eitaa logo
حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان *مرکز هدات *
669 دنبال‌کننده
1هزار عکس
291 ویدیو
204 فایل
شماره تماس : ‏‪031 3793 7094‬‏ مراجعه حضوری: دانشگاه اصفهان ، ساختمان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ( جنب حرم الشهدا ) شناسه ارتباط با مدیر کانال @esfahan_nahad
مشاهده در ایتا
دانلود
این دعای جامع برای همگان سودمند است. علامه جوادی آملی دوستان حتما تلاش کنید تشریف بیارید و بین دوستان و خانواده هم مبلغ باشید که ان شاء الله از فیوضات این ماه و دعای نورانی ابوحمزه بیشترین بهره را ببریم.
حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان
💠💠تدبر در فرآن💠💠 🌹🌹قرآن خودش را وسیله ذکر و هوشیاری و بصیرت آحاد مسلمانان معرفی کرده است [سوره الأنبياء (21): آيه 10] لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ كِتاباً فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (10) همانا بر شما كتابى نازل كرديم كه در آن وسيلهى تذكّر شماست، آيا نمىانديشيد؟! 🌹پيامها: 1⃣- يكى از اهداف نزول كتب آسمانى، تذكّر و كرامت بخشيدن به انسانهاست.«فِيهِ ذِكْرُكُمْ» 2⃣- قوم عرب و سرزمين حجاز از بركت قرآن، عزيز و نامدار شد. «فِيهِ ذِكْرُكُمْ» 3⃣- اگر انسانها بينديشند، حتماً دست نياز به سوى وحى و كتاب آسمانى دراز خواهند كرد. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» 4⃣- تكذيب انبيا، بىخردى است. زيرا معارف قرآن هماهنگ با عقل است. «أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ كِتاباً ... أَ فَلا تَعْقِلُونَ» 🌹🌹امام خامنه ای در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی 1/1/1373 یکی از مسائلی که در قرآن مکرّر آمده و روی آن تکیه شده است، مسأله «ذکر» است. «ذکر»، یعنی به یاد بودن، به هوش بودن و متوجّه بودن. آیه شریفه قرآن میفرماید: «لقد انزلنا الیکم کتاباً فیه ذکر کم.» یعنی قرآن را وسیله ذکر و به هوش بودن و متوجّه بودنِ آحاد مسلمانان معرفی فرموده است؛ زیرا بسیاری از مردم، در طول زمان دچار غفلت از حقایق عالم و در رأس همه، غفلت از ذات مقدس پروردگار بوده‌اند. در سوره‌های قرآن، درباره ذکر و غفلت مطالب زیادی بیان شده است که به گمان من در دو سوره «یاسین» و «انبیاء»، بیش از دیگر سوَر، روی این دو مطلب تکیه شده است. قرآن میخواهد مردم مسلمان غافل نباشند، بلکه متوجّه باشند. نقطه مقابل این خواستِ الهی و قرآنی، خواستِ کسانی است که مست قدرت یا شهوتند، که در آیه شریفه قرآن در سوره «نساء» نسبت به اراده پروردگار، این گونه میفرماید: «یرید اللَّه لیبیّن لکم و یهدیکم سنن الّذین من قبلکم» یعنی خدا میخواهد که شما هدایت شوید؛ راه را پیدا کنید؛ چشمهای شما ببیند و قلب شما آگاه باشد. اما در آیه بعد، نقطه مقابل این است «و یرید الّذین یتّبعون الشّهوات ان تمیلوا میلاً عظیما اما کسانی که مست قدرت و شهوتند، دچار غفلت هستند و میخواهند شما هم مثل آنها در غفلت به سر ببرید و متوجّه نباشید و راهتان را پیدا نکنید. لذا، صاحبان قدرت و گردن‌کلفتهای عالم که قدرت و شهوت و مقام و همه موجبات غفلت را با همدیگر دارند، هر جا به مردم و کسانی که بیدارند و دلهایشان به هدایت الهی نورانی است برخورد میکنند، میخواهند آنها را هم مانند خود دچار غفلت کنند و از راه راست منحرف نمایند.
حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان
حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصهان
💠💠تدبر در قرآن💠💠 ♦️اعلَموا اَنَّ اللهَ یُحیی الاَرضَ بَعدَ مَوتِها قَد بَیَّنا لَکُمُ الآیاتِ لَعَلَّکُم تَعقِلونَ 📚 ( حدید/ 17) ♦️ بدانید خداوند زمین را پس از مرگ آن زنده می‌کند. ما آیات (خود) را برای شما بیان کردیم, باشد که بیندیشید. 🔴 امام صادق (ع) فرمودند : ♦️" مراد (از این ایه) این است که خداوند زمین را به واسطه‌ی عدالت حضرت مهدی علیه السلام در دوران ظهورش زنده خواهد کرد پس از آنکه به سبب ستم سردمداران گمراهی مرده باشد. 📚 الغیبة, نعمانی , ص3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾در محضر استاد🌾 آیا صیحه ی آسمانی وحشتناک است و چرا قبل از ظهور اتفاق می افتد؟ .......................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: صیحه از ریشه «صیح»، و به معنای صدای بلند و فریاد است. اما آنچه از روایات اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود؛ صیحه آسمانی که یکی از علائم ظهور شمرده شده است، به معنای ندای بلندی است که در آن، حقانیت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیانش به گوش جهانیان می‌رسد. (1) نکته دوم: در برخی از روایات چنین بیان شده است که صیحه ی آسمانی موجب وحشت می شود اما این وحشت برای کافران بوده و برای مومنین رحمت است. امام رضا علیه السلام می فرماید: «يَكُونُ رَحْمَةً عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً عَلَى الْكَافِرِين». (2) نکته سوم: براساس روایات اهل بیت علیهم السلام، صیحه متعدد است و یکی از آن ها قبل از ظهور و برای معرفی حضرت و بیان ویژگی های ایشان می باشد. (3) پی نوشت ها: 1. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 6، ص 307 2. بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۵۲ 3. الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 254 @javadheidari110 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروزپیروزی خاتمى بر ناطق‌نوری 🗳در هفتمین‌انتخابات‌ریاست‌جمهوری 🏴و آغازجریان اصلاحات درسال۱۳۷۶ 💠رهبرانقلاب: ‼️اگر اصلاحات درست تعریف نشود همان بلایی بر سر ما میاید که برسر شوروی آمد!۷۹/۴/۱۹ ⚠️توجه؛ 🏳حتما بیانات رهبری در تاریخ مذکور را بخوانید! ⬇️نسخهpdf @Jahade_tabeini
کلیه معرفت جویان خواهر وبرادر به برنامه زیر توجه وِیژه فرمایید وبه دوستان خود در حوزه علوم اسلامی اطلاع دهید.
شورای معرفت جویی برگزار میکند
سالروز رحلت حامی نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم تسلیت باد. حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان
حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان
حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان
💠💠تدبر در قرآن💠💠 🌹🌹اگر مسئولین نظام اسلامی از خط اسلام منحرف شوند بر علماء دین بیان حقایق برای مردم واجب است [سوره آلعمران (3): آيه 187] وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ (187) و (به ياد آور) زمانى كه خداوند از كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داده شد، پيمان گرفت كه حتماً بايد آن را براى مردم بيان كنيد و كتمانش نكنيد، پس آنها آن (عهد) را پشت سر خويش انداختند و به بهاى كمى مبادله كردند، پس چه بد معاملهاى كردند. 🌹🌹پيامها: 1⃣ خداوند براى هدايت مردم، از دانشمندان پيمان مخصوص گرفته است. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ» 2⃣ بيان حقايق بايد به نوعى باشد كه چيزى براى مردم مخفى نماند. «لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ» 3⃣ وظيفهى علماء، تبيين كتاب آسمانى براى مردم است. «لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ» 4⃣ انگيزهى سكوت دانشمندان از بيان حق، رسيدن به مال و مقام و يا حفظ آن است. «وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَلِيلًا» 5⃣ هر چه در برابر كتمان آيات الهى گرفته شود اندك است. «... اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَلِيلًا» 🌹🌹🌹امام خامنه ای خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران تاریخ: 1366/02/18 اما نکته‌ی پایانی در این بحث امروز من این است که اسلام یک خصوصیت دیگری دارد و آن این است که یک جاهائی عدم بیان را اسلام ممنوع کرده. یعنی مسئله فقط این نیست که بیان کردن مجاز است، بلکه بالاتر از این، بیان نکردن حرام است. یک جاهائی باید بیان کرد؛ آنجاهائی که کتمان حقیقت علیه مصالح نظام اسلامی است، علیه منافع رشد فکری جامعه است، آنجا بیان واجب است، کتمان حقیقت حرام است، که این هم یکی از خصوصیات اسلام است که آیات فراوانی در قرآن دارد؛ (لتبیّننّه للنّاس و لا تکتمونه)، و این تضمین واقعی بقای نظام بر خط اسلا دذر م است. یعنی اگر مصالح نظام اسلامی و مصالح مسئولین، مصالحی که ارتباط به اسلام دارد، نه مصالح شخصیشان، آنقدر مهم است که یک جاهائی بیان کردن را غیر مجاز میکند، اما همین نظام، همین دستگاه، همین مسئولین، اگر قرار شد از خط اسلام منحرف بشوند، اگر بنا شد که راه را عوضی بروند، اگر سرنوشت نظام اسلامی تهدید به انحراف از مبانی اسلامی شد، اینجا تکلیف چیز دیگری میشود، اینجا بیان کردن واجب است، امر به معروف و نهی از منکر لازم است، نص یحت لائمة المسلمین لازم است و افشای حقایق برای مردم لازم است .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در (من لا یحضره الفقیه، ج2، ص134) آمده: پیامبر خدا(ص) فرمود هر كس یك مؤمن روزهدار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد كردن یك بنده نزد خدا داشته، و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود، پس گفتند: یا رسول الله، همگى ما قادر بر افطارى دادن به روزه دارى نیستیم، پس فرمود: خداى تبارك و تعالى چندان كریم است كه به كسى از شما كه نتواند جز با جرعه شیر آمیخته با آبى، یا شربت آب گوارایى، یا چند دانه خرما روزه‌دارى را افطارى دهد و بر انفاق چیزى بیش از این قادر نباشد، همین ثواب را عطا مىكند. از ثواب افطاری عقب نمانید...
دوستانی که قصد مشارکت در ثواب افطاری را دارند میتوانند به صورت ناشناس مبالغ خود را به شماره کارت های اعلامی واریز کنند حتی با ۱۰۰۰تومان هم میتوانید سهیم باشید بسم الله...
6104 3379 1562 7051 شماره حساب جهت کمک های نقدی افطاری بانک ملت به نام رسول باقرصاد رنانی
ما را در اینستاگرام دنبال کنید... https://instagram.com/hozeh_esf
📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢 سلام علیکم مهمانمان گرامی(ثبت نام شده)افطاری حوزه علوم اسلامی امشب ساعت20 (8بعد از ظهر)در مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام واقع در خیابان چهار باغ برگزار میگردد.