eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
439 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📰دکه‌ی تیترخوانی 🔴از قطع ارتباطات تا نقشهٔ جدید آمریکا یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🔴 محاربه با امام زمان ✍️ عباس بابائی 🔸حکومت به معنای واقعی کلمه، استبدادی بود و وابسته؛ هرچقدر علیه ملت پنجه‌ی آهنین داشت، نسبت به انگلیس رام بود و گوش‌به‌فرمان! 🔸 «تقریباً هیچ» نکته‌ی مثبتی در کشور نبود؛ دانش و صنعت بومی، عزت و اقتدار ملی، حکام توانمند و مردمی، استقلال سیاسی و جغرافیایی. 🔸با همه‌ی اینها اما وقتی میرزا حکم تحریم تنباکو را صادر کرد، در حرمسرای ناصرالدین شاه قلیان‌ها نابودشد! شاه تا مدت‌ها از نوکران و چاکران تقاضای قلیان نکرد! این سیلی فقط گونه‌ی نوکر اجنبی را سرخ نکرد، بلکه در میانه‌ی راه مشتی‌شد سنگین و دهان استعمار را پرخون کرد. 🔸علت موفقیت این اقدام سه چیز بود: فریاد علماء، همراهی مردم و فتوای تحریم. فتوای «میرزای شیرازی» مشت نهایی بود؛ اما قبل از آن فتوا، «فریاد علما»یی چون سید جمال‌الدین اسدآبادی، آشتیانی، فال‌اسیری، آقانجفی، مجتهدتبریزی، محمدتقی بجنوردی و... مردم را تا جایی به صحنه آورد که بعضی از تجار موجودی تنباکوی خویش را وسط بازار به آتش کشیدند تا به دست اجنبی نیافتد! کشاورزان زمین‌های زراعی را به آتش کشیدند! علمای اصفهان بر منابر و جلسات درس، خرید و فروش و استعمال تنباکو را حرام اعلام کردند و آن شد که حتی عربده‌کش‌ها هم دیگر دخانیات مصرف نکردند! 🔸تبعیدشدن علماء و درخواست‌ها از میرزا و به میدان آمدن پابرهنه‌ها محصولش شد: «بسم الله الرحمن الرحیم الیوم استعمال توتون و تنباکو بأی نحو کان در حکم محاربه با امام زمان (عج) است. حرره الاحقر محمدحسن الحسینی» 🔸سوال مهم: امروز نظامِ حاکم، نظامی است مردمی‌ که استقلال و عزت و دانش و آبادانی و امنیت و... به ارمغان آورده است؛ به‌هیچ‌ عنوان سرسپرده‌ی استکبار هم نیست؛ اما چرا در عرصه‌ای به نام «اقتصاد» سالیان سال است که گره‌ها باز نمی‌شود؟ آیا «امام جامعه» راهکارهای بهبود وضعیت اقتصاد را ارائه نکرده است؟ آیا علمای بلاد وسط میدان نیستند و ذیل نگاه‌های «امام جامعه» فریادهای بهنگام سر نمی‌دهند؟ آیا مردم وظایف اجتماعی و اقتصادی و سیاسی خویش را به‌جای دلسوزان از دشمنان می‌گیرند؟! 🔸آیا مدیران و عالمان و مردمان، عدم‌تبعیت از نائب امام زمان را در عرصه‌ی اقتصاد، در حکم محاربه با امام زمان می‌دانند؟! پ ن: امروز سالروز صدور فتوای «میرزای شیرازی»(اعلی‌الله مقامه) است. @HOWZAVIAN
🏴 پیشوای صادقان ✍️ نوشتاری از استاد جواد محدثی (در آستانه ی سالروز شهادت صادق آل محمد علیه السلام)🥀 ای خورشید مدینه ی ایمان و دانش ! ای تجسم صبر و اخلاق و بینش! مکتب الهی تو به وسعت تاریخ است، کدام معلم را می توان نام برد که به اندازۂ تو تربیت یافته ی مکتب عترت داشته باشد؟ کدام حوزه است که شاگردی تو ،بر سر درِ آن نقش نبسته است ؟ کدام فقیه است که خوشه چین خرمن حدیث تو نیست ؟ کدام کتاب فقهی است که عطر صادقی ، از اوراق آن به مشام نمی رسد؟ کدام دانشمند است که وامدار علوم تو نیست؟ ای امام صادق! ای ناصر حقایق ! ای گرفتار ظلم منصور دوانق ! حیاتت ، حیاتبخش بود و شهادتت ، غمبار! چشمه ی جود و معدن علم و اسوۂ حلم بودی و بندۂ شایسته ی پروردگار. وارث علوم رسالت بودی و ترجمان معارف ناب قرآن. عطر و بوی محمد«ص» را می دادی ، و مهابت و شکوه او را داشتی و جلوۂ دوبارۂ علی بودی. اینک، هر که جعفری است ، وامدار مکتب توست و هر که صادقی است ، شیعه اهل بیت است. حق و صدق ، علم و فضل ، جود و کرم ، تقوا و زهد ، عفو و ایثار ، فتوت و احسان در کلام و سیره تو ، تجلی یافته است. شهادت مظلومانه ات، داغی است بر دل ، و مزار غریب تو در بقیع ، شاهدی است بر مظلومیت عترت پیغمبر. زود است که جهان ، به ژرفای علوم و بلندای اندیشه و وسعت نگاه تو پی ببرد. به امید روزی که دنیا ، سر خضوع بر آستان کمال و مقامت نهد و بشریت دست نیاز به طوبای حکمت و عرفانت برآورد! ✋🏼سلام خدا و عرشیان بر تو باد! @HOWZAVIAN
✅کشف حجاب جرم است یا تخلف؟ ✍️محمدرضا باقرزاده باید دید مبنای فقهی جرم انگاری چیست؟ و مبنای فقهی تخلف انگاری چیست؟ چهار ایده میتواند مطرح باشد: ۱. جرم باشد و تخلف نباشد ۲. تخلف باشد و جرم نباشد ۳. در موارد سیاسی امنیتی جرم یاشد و در موارد سهل انگاری و غفلت و‌بی تفاوتی تخلف باشد. ۴. در همه موارد جرم باشد و در عین حال امکان تخلف انگاری هم داشته‌باشد. 👈به نظر میرسد ایده چهارم راجح است چون سلب عنوان مجرمانه حتی در مواردی که شخص از روی اغراض سیاسی کشف حجاب نکرده باشد مبنای محکمی ندارد در حالی که تعریف جرم هم از نظر فقهی و هم از نظر حقوقی بر آن صادق است و لذا سلب عنوان‌قضایی از آن راحت نیست. اما با این حال با عنوان تخلف هم قابل جمع است. @HOWZAVIAN
. ▪️موجد مکتب جعفری و مجدد شرع مصطفوی ✍️انتشار یادداشت بانوی حوزوی، مخدره چمن خواه در روزنامه سراج https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/16188 @HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حکمتانه | شماره 105 📻 حکمت و تحجر 🔹فرقان یک گروهک تروریستی و التقاطی بود. یعنی از هر مرام و مسلکی، چیزی برداشته بود. سرکرده فرقان یک طلبه جوان به اسم «اکبر گودرزی» بود. این آدم در ابتدا طلبه بود؛ اما خیلی زود حوزه را بوسید و گذاشت کنار. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 🗞سردبیر: دانیال بصیر 📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری 🎙گوینده:محمدحسین ناصری 📽کاری از تیم تولید فکرت 📎 شماره 104 حکمتانه را اینجا بشنوید. 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام @HOWZAVIAN
🔹کلین و هزار نکته ✍️ حجت الاسلام سید جواد محمدزاده روزی در روستای کلین شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِینی، شیخ کلینی، ثقةالاسلام کلینی صاحب کتاب الکافی- یکی از کتب اربعه- و معروف ترین فقیه و محدث شیعه به دنیا آمد. چند نکته؛ 🔸نکته اول؛ طلاب دهه نودی، وارد حوزه های علمیه ای می شوند که اتاق اندیشه ورز و سلف غذاخوری و کتابخانه و سالن ورزشی و اساتید فاضل و عالم دارند.در گوشه ای دیگر از همان بنر تبلیغاتی؛ امتیازاتی از قبیل بیمه و پرداخت شهریه و امثال آن چشم نوازی نیز می کند. آموخته ایم که این ترقی در تکنولوژی و بهره مندی از امکانات جدید، بسیار لازم و درست است. هفته و ماه و ترم و سال نیز به طرفه العینی؛ پایه طلبه را از یک با همان منچ و نردبان معروف به پایه ده و درس خارج می رساند و طلبه با یک مراسم پرطمطراق عمامه گذاری به مقام لحیه و تسبیح و انگشتر نائل می شود که سعادتی بالاتر از این در حوزه های علمیه وجود ندارد. 🔸نکته دوم مرحوم کلینی ها با رنج و سختی فراوان کتابی را تالیف می کنند که هزاران سال از آن می گذرد و همچنان قامت برافراشته، هر عالم و دانشمندی را سر سفره خود میهمان می کند. طلبه های نو و هیبریدی این روزها، در کمترین سختی به استاد و حجره و کتاب و منابع؛ کدامین کتاب موثر حقیقی و گره گشای مردم را تالیف می کنند؟! 🔸نکته سوم سفر در قاموس طلبه کجاست؟ اگر کلینی و شیخ طوسی و فضل بن شاذان و علامه حسن زاده و عسکری ها درخشیدند و از شمع به مقام خورشید رسیدند؛ سفر کردند. رفتند. دیدند. شنیدند. گرما و سوزان را چشیدند. عرق ریختند. خجالت کشیدند. گشتند و گشتند و گشتند. خامی را به چهارده روایت صرف کردند و با پختگی راهی شدند. طلبه را هشت میخه در مدارس علمیه شهرستان چهار قبضه کرده ایم! مبادا سفری را تجربه کند! این روش هر چند برکاتی دارد اما طلبه را از نعمت سفر با دنیایی از اندوخته ها؛ غریب نگه می دارد. 🔸نکته چهارم شیخ کلینی ها با منابع اصیل از قرآن و روایات، هم آغوش بودند. نظام آموزشی طلاب، آنان را با اولیات قرآن کریم و روایات شریف دور می سازد. 🔸نکته پنجم نا امیدی در طلاب اینیستاگرامی و تلگرامی است. شیخ کلینی ها در همان عهد بوق؛ که نه مجازی بود و نه بازی کلش و نه استوری موشن ها؛ با کوهی از امید؛ درس خواندند و نوشتند و تحقیق کردند و موی سفید کردند. طلبه پایه چندم با کاسه چه کنم چه کنم در حال جنگیدن است و نا امیدی را در وجود خودش نهادینه می کند. 🔸نکته ششم شغل کلینی ها مشخص بود. آنان یک طلبه بودند. یک آخوند. یک روحانی. یک معمم. یک عبا بپوش. یک قرآن خوان. یک روایت دان. یک معلم. طلبه های شیک پوش و کفش واکس زده این سالهای نزدیک ما، پی در پی منتظرند تا سطح یک و دو را تکمیل کنند تا وارد دستگاه و اداره ای شوند و جذبی صورت پذیرد و تکلیف خود را ادا شده فرض می کنند. @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی از یادگارهای نمایشگاه کتاب تا کره‌گیری از درخت انجیر دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN