eitaa logo
هویت ما
214 دنبال‌کننده
76 عکس
28 ویدیو
2 فایل
نقد تاریخ جعلی که بر ما تحمیل نموده اند. با ما همراه باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴پوشش در ایران 🍃💐پوشش در باستان هم بنا به شرایطی که ذکر شد همیشه سبک و اسلوب خاصی داشته‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی چه نزد و چه نزد در ایران یک حقیقت بوده‌است و به هیچ وجه در به سر نمی برده‌اند. 🔴برخی معتقد هستند که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن در است. 📚ویل دورانت معتقد است نقش و زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را پراکندن "حجاب" در جهان دانست. 📚دائرةالمعارف لاروس نیز به وجود در ایران باستان اشاره می‌کند.در تفسیر اثنی عشری چنین آمده‌است: «تاریخ نشان می‌دهد که حجاب در ایران قدیم وجود داشته ‌است. پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را هم بررسی کرد 📚کوروش نیکنام از موبدان زرتشتی : در ایران و را هیچگاه برهنه نمی‌بینیم، نسبت به محل زندگی، آب وهوا وشیوه کار و زندگی هر شهر و روستا پوشش‌های گوناگونی وجود داشته که نمونه آن را هم اکنون در پوشش زنان گیلکی، مازندرانی، کرد، لر، بلوچ، بختیاری، ترک ، اقوام دیگر و زرتشتیان مشاهده می‌کنیم. از ویژگی‌هایی که در اینگونه پوشش‌ها به شکل یکسان وجود دارد دو چیز است، اینکه این پوشش‌ها با رنگ‌های طبیعت همگون است یعنی رنگ‌های سرخ، سبز، ارغوانی، زرد ودیگر زنگ‌ها در پوشش آنان بوده وکمتر از رنگ‌های تیره به ویژه سیاه استفاده می شده چون باور داشتند رنگ‌های کبود، افسردگی آور وغم انگیز است. اینکه در همه پوشش‌ها دستان زن و مرد برای انجام کارها به ویژه برای کشاورزی آزاد بود، نمونه پوشش‌ها را در اقوام لر، کرد، بلوچ، گیلکی و... می‌توان یافت. 🔴 با وجود اینکه زنان در ایران قدیم از لحاظ پوشش و حجاب جایگاه ویژه ای داشتند ، اما متاسفانه مشاهده می شود که در بین شاهان هخامنشی و ساسانی رفتارهای غیر انسانی علیه زنان صورت میگیرد و دستخوش تصرف و سو استفاده می گردد ، جای انکار نیست، تقریبا همه مورخین نوشته اند، از یونانی و در عصر هخامنشی گرفته تا مورخین عصر حاضر، درباره طبقه اشراف عهد می گوید: "هر کدام از آنها چند زن عقدی دارند ولی عده زنان غیر عقدی بیشتر است". 📚 (مشیرالدوله، تاریخ ایران باستان، جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1535). 📚 استرابون درباره همین طبقه می گوید: "آنها زنان زیاد می گیرند، و با وجود این زنان غیر عقدی بسیار دارند". (همان ماخذ، صفحه 1543). 📚ژوستن، از مورخان عصر اشکانی، درباره اشکانیان می گوید: "تعداد زنان غیر عقدی در میان آنها و به خصوص در خانواده سلطنتی از زمانی متداول شده بود که به ثروت رسیده بودند، زیرا زندگانی صحراگردی مانع از داشتن زنان متعدد است". (همان ماخذ، جلد نهم، صفحه 2693). آنچه در ایران باستان در میان طبقه اشراف معمول بوده است چیزی بالاتر از تعدد زوجات، یعنی بوده است. 🔴ازدواج با قبل از اسلام در آثار نویسندگان ایرانی و خارجی 📚سعید نفیسی می گوید: "چیزی که از اسناد آن زمان حتما به دست می آید و با همه هیاهوی جاهلانه که اخیرا کرده اند از بدیهیات مسلم تمدن آن زمان است این است که نکاح نزدیکان و محارم و زناشویی در میان اقارب درجه اول حتما معمول بوده است". (تاریخ اجتماعی ایران، جلد 2، صفحه 35). 📚و تصریحاتی که نویسندگان اسلامی از قبیل مسعودی، ابوحیان توحیدی، ابوعلی بن مسکویه کرده اند می آورد و جریان قباد با دختر ، و ازدواج چوبین با ، و ازدواج گشنسب که بعد مسیحی شد با خواهر خود را یادآور می شود. 📚مرحوم مشیرالدوله در کتاب نفیس خود: "ایران باستان" از مورخ قدیم یونانی، درباره نقل می کند که: "اینها (مغ ها) موافق عاداتشان حتی با مادرانشان ازدواج می کنند". (جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1546) و همچنین در مورد کمبوجیه، و درباره اردشیر دوم در مورد ازدواج با محارم اذعان کرده اند - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
💢هدف از پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در آیین زرتشت چیست؟⁉️‼️ ✅👈با نگاهي به اوستا متوجه اين نكته خواهيم شد كه هدف از پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك در آيين زرتشتي اين است كه انسان به روان برسد! توضيح اينكه بنا بر تعاليم زرتشتي، گاو (در اوستا: geu/geuš) نخستين آفريده اهورامزدا است، كه جهانِ پاك از روانِ او خلق شده است و لذا روحِ گاو نخستين در منابع زرتشتي از قداستِ وي‍ژه‌اي برخوردار است و مبدأ پاكي شمرد مي‌شود. 📚ابراهیم پورداود، گاتها کهن‌ترین بخش اوستا، تهران: انتشارات اساطیر، 1378. ص ۱۱۸ – ۱۱۷ ✅👈در تمامِ بخش‌هاي اوستا گاو و روان او (به اَوستايي: urvan geuš)‌ مورد ستايش قرار گرفته است و در اين باره اسناد بسيار وجود دارد. اما نكته عجيب اين است كه در اوستا، گاتها، هات 28، بند 1 می‌خوانیم: ahyâ ýâsâ nemanghâ ustânazastô rafedhrahyâ manyêush mazdâ pourvîm speñtahyâ ashâ vîspêñg shyaothanâ vanghêush xratûm mananghô ýâ xshnevîshâ gêushcâ urvânem. ✅👈ترجمه: ای مزدا، ای سپندمینو؛ اینک در آغاز با دست‌های برآورده ترا نماز می‌گزارم و خواستار بهروزی و رامشم. [بشود که] با کردارهای پاك و با همه‌ی خرد و منش نیک، «گئوش اوروَن» را خشنود کنم». زرتشت دست به سوی آسمان دراز می کند، نماز می گزارد، رامش و بهروزی می خواهد، و دست به دامانِ نيكي‌ها (پندار نيك و كردار نيك و گفتار نيك) ‌مي‌شود، و هدف او از نيكي، رسیدن به است. 📚Avesta, Yasna 28: 1, Based on edition of Karl F. Geldner, Avesta, the Sacred Books of the Parsis, Stuttgart, 1896. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🍃ﺩﺭﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ‏( ﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ” ﺗﻌﺼﺐ” ﺳﺆﺍﻝ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ‏ 💠“ ﺗﻌﺼﺒﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﮑﺎﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﯿﮑﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻋﺼﺒﯿﺖ ﻧﯿﺴﺖ، ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺘﻤﮕﺮﯼ ﯾﺎﺭﯼ ﺩﻫﺪ 📚اصول كافي/شيخ كليني(ره) جلد ٢ ،صفحه٣٠٨ - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴ناسیونالیسم و پاسخ اسلام قابل توجه باستانگرایان : 📛گرایش به جنبه های قومی و ملی در زبانهای اروپایی «ناسیونالیسم» خوانده می شود که برخی از دانشمندان فارسی زبان آن را «ملت پرستی» ترجمه کرده اند. مطابق بیان گذشته، بر و قومی و ملی متکی است نه بر و . 👈ناسیونالیسم را نباید به طور کلی محکوم کرد. اگر تنها جنبه داشته باشد، یعنی موجب بیشتر و روابط حسنه بیشتر و احسان و خدمت بیشتر به کسانی که با آنها زندگی مشترک داریم بشود، ضد عقل و منطق نیست و از نظر اسلام مذموم نمی باشد، بلکه اسلام برای کسانی که طبعا حقوق بیشتری دارند از قبیل همسایگان و خویشاوندان، حقوق قانونی زیادتری قائل است. 📛ناسیونالیسم آنگاه عقلا محکوم است که جنبه منفی به خود می گیرد، یعنی افراد را تحت عنوان ملیتهای مختلف از یکدیگر جدا می کند و روابط خصمانه ای میان آنها به وجود می آورد و حقوق واقعی دیگران را نادیده می گیرد. ✅نقطه مقابل ناسیونالیسم، «انترناسیونالیسم» است که قضایا را با مقیاس جهانی می نگرد و احساسات ناسیونالیستی را محکوم می کند. ولی همچنانکه گفتیم همه را محکوم نمی کند، را محکوم می کند نه احساسات را. 📚منبع : خدمات متقابل اسلام و ایران ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، انتشارات صدرا ، ص 58 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴چهار نمونه از منسوب به 🔰۱- دشوارترین قدم، همان قدم اول است. این در واقع یک اصطلاح معروف در زبان انگلیسی است به صورت: The first step is always the hardest 🔰۲- دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند. این جمله متعلق به سیاست مدار آمریکایی هست و اصل جمله عبارت است از : The hands that help are holier than the lips that pray 🔰۳- کار بزرگ وجود ندارد، به شرطی که آن را به کارهای کوچکتر تقسیم کنیم. این جمله متعلق به آمریکایی صاحب کارخانه خودرو سازی فرد می باشد. اصل این جمله هم به این شکل بوده : Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs 🔰۴- اگر همان کاری را انجام دهید که همیشه انجام می دادید، همان نتیجه ای را می گیرید که همیشه می گرفتید این جمله متعلق به ی معروف آمریکایی است. اصل جمله هم به صورت زیر بوده: If you do what you've always done, you'll get what you've always gotten - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴💥رابطه با یا 💠برای هیچ روز جای روز دیگر را تنگ نمی کند ⁉️به بهانه روز یعنی 25 بهمن ماه عده ای با افسانه پردازی سعی دارند علاوه بر تبلیغ یک رسم غیر ایرانی ، از آن برای اهداف شخصی و فکری خود بهره ببرند . 💢بررسی جشن : واژه فارسی اسفند یا سپندارمذ، از واژه پهلوی «سپندارمد» و اوستایی «سپَـنتَـه‌آرمَـئیتی»، برگرفته شده است. اصل این نام همانا «آرمئیتی» به معنای "زمین" است . (ترجمه‌های بارتولومه، دارمستتر و پورداود) 💢نامگذاری آخرین ماه فصل زمستان بنام اسفند یا نیز از همین ویژگی و سرچشمه گرفته است. چرا که در همین ماه، نخستین جوانه‌ها از خاک سربر می‌زند و زایش دوباره زمین را نوید می‌دهد. از همین رو، مردمان ایرانی این ماه و به ویژه روز پنجم آن که با نام ماه همانند است (یعنی اسفندروز از اسفندماه یا سپندارمذروز از سپندارمذماه) را روز گرامیداشت و بانوان می‌دانسته‌اند 🔴شخصیت اسپندارمذ : (موبد بزرگ زرتشتی) در فصل هشتادم از کتاب سوم دینکرد، را سنتی برگرفته از آمیزش با دخترش می‌داند که مشی و مشیانه (نخستین آدمیان و نخستین برادر و خواهر) آنرا ادامه دادند تا به نسل همه مردمان گیتی برسد. او هرگونه آمیزش به غیر از روش خویدوده را با آمیزش گرگ و سگ، و آمیزش اسب و خر مقایسه می‌کند که محصول جفت‌گیری آنها از نظر نژادی پست و فرومایه خواهد شد. این نکته‌ای است که مورد توجه و تأکید (پیشوای بزرگ ) نیز قرار گرفته و در بخش بیست و ششم گزیده‌های زادسپرم، خویدوده را موجب تولید نسل پاک دانسته است. 📚در گاتهای زرتشت (سرود ۴۵، بند ۴)، این واژه در معنای زمین و با توصیف «دختر اهورامزدا» آمده است 💢کارکردهای آرمئیتی یا در فرهنگ و ادبیات ایرانی بسیار فراوان و گسترده است. در «گاتها»ی زرتشت، بار از او یاد شده است و زرتشت بارها او را برای زندگی پاک، برای آرامش‌بخشی به کشتزاران، چراگاه‌ها و جانوران، برای پیدایی یک فرمانروای نیک، به یاری فرا می‌خواند. 📚سراسر اوستا و به ویژه «فروردین یشت» و یسنای ۳۸، آکنده از سخنانی در ستایش و گرامیداشت زمین و زن است. 💢با توجه به منابع موجود دانسته می‌شود که در ایران باستان، نه روز زن به مفهوم مطلق و امروزی آن، بلکه روز گرامیداشت زمین بارور و همتای انسانی آن یعنی بانوان بوده است 📚منابع : گات ها ؛ پورداود ، سرود 45 بند 4؛ آذرفرنبغ پسر فرخزاد، دینکرد، ترجمه فریدون فضیلت، کتاب سوم، جلد یکم، تهران، 1381، صفحه 143 تا 152. ارداویراف‌نامه، ترجمه به فرانسه از فیلیپ ژینیو، ترجمه به فارسی از ژاله آموزگار، چاپ دوم، تهران، 1382، صفحه 91. روایت آذرفرنبغ فرخزادان، ترجمه حسن رضائی باغ‌بیدی، تهران، ۱۳۸۴، صفحه ۱۶٫ روایت پهوی، ترجمه مهشید میرفخرایی، تهران، 1390، صفحه 219 تا 229. زادسپرم، گزیده‌های زادسپرم، ترجمه محمدتقی راشد محصل، تهران، 1366، صفحه 37. مینوی خرد، ترجمه احمد تفضلی، ویرایش سوم، تهران، 1380، صفحه 50 تا 52. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴💥آیین می باشد 🔰💥مقتضیات و شرایطی که قوم خانه نشین ایران شرقی در آن زندگی میکرد ، و دائما در معرض حمله بدویان مهاجم و مخرب بود ، در این اندیشه را ایجاد کرده که را اداره می کند : نیک و بد - نخستین شخصیت ناشی از مزداست ، و دوم از ارادهٔ شر ( ) نشات یافته است. در گرداگرد موجودات الهی قرار دارند ، که بعضی از آنان محتملا هستند ، که در اصل به صورت قوای پرستیده می شدند. بین این که نماینده ی مخالفت بین اندیشه و هوش است ؛ در پایان به فتح روح خیر خاتمه می یابد . 💥بنابراين ظاهر است و زرتشتی (( توحیدی ناقص )) می باشد . 📚منبع ایران از آغاز تا اسلام، تالیف رومن گریشمن ، ترجمه محمد معین ، چاپ هفدهم ، بهار 1386 ، ص 179 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴اهورامزدا نمادی که ایرانی نیست. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴وظایف در قبال در زرتشتی 🌞یکی دیگر از منابع که می‌تواند اطلاعاتی در این باره بدهد، کتاب «روایت پهلوی» است. چکیده مضمون آنچه در باره وظایف زن در قبال شوهر در این کتاب آمده، عبارت است از: 🌘دختر را از سن 9 سالگی می‌توان شوهر داد و در 12 سالگی نزدیکی با او جایز است. چنانچه زن از این خواست مرد تمکین نکند، مرگ ارزان (مستحق اعدام) می‌شود (ص 287). 🌘فرمانروایی مرد بر زن چنین است که مرد هر فرمایشی داشته باشد، زن باید انجام دهد. اگر زن به این سبب بر شوهر خود گله کند، نسبت به او بی‌احترامی کرده است (ص 288). 🌘اگر زن ، هر چیزی که مرد به او داده بوده است، مجدداً متعلق به مرد می‌شود. اما اگر مرد بمیرد، هیچ مقدار از اموال و دارایی‌های مرد به زن تعلق نمی‌گیرد (ص 288). 🌘 اگر زنی سه بار به شوهر خود بگوید «من زنی تو نمی‌کنم»، می‌شود (ص 288). 🌘 اما اگر مرد از آسیب به تن یا روان خویش یقین داشته باشد، می‌تواند زن را طلاق دهد. از شرایط حاصل شدن یقین این است که زن دشتان ماهانه را از شوهر پنهان کند (ص 289). 🌘چنانکه پیش از این در باره نداشتن شخصیت حقوقی زن در دین زرتشتی گفته شد، زن در هر صورت و در هر سنی می‌بایست سرپرست و قیم داشته باشد. این قیم می‌توانسته پدر، شوهر و یا کس دیگری باشد که دستگاه دینی-قضایی برای او معین می‌کرده است. 🌞به نظر می‌رسد متن فقهی روایت پهلوی در قیاس با فتاوی فرخزادان حقوق بیشتری برای زنان قائل شده است؛ چرا که آذرفرنبغ شوهردادن ساله را نیز به رسمیت شناخته است. 📚بنگرید به: روایت پهلوی، مهشید میرفخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، 1390؛ بارتولومه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی، ترجمه ناصرالدین صاحب‌الزمانی، تهران، ۱۳۳۷. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴تناقض با 📛پرده اول - كوروش می‌گويد: «منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه نیرومند، شاه بابل، شاه سومر و اَکد، شاه چهارگوشه جهان. پسر کمبوجیه، شاه بزرگ، شاه [شهر] انشان، نوه کورش، شاه بزرگ، شاه [شهر] انشان، از نسل ، شاه بزرگ، شاه شهر انشان. دودمان جاودانه پادشاهی که (خدایان) بل و نَبو فرمانرواییش را دوست دارند...» 📛پرده دوم - داريوش می‌گويد: «من داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه در پارس، شاه کشورها، پسر ویشتاسب، نوه ارشام هخامنشی. داریوش شاه گوید: پدر من ویشتاسب، پدر ویشتاسب ارشام، پدر ارشام آریامن، پدر آریامن چیش پیش، پدر هخامنش. داریوش شاه گوید: بدین جهت ما هخامنشی خوانده می‌شویم [که] از دیرگاهان اصیل هستیم. از دیرگاهان خاندان ما شاهان بودند. داریوش شاه گوید: هشت [تن] از نیاکان من شاه بودند. من نهمین [هستم] ما ۹ [تن] پشت اندر پشت ( در دو شاخه ) شاه هستیم» 🎴در لوح زرین که توسط شاهان هخامنشی (به احتمال بسیار زیاد در اواخر عصر هخامنشیان نوشته شده است) نیز تأکید شده که (پدربزرگ داریوش)، شاه بزرگ و حتی شاه شاهان بوده است! 📛پرده سوم - اجداد من (كمبوجيه اول و كوروش اول)، شاه، بلكه شاه بزرگ، شاه انشان بودند. ⁉️داريوش و فرزندان او نيز می‌گويند اجداد ما (آرشامه و آريارمنه) شاه بودند، آن هم شاهانی بزرگ و شاهِ شاهان! ‼️اين در حالی است كه كمبوجيه اول و كوروش اول (اجدادِ كوروش) مصادف و هم ‌عصر با آرشامه و آريارمنه (اجداد داريوش) بودند. ❓ به راستی اجداد شاه انشان بودند؟ يا اجداد ؟! آيا ممكن است در يك سرزمين، چند شاه وجود داشته باشد و در عين حال همه آن‌ها شاه بزرگ باشند؟! امروزه بر دانشمندان روشن شده است كه نام ديگر سرزمين پارس است و شهر انشان، در نزديك دژ سپيد Dež-e Espīd (بيضاء كنونی) واقع شده بود و حداقل از قرن ۷ پيش از ميلاد، انشان نام ديگر پارس بود. و از این قرار يا سخن كوروش در منشور، صحيح است، يا سخن داريوش و فرزندان او. به هر تقدير يكی از دو طرف (يا كوروش، يا داريوش) دروغ گفته اند. 📚منابع: [1]. منشور كورش بزرگ، بند ۲۰-۲۲، ترجمه فارسی از متن اصلی بابِلی، پروفسور شاهرخ رزمجو، بخش خاور میانه موزه بریتانیا، همچنين بنگريد به ترجمه پروفسور عبدالحميد ارفعي، و همچنين: The British Museum , Translation of the text on the Cyrus Cylinder, by Irving Finkel [2]. ترجمه کتیبه داریوش در بیستون، خبرگزاری میراث فرهنگی، کلیک کنید... (link is external)همچنین بنگرید به: The Behistun inscription, translation by L.W.‎ King and R.C.‎ Thompson, The sculptures and inscription of Darius the Great on the rock of Behiston in Persia, 1907 London, by livius.org Excavating an empire Achaemenid Persia in Longue Duree, Edited by Touraj Daryaee & other, Mazda Publisher, Costa Mesa, California, 2014, Chapter 4: Darius the First, the Ninth King Matt Waters [3]. بنگرید به «پیرامون لوح زرین آریارَمنَه» [4]. بنگرید به: Shahbazi.‎ A.‎ Sh (1986)‎, Ariyāramna Old Persian proper name, Encyclopædia Iranica, Vol.‎ II, Fasc.‎ 4, pp.‎ 410-411, In Iranica online: Last Updated: August 12, 2011.‎ به نقل از: D. Stronach, “Achaemenid Village I at Susa and the Persian Migration of Fars,” Iraq 34, 1974, pp. 239-48 esp. p. 248; J. M. Cook, The Persian Empire, New York, 1983, p. 8 عين متن نوشتار شاپور شهبازی چنين است: it is now established that the city of Anshan was on the site of Tepe Malīān (near Dež-e Espīd/Bayżā) in Fārs, and that at least from the middle of the seventh century B.‎ C.‎, the term Anshan was an alternative name for Fārs;‎ and since Anshan/Persis was ruled by Cyrus I, Ariaramnes could nothavereigned there [5]. امپراتوری هخامنشیان ، پیر برایان ، ج اول ، ص 268 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴چرا تا این اندازه دروغ می‌گویند؟ ‼️میزان دروغ‌هایی که کوروش‌ پرستان پیرو حقوق بشر و پیرو راه راستی گفته‌اند و می‌گویند، بیش از آنست که مجدداً نیاز به آوردن نمونه باشد و تاکنون در باره برخی از آنها سخن گفته‌ایم. ⁉️اما سؤال اینجاست که اصولاً چه نیازی به این حجم از ادعاهای واهی وجود داشته و چرا آنان تا این اندازه تاریخ را جعل می‌کنند؟ 🔰یکی از پاسخ‌های این پرسش، ساده و کوتاه است: چون دستشان از اسناد و منابع تاریخی خالی است. چون هنگامی که اولین ادعاهای فاش شد، بجای آنکه متنبه شوند و روش بهتری به غیر از و و نابودی فرهنگ و هویت مردم را در پیش گیرند، برای جبران آن دروغ‌های برملا شده، دست به ساختن و بافتن جعلیات تاریخی تازه یازیدند. دروغ‌هایی که بصورت تصاعدی و انگل‌وار به اندازه‌ای فراوان شده و رشد کرده که چونان ریسمانی سفت و سخت و چونان تارهای در هم تنیده بر دست و پای خودشان بسته شده و اینک چاره‌ای ندارند جز آنکه پاسخ هر منتقد منصف و واقع‌گرا و متکی به منابع را با بدهند. اما این نیز ریسمان سخت‌تر دیگری بر دست و پای آنان خواهد شد و راه واقع‌گرایی را هموار خواهد کرد. چنانکه امروزه چشم‌انداز امید بخش آن از همه سو پیداست و نوید روزهایی را می‌دهد که مردمان این سرزمین ستم ‌کشیده به دام و عنکبوت‌های استتار کرده و ماران خوش خط‌ و خال دیگری نیفتند. - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat
🔴برخی از و ، رایج درباره زنان در عهد 📛در دوره چیزی که بیش از همه دستخوش تغییر، توسط گردید «حقوق شخصی» بود. مخصوصا و ارث به اندازه‌ای پیچیده و مبهم بود که هر چه می‌خواستند می‌کردند و در این زمینه اختیاراتی داشتند که در هیچ به نداده‌اند. 📛در تاریخ آمده‌است که یکی از شاهان ساسانی دارای ۳۰۰۰ زن داشته‌است، و هرگاه که دلش می‌خواست تجدید حرم کند به فرمانروایان اطراف نامه‌ای می‌نوشت و ویژگی‌های زنان دلخواهش را بازگو می‌کرد. آنان نیز هرکجا زنانی با ویژگی‌ های دلخواه او می‌یافتند، به دربار او می‌بردند. 📚بارتلو مه از شرق شناسان به‌نام پیرامون در دورهٔ ساسانیان چنین می‌نویسد: «تمایل مرد و موقعیت مالی او بود که تعداد زنان را معین می‌کرد. یک مرد معمولی باید به یک زن قناعت کند، در حالیکه مرد ثروتمند و اشرافی می‌توانست با تعداد زیادی از زنان ازدواج نماید. گزارشات یونانی حتی از صدها زن در این رابطه صحبت می‌کنند.» 📚کریستن سن پژوهشگر دانمارکی در کتاب «ایران در زمان ساسانیان» می‌گوید: تعدد زوجات، اساس تشکیل خانواده به شمار می‌رفت. در عمل عده زنانی که مرد می‌توانست داشته باشد به نسبت استطاعت او بود. ظاهرا مردان کم بضاعت به طور کلی بیش از یک زن نداشتند. 📛رئیس خانه ( کذگ خوذای = کدخدا) از حق ریاست دودمان بهره مند بود. یکی از زنان را و صاحب حقوق کامله « پادشاه زن» یا « زن ممتازه » میخواندند. از او ، زنی بود که عنوان داشت و او را « زن خدمتکار» میگفتند. حقوق قانونی این دو نوع زوجه مختلف بود. و جزء طبقه ی « چاکر زن» بوده اند. زوجه هایی که عنوان زن داشته اند ، فقط اولاد ذکورشان در خانوادهی پدری پذیرفته میشده است 📛اهتمام در نسب و خون خانواده یکی از صفات بارز جامعه پارسی به شمار می رفت تا حدی که را جایز می شمردند و چنین وصلتی ( در اوستا خوایت ودث ) می خواندند ، این رسم از قدیم معمول بود ، حتی در عهد ، در بغ نسو و ورشتمان سر نسک اشاره به اجر این عمل رفته ، مثلا این که مزاوجت بین و به وسیله روشن می شود و را دور می راند . 📚نرسی برزمهر مفسر ادعا کرده معاصی کبیره را محو می کند . 📛در زمان ساسانیان نه تنها در کتب معاصر مثل آگاثیای و کتاب منسوب به ابن دیصان ، ذکر این عمل رفته ، بلکه در وقایع آن دوره هم شواهدی چند می بینیم ، مثل ازدواج که خود را به زنی گرفته بود ، چوبین خواهر خود گردیک را گرفت و گشنسب خواهرش را عقد کرده بود و بسیاری موارد دیگر... 📛انوشیروان در کتاب که راجع به ازدواج است گوید : "عدالت به نحوی جاری می شود که مرد مجاز است با مادر و دختر و خواهد خود مزاوجت کند" 📛با وجود اسناد معتبری که در منابع و کتب خارجی معاصر عهد ساسانی دیده می شود ، کوششی که بعضی پارسیان جدید برای انکار این عمل ، یعنی وصلت با اقارب می کنند ، بی اساس و سبکسرانه است ، و برای توجیه این اعمال آن را به مذهب نسبت می دهند نه زرتشتیان، ولی باید دانست که با اقارب به هیچ وجه زنا محسوب نمی شده، بلکه عمل ثواب بوده که از لحاظ داشته است 📚منبع : بارتلمه ، دادستان ، ص 8 ؛ حقوق ساسانی ، ج 1 ، ص 21 و 31؛ آمیانوس ، کتاب 23 ، بند 6 ، فقره 76؛ دینکرد ، کتاب نهم ، فصل 60 ، فقره 2-3؛ لانگلوا ، ج 1 ، ص 83 ؛ ویراف نامه، ص 1 تا 4 ؛ متون پهلوی ، ج 2 ، ص 389 و ما بعد؛ اینوسترانتزف ، مطالعات ساسانی ، مجله کاما ، شماره 7 ، ص 60؛ شایست نا شایست ، 8 و 18؛ هوفمان، ص 98 ؛ ایران در زمان ساسانیان، پروفسور کرستین سن ، ترجمه رشید یاسمی ، ص 341 تا 345 - - - - - - - - - - - ✅‌ ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید. @hoviyat