🔸پدر امید (۱)
✍ عباس بابائی در صفحه روحانیت مردمی نوشت:
سوال مهم: تکرار فراوان کلمهی «امید» در بیانات رهبر فرهیخته و حکیم انقلاب ناشی از چیست؟ آیا نگرانی و ترسی عمیق از سرانجام نظام و انقلاب باعث این فراوانیِ تکرار شده یا نکتهای دیگر در میان است؟
این سؤالات زمانی اهمیت مضاعف مییابد که بدانیم بسامد این کلمه در سالهای اخیر بهویژه بعد از صدور «بیانیهی گام دوم انقلاب» در بیانات ایشان بسیار قابلتوجه بودهاست.
سخن از «امید» گاهی ناشی از ترس است و گاهی ناشی از دیدن حسن عاقبت. مدیر ناکارآمدی که نه به تواناییهای خود و همراهانش ایمان دارد و نه ایمانی به قدرت لایزال الهی و از طرفی هیمنهی دشمن تمام قلبش را تسخیر کرده، یقیناً کلمهی «امید» در سخنانش ناشی از ترس است اما راهبلد دانا و توانمندی که میداند پیچ مقابل، آخرین مرحله برای رسیدن به مقصد است و بعد از آن روشنایی قله هویدا میشود، به کوهنوردانی که به سختی نفس میکشند و از پیمودن ادامهی مسیر ناامیدند، مدام امید تزریق میکند.
امیدبخشیِ «پدرِامیدوارِخانوادهیایران» از نوع دوم است؛ او چون قله را میبیند، به وعدهها و نصرت الهی یقین دارد و از طرفی ظرفیتهای فوقالعادهی امتش را نیک میشناسد، لذا مدام از «امید» سخن میگوید و در«بیانیهی گام دوم»، نخستین و ریشهایترین جهاد را «امیدبخشی» مینامد:
«توصیهی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همهی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جستهام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشتهام و برحذر میدارم... سیاست تبلیغی و رسانهای دشمن و فعّالترین برنامههای آن، مأیوسسازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیلهای مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوههای امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامهی همیشگی هزاران رسانهی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنبالههای آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهدهاند که با استفاده از آزادیها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصرهی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشهایترین جهاد شما است.»
برای تکثیر و تعمیق این «امید» در جامعه چه باید کرد؟
ادامه دارد...
#امام_خامنهای
#امید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸پدر امید(۲)
✍ عباس بابائی در صفحه روحانیت مردمی نوشت:
یکی از حکیمانهترین روایات پیرامون «امید» این سخن نبوی(صلی الله علیه و آله و سلم) است: «إنَّمَا الأَمَلُ رَحمَةٌ مِنَ اللّهِ لاُِمَّتي، لَولاَ الأَمَلُ ما أرضَعَت اُمٌّ وَلَداً، ولا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً!»
(امید در حقیقت، رحمتی از جانب خداوند برای امّت مناست. اگر امید نبود، هیچ مادری فرزندی را شیر نمیداد و هیچ باغبانی، نهالی نمیكاشت!)
شاید این کلمات امام خامنهای را بتوان شرحی بر این روایت فوقالعاده شمرد: «يكی از بزرگترين نعم الهی، اميد و اعتمادبهنفس است كه در مردم هست. روح اميدواری، خيلی نعمت بزرگی است. مردمِ مأيوس، نااميد و بدون افق ديد، بیصبری میكنند؛ نه اينكه كار نمیكنند، مانع كار هم میشوند؛ ولی مردمِ اميدوار، خودشان جلوجلو میدوند و مسئولان را به دنبال خودشان میكشانند.»
حال سؤال مهم آن است که برای افزایش اکسیری بهنام «امید» در افراد و جوامع چه باید کرد؟
راه نخست افزایش ایمان است؛ ایمان به عنوان موتور محرک و پیشرانی است که هرچقدر قویتر و گرمتر باشد، حرکتی به نام «امید» را قویتر و سریعتر و ماناتر میکند.
امامخامنهای فرمودند: «امید یعنی آن حالتی که با حرکت همراه است، با تنبلی و سکون نمی سازد، کسی که امید دارد به سر منزل می رسد راه می رود، اینکه کسی بنشیند و امید داشته باشد به سر منزل می رسد، این نشدنی است.»
بعد از انقلاب بیشترین دشمنیِدشمنان و ناجوانمردیِ بعضی دوستان نسبت به «امامین انقلاب» روا داشتهشد و حال آنکه این دو در صدر امیدواران عالم قرار داشتند! حل این معما جز با گوهر «ایمان» محقق نخواهدشد. ارتباطی است مستقیم بین افزایش ایمان و افزایش امید.
رهبرانقلاب دربارهی امید امام فرمودند: «امام خود میگویند در طول سالها مبارزه تا پس از پیروزی هرگز دچار یأس نشدم. این امید امام هم ناشی از ایمان او بود.»
در طرف دیگر کسانی بودند و هستند که بیشترین امکانات و درآمدها در این کشور از آن آنان بوده اما در صدر ناامیدترین ایرانیان قرار گرفتهاند؛ چراکه رابطهای است مستقیم بین کاهش ایمان و کاهش امید.
حال باید به این سؤال مهم پاسخ داد که برای افزایش ایمان فردی و اجتماعی چه باید کرد؟
ادامه دارد...
#امام_خامنهای
#امید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 دانش هستهای دینی | علوم حوزوی سکولار
▪️درنگی کوتاه بر ماهیت حوزه تراز انقلاب اسلامی
✍️ سید محمدحسین دعائی
۱. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: «العلم ودیعة الله فی ارضه و العلماء امناؤه علیه.» این حدیثی است که در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با اهالی صنعت هستهای، بر دیوار حسینیه امام خمینی نقش بسته بود.
۲. اگر دانش فهمِ «اقوال خدا» در «کتاب تشریع» دینی است، دانش کشفِ «افعال خدا» در «کتاب تکوین» هم دینی است؛ بهشرط آنکه در راستای حاکمیتِ «دین خدا» و گرهگشایی از «خلق خدا» به کار گرفته شود.
۳. امروز، به برکتِ «انقلاب اسلامی»، شاهد آنیم که «دانش هستهای» هم به یک «علم دینی» تبدیل شده و دانشمندان هستهای، امین این ودیعه الهی در زمین هستند.
۴. حال مبادا «حوزویان» با غفلت از «اسلامیسازی علوم انسانی» و «کاربردیسازی علوم اسلامی»، از «دانشگاهیان»، در مسیر ایجادِ «تمدن نوین اسلامی» عقب بیفتند.
۵. امروز، علوم حوزوی چقدر «در خدمت زندگی مردم» هستند؟ امروز، علوم حوزوی چقدر در پیشبرد اهداف ملی، منطقهای و بین المللیِ «جمهوری اسلامی» نقش دارند؟ امروز، علوم حوزوی چقدر باعث آبرومندی و سربلندی ایران در جهان شدهاند؟ امروز، علوم حوزوی، در میانِ «مؤلفههای قدرت ایران»، از چه جایگاهی برخوردارند؟ امروز حوزویان چقدر در معرض هجمه و ترور دشمنان هستند؟ و بالاخره اینکه امروز حوزویان چقدر در عملیاتیکردنِ «راهبردهای رهبری»، پیشرفت پروژههای پیشوای امت و شادی دل نائب امام زمان ارواحنا فداه نقش دارند؟
این سؤالات را جدی بگیریم!
#علم_دینی
#حوزه_علمیه_تراز
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍ سعید احمدی در قلمدار توضیح داده است:
این جمله چه مشکلی دارد؟
«آب را هدر و اسراف نکنید».
آب را هدر میدهند؛ نه هدر میکنند.
عطف هدر به اسراف غلط است.
آب را هدر ندهید و اسراف نکنید.
#ویرایش
#درستنویسی
@HOWZAVIAN
🔸حجاب، اجبار ، حریم خصوصی
✍ بابک شکورزاده
کلید واژه "حجاب اجباری" و "خصوصی بودن حجاب" نکته انحرافی است که باعث شد عدهای در مقابل این واجب الهی گارد بگیرند. روشن است که شخص بیحجاب ، وقتی در مکان عمومی قرار بگیرد، دیگر اسمش حریم خصوصی نیست؛ بلکه کاملا جنبه عمومی پیدا میکند. این دقیقا مثل این است که کسی بیماری مسری دارد و بدون رعایت نکات بهداشتی در انظار عمومی حاضر شود و بگوید این بیماری خصوصی است، مربوط به من است و به کسی ربطی ندارد! در داستان کرونا، کسی که حتی مشکوک به آلودگی بود اگر این گونه رفتار میکرد و چنین حرفی میزد واکنش مردم چه بود؟ کدام انسان عاقلی چنین استدلالی را میپذیرفت؟ در بیحجابی هم شخص بیحجاب با روح و روان افراد جامعه بازی میکند و ذهن خیلیها را به خود مشغول میکند و تبعات منفی را نیز به همراه دارد. با این وصف کجای این موضوع خصوصی است؟!
نکته دیگر درباره کلمه "اجبار" است. اصلا چه کسی گفته که اجبار همیشه بد است! مگر زمانی که بچهای مریض میشود، آیا پدر و مادر آن کودک، او را مجبور نمیکنند که دارو استفاده کند؟ اگر ببینند فرزندشان با شخص نااهلی دوست شده، آیا او را مجبور نمیکنند که دست از دوستی با این شخص بردارد؟ و مثالهای دیگری که هر یک از آنها نشان میدهد اجبار همیشه بد نیست و هیچ انسان عاقلی، حتی بیدین، با آن مخالفت نمیکند. با این وجود اگر حجاب، عنوان اجباری هم داشته باشد، به خاطر مصالحی که دارد معقول و منطقی است.
#حجاب_اجباری
#حریم_خصوصی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️از زندگی ملاصدرا چه می دانید؟
📚 معرفی کتاب «مردی در تبعید ابدی»
🔹روایتی داستانی از زندگی یکی از ستارگان آسمان عرفان و فلسفه
🖋به قلم نادر ابراهیمی
🔗 با دوستان کتاب، دوست کتاب بمانید
#دو_دقیقه_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
🍃 مشاهدهگری و نوشتن از جامعه، خودش دنیایی است؛ خانم دماوندی با ارسال این نوشتار، روایت خود را برای ما ارسال کرده است. #شما_هم_می_توانید_بنویسید
...................................................................
سلام و عرض ادب.
این نوشته تقریباً از روی درد و دل ساده یک مادر با من بود.
ممنون که وقت میگذارید و میخوانید.
نسل نو ..
نسل جدید، نسلی ست که حاضر است «جیب خالی و پز عالی» داشته باشد تا کم نیاورد! کاری هم ندارد که پدر و مادر طفل معصوم چه جوری باید جور کنند؟! مثلاً دختر بلقیس خانم که دیده بود مهسای دماغ عملی آیفون ۱۲ با خودش به مدرسه آورده است،(بماند که چه طور و چقدر به هفت خان مدرسه دهن شیرینی داده که گذاشته بودند با خودش گوشی به مدرسه بیاورد.)همان روز بعد از تمام شدن مدرسه به خانه می رود و هنوز سلام نکرده پایش را در یک کفش کرد و صدایش را در گلو انداخت که چرا مهسا خانم!باید فلان مدل آیفون داشته باشد و من،نه؟! الّا و لابُد باید من رویش را کم کنم تا دیگر از این غلط ها نکند.هر چه بلقیس خانم به سر و صورتش چنگ زد که نداریم! و از کجا بیاوریم؟ گوشش بدهکار نبود و گفت:«یا آیفون ۱۳ می خرید یا من دیگر مدرسه نمی روم. تمام.» بلقیس خانم بیچاره هم برای این که دخترش ترک تحصیل نکند و برای خلاص شدن از شرّ حرف های خواهر شوهر و مادر شوهر،گ ردنبند سکه شاهی اش را به نصف قیمت فروخت و هر چه اسکناس لای بالشت های پَرَش قایم کرده بود، روی هم گذاشت تا دخترش سرافراز بماند و درسش را ادامه دهد.شاید دکتری، مهندسی، چیزی شد!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📰دکهی تیترخوانی
از شکارگاه پارلمان تا توجیه طالبان
یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
#سواد_رسانه
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌رویداد ملی جوانی جمعیت
(بستری برای مشارکت مردم)
..................در ۳ محور...................
1️⃣سیاست پژوهی
2️⃣هنر و رسانه
3️⃣ایده ها و تجربیات مردمی
💎هدایا نقدی نفرات اول تا سوم هر محور به ترتیب: 70 ، 50 ، 30 میلیون تومان
..................................................
🔸معرفی ایده های برتر به نهاد ها و دستگاه های مختلف جهت همکاری
🔸اعطای تسهیلات قرض الحسنه
🔸کسری خدمت سربازی برای آقایان
🔸فضای کار اشتراکی (ثبت مجموعه به عنوان دانش بنیان و ثبت در واحد فناور علوم انسانی دانشگاه جامع امام حسین ع)
🔸چاپ مقاله در نشریه جمعیت و پیشرفت
🔸خدمات رسانه ای (مستند سازی فعالیت ها و انتشار عمومی آنها)
..................................................
🔹مهلت ثبت نام و ارسال آثار🔹
📅 30 مرداد ماه ۱۴۰۲
🔹زمان برگزاری رویداد حضوری🔹
📅 شهریور ماه ۱۴۰۲_تهران
..................................................
🎞️ تیزر رویداد :
https://eitaa.com/mtod_ir/443
..................................................
💻 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
https://noyan.school/
مسموم شد لبتشنه عشق و اکبرِ شاهِ خراسان
داغ مدینه تازه شد، غوغا شده در خاک ایران
امضا شود برگ برات کربلا، امشب دوباره
از برکت جودِ جواد و چشم گریان رضا جان
#نگین_نقیبی
#شهادت_امام_جواد علیه السلام تسلیت
@shaeranehowzavi
💬 #بُمب_نویس | قدم اوّل
✅ لطفاً پیچیدهاش نکن!
🔸 از چی میترسی؟
برای نویسنده شدن شرایط پیچیدهای وجود نداره،
فقط سه تا چیز لازمه:
. قلم
. کاغذ
. و مهمتر از همه، یه کوچولو علاقه و استعداد
❗️ همین!
🔸 شاید ساده به نظر بیاد،
امّا اولین قدم برای نویسنده شدن،
اینه که از قلم و کاغذ نترسی.
🤔 فکر کردی نویسندههای بزرگ،
چطور نویسنده شدن؟
🔸 در فلان دوره شرکت کردن
یا فلان کتاب آموزشی رو خوندن؟!
اگه اینطور فکر میکنی سخت در اشتباهی!
⚠️ پس معطّل نکن،
برای شروع دورهی #بمب_نویس
اول به من قول بده که #بنویسی!
✍🏻 قدم به قدم با من همراه شو،
تا مزّهی شیرین نویسندگی رو بچشی...
پ.ن: جهت دسترسی سایرین به آموزشها،
فقط به صورت نقل قول اقدام به اشتراکگذاری نمایید.
#آموزش_نویسندگی
#محمدجوادمحمودی
📎 لینک عضویت نگاشته:👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/3219521655C6285a1161b
🔹توهین نماد ضعف گفتمانی
✍ جعفر علینقی
یکی از لوازم گسترش ارتباطات، ارتقاء فرهنگ و سطح شعور مردم جامعه به تناسب آن است. در غیر این صورت آسیبها و چالشهای متعددی دامنگیر کاربران و دست اندرکاران مدیریت فکری و فرهنگی آن جامعه خواهد شد و ضد فرهنگ جایگاه فرهنگ را خواهد ربود.
توهین و ناسزا که در شمار این آسیبها و چالشها است، در هیچ فرهنگ و تمدن پیشرفتهای ستوده نشده و بیشتر از اینکه تنزل دهنده جایگاه توهین شونده باشد حاکی از سطح بسیار نازل شعور فرهنگی و تمدنی شخص توهینکننده است که در عصر کنونی به تناسب امکانات و ارتباطات پیش نرفته و در سطحی نامطلوب جا مانده است.
در این روزگار، افزون بر بروز ظرفیتها و داشتهها، ناداشتهها و اختلالات فکری و ذهنی افراد نیز ظهور و بروز بیشتری دارد که بیشخصیتی توهینکننده از جمله این ناداشتهها است و به جهت انتقال سریع دادهها، خیلی زود اذهان آحاد جامعه با سنجش سریع او را قضاوت خواهند نمود. از اینرو توهین، نسبت به شخص موهن خودشکن و تنزل دهنده فرهنگ وی و نشان دهنده ضعف قدرت گفتمانی او است که بیهیچ توضیح و تعارفی مخاطب آن را میفهمد و درک میکند.
بنابراین، اگر شاهد سکوت و ناکنشگری بسیاری از اقشار فرهیخته در مواجهه با شخص توهینکننده هستیم، دلیلش مواردی است که ذکر گردید و نباید نگران خاموشی آنان شد؛ چرا که همین سکوت نشانهای از واقعیت پیش گفته و به نوعی گویای آن است که ارزش ندارد وقت شریف را صرف ناشریف نمود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️#تسلیت 👆 | #اهل_بیت_النبوه
امام جواد علیهالسلام:
عزت مومن در بینیازی و طمع نداشتن به مال و زندگی دیگران است.
#اهل_بیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📚«کتاب سی و ده» را بخوانیم
نویسنده✍️ حجت الاسلام دکتر سیداحمد بطحایی
بخشی از کتاب:
توی دلم میگویم مادربزرگ کمکم کن و میزنم توی مصیبت. تا میگویم «السلام علیک یا خدیجة الکبری» پیرمرد با دست محکم میزند به پیشانیِ آفتاب سوخته اش و اشک از چشمهایش نم نم میآید و لای ریشهای چند روز نتراشیدهاش گم میشود. سوزِ ناله اش حتی روی من هم تأثیر میگذارد و جان سوزتر میخوانم. روضه و دعای بعدش که تمام میشود، سمتم میآید. محکم بغلم میکند و میبوسدم. صورتش هنوز خیس است. خوشحالم هم دلش را نشکستهام و هم روضه خوبی خواندهام. از همه خداحافظی میکنم و سمتِ خانه میروم که جوانی از پشت صدایم میکند. برمیگردم. کمی عقب تر از پیرمرد چفت به ستون نشسته بود. چشمهایش قرمز است هنوز. پیرمرد هم چند قدم عقب تر از او ایستاده. «ببِخشِدا ولی حاجی میشه یه خواهشی کنم؟» لابد میخواهد فردا یک روضه دیگر برایشان بخوانم. خیلی بهشان چسبیده انگار. با همان لبخند رحمانی میگویم بفرمایید. «حاجی مِشه دیگه روضه حِضرت خِدیجه نِخونی». یک آن همان خنده روی لبم خشک شده و میماسد. میگویم چرا؟ «حاجی خِدیجه اسم مادِرِمه، چهل روز پیش فوت کرد. نِخونی برای این بابام بهتره. دستتم درد نکنه.» سریع خداحافظی میکند و سمت پیرمرد میرود.
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN