نویسندگان حوزوی
. #نقد_کاربران به این متن اشکالی وارد است ایشان معتقدند که تریمیدور در انقلاب منتفی است در حالی ک
#نقد_کاربران
🔻نقد دقیق نیست!
به نظر میرسه که ناقد متن بنده رو به دقت مطالعه نکردند، چون ایشون همون حرف بنده رو به شکل دیگهای بیان کردند.
⚠️ محل بحث اینه که آیا «نظریه» ترمیدور (که به برینتون تعلق داره) _ آیا «این نظریه»_ درباره انقلاب ایران قابل تطبیق هست یا نه؟
❗️در این نظریه دو نکته قابل توجه هست؛ یکی اینکه ۴ انقلاب ( روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا ) رو بررسی کرده دوم آنکه اشاره داره که انقلابها به شرایط قبل از انقلاب بر میگردن.
🔹دربارهٔ "تطابق" «این نظریه» با انقلاب ایران:
۱_ نظریه برینتون قبل از انقلاب ایران ارائه شده، در نتیجه اصلا انقلاب ما مورد مطالعه قرار نگرفته تا از تطابق این نظریه با انقلاب اسلامی صحبت کنیم.
۲_ برینتون از برگشت انقلابها به شرایط قبل از انقلاب حرف میزنه، این در حالیه که شعارهای انقلاب ( مثل: عدالت خواهی، استقلال و مبارزه با فساد ) هنوز زنده هست، مردم هم در سال ۵۷ خواهان تحقق همین شعارها بودن. پس بهخاطر شعارهای زندهٔ انقلاب اسلامی مردم به شرایط قبل از انقلاب رضایت نمیدن.
✅نتیجه اینکه «نظریه برینتون» از این دو جهت درباره انقلاب ایران قابل تطبیق نیست و منتفی هست.
👈 «بنده گفتم این نظریه تطابق نداره نه اینکه اصل بازگشت پذیری امکان نداره. فرق هست بین این دو»
🔸اما «اصل بازگشت پذیری»( ترمیدور) در این متن انکار نشده.
👈 در دو پارگراف آخر از صیانت آرمانها و تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایران گفته شد. از اینکه اگر پاسخ مناسبی برای «چرا جمهوری اسلامی ؟» نداشته باشیم، نگاشته شد. (همان تبیینی که حضرت اقا اشاره دارن)
👈در پاراگراف اخر نیز ( که در واقع جمعبندی مطالب هست ) مجددا درباره اصل بازگشتپذیری مطالبی که ناظر به نقد ایشون هم هست، ارائه شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مهارت_افزایی
🖌چگونه کپشن بنویسیم؟
حالا که فهمیدیم (👈پست قبلی) دقیقا کپشن چیست، با این سوال مواجه میشویم که چگونه کپشن بنویسیم، چه کار کنیم که مخاطب کپشن ما را بخواند، مجذوب آن شود و واکنش دلخواه ما را نشان دهد. کپشننویسی را باید دقیقا مشابه یک محتوای متنی یا مقاله متنی بدانیم که در بیشتر مواقع با لحنی خودمانی نوشته میشود، اما به این معنی نیست که نمیتوانیم به صورت رسمی بنویسیم.
ساختار اصلی یک مقاله به شکل زیر تعیین میشود:
1. تیتر
2. لید
3. مقدمه
4. بدنه متن
5. نتیجهگیری و فراخوانی
در کپشنهایی که میبینید شاید مانند یک مقاله به طور مشخص شاهد این بخشها نباشید، اما اگر کمی دقت کنید به صورت یکپارچه و پیوسته میتوان این موارد را در کپشنهای مختلف مشاهده کرد. گاهی تیتر همان نوشته مهمی است که روی عکس یا ویدیو میزنید تا مخاطب بیشتر ترغیب شود محتوای شما را دنبال کند. لید همان یکی دو خط اول کپشن است و بعد از آن شاهد مقدمه و بدنه اصلی هستیم. در انتها هم در کپشن خود نتیجهگیری کرده و از مخاطبان میخواهیم بازخورد (CTA) خود را ابراز کنند.
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💌 نامه؛ ابزار یا زبان؟
✍️ علی اسفندیار
آرزویم این است که برای آدمهای خاصِ زندگیام نامه بنویسم. باور کنید دوران نامهنویسی منسوخ نشده است. این ماییم که پیش پای تکنولوژی دست و پا گم کردهایم، ذوقزدگی از لب و لوچههای ما میچکد و از هول حلیم تجدد، در دیگ آمیختگی کورکورانه فرهنگها افتادیم.
نامه هنوز کارایی دارد و جوزدگی معاصرینهی ما، این زبان را به لکنت نمیاندازد؛ چون آنانی که هوش و حواسشان در دعوای لایف استایلها هست، دارند فرهنگ و تاریخ ما را رقم میزنند و میسازند و خدمت میکنند. ما کمبینا شدهایم.
نامه صرفا یک ابزار فرهنگی نیست، زبان فرهنگی است.
برای همدیگر نامه بنویسیم حتی شده همین مجازیاش...
نامه صمیمیتر از پایاننامه است، چرا؟ بعدها میشود دربارهاش نوشت. فقط کلی بگویم: آن قدری که نامهها سرنوشت آدمها و ملتها را تغییر دادهاند پایاننامهها نه.
نامه، آغاز ماجرای همزبانیها و تبیین واقعیتهای حال ماست؛ از این رو هر چه بیشتر روی این زبان کار کنیم، بیشتر خودمان را پیدا میکنیم.
کتاب نامههای بلوغ مرحوم استاد علی صفایی را بخوانیم؛ گونهای از نامهنگاریهای پدر_فرزندی ست که هنوز دارد کار خودش را بین خوانندهها میکند، حال که اول برای فرزندان دختر و پسر به رشته تحریر درآمد نه برای خوانندههای خارج از خانواده و بیشمار.
#نامه_نگاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌جنگ ترکیبی، تبیین ترکیبی (1)
✍️ احمد جهانبزرگی
سالها است غرب، به جهت بهره گیری از تکنولوژی های ارتباطات و رسانه های جمعی، از جنبه سخت قدرت مانند نظامی گری تقریبا فاصله گرفته است و با کاربرد ابزارهای نرم قدرت و دیپلماسی عمومی به سوی تامین اهداف استراتژیک خود با کمترین هزینه حرکت می نماید، زیرا در فضای روابط بین الملل، عرصه سیاست خارجی به نزاع برای کسب هویت، اقناع افکار عمومی، پرستیژ ملی و غیرو بدل شده است. راهبرد های غرب در برابر جمهوری اسلامی، به ویژه پس از ناکامی آنان در عرصه برخورد سخت با جمهوری اسلامی، به سوی براندازی نرم با استفاده از دیپلماسی عمومی و جنگ نرم برای تغییر ذائقه عمومی، نفوذ در بدنه جامعه و نخبگان جامعه تغییر جهت داده و اساسا نقطه درگیری امنیت ملی در این فضای جدید همینجا می باشد.
نظام جمهوري اسلامي نیز دقيقا به علت ويژگي هائی که آنرا در مقابل توطئه هايي از جنس انقلاب مخملي مصونيت بخشيده و آن را الهام بخش در جهان نموده، در مقابل اقداماتي که به باور مردم در خصوص ايدئولوژي و اصول انقلاب لطمه وارد کند آسيب پذير خواهد بود. رویکرد نرم غرب در تزلزل اندیشه دینی تا اعتماد به نفس ملی مردم ما با استفاده از غفلت فکری، فرهنگی برخی مسئولین نظام، علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری از سالهای ابتدای دهه هفتاد مبنی بر تهاجم فرهنگی تا تاکیدات اخیر ایشان بر ناتوی فرهنگی سبب گردید تا قضایائی مانند فتنه پس از انتخابات 88 رخ دهد. البته این مسئله بیانگر وجود پایگاه های قابل توجه بیگانگان در حوزه های رسانه، جریانات روشنفکری و دانشگاهی، نشریات و سایر عرصه های تولید و توزیع اندیشه برای پیشبرد جنگ نرم در کشور، در کنار آدرس های غلط اپوزسیون سنتی نظام به عنوان نماد های جعلی ضد امنیتی، است.
#جهاد_تبیین
#جنگ_ترکیبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌نقدی بر اظهارات فیلمنامه نویس فیلم نمور
✍️ بابک شکورزاده
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با حواشی که داشت به پایان رسید و فصل جدیدی از سینمای ایران را برای مخاطب باز کرد . معمولا یکی از بخشهای هیجانی و بعضا حاشیه ساز جشنواره ، نشست خبری عوامل فیلمها است که در محل تجمع اهالی رسانه است برگزار می شود.
در این نشست، ممکن است که با توجه به عواملی همچون نوع قصه، حضور چهرهها در فیلم و ... مطالب مختلفی نسبت به فیلمها مطرح شود. یکی از نکات مهمی که معمولا در توضیحات عوامل فیلم به دست میآید، نوع تفکر و گرایش صاحب اثر است.
یکی از فیلمهای این دوره جشنواره که با اقبالی هم در بخش سودای سیمرغ مواجه نشد، فیلم "نمور" به کارگردانی داود بیدل بود. در نشست خبری که برای این فیلم برگزار شد نوشین معراجی، نویسنده فیلم، در اظهاراتی عجیب و قابل تأمل، بیان کرد که اگر بین دو نفر عشق قوی باشد بچه آنها حتی بدون صیغه، به نظر من حلال زاده است!
این اظهار نظر خطرناک و گمراهانه بسیار جای تأسف دارد که چرا یک فیلمنامه نویس باید به خودش اجازه دهد که در مسائل شرعی، آن هم مسئلهی به این مهمی اظهار نظر کند و چنین جاهلانه عملا فتوا دهد. جالب این است که وی به صراحت میگوید که به نظر من حلال زاده است. اصلا این طرز فکر در احکام الهی یعنی گمراهی محض که عملا تفسیر به رأی و از خلاف شرعهای آشکار است. مگر احکام شرعی جای اظهار نظر شخصی است که هر کسی بخواهد از پیش خود حلال را حرام و حرام را حلال کند. وقتی در طول تولید یک فیلم، معمولا برای مسائل روانشناسی و جامعه شناسی از مشاور استفاده میکنند، چرا در امور شرعی دچار تفسیر به رأی میشوند و جایگاهی برای مشاور مذهبی قائل نیستند.
وقتی فیلمنامه نویس که در واقع معمار اثر است، چنین تفکری داشته باشد، طبیعتا اثری گمراه کننده را به خورد مخاطب میدهد و در نهایت فیلمی تولید میشود که لایههای پنهان و آشکارش ترویج فحشاء خواهد بود. امیدواریم مسئولین سازمان سینمایی که در رویکرد جدیدشان بنا دارند از تولید آثار خلاف شرع جلوگیری نمایند به این گونه مسائل توجه داشته باشند و آثاری تولید شود که تراز جامعه اسلامی باشد و فرهنگ سالم و درستی را تحویل مخاطب دهد.
#نقد_فیلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💎سه گام از گام دوم
✍️ محمدجواد محمودی
😘جشن تولد چهل و سه سالگی انقلابمون گذشت!🥳
👌پرشورتر و تماشاییتر و دشمن شکنتر از همیشه؛🌱 الحمدلله...
امّا،
از یک چیزی کم گفتیم،😔
از همان چیزی که وظیفه #جهاد_تبیین اقتضا میکرد بیشتر به او بپردازیم!💫
🏅همان برنامهی چلّه دوم زندگی این پهلوان چهل و سه ساله!💪🏻
📑همان سند بالادستی که رفته زیر دستها!👇🏻
🔦اولین گام #جهاد_تبیین، شناخت مسیر است،🏃🏻♂️
و مسیر را #راهبر ما تعیین کرده،👈🏻
امّا دریغ از #تبیین ما!😶
سه گام از گام دوم گذشت،
دستاوردها را باید بیان کرد، اما نباید در همینها جابمونیم،
به قول حضرت آقا:«در راه پیشرفت🚴🏻♂️ توقف ممنوع!⛔️»؛
پس امر مهمتر آن است که بدانیم چه چیزهایی باید بدست بیاوریم،🎯
و الّا دشمن با دست خودمان، ما را از مسیر خارج خواهد کرد...🧨
سی و هفت گام باقیمانده،
از امروز باید به فکر اقتدار بزرگمرد هشتادسالهمان باشیم.
#امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
«مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِیِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»
کسی که به هنگام یاری ولی (رهبر) خود بخوابد، با لگد #دشمن از خواب بیدار خواهد شد!
#جهاد_تبیین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 کتاب “یادنامه علمی علامه طباطبایی (دفتر ششم)” منتشر شد.
🔸علامه سیدمحمد حسین طباطبایی(ره) در طول عمر با برکت خود، با گفتوگوهای علمی، تدریس، تألیف و پرورش شاگردان فرهیخته و اندیشمند، نقشی کمنظیر و ستودنی در احیاء و گسترش حکمت اسلامی در دوران معاصر داشتند.
🔹تبییـن شخصیـت علمـی و اخلاقی این حکیم متأله و بازخوانی آراء، آثار و اندیشههای ماندگار این عالم عامل و عارف واصل، تأثیر بهسزایی در ترویج و توسعه گفتمان حکمت اسلامی در عرصه داخلی و بین المللی دارد.
🔸دفتر ششم یادنامه علمی علامه طباطبایی(ره) حاوی مجموعه مباحث و مطالب ششمین ویژه برنامههای بزرگداشت علامه طباطبایی میباشد که در سال ۱۳۹۹از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی طراحی، برنامهریزی، اجرا و توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد.
🌐 https://hekmateislami.com/?p=12903
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#عیدانه
💐 امشب علی علیه السلام می آید
ساقه های نیلوفری از پایه های عرش بالا رفته و سریر ولایت را به عطر وجودی خود آراسته اند، تا او بیاید و بر تکیه گاه پوشیده از رازقی آن تکیه زند. درون کعبه چه غوغایی است امروز! ملائک، بال در بالْ گستره آسمان ها را پوشانیده اند و جبرائیل و میکائیل و اسرافیل حلقه خانه کعبه شدند تا پر به نور وجود او بسایند! طنین نام او هلهله شادی ملائک است. جام های افلاکیِ عاشقان به سوی او می آیند و گیسوان سیاه شبْ به یُمن وجود او گل خنده های نقره ای را در میان آبشار آسمانی اش تقسیم می کند؛ چرا که امشب علی علیه السلام می آید!…
#امام_علی (ع)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنزانه
🔅رفتم بانک وام بگیرم...
رییس بانک پرسید؟
شغلتون چیه؟
گفتم مدیر هستم!
از جاش بلندشدکلی حال و احوال کرد دستور داد قهوه با کیک برام آوردن...
بعدپرسید؟
مدیر کجا هستید؟
گفتم توی واتساپ مدیر گروه هستم 😜
بلند شد با لگد از بانک انداختم بیرون🙃
بی وجدان نذاشت حداقل کیک و قهوه را بخورم!!🙈😁
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
☀️در مدح حضرت مولانا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه
#أشْهَدُ_أنَّ_أمیرَالْمُؤمِنینَ_عَلیّاً_وَلِیُّ_الله
✍️ محمدتقی عارفیان
خلیفه خواست خدا، انتخاب کرد تو را
برای اهل زمین آفتاب کرد تو را
گشود دفتر عشق و پس از حبیب خودش
سرود وصف تو را شعر ناب کرد تو را
به یُمنِ عشق و ولای تو "کُلُّ شَیْءٍ حَیّ"
برای زندگی خلقْ آب کرد تو را
نزول داد تو را آیهآیه، حرفبهحرف
به قلب پاک پیمبر، کتاب کرد تو را
ز خاک درگه تو آفرید عالم را
به خاک داد شرف، بوتراب کرد تو را
وجود حضرت خاتم "مدینةالعلم" است
برای پیکر این شهر "باب" کرد تو را
برای آنکه تویی حجت عزیز خدا
شکافت کعبه و فصلالخطاب کرد تو را
امام و حقّ و ولیّ و وصیّ و مولا کیست؟
برای اینهمه پرسش جواب کرد تو را
دلیل منزلت و شوکت تو قرآنی است
که نفس و جان محمد حساب کرد تو را
زمین مهرگسل جای آفتاب نبود
خدا برای خودش انتخاب کرد تو را
به لوح سینۀ ما نام توست یا حیدر
زدیم نام تو را از ازل صدا حیدر
#سیزده_رجب
#میلاد_علی_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 خارج از انصاف با شعار مطالبهگری
✍️ محمدجواد نیکزاد
ویژگی متمایز کنندهٔ نظام اسلامی با طاغوت، آزادیبیان و اظهار نظر همهٔ مردم است. این وعدهٔ امام خمینی(رحمة الله علیه) و ترسیم ایشان از آیندهٔ انقلاب ایران بود. این موضوع در بیانات مقام معظم رهبری، در قالب مطالبهگری از آرمانها مطرح شده است؛ مسئلهای که نباید از آن دست برداشت.
بدیهی است که مطالبهگری، اظهار نظر و انتقاد باید در چارچوبی مناسب انجام گیرد، وگرنه ثمرهای به ارمغان نمیآورد. بهعنوان مثال، نباید انتقاد به تهمت آلوده شود؛ نباید به اسم آزادی بیان، دروغپراکنی کرد؛ در غیر اینصورت اسمش مطالبهگری نیست، بلکه آن را میتوان از مصادیق اشاعهٔ فحشا دانست.
برخی از منتقدان از اصولگرا تا اصلاحطلب، از حزباللهی تا مخالف مذهب، از سیاستمدار تا بازیگر سینما، بهگونهای اظهارنظر میکنند که گویا هیچ اتفاق خوبی ثبت نشده است و فقط اخبار بد را میشنوند، گویا فقط تاریکی و سایهٔ شوم بدبختی در کشور گسترانیده شده؛ برخی نیز در روزهای خوب سکوت میکنند و در ناملایمات قفل دهانشان باز میشود؛ دستهای دیگر، مطالبهگریهایشان متعفّن به جناحبندیهای سیاسی است.
وقتی مطالبهگری و اظهار نظر به اینصورت آلوده شود، گوش خراش است و دیگر سازنده نیست؛ افکار عمومی نیز به مرور بیتفاوت میشود، چرا که آب از سرچشمه گلآلود شده.
پس باید منصفانه نقد کرد و منصفانه از مسئولین و حکومت مطالبهگری داشت.
منتقد منصف همانطور که نقد میکند، دستاوردها را نیز در نظر دارد، همانطور که اعلام خطر میکند، جامعه را ناامید و مأیوس نمیکند، چرا که نقد و اعلام خطر باید جامعه را متنبه کرده و به حرکت درآورد، و الا نقض غرض است و عبث.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
اطلاع نگاشت | مبانی فقهی تحریم تسلیحات هستهای
در این اطلاع نگاشت و بمناسبت سالروز مرگ رابرت اُپنهایْمِر، سازنده بمب اتمی (۱۹۶۷ م)، به بررسی مبانی فقهی تحریم تسلیحات هستهای توسط رهبر معظم انقلاب میپردازیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN