هدایت شده از فقاهت و مجتهدپروری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بیانات مرحوم آیت الله گرایلی:
در فضیلت ذکر شریف صلوات
🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ: إِذَا ذُكِرَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَأَكْثِرُوا اَلصَّلاَةَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلاَةً وَاحِدَةً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ أَلْفَ صَلاَةٍ فِي أَلْفِ صَفٍّ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ لَمْ يَبْقَ شَيْءٌ مِمَّا خَلَقَهُ اَللَّهُ إِلاَّ صَلَّى عَلَى اَلْعَبْدِ لِصَلاَةِ اَللَّهِ عَلَيْهِ وَ صَلاَةِ مَلاَئِكَتِهِ فَمَنْ لَمْ يَرْغَبْ فِي هَذَا فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ قَدْ بَرِئَ اَللَّهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ .
@feqahatvm
هدایت شده از abbasi
#ادبیات_مهارت_محور
📚 پرسش : در آیه ۱۶۲سوره نساء چنین آمده است:
«لَّكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ… وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ…»
عبارت «الْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ» باید مانند «راسخون، مؤمنون و مؤتون» در حال رفع و به شکل «مقیمون» نوشته شود درحالی که منصوب آمده است.
👈پاسخ : در قرآن کریم آیاتی بسیار داریم که یک لفظی بدون اینکه عاملی در کلام باشد منصوب میشود.
در علم ادبیات ابوابی چون باب اختصاص و إغراء و تحذیر بیشتر عهده دار چنین عملیاتی هستند.
مثلاً لفظ منصوب((أهلَ البیتِ))در آیۀ شریفۀ:((…إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً…)).(الأحزاب/۳۳)
در ظاهر عاملی برای نصب ندارد.
ولی گویند در این آیۀ شریفه باب اختصاص جاری شده است به این منظور که قبل از لفظ((أهلَ البیت))یک فعل ((أختصُّ)) یا ((أعنی)) و یا ((أقصدُ)) در تقدیر است که عامل نصب این لفظ شده است.
و در ما نحن فیه نیز عامل نصب لفظ((والمقیمین الصلاة))فعل مقدّر((أمدَحُ)) میباشد که بعد از آن الفاظ مرفوع این لفظ بدلیل داشتن اهمیت فراوان نزد خداوند متعال بسبب فعل((أمدَحُ))منصوب شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
برنامه امتحاني متفرقه اسفندماه.pdf
79.7K
برنامه امتحانی متفرقه اسفندماه / لطفاً به دوستان اطلاع رسانی بفرمایید
برنامه امتحانات طلاب عمومي اسفندماه.pdf
66.8K
برنامه امتحانات طلاب عمومی اسفندماه / لطفاً به دوستان اطلاع رسانی بفرمایید.
هدایت شده از آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد حوزه علمیه خراسان
📣 به برکت تقارن 🇮🇷ایام الله دهه فجر با ایام ولادت حضرت امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما🌺
اداره آموزش های علمی کاربردی برادران مرکز آموزش سه دوره #آموزش_مجازی برگزار مینماید؛
🌷یادبود شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی🌷
1️⃣ دوره آموزش مجازی کاربر WORD
2️⃣ دوره آموزش مجازی کاربر EXCEL
3️⃣ دوره آموزش مجازی کاربر POWERPOINT
💻 آموزش آفلاین و #رایگان💥
💠 ویژه طلاب گرامی و خانواده های محترمشان
⏳ مهلت ثبت نام: 30 بهمن 1400
⌛️ مهلت استفاده از محتوا: تا پایان سال 1400
🖥 آدرس سامانه: edu.lms2.hozehkh.com
✳️ مرکز آموزشهای علمیکاربردی حوزه علمیه خراسان
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4032888849C9cf82029b5
💠 جدول زمان بندی امتحانات کتبی متفرقه اسفند 1400
🔹زمان ثبت نام: از دهم بهمن تا بیستم بهمن ماه از طريق سايت حوزه علميه خراسان www.hozehkh.com ، پورتال طلاب
دوره 2731 (نظام جدید) و 2732 (نظام قدیم) انتخاب درس نمایند.
🔹صدور كارت ورود به جلسه امتحان: بیست و پنجم بهمن تا شانزدهم اسفند
🔹مكان امتحان: در كارت ورود به جلسه درج خواهد شد.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
💠 جدول زمان بندی امتحانات فقه واصول طلاب عمومی سطح یک (نظام قدیم) اسفند ماه 1400
🔸زمان ثبت نام: از دهم تا بیستم بهمن ماه از طريق سايت حوزه علميه خراسان www.hozehkh.com ، پورتال طلاب، دوره 2730 انتخاب درس نمایند.
🔸صدور كارت ورود به جلسه امتحان: بیست و پنجم بهمن تا شانزدهم اسفند ماه
🔸مكان امتحان: در كارت ورود به جلسه درج خواهد شد.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔺#اطلاع_رسانی
🔹 سومین نشست از سلسله جلسات «ديده باني حوزه» با عنوان «#كرسي_نقد_و_بررسي_عملكرد» با موضوع فعالیتهای آموزشی حوزه علمیه خراسان برگزار ميشود.
🗓 پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰
🕌مكان: مدرسه علميه عالي نواب.
❇️دفتر ارتباطات و رسانه حوزه علميه خراسان
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
هدایت شده از معاونت علمی مدرسه علیبنابیطالب علیهالسلام
تفاوت ترتیب ذکری با ترتیب معنوی در فاء عاطفه❓
✍️ یکی از حروف پرکاربرد در ادبیات عرب فاءِ عاطفه است.
📌 عطف بوسیله فاء، #لفظی و #معنوی است، مانند: عیسی در "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی"، که هم در لفظ از محمد تبعیت کرده و هم در معنا در جایگاه آن قرار دارد.
👌 #ترتیب بین معطوف و معطوفعلیه در موارد عطف بوسیله فاء عاطفه، یا فقط در کلام است که به آن "ترتیب ذکری" گفته میشود و یا ترتیبی واقعی است که به آن "ترتیب معنوی" گفته میشود.
✅ "ترتیب معنوی"، مانند ترتیب بین زید و عمرو در ایستادن، که اول زید ایستاده و سپس عمرو و در کلام هم همین ترتیب مراعات شده است: "قام زید فعمرو"
✅ "ترتیب ذکری" که در آن ترتیب زمانی لحاظ نشده است، بر سه قسم است:
1️⃣ بین معطوف و معطوفعلیه تقدم و تأخّر زمانی بوده و به دلیل تبعیت از کلام سابق، لحاظ نشده، مانند: "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی" که کلام سابق آن عبارت است از: "حدثنا عن بعض الانبیاء؛ کآدم، ومحمد وعیسی، ونوح، وموسی(علیهمالسلام)".
2️⃣ بین معطوف و معطوفعلیه تقدم و تاخر زمانی نیست و اساسا تفاوت بین آن دو به اجمال و تفصیل است، مانند: "یسألک اهل الکتاب أن تنزل علیهم کتابا من السماء فقد سألوا موسی أکبر من ذلک فقالوا أرنا الله جهرة".
3️⃣ غرض از عطف، صرفا خبردادن از چیزهای فراوان، افزودن بر معلومات و معطوفات است، بدون ملاحظه تقدم و تاخر زمانی بین معطوفات، مانند: "هذا عالم فأبوه، فجَدُّه..." .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
هدایت شده از پژوهشگران جوان مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
#ادبیات_مهارت_محور
واژگان «غبن»، «ضرر» و «خسران» چه تفاوتی با هم دارند؟
"معنای این سه واژه نزدیک به هم است، البته با مقداری تفاوت:
1. واژه غبن: الغَبْنُ، بالتسکین، فی البیع، و الغَبَنُ، بالتحریک، فی الرأْی. و غَبِنْتَ رأْیَک أَی نَسِیته و ضَیَّعْته؛ «غَبْن» به سکون «باء» در خرید و فروش مورد استفاده قرار میگیرد که به فارسی به معنای گول زدن میباشد، خواه این کار به کمتر از قیمت واقعی و یا بیشتر از آن تحقق پیدا کند. و «غَبَن» با فتح «باء» در مورد رأی و نظر کاربرد دارد، وقتی به کسی میگویی نظرت مغبون است؛ یعنی آنرا به فراموشی سپردی و تباهش ساختی.
2. واژه ضرر: این واژه اگر به فتح ضاد (ضَرر) استعمال شود کاربردش در مقابل نفع است، و از اسمای خدا «النافع الضار» شمرده شده است؛ یعنی خداوند به هر کس از بندگان که بخواهد نفع رساننده و هر کس را که بخواهد ضرر میرساند. و اگر به ضم ضاد (الضُّرّ) استعمال شود به معنای بدحالی و ابتلا است، چنانکه خداوند میفرماید: "وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِه"؛و چون انسان را سختى و زیان رسد ما را (در همه حال) به پهلو خفته یا نشسته یا ایستاده مىخواند.
3. خسران: «خسر» و «خسران» به معنای هلاکت و گمراهی است. معنای اصلی آن کمی و نقصان است، و اگر آنرا به معنای هلاکت گرفتهاند، از آن جهت بوده که نتیجه کمبود و نقصان، هلاکت و تباهی است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
🏴 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
آیتالله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست
■ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پس از حدود یک قرن عمر با برکت دار فانی را وداع گفتند.
■ به گزارش خبرگزاری حوزه، روح بلند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ساعاتی قبل به ملکوت اعلی پیوست.
■معظم له چند روز قبل جهت معاینات پزشکی به بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم مراجعه کرده بودند.
■ این مرجع عالیقدر سال ها به تدریس و تحقیق در حوزه مقدسه قم اشتغال داشتند و تربیت صدها محقق و تالیف دهها اثر فاخر علمی از برکات ایشان است.
■ عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی، از جمله فعالیت های سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است.
■ خبرگزاری حوزه ارتحال این مرجع عالیقدر و فقیه برجسته را به محضر امام زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف)، حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید، مقام معظم رهبری، علما، فضلا، اساتید، طلاب و روحانیون و عموم مردم تسلیت می گوید.
https://hawzahnews.com/xbyJp
@HawzahNews | حوزهنیوز
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
📌مدرسه علمیه نرجس (سلام الله علیها) دوازدهمین کنگره بانوان با فضیلت هم عصر استاد طاهایی با محوریت استاد فقیدفاضله حاجیه خانم قانع (ره) را برگزار می کند:
🖍سخنران:استاد حیدری کاشانی
🗓تاریخ کنگره1400/11/20
⏱ساعت 8 الی 11:30
〰️🍃〰️🍃〰️🍃〰️🍃〰️
💢در ضمن جهت تولید دانش و تبادل علم نشست های علمی این کنگره در دو محورشیعه شناسی و مطالعات زن و خانواده برگزار می شود.
💢پیش نشست اول کنگره:
ترسیم و تبیین نقشه جامع هویتی شخصیت جاودانه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
چهار شنبه:1400/11/13
ساعت 9 الی 11
💢نشست دوم کنگره:
هم اندیشی و نقد و نظر در مورد حضور زنان در ورزشگاه
یک شنبه، 1400/11/17
ساعت 9 الی 11
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
♦️به صورت حضوری
🔹🔸🔹🔸
مکان :انتهای دانش غربی، مدرسه علمیه نرجس(سلام الله علیها)
🔹🔸🔹🔸
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
#مدارس_خواهران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
♦️ دهمین جلسه پایگاه علوم و معارف حدیث با حضور مسوول محترم قرارگاه علمی آموزشی قرآن و عترت و دبیر شورای عالی فرهنگی شهرداری مشهد حجت الاسلام و المسلمین مقامی
🔷تاریخ: شنبه 1400/11/09
🔷ساعت شروع: 19
ساعت پایان: 21
🔷مکان: مدرسه تخصصی قرآن و عترت
🔷موضوع جلسه:
تنظيم شبكه مسائل و نيازهاي حوزه در زمينه علوم و معارف حدیث
كليه كلاسهاي حوزه علميه خراسان در تمامي سطوح تا پايان هفته جاري تعطيل مي باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
كليه كلاسهاي حوزه علميه خراسان در تمامي سطوح تا پايان هفته جاري تعطيل مي باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
پيام تسليت مقام معظم رهبري به مناسبت عروج ملكوتي حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني رضوان الله عليه
بسم الله الرحمن الرحيم
با تاسف خبر درگذشت فقيه عاليمقام و مرجع بصير، حضرت آية الله آقاي حاج شيخ لطف الله صافي گلپايگاني رضوان الله عليه را دريافت كردم. ايشان از استوانههاي حوزهي علميه قم و از برجستگان علمي و عملي و پر سابقهترين عالم ديني در آن حوزهي مبارك بودند.
در دوران مرحوم آية الله بروجردي در شمار برترين تلامذهي آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آية الله سيد محمدرضا گلپايگاني همراه و مشاور علمي و عملي ايشان، و در دوران انقلاب، امين و مورد اعتماد حضرت امام خميني رحمة الله عليهم به شمار ميرفتند.
سالها در شوراي نگهبان ركن اصلي آن شورا محسوب ميشدند و پس از آن هم همواره دربارهي مسائل انقلاب و كشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود ميكردند و بارها اينجانب را از نظرات و مشورتهاي خود مطلع و بهرهمند ميساختند.
قريحهي شعري، حافظهي تاريخي، پرداختن به مسائل اجتماعي از ديگر ابعاد شخصيت اين عالم كهنسال و بزرگوار بود.
رحلت ايشان براي جامعهي علميِ دينيِ كشور مايهي تأسف است. اينجانب به خاندان مكرّم و فرزندان گرامي ايشان و نيز به مراجع معظم و علماي اعلام حوزهي علميه و مقلدان و ارادتمندان ايشان بويژه در قم و گلپايگان تسليت عرض ميكنم و رحمت و مغفرت الهي را براي ايشان مسألت مينمايم.
سيّدعلي خامنهاي
1400/11/12
حوزه علميه خراسان نيز اين مؤلمه عظيم را به ساحت مقدس امام زمان ارواحنا فداه حوزه هاي علميه، عموم مسلمين، شاگردان و ارادتمندان ايشان و به ويژه بيت مكرم تسليت عرض مي نمايد.
به همين مناسبت اعلام مي دارد، كليه كلاسهاي حوزه علميه خراسان در تمامي سطوح تا پايان هفته جاري تعطيل مي باشد.
نحوه فعاليت مدارس علميه در شرايط كرونا مطابق بند 6 نامه 1229064 كه قبلاً اعلام شده است، مطابق مصوبات ستاد مقابله با كرونا در هر شهرستان مي باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
هدایت شده از پژوهشگران جوان مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
#ادبیات_مهارت_محور
📚 واژههای قرآنی «حناجر»، «تراقی» و «حلقوم» چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
1️⃣حنجره: در تعریف و توضیح واژه «حنجره» که جمع آن «حناجر» است، عبارات مختلفی به کار برده شده است. اما تعریف واضح آن چنین است: بخشی از مجرای تنفس که بین حلق و ریه قرار دارد و اولین مجرایی است که هوا را از مجرای مشترک، به مجرای مختص تنفس وارد میکند.
2️⃣حلقوم: اصل این ماده، به معنای کندن و جدا کردن است. «حلقوم» که همان حلق و بر وزن «فعلوم» است، متناسب با معنای جدا کردن، به محل ذبح و نحر حیوان گفته میشود. حروف اضافه موجود در حلقوم نسبت به حلق، برای دلالت کردن این واژه بر معنایی فراتر از حلق و به عبارتی امتداد آن میباشد. اما به طور کلی به محل ورود آب و غذا به مِری اطلاق میگردد
3️⃣تراقی: اما معنای «تراقی» جمع مکسر «ترقوه»، ماهیتاً با معنای دو واژه سابق متفاوت است. ترقوه به استخوانهایی گفته میشود که در بالاى قفسه سینه و بین گودی گلو و کتف قرار دارداین استخوان در هر دو طرف گلو (راست و چپ) وجود دارد.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند.
❇️گفتگوی علمی
توهم کفر انگاری استغاثه (دعای غیرالله)
🎙حجت الاسلام مهدوی
🎙حجت الاسلام حدادزاده
🖌استاد ناظر: حجت الاسلام و المسلمین توحیدی
📅 پنج شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
⏰ ساعت: ۹:۳۰
🖥لینک مجازی: https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/nep90u4pcvr
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 #ایام_الله_دهه_فجر_مبارکباد
🔰 همزمان با آغاز ایام الله دهه فجر و بزرگداشت ورود امام راحل(ره) به میهن، مراسم غبار روبی و عطر افشانی شهدای گمنام پارک ملت، توسط مدرسه علمیه امام #سجاد علیهالسلام (شعبه بلوار سجاد)برگزار گردید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
هدایت شده از abbasi
#ادبیات_مهارت_محور
📚 در دعای ماه رجب می خوانیم "وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیَا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ"؛ چرا در فراز دوم این دعا، لفظ "جمیع" تکرار نشده است؟
📋 "شرّ" مصدر، جمع آن "شُرُور" به معنای بدى است. این واژه ضد "خیر" است و شامل همه بدی ها و پستی ها است.
در برخی از روایات و ادعیه واژه شرّ برای دنیا نیز تنها و بدون واژه "جمیع" آمده است
برخی می گویند: در عبارت «أعطنی جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الآخره» کلمه جمیع تکرار شد، ولى در این عبارت «و اصرف عنى جمیع شرّ الدنیا و شرّ الآخره» این کلمه تکرار نشده است، اگر کسی در این عبارات بیندیشد، شاید به این نتیجه برسد که این اختلاف عبارت به این مطلب اشاره دارد که شرّ امرى عدمى است - که همان دورى از رحمت خدا و محرومیت از بخشایش الاهى است -، ولى چون خیر امرى وجودى است، گویا انواع آن بىشمار است. و اما این که چرا «جمیع شر الدنیا، تمامى شرهاى دنیا» در دعا آمده گویا به این جهت است که شرهاى دنیا متعدد است و انواع مختلف دارد، براى همه مردم معلوم نیست.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe