💠 ارزیابی عملکرد معاونان آموزشی مدارس
🔺استاد گرامي لطفا جهت ثبت ديدگاه سازنده خود نسبت به عملكرد معاونان آموزش مدارس علمیه به سامانه اساتيد مراجعه نماييد.
🔺نظرسنجي تا پانزدهم مرداد فعال مي باشد
اداره ارزيابي اساتيد حوزه علميه خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
دربافت سریع اخبار و مطالب زیر با یک کلیک روی مطلب مورد نظر :
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
لینک نشست تبیینی رقابت های علمی نخبگانی ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۵
و
دفترچه رقابت های علمی نخبگانی
و
کلام حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی در باره جایگاه و تاثیر رقابتهای علمی نخبگانی در علم آموزی+ فیلم
و
آدرس کانال های پشتیبان آموزشی رقابت های علمی نخبگانی
و
لینک های ثبت نام رقابت های علمی نخبگانی کشوری
و
یادداشت استاد حجت الاسلام میهن دوست درباره اهمیت رقابت های علمی نخبگانی
و
کلام استاد معظم حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی درباره اهمیت رقابت های علمی نخبگانی+صوت
و
کلام حجت الاسلام و المسلمین دکتر طالقانی:جایگاه فلسفه اسلامی در میان علوم و اهمیت رقابتهای علمی نخبگانی+فیلم
و
کلام استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی زمانی فرد درباره اهمیت رقابت علمی نخبگانی ادبیات
و
منابع رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول سطح ۱ ، ۲ و ۳
و
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مجید میردامادی درباره اهمیت رقابتهای نخبگانی و ضرورت فلسفه آموزی+فیلم
و
کلام استاد حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه درباره اهمیت رقابت علمی نخبگانی منطق و فلسفه+فیلم
و
کلام استاد حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی درباره اهمیت رقابت نخبگانی ادبیات
و
ارتباط با مسئولین و دبیران اجرایی رقابت های علمی نخبگانی
و
کلام استاد حجت الاسلام و المسلمین طالقانی درباره جایگاه رقابت های علمی نخبگانی
و
یادداشت استاد حجت الاسلام سیدکمال الدین موسوی درباره اهداف برگزاری رقابت های علمی نخبگانی
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی
🆔️.https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
پذیرش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
سال تحصیلی 1401_1400 سطح ۲و۳
با استعانت از درگاه ایزد متعال و در ظلّ توجهات خاصّه حضرت ولی عصر عجل الله الله تعالی فرجه الشريف، و حضرت رضا علیه السلام
مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد برای سال تحصیلی 1401_1400 از بین طلاب مستعد و با انگیزه برادر به صورت محدود طلبه می پذیرد.
✅شرایط پذیرش:
۱- اتمام سطح یک (پایه ۷)
۲- قبولی در مصاحبه
۳- تعهد و التزام به برنامه های آموزشی، (آیین نامه داخلی مدرسه) پژوهشی، فرهنگی_تبلیغی و سیاسی مدرسه
✅مزایا:
- بهره گیری از اساتید مجرب حوزه
- فراهم نمودن حضور اساتید ناظر در مباحثات آموزشی
- بهره مندی از فضای معنوی حرم مطهر رضوی
-بهره مندی از جلسات اخلاق با حضور اساتید مجرب و سرشناس
- بهره مندی از دو کتابخانه غنی مسجد گوهرشاد کتابخانه مرکزی حرم مطهر
- برگزاری اردوهای علمی تفریحی زیارتی پژوهشی و.....
✅زمان ثبت نام : 1400/05/01 تا 1400/05/30
✅نحوه ثبت نام:
1- درخواست انتقال به مدرسه علمیه مسجدگوهرشاد از طریق پرتال شخصی
2-ثبت نام اولیه از طریق لینک پیامرسان ایتا 👇
@Mpaziresh1400
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
سومین جلسه پایگاه مکالمه عربی قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان تاریخ:1400/05/09 روز: شنبه ساعت شروع:13:15 ساعت پایان: 14:45 مکان: سالن کنفرانسهای مدرسه علمیه عالی نواب
موضوع جلسه:
1- تبادل نظر پیرامون رتبهبندی استادان مکالمه عربی
2. بررسی و تبادل نظر پیرامون فرم های خود اظهاری استادان مکالمه عربی، طلاب و مدارس و مؤسسات حوزوی
🆔 @arabicliteraturehozehkh
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💠 #فرزانگان
🔸 آيةاللهالعظمي آخوند خراساني رحمه الله علیه
🔹20 ذی الحجه به مناسبت سالگرد ارتحال آيةاللهالعظمي آخوند خراساني
🔹محمدکاظم خراسانی (۱۲۵۵-۱۳۲۹ق) معروف به آخوند خراسانی از مراجع تقلید و عالمان اصول فقه در قرن چهاردهم قمری. وی، مؤلف کتاب کفایة الاصول و از حامیان اصلی نهضت مشروطه ایران بود. او مشروطه را وسیلهای برای جلوگیری از ظلم و ستم به مردم میدانست و شرکت در این جنبش را بر همه مسلمانان، واجب میدانست. آخوند پس از به توپ بسته شدن مجلس در ۲۳ جمادیالاول ۱۳۲۶ق توسط محمدعلی شاه قاجار، حکم به جهاد و مبارزه علیه استبداد او داد.
🔹تولد و وفات: آخوند خراسانی در سال ۱۲۵۵ق در مشهد به دنیا آمد. پدرش، ملا حسین هروی، روحانی اهل هرات بود که قبل از ولادت پسرش محمد به مشهد هجرت کرد.ملا محمدکاظم خراسانی در سحرگاه سهشنبه ۲۰ ذیالحجه ۱۳۲۹ق، در منزل خود، پس از اقامه نماز صبح در ۷۴ سالگی درگذشت. پس از تشییع، عبدالله مازندرانی بر پیکر وی نماز گزارد و در مقبره میرزا حبیبالله رشتی واقع در صحن حرم امیرالمومنین به خاک سپرده شد.
🔹تحصیلات: ملامحمدکاظم خراسانی، علوم دینی را در مشهد نزد پدر و دیگر عالمان فراگرفت. سپس در رجب ۱۲۷۷ق برای ادامه تحصیل راهی نجف شد.قبل از سفر به نجف، آخوند خراسانی حدود سه ماه در سبزوار در درس فلسفه حاج ملا هادی سبزواری شرکت کرد. پس از رسیدن به تهران، مدتی در مدرسه صدر ماند و نزد میرزاابوالحسن جلوه و ملا حسین خوئی، فلسفه و حکمت آموخت.
🔹اساتید: شیخ مرتضی انصاری: آخوند خراسانی بیش از دو سال شاگرد شیخ اعظم بود.
میرزای شیرازی: آخوند خراسانی در درسهای عمومی و نیز در درسهای خصوصی او شرکت میکرد.
سیدعلی شوشتری: استاد اخلاق خراسانی بود. آخوند چند سال در درس فقه او نیز شرکت کرد.
شیخ راضی نجفی از دیگر اساتید آخوند در فقه و اصول فقه بود.
🔹تدریس: وقتی میرزای شیرازی به سامراء هجرت کرد، آخوند خراسانی در نجف مدرسی مشهور بود.بسیاری از شاگردان میرزا که در نجف مانده بودند، به سفارش او، در درس خراسانی که جانشین میرزای شیرازی شناخته میشد شرکت میکردند.با درگذشت محمدحسن شیرازی در ۱۳۱۲ قمری و بازگشت بسیاری از حوزه سامرا به نجف و پیوستن بیشتر ایشان به درس خراسانی و نیز با رحلت عالمان معاصر وی در عتبات، به تدریج جایگاه خراسانی در مقام استاد برجسته حوزه نجف، تثبیت و درس او بزرگترین حوزه درسی نجف شناخته شد. در سفرنامهای که در سال ۱۳۲۳ق نگاشته شده چنین آمده که در درس خارج فقه وی که در مسجد هندی برگزار میشده تقریباً ششصد تا هفتصد نفر حاضر میشدهاند و در درس خارج اصول فقه وی که در مسجد طوسی برگزار میشده تقریباً هزار نفر بودهاند.
🔹خصوصیات تدریس: آخوند خراسانی در برگزاری جلسات درس، بسیار جدّی بود و با هیچ عذری درس خود را تعطیل نمیکرد؛ حتی در ماجرای شیوع وَبا در نجف، که بیشتر درسهای حوزه علمیه تعطیل شد، درس خود را حتی در روز درگذشت سه تن از نزدیکانش، تعطیل نکرد. در برخی از سالها که در نیمه نخست رجب برای زیارت به کربلا میرفت، در همانجا نیز درس دایر میکرد و در رمضان نیز که درسهای متداول حوزه تعطیل بود، مباحثی مانند اصول عقاید یا اخلاق تدریس میکرد. خراسانی درس فقه را به زبان فارسی و درس اصول فقه را به زبان عربی میگفت.
🔹شاگردان : تعداد شاگردان درس اصول آخوند خراسانی بیش از ۱۲۰۰ تن بوده است که حدود پانصد نفر از آنها، مجتهد و یا قریب به اجتهاد بودند.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔰رشته تخصصی فقه پزشکی طراحی و راه اندازی شود
🔻آیت الله سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه گفت: رشته تخصصی فقه پزشکی با گرایش دین و سلامت به صورت مشترک میان حوزه و دانشگاه طراحی و عملیاتی شود و حرکتی علمی، جامع و برخوردار از متخصصان حکمی و موضوعی رقم بخورد.
💠 بیشتر بخوانیم 👇
https://hozehkh.com/OneEntry.aspx?entryID=40958
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💢روش حل مساله فقهی
✍استاد مهدی زمانیفرد: در هر قضیه سه طرف داریم: موضوع، محمول، نسبت قضیه. برای حل مساله فقهی چند گام و مرحله را باید طی کنیم.
🔹گام اول: موضوع شناسی
🔸گام دوم: تشخیص محمول
🔹گام سوم: نشخیص نسبت بین موضوع و محمول
🔸گام چهارم: مراجعه به ادله نقلی؛ قرآن و سنت و اجماع
👈👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/u41351
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💢ربا، قمار و اکل مال به باطل در «پول اعتباری»
✔️استاد شیخ محمد سند در نشست «استخراج نظام اقتصادی از فقه سنتی با تطبیق بر «رمزارزها»🔻
🔹شهید صدر (ره) برای رهایی بانکها از ربا، کتاب البنک اللاربوی را نوشتند اما در همه راهحلهای ایشان فرض شده که پول عینی دادوستد میشود و راهکارهای ارائه شده در رابطه با پول ذمی (پول اعتباری) را بررسی نکردهاند. اگر فرض پول عینی را کنار بگذاریم هویدا میشود که نظریه بانک بدون ربای شهید صدر ربای محض است.
🔸یکی از مشکلات ارز الکترونیک، بر ذمه (اعتباری) بودن آن است. در دادوستد ذمی (اعتباری) سه غده سرطانی اقتصادی است که دین آن را بسیار خطرناک و کشنده میداند. اول: ربا، دوم: قماربازی و سوم: دادوستدهای تهی (پولشویی) که بیان دیگر آن اکل مال به باطل است.
🔹پول الکترونیک بستر بزرگی برای این سه مشکل است و دادوستد ذمی (اعتباری) رابطه تنگاتنگی با این سه دارد.
🔸به لحاظ تجربی نیز بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ والاستریت که مهار نشد ناشی از دادوستد ذمی (اعتباری) بود که حقیقت نداشت و بالاخره ترکید و فلسفه حرمت ربا، قمار و پولشویی همین است.
🔹کسی منکر مالیت اعتباری نیست، اما صاحب ذمه باید التزام داشته باشد و ضمانت کند و اگر ضمانت نکند، مالیت اعتباری هیچگاه مالیت نیست و پولشویی میشود. در شرایط فعلی کسی متعهد به پرداخت مابه ازاء در قبال رمزارزها نیست. در حالی که پول سیستم بانکی اینگونه نیست.
👈 گزارش تفصیلی نشست: https://b2n.ir/n10533
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔹مبنای کار جامعه اسلامی🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
از جمله چیزهایی که بخصوص در رابطه با جوانان، لازم است به آنها گفته شود و آنها به آن هدایت شوند، سوق دادن آنان به اندیشیدن، تعقّل، اخلاق اسلامی، حلم، اجتناب از شتابزدگی و عجله در امور، اجتناب از تندخویی و اِعمال خشونت است. در محیط اسلامی آن وقتی می شود حقایق را به اعماق دل ها نفوذ داد که زبان لیّن، رفتار اندیشمندانه و عاقلانه در میان باشد و حلم وجود داشته باشد. حلم، عبارت است از همان ظرفیّت داشتن - به اصطلاح عمومی مردم - جنبه داشتن و در قضایای گوناگون، آتشی نشدن؛ در وقت اِعمال غضب، غضب را اعمال کردن، که هر انسان عاقلی هم در جنگ ها و در برخورد با دشمنان، اعمال می کند. اما در زندگی روزمرّه، مبنای کار جامعه اسلامی بر تأمّل، تدبّر، اندیشیدن، جوانب را دیدن، عاقلانه و منصفانه با قضایا مواجه شدن و شتابزده نبودن در داوری است.
📚 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون، ۱۳۷۷/۲/۲
#رهبر_انقلاب
#فضایل_اخلاقی
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔹برگزاری ششمین جلسه قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان
باحضور اکثریت اعضاء
🔹موضوع جلسه:
◾️ارائه گزارش امتحانات خارج
◾️بررسی طرح پایش و رتبهبندی اساتید فقه و اصول
◾️پیشنهاد برگزاری دروس عمومی و آزاد فقه و اصول
🔸مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔸 فراخوان مقاله به همایش ملی علامه مصباح یزدی، فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی
همایش ملی علامه مصباح یزدی، فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی برگزار و مهلت ارسال آثار برای این همایش تا پایان شهریور ماه خواهد بود.
جزئیات در 👇👇👇
https://rasanews.ir/002sNP
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
✅ ماموریت های روحانیت حد و مرز جغرافیایی ندارد | تبلیغ و اقامه دین یک هدف بین المللی است
❇️ حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در دیدار مسئول مرکز ارتباطات و امور بینالملل حوزه های علمیه، تصریح کرد: تبلیغ و اقامه دین یک هدف بین المللی است و انجام رسالت روحانیت مرز نمی شناسد.
♻️ بیشتر بدانیم:
https://www.hawzahnews.com/news/971091
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💢تحلیلی بر روششناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر
✔️جلسه دفاعیه رساله سطح ۴ (دکتری) حوزه علمیه مشهد با عنوان «تحلیلی بر روششناسی فقهی شهید صدر» توسط حجتالاسلام والمسلمین علی رحمانی، از سوی مدیریت مدارج علمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، با حضور اساتید داور حججاسلام والمسلمین محسن ملکی و سید محسن حسینی فقیه بهصورت حضوری و آنلاین در مدرسه علمیه عالی نواب، برگزار شد. این رساله علمی از هدایت و راهنمایی حججاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مقام استاد راهنما و مجتبی الهی خراسانی بهعنوان استاد مشاور، بهره برده است.
🔻استاد رحمانی: پرسش مهمی مطرح است که آیا دانش فقه، غیر از علم اصول روش دیگری دارد یا اینکه وقتی سخن از روش فقه را مطرح میکنیم، منظورمان همان علم اصول است و نباید به دنبال مباحث دیگری باشیم. اگر بحث از روششناسی هم باشد میبایست به شناخت اصول پرداخت و آنچه از اصول بر فقه میتواند تأثیرگذار باشد را شناسائی کرد. در پاسخ به این پرسش، جوابهای متعددی داده شده است.
✅ در روش شناسی فقهی، مطالعه روش فقه از منظر بیرونی و با رویکردی فلسفی انجام میپذیرد. این نوع از مطالعه برای توجه دادن به این نکته است که آیا آنچه در رسیدن به حکم، به فقیه کمک میکند واجد عقلانیت است یا نه؟ این پرسش از جنس فلسفه علم و در بحث حاضر از جنس فلسفه فقه بوده و به پژوهشگر کمک میکند تا دریافت صحیحی از روششناسی داشته باشد.
👈👈 سخنان ارائه دهنده، اساتید ناقد، راهنما و مشاور را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/y85816
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
پاسخنامه تاریخ اسلام وسیره4.pdf
49.7K
💠 #پاسخنامه سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹امتحان تاریخ اسلام و سیره 4
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
پاسخنامه تفسیر قران کریم 2.pdf
50.5K
💠 #پاسخنامه سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان
🔺 سال تحصیلی 1400-1399
🔹امتحان تفسیر قرآن کریم 2
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
💠 #فرزانگان
🔸به مناسبت 22 ذی الحجه سالروز ارتحال شیخ عباس قمی رحمه الله علیه
🔹عباس بن محمدرضا قُمی (۱۲۹۴-۱۳۵۹ق) مشهور به شیخ عباس قمی و محدّث قمی عالم شیعه در قرن چهارده هجری قمری است. او محدّث، مورخ و خطیب بود و تحصیلات و کارهای علمی خویش را در سه حوزه قم، مشهد و نجف گذراند و کتابهای پرشماری نگاشت. مفاتیح الجنان، سفینة البحار، نفس المهموم و منتهی الآمال از مشهورترین تألیفات شیخ عباس قمی بهشمار میرود. محدث قمی در سال ۱۳۵۹ق در نجف درگذشت و در حرم علی بن ابیطالب (ع) دفن شد.
🔹تولد: شیخ عباس در سال ۱۲۹۴ق در قم به دنیا آمد. پدرش محمدرضا قمی فردی متدین و مرجع مردم برای آگاهی از وظایف شرعی بود. مادر شیخ عباس به نام «بانو زینت» نیز از زنان متدین و پارسا بود.شیخ عباس قمی درباره وی میگوید: من هر موفقیتی که دارم از برکت مادرم است؛ زیرا ایشان سعی داشت همیشه مرا با طهارت کامل شیر دهد.
🔹وفات: محدث قمی در شب سه شنبه ۲۲ ذیالحجه ۱۳۵۹ق برابر با ۱ بهمن ۱۳۱۹ش در ۶۵ سالگی در نجف درگذشت. سید ابوالحسن اصفهانی در حرم امیرالمؤمنین(ع) بر او نماز خواند و پیکرش در کنار استادش محدث نوری در حرم دفن گردید. بنا بر نقل سید محسن امین سه مجلس بزرگداشت برای وی در نجف، کربلا و کاظمین برگزار شد.
🔹تحصیلات: محدث قمی برای تکمیل علوم و معارف سفرهایی را به بلاد اسلامی داشته و به همین علت در سه حوزه قم، نجف و مشهد اساتیدی داشته است. شیخ عباس تحصیلات دوران کودکی و نوجوانی را در قم گذراند.
🔹شخصیت و اخلاق: داستانهای فراوانی در وصف منش، رفتار و اخلاق وی بیان شده است. آقا بزرگ تهرانی از دوستان و ارادتمندان شیخ عباس، وی را مثال بارز انسان کامل و مصداق فردی عالم فاضل و زیبنده صفات عالیه مانند حسن خلق و تواضع معرفی میکند. وی همچنین میگوید شیخ عباس از غرور و شهرتطلبی دوری میجست و زندگی زاهدانهای داشت و من در مدتی که با او بودم انس گرفتم و جانم با جان او درآمیخت. به گزارش علی دوانی، شیخ عباس قمی با تهیدستی و نبود امکانات به نگارش آثار متعدد ادامه میداد. دوانی همچنین از آقا بزرگ نقل کرده که هیچ چیزی او را از تألیف و تحقیق باز نداشت و او خود نیز در نامهای به آیتالله فیض قمی به مشکلات پیش رویش اشاره کرده است.
🔹آثار و تألیفات: محدث قمی علاقه وافری به نوشتن داشت و در مدت عمر خویش، بیش از ۶۰ تألیف به زبانهای عربی و فارسی یادگار گذاشت. آقابزرگ تهرانی کتابهای محدث قمی را مجموعهای ارزشمند و متنوع از علوم گوناگون معرفی میکند که نشان از گسترش اطلاعات و کوشش او در بحث و تدقیق او در علم و دانش دارد. به گفته آقابزرگ، وی از کتابخانه محدث نوری ـ که بیشتر آنانها خطی بود ـ فراوان استفاده کرد و آثار بسیاری از خود به یادگار گذاشت. مفاتیح الجنان، سفینة البحار، نفس المهموم و منتهی الآمال از جمله آثار مشهور شیخ عباس قمی است که مورد اقبال بسیاری از شیعیان قرار گرفت.
👈 دریافت ویژنامه PDF شیخ عباس قمی با عنوان (در محضر شیخ) 👇👇
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
در محضر شیخ.pdf
3.18M
💠 ویژه نامه شیخ عباس قمی با عنوان (در محضر شیخ)
🔻عناوین ویژه نامه در محضر شیخ
🔹شیخ عباس قمی در نگاه بزرگان
🔹راز ماندگاری و اثر بخشی تألیفات شیخ عباس قمی
🔹حکایت های از شیخ عباس قمی
🔹معرفی آثار شیخ عباس قمی
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💠 پنجمین جلسه از سلسله نشست های نقد و بررسی طرح پژوهشی
✅ارائه دهنده: حجت الاسلام مصطفی جلالی
🎙استاد ناقد: حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی
📆 سه شنبه 12 مرداد ساعت 10
🕌مکان: دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه دو اتاق جلسات
✅برگزارکنندگان: معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و معاونت راهبردی قوه قضائیه
با همکاری مرکز تخصصی آخوند خراسانی
📜اطلاع بیشتر در پوستر
🔗لینک شرکت:
👉 https://pajuhesh.lms2.hozehkh.com/ws/neshast1
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔰مصاحبه علمی سطح2و3 مدرسه نواب در حال برگزاری است
🔻معاون آموزش و پژوهش سطح 2و3 مدرسه علمیه عالی نواب از پایان فرایند مصاحبه علمی سطح 2 و 3 این مدرسه در هفته جاری خبر داد.
💠 بیشتر بخوانیم 👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40962
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
نشست علمی گروه کلام با عنوان:
بررسی سنت مباهله در آئین اسلام و مسیحیت
با ارائه:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد رقوی
(عضو هیات علمی و معاون پژوهشی جامعة المصطفی مشهد)
و دکتر مهدی قاسمی
(مدرس حوزه و دانشگاه، پژوهشگر مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان)
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
ساعت ۱۰ الی ۱۲
لینک ورود:
https://engage.shatel.com/b/w2f-ma3-yha-jwx
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔹پذیرش اختلافات🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
مردم در عین اینکه باید در یک صراط مستقیم و یک شاهراه حرکت کنند، هر کدام راهی از وجود خودشان مخصوص به خودشان دارند و به قول آقای طباطبایی در تفسیر سوره حمد: صراط یکی است اما سبیل، مختلف و متفاوت است.
شرط هادی و راهبر، سعه صدر و قدرت تحمل است که در عین اینکه همه مردم را میخواهد به یک شاهراه هدایت کند توجه داشته باشد که «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق»، توجه داشته باشد که سبیل متفاوت است. همچو شخصی بهتر میتواند مردم را هدایت کند، برخلاف اشخاص تنگ نظر و ضیق المشرب که حتی در جزئیات زندگی مردم نیز میخواهند دخالت کنند و تضییق به عمل آورند. از همین جا میتوان فهمید که خوبی یک آئین به این نیست که حتی در جزئیات بخواهد بر مردم تضییق کند و همه را در راه فرعی واحد ببرد. خوبی به این است که راههای فرعی و تعدد آنها را به رسمیت بشناسد، یعنی در حقیقت اختلافات لایتناهی فردی و اختلافات و تفاوت های اقلیمی و منطقه ای قومی و حتی اختلافات زمانی و عهدی را به رسمیت بشناسد، در عین اینکه همه بشر را به یک شاهراه هدایت میکند.
📚 یادداشتهای استاد مطهری، ج ۲، ص ۸۳
#شهید_مطهری
#اختلافات
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
#نکات_فقهی
#فعل_معصوم
#سیره_معصومین
💠 حجیت #فعل معصوم
🔻 سیره معصومین ع بر دو نوع است:
الف. #فعل معصوم
ب. #ترک معصوم
✅ فعل معصوم تنها جواز (به معنای اباحه) را میرساند و وجوب و استحباب را نمیتوان از آن استخراج کرد.
👈 مگر در #چهار مورد، که می توان حداقل #استحباب را از فعل و سیره معصوم استفاده کرد:
1⃣ اگر فعل در کلام خود آن معصوم یا در کلام معصوم دیگری بیان شده باشد؛ که در این صورت به منزله #تشریع است.
🔺 مثلا: امام صادق ع فعل امیرالمؤمنین علی ع را نقل کند.
2⃣ اگر فعل و سیره معصوم از سنخ #عبادات باشد.
🔺 مثلا: معصوم ع فلان ذکر را بعد از نماز بگوید.
3⃣ اگر آن فعل توسط معصوم #تکرار شود.
🔺 مثلا: معصوم ع همیشه قبل از غذا نمک بخورد.
4⃣ آن فعل و سیره به صورتی نقل شده باشد که دالّ بر برداشت اِعمال مولویت معصوم در آن سیره توسط راوی باشد.
🔺 مثلا: معصوم ع در مقام آموزش باشد.
📚 برگرفته از درس خارج فقه آیت الله استاد #اعرافی (1395/8/3)
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💠 #سخن_بزرگان
🔻امام خمینی قدس سره:
🔸اگر چندی مواظبت کنید و انس قلبی حاصل شود، در همین عالم از مناجات با حق لذتها میبرید که با هیچ یک از لذات این عالم طرف نسبت نیست؛ چنانچه از مطالعه احوال اهل مناجات با حق، این مطلب روشن میشود
📚 آداب نماز، ص15-13
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
مناجات شبانه.mp3
2.27M
💠مناجات با حضرت دوست
💠 لذت طلبگی
💠 غم فراق! بی تو چه کنم؟
اِلهی، لَیْتَ اُمّی لَمْ تَلِدْنی
خدای من ای کاش مادرم مرا نمی زایید
اِلهی، لَیْتَ السِّباعَ قَسَّمَتْ لَحْمی عَلی اَطْرافِ الْجِبالِ، وَلَمْ اَقُمْ بَیْنَ یَدَیْکَ
خدای من ای کاش درندگان ، بدنم را در اطراف کوه ها می دریدند و من اینگونه مقابل تو حاضر نمی شدم
اِلهی، لَیْتَنی کُنْتُ طَیْرا فَاَطیرَ فِی الْهَواءِ مِنْ فَرَقِکَ
خدای من ای کاش پرنده ای بودم که در هوای فراق تو پر می زدم
اِلهی، اَلْوَیْلُ لی، اِنْ کانَ فِی النّارِ مَجْلِسی
خدای من وای بر من اگر جایگاهم آتش باشد
اِلهی، اَلْوَیْلُ لی، ثُمَّ الْوَیْلُ لی اِنْ کانَ الْحَمیمُ شَرابی
خدای من ، وای بر من و باز هم وای بر من اگر آب سوزان جهنم نوشیدنی ام باشد
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (1)
✅ به تدریج از کتاب شریف #منیة_المرید فهرست آداب و وظایف استاد و شاگرد بیان خواهد شد؛
📌 امیدواریم همه ما سربازان امام زمان (عج) در کسب فضایل اخلاقی در کنار تحصیل علوم دینی موفق باشیم.
🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس):
🔹 ادب اول: اخلاص
🔸 ادب دوم: عمل به علم
🔹 ادب سوم: توکل بر خدا و اعتماد به او
🔸 ادب چهارم: حسن خلق با مردم
🔹ادب پنجم: طمع نورزیدن و داشتن عزت نفس
📚 ر.ک: منیة المرید، شهید ثانی، ص 168 ـ 131
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
#نکات_ادبی
#اممنقطعه
🔔"ام" منقطعه را به طرق مختلفی تعریف کرده اند:
🔹 نویسنده النحو الوافی معتقد است: «دو طرف "ام" مخالف هستند و ارتباطی ندارند. "ام" #منقطعه در بین دو جمله ای است که معنایش مستقل است».
🔸 مؤلف الحدائق الندیة نیز بر این باور است: «دو طرف "ام" با یک دیگر ارتباطی ندارند و "ام" منقطعه در بین دو جمله ای است که در تاویل مفرد نیستند».
♨️ علائم "ام" منقطعه:
در کتب متاخر، مشهور این است که "ام" منقطعه بعد از سه چیز واقع می شود:
1⃣ بعد از خبر محض
2⃣ بعد از همزه ای که برای استفهام حقیقی نباشد، بلکه برای انکار یا ... باشد.
3⃣ بعد از استفهام به غیر از همزه
📚 ر.ک: النحو الوافي، ج3، ص 597؛ الحدائق الندیة، ص842
🔺 ارسالی توسط جناب آقای متینی راد (از طلاب پایه #سوم )
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
" برگزاری سلسله مباحث تفکر نقادانه "
🔰 اولین مرحله : پرسشگری نقادانه(۷ جلسه)
✏️ استاد : سرکار خانم دکتر حسینی
📆 زمان : پنجشنبه ها - ساعت ۱۶ الی ۱۸
💡شروع دوره : پنجشنبه - ۱۴۰۰/۵/۱۴
🖇 لینک وبينار ⬇️
https://athar.lms2.hozehkh.com/ws/birxh73ewoe
☘🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀
واحد پژوهش و آموزش مدرسه علمیه زهرای اطهر (سلام الله علیها)
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═