eitaa logo
فتح فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
9.1هزار دنبال‌کننده
19.8هزار عکس
2.8هزار ویدیو
293 فایل
﷽ امام خامنه‌ای حفظه‌الله:عرصه فرهنگی عرصه جهاد است کانال رسمی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان @howzehfarhang 📩 ارتباط با ما: @Moavenattablighkh 📩 نشر گزارش و تولید محتوا @Abdolhoosein
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 رجوع به متخصص؛ راهی عقلایی 🔹 آیت الله : زندگی به طور طبیعی از سادگی به پیچیدگی می‌رود و لازمه این سیر هم تخصصی شدن است، حالا اگر کسی بیماری پیچیده‌ای داشته باشد، به متخصص مراجعه می‌کند و اگر دو متخصص نظرشان با هم اختلاف داشت، سعی می‌کند ببیند کدام یک استادتر است و کدام یک سابقه بیشتری دارد. 🔹 این یک راه عقلایی است که همه دارند و همین راه در مسائل شرعی هم هست و در مسائل شرعی هم مردم به دنبال اعلم هستند. 👈 اعلم یعنی کسی که در مسائل دینی متخصص‌تر است. 🔹 حالا اگر شما در مقابل نظر آن متخصص به یک مغازه‌دار مراجعه کردید و نظر او را ترجیح دادید و حرف دکتر را گوش نکردید و مریضی‌تان شدید شد؛ خودتان را سرزنش نمی‌کنید؟! بستگانتان شما را سرزنش نمی‌کنند؟! عقلای آدم نمی‌گویند چرا این چنین کردی؟ 🔹 رفع هر مشکل و علاج هر مشکل را از تخصص همان رشته بخواهید. دیگران هر چه عظیم هستند روی سر ما! دست و پایشان را هم می‌بوسیم اما اینجا [یعنی مسائل دینی، حوزه تخصصی] یک عالم دین است او باید بگوید دین چه می‌خواهد. مصداق روشن‌اش حضرت (حفظه الله) است که سر و جانم فدای ایشان. 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔸 آیت الله : دعا برای رهبری بعد از نماز ها فراموش نشه، که وظیفه همه ماست... 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
🔰 غنیمت شماری فرصت‌ها بعد از انقلاب 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر : طلبه جوان ما، باید آنقدر به روز باشد، آنقدر دغدغه داشته باشد و موفق باشد که هم درسش را بخواند و هم عبادتش را و هم زندگي‌اش را مديريت کند، هم يک اثر فرهنگي از خودش به جا بگذارد. 🔹 گاهي مي‌‌تواند صد نفر را، پنجاه نفر را، بيست نفر را، ده نفر را، هر مقدار که در توانايي اوست، جهت دهي کند. 🔹 جامعه ديني از قطعه‌هاي پازل‌ پنج نفره، ده نفره، صد نفره، هزار نفره، ده هزار نفره تشکيل مي‌‌شوند، زمان را قدر بدانيم خدا مي‌‌داند الآن در يک فضايي ما داريم زندگي مي‌‌کنيم به برکت اين چهار دهه‌اي که از انقلاب گذشته، براي ما حوزوي‌ها و کساني که ملتزم به فرهنگ هستند، امکان کار خيلي هست و مي‌‌توانيم بيشتر کار کنيم و احياناً هم قبل و هم بعد، زمان‌هايي خواهد بود که اين فرصت‌ها نيست. 🔹 چرا ما بهره نبريم؟ چرا ما دِين‌مان را به حوزه ادا نکنيم؟ چرا کاري که از دست ما بر مي‌‌آيد انجام ندهيم؟ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 ⚠️جلسه ۱۸ 🔸 درس 🔸 سوره مبارکه 🔸 مفسر: علامه 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فتح فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
🎙#صوتی ⚠️جلسه ۱۸ 🔸 درس #تفسیر 🔸 سوره مبارکه #حمد 🔸 مفسر: علامه #جوادی_آملی 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِو
📚 خلاصه درس سوره مبارکه ⚠️ جلسه: ۱۸ 1⃣ عبادت غیر خدا تنها در محدوده عبادت خداست و لذا اگر پدر و مادر یا پیامبر اکرم را اطاعت میکنیم به علت دستور خداوند است و در اصل این عبادت خداست لذا اطاعت از دستورات حرام آنها، جایز نیست. 🔸 پس «انِ الحکمُ الّا لله» قابل تخصیص نیست چون اطاعت تنها برای خداست و دیگران استقلالی در تبعیت شدن ندارند. 2⃣ جمله «لا اله الّا الله» تنها یک مفهوم دارد نه اینکه شامل یک مفهوم نفی و یک مفهوم اثبات باشد زیرا می گوید: (جز خدایی که فطرت همه شما پذیرفته، خدایی نیست) یعنی وجود خدا توسط هر فطرتی پذیرفته شده و مشخص است و نیاز به تذکر ندارد و این جمله، تنها غیر خدایِ مقبولِ را نفی می کند، لذا همه پیامبران از جمله هود و صالح و شعیب در قرآن گفته اند: ما لکم من الهٍ غیره. 3⃣ دو عامل باعث میشود انسان نتواند عابد و موحد شود: عامل درون یعنی هوس و عامل بیرون یعنی شیطان 🔸 هوس به عنوان عامل درونی، بزرگترین دشمن انسان است، او را از عبادت، تحصیل و سایر کمالات باز میدارد و جز افسوس در پیری چیزی برایش باقی نمیگذارد لذا هوس کاری با انسان می کند که هیچ دشمنی نمیتواند بکند. 🔸 شیطان به عنوان عامل بیرونی و ضعیف برای تاثیر بر انسان، راهی جز نفوذ از طریق عامل درونی یعنی هوس ندارد. 4⃣ وقتی انسان بگوید: «من هر کاری دلم بخواهد میکنم» مشخص است که مشرک بوده و مطیع الهه درونی است و لذا گفتنِ «ایاک نعبد» توسط او در نماز، جز لفظی مجازی و غیر حقیقی نیست. 5⃣ موحد واقعی کسی نیست که خدا را تنها بخاطر ایجاد گندم شکر کرده و خود را سازنده و خورنده نان میداند. 🔸 غیر از ایجاد گندم، پخت نان و خوردن آن نیز فعل خداست که از طریق وسیله ای چون ما صورت میگیرد، قدرت سیر شدن از آن خداست و به همین جهت وی در مورد جهنمیان میفرماید: «لیس لهم طعامٌ الّا من ضریع، لا یُثمِنُ و لا یُغنی من جوع» یعنی غذایی که به آنها داده میشود آنها را سیر نمیکند و خاصیت سیر کنندگی در آن نیست! لذا تمام صفات و افعال در جهان تنها برای خداست و برای دیگران در هیچ فعلی، استقلال وجود ندارد، پس توحید در این است که او را تنها فاعل مستقل بدانیم. 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
🔸خطرناک‌تر از ویروس کرونا! 🔸 خطرناک‌ترین ویروسی که در قرآن، مانع رشد انسان معرفی شده "" است، باید سعی کنیم ابتدا با کوچک کردن ویروس دنیا؛ آن را ضعیف کرده، سپس از آن ویروس، واکسنی برای خود بسازیم، تا مقاومت خود را نسبت به خواسته‌هایش بالا ببریم. 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 امام صادق(ع): مبادا سستى كنيد! همانا پروردگار شما مهربان است و عمل اندك را هم ارج می نهد. انسان، گاه دو ركعت نماز مستحبّى براى خدا می خواند و خداوند، او را به خاطر آن به بهشت می برد. 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فتح فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
🌕 از امير المؤمنين معنى ايمان را پرسيدند، فرمود: ايمان را چهار پايه است: شكيبايى و يقين و عدل و جهاد. 🌕 شكيبايى را نيز چهار شعبه است: شوق و ترس و پارسايى و انتظار. 🌕 پس، هر كه در او شوق بهشت باشد، بايد كه از شهوات دورى جويد و هر كه از آتش دوزخ ترسد، بايد كه از محرمات اجتناب كند، و هر كه در دنيا پارسايى گزيند، تحمل مصيبتها بر وى آسان شود و هر كه در انتظار مرگ باشد، به كارهاى نيك شتاب كند. 🌕 و يقين را چهار شعبه است: بينايى هوشمندانه و دريافت از روى حكمت و پند گرفتن از چيزهاى عبرت آميز و رفتن به روش پيشينيان. 🌕 هر كه از روى هوشمندى نگرد، حكمت بر وى آشكار شود و هر كه از حكمت بر وى آشكار شود، آموخته است كه چگونه از حوادث عبرت گيرد و هر كه عبرت گرفتن را آموزد، گويى با گذشتگان در گذشته، زيسته است. 🌕 و عدالت را چهار شعبه است: فهمى كه به عمق چيزها رسد و علمى كه حقايق را دريابد و داورى كردنى نيكو و راسخ بودن در بردبارى. 🌕 آنكه نيكو فهم كند به عمق دانايى رسد و هر كه به عمق دانايى رسد، از آبشخور احكام دين سيراب بيرون آيد و هر كه بردبارى را شعار خود سازد، در كارها تقصير ننمايد و در ميان مردم، ستوده زيست كند. 🌕 جهاد را نيز چهار شعبه است: امر به معروف و نهى از منكر و پيكار در راه دين و دشمنى با فاسقان. 🌕 پس، هر كه امر به معروف كند، مؤمنان را پشتيبانى نيكوست و هر كه نهى از منكر نمايد، بينى منافقان را بر خاك ماليده و هر كه در راه خدا پيكار كند، آنچه را بر عهده داشته به جاى آورده و هر كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشمگين شود، خدا را در روز جزا خشنود ساخته است. 🌕 كفر را چهار پايه است: كنجكاوى بيهوده و خصومت كردن و انحراف از حق و دشمنى ورزيدن. 🌕 كسى كه در كارها بيهوده كنجكاوى كند، به حق نرسد. هر كه به سبب نادانى به خصومت پردازد، همواره ديده اش از ديدن حق نابينا باشد و هر كه از حق منحرف گردد، نيكى را بدى انگارد و بدى را نيكى پندارد و به باده گمراهى مست شود و هر كه دشمنى ورزد، راههايش ناهموار و پر وحشت گردد و كارش دشوار شود و راه بيرون شدن بر او بسته ماند. 🌕 شك را نيز چهار شعبه است: جدال بيهوده و هول و هراس و دودلى و تسليم. 🌕 هر كه جدال را عادت خود سازد شبش به روز بدل نگردد و هر كه از كارهايى كه در پيش دارد بترسد، واپس ماند و به مقصود نرسد و هر كه به ترديد و دودلى گرفتار آيد، پس سپر سمهاى شياطين شود و هر كه به تباهى دنيا و آخرت تن در دهد، هم در دنيا هلاك شود و هم در آخرت. 🌕 سید رضى گويد: پس از اين كلامى است، كه ما از ذكر آن خوددارى كرديم از بيم به درازكشيدن سخن و خارج بودنش از موضوع ما. 📚 حکمت ۳۱ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯