eitaa logo
پژوهش حوزه علمیه خراسان
9.8هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
287 ویدیو
395 فایل
ارتباط با مدیر کانال @s_m_mirzadeh ارتباط با مجموعه همکاران مدیریت پژوهش https://eitaa.com/howzehpajohesh/7818 ⛔️انتشار پست های این کانال فقط با ذکر آدرس کانال مجاز است⛔️
مشاهده در ایتا
دانلود
هر علمی در آن مجموعه ای از اصطلاحات و مفاهیم کلیدی وجود دارد که برای آموزه های مربوط به آن علم،می بایست ابتدا این و را به خوبی شناخت. پژوهش نیز از این قاعده استثناء نیست.ما در این نوشتار سعی کردیم تا مفاهیم و اصطلاحاتی که در انواع پژوهش ها،مشترک بوده را تهیه و تنظیم نموده و در اختیار علاقه مندان به پژوهش قرار دهیم. إن شاءالله مثمر ثمر واقع شود. ــــــــــ ‌دریافت از کافه بازار ‏«آشنایی با مفاهیم پژوهشی» http://cafebazaar.ir/app/?id=pajouheshi.ashnaei.mafahim&ref=share ــــــــــــــــــــ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 🌐کانال معاونت پژوهش در ایتا https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh
✅سلسله نشستهای آنلاین «فقه سلامت» توسط هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان 🔰و با ارائه علمی اساتید معظم حوزه علمیه قم: 1- فقه بیماری های واگیردار استاد آیت الله قائنی 2- تحلیل نظام سلامت در اسلام استاد آیت الله عندلیب همدانی 🔸زمان: از ابتدای ماه رمضان هرشب ساعت 22:30 🔹لینک حضور در کلاس (به صورت آنلاین )-(ورود از طریق گزینه میهمان) https://www.skyroom.online/ch/u8811110056/fegh-salamat 🔹لینک سامانه LMS ( آفلاین ) http://lms.hozehkh.com/panel/courses/view/685 🌐 لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh
✅سلسله نشست های آنلاین «آینه خود شناسی» توسط هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان 🔰با ارائه‌ دکتر احد فرامرز قراملکی موضوع: اخلاق کاربردی با نگاهی به حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه 🔸روزهای ماه مبارک رمضان ساعت 16 🔹لینک حضور در کلاس به صورت آنلاین (ورود از طریق گزینه میهمان) http://www.skyroom.online/ch/u8811110056/ethics 🔹لینک سامانه LMS ( آفلاین ) http://lms.hozehkh.com/panel/courses/view/685 🌐 لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh
com.mohd.behar-7.0.0.apk
52.09M
✳️✅امکانات و قابلیت ها : تمام جلدها امکان جستجو در فهرست 🌐 لینک اختصاصی در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh
🔻 اهم برنامه های انجام شده مرتبط با مباحث پژوهشی و کتابخانه در اردیبهشت ماه 1-برگزاری دوجلسه شورای پژوهشی مدرسه با موضوع مقالات و نشست ها و کارگاه های پژوهشی اساتید 2-جذب بیش از پانصد عنوان کتاب از خیرین شهرستان کاشمر 3-فضاسازی فیزیکی کتابخانه 4- چیدن کتابها در قفسه‌ها ی کتابخانه 5- خریداری و اضافه نمودن سه قفسه جدید به کتابخانه 6-برگزاری دومسابقه خلاصه نویسی مقالات بین طلاب پایه 1-2و3 7-برگزاری 3جلسه نشست علمی ویژه طلاب پایه 3و 5 8-پیگیری بابت نشریه الکترونیکی مدرسه که بزودی رو نمایی خواهد شد. 9-پیگیری و جذب کمک ازخیرین بابت ساخت جایگاه اختصاصی کتابدار در کتابخانه مدرسه 🌐 لینک اختصاصی معاونت پژوهش در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐لینک کانال معاونت پژوهش در سروش: sapp.ir/howzehpajohesh‌
🌺 1️⃣ پژوهش و انگيزۀ الهي نخستين مساله‌اي که شايسته و بايسته است پژوهشگران به آن توجه کنند اين است که نيت و انگيزه خود را براي خدا خالص کنند و به خاطر جلب رضاي خدا و تقرب به درگاه او تحقيق و پژوهشي انجام دهند. زيرا مي‌دانيم که بر اساس نظام اخلاقي اسلام، نيت و انگيزه، به اندازه عمل و بلکه بيشتر از آن اهميت دارد و به همين دليل پيامبر اکرم (ص) فرمود: نيت مومن بهتر از عمل اوست (بحارالانوار ج 70 ص 186) و در جاي ديگر فرمود: ارزش اعمال بستگي به نيت ها دارد و بهره هر کس از عملش مطابق نيت اوست، کسي که به خاطر خدا و پيامبر هجرت کند هجرت به سوي خدا و پيامبر کرده است و کسي که به خاطر رسيدن به مال دنيا يا به دست آوردن همسري هجرت کند بهره‌اش همان چيزي است که به سوي آن هجرت کرده است. (مستدرک الوسائل ج 1 ص 90) ماهيت هر عملي با توجه به نيتي که فرد در انجام آن داشته مشخص مي‌شود، زيرا اعمال ما، تنها جنبه ظاهري و دنيوي ندارند بلکه متشکل از ظاهر و باطن هستند، به همين جهت، براي ارزش‌گذاري کاري، تنها ظاهرِ خوب کفايت نمي‌کند بلکه بايد باطن آن کار و شخص انجام دهنده آن نيز خوب و پسنديده باشد. به بيان روشن‌تر در ديدگاه اسلام تنها عملي ماندگار و ابدي خواهد شد که با انگيزه الهي و پيروي از او انجام شود لذا براي اينکه تحقيق و پژوهش ما حقيقتا ارزشمند گردد و ما را به سعادت و کمال حقيقي رهنمون سازد نيازمند همراهي با انگيزه الهي و اخلاص در عمل است. همچنين اگر قصد و نيت الهي و اخروي همراه تحقيق و پژوهش باشد، اجر و پاداش آن، مضاعف خواهد شد. امام علي عليه‌السلام فرمود: عطاياي الهي به اندازه نيت انسان است. (نهج‌البلاغه / نامه 31) ذکر اين نکته ضروري است که اگر تحقيق و پژوهش به انگيزه ديگري مانند انگيزه‌هاي ثروت، قدرت و مانند آن صورت پذيرد هر چند ممکن است مدتي دنياي ما و ديگران را آباد کند اما چون در راستاي زندگي حقيقي ما نيست فاقد ارزش حقيقي همه جانبه خواهد بود و سود معنوي براي پژوهشگر نخواهد داشت. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید: 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
2️⃣ پژوهش و توکل از آموزه‌هاي اخلاقي اسلام، فضيلت توکل است . بر محققين و پژوهشگران شايسته و بايسته است در همه امور زندگی خود از جمله در تحقيقات و پژوهش‌های علمی، بر خدا توکل کنند. توکّل ازمادّه وکالت و به معناى سپردن کارها به خدا و اعتماد به لطف اوست و پرواضح است که به معناى دست کشيدن از تلاش و کوشش نيست؛بلکه انسان تا آنجا که در توان دارد بايد تلاش کند و منزلگاه‌ها را يکى بعد از ديگرى با تمام توان بپيمايد، امّا آنچه از توان او بيرون است به خدا واگذارد و از الطاف جليّه و خفيّه او مدد بطلبد. امام علي (ع) فرمود: کسى که بر خدا توکّل کند مشکلات در برابر او خاضع، و اسباب براى او سهل و آسان مى‏گردد. (غررالحکم حديث 9028) و نيز فرمود: کسى که توکّل بر خدا کند شبهات براى او روشن مى‏شود. (غرر الحکم حديث 8985) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
•┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• تبریک که سبط مصطفی می آید زیبا گل باغ مرتضی می آید ای اهل ولا کریم آل طاها یعنی که امام مجتبی (ع) می آید 🌺 میلاد دومین اختر تابناک آسمان ولایت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) مبارک🌺 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید🌸 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh
1️⃣شبهه: اگر امام زمان(عج) از 5 سالگی همه علوم را می‌داند، چرا درمان ویروس کرونا و واکسن او را به مردم تعلیم نداد تا مردم دنیا و بلاد مسلمین و شیعه گرفتار این مصیبت نشود. شبهه کلی تر: البته این اشکال را کلی‌تر هم می‌شود مطرح کرد به طوری که کل تاریخ را در بر بگیرد، آیا امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) درمان وبا و طاعون را می‌دانست یا نه؟ آیا راز رفع قحطی درایران را می‌دانست یا نه و هزاران مثال دیگر، پس چرا به شیعیان خود کمک نکرده است؟ 🔻🔻پاسخ این شبهه در پیام بعدی🔻🔻👇
➡️پاسخ به شبهه شماره 1🔺 ✅اولا: امام معصوم، امام و حجت خدا بر روی زمین است و وظیفه اصلی او هدایت جامعه به سمت رستگاری و رسیدن انسان به مقامات معنوی و بیان احکام الهی و رشد و تعالی انسان است، نه پزشکی و درمان بیماری‌ها، پس از حیث عقلی اگر امام جامعه هیچ کمکی به درمان بیماری نکند، هیچ خللی به مقام امامت ایشان وارد نمی‌آید. او می‌تواند امام جامعه باشد، اما در امور پزشکی، خود او به پزشک مراجعه کند، کمااینکه در مورد انبیاء الهی نیز چنین سیره‌ای را می‌توان دید؛ لذا از شرایط امامت این نیست که این‌گونه بلاهای طبیعی را برطرف کند، یا مثلا جلوی سیل یا زلزله را بگیرد، بلکه وظیفه امام معصوم هدایت مردم و رشد و تعالی آن‌ها در امور معنوی است. ✅ثانیا: امام معصوم اگر علمی دارد و اتفاقات آینده را می‌داند، به خاطر تعلیم خداوند متعال است و این‌که علم او متصل به علم الهی است، همان‌گونه که خدا می‌داند در آینده چه می‌گذرد و چه چیزی پیش خواهد آمد، امام نیز امور عالم را می‌داند.[1] اما این علم او نسبت به همه امور تکلیف آور نیست و امام وظیفه ندارد بر طبق آن عمل کند، بلکه از آن علم نیز برای هدایت مردم و راهنمایی مردم به سمت رشد و تعالی استفاده می‌کند و این‌که مثلا کسی نتواند او را در امر دین بفریبد، او باید بداند فردا چه اتفاقی می‌افتد تا بتواند جامعه اسلامی و جامعه شیعی را حفظ کند. ✅ثالثا: خداوند متعال نظام عالم را نظام اسباب و مسببات قرار داده و برای هر کاری علل و اسبابی مقرر فرموده است، و اراده کرده نظام عالم ماده از راه طبیعی و عادی طی شود و هیچ چیز غیر عادی در آن انجام نشود، لذا در حدیث آمده: «أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأَشْيَاءَ إِلاَّ بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً: خدا خوددارى و امتناع فرموده كه كارها را بدون اسباب فراهم آورد پس براى هر چيزى سبب و وسيله‌اى قرار داد».[2] این حدیث به این معناست که در غالب موارد، خداوند متعال اجازه می‌دهد امور عالم به صورت طبیعی و بر مسیر اسباب و مسببات پیش رود و جلوی آن را نمی‌گیرد. ✅از طرفی یکی از سنت‌های الهی این است که انسان را مختار آفرید که راه خود را در حالت اختیار انتخاب کند. این سنت الهی، در مورد جامعه نیز جاری است، یعنی این خود مردم هستند که تعیین می‌کنند، جامعه آنان در چه مسیری قرار گیرد، مسیر توحید و بندگی خداوند متعال، یا مسیر طاغوت و بندگی شیاطین. قرآن نیز در این باره می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ [رعد/11] خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتى) را تغيير نمی‌دهد مگر آن كه آن‌ها خود را تغيير دهند». این آیه يك قانون كلى و عمومى را بيان می‌کند، قانونى سرنوشت ‏ساز و حركت آفرين و هشدار دهنده، اين قانون كه يكى از پايه‌هاى اساسى جهان‌بينى و جامعه‌شناسى در اسلام است، بیان می‌کند، مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كس در دست خود شما است، و هرگونه تغيير و دگرگونى در خوش‌بختى و بدبختى ملت، در درجه اول به خود آن ملت، بر می‌گردد. شانس و طالع و اقبال و تصادف و تاثير اوضاع فلكى و مانند آن، هيچ‌كدام در تغییر سرنوشت ملت‌ها تاثیری ندارد؛ آن چه اساس و پايه است، اين است كه ملتى خود بخواهد سربلند و سرفراز و پيروز باشد، و يا به عكس، خودش تن به ذلت و زبونى و شكست دهد. 🔸با توجه به این چند نکته می‌گوییم: امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) همه امور را می‌داند، اما دخل و تصرف او در اموری که مربوط به آینده است، چون خارق‌العاده بوده و به نوعی معجزه محسوب می‌شود و از مسیر طبیعی که بنابر تدبیر الهی در قریب به اتفاق امور می‌بایست جاری باشد خارج می‌گردد، صورت نگرفته و اجازه می‌دهد روند طبیعی پیش رود، یعنی خود پزشکان باید تلاش کرده و درمان بیماری را کشف کنند تا روند طبیعی به هم نخورد، البته اگر امام زمان حضور می‌داشت بدون شک به پزشکان کمک می‌کرد، اما بازهم ممکن بود پاسخ و درمان کامل را بیان نفرماید. ✳️در نتیجه: بین علم امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به همه امور و همه مسائل و کمک نکردن به بشر در درمان بیماری‌ها، هیچ منافاتی وجود ندارد، چون این انسان‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند و عمل کنند و جامعه را تغییر دهند، حتی بودن یا نبود امام معصوم نیز در دست مردم است؛ اگر مردم بخواهند امام در راس قرار می‌گیرد و اگر نخواهند، امام کناره می‌گیرد و جامعه را به حال خود رها می‌کند. ________________________________ پی‌نوشت [1]. برای مطالعه بیشتر به این مطلب مراجعه کنید. [2]. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق، ج1 ، ص 183 . •┈┈••••✾•🌿🌼🌸🌺🌿•✾•••┈┈• 💐دوستان‌تان را دعوت کنید؛❣️ 💢معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐شناسه در سروش و ایتا 🆔 @howzehpajohesh