اولین نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم اسلامی
#اطلاع_رسانی
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
🤔مبتدا؛ معلوم یا معرفه؟
👌محمد جواد طحانی بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج، اصل در مبتدا، معلوم بودن است و نظریه رایج مبنی بر اینکه "اصل در مبتدا معرفهبودن است مگر در نکره مخصصه"، مورد نقض میباشد.
🔹از دیدگاه او موارد نقض اصل معرفه بودن مبتدا، آنقدر زیاد است که قابل چشمپوشی نیست و نمیتوان از آنهمه، به خلاف اصل تعبیر نمود افزون بر آنکه در آیاتی از قرآن کریم نیز نکره غیر مخصصه مبتدا واقع شده است!
✅ در بررسی مسوغات ابتدا به نکره نیز موارد متعددی مشاهده میشود که نمیتوان تخصیص در آنها را پذیرفت و بنابر تصریح نحوییون، معلوم بودن مبتداست که مجوز ابتدائیت برای آن شده است.
♨️با دقت بیشتر میتوان دریافت که معلومتر بودن مبتدا نسبت به خبر موجب تمایز نقش این دو عنصر کلامی میباشد حتی در مواردی که خبر معرفه باشد و مبتدا نکره! اما مبتدای نکره، برای مخاطب معلومتر باشد. بنابراین ملاک در ابتدائیت معلومتر بودن است. براساس این نظریه به حالت مخاطب و غرض کلام نیز توجه شده است.
مثال1: ابتدا به نکره معلوم، اما بدون مسوغ: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ
مثال2: معرفه خبر واقع شده و نکره مبتدا واقع شده است، بنابر قرائت ابن عامر: أَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ آيَةٌ أَنْ يَعْلَمَهُ عُلَماءُ بَني إِسْرائيلَ
🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله را در پست بعدی مشاهده نمایید.
#محتوای_تولیدی #ادب_عربی #نحو #کرسی_آزاد_اندیشی
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
🤔مبتدا؛ معلوم یا معرفه؟
👌محمد جواد طحانی بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج، اصل در مبتدا، معلوم بودن است و نظریه رایج مبنی بر اینکه "اصل در مبتدا معرفهبودن است مگر در نکره مخصصه"، مورد نقض میباشد.
♦️ با نظریه وی در پست قبلی آشنا شدید و اینک گامهایی که برای ارایه این نظریه در قالب مقاله باید طی نمود را از نظر میگذرانیم.
🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله:
🔹مقدمهای در اصطلاحات مرتبط با بحث
🔸فصل اول: نظریه رایج در رابطه با مبتدا (اصل معرفهبودن)
🔹فصل دوم: موارد نقض نظریه رایج
🔸فصل سوم: نظریهای جدید در رابطه با مبتدا (اصل معلومتر بودن برای مخاطب)
🔹فصل چهارم: نتایج نظریه جدید و تفاوتهای کاربردی آن با نظریه رایج
#محتوای_تولیدی #ادب_عربی #نحو #کرسی_آزاد_اندیشی
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
🤔مبتدا؛ معلوم یا معرفه؟
👌محمد جواد طحانی بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج، اصل در مبتدا، معلوم بودن است و نظریه رایج مبنی بر اینکه "اصل در مبتدا معرفهبودن است مگر در نکره مخصصه"، مورد نقض میباشد.
🔹از دیدگاه او موارد نقض اصل معرفه بودن مبتدا، آنقدر زیاد است که قابل چشمپوشی نیست و نمیتوان از آنهمه، به خلاف اصل تعبیر نمود افزون بر آنکه در آیاتی از قرآن کریم نیز نکره غیر مخصصه مبتدا واقع شده است!
✅ در بررسی مسوغات ابتدا به نکره نیز موارد متعددی مشاهده میشود که نمیتوان تخصیص در آنها را پذیرفت و بنابر تصریح نحوییون، معلوم بودن مبتداست که مجوز ابتدائیت برای آن شده است.
♨️با دقت بیشتر میتوان دریافت که معلومتر بودن مبتدا نسبت به خبر موجب تمایز نقش این دو عنصر کلامی میباشد حتی در مواردی که خبر معرفه باشد و مبتدا نکره! اما مبتدای نکره، برای مخاطب معلومتر باشد. بنابراین ملاک در ابتدائیت معلومتر بودن است. براساس این نظریه به حالت مخاطب و غرض کلام نیز توجه شده است.
مثال1: ابتدا به نکره معلوم، اما بدون مسوغ: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ
مثال2: معرفه خبر واقع شده و نکره مبتدا واقع شده است، بنابر قرائت ابن عامر: أَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ آيَةٌ أَنْ يَعْلَمَهُ عُلَماءُ بَني إِسْرائیلَ
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
انتشار محتوای تولیدی کانال پژوهش مدرسه در کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان🔺
#بازتاب
🎬مجموعه #مستند «خامنئی» توسط گروه مستندسازی تلویزیون المنار به سیر زندگی مقام معظم رهبری از بدو تولد در سال ١٣١٨ تا انتصاب ایشان به رهبری در سال ١٣۶٨ میپردازد.
📽مستند #خامنئی حاصل تلاش و کوشش طولانی است که پرده از اسرار پنجاه سال زندگی امام خامنه ای بردارد، تا به ما درس، غرور و افتخار بدهد، در عین حال باید گفت که این زندگی نامه نیز نمایش همه چیز نیست و هنوز اسرار بسیاری باقی میماند و این توضیحات نیز ناکام است.
✅این #پژوهش_تاریخی هشت قسمتی را در لینک زیر ببینید🔻
زبان اصلی
https://program.almanar.com.lb/program/5260
زبان فارسی
https://ammaryar.ir/product/%d8%ae%d8%a7%d9%85%d9%86%d8%a6%db%8c/
#اطلاع_رسانی
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
تفاوت ترتیب ذکری با ترتیب معنوی در فاء عاطفه❓
✍️ یکی از حروف پرکاربرد در ادبیات عرب فاءِ عاطفه است.
📌 عطف بوسیله فاء، #لفظی و #معنوی است، مانند: عیسی در "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی"، که هم در لفظ از محمد تبعیت کرده و هم در معنا در جایگاه آن قرار دارد.
👌 #ترتیب بین معطوف و معطوفعلیه در موارد عطف بوسیله فاء عاطفه، یا فقط در کلام است که به آن "ترتیب ذکری" گفته میشود و یا ترتیبی واقعی است که به آن "ترتیب معنوی" گفته میشود.
✅ "ترتیب معنوی"، مانند ترتیب بین زید و عمرو در ایستادن، که اول زید ایستاده و سپس عمرو و در کلام هم همین ترتیب مراعات شده است: "قام زید فعمرو"
✅ "ترتیب ذکری" که در آن ترتیب زمانی لحاظ نشده است، بر سه قسم است:
1️⃣ بین معطوف و معطوفعلیه تقدم و تأخّر زمانی بوده و به دلیل تبعیت از کلام سابق، لحاظ نشده، مانند: "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی" که کلام سابق آن عبارت است از: "حدثنا عن بعض الانبیاء؛ کآدم، ومحمد وعیسی، ونوح، وموسی(علیهمالسلام)".
2️⃣ بین معطوف و معطوفعلیه تقدم و تاخر زمانی نیست و اساسا تفاوت بین آن دو به اجمال و تفصیل است، مانند: "یسألک اهل الکتاب أن تنزل علیهم کتابا من السماء فقد سألوا موسی أکبر من ذلک فقالوا أرنا الله جهرة".
3️⃣ غرض از عطف، صرفا خبردادن از چیزهای فراوان، افزودن بر معلومات و معطوفات است، بدون ملاحظه تقدم و تاخر زمانی بین معطوفات، مانند: "هذا عالم فأبوه، فجَدُّه..." .
#محتوای_تولیدی #ادبیات #تحقیق #نحو
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
تفاوت ترتیب ذکری با ترتیب معنوی در فاء عاطفه❓
✍️ یکی از حروف پرکاربرد در ادبیات عرب فاءِ عاطفه است.
📌 عطف بوسیله فاء، #لفظی و #معنوی است، مانند: عیسی در "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی"، که هم در لفظ از محمد تبعیت کرده و هم در معنا در جایگاه آن قرار دارد.
👌 #ترتیب بین معطوف و معطوفعلیه در موارد عطف بوسیله فاء عاطفه، یا فقط در کلام است که به آن "ترتیب ذکری" گفته میشود و یا ترتیبی واقعی است که به آن "ترتیب معنوی" گفته میشود.
✅ "ترتیب معنوی"، مانند ترتیب بین زید و عمرو در ایستادن، که اول زید ایستاده و سپس عمرو و در کلام هم همین ترتیب مراعات شده است: "قام زید فعمرو"
✅ "ترتیب ذکری" که در آن ترتیب زمانی لحاظ نشده است، بر سه قسم است:
1️⃣ بین معطوف و معطوفعلیه تقدم و تأخّر زمانی بوده و به دلیل تبعیت از کلام سابق، لحاظ نشده، مانند: "أکتفی الیوم بالحدیث عن محمد فعیسی" که کلام سابق آن عبارت است از: "حدثنا عن بعض الانبیاء؛ کآدم، ومحمد وعیسی، ونوح، وموسی(علیهمالسلام)".
2️⃣ بین معطوف و معطوفعلیه تقدم و تاخر زمانی نیست و اساسا تفاوت بین آن دو به اجمال و تفصیل است، مانند: "یسألک اهل الکتاب أن تنزل علیهم کتابا من السماء فقد سألوا موسی أکبر من ذلک فقالوا أرنا الله جهرة".
3️⃣ غرض از عطف، صرفا خبردادن از چیزهای فراوان، افزودن بر معلومات و معطوفات است، بدون ملاحظه تقدم و تاخر زمانی بین معطوفات، مانند: "هذا عالم فأبوه، فجَدُّه..." .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
🎬 #مستند «روح الله»، جامعترین اثر مستند پیرامون زندگی پُربار خمینی روح خدا (ره)، فرمانده کل قوا از ولادت تا عروج است.
✍️بررسی و درک ابعاد مختلف شخصیت عمیق #امام_خمینی(ره) بیتردید نیازمند تسلط و ژرفنگری تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و ظرفیتی بسیار فراتر از گزارشهای خبری میطلبد، با این همه تأملی در رخدادها و گفتهها و ناگفتههای سالهای بازگشت تا رحلت ایشان میتواند در درک جوهره نظری و سیره عملی امام راحل (ره) قدمی کوچک بر شمرده شود.
🎞سلطنت محمدرضا پهلوی، رحلت آيت الله عبدالكريم حائری، همكاری شاه با اسرائيل، رحلت آيت الله بروجردی، نصيحت امام به ارتش، مقاومت امام در برابر رفرم، قانون كاپيتولاسيون، امام در تركيه، انعقاد قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير و ... از بخشهای مختلف اين مستند است.
📽مجموعه مستند روحالله به همت شبكه تلويزيونی المنار به كارگردانی محمد دبوق و با همكاری بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تهيه شده است.
✅این #پژوهش_تاریخی ده قسمتی را در لینک زیر ببینید🔻
زبان اصلی
https://program.almanar.com.lb/program/4556
دوبله فارسی
https://ammaryar.ir/product/%d8%b1%d9%88%d8%ad-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87/
#اطلاع_رسانی
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
🤔نگرشی جدید در إعراب و بِناء
(فعل مضارع؛ مبنی یا معرب؟)
👌علی حسنزاده بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج در مُعرَببودن فعل مضارع، فعل مضارع مبنی است!
✅ یکی از نتایجِ مبنی دانستن فعل مضارع، یکپارچهسازی فعل، در صفت بناء و عدم نیاز به توجیه اعراب در فعل مضارع در میان دیگر افعال است.
✅ از دیگر نتایج این نظریه، تحول در سبب بناءِ اسم است که بر این اساس علاوه بر شباهت رساندن اسم به حرف، میتوانیم شباهت رساندن اسم به فعل را نیز سبب بناء بدانیم.
✍️ وی در مقالهای که در آینده إن شاء الله ارایه خواهد کرد به تفصیل به نظریهپردازی در این زمینه خواهد پرداخت و در ابتدا اصطلاحات دخیل در بحث را بیان کرده و در فصل اول نظریه رایج را مطرح میکند و در فصل دوم نظریه رایج را به نقد کشیده و به نظریهپردازی میپردازد و در فصل سوم نتایج نظریه جدید خود را ارایه خواهد نمود.
🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله:
• مقدمهای در اصطلاحات مرتبط با بحث
• فصل اول: نظریه رایج در اعراب و بناء
• فصل دوم: نظریهای جدید در اعراب و بناء
• فصل سوم: نتایج نظریه بناء در فعل مضارع
#محتوای_تولیدی #ادب_عربی #نحو #کرسی_آزاد_اندیشی
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
🤔نگرشی جدید در إعراب و بِناء
(فعل مضارع؛ مبنی یا معرب؟)
👌علی حسنزاده بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج در مُعرَببودن فعل مضارع، فعل مضارع مبنی است!
✅ یکی از نتایجِ مبنی دانستن فعل مضارع، یکپارچهسازی فعل، در صفت بناء و عدم نیاز به توجیه اعراب در فعل مضارع در میان دیگر افعال است.
✅ از دیگر نتایج این نظریه، تحول در سبب بناءِ اسم است که بر این اساس علاوه بر شباهت رساندن اسم به حرف، میتوانیم شباهت رساندن اسم به فعل را نیز سبب بناء بدانیم.
✍️ وی در مقالهای که در آینده إن شاء الله ارایه خواهد کرد به تفصیل به نظریهپردازی در این زمینه خواهد پرداخت و در ابتدا اصطلاحات دخیل در بحث را بیان کرده و در فصل اول نظریه رایج را مطرح میکند و در فصل دوم نظریه رایج را به نقد کشیده و به نظریهپردازی میپردازد و در فصل سوم نتایج نظریه جدید خود را ارایه خواهد نمود.
🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله:
• مقدمهای در اصطلاحات مرتبط با بحث
• فصل اول: نظریه رایج در اعراب و بناء
• فصل دوم: نظریهای جدید در اعراب و بناء
• فصل سوم: نتایج نظریه بناء در فعل مضارع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
انتشار محتوای تولیدی کانال پژوهش مدرسه در کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان🔺
#انعکاس
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
📣 #اطلاعیه_مهم
📣#خبر_پژوهشی
💎هفدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان آغاز شد.
🔶در گفتگو با حجت الاسلام جواد معین دبیر هفدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان تبیین شد:
✅این فراخوان ویژه طلاب و اساتيد حوزه علمیه خراسان بوده و در همه سطوح مختلف حوزه برگزار می شود.
🔷اهداف برگزاری:
✔️زمینه سازی برای رفع نیازهای علمی و خلأهای تحقیقاتی،
✔️شناسایی و سازماندهی فعاليت هاي پژوهشگران حوزوی،
✔️حمایت های مادی و معنوی از آثار پژوهشي
♦️نحوه برگزاری:
🔻فقط از طریق سامانه فراخوان قابل دریافت می باشد و فرآيند ارسال آثار جهت ارزيابي از طريق همين سامانه صورت مي پذيرد.
طلاب مي توانند آثار خود را (حداكثر 5 اثر) در قالبهاي كتاب، پايان نامه، مقاله، طرح و ايدههای پژوهشی و نرم افزارهاي پژوهشي تا تاريخ 15/3/1401 و منطبق با «راهنماي شركت در هفدهمين فراخوان» از طريق سامانه فرخوان آثار پژوهشي به آدرس:
http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze ارسال نمايند.
✳️موضوعات:
تمام آثار مرتبط با علوم اسلامي و انساني از جمله علوم قرآن وحديث، فقه و اصول،حقوق،ادبيات عرب،كلام و فلسفه، تاريخ اسلام، و ساير علوم مرتبط مي تواند در اين فراخوان شركت داده مي شود.
☎️اطلاع بيشتر:
32008157 و 32008327- 051
🔻(دبيرخانه آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان)
💎اطلاع از تازهترین اخبار پژوهشی و فعالیتهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان در کانال رسمی معاونت پژوهش
💐با ما همراه باشید
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
💡معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🔎 @howzehpajohesh
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
قرآن و حل تعارض قواعد صرفی
(تقدم قاعده شش بر قاعده هشت اعلال)
✍️مقدمه:
به تغییر حرف عله که بر۳ قسم (سکونی، قلبی و حذفی) است، اعلال میگویند.
تغییر حرف عله در قاعده ۶ و ۸ اعلال از نوع قلبی است، با این تفاوت که در قاعده۶ قلب واو به یاء است و در قاعده ۸ قلب واو و یاء به الف.
♦️قاعده ۶ اعلال:
«واو» چنانچه لامالفعل و حرف چهارم به بعد کلمه باشد و ما قبل آن مفتوح باشد قلب به «یاء» میشود، مانند: یَدْعَوْنَ ⬅️ یدْعَیْنَ
♦️قاعده ۸ اعلال:
هر یک از «واو» و «یاء» متحرک ما قبل مفتوح چنانچه فاءالفعل نباشند و حرکت آنها نیز عارضی نباشد، قلب به «الف» میشوند، مانند: قَوَلَ ⬅️ قالَ
🔸در مواردی که امکان اجرای هر دو قاعده باشد، ابتدا قاعده ۶ و سپس قاعده ۸ جاری میشود، مانند: مُدَّعَوُ ⬅️ مدَّعَیُ ⬅️ مدَّعیٰ و نیز: زَکَّوَ ⬅️ زکَّیَ ⬅️ زکّیٰ
👌شاهد قرآنی بر تقدم قاعده ۶ بر ۸:
۱. و لَسَوْفَ یَرْضیٰ (سوره لیل، آیه: ۶۱)
صیغه ۱ مضارع معلوم ناقص الفی منقلب از واو، مانند: یَرضَیُ:
تقدم قاعده ۶ بر ۸: یَرضَو ⬅️ یرضَیُ ⬅️ یرضیٰ
تقدم قاعده ۸ بر ۶: یَرضَو ⬅️ یرضا
۲. و یَرضَینَ بِمٰا آتَیْتَهُنَ (سوره احزاب، آیه: ۵۱)
صیغه ۱ مضارع معلوم مؤکّد ناقص الفی منقلب از واو، مانند: یرضی+نّ:
تقدم قاعده ۶ بر ۸: یَرضَو ⬅️ یرضیٰ + نّ: یرضیَنَّ
عدم تقدم قاعده ۶ بر ۸: یَرضَو ⬅️ یرضا + نّ: یرضوَنَّ
😉 درستی این تحقیق مبتنی بر این است که لام الفعل در شاهد قرآنی واو باشد.
#ادبیات #صرف #محتوای_تولیدی
ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻
@M_v_110
🌹همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، دومین دوره از مسابقات علمی-کاربردی فقه برگزار میگردد
🔸در این دوره از مسابقات، 14 گروه دونفره به رقابت خواهند پرداخت که از مرحله مقدماتی یک گروه مستقیما به فینال و هشت گروه نیز به مرحله نیمه نهایی صعود خواهند کرد.
🔹از مرحله نیمه نهایی نیز سه گروه به فینال راه مییابند تا با گروه از قبل راه یافته به مرحله فینال به رقابت بپردازند.
♨️ بخشهای متنوع و جذاب این رویداد فقهی-پژوهشی، عبارت است از:
۱. مسألهدانی (پرسمان گروهی)
۲. مسألهیابی (زنگزنی)
۳. مسألهگویی (پرسمانگروهی)
۴. اصطلاحشناسی (از کی بپرسم)
۵. عکس (سرعتی)
۶. فیلم (پرسمانگروهی)
#محتوای_تولیدی #مسابقه #فقه
ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
#گروه_پژوهشی_فقه
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
اعلام سقف یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه طلاب و اساتید
✅ امکان ثبت نام طلاب و اساتید از طریق سایت نمایشگاه به آدرس ketab.ir برای دریافت بُن اعتباری خرید کتاب ویژه بخش مجازی نمایشگاه ایجاد شده است.
آدرس تهیه بن کتاب👇
https://bon.tibf.ir/
🚨چنانچه در هنگام ثبت نام جهت بن نمایشگاه با مشکل و پیام خطا مواجه شدید بعداز کد طلبگی نقطه و سپس صفر را وارد نمایید.
👌بعد از تهیه بن کتاب در سایت ketab.ir برای انتخاب کتاب ثبت نام کنید.
#اطلاع_رسانی #نمایشگاه_کتاب_تهران
ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
🌹دومین دوره از مسابقات علمی-کاربردی فقه که همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، شروع شده بود به لطف الهی به مرحله فینال رسیده است.
🔸در این دوره از مسابقات، 15 گروه دونفره به رقابت پرداختند که از مرحله مقدماتی دو گروه مستقیما به فینال و هشت گروه نیز به مرحله نیمه نهایی صعود کردند.
🔹از مرحله نیمه نهایی نیز دو گروه به فینال راه یافتند تا با دو گروه از قبل راه یافته به مرحله فینال به رقابت بپردازند.
♨️ بخشهای متنوع و جذاب این رویداد فقهی-پژوهشی، عبارت است از:
۱. مسألهدانی (پرسمان گروهی)
۲. مسألهیابی (زنگزنی)
۳. مسألهگویی (پرسمانگروهی)
۴. اصطلاحشناسی
۵. عکس (سرعتی)
۶. فیلم (پرسمانگروهی)
۷. احکام عددی
۸. تشخیص حکم
۹. رابطهیابی
۱۰. مسئلهفهمی
#محتوای_تولیدی #مسابقه #فقه
ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
#گروه_پژوهشی_فقه
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
❇️دوره آموزش مجازی مهارت تندخوانی❇️
👌 کاری از مركز آموزشهای علمی کاربردی حوزه علمیه خراسان: دوره مهارت #تند_خوانی بصورت آفلاين
⏳ از اول تا پايان خرداد
♨️ با استفاده از لینک زیر، از هم اکنون میتوانید در این دوره شرکت کنید👇
https://danesh.lms2.hozehkh.com/
#اطلاعیه
ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
قرآن و حل تعارض قواعد صرفی
(تقدم قاعده شش بر قاعده هشت اعلال)
✍️مقدمه:
به تغییر حرف عله که بر۳ قسم (سکونی، قلبی و حذفی) است، اعلال میگویند.
تغییر حرف عله در قاعده ۶ و ۸ اعلال از نوع قلبی است، با این تفاوت که در قاعده۶ قلب واو به یاء است و در قاعده ۸ قلب واو و یاء به الف.
♦️قاعده ۶ اعلال:
«واو» چنانچه لامالفعل و حرف چهارم به بعد کلمه باشد و ما قبل آن مفتوح باشد قلب به «یاء» میشود، مانند: یَدْعَوْنَ ⬅️ یدْعَیْنَ
♦️قاعده ۸ اعلال:
هر یک از «واو» و «یاء» متحرک ما قبل مفتوح چنانچه فاءالفعل نباشند و حرکت آنها نیز عارضی نباشد، قلب به «الف» میشوند، مانند: قَوَلَ ⬅️ قالَ
🔸در مواردی که امکان اجرای هر دو قاعده باشد، ابتدا قاعده ۶ و سپس قاعده ۸ جاری میشود، مانند: مُدَّعَوُ ⬅️ مدَّعَیُ ⬅️ مدَّعیٰ و نیز: زَکَّوَ ⬅️ زکَّیَ ⬅️ زکّیٰ
👌شاهد قرآنی بر تقدم قاعده ۶ بر ۸:
۱. و لَسَوْفَ یَرْضیٰ (سوره لیل، آیه: ۶۱)
صیغه ۱ مضارع معلوم ناقص الفی منقلب از واو، مانند: یَرضَیُ:
تقدم قاعده ۶ بر ۸: یَرضَو ⬅️ یرضَیُ ⬅️ یرضیٰ
تقدم قاعده ۸ بر ۶: یَرضَو ⬅️ یرضا
۲. و یَرضَینَ بِمٰا آتَیْتَهُنَ (سوره احزاب، آیه: ۵۱)
صیغه ۱ مضارع معلوم مؤکّد ناقص الفی منقلب از واو، مانند: یرضی+نّ:
تقدم قاعده ۶ بر ۸: یَرضَو ⬅️ یرضیٰ + نّ: یرضیَنَّ
عدم تقدم قاعده ۶ بر ۸: یَرضَو ⬅️ یرضا + نّ: یرضوَنَّ
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
http://eitaa.com/joinchat/1