اوندانش محبتی فراوان داشت و مصالح مسلمانان و ثروت بیت المال را فدای خواسته ها و منافع آن ها می کرد و همین خطای بزرگ بود که منشاء انحرافات او گردید. عثمان، حکم بن ابی العاص را که رسول خدا (ص) از مدینه تبعید کرده بود و خلفای پیشین هم در تبعید ماندن او و پسرش، مروان هم نظر بودند، باز گرداند. [18] این امر با انتقاد شدید نزدیکان و یاران پیامبر (ص) صورت گرفت، ولی عثمان اعتنایی به آن ها نکرد. وی فدک را که سهم فرزندان فاطمه و علی (ع) بود به مروان داد.[19]
عثمان، ابوذر غفاری صحابه پیامبر را تبعید کرد و مردم را از بدرقه کردن او بازداشت ولی امام علی (ع) و حسن و حسین (علیهما السلام) او را بدرقه کردند و همچنین آن ها ابوذر را دعوت به صبر و بردباری نمودند. [20] کردار ناروای عثمان به سرعت در سرزمین های اسلامی انعکاس یافت و گروه های ناراضی به طرف مدینه هجوم بردند، که هدف آن ها اصلاح جامعه اسلامی و بازگردانیدن سنت پیامبر (ص) بود،[21]این گروه ها که از شهرهایی مانند کوفه، بصره، مصر به مدینه آمده بودند [22]در ماه شوال بدین عنوان که به حج می روند، راهی مدینه شدند، مردم بصره در سه منزلی مدینه در ذوخشب جمع شدند، اینان هوادار طلحه بودند. مردمی که از کوفه آمده بودند در اعوص (نزدیکی مدینه ) توقف کردند و به هواداری از زبیر پرداختند و مردمی که از مصر آمده بودند، در ذوالمروه (نزدیکی مدینه ) فرود آمدند، که هوادار علی (ع) بودند. سپس چند تن از آنان به مدینه داخل شدند و با علی و طلحه و زبیر و زنان پیامبر دیدار کردند و به آنان گفتند که ما می خواهیم به حج برویم و همچنین خواستار عزل چند تن از عمال عثمان شدند و بدین عنوان اجازه خواستند به نزد عثمان بروند، که به آن ها اجازه داده نشد، و به ناچار نزد یاران خود بازگشتند و با یکدیگر به مشورت پرداختند و نتیجه آن شد که از هر گروه یعنی گروه های کوفه ، مصر و بصره، هر کسی نزد آن که به هواداری او برخاسته است، برود و گفتگو کند. [23]
مصریان نزد علی (ع) آمدند. امام هم پسر خود حسن (ع) را به نزد شورشیان فرستاد، و حسن (ع) به شورشیان گفت : « سپاه ذوالمره و ذوخشب و اعوص ملعون هستند. رسول خدا (ص) آنان را لعنت کرده و صالحان امت از این آگاه هستند». بصریان نیز نزد طلحه و کوفیان، نزد زبیر آمدند، آنان نیز چنین گفتند. سپس شورشیان باز گشتند و لشکریان خود را از این مکان ها دور نمودند تا مردم مدینه پراکنده شدند، به ناگاه صدای تکبیر از اطراف مدینه برخاست شورشیان حمله کردند و عثمان را محاصره کردند.[24]او به شهرها نامه نوشت و از مردم یاری طلبید، در هنگام محاصره خانه عثمان، حضرت علی (ع) چند بار در محل حاضر شد و مردم را از این کار باز داشت،[25] و سپس دو پسر خود حسن و حسین (علیهما السلام) را برای محافظت از خانه عثمان فرستاد. [26]
البته مشخص است که حضرت علی (ع)، حسن و حسین (علیهما السلام) هم با سیاست و روشی که عثمان در خلافت خود در پیش گرفته بود، مخالف بودند[27] و دلیل این که حضرت علی و فرزندان ایشان به حفاظت از عثمان پرداختند، این بود که حضرت نمی خواست در جامعه مسلمین خلیفه کشی رواج پیدا کند و دیگر این که مانع هتک حرمت و قتل عثمان شوند و سعی کردند که به خانواده عثمان آب و غذا برسانند. [28]
دینوری نقل کرده است که در موقع محاصره عثمان (ع)به حضرت علی (ع)، [29]حسن گفت تو به مکه برو تا به قتل عثمان متهم نشوی ولی علی (ع) فرمود ما باید در مدینه بمانیم و عثمان را در برابر محاصره کنندگان یاری بدهیم و اگر عثمان ما را به جنگیدن فرمان داد، بجنگیم تا این که در مقابل عثمان بمیریم و به نظر می رسد که این مطلب دینوری خلاف واقع باشد، زیرا حضرت علی (ع) گاه به درخواست عثمان از مدینه خارج و به ینبع (قریه ای درنزدیکی مدینه ) می رفتند و زمانی که درگیری شدت می گرفت به درخواست عثمان به شهر برمی گشتند[30]، و از طرف دیگر منابع از ادب حسن بن علی (ع) در برابر پدر یاد کرده اند. [31]
عثمان چهل روز در محاصره مردم بود، [32] و در این مدت حسن بن علی (ع) که از خانه عثمان محافظت می کرد، بر اثر تیری که به طرف عثمان پرتاب شد زخمی گردید وهمچنین سر قنبر غلام علی (ع)شکست. [33]
ابن قتیبه دینوری نوشته است: محمد بن ابی بکر از این که حسن بن علی (ع) زخمی شده است، نگران بود که مبادا بنی هاشم به واسطه این موضوع وارد کار شوند و فتنه گسترش یابد. [34] هنگامی که حسن بن علی (ع) را بعد از زخمی شدن از خانه عثمان بیرون بردند، محمد بن ابی بکر گفت : اگر بنی هاشم بیایند و خون را بر سر و صورت حسن بن علی (ع) ببینند، مردم را از دور عثمان پراکنده می کنند و در این صورت ما دیگر به هدف خودمان نمی رسیم، بنابراین باید سریع عثمان را محاصره کنیم و او را بدون این که کسی متوجه شود، بکشیم. [35] پس از آن چندتن از محاصره کنندگان به خانه عثمان، وارد شدند و سرانجام او در سال ٣٥ هجری در سن ٨٣ سالگی به
لگی به قتل رسید. [36]
ابن قتیبه دینوری نوشته است که بعد از آن که عثمان کشته شد، علی (ع) نزد همسر عثمان آمد و از او پرسید: چه کسی عثمان را کشته است. همسر عثمان پاسخ داد: نمی دانم، مردانی نزد عثمان آمدند که آنان را نمی شناسم ولی صورتشان را دیدم، یکی از آنان محمد بن ابی بکر بود. علی (ع) محمد را فرا خواند، و از او درباره آن چه همسر عثمان گفته بود. سئوال کرد. محمد گفت : درست می گوید، من نزد عثمان رفتم، ولی به خدا سوگند من او را نکشتم. [37] آن چه که معلوم می شود، این است که دقیقاً قاتل عثمان مشخص نیست زیرا که اگر معلوم بود خود حضرت علی (ع) او را قصاص می کردند.
قتل عثمان سر آغاز فتنه و توطئه های بزرگ گردید و از حکومت عثمان و قتل او باندهای فرصت طلب، سودهایی بسیار بردند و مصالح عمومی مسلمانان را فدای منافع شخصی خویش کردند و فساد ها و تفرقه هایی را در اجتماع اسلامی به وجود آوردند و روشن ترین دلیل آن مشکلات و ناگواری هایی است که در دوران خلافت علی ابن ابی طالب (ع) پدید آمد و آن حضرت دیگر نتوانست به اصلاح اجتماع اقدام ورزد و سنت رسول اکرم (ص) را به جامعه باز گرداند و این فساد و تحریک که ازطرف حزب اموی پدیدآمد، آن چنان گسترش یافت که در روزگار حسن بن علی (ع) چاره ای جز صلح باقی نگذارد (القرشی ، حیاة حسن بن علی (ع)، ١١٦/١).
نتیجه
از آن چه گذشت می توان این گونه نتیجه گرفت که ، حسن بن علی (ع) در روزگار دو خلیفه نخست، فعالیت های سیاسی خاصی را انجام نداد، برخی ازمنابع اعتراض ایشان به ابوبکر را در مورد اشغال جایگاه علی (ع) ذکر کرده اند، وایشان در شورای عمر جزء ناظرین بود.
در روزگار عثمان که حسن بن علی (ع) در جوانی به سر می برد از حضور بیشتر ایشان در صحنه سیاسی یاد شده است. ابن خلدون از حضور حسن (ع) در افریقیه در سال بیست و پنجم هجری یاد کرده است که نمی تواند مورد پذیرش قطعی قرار گیرد، زیرا در کتاب های سده نخستین به ویژه در کتاب های فتوح از این سفر یاد نشده است.
در فتح طبرستان در سال سی ام هجری که بلاذری و برخی از منابع سده چهارم از آن یاد کرده اند، احتمال حضور ایشان وجود دارد؛ زیرا سیاست علی (ع)، شیعیان و پیروان ایشان عدم حضور در جنگ ها نبوده است، هر چند که این حضور توسط عده ای رد گردیده است ، اما دلایل قابل پذیرش برای آن ارائه نشده است و همین طور حسن (ع) سمت حمایت از عثمان رادر هنگام حمله مخالفان او برای چند روز بر عهده داشت.
حسن بن علی (ع) در روزگار سه خلیفه همسو باسیاست علی (ع) در برابر خلفا واکنش تند و اقدامی متفاوت انجام نداد.
کتابنامه
ابن ابی الحدید. (١٣٦٨). شرح نهج البلاغه. ترجمه محمود مهدوی دامغانی. ج٥. تهران: نشر نی.
ابن خلدون. (١٣٦٤ ). العبر تاریخ ابن خلدون. ترجمه عبدالمحمدآیتی. ج١. تهران: مؤسسه مطالعات وتحقیقات فرهنگی.
ابن طباطبا، محمد بن علی. (١٣٦٠). تاریخ فخری [ معروف به ابن طقطقی ]. ترجمه محمد وحید گلپایگانی . چاپ دوم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
احمد، ابی جعفر (الشهیر بالمحب الطبری ). (بی تا). ریاض النضره فی مناقب العشره. ج١. مصر: مطبعه الاتحاد المصری باول جاره الروم بالغوریه بمصر.
بررسی یک دروغ (حضور امام حسن وامام حسین درایران) دسترس پذیردر (forum. hammihan. com )
بلاذری، ابوالحسن . (١٩٨٨ م). فتوح البلدان. بیروت- لبنان: مکتبه الهلال.
بلاذری، احمد بن یحیی. (بی تا). انساب الاشراف ، ٢ج . مصر: دارالمعارف.
دینوری، ابن قتیبه. (١٣٨٠). امامت و سیاست (تاریخ خلفاء). ترجمه ناصر طباطبایی. تهران: ققنوس.
سیوطی، جلال الدین. (١٤٠٨ ه ١٩٨٨ م). تاریخ الخلفاء. بیروت – لبنان: دارالکتب العلمیه. .
طبری، محمد بن جریر. (١٣٧٥). تاریخ طبری « تاریخ الرسل و الملوک ». ترجمه ابوالقاسم پاینده. چاپ پنجم. ج٥. تهران: انتشارات اساطیر.
عاملی. (بی تا). تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی. ترجمه سپهری.
مسعودی، ابوالحسن . (١٣٧٨). التنبیه والاشراف. ترجمه ابو القاسم پاینده. چاپ دوم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
یعقوبی ، احمد بن اسحاق. (١٣٨٢). تاریخ یعقوبی. ترجمه محمد ابراهیم آیتی. چاپ نهم. ج٢. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
دیار بکری، حسین بن محمد بن حسن. (بی تا). تاریخ الخمیس فی احوال انفس نفیس. ج١. بیروت: مؤسسه شعبان.
پی نوشت
[1] مسعودي، ابوالحسن . (١٣٧٨).التنبيه والاشراف.ترجمه ابو القاسم پاينده. چاپ دوم. تهران: شرکت انتـشارات علمي و فرهنگي ، ص٢٦٠.
[2] يعقوبي ، احمد بن اسحاق . (١٣٨٢). تاريخ يعقوبي . ترجمه مـحمد ابـراهيم آيتي . چاپ نهم . ج٢. تهران: شرکت انتشارات علمي و فرهنگي ، ص١٥٥؛ ديار بکري، حسين بـن مـحمد بـن حسن . (بي تا). تاريخ الخميس في احوال انفس نفيس . ج١. بيروت: مؤسسه شعبان، ص ٤١٩.
[3] سـيوطي ، جـلال الدين .(١٤٠٨ هـ ١٩٨٨ م). تاريخ الخلفاء. بيروت – لبنان:
دارالکتب العلميه ، ص١٤٩.
[4] ابـن ابي الحديد.(١٣٦٨). شرح نهج البلاغه . تـرجمه مـحمود مهدوي دامـغاني . جـ٥. تـهران: نشر ني ، ص١٢١.
[5] احـمد، ابي جعفر (الشهير به لمحب الطبري). (بي تا). رياض النضره فـي مناقـب العـشره. ج١. مـصر: مـطبعـه الاتـحاد المصري باول جاره الروم بالغوريه بمصر، ص ١٢٠.
[6] هـمان . جـ٢، صـ٣٧٧.
[7] ابـن ابـي الحديد. شرح نـهج البـلاغه . ج٣، ص ١٧٧.
[8] يعقوبي .تاريخ يعقوبي . ج٢، ١٧.
[9] ابن طباطبا، محمد بن علي .(١٣٦٠). تاريخ فخري [ معروف به ابن طقطقي ]. ترجمه محمد وحيد گلپايگاني. چاپ دوم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ص١١٤.
[10] طبري، محمد بـن جـرير. (١٣٧٥). تاريخ طـبري « تاريخ الرسل و الملوک ». ترجمـه ابوالقاسـم پاينـده. چـاپ پنجم . ج٥. تهران: انتشارات اساطير، ص ١٧٩.
[11] دينوري، ابن قتيبه .(١٣٨٠). امامت و سياست (تـاريخ خـلفاء). تـرجمه ناصر طباطبايي . تهران: ققنوس، ص ٤٤.
[12] ابـن خـلدون.(١٣٦٤). العـبر تاريخ ابن خلدون. ترجمه عبدالمحمدآيتي . ج١. تهران:مؤسسه مطالعات وتحقيقات فرهنگي ، ص٥٦٠.
[13] ابن خلدون. همان.
[14] بلاذري، ابوالحسن .(١٩٨٨ م). فتوح البلدان. بيروت- لبنان: مکتبه الهلال، ص٣٢٦.
[15] طبري. تـاريخ طـبري . ج ٥، صص ٢١١٦-٢١١٧.
[16] بررسي يک دروغ(حضور امام حسن وامام حـسين درايران)دسـترس پذيردر (forum. hammihan. com)
[17] طبري. تاريخ طبري . ج٣. ص٣٢٣.
[18] بلاذري، احمد بن يحـيي .(بـي تا).انساب الاشراف ، ٢ج . مصر: دارالمعارف، صص ٣٩٧ -٣٩٨.
[19] دينوري. امامت و سياست ، صص ٥٢-٥٣.
[20] مسعودي. مروج الذهب . ج١، صص ٦٩٨-٦٩٩.
[21] ابن اثير. تاريخ کامل . ج٤. صص ١٧١٠-١٧١١.
[22] يعقوبي . تاريخ يعقوبي . ج٢، ص٧٢.
[23] ابن خلدون. العـبر. ج١، ص٥٨١.
[24] ابن اثـير. الکـامل في التاريخ . ج٣. ص١٥٣.
[25] ابن طباطبا. تاريخ فخري، ص ١٣٤.
[26] ابن العبري. مختصر تاريخ الدول، ص ١٤١.
[27] الدينوري. الامامه و السياسه . ج١، صص ٢٨-٢٩.
[28] عاملي . (بي تا). تحليلي از زندگاني سياسي امام حسن مجتبي . ترجمه سپهري، ص ١٧٨.
[29] دينـوري. امامت و سياست ، صص ٧٤-٧٥.
[30] عبد المقصود. همان . ج٢، ٢٧٤.
[31] العکبري البغدادي. الارشاد، ص ١٨٨.
[32] خواندمير. حبيب السير. ج١،ص ٥١٤.
[33] دينوري. امـامت و سـياست ، صـ٦٦.
[34] همان، ص٦٦.
[35] دينوري. امامت و سياست (تاريخ خلفا)، ص ٦٧.
[36] ابن اثير. الکامل في التـاريخ . جـ٣، صـص /١٧٧-١٧٨.
[37] دينوري. امامت و سياست ،ص ٧٢.
📣 دستگیری اعضای وابسته به ضدانقلاب با محموله سلاح و مهمات درکردستان
رمضانی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان:
🔸از دستگیری چند عضو وابسته به گروهکهای ضدانقلاب در شهرستانهای سنندج و مریوان و کشف مقادیر زیادی محمولههای سلاح و مهمات خبر داد.
🔸در چند روزه اخیر تعدادی از اعضای گروهکهای ضدانقلاب که قصد خرابکاری و ایجاد ناامنی در کردستان داشتند، در شهرستانهای سنندج و مریوان دستگیر شدهاند.
🔸از این افراد مقادیر زیادی محمولههای سلاح و مهمات کشف شده و کشفیات به صورت جاری انجام میشود.
🔸مردم کردستان خود در برقراری امنیت پایدار استان نقش مهمی ایفا میکنند و اجازه نمیدهند هیچ فرد و یا گروهی امنیت استان را تهدید کند.
https://eitaa.com/joinchat/978124800C6edd77867f
📣 اخبار ریزُ درشتِ استان کردستان
📣 تصاویر هوایی از آیین خطبهخوانی شهادت امام رضا(ع)
https://eitaa.com/joinchat/978124800C6edd77867f
📣 اخبار ریزُ درشتِ استان کردستان
📣 افزایش دو برابری مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت در کردستان
اسماعیلی، مدیرکل بیمه سلامت کردستان گفت:
🔸تعداد مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت استان ۵۴۰ مرکز بود که در چندسال اخیر این مراکز با رشد ۲ برابری مواجه شده اند.
🔸یکی از علل افزایش مراکز طرف قرارداد، بحث نظام ارجاع شهری بود چرا که لازم بود با پزشکان عمومی که تمایل داشته باشند قرارداد بسته شود.
🔸طرح نظام ارجاع شهری از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ کلید خورد و امروز توانسته به اهداف خود دست یابد و بار مراجعه مردم در نظام سلامت را بیشتر کرده و دسترسی مردم را بهبود بخشیده است.
🔸در حال حاضر تعداد پزشکان طرف قرارداد با این طرح به ۱۸۰ نفر رسیده اند و به گونهای برنامهریزی شده است که این پزشکان یکپارچه به طرح ملی سلامت خانواده در دانشگاههای علوم پزشکی منتقل شوند.
https://eitaa.com/joinchat/978124800C6edd77867f
📣 اخبار ریزُ درشتِ استان کردستان
تقریبا دو هفته پیش سفر یک روزه به آمستردام پایتخت #هلند داشتم.
حقیقتا از میزان محجبهها در این شهر هم شگفت زده شدم. از یک جایی به بعد دیگر خسته شدم از عکس انداختن.
از هر ملیتی. شرقی و غربی...
این یعنی پوشش چیزی نیست که اگر از کشوری به کشوری دیگر رفتی قابل تغییر باشد.
#حجاب موضوعی قلبی عقلی اعتقادی است. مکان، زمان و نظرات و نگاهها بر آن تاثیر ندارد.
حجاب حتی سلیقه شخصی نیست. نشانه بندگی است. تک تک این بانوان با اعتماد به خدایی که فرموده: پوشش در اجتماع برای جسم و جان شما بهتر است و یک مسئولیت اجتماعی نسبت به سایرین است، آن را محکم چسبیدهاند.
تلؤلو نور مسئولیتپذیریشان، هر روز در جهان بیشتر میشود که آمار افزایشی گرایش به پوشش در جهان، بر مبنای به چشم دیدن آثار آن، در رسانهها پخش شده است.
گرایشی که غالب زنان سرزمین من سالهاست به آن میل دارند...
تمدن و تعالی و فرهنگ مترقی این است.
چون در بیپوششی دستاوردی نیست. جز پاسخ به راحتطلبی و لذتگرایی، اما در پوشش پر از دستاورد است. خودنگهداری. تسلط بر نفس. حفاظت از خانواده خود و دیگران. حفظ سلامت جسم و جان. حفظ طهارت مردان و زنان اجتماع...
یشسییسش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 سفیر فرانسه در میان موجی از نفرت بیرون رانده شد!
🔸این ویدئو در شبکههای اجتماعی تحت عنوان اخراج سفیر فرانسه از ساختمان سفارت در نیجر دست به دست میشود.
🔸پ.ن:دم انقلابیون نیجر گرم😍
https://eitaa.com/joinchat/978124800C6edd77867f
📣 اخبار ریزُ درشتِ استان کردستان👆
📣 ۱۹۱ هزار زائران پیاده در مسیرهای منتهی به مشهد
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع):
🔸۱۹۱ هزار زائر پیاده تا صبح امروز در مسیرهای منتهی به مشهد به حرکت درآمدهاند تا در روز شهادت امام رضا(ع) در این شهر استقرار داشته باشند.
🔸۳۲۰ ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از زائران پیاده از ۲۴ شهریور ماه در مسیرهای منتهی به مشهد فعال شدهاند و در مجموع ۲۰ هزار خادم به زائران پیاده در طول مسیرهای منتهی به مشهد خدمت میکنند.
https://eitaa.com/joinchat/978124800C6edd77867f
📣 اخبار ریزُ درشتِ استان کردستان
📣 افزایش صادارت نفت و میعانات ایران
رویترز:
🔸ایران حدود ۲ میلیون بشکه در روز نفت خام، میعانات گازی و محصولات نفتی صادر میکند.
🔸صادرات نفت خام ایران به ۱.۵ میلیون بشکه در روز یعنی بالاترین رقم طی ۴ سال گذشته رسیده و بیشتر از ۸۰ درصد آن به چین ارسال میشود.
https://eitaa.com/joinchat/978124800C6edd77867f
📣 اخبار ریزُ درشتِ استان کردستان
🔻📸تیتر نخست روزنامه کیهان که مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته است!
✅ @qome_ziba
21.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اعترافات بی نظیر !
🔹️شبکه تلویزیونی iran US -2020TV (به تازگی)
از زبان اندیشمند ایرانی مقیم #آمریکا؛ آنچنان تحلیلی درباره آیت الله خامنه ای ارائه میده که قطعاً از شنیدنش حیرت می کنید!!!
[دوستان لطفاً دقیق تا آخر این گفتگوی ویدئویی را ببینید] تا در جریانِ دیدگاهی که در حالِ گسترش بینِ ایرانیانِ تحصیلکرده و مستقل مقیمِ خارج است، قرار بگیرید!!!
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از حوزه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام)
21.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اعترافات بی نظیر !
🔹️شبکه تلویزیونی iran US -2020TV (به تازگی)
از زبان اندیشمند ایرانی مقیم #آمریکا؛ آنچنان تحلیلی درباره آیت الله خامنه ای ارائه میده که قطعاً از شنیدنش حیرت می کنید!!!
[دوستان لطفاً دقیق تا آخر این گفتگوی ویدئویی را ببینید] تا در جریانِ دیدگاهی که در حالِ گسترش بینِ ایرانیانِ تحصیلکرده و مستقل مقیمِ خارج است، قرار بگیرید!!!
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین بار که رهبر انقلاب از ضرب المثل «شتر در خواب بیند پنبه دانه» استفاده کردند، در جمع ۱۰۰ هزار بسیجی و بیش از ۵ سال پیش خطاب به ترامپ بود که وعده ۳ ماهه برای پایان نظام میداد. امروز دشمن در حالی این ضرب المثل را دوباره شنید که ترامپ بیچاره در حال گذراندن دوران محکومیت است.💪
بسم رب الشهدا و الصدیقین
🌷 #مـــعـرفــی_شـهــدا
📌 شهید رضا پناهی، نوجوانی
که با خط خود، روی پیراهنش نوشت..
#مسافر_کربلا
#شهادت: ۲۷ بهمن ۱۳۶۱
🔹 در سن ۱۲ سالگی در محل کنونی جاده پایانه خسروی(قصر شیرین) به شهادت رسید.
◇ این مردان، سیدالشهدا(ع) را زودتر از مزار اباعبدالله الحسین(ع) زیارت کردند.
🩸#شهید_رضا_پناهی
کوچکترین کماندوی دنیا و کوچکترین
شهید اطلاعات و عملیات دفاع مقدس
و کوچکترین شهید البرزی است.
✍ یک خط وصیت :
امید است که شهادت ما
موجب آگاهی و رشد فکری
جامعه جهانی اسلام گردد.
🌱هدیه به ارواح طیبه شهدا و امام شهدا
و #شهید_رضا_پناهی_صلوات🌱
الّلهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ وَعَجِّلْفَرَجَهُمْ 🌸
❤️#هر_روز_با_یاد_شهداء
❤️#شادی_روح_شهدا_صلوات
_._._._._🌷♡🌷_._._._._
@har_rooz_ba_shohada110
_._._._._🌷♡🌷_._._._._
🇮🇷به کانال هر روز با شهدا
بپیوندیم🇮🇷
15.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اثرات فیزیولوژیکی کاشت ناخن(خیلی مهم✅️)
❌️ احتباس انرژیکی
❌️و ایجاد اختلالات عصبی
با توجه به محل قرارگیری آن ها
#کاشت_ناخن
#محمد_راد
#حجاب
🌸✌🏻💗با ما همراه باشید👇🏻
https://eitaa.com/ghalbeagah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پسری که در جلوی دوربین مداربسته عکس امام حسین (علیهالسلام) رو بوسید و خبر ساز شد. حالا مشخص شده این بچه و خانوادهاش اهل سنت هستند!
دلدادهای گمنام که مورد توجه قرار گرفت ...
---------------------------------------------------
با ارسال این پست به دیگران در ثوابش شریک باشید.
به سوی ظهور🌷
@zohore_emamezaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ داشت فیلم میگرفت برای رسانههای خارجی که یهو بازداشت شد 😁
🆔 @pedarefetneh | #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh2 | #پدرفتنه
29.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 ابوسفیان پس از به خلافت رسیدن عثمان گفت این توپ را به هم پاس بدید
🔺️سخنرانی دیده نشده از رهبر انقلاب درباره تقابل دو جریان از ابتدای رسالت پیامبر(ص) تا زمان امام حسن مجتبی(ع)
#اخبار_فوری
در لحظه با خبر باشید👇
https://eitaa.com/joinchat/2610561217C32aead4a10
مگر میشود با فوت آتش عشق حسین را خاموش کرد
اینجا ارمنیها هم کلیسا را حسینه میکنند.
🗣SAJJAD
➺ @Twitter_eita [عضویت]