eitaa logo
حوزه علمیه خراسان جنوبی
1.4هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
630 ویدیو
66 فایل
این کانال متعلق به مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی می‌باشد. 05632412722 🔸ارتباط با مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی http://eitaa.com/modiriat_khj ارتباط با ادمین @kianikhj
مشاهده در ایتا
دانلود
17.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 گزیده گفتگوی تلویزیونی حجت‌الاسلام نخعی‌پور، مسئول اداره فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی، در برنامه صبحانه شبکه خاوران 🔹موضوع: پذیرش حوزه علمیه خراسان 🔸(قسمت دوم) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با رویکرد تربینی همزمان با حلول ماه مبارک رمضان با حضور استاد ارجمند حجت الاسلام والمسليمن زماني فرد از اساتيد برجسته سطوح عالي حوزه علميه مشهد مقدس آغاز شد. در این برنامه که با محوریت سوره مبارکه لقمان و با رویکرد تربیتی می باشد مسئولين، اساتيد و طلاب محترم حوزه علميه استان، در ایام مبارک ماه رمضان همه روزه ساعت 11 به صورت برخط از این برنامه استفاده خواهند نمود. لينك ورود به جلسه: https://b2n.ir/z56374
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانی‌فرد سوره‌های قرآن به مکی و مدنی تقسیم شده‌اند. ویژگی سوره‌های مکی این است که در آنها کلیات اعتقادی و اخلاقی بیان می‌شود. ویژگی‌ سوره‌های مدنی این است که در آنها به جهت شرایط حکومت‌داری به بیان مسائل فقهی و جزئی می‌پردازد. 🔰بیان شواهد برای مکی بودن سوره لقمان: ۱. در سوره لقمان کلیات اعتقادی و اخلاقی مطرح شده است، پس این سوره مکی است. ۲. معرفی شخصیت نضر بن حارث شاهد بزرگی است بر مکی بودن سوره لقمان؛ نضر بن حارث از مخالفین قرآن و پیغمبر بود و زمانی که پیامبر قصص انبیای گذشته را بیان می‌فرمودند، به داستان‌سرایی داستان‌های تخیلی ایران قدیم و روم می‌پرداخته است تا مردم به دور رسول اکرم جمع نشوند. 💠 محورهای سوره لقمان💠 ✅۱- سوره لقمان سوره مکی است. ✅۲- اختلاف در تعداد آیات قرآن؛ قراء مکی قائل به ۳۳ آیه هستند زیرا آنها حروف مقطعه را جزء آیات سوره به صورت مستقل نمی‌دانند. ✅۳- فضیلت تلاوت قرآن سوره لقمان: در تفسیر مجمع البیان آمده است: "هر کس در شب و در روز سوره لقمان را تلاوت کند خداوند سی ملائکه را برای محافظت از او مأمور می‌کند تا شیاطین انسی و جنی در روح او تأثیر منفی نداشته باشند و از بلایا و آفات محفوظ باشد." ✅۴- هدف اصلی سوره لقمان: 🔹بیان دو گروه انسان‌ها 👈انسان‌های صالح و درست‌کار 👈 انسان‌های ناصالح و بدکار 🔹 معرفی مسیر انسان‌های صالح و انسان‌های ناصالح و معرفی لقمان که با ملاک قرار دادن عقل و منطق در زندگی الگوی انسان‌های صالح می‌شود. و نیز معرفی نضر بن حارث که با حرکت در مسیر داستان‌های تخیلی می‌تواند الگوی انسان‌های ناصالح باشد. 👌آنچه لقمان را لقمان کرد، حکمت است؛ حکمت یعنی در مرحله اندیشه و عقلانیت و منطق حرکت کردن و برای انجام هر کاری فکر کردن و نتیجه‌اش را سنجیدن. 👌و آنچه نضر بن حارث را نضرب بن حارث کرد پیروی از لهو و لغو بوده است. 💐 تخیلات و افسانه‌ها که متعلق به عالم غیر واقعیات است نباید در زندگی انسان وارد شوند و انسان نباید وقتش را به امور تخیلی بگذارند بلکه باید در مسیر واقعیات قرار گیرد. 👈امور تخیلی زندگی را به سمت لغو و لهو برده است. از مصادیق لهو و لغو و مشکل امروز ما، سیر در فضای مجازی، دیدن فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی است که بی‌فایده یا کم‌فایده است. 👈این موارد احساسات انسان را ارضا می کند و انسان را از واقعیت و حقیقت دور می‌کند در حالی که واقعیت یعنی سازندگی روحی و حرکت در مسیر بندگی خدا. 🚨نکته پایانی: این سوره به ما می‌آموزد که مدیریت عقل و حکمت زندگی ما را الهی می‌کند ولی اگر عقل‌گریز باشیم و از حکمت جدا شویم، ناچار در آغوش لهو و لغو قرار خواهیم گرفت. تهیه کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانی‌فرد تفسیر آیه اول: "الم" 🔹از حروف مقطعه است و مفسرین در این خصوص بیانات و نکات زیادی دارند که در جای خودش بیان شده است. (در این جلسه طرح نشد.) ✳ تفسیر آیه دوم: "تلک آیات الکتاب الحکیم" 🔹اثبات حکیم بودن قرآن به دو روش إنّی و لمّی امکان دارد: 🅾 برهان لمّی: (از علّت به معلول رسیدن) 🔸خداوند متعال - به عنوان آفریننده قرآن - حکیم است، بنابراین معلول و اثر خداوند هم حکیم خواهد بود. 🔸آیه ۲ سوره مبارکه احقاف "تنزیل الکتاب من الله العزیز الحکیم" به همین برهان اشاره دارد. 🅾 برهان إنّی: (از معلول به علت رسیدن) ✳️ از آثار قرآن کریم می‌توانیم به حکیم بودن قرآن پی ببریم. ✳ با مطالعه تاریخ صدر اسلام و شرایط حاکم آن زمان قبل از نزول قرآن و مقایسه آن با تاریخ اسلام بعد نزول از قرآن، موفقیت‌های به دست آمده در ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بعد از نزول قرآن به خوبی فهمیده می‌شود که بدون تردید به جهت بهره‌گیری از آیات قرآن بوده و نشان از حکمت قرآن کریم است. ✳️ آیه ۲ سوره مبارکه لقمان "تلک آیات الکتاب الحکیم" به همین برهان اشاره دارد. تهیه کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانی‌فرد ✳️تفسیر آیه سوم: "هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ" ✅نکته اول:《تفاوت هدایت و رحمت》 👌هدایت ناظر به مرحله عقل انسان و رحمت ناظر به مرحله قلب انسان است ♻️ با توجه اینکه انسان دو بعدی است (عقل _ قلب) برای رشد هم نیاز به بینش‌ها دارد و هم گرایش‌ها. 🔹 قرآن کریم با درگیر کردن عقل بینش انسان را بیشتر می‌کند و با درگیر کردن دل و قلب، گرایش انسان را هدایت می‌کند. ♻️مرحله عقل مربوط به شناخت از جهان است و مرحله قلب، گرایش به جهان را نشان می‌دهد. ♻️بعضی انسان‌های گمراه، شناخت خوبی ندارند و بعضی دیگر گرایش مناسب را ندارند. ابوجهل، ابوسفیان و ... که در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله حاضر بودند، قطعاً معجزات رسول خدا را دیدند و شناخت خوبی داشتند ولی متأسفانه به جهت اینکه قلب و دل آن‌ها رشد نکرده بود، نمی‌توانستند نسبت به رسول خدا گرایش پیدا کنند و ایشان را به عنوان رسول خدا قبول کنند. 🔸آیه ۱۴ سوره نمل "وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَ عُلُوًّا" به همین مسئله اشاره دارد. ♻️بنابراین در این آیه شریفه هدایت ناظر به عقل و رحمت ناظر به قلب انسان است. ✅نکته دوم: 《مراتب هدایت》 💠 خداوند در این آیه شریفه فرموده است هدایت و رحمت مخصوص محسنین است اما در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: قرآن کتاب هدایت برای همه مردم است.《شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُديً لِلنَّاسِ》 ❇️ راه جمع بین دو آیه شریفه این است که هدایت دارای دو مرحله است: 🔅مرحله اول: ارائه طریق (برای همه بشریت) 🔅مرحله دوم: ایصال الی المطلوب (برای گروهی خاص) ✅ یک مثال برای تقریب به ذهن: وقتی کسی از ما آدرسی می‌پرسد به دو صورت ممکن است او را راهنمایی کنیم: گاهی فقط به صورت شفاهی یا کتبی مسیر را به او نشان می‌دهیم و گاهی فرد را تا رسیدن به مقصد همراهی می‌کنیم؛ اولی ارائه طریق و دومی ایصال الی المطلوب است. 💠بنابراین آیاتی که هدایت قرآنی را برای عموم انسان‌ها مطرح می‌کند، مقصود همان ارائه طریق است ولی برای کسانی که به آیات قرآن عمل کنند و محسن باشند، هدایت دیگری وجود دارد که علاوه بر نشان دادن مسیر، فرد محسن را تا رسیدن به مطلوب همراهی می‌کند‌. 💠به بیانی دیگر هدایت عام (ارائه طریق) هدیه خداوند برای همه انسان‌هاست ولی هدایت خاص (ایصال الی المطلوب) از آنِ گروه خاصی از انسان‌هاست. ✅نکته سوم: 《نسبت احسان و تقوا》 ❇️ خداوند در این آیه شریفه هدایت را مخصوص محسنین می‌داند ولی در آیه ۲ سوره مبارکه بقره هدایت را مخصوص متقین می‌داند؛ چه تفاوتی بین این دو آیه وجود دارد؟ ❇️ برای محسنین در قرآن دو معنا ذکر شده است: 🔅۱- کسانی که در تعاملات اجتماعی در حقّ دیگران، کارهای شایسته انجام می‌دهند. 🔅۲- کسانی که اعمال و رفتارشان نیکوست و اصطلاحا عمل را به بهترین شکل انجام می‌دهند. ♻️ احسان به معنای دوم مرتبه بالاتری از تقواست. 🔰 آیه ۱۲۸ سوره مباركه نحل:《إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوا وَ الَّذينَ هُم مُحسِنونَ》و روایت《قال جبرئیل یا رسول الله حدثنی ما الإحسان؟ قال: الإحسان أن تعمل لله کأنک تراه فإن لم یکن تراه فإنه یراک (بحارالانوار، ج 59، ص 260 و 261؛ الدرالمنثور، سیوطی، ج 1، ص 93) اين برترى را تأييد می‌كند. تهیه کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانی‌فرد 📚 تفسیر آیه چهارم: "الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ" 🅾 نکته اول: 《نماز در کنار زکات》 ✳️ در این آیه خداوند متعال برای معرفی محسنین دو واجب را معرفی می‌کند (نماز + زکات) قرار دادن زکات در کنار نماز، نشان می‌دهد که برای رسیدن به قرب الهی هم عبادات بدنی لازم است هم عبادات مالی و انسان برای رشد، علاوه بر عبادت بدنی نیاز به عبادت مالی هم دارد. ✳️ انسان برای رسیدن به نهایت قرب الهی باید ولایت خدا و عشق خدا را در دل داشته باشد. این عشق زمانی در دل انسان رسوخ می کند که سایر عشق‌ها و وابستگی‌ها از دل انسان بیرون رود. 🔸انسان‌های عادی معمولاً اموال خودشان را بسیار دوست دارند و اموال برایشان عزیز است در حالی که برای رسیدن به خدا باید دل انسان از دوست داشتن اموال خالی شود. 🔹آیه شریفه ۹۲ سوره آل عمران به همین مسئله اشاره دارد: "لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ" ✳️ در قرآن کریم انفاق واجب بیشتر با واژه《صدقه》می‌آید و انفاق مستحب خصوصاً در سوره‌های مکی با واژه《زکات》 می‌آید. 🅾 نکته دوم:《نماز و زکات سرلوحه همه واجبات》 ✳️ جهت اینکه در این آیه شریفه فقط به نماز و زکات اشاره شده این است که اگر کسی این دو واجب را انجام دهد، قطعاً باقی واجبات را نیز انجام خواهد داد. 🅾 نکته سوم:《اعتقاد به آخرت یعنی اعتقاد به وجود بی‌نهایت》 ✳️ خداوند متعال در این آیه شریفه از میان سه اعتقاد اصلی (توحید، نبوت و معاد) و دو اعتقاد مذهبی (عدل و امامت) فقط اعتقاد به معاد را بیان فرموده است. ❓چرا سایر اعتقادات مطرح نشده است؟ 🔰پاسخ اول: اعتقاد به توحید و نبوت از جملات قبلی فهمیده می‌شود‌. قطعاً کسی که نماز می‌خواند و زکات می‌دهد، توحید و نبوت را باور دارد. 🔰پاسخ دوم: اعتقاد به آخرت یعنی اعتقاد به وجود بی‌نهایت؛ بنابراین اگر اعتقاد به زندگی بی‌نهایت داشته باشد قطعاً به دنبال ساختن خود برای زندگی بی‌نهایت می‌رود. بنابراین این نگاه، تاثیر خودش را در زندگی می‌گذارد. 🅾 نکته چهارم:《مقصود از کلمه یقین》 ✳️ کلمه یقین به معنای باور و عبور از مرحله ظن و گمان است. ✳️ یقین در کتب اخلاقی سه مرحله دارد: ♦️مرحله اول: علم الیقین 🔹رسیدن به یقین با علم و منطق؛ در موضوع ما اعتقاد به معاد با استدلال و دلیل عقلی و منطقی که در کتب اعتقادی بسیار است. ♦️مرحله دوم: عین الیقین 🔹رسیدن به یقین با شهود و مشاهده؛ در بحث ما یعنی انسان معاد را با کشف و شهود مشاهده کند. شبیه به داستانی که مرحوم کلینی رحمه الله در باب 《حقیقت ایمان و یقین》 از 《کتاب ایمان و کفر》 نقل می‌کند 👇👇👇 رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله بعد از نماز صبح نگاهش به جوانی افتاد و از او پرسید: حالت چگونه است؟ آن جوان که حارث بن نعمان انصاری بود، عرض کرد: نسبت به بهشت و جهنم به یقین رسیده‌ام ... . ♦️مرحله سوم: حق الیقین 🔹به معنای متحد شدن با حقیقت و در بحث ما متحد شدن تمام اعضاء و جوارح انسان با معاد. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
جمعی از طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه رضویه بیرجند با حضرت آیت الله عبادی نماینده معزز ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار و گفتگو کردند. •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اولین چیزی که مردم از طلبه انتظار دارند چیست؟ 🌺دنیای طلبگی ، دنیای امید و شور و نشاط 🌱 خدایا شکرت که طلبه شدم❤️ 📲 کلیپ : اثر تولیدی خانم عارفه رموزی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄          🆔 @pazireshkh
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانی‌فرد ✳️تفسیر آیه پنجم: "أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ" 🔰 نکته اول:《دو توصیف برای محسنین》 👌خداوند متعال در این آیه شریفه دو توصیف برای محسنین بیان می‌کند: ۱- توصیف به هدایت ۲- توصیف به فلاح ❓سؤال: در آیه قبل خداوند متعال سه صفت برای محسنین بیان کرد: اقامه نماز، ایتاء زکات و یقین به آخرت؛ آیا دو صفتی که در این آیه شریفه بیان شده در عرض همان صفات است یا غیر از آنهاست؟ ♻️ نکته‌ای که در تفاوت این دو دسته صفات می‌توان بیان کرد این است که: 🔅 آن سه صفت به اعتبار اعمال محسنین است. 🔅 این دو صفت نتیجه آن اعمال است. 🔸 یعنی یک سلسله اعمال از سوی محسنین انجام می‌شود و خداوند متعال به عنوان پاداش و نتیجه آن اعمال صفاتی را برای آنها قرار می‌دهد. 🔰 نکته دوم:《تفسیر اولئک علی هدی من ربهم》 ♻️ در آیه سوم خداوند متعال فرمود: "هدی و رحمة للمحسنین"، در این آیه شریفه هم هدایت محسنین را مطرح کرده است. ❓سؤال: آیا این هدایت با هدایت مطرح شده در آیه سوم یک چیز است یا فرق می‌کند؟ ♻️ ظاهر این است که فرق می‌کند: 🔅هدایت در آیه سوم هدایتی است که خداوند بر محسنین عرضه می‌کند و در اختیار آنها قرار می‌دهد. 🔅هدایت در آیه پنجم هدایتی است که خداوند متعال امضا می‌کند یعنی هدایت‌پذیری آنها را قبول می‌کند و تأييد می‌کند که آنها به مقتضای هدایتی که به آنها عرضه شده، عمل کرده‌اند. 🔰 نکته سوم:《تفسیر اولئک هم المفلحون》 ♻️ بررسی واژه فلاح در قرآن کریم 🔸 بسیاری از مفسران فلاح و فوز را مترادف دانسته‌اند و هر دو واژه را رستگاری معنا کرده‌اند. 🔸 اما به نظر می‌رسد این دو واژه، دو تعبیر مختلف هستند و با دو عنایت ویژه به کار می‌روند گر چه در نتیجه یکی هستند. ♻️ فوز: به معنای نجات یافتن است؛ "مَفَازَة" به صحرای بی‌انتها و وسیعی گفته می‌شود که به خاطر وسعتش معمولاً انسان‌ها در آنجا راه را گم می‌کنند و نمی‌توانند به مقصد برسند. وقتی کسی از چنین صحرایی عبور کند و به مقصد برسد، می‌گویند: "فَازَ" 🔅استعمال این واژه در قرآن کريم به این معنی است که گویا زندگی انسان مثل یک صحرای پهناور است که عوامل ضلالت و گمراهی فراوانی در آن وجود دارد و مؤمن کسی است که در این صحرای پهناور زندگی راه خود را پیدا کند. به این اعتبار می‌گوییم: "فوز" و مؤمن را "فائز" می‌نامیم. ♻️ فلاح: از ریشه "فلح" به معنای شکافتن است؛ وقتی چیزی که محکم است را می‌شکافند به آن "فلاح" می‌گويند. 🔅 به کشاورز "فلّاح" می‌گویند چون با ابزار کشاورزی زمین را می‌شکافد و به عمق آن دست می‌یابد. 🔅 به مؤمن هم "مفلح" گفته می‌شود به اعتبار اینکه نفس انسان مؤمن به زمینی می‌ماند که برای بهره‌برداری از آن باید به عمق آن نفوذ کند و استعدادهای درونی خود را شکوفا سازد. ✅ انسان مؤمن با اعمال صالحی که انجام می‌دهد سرزمین نفس خود را می‌شکافد و زراعت می‌کند. "الدنیا مزرعة الآخرة". تهیه کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
40.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 پرسش و پاسخ با امام جمعه بیرجند/ قسمت اول - صبر 🔻گروه رسانه ای شمیم به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان گزیده ای از جلسات پرسش و پاسخ جوانان با حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی، نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی را برای نخستین بار از وبسایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر نموده است. 📎لینک 🌐 https://aparat.com/v/U9Amp ◀️ عضویت در کانال👇👇 ❇️ @ebadi_khj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانی‌فرد ✳️ تفسیر آیه ششم: "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ" 🔰نکته اول: شان نزول آیه ♻️این آیه شریفه در مورد یکی از دشمنان رسول گرامی اسلامی "صلی الله علیه وآله و سلم" به نام نضر بن حارث است. 💢این شأن نزول هم در تفاسیر شیعه و هم تفاسیر اهل سنت بیان شده است. ❗️ویژگی شخصیتی نضر بن حارث: 🔸نضر بن حارث یکی از تجار و بازرگانان صدر اسلام بود؛ او با قصه‌گویی و نقّالی همراه با آوازخوانی از افسانه‌های ایران و روم و داستان‌سرایی به مقابله با آیات قرآن کریم و رسول اکرم "صلی الله علیه وآله مشغول می‌پرداخت و می‌خواست آیات شریفه قرآن را هم نوعی داستان‌پردازی معرفی کند. ❌معایب تبلیغ حارث: 🔸به جهت محتوای تبلیغی حارث، انسان‌های اندیشمند و عالم جذب این فرد نمی‌شدند. 🔸انسان‌هایی که معمولا از عقلانیت به دور بودند و جذب او می‌شدند هم بعد مدتی متوجه اشتباه خود می‌شدند و از او فاصله می‌گرفتند. 🔰نکته دوم: تفاوت شان نزول با مفهوم آیه 🔹شأن نزول به معنای انگیزه نزول آیات قرآن است که موردی و جزئی است در حالی که مفهوم آیه به معنای استفاده کلی از آیه به شکلی است که در تمام زمان‌ها و مکان‌ها در همیشه تاریخ مصداق پیدا کند. ♻️ شأن نزول آیه شریفه در مورد شخصیت نضر بن حارث است و اینکه خداوند متعال از او صحبت کرده به جهت فعالیت‌های لغو و باطل او در قالب بیان قصه‌ها و افسانه‌های دروغ ایران و روم است که در زمان رسول اکرم صلی الله علیه وآله انجام داده است لکن برای مفهوم‌گیری این آیه شریفه می‌توانیم مفهوم لغو و باطل را گسترش داده و مصادیق جدید و امروزی بیان کنیم. 🔅مثال: مشاهده بعضی فیلم.ها، مسابقات ورزشی، بازی‌های کامپیوتری و حضور در شبکه‌های مجازی و ... که هیچ اثر و فایده‌ای بر آن مترتب نمی‌شود. ❇️ معنای واژه لهو: 🔅انسان برای اهدف مهمی خلق شده است، از جمله آن خودسازی با علم و عمل است و هر فعالیتی که انسان را از آن اهداف مهم دور کند، مصداق لهو خواهد بود. 🔅معنای امروزی لهو (سرگرمی) است. ♻️ البته در اسلام به سرگرمی سودمند، توصیه شده است، مثل توصیه اهل بیت علیهم السلام به آموزش شنا، تیراندازی و اسب سواری. 🔰نکته سوم: بیان اهداف سخنان نضر بن حارث 1⃣ گمراه کردن مردم: "لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ" همان طور که در نکته اول ذکر شده، این گمراهی برای انسان‌هایی اتفاق می‌افتاد که از عقلانیت دور بودند. 2⃣ استهزاء به آیات قرآن: "وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا" با شبیه‌سازی کاذب و مقایسه داستان‌های دروغ با داستان‌های قرآن کریم، آیات قرآن را مورد تمسخر قرار می‌داد. 🔰نکته چهارم: استفاده از ضمیر جمع در انتهاء آیه ⁉️ سؤال: از ابتدای آیه شریفه "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا" با ضمیر مفرد مواجه هستیم لکن در انتها آیه "أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ" از ضمیر جمع استفاده می‌شود؛ دلیل آن چیست؟ ♻️ این تغییر ضمیر اشاره به این دارد که افرادی که با شنیدن، دیدن و خریدن افعال لهو به نوعی فعالیت باطل آن فرد را تایید و تقویت کنند و به نوعی به فعالیت او رونق بدهند، نیز دچار عذاب خواهند شد. 🔰در پرسش و پاسخ پایان جلسه چند نکته مطرح شد: ✅ لهو در مقابل حکمت است یعنی هر امری که حکیمانه و منطقی نباشد و فایده و سودی بر آن مترتب نشود، لغو است. ✅ بیان مصادیق لغو در میان عموم مردم که بسیار درگیر آن هستند، نیاز به پیش زمینه‌ها و مقدماتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. ✅خرید آلات لهو اگر انجام آن لهو، موجب حرمت شود، خرید آن هم حرام است ولی اگر انجام آن حرمتی نداشته باشد، خرید آن هم مکروه است. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj