دست درازی میکردند. خوف این وجود داشت که مبادا بنی امیه، مزار علی (ع) در نجف را پیدا کرده، آن را شکافته و به پیکر حضرت اهانت کنند. از همین روی، امام صادق (علیه السلام) به ابومسلم خراسانی نوشتند که قبر امیرالمؤمنین را باز کرده، پیکر حضرت را به نقطهای دور ببرند تا از هتک حرمت در امان بماند. ابومسلم و یارانش چنین کرده، پیکر امیرالمومنین را با احترام به سوی بلخ بُرده و در روستایی دور افتاده به نام خواجه خیران (شهر مزار شریف کنونی) به خاک سپردند. کتیبهای هم نوشتند و در آن، صاحب قبر را معرفی، سپس کتیبه را زیر خاک پنهان کردند. سالها بعد، سلطان سنجر سلجوقی که این قضیه را فهمید، دستور داد همه جا را بگردند و مزار علی (ع) را یافتند.
دیدگاه دوم: در قرن ششم هجری، در بلخ، سیدی از نوادگان امام زین العابدین (علیه السلام) زندگی میکرد که نامشان ابوالحسن علی بن ابیطالب بود. در حقیقت، این سید، که از نسل امیرالمؤمنین بود، تشابه اسمی با حضرت داشت و از آنجا که انسانی کریم و باسخاوت و صاحب شأن و جلالت بود، نزد مردم بسیار محترم قرار گرفت. پس از درگذشت ایشان، مردم مزار آن بزرگوار را گرامی داشتند و هر گاه قصد توسل به اهل بیت پیامبر میکردند، به زیارت آن بارگاه میرفتند. لذا مزار شریفِ «مزار شریف» مربوط به این سید جلیل الشأن است.
مشاهده اسناد: https://www.adyannet.com/fa/news/32507
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔻
#نظرسنجی
☑️ چرا جهانخواران استعمارگر و صهیونیستها، هخامنشیان را بزرگ کردند؟
عموم ایرانیان در طول تاریخ اصلاً کوروش و هخامنشیان را نمیشناختند. در تمام آثار فاخر ادبی ایرانی، هیچ اسمی از کوروش وجود ندارد. حتی در متون تاریخی ایرانی، کوروش شخصیتی کوچک و کمارزش است. طبری و امثال او میگویند: کوروش یک یهودیزاده و یک فرمانده نظامی بود که بهمن اردشیر (پادشاه سلسله کیانیان)، او را به حکومت ناحیه فارس گماشته بود. یعنی کوروش در روایات ایرنی، یک حاکم خُرد دستنشانده بیش نیست. اما از اواخر قاجار حکومت انگلیس، چند نفر (همچون سر جان مالکوم، راولینسون و...) را به ایران فرستاد و اینها بودند که به ایرانیان القاء کردند: کوروش پدر شماست! هخامنشیان مظهر هویت شما هستند! در دوران پهلوی هم جمعی از یهودیان صهیونیست (از جمله هرتسفلد، آستروناخ و...) این طرح استعماری را پیش بُردند. به نظر شما، چرا جهانخواران استعمارگر و صهیونیستها، هخامنشیان را بزرگ کردند؟ چه هدفی را دنبال میکنند؟
☑️ لطفاً در صفحهی اینستاگرام ما، نظر خود را بنویسید:
https://www.instagram.com/p/CJJKKyLB61s/
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔻
حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه میگوید که رستم به همراه رَخش، به گندمزاری وارد شده؛ اسبش را برای چَرا رها کرد و خود به استراحت پرداخت. ناگهان دشتبان به سوی ایشان رفت و با چوب بر پای رستم زد که چرا اسب خود را در گندمزار رها کردی تا از آنچه كه براى آن رنج نبردهاى، بهرهمند گردد؟ مگر نمیبینی که گندم را لگدمال کرده است؟ رستم، خشمگین، هر دو گوش آن مرد را به دست گرفت، آنها را کشید و از سر جدا کرد!
ز گفتار او تيز شد مرد هوش
بجست و گرفتش يكا يک دو گوش
بيفشرد و بركند هر دو ز بن
نگفت از بد و نيك با او سخن
دشتبان ستمدیده، از سرِ درد و رنج، گوشهای خود را برداشته؛ فریادکنان به سوی پهلوانی دلیر به نام اولاد (اولات) رفت و از او یاری خواست. اولات که چنین دید، با یارانش به سوی رستم رفت و به او گفت: نامت چیست؟ چرا اسبت را در گندمزار رها کرده و گوشهای دشتبان را برکندی؟ رستم در پاسخ، به اولات گفت: اگر نام من بدانی، روان از تنت بیرون خواهد شد. پس شمشیر از نیام برکشید و به سوی اولات و یارانش تاخت. رستم، به زخم شمشیر، سر از بدن یاران اولات جدا کرد و او را به بند کشید: «به يک زخم دو دو سر افگند خوار، همى يافت از تن به يک تن چهار». یعنی رستم با هر ضربت شمشیر، دو سر را از بدن جدا کرد و بدن هر کدام از آنان را چهار تکه کرد.
حکیم فردوسی، به روشنی، منصفانه، حقیقت را بیان میکند. او قهرمان داستان را سانسور نمیکند. خیلی رک و صریح، از زشتی رفتار رستم سخن میگوید که بدون اجازه، وارد گندمزار شد و به جای معذرتخواهی، گوشهای دشتبان ضعیف را کَند و از سر جدا کرد. رستم، در نهایت آن چند جوان (که از دید نگارنده، عدالت خواه بودند) را گردن زد و سرهایشان را برید. این را نشانهی بزرگواری و عظمت میدانم که حکیم فردوسی، حقیقت را به پای تعصبات ناسیونالیستی ذبح نمیکند.
#شاهنامه
#فردوسی
#تاریخ_ایران
#نقد_باستانگرایی
#شاهنامه_خوانی
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
لطفاً بخوانید
شهید فرهاد خادم (متولد 1336)، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، و از مهندسان فعال در تنگهی چذابه بود که در سال 1360، در عملیات فتح المبین در 24 سالگی به شهادت رسید.
☑️ شفای فرهاد به دست امام حسین (ع)
به گفتهی خانم تاجگوهر خداداد کوچکی (مادر شهید فرهاد خادم) وقتی فرهاد خردسال بود (2-3 ساله)، به شدت بیمار شد. شب عاشورا بود. پدر و مادر فرهاد، ناامید از همهجا، در خیابان با دستهی عزاداران امام حسین روبرو شدند. بارقهای از امید در قلب تاجگوهر درخشیدن گرفت و ناله کنان امام حسین را صدا زد و از او یاری خواست. با گذشت مدتی اندک، فرهاد از بیماری سخت، نجات مییابد. اما محبتی که امام حسین به این خانواده زرتشتی کرد، فراموش نشد. مدتی گذشت، خانم تاجگوهر هر ساله نذر خود را ادا میکرد. مدتی بعد پیوند این خانواده با آل محمد (صلی الله علیه و آله) دو چندان شد. این خانواده در سفری به مشهد، به زیارت امام رضا (علیه السلام) هم رفتند و این برنامهی هر سالهی این خانواده شد.[1]
☑️ کتاب «جای پای فرهاد»
این کتاب، زندگینامهی شهید فرهاد خادم است که از زبان مادرش روایت شده و از سوی انتشارات روایت فتح در سال 1389 به چاپ رسید.[2] مادر شهید، در تاریخ 7 مهر 1394، که میهمان برنامه خندوانه (با اجرای رامبد جوان) بودند، گفتند: این کتاب مورد توجه عموم قرار نگرفته بود، تا اینکه رهبر معظم انقلاب، آیت الله خامنهای، این کتاب را دیدند و از آن تمجید و قدردانی کردند، از آن روز کتاب زندگی فرزندم مورد توجه قرار گرفت و به چاپ دوم هم رسید. (نقل به مضمون)
☑️ پشت به شاه، رو به امام
شهید فرهاد خادم، جزو آن دسته از زرتشتیانی بود که در قبال خیانتهای شاه سکوت نکرده، فریاد «مرگ بر شاه» سر داد. او جزو نخستین زرتشتیانی بود که با نهضت امام خمینی (ره) همراهی کرده، در راهپیماییها و تظاهرات، نقش فعالی داشت.
🔸 پینوشت:
[1]. ایسنا، شنبه، 5 مهر 1393.
[2]. فرهاد خضری، جای پای فرهاد (زندگینامه شهید فرهاد خادم)، تهران: انتشارات روایت فتح، 1389.
#زرتشتیان
#فرهاد_خادم
#فرهاد_خادم_ir_bastan
#وطن
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔻
دلباختگان کوروش هخامنشی در خدمت صدام
اینجانب (ادمین کانال n_bastan در تلگرام) حدود یازده سال است که در عرصه ناسیونالیزم (ملیگرایی) و تاریخ ایران باستان مطالعه میکنم. ناگزیر دربارهی جریانهای ناسیونالیستی تُرک، عرب و بلوچ و... نیز مطالعات و پژوهشهای میدانی داشته ام. میخواهم یکی از تجربیات خود را عرضه کنم.
گروهکهایی مثل نضال (الاحوازیه) در سالهای اخیر موفق شدهاند عدهی قابل توجهی از جوانان عرب ایران را به سمت خود جلب کنند. این گروهکها که از دید خودشان، هویتطلب و از دید ما، تجزیه طلب هستند، بر دو زخم مینشینند. در حقیقت، آنان مردم عرب را متوجه زخمها و دردها میکنند و به ایشان میگویند: درمان دردها این است که خودمان یک کشور مستقل عربی داشته باشیم. راه چاره آن است که به صورت فرهنگی و مسلحانه اقدام کنیم. این دو زخم عبارت اند از:
نخست. معیشت و آبادانی: وقتی دولت (دولتی که به هر طریق از مردم رأی گرفته) نفت و گاز را از زیر پای مردم میبَرَد و در تأمین معیشت آنان کوتاهی میکند، این زخم میشود بر دل مردم. البته در این چهل سال، هرگاه امور به دست نیروهای انقلابی بود، کارهای بزرگی انجام شد که قابل انکار نیست.
دُوّم. شخصیت و آبرو: وقتی عدهای زیر پرچم کوروش هخامنشی و با شعار آریاییگرایی، به عربها اهانت میکنند، این میشود یک زخم بر دلهای مردم عرب خوزستان. درحالیکه آنان جزو اصیلترین مردمان عرب هستند که بسیاری از زمان ساسانیان و برخی هم از دوران اسلامی در خوزستان زندگی میکنند. بارها از برخی مردمان عرب شنیدم که ما فقر را تحمل کردیم و میکنیم. اما اهانت و تحقیر را تحمل نمیکنیم. یعنی فحش و ناسزا، چیزی است که آن را نمیبخشیم.
متأسفانه تعداد قابل توجهی از پیروان جریان نضال (الاحوازیه) در حسابهای کاربری خود در شبکههای اجتماعی، به نشر مطالبی در تمجید از صدام و سران بعث عراق اقدام میکنند. تیراندازی به سمت مردم عادی را هم بخاطر داریم. یقیناً آن دسته از دلباختگان کوروش که به هر بهانه، مردمان عرب را به باد ناسزا میگیرند، در این تفرقه و فجایعِ ناشی از آن سهیم هستند. به عبارتی دستشان به خون آلوده است. چون بر پیکر هموطنان عرب ما زخم میزنند و در نتیجه مگسهای سعودی و بعثی دور زخم جمع میشوند.
#صدام
#عرب
#الحواز
#الأحواز
#السوس
#عبادان
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
⁉️پدر اهورا مزدا کیست؟
آیا خدای #زرتشتیان #اهورامزدا پدر دارد؟
زُروان نام یکی از ایزدان باستانی است. زروان در نوشتههای پهلوی خدای زمان است، اما بنا بر آیین زروانی، زروان خدایی است که در زمانی که هیچچیز وجود ندارد نیایشهایی به جای میآورد تا پسری با ویژگیهای آرمانیِ اورمزد داشته باشد که جهان را بیافریند.
🔴 #زروان یا زمان در آیین ایرانی تاریخی مبهم و طولانی دارد. در لوحههای بابِلی مربوط به سدهٔ پانزدهم پیش از میلاد از ایزدی به نام «زُروان» سخن رفتهاست. در # اوستا نیز به اختصار از این #ایزد یاد شده و در متون #پهلوی هم دربارهٔ آن سخن رفتهاست. زروان دراصل فرشتهٔ زمان است و با صفت اَکرانه (بیکرانه) از او یاد شدهاست. از صفات #زروان چنین پیداست که برای زمان، آغاز و انجامی تصور نشده و آن را همیشه پایدار و قدیم و جاودانی دانستهاند. از این زمان بیکرانه است که زمان کرانمند آفریده شد و ادامهٔ خلقت از طریق توالد و تناسل میسر گردید. در آیین مهرپرستی نیز زمانِ بیکرانه در رأس قرار دارد و زروان معمولاً بهصورت موجودی با سر شیر و جسمی که ماری دورِ آن پیچیده، تجسم یافتهاست نه فقط در #اوستا ذکر #زروان آمدهاست، بلکه در مآخذ نسبتاً قدیم یونانی هم به وجود آن اشارت رفتهاست.
📚منابع:
فرهنگ اساطیر، محمدجعفر یاحقی، ص۲۲۵
اساطیر و فرهنگ ایران در نوشتههای پهلوی، رحیم عفیفی، ص۵۳۹
دینهای ایران باستان، هنریک ساموئل نیبرگ، ص۳۸۸
فرهنگ اساطیر، محمدجعفر یاحقی، ص۲۲۵
دو قرن سکوت، عبدالحسین زرینکوب، ص ۳۳۶ و ۳۳۷
دو قرن سکوت، عبدالحسین زرینکوب، ص ۲۷۶ و ۲۷۷
ایران باستان، م.موله، ترجمه دکتر ژاله آموزگار ص ۷۱
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat