eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
435 ویدیو
168 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
| مکاسب المحرمه تالیف امام خمینی (ره) ✅معرفی اجمالی 🔺كتاب گرانقدر« المكاسب المحرمة» از با ارزش‌ترين آثار فقهى به جاى مانده از رهبر كبير انقلاب اسلامى حضرت امام خمينى «قده» مى‌باشد. اين كتاب كه تدوين درس معظم له توسط خود ايشان مى‌باشد شامل يك مقدمۀ مختصر، قسمت‌هاى پنج‌گانۀ مكاسب محرمه و خاتمه مى‌باشد. ✅ارزش و اعتبار 🔺‌در اين كتاب همان طور كه در قسم چهارم مكاسب محرمه فرموده‌اند به آنچه از نظر بحث و بررسى مهم تشخيص داده‌اند، پرداخته و مورد بررسى واقع شده است.( ج 1/ 254). 🔺اگر چه در فقه تفريعى با ديد فردى در ابواب مختلف فقه كتب متعددى نوشته شده است اما نگارش كتاب‌هايى با ديد حكومتى و بررسى و توجه و حساسيت نسبت به طرح مباحث حكومتى كمتر ديده مى‌شود كه در اين ميان، اين كتاب از جايگاه خاصى برخوردار است. 🔺مؤلف در آن با ديد حكومتى و سياسى و توجه به مصالح عمومى و شرايط زمان و مكان به طرح و بررسى مباحثى نظير فروش سلاح به دشمنان دين، ولايت از طرف حاكم ظالم، حرمت يارى رساندن به ظالم، حكم جهاد، قاعدۀ لا ضرر، تفاوت احكام نبوى و حكومتى معصومين عليهم السلام پرداخته است. 🔺توجه به عنصر زمان و مكان و آشنايى اين فقيه عظيم الشأن به امور سياسى، اين كتاب را در فقه حكومتى و در نوع خود بى‌نظير ساخته است. وى كه خود از آگاهان بلكه صاحب نظران و متخصصين فلسفه و عرفان مى‌باشد در اين كتاب بسيار سعى نموده است كه از طرح مباحث فلسفى دقيق و آميخته شدن آنان در فقه خوددارى نموده و پس از بررسى قوت و ضعف راويان و روايات، از بارزترين خصوصيات كتاب، فقه الحديث و بينش و ديد باز و عميق اين فقيه فرزانه است. 🔺مؤلف در اين كتاب به بررسى دقيق نظريات محشين و بزرگان زيادى پرداخته و بخصوص نظريات سيد محمد كاظم يزدى( م 1337 ق) و شيخ محمد تقى آملى( م 1338 ق) را بيش از ديگران مطرح نموده است امّا با اين وصف تحقيقات عميق و تأمل و دقت زياد ايشان باعث آن شده كه به مطالب و نكات جديدى در آيات كريمه و روايات دست يابد كه نشان از اجتهاد و فقاهت كم‌نظير وى دارد. ✅تاريخ تأليف‌ 🔺با توجه به اين كه در جلد دوم صفحۀ 220 به كتاب« رسالة التقية» مؤلف ارجاع داده شده است و اين كتاب در سال 1373 ق به پايان رسيده است و از طرفى در پايان جلد دوم اين گونه آمده است: و نحن نختم الكلام ههنا حامدا له تعالى شاكرا لنعمائه... و كان ذلك في يوم السبت ثامن شهر جمادى الأولى سنة ثمانين و ثلاث مائة بعد ألف. بنابراين سال تأليف كتاب حدود سال‌هاى 1377 تا 1380 ق و قبل از تبعيد ايشان به نجف اشرف بوده است و ساير مباحث مكاسب شيخ اعظم يعنى كتاب‌هاى بيع و خيارات را بعدها در نجف اشرف تحت عنوان كتاب البيع تأليف نموده‌اند. ✅ترتيب مطالب‌ 🔺مطالب كتاب شامل يك مقدمۀ مختصر، اقسام پنج‌گانۀ معاملات حرام و يك خاتمه، در دو جلد است. 👈در ، مقدمه و سه قسمت و بخشى از قسمت چهارم مطرح شده است. در جلد اول در مقدمه، اشارۀ مختصرى به تقسيم مكاسب و مراد از تجارت حرام شده است، سپس: در قسم اول معاملات حرام( اكتساب به أعيان نجس) در قسم دوم اكتساب به آنچه مقصود از آن حرام است‌ در قسم سوم اكتساب به آنچه كه منفعت قابل توجهى در نزد عقلاء ندارد‌ در قسم چهارم اكتساب به آنچه بنفسه حرام است، مطرح شده است. اين قسم داراى هفت مسأله است كه در جلد اول سه مسأله از آن ذكر شده كه عبارتند از:- حرمت تصوير‌- حكم غناء و ماهيت آن‌- حرمت غيبت. 👈در ، بقيۀ قسم چهارم كه شامل چهار مسأله از محرمات( يعنى محرم بنفسه) است، و هم‌چنين قسم پنجم و خاتمه ذكر شده است. چهار مسألۀ قسم چهارم عبارتند از:- حرمت قمار‌- حرمت دروغ‌- حرمت يارى رساندن به ظالم‌- ولايت از طرف حاكم ظالم‌ سپس قسم پنجم كه حرمت اكتساب از واجبات عينى، كفايى تعبدى يا كفايى توصلى است مطرح شده است. در خاتمه نيز دو مسألۀ حكم جوائز سلطان و حكم خراج و مقاسمه‌اى كه حاكم ظالم گرفته، بررسى شده است. ✅نظريات جديد‌ 🔺توجه به عنصر زمان و مكان، تفاوت احكام تبليغى و احكام حكومتى معصومين عليهم السلام، آشنايى با امور سياسى مؤلف، كتاب« المكاسب المحرمة» را در موضوعات فقه حكومتى مملو از نظريات جديد نموده است. اگر چه نمى‌توان در اين مختصر به تمام اين نظريات پرداخت امّا به صورت اشاره بعضى از آنان بيان خواهد شد. 1️⃣تفاوت گذاشتن بين مناصب مختلف معصومين (ع)
🔺از مهم‌ترين مسائلى كه در اين كتاب مطرح شده است تفاوت گذاشتن بين مناصب مختلف معصومين عليهم السلام همچون تبليغ احكام و اجراء احكام حكومتى و ولايى آنان است. مؤلف كتاب، مكررا عبارت «و أساس السلطنة و شؤونها غير أساس تبليغ الأحكام الذي هو من شؤون رسول الله من حيث رسالته و نبوّته» را با تعابير مختلف مطرح مى‌فرمايند و نهايتا در بعضى از موارد به اين نتيجۀ ارزشمند مى‌رسند: إنما وجب طاعتهم لكونهم سلاطين الأمّة و ولاة الأمر من قبل الله تعالى لا لكونهم مبلغين لأحكامه تعالى لأن المبلغ لها لا أمر و لا حكم له فيما يبلغها و أما أوامرهم الصادرة منهم بما أنهم ولاة الأمر و سلاطين الأمّة فتجب إطاعتهم لكونهم كذلك.( ص 159، جلد دوّم). 2️⃣توجه به مصالح مسلمين و شرايط زمان و مكان 🔺يكى ديگر از نظريات بسيار اساسى و كارگشاى ايشان توجه به مصالح مسلمين و شرايط زمان و مكان در ضمن مباحث مسألۀ فروش اسلحه به دشمنان دين مى‌باشد. ايشان بر خلاف نظر شيخ اعظم انصارى «قده»، كه حكم اوليه و شأن آن را حرمت مى‌داند اين گونه مى‌فرمايد: و الأقوى بحسب القواعد عدم حرمته بهذا العنوان، و صحة المعاملة عليه( ج 1، ص 226). سپس در جاى ديگر توجه به مقتضيات زمان مى‌دهند و مى‌فرمايند: و بالجملة هذا الأمر من شؤون الحكومة و الدولة و ليس أمر مضبوطا بل تابع لمصلحة اليوم و مقتضيات الوقت. و در جاى ديگر مى‌فرمايند: ثم اعلم أن هذا الأمر- أي بيع السلاح من أعداء الدين- من الأمور السياسيّة التابعة لمصالح اليوم فربما تقتضي مصالح المسلمين بيع السلاح بل إعطاؤه مجانا لطائفة من الكفّار. (ج1، صفحات 228 تا 230). 3️⃣مسألۀ غناء 🔺از ديگر نظريات امام« قده» مسألۀ غناء است كه به حق به صورت مبسوط بحث نموده است كه قبل از ايشان ديده نشده است. سپس مرحوم امام «قده» حدود 20 تعريف در رابطه با غناء را مطرح نموده و در نهايت نظريۀ استادش شيخ محمدرضا اصفهانى( م 1362 ق) از نوادگان شيخ محمد تقى صاحب هداية المسترشدين را مطرح نموده و آن را انتخاب نموده و نتيجه مى‌گيرند كه: فالأولى تعريف الغناء بأنه صوت الإنسان الّذي له رقّة و حسن ذاتي و لو في الجملة، و له شأنية إيجاد الطرب بتناسبه لمتعارف الناس.( ج 1/ 305، 306). 4️⃣داخل شدن در ديوان سلاطين ظالم براى حفظ مصالح شيعه 🔺از ديگر مسائل اجتماعى و حكومتى، مسألۀ داخل شدن در ديوان سلاطين ظالم براى حفظ مصالح شيعه مى‌باشد. ايشان پس از بحث مفصلى در اين باب (ج1، ص 115) اين گونه مناصب را به دو دسته تقسيم نموده‌اند: قسم اول كه از قبيل منصب‌ها و پست‌هايى است كه از شؤون حكومت است پذيرفتن آن را از دو جهت تصرف عدوانى و حرمت ذاتى منع نموده است. قسم دوم منصب‌ها و پست‌هايى است كه از شؤون حكومت نيست از باب دخول در كارهاى سلطان حرام مى‌دانند و در نهايت نتيجه مى‌گيرند كه: فتحصل من جميع ذلك عدم الدليل على جواز ارتكاب المحرم لحفظ مال أو عرض، فلو دلّ دليل على وجوب حفظ شي‌ء مطلقا لا بد من ملاحظة الأهم و معاملة باب التزاحم. (ج 1/ 137). 5️⃣برى دانستن ساحت مقدس ائمۀ معصومين عليهم السلام 🔺اخلاص و برى دانستن ساحت مقدس ائمۀ معصومين عليهم السلام موجب شده تا حضرت امام «قده» در بعضى از موارد رواياتى را مخالف قداست ساحت اين بزرگواران است رد فرمايند. در بحث جواز معاملۀ خرما با افرادى كه از آن شراب مى‌سازند مى‌نويسد: و هو مما لا يرضى به الشيعة الإماميّة، كيف و لو صدر هذا العمل من أواسط الناس كان يعاب عليه فالمسلم بما هو مسلم و الشيعي بما هو كذلك، يرى هذا العمل قبيحا مخالفا لرضا الشارع فكيف يمكن صدوره من المعصوم عليه السلام. (ج 1/ 219). 6️⃣رد نمودن استناد به آيۀ انتصار و انتقام مظلوم بنفسه 🔺از ديگر نظريات عميق و آگاهانۀ امام خمينى «ره» رد نمودن استناد به آيۀ انتصار و انتقام مظلوم بنفسه و اين كه لازمه‌اش هرج و مرج مى‌شود، مى‌باشد. وى در مقام رفع استبعاد، ابتدا مسائلى نظير تجويز تقاص طلبكار، تجويز دفاع از نفس، عرض، آبرو و مال، دفع و زدن كسى كه اشراف بر خانۀ ديگرى دارد، مثل فحش دهنده به پيامبر و يا يكى از ائمۀ معصومين عليهم السلام را مطرح نموده است، و سپس مى‌فرمايد: فهل ترى من نفسك وجوب العقود عن دفع السارق المهاجم على عرض الرجل و ماله و عدم جواز دفعه ثم بعد فعله ما فعل، يقال للمظلوم: لك الرجوع إلى المحاكم الصالحة؟( ج 1/ 431). در مقابل افرادى كه سعى نموده‌اند با طرح مباحثى همچون هرج و مرج و نظائر آن غيرت دينى مسلمانان را از بين برده و آنها را به عناصرى ضعيف و بى‌اثر مبدل سازند اين گونه نظريات آگاهى بخش و بيدار كننده ارزش واقعى خود را نشان مى‌دهند. @howzavian ادامه 👇👇
7️⃣هيچ كدام از معاملات و تجارت‌ها واجب نیست 🔺از ديگر نظريات جديد ايشان اين كه هيچ كدام از معاملات و تجارت‌ها را واجب نمى‌دانند و نه تنها واجب بالذات، بلكه واجب بالعرض نمى‌دانند. زيرا بنا به مبناى اصولى ايشان، مقدمات واجب و لو مقدمات وجوديه نيز واجب نيستند. (ج1، صفحۀ 4). مؤلف در عبارتى كه در صفحۀ 254 از جلد اول با عنوان« فائدة استطرادية» آورده‌اند، ذكر بسيارى از معاملات حرام را قابل مناقشه مى‌دانند و مى‌نويسند: قد جرت عادة القوم بذكر كثير من المحرمات ممّا من شأنها الاكتساب بها و لو لم يتعارف ذلك و نحن نذكر منها ما هو المهم بنظر البحث إن شاء الله تعالى. @fegh_alkhomeini @howzavian
🔴 توهم «ما بیشماریم» این بار در بین هنرمندنماها! چند نکته جالب و خواندنی درباره بازیگرانی که از جشنواره فیلم فجر انصراف داده‌اند: 1️⃣ بیش از 200 هنرمند (بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و سایر عوامل تولید یک فیلم) در جشنواره فیلم فجر حاضر هستند که تنها 10 نفر از آنها رسما انصراف خود را اعلام کرده‌اند؛ یعنی عددی کمتر از 5درصد! 2️⃣ برخی از چهره‌های انصرافی اصلا فیلمی در جشنواره فیلم فجر ندارد اما اینکه از چه چیزی انصراف داده‌اند هم جالب است! 3️⃣ فاطمه معتمدآریا و حسن معجونی درحالی از جشنواره تئاتر فجر انصراف داده‌اند که در جشنواره فیلم فجر حاضر هستند؛ چرا؟ 4️⃣ محسن تنابنده که گفته بود فعلا لقمه تو دهنمه وگرنه از سر سفره تلویزیون بلند می‌شدم، از جشنواره فیلم فجر انصراف نداده است! 5️⃣ مهران مدیری، باران کوثری، نیکی کریمی، مینا ساداتی، جواد عزتی، امیر جعفری، مانی حقیقی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آبهرام، هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، فرامرز قریبیان، فرزاد حسنی، محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، شهاب حسینی، داریوش ارجمند، لیلا زارع، امیر جدیدی، ساعد سهیلی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، حامد کمیلی، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، پیمان قاسم خانی، هومن برق نورد، سیامک انصاری، ساره بیات،ماهور الوند و چندین هنرمند دیگری که در اسمشان در این مجال نیامده، از سرشناسترین چهره‌هایی هستند که به صورت فعالانه در جشنواره فیلم فجر حاضر هستند. 🔚 اما یک سوال جدی؛ چرا صدای 10 نفر از 200 نفر بلندتر است؟! @RENDANEH @howzavian
💢 بی حیثیتی ✍️محمدجواد سلیمانی قمی شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی بدون شک نقطه عطفی در تاریخ جبهه مقاومت و تحولات منطقه به حساب می‌آید، این اتفاق فصل جدیدی را در معادلات و صف‌بندی‌های بین‌المللی، پیش روی همه بازیگران منطقه‌ای گشوده است. یکی از بزرگترین برکات و ثمرات خون سید شهیدان جبهه مقاومت و یاران شهیدش آن است که زمینه اخراج نیروهای آمریکا را فراهم نموده و موجب آن خواهد شد که شرّ این دمل چرکین و سرطانی از سر ملت‌های مظلوم غرب آسیا کم شود. شروع این اقدام و انتقام با پاسخ مقتدرانه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان تنها یکی از ده‌ها گروه خون‌خواه سردار سلیمانی بود که در بدو امر پایگاه عین الاسد را به عنوان بزرگترین، مهمترین و مجهزترین پایگاه تروریستی آمریکا در عراق، با وجود بالاترین سطح آمادگی نظامی با ۱۳ موشک میان برد زیر و رو کرد و هیمنه پوشالی این رژیم تروریستی را بعد از سالها رجز خوانی در هم کوبید. این اقدام در شرایطی انجام گرفت که دونالد ترامپ به عنوان عالی‌ترین مقام سیاسی آمریکا با وقاحت تمام ایران را تهدید به حمله نظامی و هدف گرفتن ۵۲ سایت از جمله مراکز فرهنگی در صورت واکنش احتمالی، کرد. اما بعد از حمله موفقیت آمیز سپاه به مواضع امریکایی و گرفتن تلفات مالی و جانی از آنها، با یک عقب نشینی صد و هشتاد درجه‌ای و قابل پیش بینی نشان داد که توان پاسخگویی و اقدام نظامی را ندارد و لاف در غریبی آن جدی گرفته نشد. اگر چه امپراطوری رسانه‌ای غربی بلافاصه دست به کار شد و سعی کرد این سیلی محکم را بدون تلفات جدی نشان دهد اما این شکست واضح و زبونانه برای آمریکا قابل کتمان نبود و تابوی ابرقدرتی آنها را با وجود هزینه ۷ تریلیون دلاری فرو ریخت، تا جایی که مقام معظم رهبری در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران در جمع نمازگزاران میلیونی تهرانی با اشاره به این مسئله فرمودند: "واکنش قدرتمندانه‌ سپاه درخور تدبّر است، این ضربه‌ به آمریکا بود. البتّه ضربه‌ نظامی بود، ضربه‌ مؤثّر نظامی بود امّا مهم‌تر و بالاتر از ضربه‌ نظامی، ضربه‌ حیثیّتی بود، ضربه‌ به هیبت ابرقدرتیِ آمریکا بود که با چیزی جبران نمی‌شود." این شکست نظامی آمریکا، این پیام را به دنیا و خصوصا کشورهای منطقه منتقل کرد که اگر چه مانند گاو شیرده دل خود را به سلاح‌های امریکایی گرم کرده‌اند، بدانند که این هیبت ساختگی به مانند خانه عنکبوت سست و متزلزل است و ادعای محافظت از کشورهای منطقه در ازای دلار در تامین امنیت آنها تاثیری ندارد و نمی‌توانند به آنها تکیه کنند چرا که آنها توانایی محافظت از خود را ندارند، چه رسد به دیگران! @howzavian https://eitaa.com/soleimaniqomi
🔻تنظیم بحث حجت الاسلام و المسلمین استاد سید مهدی موسوی 🔻با موضوع بررسی پروژه ی فکری شهید مطهری در باب عدالت و عدالتخواهی ✍️علی خردمردی 🔸به عقیده ی شهید مطهری همان گونه که توحید پایه ی حکمت نظری اسلامی است، عدالت پایه ی فلسفه ی اجتماعی اسلام است. یکی از مشکلات جامعه ی ما از دیر باز این بوده که نتوانستیم تصور درستی را از عدالت داشته باشیم و آن را به جامعه القا کنیم و نتیجه ی ضعف مان در این بخش موجب شد تا در تبدیل عدالت به یک گفتمان، توفیق خاصی پیدا نکنیم. در صورت عملی شدن این نقشه، زیر سایه اش می توانستیم یک "وفاق جمعی و عمومی" ایجاد کنیم. 🔹از آن طرف حرفهای خوبی همیشه در باب عدالت زده ایم و روحیه عدالتخواهی در دوره های مختلف در میان ما وجود داشته اما دریغ از تبدیل آن به یک گفتمان و در نتیجه وفاق ملی. 🔸یکی از افرادی که در جامعه ی ما حرفهای بسیار جدی در باب عدالت زده، شهید مطهری است. 🔸آراء شهید مطهری بر دو گونه است: برخی آراء به این صورت است که در یک مقطع زمانی بحث شده و بعد هم تمام شده است. یعنی بیشتر ناظر به دغدغه های خود استاد در همان دوره ی خاص بوده و در دوره های دیگر به مرور زمان کم رنگ شده است. اما مفهوم "عدالت" از مفاهیم نادری است که در هر سه دوره ی عمر علمی ایشان به آن پرداخته شده و در مورد آن هم کتاب و مقاله نوشته و هم به سخنرانی پرداخته است. 🔸 مشکل بزرگی که ما امروز در باب عدالتخواهی با آن مواجه هستیم، رهرویِ عدالتخواهان در سطح کشور به خصوص عدالتخواهان تهران و اصفهان بر اساس مبانی غربی است. ما در حوزه باید نهایت دقت خود را به کار بریم تا مبادا دچار چنین اشتباهاتی شویم. 🔖برای نمونه برخی از همین افراد که دم از عدالتخواهی می زنند متاسفانه طبق تراث دینی پیش نمی رود بلکه مکتب اِدین بورا یا مارکس را سرلوحه ی خود قرار داده اند. این یک خطای راهبردی است که در بلند مدت خودش را نشان می دهد. شاید در برخی نتایج با این افراد اشتراکاتی داشته باشیم اما در مبانی متفاوتیم. 📋ادامه در بخش های بعد... @alikheradmardii @howzavian
🔅روزنامه 19دی در سرمقاله امروز خود نوشت: دی ماه امسال را به یاد داشته باشید: سردار سپاه ترور می‌شود بدون آن که از سوی مقام‌های رسمی گزارشی منتشر شود برای توضیح و توجیه چگونگی ردیابی و رهگیری مکان این مهم‌ترین شخصیت نظامی برون مرزی کشورمان از تهران. چند روز بعد هم هواپیمای مسافربری هدف قرار می‌گیرد عوض موشک کروز و باز معلوم نیست چه رخ داد که فرمانده مستقیم این روزها تقدیر می‌شود و ستایش. دی را هم چنان به یاد داشته باشید با سیل و سیستان؛ و تلخی آن⚠️ 🖋 این روزنامه که به بوقچی لاریجانی مشهور است، در همسویی آشکار با ترامپ و صهیونیست ها از اولا سعی کرده است سناریوی فراموشی و تخریب را استمرار دهد و ثانیا سردار حاجی زاده را (که اخیرا صهیونیست ها ترور کرده بودند) تخریب کند. پیوند بوقچی ها با اسرائیل در ، مبارک بادا 🔸 از آنجایی که بارها درباره لابی رسانه‌ای این جریان گفته‌بودیم و درباره وابستگی این جریان صحبت کرده بودیم، باید چند نکته را عرض کنیم. 1️⃣ روزنامه 19 دی با مهر قم ارتباط هماهنگ و تنگاتنگی دارد. 2️⃣ لابی رسانه‌ای تا جایی است که سردبیر فارس قم از خویشاوندان و همراهان سردبیر 19 دی است 3️⃣ همشهری قم فردی با نام کریمی به صورت کاملا منظم و هماهنگ با سردبیر 19 دی عمل می‌کند و معمولا پست‌های سفارشی می‌رود. 4️⃣ تیم نفوذی که در خبرگزاری حوزه حضور داشت، به نام صادق چهره‌قانی از همراهان سردبیر 19 دی بود و شنیده‌ها حاکی است که اخبار را به بیرون می‌برد که با تدبیر سردبیر حوزه نیوز حدف شد اما امروز در ایلنا باز در پازل سردبیر 19 دی عمل می‌کند. 5️⃣ بعضی دیگر از رسانه‌های دیگر قمی نیز هستند که متاسفانه زیر چتر روزنامه 19 دی عمل می‌کنند، شنیده‌ها حاکی است که جلسات مخفیانه با موضوعات خاص داشتند تا بتوانند وحدت جریان انقلابی را از بین ببرند. 📌 اسناد و مدارکی درباره جلسات این افراد وجود دارد که حتما با مخاطبین محترم در میان خواهیم گذاشت. @darseenghelab @ponezs @howzavian
✍️سید مهدی موسوی سلیمانی همیشه است 🔹شکست در منطق قرآنی غیر از منطق مادی است. در منطق مادی رسیدن به شهوات و مطامع دنیوی پیروزی است. آنکه به مادیات دل بسته و شان و منزلت خود را زندگی حیوانی و سلطه گری گرگ صفتانه می داند همچون ترامپ، هر امر معنوی و اخلاقی را ضرر می داند و رسیدن به آن را شکست تلقی می کند. 🔹اما در منطق قرآنی و حکمت الهی، دنیا محدود است و دست انسان بسته، حقیقت فراتر از ماده و حیوانیات است بلکه حقیقت و سود واقعی در دلدادگی به خدا و زندگی اخلاقی و حیات عاشقانه است. ما در پیاله عکس رخ یار دیده‌ایم ای بی‌خبر ز لذت شرب مدام ما هرگز نیمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام ما 🔹 طاغوت هرگاه بخواهد نمی تواند کسی را به شهادت برساند و این فقط زمانی ممکن است که خداوند بنده ای را دعوت کند. موضعگيري امام علی (ع)برابر تهديد به قتل و ترور : وَ إِنَّ عَلَيَّ مِنَ اللَّهِ جُنَّةً حَصِينَةً فَإِذَا جَاءَ يَوْمِي انْفَرَجَتْ عَنِّي وَ أَسْلَمَتْنِي فَحِينَئِذٍ لَا يَطِيشُ السَّهْمُ وَ لَا يَبْرَأُ الْكَلْمُ پروردگار براي من پوششي استوار قرار داد كه مرا حفظ نمايد، هنگامي كه عمرم به سرآيد، از من دورشده و مرا تسليم مرگ مي كند، كه در آن روز نه تير خطا مي رود و نه زخم بهبود مي يابد. 🔹سردار سلیمانی یک عمر را در جهاد و مبارزه مخلصانه گذراند و هزاران جوان را تربیت کرد و ملت ها را از جنایات مستکبران و طاغوت نجات داد و سرانجام هم به آرزوی دیرینه خودش که پیروزی نهایی و جاودان شدن بود رسید. 🔹مجاهد بزرگ سلیمانی عزیز با شهادت پیروز شد و جاودان شد و اکنون دست هایش بازتر شده است و روح او هدایتگر جبهه مقاومت خواهد بود. و خون مطهر او پاک کننده نجاسات و کثافات سیاسی و اجتماعی که جامعه بین الملل را فاسد کرده است خواهد بود. 🔹شهادت سلیمانی در ادامه رشد و تعالی جبهه حق و زوال جبهه باطل و طاغوت است. 🔹خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺁﺑﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﺭّﻩ ﻭ ﺭﻭﺩﻱ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻨﺠﺎﻳﺶ ﻭ ﻭﺳﻌﺘﺶ [ ﺳﻴﻠﺎﺑﻲ ] ﺟﺎﺭﻱ ﺷﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺳﻴﻠﺎﺏ ، ﻛﻔﻲ ﭘُﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩ ﺣﻤﻞ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻓﻠﺰﺍﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﻳﺎ ﻛﺎﻟﺎ ﻭ ﻣﺘﺎﻉ ، ﺁﺗﺶ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺍﻓﺮﻭﺯﻧﺪ ، ﻛﻔﻲ ﭘُﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻴﻠﺎﺏ ﺑﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ; ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺤﺴﻮﺱ ] ﻣَﺜَﻞ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ . ﺍﻣﺎ ﺁﻥ ﻛﻒِ [ ﺭﻭﻱ ﺳﻴﻞ ﻭ ﺭﻭﻱ ﻓﻠﺰ ﮔﺪﺍﺧﺘﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﻨﺎﺭﻱ ﺭﻓﺘﻪ ] ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺘﻲ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ، ﻭ ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ [ ﭼﻮﻥ ﺁﺏ ﻭ ﻓﻠﺰ ﺧﺎﻟﺺ ] ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺳﻮﺩ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﺪ . ﺧﺪﺍ ﻣَﺜَﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ [ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ . ](الرعد ١٧) 🔹عاش سعیدا و مات سعیدا 🔹وسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا ﻭ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺳﻠﺎم ﺑﺎﺩ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺯﺍﺩﻩ ﺷﺪ، ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﺩ، ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ .(مريم ١٥) امیدوار به شفاعت شهدا @howzavian
... 📣 نامه به رئیس صدا و سیما بسم الله الرحمن الرحیم ✅« لشکر جوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه ‌ ی دائم و هوشیارانه آرمان ‌ ها و کمک به تحقق اهداف انقلاب شود و در مقابل تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی و مدیریتی، سدایجاد کند. » امام خامنه ‌‌ای (مدظله ‌العالی) ریاست محترم سازمان صدا و سیما جناب آقایدکتر علی عسکری سلام علیکم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات شبانه‌روزی عوامل انقلابی سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی در انعکاس اخبار مربوط به ایام‌ الله تشییع با شکوه سردار آسمانی و سیلی محکم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به استکبار جهانی، با کمال تأسف و تاثر اطلاع یافتیم که پخش زنده برخی از برنامه ‌ های بصیرتی و روشنگرانه همچون جهان‌ آرا، ثریا و عصرانه با اعمال فشار متوقف گردیده است. قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی حوزه علمیه قم همان‌ گونه که در جریان پخش برنامه‌ هایبصیرت‌ افزا در آستانه چهل سالگی انقلاب، از جمله پخش مجدد فیلم قلاده ‌ها ی طلا و نیز بعد از پخش سریال گاندو، وظیفه خود دانست که از این اقدامات به هنگام شما تقدیر و تشکر نماید، اکنون هم وظیفه خود می‌ داند ضمن تقبیح اعمال فشار بی منطق « کسانی که هیچ حاضر نیستند منافع ملّی را درک کنند، فهم کنند وپای این منافع بِایستند»، از جنابعالی انتظارمی‌ رود در راستای تحقق اهداف اصلی این سازمان مبارک یعنی شتاب بخشیدن به حرکت تکامل انقلاب اسلامی در سراسر جهان ، با حفظ و تقویت رویکرد انقلابی آن به عنوان دانشگاه عمومی تحت تاثیر فشارهای آشکار و نهان مدعیان دروغین آزادی بیان قرار نگرفته و تولید وپخش زنده این برنامه ‌های بصیرت ‌ افزا را ادامه دهید و بدانید که قاطبه اساتید و طلاب انقلابی حوزه ‌ها ی علمیه با تمسک به رویکرد مقاومت و ضرورت استمرار تذکر به ایام الله که با شهادت سرداران دلیر اسلام حاج قاسم و ابومهدی قوت گرفته است، همواره پشتیبان اقدامات و برنامه ‌ها ی بصیرت افزا و روشنگرانه این سازمان بوده و خواهد بود. ومن الله التوفیق قرارگاه اساتید و طلاب انقلاب حوزه علمیه قم ۹۸/۱۱/۱ @gharar_a @howzavian
⚡ اخلاص، میراث شیخ عباس قمی به مناسبت ۱بهمن سالروز رحلت 🔹 شیخ عباس دلبستهٔ احادیث و روایات بود. او تمامی عمر خود را به تفحص در این وادی گذرانده بود. او در احادیثِ معصومین، شفابخشی می‌دید؛ نه تنها شفای باطنی که حتی شفای ظاهری را هم در همین احادیث جست‌وجو می‌کرد. فرزند ایشان نقل کرده است: «زمانی پدرم چشم‌درد سختی داشت که اطبای قم از علاجش عاجز شده بودند. پدر روزی به مادرم گفت کتاب شریف اصول کافی را نزد من بیاور! مادر کتاب را به دست پدر داد. پدر گفت: این کتاب منبع واقعیات الهیه و سراسر حکمت و هدایت و نور است و شفای هر درد… . نمی‌شود این کتاب بی‌اثر باشد. کتاب را یکی دو بار به چشم خود کشید، یکی دو ساعت بعد از آن، از درد چشم خلاص شد» 🔹 مواجهٔ او با روایات اگرچه از روی اخلاص و طینت پاک وی بود، اما شاید همین امر سبب شد که در پاره‌ای از روایات، سهم عقل را به جای نیاورد و روایاتی را نقل کند که بیشتر، سویه‌های اسطوره‌ای دارد. کتاب منتهی الأمال، یکی از آثار مرحوم شیخ عباس است که با بسیاری از احادیث غیر عقلانی آمیخته است. مواجههٔ شیخ عباس قمی با واقعهٔ عاشورا نیز انتقادات شهید مطهری و شیخ صالحی نجف آبادی را به همراه داشت. 🔹 شیخ عباس قمی در بیان مِهر و علاقهٔ خود به تحقیق و کتاب خوانی گفته بود: زمانی که در قم تحصیل می‌کردم، خیلی تنگ‌دست بودم. یک قِران و دو قران جمع می‌کردم تا اینکه مثلا سه تومان می‌شد، آن را برداشته از قم تا تهران پیاده می‌رفتم و با آن کتاب خریده، به قم برمی‌گشتم و به تحصیل ادامه می‌دادم. 🔹 شیخ عباس قمی را باید عالمی حدیث‌گرا نامید. از همین روست که او را محدث قمی نیز نام نهاده‌اند. احادیثی که او نقل کرده است، اگر چه بعضاً سویه‌های عقلانی کمتری دارد، اما گویی از پشتوانه‌ای نصیب می‌برد که در خانه‌های اغلب شیعیان و در دل آنها نفوذ می‌کند؛ پشتوانه‌ای از اخلاص، که شیخِ قم آن را به ارث گذاشته است. 🔸 متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/2149 @howzavian
⚫️ ویژه نامه #شهادت_حضرت_زهرا سلام الله علیها (2) ♦️ کاری از هفته نامه افق حوزه ➕ دریافت فایل پی دی اف این ویژه نامه 👇