eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
184 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 دوباره آغوش مادر بچه که بودیم زیاد مشهد می‌رفتیم؛ زیاد که می‌گویم یعنی سالی یک‌بار، در مقایسه با الان که کمتر قسمت‌مان می‌شود. میلاد بود؛ اما آن زمان مثل حالا صحن‌ها غرق در نور نبود. اذان مغرب شد. در صف نماز ایستادیم. ما بچه‌ها فقط ادای نماز خواندن را در می‌آوردیم. تنها سهم‌مان از این واجب الهی چادر نماز گل‌گلی بود و یک دل صاف. مادرم کنار دستم بود؛ اما با ازدحام جمعیت بعد از نماز، مادرم را گم کردم. دلم ریخت پایین هری! غرور بچه‌گانه‌ام اجازه نمی‌داد بزنم زیر گریه! وانمود می‌کردم که نمی‌ترسم؛ اما ترسیده بودم. راه افتادم داخل صحن. دلم گفت: به سمت پنجره فولاد برو. به حرف دلم گوش کردم و پیش امام، مردم را به تماشا ایستادم. حالا از حوالی و حواشی پنجره فولاد تنها صداهایی محزون مرا مجذوب می‌کند. آدم‌ها و حرف‌های‌شان، آنقدر عجیب و پُر و زیاد و نامعلوم و ساده بودند که من تمام قد گوش شده بودم برای شنیدن! کلمات بودند که می‌آمدند و می‌رفتند! جان بود که ذوب می‌شد کنار پنجره فولاد. نور را که دیده‌اید؟ چگونه از روزنه‌ها عبور می‌کند؟! انگار روح آن آدم‌ها هرکدام روزنه‌ای بود و نور از وجودشان عبور می‌کرد. نیازها خالق خلاقیت‌اند و این آدم‌ها عجیب خلّاق بودند در عشق‌ورزی با امام خویش. من اما دختربچه‌ای حریص بودم که تنها به تاراج واژه ها می‌اندیشیدم. تک‌به‌تک کلمات آن زائران را با تمام وجود گوش می‌کردم. صدای درد دل کسی با حضرت نور حواسم را بیشتر جمع کرد؛ او بچه‌ی گم‌شده‌اش را از امام می‌خواست. تازه یادم آمد که گم شده‌ام و مادرم کنار پنجره فولاد پیدایم کرد. ✍️ روزنوشت طلبگی @HOWZAVIAN
💐 همطراز بهشت عشق متبلور می‌شود لابه لایه تک تک نوشته های کاشی های صحن. نه تنها لابه‌لای خشت‌های طلا‌یی گنبد که لابه لای سنگ‌های کف صحن، که قدم‌گاه هزاران عاشق، و هزاران ملک است. این دل که لیاقت عشق تو را ندارد دردانه‌ی خدا. اما عجیب انس گرفته به ناله درحرم،.به زل زدن ها به بال زدن کبوترهای عاشق انس گرفته با بارضا رضا خواندنهای زائرینت. به نماز جعفر درمیان تاب و تب‌وهمهمه‌ٔ زائرین... اصلا بهشت مگر چیزی اضافه‌تر از این عطر مستانه و شوق بی حد قدم زدن در حریمت دارد؟ مولای ما! ای امام مهربان‌تر از مادر به نوزاد و درخشان‌تر از خورشید، از آن روزی که ما را آفریدند، شعله‌ی عشق تو را، درآن نهادند و نهال عشق به تو، پا به پای حدیث امامت در تحف العقول، در وجودمان قد کشیده است. مولای ما! اگرچه فاصله‌ها میانمان فاصله انداخته، اما تویی انیس دل ما. و آرام بخش روح رمیده‌ی ما. مولای ما! سخت به تو محتاجیم. به همان سه نوبه‌ای که قول حضور داده‌ای. و البته به نگاه کریمانه‌ات که همراهمان باشد در ورطه‌ی آخرالزمان‌. میلادت مبارک🌹 ✍️ باران نجاتی @HOWZAVIAN
صدا ۰۰۱.m4a
3.02M
... ما بچه‌ها فقط ادای نماز خواندن را در می‌آوردیم. تنها سهم‌مان از این واجب الهی چادر نماز گل‌گلی بود و یک دل صاف. مادرم کنار دستم بود؛ اما با ازدحام جمعیت بعد از نماز، مادرم را گم کردم. دلم ریخت پایین هری! غرور بچه‌گانه‌ام اجازه نمی‌داد بزنم زیر گریه! وانمود می‌کردم که نمی‌ترسم؛ اما ترسیده بودم. راه افتادم داخل صحن. متن: زهرا ابراهیمی @HOWZAVIAN
💐 آقای مهربانی وقتی از کوچه پس کوچه‌های آن طرف خیابان روبه روی باب الجواد کوچه شهید اندرزگو می‌آیم تو صحن‌ با صفای باب الجواد و مورد بازرسی قرار میگیرم قند تو دلم آب می‌شود تند تند از زیر پرده رد می‌شوم و خودم را به صحن امام مهربان می‌رسانم و‌ از این صحن به آن صحن، حتی کفش‌هایم را به کفشداری هم نمی‌دهم. آنقدر ذوق دیدارت را دارم که‌ لابلای ازدحام تند می‌آیم و خودم را می‌رسانم تو رواقی که رو به روی درب حرم با صفای شما است. یک گوشه‌ای را پیدا می‌کنم کفش‌هایم را می‌گذارم و با ارادت سلام و تعظیمی می‌کنم و دست به سینه با اشک و آه دعای فرج و صلوات خاصه شما را زیر لب زمزمه می‌کنم تا به درب خود حرم برسم، اشک امانم نمی‌دهد.حالا چه کنم؟ جمعیت مرا به این سو و آن سو می‌برد، تا دست راست حرم زیر اون چراغ سبز نوبتم شود دو رکعت نماز بخونم حالا دیگه عاشق به معشوق رسیده زبانم بند آمده‌، چی بگویم؟ می‌خونم زیر لب، قربون کبوترای حرمت امام رضا... قربون اون همه لطف و کرمت امام رضا... ✍️ مهری یزدان پناه @HOWZAVIAN
♦️ این 50 درصد، 80 درصد می‌ارزد... چون؛ 🔻 عوامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات‌های این روزها؟ 1- بی تفاوتی برخی‌ها و شرایط کرونایی 2- بمباران شدید تبلیغات منفی دشمنان 3- کارشکنی مسئولین بی کفایت غربگرا 4- جولان تبلیغاتی مأیوس کنندگان داخلی 🔺 اولی برای همه دنیاست، ولی مابقی مخصوص ماست! ✍حسین کاوه @HOWZAVIAN
تقابل گام ها ⚪️ (نگاهی جامعه شناسانه به بیانیه گام دوم انقلاب) 🔴 (تقابل نگاه جامعه شناسان غربی و نگاه مقام معظم رهبری نسبت به تمدن سازی) دولت شهرها، دولت ملت ها و قومیت ها، تمدن سازی و امپراطوری جهانی، گام هایی است جهت تحقق سلطه جهانی غرب. اندیشمندان غرب در جریان جامعه شناسی و فهم فیلسوفانه از جهان پیرامون خویش، گام هایی را برای رسیدن به تمدنی غربی و امپراطوری عظیم غرب، ترسیم کرده اند. جامعه شناسان معتقدند، جهان غرب این گام ها را طی کرده و اکنون در مرحله دولت جهانی هستند، به نحوی که همه جهان را ملتزم به تبعیت از تمدن غربی کرده و رسیدن به مدینه فاضله را تنها در این مسیر میدانند. گام هایی که از دولت شهرها آغاز و با دولت قومیت ها و تشکیل کشورها ادامه یافت و با شکل گیری سازمان هایی بدنبال تحقق تمدنی غربی در سرتاسر جهان هستند. مانند اتحادیه اروپا. وبعد از ایجاد تمدن غربی، آن را جهانی کرده و در قالب سازمان ملل یا سازمان بهداشت جهانی و غیره جهان را ملتزم به رعایت از تمدن غربی کرده تا در نهایت به دولت جهانی و امپراطوری جهانی که اکنون در آن هستیم برسانند. جامعه شناسان غربی معتقدند تنها تمدنی که بین سایر تمدن های موجود در جهان قابلیت مقابله با این سیر جهانی غرب را دارد تمدن اسلامی است. اما متاسفانه کشورهای مسلمان در مسیر تمدن سازی بسیار عقب مانده اند و نهایتا در همان مرحله دولت ملت ها و دولت قومیت ها مانده و به مرحله تمدن نرسیده اند. در این میان تنها فیلسوف و جامعه شناس و اندیشمند مسلمان قرن معاصر حضرت آیت الله خامنه ای است که در بیانیه ای با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب به ترسیم مسیر تمدن سازی جامعه اسلامی پرداخته است. مخاطب اصلی این بیانیه جوانان ایران است که برای تحقق تمدن اسلامی و سپس دولت جهانی اسلامی لازم است تحت برنامه دقیق و متقنی که رهبری بدان پرداخته است عمل کنند. ایشان معتقدند مردم ایران اکنون گام اول خود را محکم برداشته و حکومتی مردمی را تاسیس و تشکیل داده اند و جشن چهل ساله آن را نیز به رخ جهانیان کشانده است. انقلابی که تمام کلیشه های غرب را شکانده و برخلاف تمام گمانه زنی ها به پدیده ای خارق العاده مبدل گشته است. ایشان معتقدند اکنون انقلاب اسلامی در گام دوم یعنی تشکیل دولت اسلامی قرار دارد و ایران اسلامی باید به سمت ارائه نمونه ای از دولت تراز اسلامی حرکت کند و با نشان دادن این الگو به سایر کشورهای اسلامی، شرایط تحقق گام سوم یعنی ایجاد تمدن اسلامی کمک کرده و بعد از ایجاد تمدن اسلامی به سمت تشکیل دولت جهانی اسلامی قدم برداریم. در انتخابات ۱۴۰۰ مردم غیور ایران علی الخصوص جوانان با حضور پرشور خود به خواست رهبری مبنی بر تشکیل دولت انقلابی لبیک گفته و شخصیتی انقلابی و حزب اللهی را بعنوان رئیس جمهور منتخب برگزیدند و اکنون منتظر اقدامات شجاعانه یار دیرین ولایت در تحقق گام دوم انقلاب مشتاقانه نشسته ایم و آماده جانفشانی برای تحقق آن هستیم. ✍ مجتبی میرزایی @HOWZAVIAN
💢 خیری که با «خیر» آغاز شد! 🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ پس از رأی دادن، فرمودند: ان‌شاءالله به برکت حضرت امام رضا علیه‌السلام که این ایام متعلق به ایشان است، امروز برای ملت ایران یک جشن باشد و به توفیق الهی همین خواهد شد و ملت از این انتخابات خیر خواهد دید. 📖براساس نص صریح قرآن کریم، کفر به طاغوت مقدمه و لازمۀ ایمان به خدا و یک اصل اساسی در اسلام است. اگر کسی به طاغوت کافر نباشد، هویت ایمانی او کامل نیست، و تا هویت ایمانی کامل نشود، چنگ زدن به عروةالوثقی همیشگی نخواهد بود. 💰تفکری که هشت سال در قوۀ مجریۀ جمهوری اسلامی قدرت را در دست داشت، با تمام توان کوشید تا کفر به طاغوت را در باور مردم ضعیف کند یا حتی اگر بتواند آن را از بین ببرد! تلاش کردند تا چهرۀ امریکای جنایتکار را بزک کنند و از راه قدم زدن با شیطان بزرگ عادی‌سازی روابط با دشمن قسم‌خوردۀ اسلام و انقلاب و انسانیت را به نظام اسلامی و مردم مسلمان ایران تحمیل کنند! 💠 قرآن کریم می‌فرماید: لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشيرَتَهُمْ (مجادله، ۲۲)؛ "هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند نمى‌يابى كه با دشمنان خدا و پيامبرش دوستى كنند، هر‌چند پدران يا پسران يا برادران يا خويشاوندانشان باشند". 🔑اما دولت تدبیر و امید! و دستگاه دیپلماسی آن نه‌تنها دست دوستی، که دست طمع و دریوزگی به‌سوی دشمنان خدا و پیامبر، و دشمنان این ملت دراز کرد و عزت و اقتدار ایران اسلامی را ـ که ثمرۀ ایستادگی رهبران الهی و خون شهیدان و مجاهدت مردم است ـ به بازی گرفت. 💎 حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب و مکتبی و انقلابی، در نخستین نشست مطبوعاتی‌اش، خط مشی سیاست خارجی خود و دولتش را که برآمده از قرآن و گفتمان امام و انقلاب و رهنمودهای رهبری است، بیان کرد: نه به شیطان، نه به استکبار، نه به ذلت، نه به سازش! 👈 آقای رئیسی نشان داد که ان‌شاءالله کلام حکیمانۀ حضرت آقا در روز رأی‌گیری محقق خواهد شد، و با آن خیر قاطع بشارت داد که ان‌شاءالله ملت از این انتخابات خیر خواهد دید. ✍️ محمدتقی عارفیان @HOWZAVIAN
⁉️ مگر می‌خواهید امام جمعه منصوب کنید/ نه امام جمعه، نه ضد انقلاب 📌این یکی برادر خودم است و نماز نمی‌خواند. فلانی در تظاهرات شرکت نکرده است. 🔗 از دیروز / بخش اول یکی از کنگاوری ها می گفت: هنوز چند سالی از انقلاب نگذشته بود که یکی از دوستان از تهران آمد و به ما اطلاع داد که می‌خواهیم کارخانه لاستیک‌سازی را از تهران به کنگاور بیاوریم. دوازده نفر لازم است تا مجوز آوردن کارخانه صادر شود. البته این افراد باید توسط امام جمعه شهر تأیید شوند. به دنبال این قضیه، من و یازده نفر دیگر خدمت حاج آقا بزرگ(از علمای وقت کنگاور) رسیدیم تا از ایشان تأییدیه بگیریم. او گفت: «من شما را نمی‌شناسم. آقایان فلانی و فلانی، هر کدام را که پیدا کردید بیاورید پیش من. اگر یکی از آن‌ها شما را تأیید کند، من هم تأیید می‌کنم.» من هم رفتم و یکی از این آقایان را پیدا کردم و با خود آوردم. حاج آقا گفت: «فلانی، این افراد را تأیید می‌کنی؟» اتفاقا برادر خود آن مرد هم در میان ما بود؛ یکی‌یکی شروع کرد که: این یکی برادر خودم است و نماز نمی‌خواند. فلانی در تظاهرات شرکت نکرده است. و همین طور ادامه داد و کاسه و کوزه همه را به هم زد و آب پاکی روی دستمان ریخت. همین طور ادامه داد و تا این که حاج آقا بزرگ لب به سخن باز کرد و گفت: «فلانی قرار نیست که این آقایان یا جماعت شوند که این همه سخت می‌گیرید. می‌خواهند کارخانه بزنند. مهم این است که ضد انقلاب نباشند. همین!» آن مرد گفت: اگر مقصودتان این است، نه، هیچ‌کدام از این‌ها نیستند. به دنبال این حرف، حاج آقا همه ما را تأیید کرد و کارمان را راه انداخت. @HOWZAVIAN
🔘 تأمل و تحلیلی در مصائب حوزه سیاست ♦️ گزیده؛ مقوله سیاست آنقدر ملعبه دست قبیله گرایان و قدرت طلبان گشته که نگاه اصیل و حرفه‌ای به مقوله سیاست که آن را عین دیانت می‌داند به حاشیه رفته است. تا جایی که وقتی از کار و فعالیت سیاسی سخن به میان می‌آید ذهن بسیاری از مخاطبین به سمت کُری خوانی‌های زرد حزب‌بازها و جناح پرستان می‌رود، لذا توجه به دغدغه‌ها و ظرفیت‌های واقعی این حوزه مورد غفلت قرار می‌گیرند. این قرائت اعوجاجی از مقوله سیاست که در میان بسیاری از مردم با عنوان پدرسوخته بازی نامبرده می‌شود موجب این شده که قرائت صحیح و درست اسلامی از مقوله سیاست نیز مورد کم لطفی و حتی تحریم عده قابل توجهی از متدینین در طول تاریخ قرار بگیرد. گذشته از عموم مردم برخی از خواص نیز دچار این خطای راهبردی در نگرش به مقوله سیاست و مسائل سیاسی بوده و هستند! که ریشه‌های عمیق تاریخی مانند القائات بیگانگان بر به اصطلاح پدرسوخته بازی بودن سیاست که حتی در میان برخی رجال مذهبی نیز تاثیر داشته است دارد. ✍️ حسین کاوه 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔴 خشونت خشونت، فقط محدود به خشونت فيزيكي و بدني نيست. دامنة خشونت حوزه های گسترده تري دارد از جمله خشونت زبانی. وقتی توهین می کنیم، قومی را مسخره می کنیم. صاحبان یک عقیده را تحقیر می کنیم. وقتی تهمت یا برچسب می زنیم یا تهدید می کنیم همه این ها خشونت است؛ منتها خشونت زبانی. خشونت زبانی بدون خون و خونریزی است. ... خشونت زبانی از درون می کُشد. هیچ کس را دیده اید که به دلیل مسخره شدن و یا فحش خوردن به اورژانس مراجعه‌ کند؟ یا به پلیس شکایت کند؟ قربانیان خشونت زبانی، اثری از جای زخم بر بدنشان نیست ؛ اما در دلشان هست. وقتی رهبر یک گروه سیاسی در جامعه، افراد طرف مقابل را احمق، مغرض و فاسد معرفی می کند، ما آمادگی لازم را پیدا می کنیم که در زمان مناسب با ماشین از روی او رد شویم. وقتی در یک ورزشگاه ، طرفداران تیم مقابل را با ده ها فحش آبدار و ناموسی می نوازیم، زمینه را برای زد و خورد بعد از بازی فراهم می کنیم. وقتی ما جریان رقیب را فریب خورده و عامل دست دشمن معرفی می کنیم، آنگاه حذف سیاسی و فیزیکی رقیب مشروعیت پیدا می کند. وقتی راننده کناری را یابو، مشتری را گاو، دانش آموز را خنگ و فرد قانون مدار را اُسکُل می دانیم، همه این ها خشونت های زبانی است و این یعنی آمادگی برای خشونت رفتاری در آینده؛ از تعرض جنسی بگیرید تا صدمه فیزیکی. چه باید کرد؟ ۱. مهارت گفتگو را بیاموزیم. نبود مهارت‌های گفت‌وگو باعث می شود افراد نتوانند آن‌چه که مدنظر دارند را به‌زبان روشن بیان کنند و اینجاست که ایده و احساس خود را در یک کلام خشن و تند تخلیه می کنند. تمرین گفتگو، یعنی تمرین تخلیه ذهن و قلب به شیوه ای غیرخشونت آمیز... ✍️ بابک امیری @HOWZAVIAN
🔹سازمان ملل متحد و زکات اسلامی! یکی از ائمه جمعه میگفت برایم واضح است که مسئولان شهر بعد از نهایی شدن تصمیمات شهری نزد من می آیند. جایی را هم برایم تعریف میکنند که لاجرم باید در آن بازی کنم. حکایت کنونی استنباط در حوزه علمیه است که جدای از روحیات شخصی طلبه و استاد، اساسا قائل به سازندگی نیست، بلکه منتظر است دیگران بسازند و اینها حکمش را صادر کنند و در بیشتر موارد هم حکم به اسلامی بودن ساخته ها میدهند! از بانک گرفته تا بورس تا تغییر جنسیت و... . همچنین است حکایت تصمیم جدید صهیونیسم جهانی و سازمان ملل در استفاده از ظرفیت عظیم و مغفول سیصد میلیون دلاری سالانه زکات اسلامی برای مبارزه با بازی کرونا!!! یعنی تمدن الحادی دائما در حال تعریف زمین جدید است و از تمام ظرفیتهای ما هم به نفع پیشبرد اهداف خود استفاده کند. ما نیز در بهترین حالت بازیگر میدان آنهاییم و قطعه ای برای تکمیل پازلشان. اما باید بدانیم راه حل مواجهه با غرب(بخوانید حرکت به سمت ظهور،بخوانید حل شدن بنیادین مشکلات مردم)تعریف بازی جدید و ارائه راه حل های برآمده از دین است نه پینه وصله زدن به برنامه های توسعه و دین مالی آن. از جمله اقدامات قابل توجه در این زمینه میتوان به سلسله جلسات در قم اشاره کرد که سومین جلسه آن تحت عنوان واکسن و طرح جایگزین دو هفته ی آینده برگزار خواهد شد. ✍️ قاسم یزدانی مقدم @HOWZAVIAN
💠 حوزه و رئیس جمهور جدید انتخابات با تمام فراز و نشیب ها و حرف و حدیث هایش تمام شد. اکنون تمام خرده نظام های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همه نهادهای علمی و دینی و به طور کل، جامعه با تمام مناسباتش با رئیس جمهوری جدید مواجه است. حوزه علمیه به عنوان یکی از مهم ترین نهاد های دینی-علمی نیز از این روند مستثنا نیست و زین پس حداقل برای چهار سال با رئیس جمهور و دولتی دیگر روبرو خواهد شد. این مواجهه این روز ها باید مهم ترین مسأله حوزه باشد چرا که اگر در مورد آن اندیشیده نشود، هم فرصت ها از دست می رود و هم تهدید ها دامان حوزه، جامعه و نظام را در بر می گیرد. این مهم، مهم تر می شود وقتی رئیس جمهور منتخب یک فرد روحانی است. تمام کنش ها و رفتار های وی می تواند ادراک مردم نسبت به روحانیت و حوزه را تغییر دهد. حال، مواجهه حوزه با دولت جدید می تواند اقسام متعدد داشته باشد؛ حوزه ی ساکت؛ این حوزه نسبت به رئیس جمهور و دولت مطلقا ساکت و بی تفاوت است. به عبارتی علاوه بر اینکه هیچ دخالتی نمی کند، هیچگونه اظهار نظر، اعتراض، حمایت و ... هم ندارد. حوزه حامی؛ در این مواجهه، همه کنش های دولت خوب تلقی می شود و حوزه همیشه حامی و مدافع دولت است. اشتباهات دولت بازگو و دیده نمی شود. حوزه پاسخگو؛ از آن جهت که دولت بخشی از نظام است و حوزه و روحانیت همیشه به عنوان یکی از مهم ترین بخش های موثر در نظام در کنار نظام به دنبال پاسخگویی به مردم بوده است، نسبت به رفتارهای دولت نیز پاسخگو خواهد بود. از طرف دیگر یک فرد معمم به عنوان رئیس دولت، هیچگاه از هویت حوزوی خود دور نشده و لذا حوزه باید پاسخگوی اعمال وی باشد. لذا این حوزه، نسبت به رفتارهای نادرست دولت، به جامعه پاسخ می دهد. حوزه مطالبه گر؛ حوزه مطالبه گر به مثابه یک نهاد مدنی درکنار مردم دائما از دولتی که یک روحانی پرچم دار آن است، مطالبه دارد. بنظر می رسد در مورد مواجهه های متعدد که ممکن است بیشتر از موارد فوق باشد، استفاده از استعاره ی نقش پدری برای حوزه نسبت به انقلاب و اجزای آن مانند دولت می تواند برای ما راهگشا باشد. پدر همیشه فرزند خود را حمایت می کند، نسبت به اشتباهات او به دیگران پاسخ می دهد، از فرزند خود کار درست را مطالبه می کند، خطاهایش را گوشزد می کند، و برای اصلاح او دائما می کوشد. اما مهم تر از همه، آن حالت نگرانی دائمی یک پدر نسبت به شخصیت و رفتار فرزند و آینده اوست. این نگرانی همیشه پدر را در حالت آماده باش نسبت به فرزند خود قرار می دهد. حوزه علمیه اگر نقش پدری را نسبت به این دولت ایفا کند، تمام موارد فوق عینیت پیدا خواهد کرد. چنین حوزه ای یک حوزه فعال دائمی و دارای نقش حامی، مصلح، پاسخگو، مطالبه گر و دلسوز نسبت به دولت خواهد بود. نگرانی دائمی، حوزه را به سمتی می برد که نرم افزار ها و مبانی نظری مورد نیاز این دولت را تأمین کند، در عین حال مطالبات مردم را از او بخواهد و اگر اشتباهی کرد شجاعانه و صادقانه آن را بپذیرد و در مقام اصلاح بکوشد. حوزه بداند که اگر دولت به ریاست یک روحانی معمم، با اشتباهات مکرر خود موجب افول مرجعیت فکری فرهنگی روحانیت در جامعه شود، فقط دولت مقصر نیست. حوزه با شأنی که تبیین کردیم نیز مقصر است. اگر حوزه با تمام لایه هایش شامل مراجع، نهادهای بالادستی مانند جامعه مدرسین، بخش مدیریت، نخبگان و اساتید حوزه و نهایتا بدنه طلاب این راهبرد را بپذیرند، می شود در باب چگونگی اجرا و بسط آن در مقالی دیگر گفت‌وگو کرد. ✍️ احمد اولیایی 🔗 خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN