eitaa logo
نویسندگان حوزوی فارس
112 دنبال‌کننده
51 عکس
5 ویدیو
0 فایل
✍️ یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤 نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃 اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان فارس است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒✒✒ ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @ebrahim_zadeh #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
تربیتی ژرف در پرتو حکمت و ایمان واکاوی اهمیت تربیت کودک از منظر فلسفه و دین ✍️ نورالدین حافی، کارشناس تربیت دینی در سپهر پهناور هستی، انسان به مثابه گوهر تابناک آن، سفری پرمغز را آغاز می‌کند. این سفر، از نخستین لحظات حیات در آغوش مادر، تا گذر از مراحل گوناگون طفولیت، نوجوانی و جوانی، و نهایتا رسیدن به قله کمال و تعالی، همواره نیازمند هدایت و رهنمونی است. در این میان، تربیت به مثابه قطب‌نمای این مسیر پرپیچ و خم، نقشی اساسی ایفا می‌کند و جهت‌دهنده گام‌های انسان در مسیر سعادت و نیک‌بختی خواهد بود. از منظر فلسفه، تربیت فرآیندی هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده است که به شکوفایی استعدادهای فطری انسان و پرورش قوای عقلانی و اخلاقی او می‌انجامد. این فرآیند، انسان را از تاریکی جهل و ناآگاهی به سوی روشنایی معرفت و حکمت رهنمون می‌کند و او را به موجودی متعهد به ارزش‌های والای انسانی و الهی مبدل می‌سازد. در حکمت عملی، تربیت به مثابه فنّی ظریف و دقیق مورد توجه قرار می‌گیرد که نیازمند آگاهی عمیق از فلسفه وجود انسان، ماهیت نفس او و قوای گوناگون آن است. مربی با اتکا به این دانش، با ظرافت و درایت، بذرهای نیکو را در جان کودک می‌کارد و با صبر و حوصله، شاهد شکوفایی آنها در بوستان وجود او خواهد بود. از دیدگاه دین، تربیت رسالتی خطیر و الهی است که بر دوش والدین و مربیان نهاده شده است. در متون مقدس، آیات و روایات متعددی به اهمیت تربیت و پرورش صحیح فرزندان اشاره می‌کنند و آن را از وظایف اصلی و اساسی انسان در قبال خداوند و جامعه برمی‌شمارند. در این راستا، تربیت دینی نقشی محوری در تکوین شخصیت و هویت ایمانی کودک ایفا می‌کند. با آموزش آموزه‌های دینی و تشویق به انجام اعمال صالح، بذرهای ایمان و تقوا در جان کودک کاشته می‌شود و او در مسیر بندگی خداوند و اطاعت از اوامر و نواهی الهی گام برمی‌دارد. ترکیب حکمت فلسفی، ظرافت حکمت عملی و عمق آموزه‌های دینی، منظومه‌ای ژرف و پرمغز را در زمینه تربیت کودک رقم می‌زند. مربی با اتکا به این منظومه، می‌تواند راهی روشن و نورانی را پیش روی کودک بگستراند و او را در مسیر تعالی و کمال رهنمون کند. در این مسیر، مفاهیمی همچون فطرت، عقل، نفس، تزکیه، تهذیب، تقوا، خوف و رجا، صبر و شکر نقشی کلیدی در واکاوی ابعاد گوناگون تربیت ایفا می‌کنند. تربیت در پرتو این اصطلاحات، عمق و ظرافت بیشتری می‌یابد و درک دقیق‌تر و عمیق‌تری از این مقوله به ارمغان می‌آید. به عنوان مثال، مفهوم فطرت در تربیت دینی از اهمیتی اساسی برخوردار است. بر اساس این مفهوم، هر انسانی در ذات خود گرایش به فطرت الهی و میل به خیر و سعادت دارد. مربی با شناخت این فطرت و پرورش آن، می‌تواند زمینه را برای شکوفایی استعدادهای الهی در کودک فراهم کند. در نهایت، تربیت کودک از منظر فلسفه و دین، دریچه‌ای به سوی دنیایی ژرف و پرمغز می‌گشاید که در آن، انسان در مسیر تعالی و کمال گام برمی‌دارد و به سرمنزل مقصود نهایی خود، یعنی قرب الهی، رهنمون می‌شود. 🆔 @howzavian_fars
🏫 مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار می‌کند: 💢 سلسله نشست‌های مجازی مدرسه اندیشه‌ورز رحا با موضوع «روایت تبلیغ» 💠 مهارت های تبلیغی در ایام اربعین 👤 حجت الاسلام محمدهادی صالح پرور ⏰ زمان: دوشنبه 22مرداد ماه ساعت15 📍 مکان: به صورت مجازی و در بستر اسکای روم 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
📝 • یاداشت اول 🔸 چند دقیقه قبل، از یادمان عملیات مرصاد اسلام آباد غرب عبور کردیم... عملیات مرصاد، نام نبردی است که بین نیروهای جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق، بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران، در سال ۱۳۶۷ رقم خورد. 🔸 سازمان مجاهدین خلق در نشستی مشترک با رژیم بعث به این نتیجه رسید که با یک عملیات نظامی با حمایت ارتش صدام و خصوصا نیروی هوائی، می‌توان حکومت مرکزی ایران را نابود کرد. 🔸 بعدها مجموعه تلاش نیروهای سپاه، بسیج و هوانیروز برای مقابله با دشمن و آزادسازی شهرهای اسلام آباد و کرند، عملیات مرصاد نام گرفت. 🔸 عملیات مرصاد آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله است، با این تفاوت این‌بار نیروهای دشمن از جنس عراقی نبودند، بلکه ایرانیانی بودند که در قالب نیروهای شبه نظامی موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، تحت رهبری مجاهدین خلق، با حمایت دولت عراق به مرزهای ایران حمله کرده بودند. 🔸 عملیات مرصاد در پاسخ به عملیاتی به نام فروغ جاویدان انجام گردید. عملیات فروغ جاویدان توسط نیروهای مجاهدین خلق مستقر در عراق طراحی و اجرا و از پشتیبانی کامل دولت وقت عراق برخوردار بود که با هدف فتح تهران طی یک برنامه زمانبندی شده ۳۳ ساعته طراحی و تدارک یافته بود. 🔸 عملیات مرصاد در ۶ روز پنجشنبه، مرداد ۱۳۶۷ با رمز مبارک یا علی ابن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) و به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام آباد و کرند در غرب استان کرمانشاه آغاز گردید. 🔸 در عملیات مرصاد، ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تن از نیروهای منافقین به هلاکت رسیدند. 🔸پرچم دار عملیات مرصاد شیرمردی مثل صیاد شیرازی است. شادی روح شهدای عملیات مرصاد صلوات ✍ یوسف زارع‌پور 🆔 @howzavian_fars
📝 • یادداشت دوم 🔸 از اولین چیزی‌هایی که در کشور عراق به ذهن انسان می‌رسد، می‌دانید چیست؟ ۱. خدمت رسانی مردم عراق؟ ۲. موکب‌ها؟ ۳. حرم اهل‌بیت؟ و .... ؟ بله! درسته! این نکات به ذهن می‌رسد ولی من چیز دیگری می‌خواهم بگویم: 🔸 صنعت خودرو سازی عراق! امروز یکی از دوستان گفت چرا عراقی‌ها ماشین‌های خوبی دارند؟ چه پیشرفتی! عرض کردم به قول یکی از اساتید: «این همان اقتصاد معیوبی است که زنجیره تولید ندارد.» جاده‌های معیوب را ببین! یعنی اینکه نمی‌تواند آسفالت تولید کنند. کشوری که نفت بسیار دارد، اما واردکننده بنزین است و پالایشگاه ندارد. کشوری که حتی توان تولید خودرو ولو مونتاژی ندارد. کشوری که حتی قطعات خودرو هم تولید نمی‌کند. حتی لاستیک خودرو هم تولید نمی‌کند. 🔸 این پیشرفت نیست؛ در این اقتصاد معیوب شما سوار آخرین مدل خودرو هم بشوی فایده‌ای ندارد. صنعت خودروسازی کشور خودمان خوب است؟!! نه خیر! اگر هزاران‌هزار نقد به صنعت خودروسازی ما وارد باشد ولی بالاخره در زنجیره تولید قرار داریم. این که خودمان تولید می‌کنیم به کنار. برای پیشرفت بیشترش، چندین بار امثال سردار حاجی‌زاده اعلام کرده‌اند که حاضریم در ساخت خودرو کمک کنیم، اما کو گوش شنوا! این هم به کنار... 🔸 در کنار این به کنارها، دولت شهید رئیسی واردات خودرو را آزاد کرد، ولی در کنار زنجیره تولید! این را همیشه باید توجه کرد: «روی پای خود ایستادن و بلند شدن پیشرفت است! زنجیره تولید+وارد کردن ✍ یوسف زارع‌پور، نجف اشرف 🆔 @howzavian_fars
❌ عقب‌نشینی ممنوع ✔️ سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در رابطه با خطر عقب‌‌نشینی، حکایت از آن دارد که این مسئله در نگاه برخی از مسئولین به‌قدری جدی است که ایشان لازم دانستند تذکر بدهند. 🟠 قابل توجه آن‌هایی که هرگونه مطالبه انقلابی در عرصه‌های فرهنگی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و... را تندروی و دخالت در کار بزرگان می‌دانند! 🆔 @howzavian_fars
🔻‌ در باب مقاومت • مقاومت (اگر به‌عنوان یک مفهوم فلسفی به آن بنگریم)، ارتباط عمیقی با انسان و تجربه او از جهان دارد. این مفهوم را می‌توان به‌عنوان واکنشی به نیروهای بیرونی یا درونی که به شکلی معین بر فرد، جامعه یا وضعیت اعمال می‌شوند، در نظر گرفت. مقاومت، نشان‌دهندهٔ اراده‌ای است که در برابر انقیاد، تسلیم یا تحمیل قدرت ایستادگی می‌کند. • در سطح فردی، مقاومت ممکن است به شکل خودشناسی و خودسازی ظاهر شود. فردی که در برابر وسوسه‌ها، عادات نامطلوب، یا فشارهای اجتماعی مقاومت می‌کند، در واقع در حال تقویت خودآگاهی و خودارزشمندی خویش است. این نوع مقاومت نه تنها پاسخی به چالش‌ها و تهدیدات بیرونی است، بلکه به فرآیندهای درونی نیز مربوط می‌شود؛ فرایندی که در آن فرد برای حفظ اصالت و هویت خود تلاش می‌کند. • در سطح اجتماعی، مقاومت اغلب به شکل جنبش‌های اجتماعی یا اعتراضات سیاسی ظاهر می‌شود. این نوع مقاومت، تلاشی است برای تغییر وضعیت‌های ناعادلانه، دفاع از حقوق بشر، یا حفظ هویت‌های فرهنگی و اجتماعی. چنین مقاومتی، برخاسته از درک مشترک از عدالت و حقیقت است، و اغلب نیازمند همبستگی و همکاری میان افراد جامعه است. تاریخ نشان داده است که مقاومت‌های اجتماعی می‌توانند به تحولات عمیق و پایدار در جامعه منجر شوند. • اما در نگاهی عمیق‌تر، مقاومت را می‌توان به عنوان بخشی از ذات هستی انسانی در نظر گرفت. انسان همواره در مواجهه با محدودیت‌ها، رنج‌ها و ناملایمات به نوعی مقاومت دست زده است. این مقاومت، نه صرفاً به معنای ستیز یا مبارزه، بلکه به معنای تاب‌آوری و پایداری است. حتی در مواجهه با مرگ و فناپذیری، مقاومت به شکل تلاش برای معنا بخشیدن به زندگی و گذر از مرزهای مرگ جلوه می‌کند. • به‌طور کلی، مقاومت، چه در سطح فردی و چه در سطح جمعی، نشان‌دهندهٔ تلاش انسان برای حفظ و احیای انسانیت خویش است. این تلاش، اگرچه ممکن است گاه دشوار و پرهزینه باشد، اما نهایتاً به تقویت اراده، آگاهی و خلاقیت انسان منجر می‌شود. مقاومت، در واقع، همان نیرویی است که از طریق آن انسان خود را تعریف می‌کند و مرزهای خویش را گسترش می‌دهد. ✍ نورالدین حافی 🆔 @howzavian_fars
🔻 عقب‌نشینی غیرتاکتیکی ممنوع! ▫️ عقب‌نشینی! این کلمه گاهی به گوش که می‌خورد، بوی ترس و ضعف می‌دهد. اما نه همیشه. گاهی هم که عقب می‌روی، آمادگی است برای جهش؛ مثل آن وقتی که دستت را به‌عقب می‌کشی تا با تمام قدرت مشت کنی و بکوبی. حضرت آقا در همین حوالی اشاره داشتند که عقب‌نشینی غیرتاکتیکی، غضب الهی را به دنبال دارد. دقیقاً همان چیزی که در آیه ۱۶ سوره انفال بیان شده؛ یعنی وقتی که عقب‌نشینی بدون هدف، یعنی پا پس کشیدن از ایمان و میدان. ▫️ بله، عقب‌نشینی اگر برنامه‌ریزی شده و با نیت تجدید قوا باشد، یعنی قدرت درونی و اعتماد به نفس. اما وقتی صرفاً از سر ترس و ضعف باشد، یعنی ایمان را کنار گذاشته‌ایم و خودمان را در معرض غضب الهی قرار داده‌ایم. ▫️ درست همینجاست که حرف آقا معنی پیدا می‌کند؛ جایی که عقب‌نشینی تاکتیکی، راهی به سوی پیروزی است و غیرتاکتیکیش، راهی به سوی سقوط. پس حواسمان باشد که از هر عقب‌نشینی‌ای، نباید تعبیر به تاکتیک شود. این تفاوتِ آشکار بین حکمت و ترس است؛ بین تدبیر و بی‌تدبیری. ▫️ در نهایت، تمام حرف این است: مقاومت و ایستادگی، آن هم با تکیه بر تدبیر و ایمان. اگر قرار است عقب برویم، فقط به خاطر این باشد که جلوتر بپریم. اما اگر عقب رفتن‌مان از سر ترس باشد، خدا می‌داند کجا فرود می‌آییم. پس باید چشم و دل را از ترس و تردید شست و به جای عقب‌نشینی از سر ضعف، با قدم‌هایی محکم‌تر به پیش رفت. ✍🏻 نورالدین حافی ‌ 🆔 @howzavian_fars
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان و سکون توقف اندیشه، به‌منزلهٔ فروکاستن جریانی است که ماهیت و جوهرهٔ انسان را تعریف می‌کند؛ جریانی که همچون رودی بی‌پایان، در سرزمین ناشناختهٔ ذهن، آرام و پیوسته جاری است. لحظه‌ای که این جریان متوقف شود، گویی روح از کالبد جدا می‌گردد و انسان در ورطه‌ای از خلأ و بی‌کرانگی فرو می‌رود. این خلأ، مرزی باریک است میان زندگی و مرگ، جایی که ذهن به‌جای جنبش و خلق، در دام سکون و خاموشی گرفتار می‌آید. افسردگی، به‌عنوان میوهٔ تلخ این توقف، نه صرفاً انجماد روح، بلکه فرآیندی است که در آن، فرد از معنا و جوهر زندگی تهی می‌گردد. در چنین وضعیتی، انسان به مرز عدم‌بودگی نزدیک می‌شود، جایی که هیچ دریچه‌ای به جهان بیرون یا حتی درون خویش ندارد. اندیشه، که می‌توانست ناجی انسان باشد، اکنون به دشمنی مرموز بدل می‌شود. این تناقض در قلب افسردگی نهفته است؛ جایی که اندیشه به‌جای آفرینش، به ویرانی می‌پردازد. با توقف اندیشه، زمان به‌عنوان عنصر محرک هستی، معنای خود را از دست می‌دهد و انسان در بی‌زمانی فرو می‌رود. این بی‌زمانی، نه سکوتی آرامش‌بخش، بلکه خلائی پرآشوب و سرشار از تشویش است که ریشه در نیستی و پوچی دارد. افسردگی همچون سایه‌ای سنگین بر این توقف هولناک می‌افتد و انسان را از تجربهٔ ژرفا و معنا محروم می‌سازد. زندگی، هرچند به ظاهر ادامه می‌یابد، اما از درون فروپاشی می‌شود. تجربهٔ افسردگی، در این معنا، تجربهٔ مرگی تدریجی است؛ مرگی که در آن، روح پیش از جسم می‌میرد و جهان به کلی در بی‌معنایی غرق می‌شود. انسان، که وجودش با اندیشه پیوندی ناگسستنی دارد، در این وضعیت به اسیر تاریکی‌های بی‌پایان بدل می‌گردد. شاید تنها راه نجات، بازگشت به اندیشه باشد، اما این‌بار با درکی ژرف‌تر و متفاوت‌تر؛ درکی که به جای سکون و توقف، به جنبش و تحول مجال دهد و انسان را از چنگال این تاریکی رهایی بخشد. ✍🏼 نورالدین حافی 🆔 @howzavian_fars
🔻 اربعین؛ رسانه‌ای بی‌همتا ✍️ محمد حائری شیرازی در رسانه‌ی رحا نوشت: از همان آغاز، اربعین به عنوان «رسانه‌ پُرقدرت عاشورا» عمل کرده است. این رسانه‌ حقیقی، با فریادهای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در دل تاریکی‌ها و ظلم‌های حکومت بنی‌امیّه، پیام عاشورا را زنده نگه‌داشت و به امروز رساند. راهپیمایی عظیم اربعین، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجمعات دینی جهان، به نمادی از قدرت و قوت دنیای اسلام تبدیل شده‌است. میلیون‌ها نفر از سراسر جهان، نه فقط از کشورهای اسلامی بلکه از ادیان و فرهنگ‌های مختلف، هر ساله در این مراسم باشکوه شرکت می‌کنند و این همایش عظیم، تصویری از وحدت و همبستگی بین مسلمانان و حتی فراتر از آن به نمایش می‌گذارد.‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی دقیق، راهپیمایی اربعین را به عنوان مصداقی از «قوّت» اسلام معرفی کردند. ایشان در سخنرانی خود در تاریخ 21 مهر 1398 فرمودند: «راهپیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبهه‌ مقاومت اسلامی است». این سخن، عمق اهمیت این رویداد را به‌خوبی نشان می‌دهد و تاکید می‌کند که اربعین تنها یک مراسم مذهبی نیست؛ بلکه رسانه‌ای بی‌همتا است که پیام عاشورا و فریاد حق را به گوش جهانیان می‌رساند. در دنیای امروز که تبلیغات و رسانه‌ها نقش بسیار پررنگی در شکل‌دهی افکار عمومی دارند، راهپیمایی اربعین توانسته است، جایگاهی ویژه برای خود ایجاد کند. همان‌طور که رهبر انقلاب اشاره کردند، این حرکت عظیم «فریاد رسا و یک رسانه‌ بی‌همتا» است که هیچ مشابهی در جهان ندارد. میلیون‌ها نفر، با ایمان و عشق به امام حسین(ع)، از کشورهای مختلف به سمت کربلا حرکت می‌کنند و این اتحاد، چهره حقیقی اسلام را به نمایش می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین ابعاد این رویداد بزرگ، ایجاد پیوندهای مستحکم بین مسلمانان از ملل و مذاهب مختلف است. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیگری در تاریخ 27 شهریور ۱۳۹۸، بر اهمیت تقویت این پیوندها تاکید کردند و فرمودند: «از دَه‌ها کشور در راه‌پیمایی اربعین شرکت می‌کنند و میهمان مردم عراق می‌شوند، سعی کنیم در این راه‌پیمایی پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم؛ پیوند بین عراقی و غیر عراقی، پیوند بین شیعه و سنّی، پیوند بین عرب و فارس و تُرک و کُرد؛ این پیوندها مایه سعادت است، این پیوندها آیت رحمت پروردگار است». متن کامل 🆔 @howzavian_fars
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 اربعین‌نامه • یاداشت سوم 🔻 آخرین یاداشت در نجف و پاسخ به یک شبهه 🔸 هنگامه مغرب حرم پر از جمعیت شد؛ تا جایی که جمعیت در هم قفل بود. قاری صدق الله را گفت و مؤذن شروع به اذان گفتن کرد... در باب القبله حرم امیرالمومنین علی(ع) نماز مغرب و عشا را خواندم. 🔹 زن میان‌سالی از مرد جوانی درخواست کرد برای او فضایی باز کند تا نماز بخواند. در آن شلوغی و ازدحام، مرد جوان به زن گفت خانم دلت پاک باشد نماز دیگر چرا؟! زن توجه نکرد و رویش را برگردان و شروع به نماز خواندن کرد. + به او گفتم: عزیز دل می‌دانی جریان این حرف‌ چیست؟! این حرف‌ها برای جمع کردن بساط مثل نماز و ... است + به او گفتم ماجرای مردم کوفه را شنیده‌ای؟ - گفت: بله، به یاری امام حسین(ع) نرفتن! +گفتم: بله، ولی من می‌خواهم طور دیگری به این ماجرای تاریخی نگاه کنم! اگر دلت پاک باشد ولی عملت پاک نباشد می‌شود مثل ماجرای مردم کوفه! - چطور شیخ؟ + گفتم: مردم کوفه دل‌شان با حسین بود ولی عمل‌شان نه! یکی از دلیل‌های اتفاق افتادن عاشورا فقط پاک بودن دل‌شان بود، ولی اگر عمل هم با دل‌شان پاک بود دیگر... خدا هم در قرآن می‌فرماید: «وَالَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ» هر دو در کنار هم؛ یعنی هم نیت پاک و هم عمل پاک. - تا به حال این‌طوری نگاه نکرده بودم! +هیچ‌وقت قشنگ بودن جمله، لازمه درست بودن جمله نیست. ✍ یوسف زارع‌پور 📍باب القبله حرم/ نجف اشرف 🆔 @howzavian_fars
🔰 به بهانه روز جهانی مسجد 🔸 ۳۱ خرداد مصادف با ۲۱ اوت، سالروز به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی در سال ۱۹۶۹ یعنی ۵۵ سال پیش توسط صهیونیست‌های جنایتکار است. ▫️ به همین مناسبت و به پیشنهاد ایران و تایید کشورهای سازمان همکاری اسلامی، این روز به‌نام روز جهانی مسجد نام‌گذاری شد. 🔸 نگاه قرآن کریم در اهمیت دادن به مسجدسازی و فرهنگ‌سازی مسجدگزینی قابل انکار نیست؛ چرا که مسجد نه‌تنها خانه خدا و محل عبادت مسلمانان است بلکه در گستره تاریخ اسلام محور بسیاری از کنشگری‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی دفاعی مسلمانان بوده است. ▫️ متاسفانه امروز با تغییر سبک زندگی مردم، جایگاه مساجد از جایگاه ذاتی و اصلی خودش دور شده است و به همین دلیل بسیاری از نخبگان دینی جامعه، طرح مسجدمحوری را مهم‌ترین راه بازگشت مساجد به جایگاه بایسته خود دانسته‌اند. 🔻 مهم‌ترین ملزومات مسجد محوری: 1⃣ تأسیس، توسعه و مرمت بنای مساجد 2⃣ تأمین زیرساخت‌ها و تکمیل امکانات مساجد 3⃣ حمایت ویژه از امام جماعت به‌عنوان مدیر مسجد 4⃣ توجه به نرم‌افزارهای فرهنگی مسجد و حمایت از برنامه‌های فرهنگی در مساجد 5⃣ اهتمام به استقلال مالی مساجد از طریق ایجاد منابع پایدار و احیای فرهنگ وقف ✅ إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ (توبه ۱۸) ✍ محمد استوارمیمندی 🆔 @howzavian_fars
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 اندر نکوهش شکم‌بارگیو آنکه غذا بیش خورد... • ای خردمند، که در پی روزی و کار، در میان روز، به سفره نان مشغولی، بدان که پرخوری، سستی آورد و همت فرساید. شکم‌بارگی، دشمنِ عقل است و دوستِ غفلت؛ از آن بپرهیز که جان را در قید کاهلی اندازد و دل را در حصار سنگینی. • آنگاه که لقمه‌ای بیش از نیاز برگرفتی، جانت در زنجیر رخوت گرفتار آید و همّت از پای نشیند. هر که به کم خوردن قانع گردد، سبک‌بال و چالاک باشد و در میدان کار و تلاش، پیروز و پایدار. • پس ای هوشیار، نان به قدر نیاز خور و از فزون‌طلبی دوری جوی، که شکم پر، دیده را تار کند و دل را از یاد یار باز دارد. در میانه روز، به کار پرداز و از پرخوری بپرهیز، که قوت جان در قناعت است و توان در اعتدال. ✍🏼 نورالدین حافی ‌ 🆔 @howzavian_fars
♨️ رضاشاه در چهارم مرداد سال ۱۳‌۲۳، در ژوهانسبورگ درگذشت؛ 🔸 «آبراهامیان» به نقل از سفیر آمریکا، در کتاب خود می‌نویسد:«مرگ وی[رضاخان] در تبعید که در سال‌های پادشاهی، به مستبدی حریص، بی‌رحم و مرموز تبدیل شده بود، کسی را متأسف و متأثر نکرد.» نفرت عمومی از رضاشاه به‌قدری بود که جنازه وی را تا سال ۱۳۲۹، یعنی شش‌ سال بعد از مرگ، از ترس واکنش‌های مردمی به ایران نیاوردند. حتی بعد از آوردن جنازه نیز، بر سر مراسم تشییع و تکفین، دچار دردسرهای فراوانی شدند؛ هیچ‌کدام از علمای شناخته‌شده، حاضر نشدند بر پیکر قزاق پیر نماز بخوانند و مردم نیز، از برگزاری این مراسم، منزجر و بیزار بودند. ❓ سوال مهمی که وجود دارد این است که چرا شخصی از شخص دیگر متولد بشود او باید سلطنت و رهبری را به دست بگیرد؟! خطابم به طرفدارن پهلوی است: معیار شما بر اساس دموکراسی است یا اسپرموکراسی؟! ✍ یوسف زارع‌پور 🆔 @howzavian_fars
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 شکست همیشگی تخریب‌گران اربعین 🏴 اربعین تنها یک مراسم نیست، یک جریان تمدن‌ساز شیعی است. به همین خاطر، رسانه‌های دشمن کمر همت به تخریب و کم‌رنگ کردن این مراسم می‌بندند. 💢 مطرح کردن شبهاتی نظیر خروج ارز از کشور و کمک دولت ایران به برگزاری این مراسم، به‌قدری نخ‌نما و تکراری شده که دیگر کسی برای این حرف‌ها اندک ارزشی قائل نیست! 🔸 همین افراد مغرض، وقتی به سفرهای ترکیه و تایلند می‌رسند سکوت کرده و چیزی در مورد خروج ارز نمی‌گویند! این دوگانگی رفتار حاصل از عنادی است که چشم دیدن شکوه اربعین و ارادت مردم نسبت به این پدیده معنوی را ندارد. ✍ محمدعلی جهرمی 🆔 @howzavian_fars
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 سایه بیداری • مقدمه‌ای برای تفکر ▫️ خواب و بیداری، دو ساحت متفاوت از تجربه انسانی‌اند که هر یک به شکلی، پرده‌ای بر حقیقت می‌کشند. در خواب، تصاویر و تصورات ذهنی بدون محدودیت واقعیت، رها می‌شوند؛ جهانی بی‌مرز و نامحسوس که در آن، تشخیص واقعیت از توهم دشوار می‌گردد. اما در بیداری نیز، آیا ما از خواب دیگری بیدار نمی‌شویم؟ آیا آنچه بیداری می‌نامیم، خود پرده‌ای نیست که چشم حقیقت‌بین ما را کور کرده و در تاریکی جهل فرو برده است؟ ▫️ فلاسفه از دیرباز، این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا می‌توان به یقین گفت آنچه بیداری می‌پنداریم، خود خوابی نیست؟ یا به بیانی دیگر، آیا بیداری جز خوابی سنگین‌تر و پرده‌ای بر حقیقت ناب است؟ در اینجا، قدرت تشخیص حقیقت از واقعیت به میان می‌آید؛ حقیقت، جوهر ناب و تغییرناپذیری است که از هرگونه نمود و خیال آزاد است، اما واقعیت، تصویری است که با حواس ما درمی‌آید و اغلب، با حقیقت فاصله‌ای ژرف دارد. ▫️ انسان، در میانه این دو خواب سنگین، نیازمند تفکری عمیق است تا بتواند این پرده‌های خیال را کنار بزند و به جوهر حقیقت نائل آید. تفکر، همان نور بیداری است که از ظلمت خواب‌های تو در تو، ما را به روشنایی حقایق می‌رساند. تنها با تفکر است که می‌توان این لایه‌های تودرتوی واقعیت را شکافت و به ساحتی رسید که در آن، حقیقت برهنه و ناب جلوه‌گر شود. ▫️ در تبیین این مطلب، خودآگاهی و توجه به مسیر ذهنی اهمیت ویژه دارد. انسان باید به درون خویش نگاهی ژرف اندازد و از خواب غفلت بیدار گردد؛ خوابی که گاه در پس واقعیت‌های روزمره و ظواهر فریبنده، ما را از حقیقت دور می‌کند. پس تفکر، نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی است که بدون آن، انسان در دام خواب‌های رنگارنگ واقعیت اسیر خواهد ماند. ▫️ این ضرورت تفکر، همواره بر انسان فرض است تا با آن، از خواب‌های پی‌درپی بیدار شده و به نور بیداری حقیقی دست یابد؛ نوری که در سایه آن، حقیقت را به وضوح و به دور از هرگونه حجاب و پرده، مشاهده می‌کند. ✍🏼 نورالدین حافی 🆔 @howzavian_fars
🔻 احیای نماز جمعه توسط آیت‌الله سیدمحمدتقی خوانساری 🔸 آیت‌الله خوانساری بعد از رحلت شیخ‌ عبدالکریم حائری، سلسله دروس «صلاه» را در مدرسه فیضیه دایر کردند. 🔸 وقتی بحث به نماز جمعه کشید، با توجه به بررسی‌هایی که معظم‌له در این زمینه داشتند، به این نتیجه می‌رسند که نماز جمعه بنابر احتیاط، واجب است. 🔸 از همین‌ رو در سال ۱۳‌۲۰ بعد از آن که سالیان سال، این نماز عبادی ـ سیاسی متروک و مهجور مانده بود توسط این فقیه بزرگ در مدرسه فیضیه برگزار می‌گردد. 🔸 تأثیر اقامه نماز جمعه به امامت ایشان به‌قدری بود که به‌دنبال آن در اغلب شهرستان‌ها نماز جمعه برپا گردید و نشاط معنوی را در دل مردمِ مسلمان زنده کرد. 🔸 هزاران نفر از مردم متدین قم، طلاب، علما و فضلا در این آیین عبادی و سیاسی و اجتماعی شرکت می‌کردند و به‌تدریج ازدحام مردم به حدی رسید که مدرسه‌ فیضیه گنجایش نداشت، لذا محل نماز جمعه را به مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) انتقال دادند. 🔸 نماز جمعه‌ای که آیت‌الله خوانساری در قم بنیاد گذاشت تا انقلاب اسلامی و بعد از آن نیز همچنان ادامه یافته است. ✍ محمدجواد ابراهیم‌زاده 🆔 @howzavian_fars
🔻 سلبریتیسم، آفت نوظهور حوزه‌های علمیه 🔸 موج سلبریتیسم به حوزه‌های علمیه هم رسیده و افراد زیادی را این روزها می‌بینیم که با رفتارهایی غیرمعمول و خارج از عرف طلبگی، مشغول به فعالیت‌های رسانه‌ای هستند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل سلبریتی‌زدگی در حوزه می‌پردازیم: 1⃣ غالب شدن این تصور که مؤثرترین گروه در جامعه سلبریتی‌ها هستند و تأثیر‌گذاری حتی در حوزه مسائل دینی از این رهگذر سریع‌تر و ممکن‌تر است! 2⃣ پُر کردن خلا هویت یا به نوعی تسکین رنج دور بودن از صحنه کنش‌گری اجتماعی و زدودن تلخی از دست‌دادن امامت اجتماعی. 3⃣ جبران احساس عدم مفید بودن و رفع حسرت بی‌ربطی به نظام مسائل مردم. 4⃣ به‌روز نشدن الگوهای تبلیغی و دور شدن از تراث اصیل حوزوی در ارتباط با مردم 5⃣ عطش دیده شدن؛ اگر در فضای طلبگی نتوانیم به برخی از هواهای نفسانی مثل شهرت‌طلبی غلبه کنیم، نتیجه آن می‌شود که با دستاویز شدن به کارهای خارج از زی طلبگی به‌دنبال نام و نانی برای خود باشیم! ❌ هرکدام از این‌ها یا سایر دلایل باشد، این یک انحراف است و مسئولین حوزه‌های علمیه باید فکری به حال این آفت نوظهور کنند.
🔻مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار می‌کند؛ ✍️رواق اهل قلم(۶)✍️ 💢مهارت‌های یادداشت‌نویسی ✔️بررسی کارگاهی چند یادداشت‌ مطبوعاتی 👤 با حضور استاد تقی دژاکام 📅 زمان: شنبه ۱۰ شهریورماه ⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲ در بستر اسکای روم به نشانی👇👇 https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat ✔️ نام نویسی: @Jahaderevayat 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia