💠💠تدبر در قرآن💠💠
🌹اعتماد به شیاطین،آنهم شیطان اکبر؛ وکسی که با اصل وجود شما مخالف است، خطای بزرگی است
[سوره النور (24): آيه 39]
وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً حَتَّى إِذا جاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً (39)
اعمال كسانى كه كافر شدند همچون سرابى در بيابان است كه تشنه آن را آب مىپندارد، (امّا) همين كه به سراغ آن آمد آن را چيزى نيافت.
❎نكته ها:
كلمه «قيعة» به معناى زمين مسطح و بزرگ است و «ظمآن» كسى را مىگويند كه عطشش زياد باشد. كلمه «وفى» به معناى پاداش و كيفر كامل و بدون كم و كاست است.
🌹پيامها
1⃣ شرط قبولى عمل، داشتن ايمان است و سعادت انسان نيز در گرو ايمان است.«وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ» (كفر سبب حبط و پوچى عمل است)
2⃣ اعمال كفّار فريبنده است. «كَسَرابٍ» ... به انگيزهها بنگريد، نه به جلوهها و ظاهر تلاشها.
3⃣ قيامت، روزِ بُروز حقايق است. «لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً وَ وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ»
4⃣ سعادتخواهى، در فطرت همه انسانها وجود دارد و انگيزهى تمام حركتها رسيدن به خير است لكن تفاوت در واقعبينى و خيالگرايى است.
🌹🌹بیانات امام خامنه ای در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
خب، این نقش امید و توکّل به خدای متعال است که رزق لایُحتسب به دنبال میآورد؛ این کجا است؟ آنوقتی که انسان در ذیل توکّل به خدا و امید به خدای متعال، عقلانیّت را به کار ببرد. اگر عکس شد، نه؛ اگر چنانچه ما خواستیم عقلانیّت را در سایهی اعتماد به شیطانها به کار بگیریم، آنجا جور دیگری خواهد شد. آیهی قرآن در سورهی مبارکهی نور میفرماید که «اَعمالُهُم کَسَرابٍ بِقیعَةٍ یَحسَبُهُ الظَّمئانُ مآءً»؛ مثل سراب، انسان تشنه، زمین خشک را از دور [شبیه] آب میبیند؛ بعد که نزدیک میشود، میبیند «لَم یَجِدهُ شَیئًا وَ وَجَدَ اللهَ عِندَه»، میبیند هیچ چیز نیست. امید بستن به شیطانها این است؛ امید بستن به قدرتهای مادّی و شیطانی این است. عقلانیّت و تدبیر و کارکرد عاقلانه در مسائل مختلف -در دیپلماسی، در مسائل کشوری، در ادارهی داخل کشور، در تجهیزات، در علم، در صنعت و در غیره- کار لازمی است، امّا اعتماد به شیاطین، اعتماد به آن کسی که با اصل وجود شما مخالف است، خطای بزرگی است. به آن قدرتی که اصل وجود جمهوری اسلامی را، اصل قدرت گرفتن اسلام را نمیتواند تحمّل بکند و نمیتواند بپذیرد، نمیشود اعتماد کرد؛ به او نمیشود امید داشت؛ کَسَرابٍ بِقیعَةٍ یَحسَبُهُ الظَّمئانُ ماءً، این همان سراب است؛ به خدا اگر توکّل کردید، رزق لایُحتسب وجود دارد؛ به شیطان اگر اعتماد کردیم، «کَسَرابٍ بِقیعَةٍ یَحسَبُهُ الظَّمئانُ ماءً» است؛ این حرفی است که یکایک من و شما بایستی همیشه در ذهنمان باشد؛ یکایک ملّت ایران باید در ذهنشان باشد. تلاش کنید، کار کنید، ابتکار به خرج بدهید، نیروی حقیقی خداداد خودتان را به صحنه بیاورید، به میدان بیاورید، با توکّل به خدا، با امید به کمک الهی، آنوقت خدا کمک خواهد کرد. امّا اگر چنانچه نشستید به انتظار اینکه شیطان -آن هم شیطان اکبر- بیاید کمک کند، آنوقت همان «کَسَرابٍ بِقیعَةٍ یَحسَبُهُ الظَّمئانُ ماءً» خواهد بود، خیری از او به ما نمیرسد.💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠💠تدبر در قرآن💠💠
🌹🌹قرآن تنها نسخه شفابخش و فرشته نجات
[سوره المائدة (5): آيه 16]
قَدْ جَاءَكُم مِّنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتَابٌ مُّبِين @يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْدِيهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (16)
خداوند به وسيله ى قرآن كسانى را كه بدنبال رضاى الهىاند، به راههاى امن و عافيت هدايت مىكند، و آنان را با خواست خود از تاريكىها به روشنايى درمىآورد، و به راه راست هدايت مىكند.
🌹نكته ها:
1- «سُبُلَ السَّلامِ»، شامل راههاى سلامت فرد و جامعه، خانواده و نسل، فكر، روح و ناموس و ... مىشود.
🌹🌹پيامها:
1- كسانى قابل هدايتند كه در پى تحصيل رضاى حقّ باشند، نه دنبال مقام و مال و هواى نفس و انتقام. «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ»
2- انسان، خود زمينهساز هدايت خويش است. «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ»
3- راه حقّ يكى و راههاى باطل (شرك، كفر، نفاق و تفرقه و ...) متعدّد است.
4- هدف، يكى است ولى راههاى رسيدن به آن متعدّد است. «سُبُلَ السَّلامِ»
5- مكتب وحى، سلامت و سعادت فرد و جامعه و روح و جسم را تضمين كرده است. «سُبُلَ السَّلامِ»
6- «سُبُلَ السَّلامِ» به «صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» منتهى مىشود، و همهى كسانى كه با انجام تكاليف گوناگون در شرايط مختلف، در پى كسب رضاى خداوند مىباشند، به صراط مستقيم مىرسند. «يَهْدِي») ... ( «سُبُلَ السَّلامِ») ... ( «يَهْدِيهِمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
7- قرآن، داروى شفابخش همه ظلمات است. تاريكىهاى جهل، شرك، تفرقه، توحّش، شبهات، شهوات، خرافات، جنايات و اضطرابها را به نور علم، توحيد، وحدت، تمدن، يقين، حقّ، صفا و آرامش تبديل مىكند. «يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»
🌹🌹امام خامنه ای در آغاز هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی۱۳۷۶/۰۹/۱۸
جهان از لحاظ دانش و فناوری و ابزار و سرعت و سهولت، بهکلّی با گذشته تفاوت کرده، ولی دردهای مزمن و کهنه بشر، همچنان پابرجاست و گرفتاریهای عمده، همان است که بود. لیبرالیسم غربی و کمونیسم و سوسیالیسم و غیره، همه امتحان خود را داده و ناتوانی خود را ثابت کردهاند. امروز هم مانند گذشته، اسلام تنها نسخه شفابخش و فرشته نجات است. امروز هم مانند هزار و چهارصد سال پیش، این ندا طنین افکن است: «قد جائکم من اللَّه نورٌ و کتابٌ مبین. یهدی به اللَّه من اتبّع رضوانه سُبُل السّلام و یخرجهم من الظلمات الی النّور باذنه و یهدیهم الی صراط مستقیم(۱)». مهم آن است که چهره بی پیرایه اسلام، دیده و شناخته شود.
🌹🌹بیانات در دیدار مسئولان نظام در روز عید مبعث ۱۳۸۹/۰۴/۱۹
بعثت پیغمبر اکرم از سوی پروردگار عالم به وجود آمد و فلاح بشریت را به او وعده و مژده داد؛ «بشیرا و نذیرا». بشارت، در درجهی اول، بشارت به همین زندگی آرام، زندگی همراه با عدالت، زندگی متناسب با ساخت بشر است. البته دنبال این هم، بشارت ثواب الهی است که مربوط به زندگی دائم انسان است. لذا بعثت پیغمبر در واقع بعثت رحمت است. با این بعثت، رحمت الهی شامل حال بندگان خدا شد؛ این راه، جلوی انسانها باز شد؛ عدالت را مطرح کرد، امنیت و سلامت را مطرح کرد؛ «قد جائکم من اللَّه نور و کتاب مبین. یهدی به اللَّه من اتّبع رضوانه سبل السّلام و یخرجهم من الظّلمات الی النّور». با این دستورها، با این تعالیم، پیغمبر اکرم راههای سلامت را، راههای امنیت را به انسانها نشان داد. این سبل سلام - راههای امان، راههای آرامش، راههای امنیت - مربوط به همهی محیطهائی است که برای انسان اهمیت دارد؛ از محیط درونىِ قلبی انسان بگیرید تا محیط جامعه، محیط خانواده، محیط کسب و کار، محیط زندگی جمعی، تا محیط بینالمللی. این آن چیزی است که اسلام به دنبال آن است.
💠💠تدبر در قران💠💠
🌹🌹مسلمانان با داشتن قرآن عظیم چرا به دست سلطه گران نگاه می کنند؟!
[سوره الحجر (15): آيه 87]
وَ لَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ (87) لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُم
و همانا ما به تو سبع المثانى (سوره حمد) و قرآن بزرگ داديم. اى پيامبر! به آنچه كه ما با آن گروههاى از كفّار را كامياب كردهايم، چشم مدوز
🌹🌹🌹نكتهها:
1- نهى خداوند، به معناى هشدار است كه ديگر مؤمنان چشم به دنياى كفّار ندوزند.
2- مراد از «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي»، سوره حمد مىباشد. زيرا اين سوره در هر نماز دو بار خوانده مىشود
3- یا مراد از «الْمَثانِي» خود قرآن است، «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي» به معناى هفت آيه از قرآن است،
🌹🌹🌹پيامها:
1- سوره حمد معادل قرآن است با آنكه عدد آيات آن هفت مىباشد. «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ»
2- در برابر امكانات ديگران، بر توانايىها و امكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن دارى، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنياى كفّار دل نبند، «لا تَمُدَّنَّ» ...
3- به نعمتهاى دنيوى خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ»
4- خيره شدن سبب علاقه و دلبستگى مىشود. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ»
5- كسى مىتواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ»
🌹درس امروز قرآن :
وقتی مسلمانان کتاب با این ارزش و عظمت و دستورالعمل برای سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت دارند چرا چشمشان به دست بیگانگان و نظامهای سلطه گر باشد؟!
🌾🌾درمحضر استاد🌾🌾
💠اصرار بر دعا در آموزه های دینی
در روايات اهلبیت علیهمالسلام،
اصرار بر دعا مدح و ستایششده است. امام باقر علیهالسلام میفرماید: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ»؛ «بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آنکه حاجتش را برآورد». (1)
پس اصرار بر دعا هم مطلوب است و هم باعث اجابت دعا میشود.
توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا بهتنهایی براي اجابت دعا کافي نبوده و بايد شرایط ديگري نيز رعايت و موانع اجابت رفع گردد.
اصرار بر دعا با اصرار بر اجابت آن متفاوت است.
مثلاً يک کسي که صاحب فرزند نمیشود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند؛ و از اينکه بهظاهر، اين دعا برآورده نمیشود بیتابی نکند و ناامید از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد چراکه ممکن است اجابت اين مسئله به صلاحش نباشد.
نتيجه اينکه: اصرار بر دعا انسان را به اجابت آن نزدیکتر میکند و البته اين اجابت شرایطی دارد که بايد مراعات شود؛ ازجمله: تلاش و کوشش، به صلاح فرد نبودن، نبود مانع (مانند گناه).
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 475
@javadheidari110
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💥 خدای متعال، متناسب با ظرفیّتِ هر کس، زمینهٔ رُشدی برای او فراهم کرده است.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«اگر انسان دنبال تکلیف خدا بگردد و آنجا که تکلیف میآید بایستد و عمل کند، همهٔ رشدها را خداوند برای او رقم میزند. اما اگر با تدبیر خود دنبال رشد خودش باشد، به هیچکُجا نمیرسد!
👈خدای متعال، متناسب با شخص و ظرفیّتِ هر کس، زمینهٔ رشدی برای او فراهم کرده است و زمینهٔ رشدش، انجام تکلیفی است که متوجه اوست؛ برای مثال، انسان که مادری مریض دارد، میفهمد که باید وقتش را برای او بگذارد؛ اما اگر برود کار دیگری انجام دهد، رشدش در آن کار نیست!
تمام تلاش شیطان این است انسان را از آن نقطهٔ حرکت، به مسیر دیگری بکشاند! ممکن است نقطهٔ حرکتِ ما، با نقطهٔ حرکتِ فرد دیگر، متفاوت باشد؛ اما شیطان ما را فریب میدهد و میگوید: ببین که فلانی چطور به کمال رسید! تو هم همان مسیر را برو!
[مثلاً] رشد حضرت یوسف(ع) در یک امتحان خاصی است و رشد حضرت موسی(ع) در امتحان دیگری است.
نمیشود که حضرت موسی(ع) رشد خودش را در امتحان حضرت یوسف(ع) دنبال کند. حضرت موسی(ع) باید از امتحان خودش موفق بیرون بیاید. رشد حضرت موسی(ع) در زندانرفتن نیست.»
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
💠💠تدبر در قرآن💠💠
🌹قرآن، ذكر است، مايه تذكّر و توجّه انسان و دور نمودن او از غفلت و نسيان
[سوره النحل (16): آيه 44]
بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (44)
(ما پيامبران پيش از تو را) همراه با معجزات و كتب (آسمانى فرستاديم) و به سوى تو ذكر (قرآن) را فرو فرستاديم، تا براى مردم آنچه را كه برايشان نازل شده روشن بيان كنى و شايد بيانديشند.
🌹🌹🌹پيامها
1- پيامبران هم معجزه داشتهاند، هم كتاب، تا مردم در تشخيص حقّ و باطل دچار اشتباه نشوند. «بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ»
2- پيامبران همراه دلايل عقلى «بينه» و نقلى «زبر» بودهاند. «بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ»
3- گرچه قرآن بر شخص پيامبر نازل شده، امّا مخاطب آن همهى مردماند. «أَنْزَلْنا إِلَيْكَ ... ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»
4- قرآن، نياز به بيانِ پيامبر دارد. لذا جدا كردن قرآن از سنّت و روايات جايز نيست. «لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ»
5- وظيفه پيامبر، بيان قرآن و وظيفهى مردم، پذيرش آن بر اساس فكر و انديشه است. «لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ... يَتَفَكَّرُونَ»
6- قرآن، ذكر است، مايه تذكّر و توجّه انسان و دور نمودن او از غفلت و نسيان.«أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ»
🌹🌹بیانات در دیدار شرکتکنندگان در مسابقات بینالمللی قرآن۱۳۹۷/۰۲/۰۶
امروز ما به قرآن احتیاج داریم؛ راه صحیح زندگی جوامع اسلامی و امّت اسلامی، عمل به قرآن است؛ در یک روایتی میفرماید: اِنَّ هٰذَا القُرآنَ حَبلُ الله -اینکه در قرآن دارد که «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا»؛ این حبلالله، همین قرآن است- وَ هُوَ النُّورُ المُبین؛ خاصیّت نور چیست؟ نور فضا را روشن میکند، راه را به انسان نشان میدهد، انسان قدرت بینایی پیدا میکند، بصیرت پیدا میکند؛ نور که نبود، چشم هم به کار نمیآید و فایدهای ندارد، چون جایی را نمیبیند. ما دارای عقل هستیم، دارای تواناییهای گوناگون هستیم، دارای قدرت فکری هستیم، امّا اگر نور نباشد، اینها نمیتواند به ما کمک کند؛ نور لازم است. این نور، قرآن است؛ و الشِّفاءُ النّافِع؛ [ما] مریضیم، بیماری داریم. عقبماندگی کشورهای اسلامی را ببینید؛ تسلّط کفّار بر بسیاری از کشورهای اسلامی را ملاحظه کنید؛ اینکه رئیسجمهور آمریکا با کمال وقاحت میایستد آنجا و میگوید اگر ما نباشیم، بعضی از این کشورهای عربی یک هفته هم نمیتوانند خودشان را حفظ کنند، این تذلیل مسلمانها است؛ این بهخاطر این است که این بیماری است، از این بیماری ذلّت هیچ بیماریای بالاتر و بدتر نیست.
این ذلّت است، این بهخاطر عدم تمسّک به قرآن است، بهخاطر این است که ما این شفا را از دست دادهایم، این درمان را از دست دادهایم. «عِصمَةٌ لِمَن تَمَسَّکَ بِهِ وَ نَجاةٌ لِمَن تَبِعَه» واقعیّت است؛ قرآن این است. ما امروز [به قرآن] احتیاج داریم؛ هم در زندگی شخصیمان به قرآن احتیاج داریم، هم در زندگی اجتماعی، هم در سیاستمان، هم در سلوک حکومتی خودمان. قرآن به ما درس میدهد؛
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🌾🌾در محضر استاد🌾🌾
آیا اسلام نظریه تکامل انواع داروین را میپذیرد ؟
..........................................................................................................
✍️ پاسخ:
اولا: داروینیسم، هنوز به اثبات علمی نرسیده و در حد فرضیه هست، مخالفت بسیاری از دانشمندان در جهان غرب مخصوصا در حوزه ژنتیک(1) ، مؤید این مطلب می باش لذا اصلاً معنا و مفهومی ندارد که ما یک «فرضیه»ی اثبات نشده را یک دست آورد علمی فرض کنیم و سپس بدین بپردازیم که آیا با معارف اسلامی منافات دارد یا ندارد؟
ثانیا : اگر بنا را بر صحت این فرضیه بگذاریم آیا مخالفتی با اعتقاد به خدا خواهد داشت؟ جواب منفی است .
**خود داروین از معتقدین به خدا بوده و با این عقیده از دنیا رفته است .
** این فرضیه در مورد چگونگی تکامل تدریجی موجودات صحبت میکند اما اینکه :«چه کسی این خلقت و تحولات را به وجود آورد ؟، چه کسی این مراحل را ربوبیت کرد و چرا؟ ارتباطی با این فرضیه ندارد .
نکته سوم : قرآن کریم این فرضیه را در مورد انسان کنونی بههیچوجه نمیپذیرد.
پروردگار عالم در قران کریم میفرماید : يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً ..(2)
اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! همان كسى كه همه شمارا از يك انسان آفريد؛ و همسر او را (نيز) از جنس او خلق كرد؛ و از آن دو، مردان وزنان فراوانى (درروی زمين) منتشر ساخت...
** قرآن ،حضرت آدم و حوا را بهعنوان اولینهای نسل کنونی بشر معرفی میکند و آدم را ، عاقل ، عابد و دارای مقام نبوت معرفی میکند.
نکته چهارم : اگر منظور داروین از انسان ، نسلهای قبل از حضرت آدم باشد ، فرضیه او قابلبررسی هست ولی بعید به نظر میرسد ظاهر فرضیه داروین چنین باشد .
پینوشت:
1. لیست تعداد زیادی از دانشمندان مخالف فرضیه داروین، https://goo.gl/zAKuUn
2. سوره نساء/1
@javadheidari110
الهی لا تودبنی بعقوبتک...
پیامبر رحمت(ص):«در ماه رمضان چون شب جمعه و روز جمعه شود،در هر ساعتى هزار هزار نفر از آتش دوزخ رها میشوند،که هریک مستوجب عذاب بوده اند»
پس بیایید جان های خود را در مسیر نسیم رحمت الهی قرار دهیم، و در ماه میهمانی خدا بر سفره نورانی دعای ابوحمزه امام سجاد(ع) میهمان شویم.
وعده ما:شب جمعه، ساعت12، مسجد دانشگاه اصفهان.
به دوستان و خانواده ها هم اطلاع رسانی بفرمایید.
💠💠تدبر در قرآن💠💠
🌹جامعه ای که دور از قرآن باشد جز اظطراب چیزی نصیبش نمی شود
[سوره طه (20): آيات 124 تا 125]
وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً (124)
و هر كس از ياد من روى گرداند، پس همانا براى او زندگى تنگ و سختى خواهد بود
🌹پيامها:
1- منظور از ذکر قرآن است«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ »
2- دورى از قرآن چه در زندگی فردی چه جمعی مايه اضطراب، حيرت و حسرت است، هر چند ثروتمند باشد. «مَنْ أَعْرَضَ» ...
3- زندگى آرام و شيرين، فقط در پرتو ياد و ذكر خداست. «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي»
🌹امام خامنه ای در جلسه بیست و ششم تفسیر سوره بقره ۱۳۷۱/۰۲/۲۳
کسانی که از راه انبیاء تبعیت بکنند دنیای خوبی هم خواهند داشت و کسانی که از راه انبیاء تبعیت نکنند دنیایشان هم دنیای بدی خواهد بود: و من اعرض عن ذکری فانّ له معیشتاً ضنکاً زندگی هم برای آنها زندگیی سخت و تنگی خواهد شد
انسان علاوه بر این نیازها یک نیاز فطری دیگری هم دارد که آن نیاز آرامش قلب و طمأنینه است که جز با توجه بخدا و جز با کار برای خدا تأمین نخواهد شد. آن کسی که از نعمت و عیش دنیوی برخوردار است. این، آن اطمینان و آرامش و سکینهی روحی را ندارد، لذا هر لحظه برای او از دست دادن این نعمت یک دلهره است و هر لحظهای از عمر خود را که از دست میدهد. یک خسارت و یک حسرت است، چون این چیزی را که دارد از دست میدهد به جای آن هیچ چیزی در دست او نخواهد بود. این انسانی که از زندگی خوش و عیش و نوش و راحتی برخوردار است بطور دائم یک حزنی گریبانگیر اوست
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🌾🌾در محضر استاد🌾🌾
رمضان فرصتی ویژه برای تقویت ایمان
پنج گام در جهت تقویت ایمان
گام اول : علمی : يعنى، در حد توان خود، به مطالعه و تحقيق بپردازیم. مطالعه ی کتاب پنجاه درس اصول عقاید از آیت الله مکارم شیرازی برای این امر ، مفید می باشد.
گام دوم : عملی : انجام واجبات و ترک محرمات – پروردگار عالم می فرماید : يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين/اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از صبر و نماز [در همه امور زندگى] يارى جوييد؛ زيرا خدا با صابران است.(1)
گام سوم : توسل به اهل بیت و استعانت از اولیاء الهی (علیهم السلام) . يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون/اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد! و وسيلهاى براى تقرب به او بجوئيد! و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.(2)
گام چهارم : پرهیز از گناه . قران کریم سرانجام افرادی را که مرتکب اعمال بد می شوند چنین توصیف می کند: ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن/سپس سرانجام كسانى كه اعمال بد مرتكب شدند به جايى رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و آن را به مسخره گرفتند(3)
گام پنجم : گفتن بعضی از اذکار و ادعیه . حضرات معصومین علیهم السلام برای تقویت ایمان و حفظ ایمان دعاهایی را به اصحاب آموختند از جمله : «يا اللَّه يا رحمان يا رحيم يا مقلّب القلوب ثبّت قلبي على دينك»(4)
پی نوشت :
1. بقره/153
2. مايده/35
3. روم/10
4. كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص: 352
@javadheidari110
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢
اعلام برنامه امتحان پایان ترم حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان به شرح زیر میباشد:
✅نظام معارض استاد حجةالاسلام سهیلی:جزوه درحداقل پنج صفحه یا تبین یکی از مکاتب غربی ارائه شده در کلاس برمبنای اومانیسم.
✅نظام معارض استاد حجةالاسلام صباغی:امتحان از مباحث ارائه شده سر کلاس.(نبوت وولایت از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی )فردا ساعت 10:30
✅درس رسالت الهی استاد حجةالاسلام قاسمی:ارائه تحقیق (جزییات متعاقباً اعلام میشود).
✅درس رسالت الهی استاد حجةالاسلام کثیری:نمره پایان ترم براساس فعالیت کلاسی وحضور در کلاس.
✅رسالت الهی استاد مقیمی:متعاقباً اعلام خواهد شد.
✅جهاد اکبر :براساس حضور معرفت جویان در کلاس.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
برنامه پایان ترم معرفت جویان ترم 5
✳️تفسیر 5استاد نصر:با توجه صحبت های استاد ارائه تحقیق تا 10خرداد97
✳️درس نهج البلاغه استاد حجةالاسلام احمدی:ارائه تحقیق (موضوعات متعاقباً اعلام خواهد شد.)
✳️درس جریان شناسی استاد مهرشاد :فردا پنجشنبه ساعت 10:30
✳️درس آشنایی با فرقه ها ونحله ها استاد نیازی :یکشنبه 6خرداد97ساعت 10
✳️درس کلام 5استاد حجةالاسلام حیدری :براساس فعالیت کلاسی وحضور در کلاس.
‼️قابل توجه معرفت جویانی که فردا پنجشنبه 3خرداد امتحان دارند .برگزاری کلیه امتحانات هر گروه ساعت 10:30 خواهد بود.
‼️زمان ارائه تحقیق دروس تا 10خرداد97
خواهد بود(قابل تمدید نمیباشد)
‼️فردا کلاس درسی برگزار نمی شود.
📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢.
دعا طبق بیان نورانی امام سجاد سلام الله علیه بهترین عبادت است و ذات أقدس إله در این آیه مباركه كه فرمود: ادْعُونی اَستَجِبْ لَكُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَكْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین؛ به سه نكته اشاره كرد. نكته اول این كه دعا عبادت است. دوم این كه ترك دعا استكبار است. سوم این كه خداوند مستكبران را، یعنی تاركان دعا را به دوزخ تهدید كرده است.
حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله