eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
457 ویدیو
172 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
3️⃣ : یادش بخیر بچه بودیم، بزرگترا تو آستین مون فوت میکردن مثلا بازومون کت و کلفت بشه بعد ما رو می انداختن به جون بقیه بچه ها! 🔗 آماده نظرات شما در مسیر مشارکت حداکثری هستیم @HOWZAVIAN
4️⃣ : نیاز به گفتگو نیست کارنامه هشت سالشون رو داریم می بینیم همسایه مون از نداشتن دارو فلج شده. 🔗 آماده نظرات شما در مسیر مشارکت حداکثری هستیم @HOWZAVIAN
5️⃣ : یه پیشنهاد: تمام کاندیداهای جریان انقلاب تا اتمام انتخابات در صحنه بمانند و فرصتی ناب برای پیروزی بسازند: هر کدام بگویند در بررسی شرایط کشور و مناظرات به این رسیده اند که" من هم به رئیسی رای می دهم" . 🔗 آماده نظرات شما در مسیر مشارکت حداکثری هستیم @HOWZAVIAN
مدل مناظرات 1️⃣مناظرات فعلی نامزدها به راحتی از پاسخگویی طفره رفتند و به موضوعات حاشیه مشغول شدند. هر کس از یک مساله ای صحبت می کردند و سایرین بی توجه به آن بودند و هیچ نظری نداشتند و جلسه غیر از بگو مگو های خارج از متن اولش، خیلی خشک و بی روح بود و بیشتر شبیه مصاحبه بود تا مناظره!!! مدل پیشنهادی ابتدا از هر نامزدی یک مساله پرسیده شود و طبق زمان بندی نامزد مربوطه برنامه و نگاه خود را نسبت به آن بیان کند. سپس سایر کاندیداها به نقد دیدگاه او بپردازند و در پایان فرصتی داده شود تا به نقدهای سایر افراد پاسخ بدهد. فایده مدل جایگزین ۱-هیچ نامزدی توان فرار از پاسخ و به حاشیه رفتن نخواهد داشت. ۲- مناظره حالت علمی و جدی پیدا می کند. ۳-،مردم قدرت مقایسه بین دیدگاه های کاندیداها را پیرامون یک مساله پیدا می کنند. البته این مدل در دوره های قبل تا حدودی وجود داشت که بهتر بود بصورت کامل ادامه پیدا کند. 1️⃣مزیت های مناظره با وجود فرصت های متعدد و بیشماری که کاندیداها در رسانه ملی و فضای مجازی و سفرهای استانی دارند ولی مناظرات یکی از اثر گذارترین گزینه ها برای سنجش افراد است و بینندگان برنامه، بهتر به مقایسه نامزدها می پردازند. در این گفتگوها، اخلاق، آرامش، صلابت، تسلط بر موضوع، درک مسائل و اولویت بندی دغدغه های مردم، منطق و نظام باورهای نامزدها به نمایش گذاشته می شود. 2️⃣آسیب های مناظرات فعلی متاسفانه برخی نامزدها در این مناظرات بیش از پرداختن به برنامه های خود و نقد برنامه های سایر کاندیداها، به تخریب و توهین رقبا و خارج شدن از موضوعات و سوالات برنامه می پردازند. در مقابل چشم میلیون ها انسان دروغ و بداخلاقی رواج پیدا می کند و سابقه و آبروی شخصیت های نظام و خانواده های محترمشان لطمه می خورد و مردم بجای فهم نقاط قوت و ضعف برنامه ها، هیجانات کاذب،خطرناک و ناراحتی را تجربه می کنند. راه حل مناظرات در دو بخش برگزار شود؛ به این ترتیب که در چند مناظره کارشناسان مورد تایید نامزدها در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همدیگر را به چالش بکشانند، که این کار را به دنبال خواهد داشت و مباحث با کمترین سوگیری های ممکن پیش خواهد رفت و در بخش دوم، فقط یک جلسه مناظراتی با موضوع مدیریتی بین همه نامزدها ایجادشود تا مردم آرامش و اخلاق و منطق کاندیداها و شگرد غلبه بر جنگ روانی رقبایشان را در فرایند مقایسه ای کشف کنند. ✍️امین محمدلو @HOWZAVIAN
🔴دو لبه مشارکت و کُندی مسئولان این روزها مشارکت به واژه ای پرتکرار تبدیل شده است. نوع کاربرد واژه سبب شده تا تلقی غالب بار مشارکت را بر دوش مردم بگذارد. اما اگر مشارکت را مفهومی دولبه بدانیم که یک سمت آن بر دوش مردم و سمت دیگر آن بر دوش مسئولان باشد، به راحتی می توان پرده از تحریف ناخواسته این واژه مقدس برداشت و تهدید اصلی مشارکت را بازنمایی کرد. می توان ادعا کرد هرجا مشارکت مسئولان پر رنگ بوده، مردم نیز سنگ تمام گذاشته اند.. اجتماع بی نظیر مردم در تشییع پیکر پاک حاج قاسم، نشان هم بستگی و همدلی و همراهی مردم با مسیری است که او با خون خود به اثبات رسانده بود. زمان هشت سال دفاع مقدس نمونه بارز دیگر این مشارکت بود. همه این شواهد نشان می دهد راز تهدید مشارکت مردمی را باید در کم کاری ها و بی دردی ها و بی توجهی ها و مسئولیت گریزی مسئولین جستجو کرد نه در جنجالی کردن انتخابات یا حضور افراد بی صلاحیت یا جناحی کردن انتخابات. آدرس غلط در مورد مشارکت بازهم حاشیه امنی برای مقصران شرایط موجود - بخوانید تهدیدهای بالفعل و اصلی مشارکت- ایجاد کرده و عوامل احساسی بی ارتباط یا کم ارتباط را به عنوان تهدید مشارکت بیان می کنند، در حالی که جنجال و دو قطبی روند انتخاب را از عقلانیت انقلابی دور می کند و زمینه برای تصمیم درست از مردم می گیرد. نتیجه صریح این آدرس غلط خارج کردن فرآیند انتخابات از روند عقلانیت انقلابی و ایجاد حاشیه امن برای تهدید کنندگان بالفعل مشارکت است. ✍سیدصابر رضایی @HOWZAVIAN
✅یادداشت: رژیم رسانه‌ای و انتخابات عدم رعایت رژیم رسانه‌ای در آستانه‌ی انتخابات، جامعه را دچار هیجانات انتخاباتی و درنتیجه اغتشاش و عدم امنیت می‌کند. توجه به قدرت رسانه‌ها در شرایط کنونی جامعه از این لحاظ دارای اهمیت است که انتشار یک پیام، تصویر یا فیلم هرچند ادعای بی‌اساس و کذبی را مطرح کند، ممکن است منجر به ناآرامی فضای عمومی جامعه شود. ✍️مریم غازی اصفهانی 🌐 متن کامل @HOWZAVIAN
6️⃣ : از نامزد کرسی ریاست جمهوری انتظار داریم که برخاسته از نخبگان جامعه باشه در کنار شهرت سیاسی و این حرف ها... برخی از نامزدها واقعا مهره حزب خودشون بودند و ماله کشی می کردند کارهای دولت روحانی را... این تأسف باره. 🔗 آماده نظرات شما در مسیر مشارکت حداکثری هستیم @HOWZAVIAN
🔴 یک ترم فشرده برای همتی و مهرعلیزاده @HOWZAVIAN
par1029.pdf
7.48M
👆دریافت👆 🔻واکنش به یک جسارت در دنیای سیاست یادداشت دکتر احمد اولیایی در دفاع از تراث علمی شیعه 🔻معیارهایی برای انتخاب اصلح یادداشت دکتر محمدملک زاده مبتنی بر معیارهای قرآنی انتخاب 🔻دولتمردان نمی توانند از عملکرد اقتصادی شان فرار کنند 🔻پاسخ به شبهه سازی جبهه اصلاحات 🔻انتخابات و مسأله کثرت طالبان قدرت یادداشتی از دکتر حسین کچویان در تحلیل سه گانه تجربه، اقتصاد، سیاست @HOWZAVIAN
🔻واکنش به یک جسارت در دنیای سیاست یادداشت دکتر احمد اولیایی در دفاع از تراث علمی شیعه @HOWZAVIAN
✔️ نه کاخ سفید که جهان حسینیه خواهد شد منتظران مهدی امت‌ها نه کاخ سفید که جهان را حسینیه خواهند کرد؛ همان‌طور که نگذاشتند جنین نامشروع خاورمیانه‌ی جدید پا به دنیا بگذارد؛ همان‌طور که مولود سیاه تکفیر را به گورستان تاریخ فرستادند؛ همان‌طور که با موشک قاسم سپر آهنین خانه‌ی عنکبوت را مچاله کردند. همان‌طور که...‌ . حسین وارث آدم ابوالبشر است و بنی‌آدم بدون اقتدا به ابوالاحرار عالم، ابوالاشرار جهان خواهد ماند. تو بخواهی یا نخواهی جهان آینده به سوی حسینیه شدن خواهد رفت. شعار شریف شهیدان عشق با من و تو کاری ندارد. تو راه خودت راه برو. آن نیز راه خودش را می‌رود. لکم دینکم و لی دین. دین من وعده‌ی صادق حق و دین تو تضمین کاذب کدخدا. عاقبت کار را آینده نشان خواهد داد. از حسن مثنا تا حسن عبدالله هزاران طلوع و غروب گذشته و میلیاردها طلوع و غروب آدمی. کسانی که به فجر دل بسپارند نفس مطمئنه می‌شوند و طلوعی بی‌غروب دارند. آنان که به شب خو بگیرند در غروبی ابدی اخلد فی‌الارض خواهند ماند. بشر بدون حسین پوسته‌ی انسان دارد و مغزی شیطانی. بلوغ ما هنگامی است که در شعاع درخشان خورشید کربلا حقیقت انسان را کشف کنیم. حسین‌بن علی‌بن اسماعیل‌بن ابراهیم میزان حق و باطل و نور و تاریکی است. هر کس در هر زمان یا مکان در اقلیم شهید بندگی و آزادگی نگنجد با سر در مرداب بردگی و اسارت شیطان اصغر و اکبر فرو می‌رود. کاخ سفید استعاره‌ی بزرگ انسان مسخ شده و به لجن نشسته است. کسی که می‌گوید: کاخ شیطان بزرگ را حسینبه می‌کنیم یعنی جهان را از دنائت نفسانیت نجات می‌دهیم. یعنی بر سیاهی و ظلمت شب می‌تازیم. یعنی نور وحی را بر انسان ساینس‌زده و تجربه‌گرا می‌تابانیم. یعنی آدمی را از طبیعت به سوی فطرت می‌کشانیم. یعنی از این حیوان به شدت ناطق، انسان به شدت بالغ می‌سازیم. کدخداپرستان هرگز پیام یاران خدا را نمی‌فهمند. تبت یدا ابی لهب و تب. بریده باد دست و زبان کسی که قلب اصحاب الاخدود را با آتش نیش و کنایه می‌سوزاند. نه کاخ سفید که جهان حسینیه خواهد شد چه تو بخواهی و چه نخواهی. الیس الصبح بقریب؟ ✍ سعید احمدی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
اول کاخ اشرافی‌ها دوم کاخ سفید @HOWZAVIAN
🌐 کاخ سفید یا حسینیه؟ ⚠️در مناظره روز سه شنبه یکی از کاندیداها،نقاب از تفکر خود برداشت و گفت: من در مقابل جریانی قرار دارم که معتقدند برویم کاخ سفید را حسینیه کنیم!!! 🔷 چند نکته مهم؛ 1.مگر قرآن نخوانده اید! کلام خدا را نشنیده اید! که فرمود: همه انبیاء آمده اند تا نظام طاغوت را از جا برکنند و نظام توحیدی را بر افرازند! 《وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ.》 مگر سخنان امام راحل به گوش شما نرسیده است که فرمودند:ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. 2. اینکه در گوشه ای بنشینیم، 17 رکعت نماز بخوانیم، سالی یک بار حج مشرف بشویم، چند اعانه به فقرا بدهیم، نشان از مسلمانی تام و تمام است؟ این مسلمانی لیبرالی است که پرده رهبانیت را بر سر می کشاند تا همان دو رکعت نماز و تسبیح خود را با غلظت بجا بیاورد. «مَنْ سَمِعَ رجلا ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ» هرکس بشنود صدای انسانی را که فریاد می‌‏کند: «یا لَلْمُسْلِمینَ» ای مسلمانان به فریاد من برسید، و او را کمک نکند، مسلمان نیست.» و فراتر از این انسان است؛ هر جا که باشد. امیر المومنین علی علیه السلام«فإنَّهُم صِنفانِ : إمّا أخٌ لَكَ في الدِّينِ ، أو نَظيرٌ لَكَ في الخَلقِ »... ✍ سیدجواد محمدزاده 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔹هم اکنون 🔻استقبال مردم اهواز برای حضور سیدابراهیم رئیسی در ورزشگاه تختی اهواز ۱۴۰۰/۰۳/۱۹ @HOWZAVIAN
🇮🇷 هیأت ورزشی ایران، آمریکا را برد 😊بر طبل شادانه بکوب @HOWZAVIAN
✍️آخه این وقت شب پیام میذارید که چی؟؟ پ ن: 📌می خواستم فقط یادآوری کنم، حاج قاسم وقت و بی‌وقت بیدار بود برای آرامش ما... ✔️پدرها همیشه نگران فرزندان هستند چه در طهران، چه در بغداد؛ چه روز، چه شب. @HOWZAVIAN 🔻دوست داشتید بازنشر کنید برای بیداری همگانی انتخاب=انتقام
🔴 طرح تحول سلامت دولت روحانی دنباله سند 2030 سند خطرناک و پر از مفاهیم ضد دینی ۲۰۳۰ توسعه پایدار، برنامه ی جهان تا سال ۲۰۳۰ و شامل ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی است که هم اکنون نیز در حال اجرا در کشور است. نکته ی مهم اینکه طرح پر هزینه و کم فایده ی در دولت اول روحانی، پیاده سازی کامل هدف سوم این سند بود که مربوط به بخش سلامت است. یعنی در انتخابات سال ۱۳۹۶ که دولت روحانی میگفت سند ۲۰۳۰ را نپذیرفته و امضاء نکرده، از سه سال قبلش مشغول پیاده سازی هدف سوم این سند بود( ر.ک به کتاب سلامت در سال ۲۰۱۵/حرکت از اهداف توسعه هزاره به سمت اهداف توسعه پایدار. کتاب مرجع جهانی هدف سوم سند ۲۰۳۰ با مقدمه دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشت ص ۷). اما کوتاه سخن با برادران و خواهرانی که به روی کار آمدن دل بسته اند این است که مادامی که طرح جایگزین برآمده از آیات و روایات نداشته باشیم، از سویی راهی به سوی سبک زندگی الهی نخواهیم داشت و روی آرامش نخواهیم دید و از دیگر سو دستگاه اجرایی کشور نیز چاره ای جز عمل کردن به طرحهای سراسر ضلالت صهیونیسم جهانی ندارد‌. فرقی هم نمیکند که روحانی رئیس جمهور باشد یا رئیسی.تفاوت تنها در سقوط و هضم در ساختارهای الحادی و ضد هدایت غربی است. در این میان *۱ یکی از قویترین نظریاتی است که سعی کرده است به طراحی نظام سلامت انسان بر اساس آیات قرآن و روایات گرانقدر ائمه معصومین علیهم السلام بپردازد. جبهه ی انقلاب باید بداند که راه رسیدن به اهداف و آرمانهای اسلامی باید از خود اسلام عزیز اخذ شود چراکه آرمان های اسلامی با ابزارهای غیر اسلامی و برآمده از سند ۲۰۳۰ قابلیت تحقق ندارد. امری که به درستی مورد اشاره رهبر حکیم انقلاب در دیدار با خبرگان واقع شد.۱۳۹۹/۱۲/۴ ✍️ قاسم یزدانی مقدم @HOWZAVIAN
7️⃣ : روحانیت به مثابه پدر؛ «ائمه جمعه، ائمه جماعت، روحانیون محترم، اینها باید توجه به این معنا داشته باشند که اینها هستند از براى ملت. اینها با مردم باید سمت پدرى داشته باشند، اینها با مردم باید رفتارشان رفتار پدرانه باشد. بین خودشان برادر باشند» (صحیفه نور،‌ ج۱۹، ص۱۵۷) 🔗 آماده نظرات شما در مسیر مشارکت حداکثری هستیم @HOWZAVIAN
8️⃣: برادران عزیز و خواهران گرامی تا انتخابات مهم و اهمّ ۲۸خرداد۱۴۰۰ از دعا غافل نشویم . دعا چه کارها که نمی کند. لذا جا دارد همه ما این قسمت از دعای افتتاح را که در شب های ماه مبارک رمضان خواندیم ، در حد توان زمزمه کنیم و روحانیون و مبلغین و ائمه جمعه و جماعات در مساجد و منابر روی آن تامل کنند تا ان شاءالله زیر سایه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یک دولت کریمه ای نصیبمان شود که تعزُّ بها الاسلام و اهله اتفاق افتد. ان شاءالله بمنّه و کرمه : *خدايا به سوى تو مشتاقيم‏ به دولت كريمه‌اى كه اسلام و اهلش را به آن عزيز گردانى، و نفاق و اهلش را به وسيله آن خوار سازى، و ما را در آن دولت از دعوت ‏كنندگان به سوى طاعتت، و رهبران به سوى راهت قراردهى و كرامت دنيا و آخرت را نصیبمان فرمایی.آمین 🔗 آماده نظرات شما در مسیر مشارکت حداکثری هستیم @HOWZAVIAN
✳️ حرف مهمی دارم این قاعده که خواهم گفت برای همیشه است نه این انتخابات. همچنین اصلح مقبول از نگاه بنده آقای رئیسی است؛ اما خوب است این قاعده را از نگاه خود روشن کنم. ۱.این نظر شخصی من است. ۲.حکومت و ریاست حق الله است.(این مقدمه خیلی مهم است) ۳.ما اعتقاد داریم که جبهه‌ی حقیم. ۴.نباید اجازه دهیم دو جریان حکومت را در دست بگیرند: یکی طاغوت و دیگری مسلمانی که موجب ذلت مومنین و تحویل حکومت به طاغوت میشود. ۵.برای نگه داشتن حکومت در جبهه ی حق هر کاری که از لحاظ شرعی حرام و شبهه دار نباشد را باید انجام داد. حتی گاهی خودمانو آرزوهایمان را باید قربانی کنیم. ۶.اگر اقبال قابل توجهی به اصلح نباشد و بدون در نظر گرفتن این موضوع به او رای دهیم و کارمان موجب رای نیاوردن صالحی شود که با او(صالح مقبول) هم حکومت در جبهه ی حق حفظ میشد و به دست طاغوت یا مسلمان خوار کننده ی مومنین نمی افتاد، در این صورت رای به اصلح هر چه باشد قطعا حکم عقل نیست. ۷.چرا که حق حکومت برای حق است و با این کار خلاف عقلمان، دو دستی داریم حکومت را تقدیم به طاغوت یا دلبسته ی به طاغوت می کنیم. ۸.در هر شرایطی به اصلح رای دادن امکان این را دارد که جبهه ی حق تحویل طاغوت شود. ۹.بهترین حرف این است که در این مسئله تفصیل قائل شویم نه اینکه یک قاعده ی کلی نفیا یا اثباتا دهیم. تفصیلش هم به این صورت است: الف) اگر اصلح، مقبول هم بود، بدیهی است که باید به او رای داد. ب) اگر اصلح مقبولیت چندانی نداشت، اما فرد جبهه ی مقابل از هیچ مقبولیتی برخوردار نبود، در اینجا هم باید به اصلح رای داد. ج)اگر اصلح مقبول نبود و فرد جبهه ی مقابل، مقبول بود و از طرفی صالح مقبولی هم نبود، در اینجا نیز باید به اصلح رای داد‌. د)اگر اصلح مقبول نبود و فرد جبهه ی مقابل، مقبولیت خوب یا رو به افزایشی داشت یا احتمال رای آوری اش قابل توجه بود، از طرفی صالح مقبولی هم داریم که میتوان حکومت را با آسودگی به او سپرد و نمیگذارد حکومت که برای حق است، دست طاغوت یا دلبستگانش بیفتد، در اینجا عقل می گوید: به صالح مقبول رای باید داد. پس دقت کنید. در رابطه با حکومت حق نمیتوان یک قاعده کلی که منجر به، به خطر افتادنش میشود، داد. بی تعصب تأمل کنید. یا علی @HOWZAVIAN
🔸خوف و رجای پیروزی انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ با تب و تاب‌های رسانه‌ای، به ویژه مناظره تلویزیونی اول همراه بود؛ مناظره‌ای که در آن اخلاق به قهقرا رفته و دنیایِ دنیاخواهان نمایان شد. اینکه نظر‌ها و اقبال‌ها به سمت کاندیداهای جبهه انقلاب روانه شده، خبر خوبی است و نوید صبح نزدیک می‌دهد؛ اما تخریب‌ها، رقیب‌تراشی‌ها، اعتبار‌بخشیِ مدرکی و بی‌اعتبار نشان دادن تحصیلات کاندیدایِ هدف، تکنیک‌هایی بود که می‌تواند تاکتیک شود؛ از قالب فردگویی خارج و به‌ شیوه‌ همگانی و رسانه‌ای غربگرایان منجر شود. در وادی تخریب، تهمت و رقیب‌هراسی نباید دست روی دست گذاشت؛ چرا که تجربه نشان داده، امیدهای بی‌خوف، همواره مخاف است و خوف‌های بی‌امید، همواره ناامیدی است. باید با تمام قوا به سمت رسانه رفت؛ چرا که وقتی رقیب، از هیچ تهمت و دروغی برای زمین زدن دیگر نامزدها ابایی ندارد؛ می‌طلبد تا جوانان انقلابی در خاکریز رسانه مستقر شده و تاکتیک «بهترین دفاع حمله است» را به سبک اخلاق‌مدارانه پی‌ریزی کرده و همواره دستان خود را بر ماشه دروغ‌زنی و خنثی‌سازی تخریب و تهمت قرار دهند؛ تا در هر بار دروغ‌ و تهمت‌، گلوله خود را به سمت محتواها و مدل‌های شیطانی شلیک نمایند. فرصت کم است و تلاش غربگرایان فراوان؛ تصور کاذب پیروزی جبهه انقلاب؛ می‌تواند به نتیجه‌ شاذ انتخابات تبدیل شده و دل‌های امیدوار بی‌نصیبان انقلاب را باز هم بی‌نصیب گذارد. ✍️ علی کردانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
🔶 سطوح انتخاب رئیس جمهور ▫️قضاوت درباره خوبی و بدی افراد یا صلاحیت آن ها، تنها باید در جایی اتفاق بیفتد که رابطه ای را بخواهیم با فردی آغاز کرده یا کاری را با او انجام دهیم یا او را برای مسئولیتی انتخاب نماییم. ▪️حسّ خوب یا بد داشتن نسبت به افراد، دلیل تصمیم گیری، انتخاب و یا رابطه و قطع رابطه نمی تواند باشد. 🔗 متن کامل ✍️ مهدی درستی @HOWZAVIAN
❇️ نگاه روانشناختی به پدیده بی‌تفاوتی سیاسی آنچه در مسائل فردی و اجتماعی انسان‌ها ارزش و اهمیّت دارد، داشتن حساسیت نسبت به سلامت و سعادت خود، خانواده، اطرافیان و افراد جامعه در ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی است. یکی از مصادیق بروز و ظهور این سلامت و سعادت، مشارکت در امر انتخابات است. اما در این میان یکی از معضلاتی که می‌تواند گریبان‌گیر جامعه شود، پدیده‌ی «بی‌تفاوتی سیاسی» است. در علوم سیاسی پدیده ای که در مقابل مشارکت سیاسی مطرح می‌شود، را بی‌تفاوتی سیاسی(Political Apathy) می‌نامند. البته بعضی آن را بی‌اعتنایی، کناره گیری یا عزلت سیاسی نیز ترجمه کرده‌اند. ✍️ فاطمه فرهادیان 🔗 متن کامل در خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN
💠تبدل فرهنگی در سایه سیاست ورزی 🔸به جای مقدمه آنکه بگذریم از مظلومیت مقوله فرهنگ_ جایگاه زیربنایی آن و تقدم حتمی آن بر اقتصاد و همه شئون کشور داری_در مناظرات، برنامه ها و دیدگاههای همه ی(همه یعنی همه) نامزدهای ریاست جمهوری اما نمی توان/نباید از تهاجمی که برای تبدل فرهنگی صورت گرفته است چشم پوشی کرد. 🔹از سویی پرهیز از تجمل گرایی و دوری ازخوی های سلطان مابانه و اشرافی گری برخی نامزدها توسط برخی دیگر تقبیح می شود و این تقبیح گری نه بدان جهت که چنین کنش گری هایی عاملی برای فریب مردم است(قبح ثانوی)، بلکه بدان جهت نبایسته تلقی می گردد که اساسا رفتارهایی غلط(قبح اولی و ذاتی) و غیر دیپلماتیک و تقلید مآبانه است و از سوی دیگر مصادیقی از اشرافی گری با عنوان اقتضای شان ترویج می شود. 🔸فارغ از اینکه آن قبح انگاری و این حسن انگاری و در حقیقت تبدل ارزش به ضد ارزش از چه فرد یا نامزد چه حزب و گروهی صادر می شود، بر کنش گران فرهنگی، مربیان عرصه تربیت و روحانیون، بی تفاوتی بایسته نیست. به واقع باید بر فرهنگ جامعه گریست و فریاد برآورد آن روزی که رفتارهای ارزشی از سنخ زیست ساده و اخلاقی بر خلاف شان ریاست جمهور و خلاف عرف سیاست مداران نامیده شود و اشرافیت مطابق با شان و جایگاه آنان و چنین استدلال هایی کارگر بیفتد! 🔹این گونه کنش ورزی سیاسی گرچه به ظاهر خرد، بی اهمیت و محدود به امروز و فردای انتخابات جلوه می کند اما در حقیقت تهاجمی است که مقوله فرهنگ را هدف گرفته و تغییر در ارزش های بنیادین جامعه را به صورت نرم درپی خواهد داشت. 🔸در قرآن کریم به این نکته که تبدل فرهنگی نه تنها ممکن است اشاره شده بلکه بهت آورترین مصادیق آن ارائه گردیده است. در آیه ۸۲ سوره مبارکه اعراف می فرماید: "وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ". ماجرا مربوط است به قومی که گرفتار برخی گناهان جنسی بودند. وقتی برای اصلاح امور آنها پیامبری به همراه چند نفر از یارانش قیام کردند و زشتی های جامعه را بدانها نشان دادند، عده ای در نقد و رد آن مصلحان گفتند: باید آنها را از دیار خودمان اخراج کنیم، چرا که آنها افرادی هستند که پاک زندگی می کنند یعنی آلوده به گناه نیستند. برای اقناع مردم و بیان اینکه آن مصلحان افراد بدی هستند آنچنانکه باید حتی از شهر و دیارشان اخراج شوند این گونه استدلال می کنند که آنها گناهان ما را مرتب نمی شوند و آنها را قبیح می شمارند. یعنی جرم آن عده اصلاح گر پاک بودن و طلب پاکی برای جامعه بود و عجیب آنکه این استدلال موثر افتاده است! ✍️روح الله شهریاری @HOWZAVIAN
✔️ شرکت در انتخابات؛ حق مردم یا تکلیف؟ افرادی که انتخابات خوب را بی‌ارزش می‌کنند و آنانی که دانسته بازیگر انتخابات نادرست می‌شوند، هر دو به یک اندازه به مردم و سرزمین خویش ظلم می‌کنند. انتخابات درست و سازنده نخستین داروی دردهای مردم و راهگشای مشکلات آنها است. ✍️ مهری یزدان‌پناه 🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN