🔎نظام آموزش و پرورش و سه حلقه فراموش شده
✍️ حجت الاسلام علیرضا محمدلو
▫️اخیرا شنیدیم که وزیر آموزش و پرورش از باز بودن مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه خبر داده و گفته در راستای کشف استعدادهای ورزشی و توام با مشارکت خانواده ها این طرح را ابلاغ کرده است.
▫️وقتی پیشرفت ژاپن در ورزش را با تکیه بر برنامه بلندمدت و تولید انیمیشن جذاب فوتبالیستها و بعد والیبالیستها میبینیم که برنز و سوم لیگ جهانی والیبال می شود و در جام جهانی فوتبال خوش میدرخشد و بعد جام جهانی، آلمان مدعی، ترکیه چغر و چند کشور مطرح آفریقایی و آمریکای جنوبی دیگر را چهارتایی و شش تایی شکست میدهد، طبیعتا چنین طرح و رویکردی در کشف استعداد از پایه شاید طبیعی و معقول بنظر میرسد.
▫️اما مدارس ما با چه چالش های دیگری در متن و جهتگیری تحصیلی مواجه است که لازم باشد تعطیلات را در جهت حل و رفع آنها اختصاص دهیم؟
1️⃣ هویت و تربیت: دیدن نوجوان ها پای گیم و شبکه های اجتماعی مسموم برای ساعتهای متمادی و گذران اوقات اصلی و فرعی و فراغت زندگی بصورت باری به هرجهت و پرسه زن و تماشای آسیب هایی که هرساله با عناوین مختلفی همچون ۱. اسکیت سواران خیابان چمران شیراز، ۲.لایو جنجالی و تکان دهنده نوجوان ۱۴ ساله با یک اینفلوئنسر و ۳. ماجرای چاقوکشی هلیا و رقص ساسی مانکن و...... نشان از یک ضعف و خلا جدی در انتقال آموزه های هویت بخش در مقابل آگاهی کاذب، شخصیت برساخته و تکنولوژیزده و سرگردان در ساختار تربیتی دارد.
▫️اینکه تربیت و اخلاق و صورت بندی هویت مستقر، همردیف تعلیم و نه بعنوان خط فرعی و سیاست درجه دو در پروژه آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد.
2️⃣ توانایی و مهارت: علم بدون کارکرد و علم بدون مساله و علم بدون اتصال به صنعت و بطور کلی علم بدون توانایی نوآوری و ارائه راه حل در جهان امروز نمی تواند افقگشا باشد. هابرماس از سائق های شناختی در ساحت عقلانیت اینچنین گفته که دانش با رویکرد پوزیتویسم برای کنترل و پیش بینی بود، هرمنوتیک هم رویکردی برای فهم و شناسایی جهان ذهن بود و رویکرد انتقادی نیز در جهت رهایی بشر، طراحی شده بود. هم او عقلانیت ارتباطی را به داعی تعامل و تضارب و تفاهم جهان امروز طرح نمود.
▫️سوای ضرورت توجه به رویکرد و مبانی دانشی بایستی نوجوان امروز با مسائل کاربردی زندگی از تعامل درست در محیط و سبک زندگی و مصرف سالم تا آچارکشی ماشین آلات و تعمیر لوازم خانگی و کار با چوب و هنرهای هفت گانه هم توانایی متوسطی بدست آورد و با بازار کار و معیشت بیگانه نبوده و عقل معاش هم به تعبیر علما با تکیه بر دانش در طول ۱۲ سال تحصیل بدست آورد.
3️⃣ بینش و استراتژی: اما پاشنه آشیل بزرگی که نظام تعلیم و تربیت را تهدید میکند، فقدان آموزه های استراتژیک است. کلان روایت های نظام و خط و مشی های اصلی و فرصت ها و منزلت و دستاوردهایش در سطح داخلی و خارجی و همچنین دوست و دشمن بینالمللی و همچنین تهدیدها و گسل هایی آسیب زا و جنگ شناختی در طول سال های بعد انقلاب، چرا متن درسی ندارد یا فقط دچار تعارفاتی در لابلای برخی دروس عملا جنبی و بطور موجز و بزن دررویی مطرح شده است.
▫️ظاهرا که تاریخ را هم جنبی و بدون جریان شناسی و آموزه های سیاسی تدریس می کنیم و در فهم و انتقال دوست و دشمن خارجی بطور کلاسیک در مدارس هم دچار کلیشه یا لکنت زبان شده ایم و به راهپیمایی رفتن و شعار دادن سر صف ها و خواندن سرود ملی و اهتزاز پرچم در برخی مدارس غیرانتفاعی مذهبیطور اکتفا کرده ایم.
▫️تربیت چمران هایی که برای دفاع از دین و حقیقت و وطن و حمایت از مظلوم و مبارزه با استکبار، زندگی در ایران و آمریکا و لبنان برایش فرقی نمیکند، خیالی بیش نیست. انسانی که هم نخبه بود و هم چریک و حتی علم را هم با فهم تمدنی و جهت رقابت با دنیای غرب در بالاترین سطح فراگرفت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 امام رضا او را معصومه خواند
✍️ جواد رستمی
نامش فاطمه(س) بود تنها فرزند امام کاظم(ع) که مادرش، همان مادر بزرگوار امام رضا(ع) است.
او به معصومه شهرت یافت آنجا که برادرش امام رضا(ع) فرمود «مَن زارَ المَعصُومَهَ بِقُمّ کَمَنْ زارَنی؛کسی که معصومه را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است».(بحارالانوار» ج 102، ص 265؛ «عوالم» ج 21، ص 331.
او را معصومه خواند و زیارتش را هم تراز زیارت خویش دانست تا جایگاه والای او را نزد مردم روشن سازد.
در سبک زندگی باید از برترین ها الگو گرفت، برای زیست بهتر باید به زندگی بزرگان نظر کرده و از رفتار و گفتار آنها درس بگیریم. معصومین اُولی و برترین الگوها برای مردم هستند و پس از ایشان آنها که در نیکی و کمال در حد مقام عصمت هستند برای الگو برداری نمونه محسوب می شوند.
وقتی امام رضا(ع) خواهر بزرگوارشان را معصومه خطاب می کنند یعنی جایگاهی در حد عصمت دارد که می تواند الگوی مسلمانان به ویژه زنان قرار گیرد و وقتی به زیارتش توصیه کرده و هم تراز زیارت خویش می خواند یعنی بر آن جایگاه و شخصیت ممتاز وی تاکید داشته و بسان یک نمونه و الگو برای سبک زندگی معرفی می کند.
عبارات زیارتنامه ایشان از بیان امام رضا(ع) نقل شده خود گواه دیگری بر برتری و فضیلت این بانوی بزرگوار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کسب صفات حمیده، طاهره، صدیقه، مرضیه و غیره در مدت کوتاه زندگی ایشان نیز، گواه خوبی بر نیکی و بزرگی، جایگاه و معصومیتی است که در حد الگو شدن برای زنان مسلمان از سوی امام معصوم، حضرت رضا(ع) مطرح می شود.
#حضرت_معصومه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مشاوره
✍️ استاد علی اکبر مظاهری
🔹 حس خجسته (۴)
🔸 خوراک جان (۳)
🔻 اشاره
چون پاسخ به آن «آقای صاحب نام»، به طول انجامید و همچنان ادامه دارد، پرانتزی در میان پاسخ به ایشان باز میکنیم و به پرسشی که دربارهٔ همین موضوع «خوراک جان» رسیده است، پاسخ میدهیم و سپس موضوع اصلی را پی میگیریم.
⁉️ پرسش
عزیزی «صاحب دل» پرسیدهاند:
آیا احوال ذاکران، با توجه به ذکرهایی که میگویند، متفاوت است؟
🟢 پاسخ ما
اگر چه ذکرها، همگی، آثاری نیکو بر جانها میگذارند، اما هر جانی، ذکری را میطلبد و آن را بیشتر دوست میدارد و بر دلش بهتر مینشیند.
از این روست که در مکتب اهل بیت - علیهمالسلام - دعاها و اذکار، بهفراوان است؛ بسیار فراوان، بهویژه در مدرسهٔ امام سجاد علیهالسلام. این فراوانی، در هیچ مسلک و مکتبی، یافت نمیشود؛ مطلقا، حتما، یقینا.
اگرچه ذکرها، مناجاتها، و دعاهای معصومانمان، نجواها و رازها و نازها و دلگویههایی است میان خودشان و خدایمان، اما برای ما نیز «تعلیم» است؛ آموزش عشقورزی با خدا.
سطح و عمق و گوناگونگی ذکرها، بسیار است. از این رو، هرکس میتواند ذکر مناسب حال خود را بیابد و بگوید، و یا خود، ذکر و ذکرهایی از پیش خود بسازد. مهم آن است که ذکر و مناجات، بر دل و جان ذاکر و مناجاتگر، بنشیند.
آری؛ الفاظ و معانی ذکرها، در دلها و ضمیرها، آثاری گوناگونه دارند.
اگر اینمقدار بیان ما برایتان کافی است و پاسخ سؤالتان را دریافتید، که خوب. وگرنه، بفرمایید تا بیشتر توضیح دهیم.
به امید خدا.
#اخلاق #زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔷 فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)
✍️ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
🔸مسأله «فلسفه اسلامی برای کودکان» (فابک) از جمله مطالباتی است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب از سال ۱۳۷۸ تاکنون در نوبتهای مکرر و در جمعهای مختلفی مطرح کردهاند.
معالأسف علیرغم ضرورت و اهمیت این موضوع، و نقشی که در رشد و پرورش عقلانی آیندهسازان جامعه دارد، تاکنون از سوی مراکز معتبر علمی اقدامی درخور صورت نگرفته است.
تا جایی که شاهد «شیادیها» و «مدعیان زرد» و «سودجو» و «منحرفی» هستیم که آموزشها و آثارشان میتواند بنیانهای اومانیستی و لیبرالیستی را از دوران کودکی در ذهن و ضمیر متربیان وارد کند.
🔻اراده آن داریم که با همکاری محققان و اندیشمندان دلسوز و دغدغهمند و با عنایت الهی این مطالبه ۲۵ ساله رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را در «دانشگاه بینالمللی قم» در قالب طراحی رشته کارشناسی ارشد، جامه عمل بپوشانیم. ان شاءالله تعالی
#فلسفه
#فابک
#حضرت_معصومه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🔷 فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) ✍️ احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم 🔸مسأله «فلسفه اسلامی برای کود
.
.
🟢فلسفه اسلامی برای کودکان: فرمانی که بیست سال بر زمین مانده!
✍️ احمدحسین شریفی
🔶رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، مشخصاً از سال ۱۳۷۸ دربارهی نقش آموزش تفکر و تعقل بر پایه اندیشه و فکر اسلامی به کودکان تأکید کردهاند. از جمله در دیماه سال ۱۳۸۲ نیز برای چندمین بار میفرماید:
«یکی از رشتههای تألیف و کار فلسفی، نوشتن فلسفه برای کودکان است. کتابهای فلسفیِ متعدّدی برای کودکان نوشتهاند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفیای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. ... ما از این کار غفلت داریم. من به دوستانی که در بنیاد ملاّصدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب.»
🔻هر چند در این زمینه کارهای پراکندهای توسط بخشهای مختلف پژوهشی کشور، انجام گرفته است اما معالأسف کاری در خور و شایسته انجام نگرفته است.
با حول و قوه الهی قصد آن داریم که در دانشگاه بینالمللی قم، به سهم ناچیز خود، با راهاندازی رشته فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) در مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش خواهران و برادران، این «فرمان زمین مانده» را، اجرایی کنیم.
#فلسفه #کودکان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔳 سه پرسش سقراطی در برابر شایعهپراکنان
هر زمان شايعه اي روشنيديد و يا خواستيد شايعه اي را تکرار کنيد اين فلسفه را در ذهن خود داشته باشيد:
در يونان باستان سقراط به دليل خرد و درايت فراوانش مورد ستايش بود. روزي فيلسوف بزرگي که از آشنايان سقراط بود،با هيجان نزد او آمد و گفت: سقراط ميداني راجع به يکي ازشاگردانت چه شنيده ام؟
سقراط پاسخ داد : " لحظه اي صبر کن.قبل از اينکه به من چيزي بگويي از تومي خواهم آزمون کوچکي را که نامش سه پرسش است پاسخ دهي." مرد پرسيد : سه پرسش؟ سقراط گفت : بله درست است. قبل از اينکه راجع به شاگردم بامن صحبت کني،لحظه اي آنچه را که قصدگفتنش را داري امتحان کنيم.
اولين پرسش حقيقت است. کاملا مطمئني که آنچه را که مي خواهي به من بگويي حقيقت دارد؟ مرد جواب داد :" نه،فقط در موردش شنيده ام ."سقراط گفت : "بسيار خوب، پس واقعا نميداني که خبردرست است يا نادرست.
حالا بيا پرسش دوم را بگويم،" پرسش خوبي" آنچه را که در موردشاگردم مي خواهي به من بگويي خبرخوبي است؟ " مردپاسخ داد :" نه، برعکس…" سقراط ادامه داد :" پس مي خواهي خبري بد در مورد شاگردم که حتي درموردآن مطمئن هم نيستي بگويي؟" مردکمي دستپاچه شد و شانه بالا انداخت.
سقراط ادامه داد :" و اما پرسش سوم سودمند بودن است. آن چه را که مي خواهي در مورد شاگردم به من بگويي برايم سودمند است؟" مرد پاسخ داد :" نه ، واقعا…"سقراط نتيجه گيري کرد :" اگرمي خواهي به من چيزي رابگويي که نه حقيقت داردونه خوب است و نه حتي سودمند است پس چرا اصلا آن رابه من مي گويي؟!!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@pavaragi
✅ چگونه پاسخ مسائل نوپدید را از فقه دریافت کنیم؟
🔻 حجتالاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی، مدرس خارج فقه سیاسی
مشارکت سیاسی، مقولهای است که در دوران مدرنیته و در راستای برونرفت از استبداد و فضای دوران رنسانس شکل گرفته است مضافاً بر اینکه مشارکت ذیل مدرنیته دارای معنای خاصی است که به انسان خودبنیاد و غیرمتکی به خداوند تأکید دارد و میتوان گفت مشارکتی که در غرب مطرح میشود گونهای از مشارکت است که الزامات غربی بر آن حاکم است.
فارغ از این مسائل، ما در جمهوری اسلامی ایران، نیاز به مشارکت داریم و باید آن را از منظر فقه خودمان بازسازی و بازنگری کنیم. نکته دیگر اینکه اگر مفاهیم را به خوبی بازشناسی نکنیم دچار مغالطه خواهیم شد برای مثال مرحوم شیخ فضلالله نوری در دوران مشروطه میگفتند آنچه در جامعه در حال تحقق است آزادی از دین و شریعت است اما آخوند خراسانی میگفتند که مراد، آزادیِ شهروندی است لذا ضرورتا اینگونه نیست که بحث مفهومشناسی در میان باشد بلکه افراد میتوانند بر سر مفهوم به توافق برسند ولی بر اثر موارد دیگر دچار اختلاف شوند.
▪️چگونه جواب مسائل نوپدید را از فقه دریافت کنیم؟
نکته دیگر اینکه بسیاری از مقولات تمدن غربی که در حال حاضر غالب است برای ما صادر شده که از جمله آنها ریاست جمهوری، رأی اکثریت، حزب و …. هستند که همگی سوغات غرب هستند و طبعا به کار ما نمیآیند چون بستر آنها با بسترهای ما متفاوت است. نکته دیگر اینکه همه این موارد را در کشور خودمان به کار گرفتهایم و طبعاً آن چیزی که از این مولفهها در مشروطه سلطنتی اراده میشود با آنچه در جمهوری اسلامی اراده میشود متفاوت است و مثلا بحث تفکیک قوا در زمان مشروطیت با دوران کنونی تفاوت جدی دارد. انتخابات در جمهوری اسلامی ایران هم با دوران مشروطه فرق دارند.
درباره اینکه چگونه میتوان مسائل نوپدید را به فقه عرضه کرد و از آن جواب گرفت باید گفت که ما در نظم موجود حکمرانی خودمان ابزارهای مناسب را تولید نکردهایم اما این بدین معنا نیست که این ابزارها را بازخوانی نکرده باشیم بلکه معتقدم برخی بازخوانیها در مقولاتی همانند انتخابات بازخوانی صورت گرفته و با شریعت تطابق داده شدهاند. مسئله دیگر اینکه با این دیدگاه موافق نیستم که قانون اساسی ما کاملا مبتنی بر نظم سنتی از فقه باشد بلکه کاملا مبتنی بر نگاه حضرت امام(ره) و افرادی همانند شهید بهشتی است و مؤلفههای مدرنیته در آن بازخوانی شده است و اگر قرار بود قانون اساسی را براساس مولفههای سنتی فقه تدوین کنیم نباید هیچکدام از مؤلفههای مدرنیته در قانون اساسی ما وجود داشته باشد.
معتقدم اگر موضوعشناسی جدید انجام داده و موضوعات را به خوبی فهم کنیم بسیاری از مسائل فقهی هم حل میشود برای مثال اگر فهم درستی از پول داشته باشیم و آن را به خوبی فهم کنیم بسیاری از مسائل فقهی مرتبط با آن هم حل میشود اما چون هنوز فهم ما از پول ناقص مانده بنابراین همچنان در حیرت قرار داریم و همچنان با بهرهگیری از تخصصگرایی، مسائل فقهی آن را برطرف نکردهایم.
#اندیشه
#کارآمدی_فقه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN