🔰سالروز حرکت امام حسین(ع) از مکه به کربلا
🔸از تو حرکت، از او برکت
✍ علی کردانی
🖌در مکان میتوان مکان=(بهشت) خرید، و در زمانِ محدود=(دنیا) میتوان زمانِ بهشت را فهمید.
🖌بهراستی چرا انسان در مکان و زمان دنیا در جستوجوی جاودانگی است؛ آیا جاودانگی در خود این دو مقوله جاری است یا اینکه در این دو مقوله نهفته است؟
🖌هر آن که زمان و مکان را به حقیقت درک کند، خدایش برکتی در راه او میگذارد؛ و برکت همان جاودانگی است.
🖌حرکت خالص و بیغش با برکت همراه خواهد شد؛ اینجاست که ضربالمثل «از تو حرکت از خدا برکت» روشن میشود.
📌متن کامل در خبرگزاری رسمی حوزه
#امام_حسین_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸حجاب در کشورهای اسلامی
✍ بابک شکورزاده
از شبهات مطرح درباره حجاب این است که الزامی به حجاب در کشورهای اسلامی نیست؛ پس چرا در ایران حجاب باید الزامی باشد. در پاسخ باید گفت که اولا قریب به اتفاق این کشورها اکثریت مسلمان دارند نه اینکه حکومتشان اسلامی باشد. ثانیا وقتی حکومت، اسلامی شد لازمهاش اجرای احکام و حدود اسلامی است؛ وگرنه اسلامی بودن حکومت معنایی ندارد. در ایران، جمهوری اسلامی، ادعای دینی بودن حکومت را دارد و هدف این بوده که بعد از تشکیل حکومت دینی، احکام دینی نیز اجرا شود.
درست است که فاصله زیادی با اسلامی بودن واقعی حکومت داریم و نواقص زیادی در این باره وجود دارد؛ ولی به هر حال تا جایی که میشود باید احکام الهی را اجرا کرد و حداقل حرمت یک سری مسائل حفظ شود. اگر بنا باشد که به این بهانه که اکثر مردم خواهان آزادی در پوشش هستند و نمیخواهند که در مکانهای عمومی حجاب داشته باشند، پس حکومت بیاید عملا بیحجابی را آزاد کند، این در تناقض آشکار با فلسفه حکومت اسلامی است؛ چرا که حفظ حجاب از مسلمات دینی است و چیزی که این جماعت سکولار ازآن دم میزنند، رسما ترویج بیحجابی و مسائل غیراخلاقی است که طبیعتا با دین و حکومت دینی در تعارض است.
#حجاب
#حکومت_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣 #فراخوان | دعوت به همکاری از بین طلاب متخصص و خلاق
🔸 دبیرخانه هماهنگی گروههای جهادی حوزههای علمیه در نظر دارد به منظور گسترش فعالیت جهادی و خدمترسانی و اشاعه فرهنگ جهادی، از بین طلاب متخصص و خلاق در حوزه رسانه دعوت به همکاری نماید.
انواع تخصص مورد نیاز:
1️⃣ انیماتور موشن گرافیک مسلط به افترافکـت
2️⃣ تدوینگر با توانایی فیلمبرداری
3️⃣ ادمین مسلط به فضای مجازی
4️⃣ گرافیست
شرایط اختصاصی:
🔒 اتمام دروس سطح دو
🔒 دارا بودن سیستم مناسب
مزایا:
✅ لحاظ سابقه تبلیغی
✅ پرداخت حق الزحمه مناسب
🗓 مهلت ثبت نام تا پایان تیرماه
🌐 جهت ثبت نام کلیک کنید
—————————————
🔰#جهادگران_حوزوی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت |ایتا | آپارات | روبیکا | کارگاه رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸آقا، خانم!
سرطان شما هم بدخیم است؟!
✍ عباس بابائی
نشانههای زیر بخشی از علائم خطرناک این «سرطان روحی» است که اگر در کسی بود، باید در اسرعوقت به فکر درمانش بود:
۱) پهلوان پنبههای میدانِ «سَلُونی»؛
«بیمارمجازی» برای خودش این حق را قائل است که در هر مسألهای اظهارنظر کند! حتی مسائلی که غالباً در آنها اندکْ دانش و تجربهای هم ندارد! پرسیده و نپرسیده پاسخ میدهد!!
۲) الگوی شیطان در عجله؛
یکی از دردناکترین آثار این بیماری، عجلههای ناشیانه برای «اولْبودن» است؛ اول در خبررسانی و تحلیل و دیدهشدن! عجله کار «بیمار مجازی» است.
۳) آتشفشانهای پرفوران؛
وقتی خودت را حقِ مطلق پنداشتی و عالمْدهر، هر مخالفتی در کوتاهترین زمان ممکن باعث عصبانیت و فریاد و عکسالعملت خواهدشد!
۴) محرمانه بیمعناست؛
انسانهای سالم برای خودشان حرم و حریم و محرمانههایی دارند؛ اما این بیماران برای «دیدهشدن» حاضرند حتی اندرونیشان را بیرون بریزند!
۵) مازوخیسم روحی؛(آزاردوستی)
لذتبردن از نقدها و طعنهها و بدوبیراههای دیگران، از آثار عجیب این بیماری است که البته «دیدهشدن» بیشتر را نوید میدهد!
۶) ادب از که آموختی؟ از...
احترام بزرگتر را نگهنداشتن، بیادبی و هتاکی، لجاجت و یکدندگی، این مریضی را به یکی از سختترین مریضیهای خانمانسوز تبدیل کردهاست.
۷) ژانگولربازهای آماتور؛(شعبدهبازهای ناشی!)
کلمات و حرکات و نمایشهای غیرعاقلانه و محیرالعقول برای «دیدهشدن»، از این بیماران زیاد دیده میشود که بر وخامت ِحالشان گواهی میدهد.
📌متن کامل در صفحه عباس بابائی
#سرطان_مجازی
#شهوت_دیده_شدن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌«حق» و «عدل» از همه کس محترمتر است
شهید بهشتی:
▪️جامعه اسلامى، جامعه هوشیارها و انسانهایی است که «انتقاد» میکنند؛ به خاطر پاسدارى از محترمترین چیزها: «حق» و «عدل» که از همه کس محترمتر است.
📍مجله خردورزی
#شهید_بهشتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 15 نکته درباره فرازی از دعای عرفه
✍️ حجت الاسلام محمد ادریسی، سردبیر روزنامه سراج
بدون تعارف گفته میشود، همانگونه که امام حسین(ع) شبیه هیچ امامی نیست، دعای عرفه نیز شبیه هیچ دعای دیگر نیست.جمله حضرت أباعبداللهالحسین علیهالسلام در روز عرفه، که اینگونه دعا میکنند و میفرماید: (عَمِیَتْ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ)نه تحقیر است و نه توهین است به کسانی که خدا را نمی بینند بلکه بیان یک واقعیت است.
نکته قرآنی
واضح است که آدمی دو چشم دارد و حضرت در اینجا حضرت بیان نداشت که: (عَمِیَتعَیْنَیْن)کور باد دو چشم کسی که خدا را نبینید بلکه مفرد بکاربرده است(عَیْنٌ)کور باد یکچشم کسی که خدا را نبیند و در قرآن سوره بلد آیه شریفه هشتم هم پرسیده میشود که (أَلَمْ نَجْعَل لَهُ عَیْنَیْن)آیا به او دو چشم ندادیم؟
شما شنیدهاید که دجال یکچشم دارد و چشم دیگر او کور است و شاید منظور جریان دجال در آخرالزمان باشد که کور شود چشم دیگر او چون خدا را باهمان یک چشم هم نمیبیند.
نکته ساده و همهفهم
مسلماً چشم ظاهری چیزی جز آثار و نشانهها را نمیبیند پس معلوم میشود حضرت با چشم دیگری میبیند که چنین میگوید.
نکته عقلی
دیدن خدا محال است و هر آنچه محال باشد یقیناً مقدور نیست و انتقال ناپذیر است.
نکته منطقی
منظور از(عَمِیَتْ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ)نادیده گرفتن نعمت ها و خوبیهای است که نزد خداست که همه میبینند وگاهی انکار می کنند که با این صغرا و کبرا و نتیجهگیری بیان میشود:
صغرا:هر آنچه نزد ما است از بین رفتنی است.
کبرا: تمام خوبیها نزد خداست.
نتیجه:خوبیهای که نزد خداست از بین رفتنی نیست.
نکته تاریخی
تفکر جاهلی در گذشته بر این بود که حتماً باید خدا را مثل بتها با چشم ظاهری دید و اعتقادی به چشم معنوی نداشتند لذا این فراز از دعا بیانشده است تا ردی بر اعتقاد باطل آنها باشد.
نکته کلامی
مراد از کلام(عَمِیَتْ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) در دعای عرفه رؤیت قلبی است که برای اولیا خدا جای تردیدی در آن نیست نه رؤیت عینی.
نکته اصولی
امام حسین(ع) در این دعا غرق در مقام شهود است و برای بیانکننده که او باشد حقیقی و برای ما که شنونده هستیم مجازی است.
نکته حلی
(عَمِیَتْ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) نفرین نیست بلکه دعای خیراست و به نوعی تشویق و تحریض است که بهمراتب بالای عرفانی دست پیدا کنیم و نظام هستی را بررسی کنیم.
نکته نحوی
(عَمِیَتْ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) جملهای خبری است و نه انشایی و میتوان هم گفت که جملهای تعجبیه است.
نکته بلاغی
این جملهی حضرت امام حسین(ع)که فرموده است:(عَمِیَتْ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ)برای تفخیم و تعظیم و اجلال است که برای استنکاری ها بیان شده است.
نکته نقضی
این فراز از دعا (عَمِیَتْ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) برای مشرکان است که مبدأ و معاد را نمینگرند نه مسلمان و شیعیان که خدا و معاد و مبدأ را باور دارند.
▫️ادامه
#دعای_عرفه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹 دعای عرفه؛ منشور سلامت معنوی
✍️ حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی
🔹 گامهاي نيل به سلامت معنوی بر اساس فقرات بلند دعای عرفه
1. خوبي ها و زيبایی های جهان و كمالات خدا را به شايستگي ببينيم. در اين راستا، نعمتهای بيشمار الهي را در حد توان مرور كنيم و در مورد آنها بينديشيم.
2. روحيه شكرگزاري از معبود را در خود تقويت كنيم.
3. كاستی های خود را به درستی بشناسيم، و بويژه در موقع عبادت، شمارش كنيم تا از دام غرور در امان بمانيم.
4. بندگی را نردبان صعود بدانيم و به آن افتخار كنيم و پايبند باشيم.
5. فضای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را توحيدی كنيم در حد توان در مكانهای حضور خود به گسترش عطر توحيد بيافزاييم.
6. در مسير كسب سلامت معنوی، با توكل به خدا همراه با تعادل دو بال خوف و رجاء پرواز كنيم.
🔹 انشاالله دعاي عرفه را در مواقع مختلف بویژه امروز، با توجه به مضامين فوق، با معرفت و خشوع بخوانيم و ديگران را دعا كنيم.
ملتمس ویژه دعایتان هستم.
#دعاي_عرفه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
32.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔘 طبقۀ آگاهتر در چالش مسئولیتپذیری
▪️در اندیشه سیاسیِ شهید بهشتی، نگاه تشکیلاتی به مسائل اجتماعی، برجستگیِ ویژهای دارد. ایشان در کتاب خواندنیِ «مواضع حزب جمهوری اسلامی»، اصلی را تحتعنوان «اصل انضباط تشکیلاتی» مطرح میکند. این انضباط تشکیلاتی، ۲ طرف دارد؛ طرف اول آن، حاکمان اسلامی و طرف دوم، مردم و امت هستند.
▫️دکتر بهشتی تأکید دارد که مسئولیت طبقه آگاه و کسانی که دانش، آگاهی و فهم بیشتری دارند اقتضا میکند در مسائل اجتماعی ساکت نباشند و آرام نگیرند. طبقه آگاهتر باید روشنگری کنند و جامعه را از مفاسد و مظالم مصون کنند.
📲 فایل باکیفیت را در آپـــارات و یـــوتـیــوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🍃سالگرد عروج اندیشمند جوان حوزه
🌹یادی از طلبه مجاهد مرحوم استاد فرجنژاد و همسر و فرزندانش که غروب عرفه سال 1400در سانحه تصادف آسمانی شدند.
#جهاد_علمی
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
عطر خدا پر بود در لبخندهایش
او که بهشتی داشت در قرب خدایش
او که بهشتی بود و پیدا بود هر آن
شوقی بهشتی در نگاه آشنایش
وقت شهادت تا که شد باغ اجابت
گل داد در دستان گرم ربنایش
آتش گلستان میشود وقتی خداوند
از مهر گیرد بندهای را در لوایش
وقتی به قصد قرب او باشد زمین هم
مثل بهشتِ وصل خواهد شد برایش
تنها بها اینجا دلیل است و بهانه ست
دنیا و هر خوب و بد و هر ماجرایش
کوبنده تر از هر صدای انفجاری
پیچید در گوش فلک بانگ رسایش
مولای خود را دید با لبخند و فهمید
دارد محقق می شود یا لیتنایش
این سَید مظلوم چون جد غریبش
هفتاد و چندی لاله دارد کربلایش
#احمد_رفیعی_وردنجانی
#شهید_بهشتی
@shaeranehowzavi
#خبر_خوب از دوستان کتاب
🔻دوره مجازی و رایگان «زیباییشناسی سخن» برگزار میشود
🔸علیرضا منوچهریان، مترجم دیوان متنبی و دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، یک دوره کلاس مجازی را با عنوان «زیباییشناسی سخن» به صورت رایگان برگزار میکند.
🔸در این دوره که از فردا، هشتم تیر هر پنجشنبه، برگزار خواهد شد، بخشهایی برگزیده از کتاب معانی مطول تفتازانی، با زبانی ساده تدریس خواهد شد. متن مورد تدریس، بلاغت عربی است که به زبان فارسی و گاه به صورت تطبیق با بلاغت فارسی ارائه میشود.
🔸ورود برای عموم است و معلومات در سطح پایه دهم متوسطه برای استفاده از کلاس کافی است.مخاطبان کلاس در اصل، دانشجویان ادبیات فارسی هستند اما کلاس برای عموم علاقهمندانی که بخواهند با اصول دانش ادبی بزرگانی چون سعدی و حافظ آشنا شوند و الفبای ادبیات کلاسیک پارسی را به طور اساسی بیاموزند، ضروری است.
🔸این کلاس، پنجشنبهها صبح به مدت یک ساعت، از 10 و 30 دقیقه تا 11 و 30 دقیقه ، در نشانی الکترونیکی http://meet.atu.ac.ir/join/2a67d برگزار خواهد شد.
#دوستان_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 شیخ رسانه
✍ سیدجواد محمدزاه
یک عدد تخته سیاه، چند عدد گچ و یک دنیا عشق و معرفت، همه لوازم یک معلم قرآن بود.
چند روایت؛
روایت اول« تکنولوژی»
استفاده از مدرن ترین تکنولوژی در تبلیغ از هنرهای معلم قرآن شیخ محسن قرائتی بود. یعنی تخته سیاه ولی نو به نو شدن تخته سیاه به سفید و شیشه ای و لمسی و کنترلی؛ قاعده ایشان را بهم نریخت و گرفتار تکرار تکنولوژی نگشت.
روایت دوم« دردمندانه»
درد را شناخت و دردمند شد و همه سخن های خود را از کوره درد می گذراند. لذا در جان مخاطب می نشست.
روایت سوم« شهید بهشتی»
در خاطرات خود می گوید که روزی شهید بهشتی به منزل ما آمد و گفت :دست از معلمی قرآن برندارید. گوهرشناسی شهید بهشتی در ایجاد انگیزه بی نهایت برای یک فرد ستودنی بود.
روایت چهارم« ساده و صمیمی»
اصلی که در کلام و سخن و نوشتار یافت نمی شود. ساده و صمیمی بودن است.
شیخ رسانه در اوج سادگی و نهایت صمیمیت پای تخته می رود و جان می بخشد.
روایت پنجم« بسته بندی»
کالایی در بازار بورس می شود که از مواد مرغوب استفاده شود و در یک بسته بندی شیک و مجلسی به بازار عرضه شود. همه محتوی قرآنی ایشان با یک چینش درست و منطقی به بسته بندی ذهنی مخاطبان می انجامید که همه را مشتاق می کرد.
روایت ششم « استمرار»
چهل و چهار سال یک برنامه را بصورت هفتگی ادامه داد و دست برنداشت.
روایت هفتم«رسانه»
رسانه را شناخت و هنرمندانه تبلیغ دین کرد.
روایت هشتم« سبک قرائتی»
صاحب یک سبک در بیان و تبلیغ شد و تقلید نکرد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN