#حوزه_و_روحانیت ۱۲۳
رهبر معظم انقلاب :
🔻نقش روحانیت شیعه در پیروزی انقلاب اسلامی
نکتـه ی اساسـی این اسـت که آنچـه امـروز در صحنـه ی جمهـوری اسلـامی بـه وسـیله ی روحانیت ظهـور کرده اسـت، نمیشـود آن را بـه حسـاب روحانیـون زمـان و عصـر مـا گذاشـت و گفـت روحانیـون این زمـان، ایـن هنر را کرده انـد. این طـور نیسـت. آنچـه روحانیـون ایـن زمـان انجـام دادنـد، اسـتفاده ی خوبـی بـود کـه از ذخیره ی هزارسـاله ی آبروی روحانیـت کردند. روحانیت شـیعه، در طـول هزار سـال به مرور دهـور، گنجینـه ی عظیمی از آبرو و حیثیـت و وزانت به وجـود آورده بـود و در عصر مـا، آن بزرگ مـرد عظیم الشـأن، آن امام بزرگوار و شـخصیت اسـتثنایی و دیگـر کسـانی کـه در کسـوت روحانیـت بودنـد و در ایـن راه حرکـت کردنـد، از آن گنجینـه بهترین اسـتفاده را کردنـد.
📚بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه ی قم؛ ۶۹
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
کتاب "بدان ایدک الله"
(نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب)
#فصل_دوم
#شئون_ووظایف_طلبگی
🔻عنوان:۹۳) ضرورت داشتن نگاه درست به سیاست و جریانات سیاسی دنیا
"روحانی امروز باید بداند در کجا واقع شده و کجا قرار گرفته، تا بتواند درست دفاع کند باید بدانید سنگر شما کجاست، باید بدانید آن جبهه ای که در مقابل شما قرار گرفته کیست و چیست بدون آشنایی با سیاست جهان با جریانات سیاسی --عالم که نمونه اش جریانات سیاسی کشور خودمان است و محیط خودتان است--نمیشود.
امروز روحانی مسئول، روحانی آگاه، روحانی عالم وقتی نگاه میکند به جریانات سیاسی دنیا، میفهمد که نقطه ی اساسی گمراهی کجاست و در مقابل آن، نقطه ی اساسی هدایت کجاست. نقطه ی اساسی گمراهی مردم دنیا و گرایشی که به سمت گناه و به سمت فحشا و به سمت ظلم و به سمت جنگ و به سمت برادر کشی، انسانها را سوق داده و کشانده، عبارت است از سیاستهای حاکم بر دنیا. نه اینکه این سیاستها امروز به وجود آمده؛ همیشه در دنیا بوده است، اما امروز با ابزارهای جدید، با وسایل مدرن قدرتهایی که یکپارچه دنیا را تحت تسلط خودشان میطلبند و دست روی همه ی دنیا میگذارند، دست روی همه ی جوانب حیات بشری میگذارند و از گذشته مسلّط ترند، به وجود آمده. پس نقطه ی اصلی آنجاست. اینی که شما در شعارهای امام بزرگوارمان، در شعارهای جمهوری اسلامی میبینید که تکیه روی استکبار جهانی است، به خاطر این است. لذا وقتی یک کشوری پرچم مقابله ی با این نظام را با نام دین، با نام اسلام، با نام معنویت بلند میکند، میریزند سرش. هیچ نباید دشمنی های استکبار با نظام جمهوری اسلامی را حمل کرد بر اینکه جمهوری اسلامی بلد نبود از اوّل با دنیا تعامل کند؛ نه، مسئله این نیست. اتفاقاً جمهوری اسلامی در طول سی سال با ظرافت، با مهارت، با هدایت الهی بهترین راه را رفته است. این را دشمنان ما شهادت میدهند."
📚 ۱).نرم افزار حوزه و روحانیت از ص ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۲ در دیدار علما و طلاب استان فارس ۱۳۸۷/۲/۱۱
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
#حوزه_و_روحانیت ۱۲۴
رهبر معظم انقلاب :
🔻 لزوم حفظ گنجینه ی روحانیت شیعه و افزودن بر آن
امـا اینطـور نیسـت کـه ایـن ذخیـره تمام نشـدنی باشـد. اوّلاً باید ایـن ذخیـره حفـظ شـود، ثانیـاً بـر آن افزوده گـردد. اگر خـدای نکـرده بـر اثـر بی توجه ی هـا، غفلت هـا، وقت نشناسـی ها، وظیفه نشناسـی ها و منحرف شـدن از خط معمولـی روحانیت در طـول هـزار سـال، آن ذخیـره ی هزارسـاله آسـیب ببینـد؛ آن المـاس گران بهایی کـه بر اثر گذشـت قرن هـا و عصرهـا و دوره هـا و مجاهدت هـا و اخلاص هـا به وجـود آمـده بود، خدشـه دار شـود، یـا بشـکند، باز روزگار زیـادی لازم خواهـد بـود، تـا بشـود آن چنـان ذخیره یـی را فراهـم آورد. پـس، در ایـن روزگار، اولیـن بایدِ مـا معممـان و متزییّان بـه زیّ علـم و روحانیـت، حفـظ آن آبرو و حیثیت هزارسـاله اسـت کـه بحمـداللّه در طول دوران انقلـاب، ایـن آبـرو مضاعف شـد و چهـره ی روحانیت شـیعه، بـه خاطر گذشـت و فـداکاری، درخشـندگی پیـدا کرد.
📚بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه ی قم؛ ۶۹
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
🌹حرف خودمونی
خدا میفرماید اگه در راه من ایمان و استقامت داشته باشید ۱۰ برابر خودتون کارآمدی و اثر خواهید داشت (ان یكن منكم عشرون صابرون یغلبوا مئتین)
این فقط مخصوص جنگ نظامی نیست
بلکه در همه ی مبارزه ها اینگونه است که خدا حمایت ویژه می کند
ما نگاه کنیم ببینیم چقدر اثر داریم و چند برابر توانمون اثر گذاری می کنیم؟
✍ م.حوزه آنلاین
#شرح_حال_آيت_الله_قاضى ۲۱
... هم چنين استاد[علامه طباطبائی] مىفرمود: به ايشان عرض كردم، سالك به هر مرحله كه برسد، نمىتواند خالى از طمع باشد، كلامى را فرمود كه بسيارى از مشكلات را در سلوك حل مىكند، و با آن مىتوان راه چند ساله را سير كرد. فرمود: «خدا بشر را طماع خلق نموده؛ البته طماع به خود.»
📚رسائل عرفانی حضرت آیتالله سعادت پرور ، شرح حال آیت الله قاضی رحمهالله
عضوشوید 👈حوزه آنلاین
کتاب "بدان ایدک الله"
(نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب)
#فصل_دوم
#شئون_ووظایف_طلبگی
🔻عنوان:۹۴) حرکت مدبرانه به سوی هدف
"معیار اساسی این است که ما از اسلام روشن بینانه، آگاهانه الهام بگیریم، شجاعانه آن را بیان کنیم و مدبرانه به طرف آن هدف پیش برویم. تدبیر لازم است، اما با تشخیص هدف. نباید اشتباه کرد گم کردن هدف را، خراب کردن چارچوبها را با تدبیر. بعضی اینجور خیال میکنند: تدبیر را عبارت از این میدانند که انسان از اصول، از چارچوب های اصلی، از شاخصهای اصلی فاصله بگیرد! این عین بی تدبیری است؛ این هضم شدن در معده ی زیادی طلب دشمن فزونی طلب است. هدف، مشخص شود؛ با جازمیت و قاطعیت، آن هدف تعقیب شود. و در این سیری که انسان میکند، مدبرانه حرکت کند: «المؤمن كيس»(۱). مراقب اطراف خودش باشد. این هم یکی از مصادیق تقواست. یکی از مصادیق تقوا، همین است که انسان مواظب باشد در دامهای دشمن نیفتد، غافلگیر نشود، در مقابل شبیخون دشمن قرار نگیرد؛ این، آگاهی است. این رکن سوم و ماده ی سوم (۲)از موادی که امروز تكليف ما طلبه ها و ما روحانیون است.(۳)"
📚 (۱).غرر الحکم، ص ۹۰، ۱۵۱۲
(۲).دو مورد دیگر عبارتند از ۱)خودسازی یاد خدا نماز و انس با قرآن ۲) تحصیل معارف و دانشهای مختلف دینی رک نرم افزار حوزه و روحانیت، ص ۱۳۰۶
(۳).نرم افزار حوزه و روحانیت از ص ۱۳۱۱، در دیدار علما و طلاب استان فارس ۱۳۸۷/۲/۱۱
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
هدایت شده از علی صبوحی طسوجی
27.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اطلاعیه
🔴 می دونید سوره فتح درباره ی چه موضوعیه و چرا رهبر عزیزمون قرائت این سوره رو توصیه کردند؟!
🗓️ با شرکت در ویژه برنامه #تدبر_سوره_فتح در روز پنجشنبه ساعت ۱۵ در همه ی پیام رسان ها با جواب این سوال و مفهوم تدبری سوره فتح آشنا شوید.
✅ همچنین متدبرین گرامی میتوانند از پنجشنبه به مدت چهل روز با مراجعه به لینک زیر در پویش چله ختم سوره مبارکه فتح با هدف پیروزی و نصرت نهایی محور مقاومت یاری رسان رزمندگان جبهه مقاومت باشند
Https://Tadabborzendegi.ir
با #نشر_حداکثری این پیام شما نیز در ثواب این پویش نورانی سهیم باشید
#فاطمیه
#وعده_صادق
#سوره_فتح
کانال رسمی استاد #علی_صبوحی
🌹 https://eitaa.com/joinchat/3328901150C7ef377f09a
🔹پرسش و پاسخ
(#درمحضر_علّامه_طباطبائی_قدس_سره)
❓س۲۵۰- بالاخره نماز حضرت قضا شده ، پس این جریان فضیلتی براي آن حضرت نیست .
✅ ج - قضا نشد، ادا شد. اگر در عصر، آفتاب غروب کند و دوباره برگردد آن عصر، عصر همان روز است .
📚۶۶۵ پرسش و پاسخ (درمحضر علّامه طباطبائی قدس سره)
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
🌹حرف خودمونی
چقدر به قول آقا "این نگاه قبیله ای" که توی گروه بندی های سیاسی هست زشته
انگار جنگه و حزب مخالف دشمنه.
هرکی دنبال تایید حزب و مجموعه خودشه.
این وسط مظلومیت هم سهم نظام اسلامیه.
آخر هم فحش هاش برای نظامه.
انگار نه انگار وظیفه ما تقویت نظامه هرچند لازم باشه با حزب مخالفمون کار کنیم.
به خدا این خوب نیست و مورد رضایت امام زمان عج نیست
✍ م.حوزه آنلاین
#شرح_حال_آيت_الله_قاضى ۲۲
... نيز مىفرمود: استاد، براى سالكى كه حالاتش مقام شده و فناى كلى يافته و در نتيجه هجر و وصل و نور و ظلمت براى وى معنى ندارد- زيرا آنجا جز نور متصل نيست و حدوث و قدم معنى ندارد- مثالى زده و مىفرمود: عمر بشر مركب از خواب و بيدارى است، خوابها غفلتها و امور عدميهاى است كه بر بيدارىها عارض شده، بنابراين در واقع چون خوابها و غفلتها ساقط شود، بيدارىها يك واحد ديده مىشوند.
📚رسائل عرفانی حضرت آیتالله سعادت پرور ، شرح حال آیت الله قاضی رحمهالله
عضوشوید 👈حوزه آنلاین
#حوزه_و_روحانیت ۱۲۵
رهبر معظم انقلاب :
🔻هدایت مردم به سمت اهداف قران کریم و نبوت؛ وظیفه ی اساسی روحانیت
وظیفـه ی اساسـی روحانیـت، هدایـت مـردم بـه سـمت اهدافی اسـت کـه قـرآن کریـم و نیـز پیامبـران در طول تاریـخ نبـوت، آنها را ترسـیم کردنـد و وسـیله ی آن، انذار اسـت. «لیکـون للعالمیـن نذیـرا»فرقان(۱)، «ان انـذر قومک»نوح(۱)، «انذرهم یوم الحسـرة»مریم(۳۹)؛ انـذار و ترسـاندن. مـا در موضع کسـی که میخواهـد میراث فخیـم علمای دیـن در طول این هزار سـال را حفظ کنـد و هدایت مـردم را اسـتمرار بدهد، بایـد به منقلـب کردن دل ها، روشـن کـردن ذهن ها ،تصحیـح مسـیرها و جهت گیری هـا، خالـص کـردن عمل هـا و تحـول درونـی مـردم به یـک مؤمـن واقعی بـا اخلاق حقیقی اسـلامی، همـت بگماریـم. ایـن، وظیفه ی اصلـی ماسـت. این، همـان انذار اسـت. ایـن مقصود بـزرگ، به وسـیله ی انـذار انجـام میگیرد.
📚بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه ی قم؛ ۶۹
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
کتاب "بدان ایدک الله"
(نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب)
#فصل_دوم
#شئون_ووظایف_طلبگی
🔻عنوان:۹۵) ۳٫۴. دنبال کردن فکر وحدت دین و سیاست در تفقه و در عمل
فکر وحدت دین و سیاست را، هم در تفقه و هم در عمل دنبال بکنید. آقایان بدانند که فکر جدایی دین و سیاست، به عنوان یک آفت، بکلی ریشه کن نشده است. متأسفانه هنوز در حوزه ها کسانی هستند که خیال میکنند حوزه باید به کار خودش مشغول بشود، اهل سیاست و اهل اداره ی کشور هم مشغول کار خودشان باشند؛ حداکثر اینکه باهم مخالفتی نداشته باشند! اما اینکه دین در خدمت اداره ی زندگی مردم باشد و سیاست از دین تغذيه بکند، هنوز در بعضی از اذهان درست جا نیفتاده است. ما بایستی این فکر را در حوزه ریشه دار کنیم؛ به این شکل که هم فقاهت را این طور قرار بدهیم؛ و هم در عمل این گونه باشیم. یعنی چه؟ یعنی استنباط فقهی، بر اساس فقه اداره ی نظام باشد؛ نه فقه اداره ی فرد. فقه ما از طهارت تا دیات، باید ناظر به اداره یک کشور، اداره یک جامعه و اداره ی یک نظام باشد. شما حتی در باب طهارت هم که راجع به ماء مطلق یا فرضاً ماء الحمام فکر میکنید، باید توجه داشته باشید که این در یک جا از اداره ی و زندگی این جامعه تأثیری خواهد داشت تا برسد به ابواب معاملات ابواب احکام عامه و احوال شخصی و بقیه ی ابوابی که وجود دارد. بایستی همه ی اینها را به عنوان جزئی از مجموعه ی اداره یک کشور استنباط بکنیم این در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهی تغییرات ژرفی را به وجود خواهد آورد.
در عمل هم باید این گونه باشیم. باید طلاب را برای نیازهای جامعه تربیت کنند. این جامعه احتیاج به قاضی دارد. باید دستگاهی در قم طلاب را به سمت تربیت قاضی سوق بدهد. این طور نباشد که تربیت قاضی را هم حوزه به عهده ی دیگری واگذار بکند. جایی در حوزه باشد که طلاب را برای حضور در دستگاه های گوناگون اداری کشور مثل سازمانهای عقیدتی، سیاسی و ادارات مختلفی که احتیاج دارند سوق دهد. جایی باشد که اشخاص و جمعی را به سمت پیدا کردن مسائل مهم که نظام به آنها نیاز دارد سوق دهد.
ما امروز در باب اداره ی کشور به مسائلی برخورد میکنیم که مشکلات و معضلات دینی و فقهی ماست؛ ما پاسخ اینها را میخواهیم، اما کسی جوابگو نیست. باید خودمان بنشینیم، یا آقایی را ببینیم و از او بخواهیم، یا فرضاً بگوییم در کتابها بگردند و جواب این مسئله را پیدا کنند. باید دستگاهی آماده باشد و تمام مشکلات و معضلات نظام را پیش بینی کند؛ نسبت به آنها فکر کند، راه حل ارائه کند و جواب و پاسخ آماده را برای آن آماده نماید. این، جزو وظایف حوزه های علمیه است؛ لذا متعلق به اسلام است، و اسلام آن چیزی است که حوزه علمیه برای آن به وجود آمده است. البته بُعد دیگر وحدت دین و سیاست این است که حوزه های علمیه بایستی از سیاست هرگز دور نمانند. طلاب باید آگاهی سیاسی پیدا کنند. مبادا جریانهای سیاسی روز، بر ذهن طلاب در حوزه ی علمیه سبقت بگیرند. طلاب باید در فضای سیاسی حضور داشته باشند؛ بلکه جلوتر از زمان باشند و فکر سیاسی روشن داشته باشند؛ کما اینکه علمایی که فکر سیاسی روشن داشتند، مفید بودند.
ما عالم ملای محقق شجاع به درد بخوری از لحاظ شخصی را میبینیم که به خاطر نداشتن فکر سیاسی، یک جا وجودش باید مفید واقع میشده، اما مفید واقع نشده است؛ یک جا نظری داده که آن نظر برخلاف است؛ یک جا در مورد فردی تشخیصی داده، که آن تشخیص، تشخیص غلطی است و موجب اشتباهات بزرگی در این باب شده است. وقتی ما به فکر سیاسی اهمیت ندادیم، این گونه خواهد شد. عالم دین، بایستی فکر سیاسی روشن و زنده و متناسب با لحظه ی حال داشته باشد.
📚 نرم افزار حوزه و روحانیت، ص ۳۱۶ در آغاز درس خارج فقه ۱۳۷۰/۶/۳۱
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
🔹پرسش و پاسخ
(#درمحضر_علّامه_طباطبائی_قدس_سره)
❓س ٢٥۱-آیا قبل از رد شمس ، خطاب (اقض )(قضا کن ) متوجه آن حضرت بوده است ؟
✅ ج -( اقض مافات )متوجه آن حضرت نبوده ؛ زیرا خود شارع مقدس و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در کنار آن حضرت بود، آن روز براي حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام عصر داشت ، لذا خطاب (اقض ) متوجه آن حضرت نبوده است .
📚۶۶۵ پرسش و پاسخ (درمحضر علّامه طباطبائی قدس سره)
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
#حوزه_و_روحانیت ۱۲۶
رهبر معظم انقلاب :
🔻اگر مـردم متحول شـدند، دنیـا متحـول خواهد شـد. اگر مـردم از تحـول عمیق برخـوردار شـدند، ایـن حرکت تا ابـد ادامه پیـدا خواهـد کـرد. اگر اخلـاق مـردم، اخلـاق اسلـامی و قرآنـی شـد، تمـام وعده هـای قـرآن درباره ی این ملـت تحقق پیـدا خواهد کـرد. مـا میخواهیم ایـن راه ادامـه پیدا کنـد و ایـن حرکت تا اهـداف نهایـی و غایی پیـش بـرود. با چـه وسـیله یی؟ بـا مـردم مؤمن.
پس، باید ایـن ایمـان و این اخلـاق اسلـامی را به اعمـاق روح مـردم رسـاند و آن تحـول واقعـی که دین بـرای آن میآید - دیـن برای ایجـاد تحـول واقعی در نفـوس انسـانها و تطهیـر و تزکیه ی ایـن نفوس میآیـد - انجـام بگیرد . تلـاش ما بایـد این باشـد. بایـد از انـذار غفلـت نکنیـم. بایـد از ترسـاندن مـردم از عـذاب خـدا و آنچه کـه خداوند متعـال در دنیا و آخـرت بـرای بـدکاران وعده کـرده اسـت، غفلت نکنیـم؛ همـان طریقه و روشـی که در گذشـته انبیا و اولیـا و بـزرگان ما، بـرای مؤمـن کـردن و مؤمن نگه داشـتن مـردم انجـام میدادند.
📚بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه ی قم؛ ۶۹
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
🔹پرسش و پاسخ
(#درمحضر_علّامه_طباطبائی_قدس_سره)
❓س ٢٥۲- آیا در جریان حکمیت ، امیر مؤمنان علیه السلام تحت فشار بودند، و شمشیر در کار بود، یا به اختیار خود حضرت انجام شد؟
✅ ج - بله ، بله ، آزاد نبودند، حضرت در دست یک مشت غول بیابانی گرفتار بودند، صد و پنجاه هزار نفر شمشیر در دست می گفتند: یا باید این شخص حکم باشد، یا اینکه کشته می شوي !!!
📚۶۶۵ پرسش و پاسخ (درمحضر علّامه طباطبائی قدس سره)
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
#حوزه_و_روحانیت ۱۲۷
رهبر معظم انقلاب :
🔻به نظر مـن، امـروز انـذار ممکن تـر و عملی تر اسـت. در آیـه ی کریمه ی قـرآن، خـدای متعال بـه پیامبـر میفرماید: «لینذر مـن کان حیّـا»یس:۷۰. انسـانهای زنـده و قلوب زنـده را میشـود انـذار کرد. ایـن حیات، همـان چیزی اسـت که بـا انقلـاب و با حرکـت و با جهـاد، در یـک جامعـه به وجـود میآیـد. بعضـی از مفسـران، ذیل آیـه ی شـریفه ی «یا ایهّا الذّیـن امنـوا اسـتجیبوا للّه وللرّسـول اذا دعاکـم لمـا یحییکـم»انفال:۲۴گفته اند - شـاید روایت هـم دارد - کـه «لما یحییکـم»، یعنی جهـاد. امـروز به برکـت جهـاد عمومی مـردم، این حیات هسـت. پـس، انـذار عملی تر اسـت. اگر «مایحییکـم»، قـرآن هـم باشـد، امـروز در جامعـه ی مـا، قـرآن دارای رواج اسـت و مـردم به طور نسـبی بـا قرآن انـس دارند. ایـن انـذار، عملی تر اسـت.
ما در مسـاجد و منابـر، در مجالس قـرآن و در همـه ی اجتماعات دینـی که مـردم دارند، بایـد مردم را انـذار کنیم .بحمـداللّه حرکـت آگاهی بخشـی سیاسـی و اجتماعـی و دیـد وسـیع سیاسـی بـه مـردم دادن، از پیـش از انقلاب شـروع شـد؛ امروز هم هسـت و ادامه دارد و ادامه خواهد داشـت. در کنـار این آگاهی بخشـی، بایـد روح معنویت را در مردم بیـدار کرد. بـرای ایـن کار، مـاه رمضـان بهترین فرصت اسـت.
📚بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه ی قم؛ ۶۹
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
کتاب "بدان ایدک الله"
(نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب)
#فصل_دوم
#شئون_ووظایف_طلبگی
🔻عنوان:۹۶) به دست آوردن اعتماد به نفس از لحاظ علمی و سیاسی
" توصیه ی دیگر من به شما عزیزان این است که از لحاظ علمی و همچنین از لحاظ سیاسی، باید اعتماد به نفس کاملی را در خودتان به وجود آورید. علم شما علم بسیار با ارزشی است؛ علمی است که میتواند بسیاری از گره های زندگی بشر را باز کند. آگاهی سیاسی و موضع سیاسی شما و همچنین آگاهی فکری و مواضع فکری و اعتقادی شما باید طوری باشد که در محیط های مختلف اثر گذار باشید. این طور نباشد که طلبه ی جوان در مواجهه ی با طوفان های فکری مخالف، به خود بلرزد و احساس ضعف و وحشت کند. این عزت نفس، این اعتماد به نفس، این قدرت تکیه ی به خود را باید حتماً در خود به وجود آورید."
📚نرم افزار حوزه و روحانیت ص ،۹۷۷ در اجتماع بزرگ ،اساتید فضلا و طلاب حوزه ی علمیه ی قم در مدرسه فیضیه ۱۳۷۹/۷/۱۴
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
🔹پرسش و پاسخ
(#درمحضر_علّامه_طباطبائی_قدس_سره)
❓س۲۵۳- خطبات نهج البلاغه از حضرت امیرالمؤمنین است ، یا از کلام سید رضی رحمه الله ؟
✅ ج - امکان ندارد این لهجه و این نحو سخن گفتن از غیر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام صادر شود. از صدراسلام تاکنون علما و بزرگان دین هر کدام در اوایل کتابهاي خود، خطبه هایی ایراد نموده اند که هیچ کدام به خطبه هاي نهج البلاغه نمی رسد. لهجه نهج البلاغه بدیل ندارد، محتاج به سند هم نیست ، در برخی از موارد تک تک جملات آن برهان یقینی و استدلالی راجع به مطلبی خاص است . مثال در خطبه اول می فرماید: اول الدین معرفته ، و کمال معرفته التصدیق به ، و کمال التصدیق به توحیده ، و کمال توحیده الاخلاص له .(٩٩)(آغاز دین شناخت خدا، و کمال شناخت او تصدیق او، و کمال تصدیق او اعتقاد به یگانگی و توحید او، و کمال توحید اواخلاص و پالوده ساختن اعمال از نیت هاي غیر خدایی است)
تا اینکه می فرماید: فمن وصف الله سبحانه فقد قرنه ، و من قرنه فقد ثناه ، و من ثناه فقد جزاه ، و من جزاه فقد جهله ، و من جهله فقد اشار الیه ، و من اشار الیه فقد حده ، و من حده فقد عده ...(١٠٠) (پس هر کس خداوند سبحان را توصیف کند قطعا او را قرین چیز دیگر قرار داده است ، و هر کس او را با چیز دیگر قرین گرداند حتما او را (دو) انگاشته است ، و هر کس او را دو انگارد، مسلما او را تجزیه نموده است . و هر کس او را تجزیه کند بی گمان بدو جاهل گشته است ، و هر کس بدو جاهل گردد یقینا بدو اشاره نموده است ، و هر کس بدو اشاره کند، به طور قطع او را محدود پنداشته است ، و هر کس او را محدود انگارد، قطعا او را به شماره در آورده است.)
عبارت نهج البلاغه در میان عبارات دیگر همچون نور در میان تاریکی ها می درخشد.
در اینجا از یکی از اساتید حوزه علمیه قم نقل شد که گفته است : "خدا رحمت کند سید رضی رحمه الله را که این همه زحمت کشیده ، ولی خوب بود خطبه هاي آن را با سند نقل می کرد، تا معلوم شود کدام سندش صحیح و قابل اعتماد است ، و کدام غیر صحیح ، زیرا تمام نهج البلاغه کلام حضرت امیرالمؤ منین نیست !!!) همچنین نقل شد که آن استاد درباره معناي فرمایش حضرت که می فرماید: سلونی قبل ان تفقدونی ، فلانا بطرق السماء اعلم منی بطرق الارض (١٠١): (پیش از آنکه مرا از دست بدهید، از من بپرسید؛ زیرا من به راه هاي آسمان از راه هاي زمین آگاه ترم ). گفته بود: (این کلام حضرت از قبیل مبالغه است ، مانند پدري که به پسر خود بگوید: هر چه بخواهی براي تو فراهم می کنم .)"
حضرت استاد عالمه طباطبائی قدس سره در پاسخ سخنان او، فقط این آیه شریفه را قرائت نمود: و من لم یجعل الله له نورا، فماله من نور. (نور: ٤٠) و هر کس که خداوند براي او نور قرار نداده باشد، نوري براي او نخواهد بود.
📚۶۶۵ پرسش و پاسخ (درمحضر علّامه طباطبائی قدس سره)
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
🌹حرف خودمونی
ما پای تصمیم نظام در وضعیت سوریه هستیم...
این نظام همون نظام چند سال پیشه که داعش رو نابود کرد...
✍ م.حوزه آنلاین
#شرح_حال_آيت_الله_قاضى ۲۳
... نيز استاد مىفرمود: استاد، در مقام اين كه تهىدستى به نفع بشر است، مىفرمود:
انسان وقتى به خزينه مىرود و لنگ خود را هم باز مىكند و كنار مىگذارد، براى او بهترين وقت است كه از هر چه دارد، جدا مىشود، شما نمىفهميد، ولى من آن را مىفهمم!
يكى از شاگردان ايشان نقل مىكرد كه: استاد مىفرمود: ما در تبريز درويشى داشتيم، سالها بود در معابر، ذكرش اين بود: «وى جويم وى جويم وى جويم»، پس از مدتى ديديم ذكرش عوض شده و مىگويد: «خود جويم خود جويم خود جويم»، معلوم شد وى را جسته، مىگردد خود را بيابد. و در سن پنجاه سالگى، كمكم درى به رويش باز شد.
📚رسائل عرفانی حضرت آیتالله سعادت پرور ، شرح حال آیت الله قاضی رحمهالله
عضوشوید 👈حوزه آنلاین
#حوزه_و_روحانیت ۱۲۸
رهبر معظم انقلاب :
🔻بی اعتنایی به زخارف دنیا، شرط نفوذ کلام روحانیون
البته بـرادران عزیـز! از خودمـان هم باید شـروع کنیم. مـردم به عمـل ما نـگاه میکننـد. روحانی، آن وقتی سـخن نافذ خواهد داشـت کـه عملاً نشـان بدهـد بـه زخـارف دنیـا بی اعتناسـت و آن حرصی کـه بر دل هـای دنیـاداران و دنیامداران حاکم اسـت، بـر او حاکم نیسـت. ایـن را باید بـه مردم نشـان بدهیـم. روحانیت، در سـایه ی پارسـایی بود که ایـن حیثیـت و آبـرو را پیدا کـرد. ایـن پارسـایی و بی اعتنایـی به دنیـا و به زخـارف، بایـد حفظ شـود. البته بی اعتنایـی، بـا برخـورداری در حـد متوسـط، منافاتی نـدارد. دنبـال دنیـا دویدن، هـر چیـزی را کـه از جلوه های زندگـی مرفـه و راحـت و خـوب و اشـرافی و متجملانـه اسـت، خواسـتن و بـه دنبـال آن بـودن و بـرای آن تلاش کردن - کـه اهل دنیـا، لحظه بـه لحظـه ی عمرشـان در دنبـال این چیزهاسـت - دون شـأن اهـل علـم و روحانی اسـت. مردم باید ایـن را از مـا ببیننـد و احسـاس کنند.
📚بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه ی قم؛ ۶۹
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
کتاب "بدان ایدک الله"
(نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب)
#فصل_دوم
#شئون_ووظایف_طلبگی
🔻عنوان:۹۷) ۵/۴.حضور در صحنه در کنار تحصیل و تهذیب
" طلاب عزیز و فضلای جوان، نباید حتی برای یک لحظه، حضور در میدانهای گوناگون را فراموش کنند. این حضور، با درس خواندن منافات ندارد؛ بلکه مؤید درس خواندن است. همان طور که امام بزرگوار در پیام فراموش نشدنی خود فرمودند، فضلا و جوان هایی که تفقه را در میدان های خودش فرا گرفتند و منذر قوم خود شدند و میدان جنگ را میدان آزمایش نفس و تکامل معنوی خویش قرار دادند و پیش رفتند، این میدانها را رها نکنند. امروز هم خطوط و میدان ها و صحنه های نظامی و غیر نظامی و فرهنگی، محتاج حضور فعال شماست. مدرسان معظم و محترم و اساتید حوزه ی علمیه ی قم و سایر حوزه ها، طلاب را به سمت هدف های انقلابی و اسلامی سوق بدهند."
📚نرم افزار حوزه و روحانیت ص ۲۰۶ در دیدار با جمع کثیری از علما، مدرسان، فضلا و طلاب حوزه ی علمیه قم و مدارس علمیه ی تهران ۱۳۶۸/۱۲/۲
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
🔹پرسش و پاسخ
(#درمحضر_علّامه_طباطبائی_قدس_سره)
❓س٢٥۴ آیا حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ، (عمر)را در نهج البلاغه (١٠٢) مدح نموده است ؟
✅ ج - لفظ (عمر) نیست ؛ تعبیر به (فلان ) است شاید منظور از آن یکی از عمال حضرت باشد.
📚۶۶۵ پرسش و پاسخ (درمحضر علّامه طباطبائی قدس سره)
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
#حوزه_و_روحانیت ۱۲۹
رهبر معظم انقلاب :
🔻لزوم آمادگی برای ایفای بهتر مسئولیت روحانیت
بـرادران عزیز! امـروز فرصت عظیمـی در اختیـار روحانیت اسـت. در طـول تاریـخ، بعد از زمـان رسـول اکرم (صلّ اللّه علیه واله وسـلّم) تـا امـروز، هیچ وقـت چنیـن فرصتـی در اختیـار دعـات دین نبـوده اسـت. دعـوت کنندگان دیـن، چه زمانـی چنین فرصـتِ به ایـن مغتنمـی را در اختیار داشـته اند؟ فرصـت عظیم و عزیزی اسـت. مـا امروز به عنوان مبلّغـان دیـن، باید بتوانیـم یک نقـش کارآمـد و ماندگار ایفـا کنیم. خـدای متعـال از ما سـؤال میکند و این وظیفه ی ماسـت و بایـد خودمـان را آمـاده کنیم.
📚بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه ی قم؛ ۶۹
عضو شوید 👈حوزه آنلاین
کتاب "بدان ایدک الله"
(نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب)
#فصل_دوم
#شئون_ووظایف_طلبگی
🔻عنوان:۹۸)۴٫۶. پرهیز از افراط و تفریط در حرکات انقلابی
"یک نکته هم خطاب به جوانان پرشور و انقلابی حوزه است، که متن حوزه غالباً همین جوان های پرشور و طلاب انقلابی هستند. عزیزان من! آینده مال شماهاست، امید آینده ی کشور شماها هستید؛ باید خیلی مراقبت کنید. درست است که جوان طلبه ی انقلابی اهل عمل است، اهل فعالیت است، اهل تسویف و امروز به فردا انداختن کار نیست، اما باید مراقب باشد؛ مبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی گری به او بزنند. از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. جوان های انقلابی بدانند؛ همان طور که کناره گیری و سکوت و بی تفاوتی ضربه میزند، زیاده روی هم ضربه میزند؛ مراقب باشید زیاده روی نشود. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی از مقدسات حوزه، به بعضی از بزرگان حوزه، به بعضی از مراجع یک وقتی مثلاً اهانتی شده باشد، درست باشد، بدانید این قطعاً انحراف است این خطاست اقتضای ،انقلابی گری این ها نیست انقلابی باید بصير ،باشد باید بینا باشد، باید پیچیدگی های شرایط زمانه را درک کند. مسئله این جور ساده نیست که یکی را رد کنیم یکی را اثبات کنیم یکی را قبول کنیم این جوری نمیشود باید دقیق باشید باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید باید از طعن و دق دیگران هم روگردان نشوید، اما باید خامی هم نکنید؛ مراقب باشید. مأیوس نشوید، در صحنه بمانید؛ اما دقت کنید و مواظب باشید رفتار بعضی از کسانی که به نظر شما جای اعتراض دارد شما را عصبانی نکند شما را از کوره در نبرد رفتار منطقی و عقلایی یک چیز لازمی است.
هم من شما عزیزان را در زمینه ی مسائل سیاسی به دو چیز که گاهی با
اشتباه میشود دعوت میکنم؛ یکی این است که همچنان که بزرگان گفتند و می گویند و توصیه میکنند غیرت ،دینی لازم است. نباید بگذارید غیرت دینی از مجموعه ی حوزه علمیه و آحاد آن سلب شود. دوم اینکه از لحاظ سیاسی عصبی نشوید اینها با همدیگر نبایستی اشتباه بشود. بعضی کسان دوست میدارند حوزه ی علمیه را عصبی و آشفته و دچار کارهای بی رویه ی سیاسی مشاهده کنند توصیه ی من این است که نگذارید حضور سیاسی، سخن سیاسی موضع ،سیاسی بسیار خوب و لازم است و در مواردی مقتضای غیرت دینی هم هست؛ اما حرکات بی رویه، حرکات عصبی، حرکاتی که اگر پای صحبت به میان بیاید، نمیتوانید از آن دفاع کنید؛ این نه این دو را با هم تفاوت بگذارید مرز بین این دو را همیشه در نظر داشته باشید."
📚نرم افزار حوزه و روحانیت ص ۱۳۹۸ در دیدار طلاب فضلا و اساتید حوزه ی علمیه ی قم ۱۳۸۹/۷/۲۹ (۱۳) ذی القعده (۱۳۳۱ ۱۰۹ از ۱۶۳ نرم افزار حوزه و روحانیت، ص ۹۷۷ در اجتماع بزرگ ،اساتید فضلا و طلاب حوزه ی علمیه ی قم در مدرسه فيضيه ۱۳۷۹/۷/۱۴
عضو شوید 👈حوزه آنلاین