eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 15 نکته درباره فرازی از دعای عرفه ✍️ حجت الاسلام محمد ادریسی، سردبیر روزنامه سراج بدون تعارف گفته می‌شود، همان‌گونه که امام حسین(ع) شبیه هیچ امامی نیست، دعای عرفه نیز شبیه هیچ دعای دیگر نیست.جمله حضرت أباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام در روز عرفه، که این‌گونه دعا می‌کنند و می‌فرماید: (عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ)نه تحقیر است و نه توهین است به کسانی که خدا را نمی بینند بلکه بیان یک واقعیت است. نکته قرآنی واضح است که آدمی دو چشم دارد و حضرت در اینجا حضرت بیان نداشت که: (عَمِیَت‌عَیْنَیْن)کور باد دو چشم کسی که خدا را نبینید بلکه مفرد بکاربرده است(عَیْنٌ)کور باد یک‌چشم کسی که خدا را نبیند و در قرآن سوره بلد آیه شریفه هشتم هم پرسیده می‌شود که (أَلَمْ نَجْعَل لَهُ عَیْنَیْن)آیا به او دو چشم ندادیم؟ شما شنیده‌اید که دجال یک‌چشم دارد و چشم دیگر او کور است و شاید منظور جریان دجال در آخرالزمان باشد که کور شود چشم دیگر او چون خدا را باهمان یک چشم هم نمی‌بیند. نکته ساده و همه‌فهم مسلماً چشم ظاهری چیزی جز آثار و نشانه‌ها را نمی‌بیند پس معلوم می‌شود حضرت با چشم دیگری می‌بیند که چنین می‌گوید. نکته عقلی دیدن خدا محال است و هر آنچه محال باشد یقیناً مقدور نیست و انتقال ناپذیر است. نکته منطقی منظور از(عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ)نادیده گرفتن نعمت ها و خوبی‌های است که نزد خداست که همه میبینند وگاهی انکار می کنند که با این صغرا و کبرا و نتیجه‌گیری بیان می‌شود: صغرا:هر آنچه نزد ما است از بین رفتنی است. کبرا: تمام خوبی‌ها نزد خداست. نتیجه:خوبی‌های که نزد خداست از بین رفتنی نیست. نکته تاریخی تفکر جاهلی در گذشته بر این بود که حتماً باید خدا را مثل بت‌ها با چشم ظاهری دید و اعتقادی به چشم معنوی نداشتند لذا این فراز از دعا بیان‌شده است تا ردی بر اعتقاد باطل آن‌ها باشد. نکته کلامی مراد از کلام(عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) در دعای عرفه رؤیت قلبی است که برای اولیا خدا جای تردیدی در آن نیست نه رؤیت عینی. نکته اصولی امام حسین(ع) در این دعا غرق در مقام شهود است و برای بیان‌کننده که او باشد حقیقی و برای ما که شنونده هستیم مجازی است. نکته حلی (عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) نفرین نیست بلکه دعای خیراست و به نوعی تشویق و تحریض است که به‌مراتب بالای عرفانی دست پیدا کنیم و نظام هستی را بررسی کنیم. نکته نحوی (عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) جمله‌ای خبری است و نه انشایی و می‌توان هم گفت که جمله‌ای تعجبیه است. نکته بلاغی این جمله‌ی حضرت امام حسین(ع)که فرموده است:(عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ)برای تفخیم و تعظیم و اجلال است که برای استنکاری ها بیان شده است. نکته نقضی این فراز از دعا (عَمِیَتْ‌ عَیْنٌ لَا تَرَاکَ) برای مشرکان است که مبدأ و معاد را نمی‌نگرند نه مسلمان و شیعیان که خدا و معاد و مبدأ را باور دارند. ▫️ادامه @HOWZAVIAN
🌹 دعای عرفه؛ منشور سلامت معنوی ✍️ حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی 🔹 گام‌هاي نيل به سلامت معنوی بر اساس فقرات بلند دعای عرفه 1. خوبي ها و زيبایی های جهان و كمالات خدا را به شايستگي ببينيم. در اين راستا، نعمتهای بيشمار الهي را در حد توان مرور كنيم و در مورد آنها بينديشيم. 2. روحيه شكرگزاري از معبود را در خود تقويت كنيم. 3. كاستی های خود را به درستی بشناسيم، و بويژه در موقع عبادت، شمارش كنيم تا از دام غرور در امان بمانيم. 4. بندگی را نردبان صعود بدانيم و به آن افتخار كنيم و پايبند باشيم. 5. فضای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را توحيدی كنيم در حد توان در مكانهای حضور خود به گسترش عطر توحيد بيافزاييم. 6. در مسير كسب سلامت معنوی، با توكل به خدا همراه با تعادل دو بال خوف و رجاء پرواز كنيم. 🔹 انشاالله دعاي عرفه را در مواقع مختلف بویژه امروز، با توجه به مضامين فوق، با معرفت و خشوع بخوانيم و ديگران را دعا كنيم. ملتمس ویژه دعایتان هستم. @HOWZAVIAN
32.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔘 طبقۀ آگاه‌تر در چالش مسئولیت‌پذیری ▪️در اندیشه سیاسیِ شهید بهشتی، نگاه تشکیلاتی به مسائل اجتماعی، برجستگیِ ویژه‌ای دارد. ایشان در کتاب خواندنیِ «مواضع حزب جمهوری اسلامی»، اصلی را تحت‌عنوان «اصل انضباط تشکیلاتی» مطرح می‌کند. این انضباط تشکیلاتی، ۲ طرف دارد؛ طرف اول آن، حاکمان اسلامی و طرف دوم، مردم و امت هستند. ▫️دکتر بهشتی تأکید دارد که مسئولیت طبقه آگاه و کسانی که دانش، آگاهی و فهم بیشتری دارند اقتضا می‌کند در مسائل اجتماعی ساکت نباشند و آرام نگیرند. طبقه آگاه‌تر باید روشنگری کنند و جامعه را از مفاسد و مظالم مصون کنند. 📲 فایل باکیفیت را در آپـــارات و یـــوتـیــوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت @HOWZAVIAN
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🍃سالگرد عروج اندیشمند جوان حوزه 🌹یادی از طلبه مجاهد مرحوم استاد فرج‌نژاد و همسر و فرزندانش که غروب عرفه‌‌‌ سال 1400در سانحه تصادف آسمانی شدند. @HOWZAVIAN
عطر خدا پر بود در لبخندهایش او که بهشتی داشت در قرب خدایش او که بهشتی بود و پیدا بود هر آن شوقی بهشتی در نگاه آشنایش وقت شهادت تا که شد باغ اجابت گل داد در دستان گرم ربنایش آتش گلستان می‌شود وقتی خداوند از مهر گیرد بنده‌ای را در لوایش وقتی به قصد قرب او باشد زمین هم مثل بهشتِ وصل خواهد شد برایش تنها بها اینجا دلیل است و بهانه ست دنیا و هر خوب و بد و هر ماجرایش کوبنده تر از هر صدای انفجاری پیچید در گوش فلک بانگ رسایش مولای خود را دید با لبخند و فهمید دارد محقق می شود یا لیتنایش این سَید مظلوم چون جد غریبش هفتاد و چندی لاله دارد کربلایش @shaeranehowzavi
از دوستان کتاب 🔻دوره مجازی و رایگان «زیبایی‌شناسی سخن» برگزار می‌شود 🔸علیرضا منوچهریان، مترجم دیوان متنبی و دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، یک دوره کلاس مجازی را با عنوان «زیبایی‌شناسی سخن» به صورت رایگان برگزار می‌کند. 🔸در این دوره که از فردا، هشتم تیر هر پنجشنبه، برگزار خواهد شد، بخش‌هایی برگزیده از کتاب معانی مطول تفتازانی، با زبانی ساده تدریس خواهد شد. متن مورد تدریس، بلاغت عربی است که به زبان فارسی و گاه به صورت تطبیق با بلاغت فارسی ارائه می‌شود. 🔸ورود برای عموم است و معلومات در سطح پایه دهم متوسطه برای استفاده از کلاس کافی است.مخاطبان کلاس در اصل، دانشجویان ادبیات فارسی هستند اما کلاس برای عموم علاقه‌مندانی که بخواهند با اصول دانش ادبی بزرگانی چون سعدی و حافظ آشنا شوند و الفبای ادبیات کلاسیک پارسی را به طور اساسی بیاموزند، ضروری است. 🔸این کلاس، پنجشنبه‌ها صبح به مدت یک ساعت، از 10 و 30 دقیقه تا 11 و 30 دقیقه ، در نشانی الکترونیکی http://meet.atu.ac.ir/join/2a67d برگزار خواهد شد. @HOWZAVIAN
💠 شیخ رسانه سیدجواد محمدزاه یک عدد تخته سیاه، چند عدد گچ و یک دنیا عشق و معرفت، همه لوازم یک معلم قرآن بود. چند روایت؛ روایت اول« تکنولوژی» استفاده از مدرن ترین تکنولوژی در تبلیغ از هنرهای معلم قرآن شیخ محسن قرائتی بود. یعنی تخته سیاه ولی نو به نو شدن تخته سیاه به سفید و شیشه ای و لمسی و کنترلی؛ قاعده ایشان را بهم نریخت و گرفتار تکرار تکنولوژی نگشت. روایت دوم« دردمندانه» درد را شناخت و دردمند شد و همه سخن های خود را از کوره درد می گذراند. لذا در جان مخاطب می نشست. روایت سوم« شهید بهشتی» در خاطرات خود می گوید که روزی شهید بهشتی به منزل ما آمد و گفت :دست از معلمی قرآن برندارید. گوهرشناسی شهید بهشتی در ایجاد انگیزه بی نهایت برای یک فرد ستودنی بود. روایت چهارم« ساده و صمیمی» اصلی که در کلام و سخن و نوشتار یافت نمی شود. ساده و صمیمی بودن است. شیخ رسانه در اوج سادگی و نهایت صمیمیت پای تخته می رود و جان می بخشد. روایت پنجم« بسته بندی» کالایی در بازار بورس می شود که از مواد مرغوب استفاده شود و در یک بسته بندی شیک و مجلسی به بازار عرضه شود. همه محتوی قرآنی ایشان با یک چینش درست و منطقی به بسته بندی ذهنی مخاطبان می انجامید که همه را مشتاق می کرد. روایت ششم « استمرار» چهل و چهار سال یک برنامه را بصورت هفتگی ادامه داد و دست برنداشت. روایت هفتم«رسانه» رسانه را شناخت و هنرمندانه تبلیغ دین کرد. روایت هشتم« سبک قرائتی» صاحب یک سبک در بیان و تبلیغ شد و تقلید نکرد. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 تیر تلنگر ▪️ محفل علمی را پای گعده دوستانه آوردن و تلاش برای ارتقای سطح دوستان مهمترین خواسته محمدحسین بود، در روزگاری که مدرسه غیرانتفاعی به نام حزب الله زدند و میلیون میلیون گرفتند تا انقلابی بودن را کانالیزه کنند، محمدحسین راوی شب‌های این مسجد و آن مسجد بود تا توزیع علم را یکسان خرج کند. ▪️ مارکسیست نبود، نظام بدون طبقه را با نگاهی به مسجد و با محوریت «اسلام خمینی» دنبال می‌کرد و نقطه ثقل درگیری‌ش با ریشوهای لیبرال، چادری‌های فمینیست، یقه سفیدهای پوزیتیویست و جریان مسبحین بود که با نگرش طبقاتی از اصول لیبرالیسم به وسیله ایدئولوژی اسلامی و شریعت دینی حفاظت می‌کردند و به نام خمینی ساختارهای وبری را در محافل‌شان جاری می‌کردند. ▪️ به خاطر همین پابرهنه‌ها غصه نبودن‌ش را بیشتر می‌خورند و حسرت ندیدنش را بیشتر می‌کشند، چرا که دیگر آن یار اندیشمند و گویای بی منت نیست. ▪️ تیر تلنگر در تیرماه به قلبمان خورد و تو این داغ را از سینه‌م بردار و بپرس چرا سرد نشده تا بگویم که چه از زمانه دیده‌ام؛ مردهایمان رنگ نامردی به تن کردند. 📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد @HOWZAVIAN
6.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 💠 به یاد امیر جهد و جهاد در تبیین نهج البلاغه 📢 آخرین سخنرانی مرحوم آیت الله محمد دشتی(ساعاتی پیش از تصادف) 👆 رهبر معظم انقلاب، در دیدار مرحوم دشتی در سال 1370 فرمودند: «من خیلی امروز با دیدن شما خوش حال شدم و مشتاق دیدار شما بودم. همین قدر بدانید که ما و دیگر مسئولین نظام، آرزومندیم کارهای مثبت پیرامون نهج البلاغه انجام گیرد؛ نظام ما از شما تشکر می کند». رهبر انقلاب همچنین در دیدار خانواده مرحوم دشتی در سال 1380 فرمودند: «آقای دشتی جزو عناصر مفید بودند. زحمت هایشان با ارزش بود.... حیف شد، ایشان می توانست سال ها خدمت کند. ایشان خیلی پرشورو پرانرژی بودند.... هر کس به ایشان احترام کند به اسلام، امیرالمؤمنین علیه السلام و نهج البلاغه احترام کرده است.... من اغلب کتاب های ایشان را مطالعه کردم. بسیار مفید و خوب هستند. کتاب معجم ایشان از همه بهتر است، ایشان خوش سلیقه، خوش رو و با پشتکار بودند». همچنین علامه حسن زاده آملی در نمازی که بر پیکر مرحوم دشتی در حرم حضرت معصومه علیهاالسلام خواندند، فرمودند: «خداوندا! ما شهادت می دهیم که او یکی از اولیای تو بود و همواره تلاشگر بود در گسترش فرهنگ و آثار علوی و فاطمی». @HOWZAVIAN
⁉️ما چقدر در مبارزه با انحراف یهود کار اساسی و بنیادین می‌کنیم؟ انحرافی که اکنون بشر را با جعل اسرائیل به بازی گرفته است. 🔆لااقل برای حفاظت از مبارزان، روشنگران و پرچمداران این مبارزه‌ی سخت و پر رمز و راز صدقه بدهیم و کنیم تا آنان را مظلومانه و غریبانه از دست ندهیم. 🔅یا هر کار خیر دیگری که در توان داریم؛ وقف فرهنگی، وقف برای جهاد تبیین و ... 🌍 فی‌الواقع: شهید فرج‌نژاد، شهید دشتی، شهید سلحشور، شهید طالب‌زاده و ... @HOWZAVIAN