eitaa logo
نویسندگان حوزوی خراسان
427 دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
25 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است. https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b ✒✒✒ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Saleh117 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
همه را آرام کردیم، ولی دخترکی که پدر و مادرش را گم کرده بود با چشمهایش رهایمان نمی کرد. # کودک ✍فهیمه میرزایی ده ابادی ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
به نام پروردگار غزه ✍مرضیه خسروی کوچه های بنی هاشم ،درب سوخته خانه علی با نام زهرا جان گرفته و پرستوهای مهاجر را به خود می خواند پرستوی های مهاجری که بالشان شکسته اما باز باید پرواز کنند اشک بریزند تا دفتر هستی از مشق فداکاری زنان ودختران که الگویشان زهراست خالی نباشد یک روز زهرا پشت درب سوخته دلش برای ولی الله .یدالله، امیرالمومنین، پرواز کرد و مهاجری شد تا اعماق تاریخ....یک روز ایران روزی عراق وسوریه و امروز زنان ودختران غزه می‌خوانند ولی زمان را .... بوی زندگی می آید ، بوی بهارمقاومت جان گرفته ، شوق زندگی باا فتخار برگونه های شهر نشسته و نسیم شهادت ،بیشتر وزیدن گرفته . صدای انفجار می آید غزه ،خرمشهر ،تهران و....بوی خون می آید ،بوی خاک ،بوی نامردی ،بوی ابلیس می آید دیروز ،امروز ....چه شده خدای من این چه رنجیست که بر روح بشریت وارد می‌شود دلم درد دارد دیروز فاطمه و محسنش امروز مادران غزه ....دیروز بیمارستان و خانه های ایران وامروز بیمارستان وخانه های غزه چقدر درد دارد این دلمان به کدامین دردمان بنالیم وآه بکشیم زجه بزنیم مادری که از زیر خروارها خاک، جسم بی جان فرزندانش را بیرون می کشد وای مادران ودختران غزه ماهم باشما شریک دردیم ....اشکهایمان با خاک آوارهای جنگ گل آلود شده دهانمان طعم خون وخاکستر دارد از کدامین درد فریاد وا حسینا سر دهیم از کدامین سوزوآه درب سوخته ،علی را فریاد بزنیم ما چشم به راهیم. فاطمه ها رفتند در خو نشان غلتیدند تا صدای مظلومیت امت محمد را سر دهند صدای انفجار می آید صدای مظلومیت .صدای آب آب دخترکان وشش ماهه ها می آید نسیم ظهور وزیدن گرفته صدای قدم های مهدی می آید و صدای خرناس های کفتار سیرت صهیونیسم که آخرین نفسهای خود را می کشد جهان پر از ابهام گشته ،جهانی که تا دیروز در خواب بود از خواب آشفته بیدار گشته وسیلی شده در انتظار باران بارانی که ببارد وبشوید جانهای خسته را ،همه در انتظار بارانیم، ببار باران بر آوارهای ویران شده از درد وغم ،ببارباران که چشمانمان به راهت نشسته ودستهایمان به سوی آسمان .... اللهم عجل لولیک الفرج مولانا صاحب الزمان عج نيستيم. ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
دبیر کل انصار الله یمن: 📌اگر مردم ما دسترسی زمینی به فلسطین داشتند، مردم ما با صدها هزار مجاهد برای رویارویی مستقیم با دشمن صهیونیستی حرکت می کردند. 📌ما در دریای سرخ به دنبال کشتی‌های اسرائیلی برای بمباران هستیم، زیرا می‌دانیم که دشمن جرات نمی‌کند پرچم‌های خود را بر روی کشتی‌های خود بلند کند، اما آنها را پیدا کرده و هدف قرار خواهیم داد. ما در حال برنامه ریزی برای بمباران اهداف رژیم صهیونیستی در داخل و خارج فلسطین هستیم. 📌وقتي آمريكايي ها به ما گفتند كه به كشورهاي منطقه دستور داده ايم كه در قبال فلسطين هيچ واكنشي نكنند، گفتيم ما را با آنها حساب نكنيد، ما تابع دستور شما نيستيم. ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
تتهایی یک غریب ✍معصومه عسکری نیا چشمهایم را بستم تا نبینم از حلقوم تو خون می چکد.. لب‌هایم را بستم تا صدايت نزنم (کودک مظلوم غزه)!... و گوشهایم را تا به نشنیدنت عادت کنند و دیگر صدای مرگ نیاید.. دلم درد را طاقت نداشت همین بود که در خود فشرده شدم و به عمق خود فرو رفتم... در درون تاریکم، در گرمناکی یک تنهایی غریب، در سکوت خود نشستم مبادا که درد در بزند... نجوایی اما از دور به گوش دل رسید... کودکی بود که مي گریست.. کودکی که از گلویش خون می چکید... در خود گریستم.. ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
"الناز" بخت و پرتاب، بلند و کوتاه می‌شود. این رسم دنیاست. اما طلا کم است آنجا که سیاوُشان از نقره می‌گذرند. برای پهلوانان؛ بالای سکوی قهرمانی، چه کوتاه است! به اشک‌ها بگو سبب حذف می‌شوند، از جمعی که احساس را قیچی کرده. جهان به سمتِ بخت و پرتاب رفته‌. بلند و کوتاه می‌شود تا روز عدل. ✍️ زهرا ملک‌ثابت پی‌نوشت: برای الناز دارابیان، قهرمان پرتاب دیسک و صاحب مدال طلای آسیا ■ پاورقی: «الناز دارابیان» ★رکورد آسیا رو شکست ؛ ★طلا گرفت؛ ★پرچم ایران رو بالا آورده؛ ★برای اهدای مدال با چادر اومد؛ ★با خواندن سرود ملی اشک ریخت؛ ★بعد هم گفته مدالم رو به کودکان غزه اهدا می‌کنم. ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
(نمی دانم بهار را خواهم دید) ✍ثریا کریمی آه ای خزان پر رنگ و فام چه ها دیده ای به خود شه‌نام خسته ای و صبور مانده‌ای در خود فرو رفته، در عبور مانده‌ای بی تاب لحظه های خوش انتظار لاله گونی در مسیر ای بی‌قرار رنگ هایت به خون آغشته شد چه الاله هایی که درتو کشته شد غم وغصه ز رنگت دور باد به سرزمین قدس صدها سرور باد دل ها غمین است در این سرزمین پی فریاد رسی هستیم در زمین نمی دانم بهار را خواهم دید آن مه گل عذار را خواهم دید ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
مشت خونین دستی کوچک از زیرخاک بیرون زده است.مشت کرده وخونین !کاش می دانستم ان را به سمت که گرفته ای؟ میهمانی که خانه ات را تصاحب کردیا دوستی که تورا به صلح نامه ای دروغ فروخت!! ....‌......................... هشدار سازمان ملل هشداردادفقر ومرگ درفلسطین بیدادمی کند. کاش بمبهای فسفری هم هشدار را می فهمیدند؟! _________________ سکوت سازمان ملل برای کشته شدگانش یک دقیقه سکوت کرد.همان گونه که برای کشته شدن دههاهزار فلسطینی سالهاست سکوت کرده اند.عجب قدرتی دارد سازمان ملل!!! ✍نجمه پارسائیان ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
آمده‌ایم نهال زیتون بکاریم سبز باشیم و سبز بپرورانیم. جوانه نزده زیر چکمه های سهمگین‌شان له شدیم. زورق آمال‌شان روی بحر خون جوانه‌ها شناور و محکوم به غرق است. ناخدای مهر می‌آید و سکان جهان به دست خواهد گرفت. ✍ ثریا کریمی ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
بارالها امن یجیب این دستهای کوچک و مضطر باش ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
ما مسلمانیم، رسم مهمان کشی نداریم . شما از کدام طایفه ی کوفی هستید که این همه مسلم کوچک و بزرگ را می کشید؟ اگر طمع ملک دارید، زمین جای مهمان طمع کار نیست. ✍فهیمه میرزایی ده ابادی ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
زنگ نقاشی معلم گفت: _تصویر دوستانتان را بکشید. حبیبه پرچم هایی را کشیده بود که میله همه آنها ساقه زیتون بود. معلم که با حیرت نگاه کرد. حبیبه گفت: _«مردم همه این کشورها شاخه و برگ های زیتونن. همه ما یک ریشه داریم. مسلمانیم.» ✍زهره باغستانی میبدی ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
تر از شب تاریک شده آسمان هیاهویی به پا شده به هرکجا که نظر می کنم تیر است و گلوله نه بیمار در در امان است و نه بیمارستان کودکان آرام آرام لب فرو می‌بندند از نفس غزه هنوز بیدار است و نفس می کشد مثل درخت های زیتون و باغ های لیمو حتی اگر سربازان چکمه پوش صهیونیست در راهروهای بیمارستان شفا شیشه های دارو را بشکنند سرم های مرگ را شلیک غزه نفس می کشد و باز دمش نفرینی است که دامن ددمنشانه سربازان مسلح را خواهد گرفت تیری که امروز به سمت شفا شلیک شد موشکی خواهد شد تا به سمت تل آویو پرتاب شود خرجش خون کودکان مظلوم بیمارستان شفاست که در تاریک ترین لحظه دنیا در تاریک ترین شب زمین انتقام خواهد گرفت قدس بیدار است فلسطین بیدار است چون روح انسانیت در سراسر جهان بیدار شده است ✍ابوالقاسم محمدزاده (الف. م) ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
همیشه موقع بازی همه با هم قایم موشک را انتخاب می کردیم اما حالا مدتی است از قایم موشک بیزاریم ، هربار که قایم می شویم وقتی چشم باز می کنیم یکی از ما دیگر پیدا نمی شود و موشک بازی واقعی شده... # غزه ✍فهیمه میرزایی ده ابادی ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
ترین روز اربعین ترین روز که شبیه کرب و بلاست، حال و هوای غزه است. به همین راحتی ثابت می شود که ‌؛ "کل یوما عاشورا و کل ارض کرب و بلا" چقدر زیبنده این روزهای مردم و سرزمین فلسطین است. اگر سال 61 هجری نبودیم کربلا را ببینیم در تک تک روزهایی که بر غزه و مردمش گذشت آن را دیدیم و با تمام اعضا و جوارح مان حس اش کردیم و کربلا را به عینیت دیدیم و شاهد جنایت یزیدیان زمان بودیم. امروز می خواهم کمی به تشابهات غزه با کربلای حسینی بپردازم. 1-کوفیان امام و یارانش را دعوت کردند اما راه بر او و خاندانش بستند، صهیونیست های خونخوار مردم را به سمت جنوب غزه فراخواندند و گفتند در امنیت هستند اما به محض اینکه در مسیر قرار گرفتند راه برگشت آنها را بستند و گلوله بارانشان کردند و اجازه ندادند مجروحین را به بیمارستان برسانند و حتی آمبولانس ها را گلوله باران کردند. 2-روز سوم محرم سال 61 یزیدیان امام و یارانش را محاصره کرده و مجبور به توقف در صحرای نینوا کردند، سالهاست که مردم غزه در محاصره اند و هرروز حلقه محاصره تنگ تر و تنگ تر می شود و راه برون رفت از غزه سخت تر 3-در کرب و بلا دشمنان رو در روی اصاحب امام جنگیدند اما در غزه هیچ دشمن رو در روی نیست بمباران است و گلوله باران، هیچ نیروی نظامی صهیونیست نه تمایل جنگ رو در رو را دارد و نه توان جنگیدن، هرکجا که در مقابل مجاهدین و رزمندگان فلسطینی قرار گرفتن، علی رغم استفاده از هواپیما و پناه تانک های مرکاوا شکست خوردند و نیروهای باقی مانده مجبور به عقب نشینی شدند و پیروز میدان در این تقابل ها رزمندگان فلسطینی بودند. 4-در کرب و بلا خیمه ها را آتش زدند و در غزه این حادثه تکرار شد و دشمن صهیونیستی علاوه بر بمب‌های چند تنی مخرب، بمب های آتش زا، بمب های فسفری، خانه ها را ویران کردند و به آتش کشیدند. 5-در کرب و بلا آب را برروی امام و یارانش بستند و در جنایتی کم نطیر، صهیونیست های غاصب آب را برروی مردم، بیمارستان و بیماران بستند. 6-در محرم سال شصت 61 یک عده ای نه به کمک امام شتافتند و نه در لشکر یزید بودند. اما به فکر تجارت و کسب درآمد و منافع خود بودند به گونه ای که در کوفه اسب‌های لشکر یزید را نعل می زدند و حکایت بعضی از حکام منطقه است که برای منافع مادی خود نه به فلسطین و مردم غزه کار دارند و تنها به فکر منافع خودشان هستند، مواد غذایی و سوخت به رژیم صهیونیستی می دهند، آسمان کشورهایشان را در اختیار هواپیماهای اسرائیلی قرار می دهند و با آنها در حال داد و ست هستند و فقط و فقط برای کشته های غزه اظهار تاسف می کنند. 7- در کرب و بلا به پیر و جوان و کودک رحم نکردند و فرزند خردسال و تشنه لب امام را شهید کردند و در غزه هزاران زن و مرد، هزاران کودک و چندین طفل شیرخوار نیازمند به امکانات پزشکی را در بخش، بیمارستان شفا به شهادت رساند و از رساندن آب و دارو و امکانات پزشکی دریغ کردند. کرب و بلا همین دور و بر ماست نیاز نیست فریاد بزنیم ‌؛" آنی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم "و جار بزنیم" لعن الله امه اسرجت و الجمت و تنقبت لقتالک" باید برای کمک به آنها کاری کرد. کاری که لازمه اش در قدم اول بیداری دلهای مرده است و در قدم دوم رساندن فریاد مظلومیت آنها به جهانیان و واگویی جنایت هایی که رژیم صهیونیستی مرتکب می شود. و نکته آخر اینکه کربلا هرروز تکرار می شود و خون مظلومان بر زمین جاری، با این تفاوت که در کربلا خون خدا و فرزندان رسول الله بر زمین جاری شد و در غزه خون پیروان دین رسول خدا و ناصران دین اسلام به اسم مسلمانی بر زمین ریخته می شود تا اولین قبله مسلمانان از تعدی، تجاوز و تخریب محفوظ بماند، خدایا دین اسلام و یارانش را یاری بفرما و مطلومان غزه را نصرت عطا کن. آمین یا رب العالمین ✍ابوالقاسم محمدزاده (الف. م) ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
دنیا گمان می کرد گورهای دسته جمعی در جهالت قرون وسطی دفن شده است.غافل ازانکه نژادپرستان صهیون دوباره ان را احیا کرده اند. ______________ فلسطین دیگر کودک نداردنیمی دراغوش مرگ خوابیده اند ونیمی دیگردرکنارمرگ ،مرد شده اند. ______________ بزرگترین دروغ دنیا:"هرجابروید اسمان یکرنگ است".پس چرا این روزها اسمان فلسطین سیاه وسفیداست!!!؟ ___________________ "تاسف "راحت ترین خوردنی دنیا برای سازمان ملل است.بارها وبارهابرنسل کشی درفلسطین تاسف می خورد اماخسته نمی شود... _____________________ وای بردنیای متمدنی که بیمارستانهایش گور دسته جمعی مظلومانش می شود! __________________ ✍نجمه پارسائیان ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
گرچه درد دارد قلم وقت نوشتن اشک دارد چشم ها، وقت خواندن گرچه موشکها درو کرد ، برگ بارش ریخت زیتون خوشه های گندمش را سوخت فسفر دست اهریمن بهم زد ارزوی کودکی را سر بریدن نخلها را مردها را وجهان را برد خاموشی مرد وجدان گوش کن غزه این یورش طوفان الاقصی ست شاه بیت حمله های موشکی درقلب حیفاست خاک اسراییل به خاکستر مبدل میشود گور صهیون در تل آویو مسجل میشود وعده ای حتمی ست نحن قادمون در پی آزادی قدس مخروشند راشدون ✍تلما میرزایی ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
🔰 به حُسن خلق و وفا کس به یار ما نرسد ... ▪️ روایتی کوتاه از نگاه رهبر معظم انقلاب به علامۀ طباطبائی ✍️ سید محمدحسین دعائی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامۀ طباطبائی، نه فقط از جایگاه ممتاز این عالم ربانی در نگاه ایشان حکایت داشت، بلکه یک شاهکار تمام‌عیار در حوزۀ شخصیت‌نگاری بود؛ توصیفی جامع، مفید، روان، جذاب و در عین حال کوتاه که برای الگوسازی از آن قلۀ تهذیب، سرمایه‌سازی کرد: ۱. بزرگداشت علامۀ طباطبائی، نتیجۀ الهام الهی، کاری بزرگ و نیاز روز جامعه است. ۲. علامۀ طباطبائی، مردی بزرگ، شخصیتی تاریخی، پدیده‌ای کم‌نظیر در طول قرن‌ها و دارای مجموعه‌ای از فضائل ممتاز انسانی، مثل: علم، پارسایی و پرهیزکاری، ملکات اخلاقی، ذوق، هنر، صفا، وفا و رفاقت است. ۳. علامۀ طباطبائی در عرصۀ علم، دارای چهار ویژگی اساسی است: یک. وسعت و تنوع دانشی: علامه از علوم وسیع و متنوعی مثل: فقه، اصول، فلسفه، عرفان نظری، هیئت، ریاضیات، تفسیر و علوم قرآنی، ادبیات و انساب بهره‌مند بوده است. دو. عمق علمی و فکری: علامه یک اصولی صاحب‌مبنا، یک فیلسوف نوآور و یک مفسر شگفتی‌ساز است. سه. شاگردپروری: علامه یک استاد فیلسوف‌ساز و در عین حال، مربی افراد نقش‌آفرین در انقلاب اسلامی و برخی از شهدای به‌نام این کشور است. چهار. شهرت تألیفی: علامه دارای آثار علمی متعددی است که در همان زمان حیاتشان در اختیار جامعه قرار گرفتند. ۴. علامۀ طباطبائی، مفسری بی‌نظیر، احیاءگر فلسفه و پشتیبان فکری انقلاب اسلامی بود. ۵. علامۀ طباطبائی در پارسایی، پرهیزکاری، تعبد و ارادت به اهل بیت، یک شخصیت فوق العاده بود. ۶. علامۀ طباطبائی در کنار همۀ این فضائل، از دو خصوصیت برجسته و جذاب برخوردار بوده‌اند که باید به‌طور خاص از آن‌ها الگو گرفت: یک. انجام یک جهاد فکری کم‌نظیر در بحبوحه‌ی تهاجم اندیشه‌های وارداتی و شبهه‌آفرینی‌ها از طریق ایجاد یک پایگاه فکری مستحکم و تهاجمی برای پُرکردن خلأها دو. عدم اکتفاء به زایش فکری و تلاش برای متحقق‌شدن به معارف توحیدی و مفاهیم عرشی‌ در نفس و قلب خود ۷. تفسیر المیزان علامۀ طباطبائی، در عین اشتمال بر نکات دقیق و عمیق معارفی، سرشار از مطالب سیاسی و اجتماعی است که علاوه بر جدیدبودن در دورۀ خود، پاسخگوی مسائل امروز جامعه نیز هست. ۸. علامۀ طباطبائی با عمل به دانسته‌های خود، با تربیت خود و با بالابردن خود در مدارج عالی انسانی و معرفتی، به جایی رسید که در عین بودن با مردم، با خدا بود. دوری از تظاهر، تواضع فوق‌العاده، بی‌هوائی، حلم، برخورد نرم و گذشت از افراد اهل محاجه و مخاصمه، برخی از ثمرات اخلاقی این حرکت سلوکی در وجود علامه بود. ایشان مصداق این آیۀ شریفه است: اِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ العَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُه. ۹. علامۀ طباطبائی در عین برخورداری از خصوصیّات برجستۀ علمی و معنوی و در عین تحفظ بر سکوت در جلسات عمومی یا درسی، یک انسان دلنشین، دلچسب، خوش‌مجلس، خوش‌صحبت، خوش‌تعریف، شیرین‌زبان، گرم و گیرا در فضای رفاقت و انس ایمانی بود. ۱۰. علامۀ طباطبائی ذوق شعری و ادبی قابل‌توجهی داشت. ۱۱. علامۀ طباطبائی شخصیت جامعی است که باید قدردان او بود، باید از او درس گرفت، باید او را بزرگ داشت و باید جامعه را با او آشنا کرد. ۱۲. علامۀ طباطبائی امروز به‌مراتب از زمان حیاتش شناخته‌شده‌تر است و در آینده نیز بیشتر شناخته خواهد شد، ان شاء الله. 🏷 ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
🔸نویسندگی امروز و ضرورت تعالی نویسی در داستانها و رمان شعله ی درخشانی که جلال نام داشت، در اوج درخشش هنری خود به ناگهان خاموشی گرفت و انجمن ادبی معاصر را به راستی سوگوار کرد. دریغ! تاثیر او در نثر فارسی بیش از آنست که با مقاله ای بتوان حق مطلب را گزارد. جلال فقط نویسنده نبود، چهره ای اجتماعی بود.مرد میدان بود. نوشته های خود را زندگی می کرد، و به آنچه می نوشت باور داشت... مشکل (غرب زدگی) محور بنیادین اندیشه هاي پایان زندگانی جلال بود...[ جلال در کتاب غربزدگی خود]می گوید: انسان امروز مرده است. انسان امروز در چهارچوب مفهوم ها می اندیشد... و شرق و جهان باید به (حکمت معنوی) برگردد و تفکر قلبی را جانشین تفکر قالبی کند. نثر او پرجوش وخروش، محکم و استوار، زنده و پویاست... نوشته او از حال و هوائی گرم، و از ژرفای هستی وی سرچشمه می گیرد. به تعبیر نیچه با خون نوشته مي شود روشنی شگرفی است در شب تیره ی پیرامون ما. (برگرفته از کتاب گرایش‌های متضاد در ادبیات معاصر ایران) و جای سئوال اینجاست که چگونه است ادبیات داستانی سرزمینم با داشتن چهرهای فاخر خود و پشتوانه ی ادبی و عرفانی، هنوز جایگاه خود را دارا نیست؟! و هنوز هم در نقل محافل ادبی ما بر محور ادبیات غرب است! از یک دهه پیش و در کنار ادبیات جنگ، عده‌ی قلیلی از نویسندگان برآن شدند، توجه خویش را به ژانر جدیدی در داستان نویسی معطوف کنند؛ گونه‌ای که میثاق امیر فجر، آن را «ادبیات متعالیه» نامید. وی بیان داشت، که رمان و داستان ایران اسلامی می‌بایست در ابتدا بر اساس اندیشه‌های متعالی توحیدی شکل گیرد و سپس با زیباترین فُرم و کاملترین محتوا، و همچنین توجه به شقوقی از رئالیسم تا سمبولیسم یا هر قالبی که نویسنده اختیار می‌کند نوشت. ولیکن چرا محافل ادبی ما به ذخائر عظیم عرفانی خود بی توجه اند؟ چرا همواره و هنوز هم در قالب های ادبی غرب و شرق شناورند؟ چه بسا نویسندگان ما که حتی اسامی کتاب‌های غنی به گوششان نخورده، رمز و روزهای عرفانی ادبیات را نمی شناسند و نمی دانند عرفان اسلامی _ایرانی چه منبع شگرف و پرمغزی است که می تواند ملال و تکرار را از چهره ی ادبیات داستانی بزداید و راه را هموار سازد. آه و آه و هزاران افسوس! ( و آه، نام دیگر خداوند است) به امید بازگشتی از سر معنا و دلسوزی در جامعه ی ادبی ایران زمین و شهرم مشهد. ✍ م. عسکری نیا ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
مادرم با احتیاط دانه های زیتون را جدا میکرد. کار حوصله بری که مرا کلی کلافه میکرد. مادرم روی دانه های زیتون حساس بود. ازاوپرسیدم «مادر برای چه دانه ها رابااحتیا ط درمی آوری ؟». مادرسرش رابلند کردبا چشمانی که اشک درآنها حلقه بسته بود وآماده ی بارش بود گفت «این دانه های کوچک مبارزین آینده ای این خاک وسرزمینن » ✍لیلا سالی ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
آیت الله العظمی جوادی آملی: آن فرعون ـ بدبخت دنیا و آخرت ـ فقط ﴿یذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ﴾ بود؛ اما در این جریان غزه هم «یذبح الأبناء» هم «یذبح البنات» هم «یقتل الآباء» هم «یقتل الأمهات» است، این کجا و فرعون کجا؟! ۱۴۰۲/٨/١۶ ده ابادی ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
خواهیم خواند..... دیر نخواهد شد به تو می رسیم و نماز خواهیم خواند در سایه مناره های مسجد ویرانه ات این صدای امت اسلام است: سنصلی فی القدس آن شاءالله... آن شاءالله... ابوالقاسم محمدزاده (الف. م) ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
«کفش شرمسار» باصدای کلیدش که به درانداخت سریع خودم را به درورودی رساندم . سلام خسته نباشی -سلام این چیه دستت ؟ فواد با آن قامت کوچکش وقیافه ی شیرینش تاتی تاتی خودش را به من رساند . -اینااولین کفشهای پسر نوپام هستن اونا روپاش کن میخام ببرمش پارک . کفشهای سفید کوچکی که اولین پاپوش پاهای کوچک فواد بودن چقدر زیبا بودن. ذوق وشوق فواد برای پوشیدن کفشها اجاز نمیداد اونا را درست پاش کنم بلاخره کوچولوی شیطون من امان دادوبندهای کفشش را بستم آماده با اون پاهای کوچکش جلوی در ورودی ایستاد ه بود ومنتظر رفتن . ناگهان صدای مهیبی دنیا را جهنم کرد . همه جادود بود خون وآتش وخروار خروار خاک وخرابه هایی که چند ساعت پیش ساختمانهایی بودن که خانه ی امن خانواد ه هایی بودن . حالا من مانده بودم ویک جفت کفش خونی که حسرت دیدن راه رفتن با آنها با پاهای کوچکش تا ابد بردلم ماند. کفشها هم شرمسار بودن ازاینکه لایق پاهای فرشته کوچولوی من نبودند. ✍لیلا سالی ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
شرح حدیث علم(۱) ✍علی صالحی؛ کارشناس علوم قرآن و حدیث سُئِل أَميرُالمُؤمِنينَ‏ (علیه السلام) عَنِ «العِلْمِ»، فَقالَ: أَربَعُ كَلِماتٍ: أَنْ تَعْبُدَ اللهَ بِقَدْرِ حاجَتِكَ إلَيْهِ، وَ أَنْ تَعْصِيَهُ بِقَدْرِ صَبْرِكَ عَلَى النَّارِ، وَ أَنْ تَعْمَلَ لِدُنْياكَ بِقَدْرِ عُمُرِكَ فيها، وَ أَنْ تَعْمَلَ لآِخِرَتِكَ بِقَدْرِ بَقائِكَ فيها. از اميرالمؤمنين علیه السلام از «علم» سؤال شد، فرمودند: چهار كلمه است: خداوند را به اندازه ای که به او نیازمندی، عبادت کنی. او را به اندازه ای که طاقت تحمل آتش را داری، معصیت کنی. برای دنیایت به که در آن عمر داری، کار کنی و برای آخرتت به اندازه ای که در آن باقی می مانی، عمل کنی. مقصود از علم در این حدیث همان علم نافع است. یعنی علمی که سعادت دنیوی و اخروی تو را تضمین کند و وظیفه ات را به تو نشان دهد و قواعد زیستن را به تو بیاموزد. علم نافع علمی است که تو را به سمت عبودیت الهی رهنمون کند و تو را از معصیت الهی باز دارد. علم نانع علمی است که راه و چاه را به تو نشان دهد. راه، بندگی خداست و چاه، معصییت الهی است. علم نافع همان علم معرفت النفس است. یعنی بدانی که محدود به عالم جسمانیت نیستی بلکه ابدی هستی و برای ابدیت آفریده شدی. أن تعبد الله بقدر حاجتك إليه: یعنی ای انسان تدبر کن آیا ساعتی از زندگیت بلکه لحظه ای از لحظات عمرت وجود دارد که تو در آن به خداوند نیاز نداشته باشی؟ آیا لحظه ای هست که می توانی از خداوند مستقل باشی. فلاسفه می گویند وجود انسان، وجود ربطی و فقری است، یعنی وجود تو نسبت به حضرت حق تعالی، عین ربط، فقر، نیاز و وابستگی است و اگر لحظه ای عنایت حق از تو سلب شود، از هستی ساقط خواهی شد. بنابراین انسان در وجود خود و هم در استمرار وجود خود لحظه به لحظه به خداوند متعال نیازمند است و همچنان باید در مقابل خداوند خضوع و خشوع داشته باشد خداوند متعال می فرمایند:«يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ » « ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است» پس ای انسان، هرچقدرارتقای مقام پیدا کنی، و صاحب ثروت و اموال فراوان شوی و هرچه علم و تکنولوژی پیشرفت کند و انواع فنون و تخصص ها را در خود جمع کنی، بازهم به خداوند متعال نیازمندی، تو از همان آغازین آفرینش یعنی نطفه، علقه، مضغه، عظم، لحم و دمیدن روح به خداوند متعال نیازمند بودی، رزق و روزی دهنده تو چه کسی بود؟ تو نه فقط در عالم رحم مادر بلکه در رحم طبیعت ودر همه عوالم الی یوم القیامه به خداوند متعال نیازمندی. پس اگر به خداوند متعال محتاج هستی و همه وجودت، فقر محض است، باید خداوند را اطاعت کنی و او را پرستش کنی و اگر در استمرار وجودت، لحظه به لحظه به خداوند متعال نیازمندی پس باید در همه لحظات زندگی ات خدا را اطاعت کنی و مشغول عبادتش باشی. بلکه به تناسب فقر و نیازت، الله جل جلاله را عبادت کنی و مدارج کمال را طی کنی و در طول عمرت، به جز طاعت الهی به چیز دیگری فکر نکنی. اگر اینگونه شدی، به همه کمالات خواهی رسید. تا جایی که شاعر بزرگ سعدی گوید: رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت وأن تعصيه بقدر صبرك على النار: یعنی ای انسان بیاندیش، آیا می توانی آتش جهنم را تحمل کنی؟ اگر شک داری می توانی تجربه کنی. اصلا آیا می توان به لهیب و حرارت آتش نزدیک شد؟ حال که این آتش ساده دنیا را قابل تحمل نیست، چگونه می توان آتش جهنم را تحمل کرد؟ در آیات قرآن کریم تدبر کن و آیات مربوط به آتش جهنم را بخوان آنجایی که خداوند متعال می فرماید: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا «به زودى كسانى را كه به آيات ما كفر ورزيده‏ اند در آتشى [سوزان] درآوريم كه هر چه پوستشان بريان گردد پوستهاى ديگرى بر جايش نهيم تا عذاب را بچشند آرى خداوند تواناى حكيم است. حضرت امام خميني (ره) در توصیف آتش جهنم فرمود: تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و غيره آنها را شنيدی و قياس كردی به آتش دنيا و عذاب دنيا، اشتباه فهميدی، بد قياس كردی، آتش اين عالم يك امر عرضی سردی است، عذاب اين عالم خيلي سهل و آسان است، ادراك تو در اين عالم ناقص و كوتاه است، اگر همه آتش‌های اين عالم را جمع كنند، روح انسان را نمی تواند بسوزاند، آن جا آتش علاوه بر اين كه جسم را می سوزاند روح را مي سوزاند قلب را ذوب می كند، خدا مي‌داند عقل من و تو و فكر همه بشر از تصورش عاجز است. ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
شرح حديث علم (٢) ✍علی صالحی؛ کارشناس علوم قرآن و حدیث روزی رسول خدا ـ صلی الله عليه و آله ـ نشسته بود جبرئيل آمد در خدمتش، در صورتي كه افسرده و محزون بود و رنگش متغير بود، پيغمبر ـ صلی الله عليه و آله ـ فرمود: ای جبرئيل چرا تو را افسرده و محزون می بينم، گفت: ای محمد، چرا چنين نباشم در صورتی كه امروز گذاشته شد دمهای جهنم، پيغمبر خدا ـ صلی الله عليه و آله ـ گفت: چه چيز است دمهاي جهنم؟ عرض كرد، همانا خداي تعالي امر فرمود به آتش برافروخته شد هزار سال تا سرخ شد. بعد از آن امر فرمود به آن افروخته شد هزار سال تا سفيد شد، پس از آن امر فرمود به آن، افروخته شد هزار سال تا سياه شده و الان سياه و تاريك است، پس اگر يك حلقه از زنجيری كه بلندی آن هفتاد ذراع است گذاشته شود به دنيا، هر آينه ذوب مي‌شود دنيا از حرارت آن، و اگر قطره‌هاي از زقوم و ضريع آن بچكد در آب‌هاي اهل دنيا، همه مي‌ميرند از گند آن، پس گريه كرد رسول خدا ـ صلی الله عليه و آله ـ و جبرئيل گريان شد پس خدای تعالی فرستاد به سوی آنها فرشته‌ای و عرض كرد خدای شما سلام می رساند به شما و می فرمايد من ايمن كردم شما دو تن را از اين كه عذاب شويد. حضرت امام (ره) در مورد اين حديث فرموده: اين حديث تازه در صدد بيان جهنم اعمال است كه از ساير جهنمها سردتر است. بله آتش جهنم شوخی نیست، و مومن به پیروی از امیر المومنین علی (علیه السلام) باید از آتش جهنم به خداوند متعال پناه ببرد« يَا رَبِّ ارْحَمْ ضَعْفَ بَدَنِي وَ رِقَّةَ جِلْدِي وَ دِقَّةَ عَظْمِي» «پروردگارا! بر ناتواني جسمم و نازكي پوستم و نرمي استخوانم رحم كند» حضرت علی (علیه السلام) در باره جهنم فرمود: «فاحذروا نارا قعرها بعيدٌ و حرّها شديدٌ و عذابها جديدٌ» يعني بترسيد از آتشي كه گودي و گرمي آن بي اندازه است، و عذاب و گرفتاري آن تازه است. بنابراین مراد امام (علیه السلام) از «أن تعصيه بقدر صبرك على النار» این است که ای انسان بدان اگر توان تحمل آتش جهنم و لو به اندازه یک لحظه را نداری پس چرا معصیت خدا می کنی؟ در حالی که می دانی نتیجه معصیت، آتش جهنم است. به عبارتی دیگر پیام این حدیث این است که ای بنده خدا، به اندازه چشم به هم زدنی، معصیت خدا نکن. وأن تعمل لدنياك بقدر عمرك فيها، وأن تعمل لآخرتك بقدر بقائك فيها: یعنی ای انسان بین عمر خود در دنیا و آخرت توازن ایجاد کن و آیا زندگی دنیا با زندگی آخرت قابل مقایسه است؟ عمر تو در دنیا محدود است و روزی به پایان می رسد، این در حالی است که مساله آخرت، مساله ابدیت است و باید حق هر دو را به عدالت ادا کنی، یعنی به اندازه ای که در دنیا زندگی می کنی برای دنیایت کار کن و به اندازه ای که در آخرت باقی می مانی، برای آخرتت کار کن. علامه طباطبایی در هنگام تدریسش گاهی توقف می کرد و می فرمود: ما بزرگترین و مهم ترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اَطوار و شؤون زندگی ما مهم تر از آن نیست؛ (آن است) که خودمان را درست بسازیم... کاری مهم تر از خود سازی نداریم... ما، ابد در پیش داریم... هستیم که هستیم: « وَ إنَّمَا تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إلَی‌ دَارٍ » شما براي‌ معدوم‌ شدن‌ و نابود گشتن‌ آفريده‌ نشده‌ايد بلكه‌ براي‌ بقاء و ابديّت‌ بوجود آمديد؛ و اينست‌ و جز اين‌ نيست‌ كه‌ بواسطۀ مُردن‌ از خانه‌اي‌ به‌ خانۀ دگری كوچ‌ می كنيد... است. ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•─╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا