eitaa logo
سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان
170 دنبال‌کننده
27 عکس
0 ویدیو
0 فایل
✅اهداف کانال: 📌نشر پرسش های ادبی ارسالی به سایت حوزه علمیه خراسان: 1️⃣سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی 2️⃣سامانه طلاب/ پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی 📌نشر پرسش های «سامانه پاسخگویی به مسائل ادبی مدرسه عالی نواب» ☎️ 05132251423 🗳ارسال پرسش: 🆔 @sepenta110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆منْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ 🔆هر که من مولا و فرمانروای اویم، علی مولای اوست، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد. ✳️ عید سعید غدیر، عید امامت و ولایت، بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد. 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«پرسش ها و پاسخ های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
✅اهداف کانال: 📌نشر پرسش های ادبی ارسالی به سایت حوزه علمیه خراسان: 1️⃣سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی 2️⃣سامانه طلاب/ پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی 📌نشر پرسش های «سامانه پاسخگویی به مسائل ادبی مدرسه عالی نواب» ☎️ 05132251423 🗳ارسال پرسش: 🆔 @sepenta110 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«پرسش ها و پاسخ های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
✳️بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 قال رسول الله «صلی الله علیه و آله و سلّم»: 📚 الْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُهَا السُّؤَالُ، ⁉️ فاسْأَلُوا یَرحَمكُمُ اللَّهُ؛ ❇️ فإِنَّهُ يُؤْجَرُ أَرْبَعَةٌ: 1️⃣السَّائِلُ‏ 2️⃣و الْمُجِيبُ ‏3️⃣و الْمُسْتَمِعُ 4️⃣و الْمُحِبُّ لَهُمْ 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«پرسش ها و پاسخ های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110
📊 شماره 1️⃣ 🔖 درباره 📦با توجه به آیه دهم سوره فتح که می فرماید: « وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّه ... »، چرا ضمير در « عليهُ » مکسور قرائت نمی شود، بلکه مضموم خوانده می شود؟ 🔆 «بسم الله الرحمن الرحیم» 🔑درباره پرسش شما مبني بر چرايي مضموم خواندن ضمير «هُ» در آيه دهم سوره فتح، لازم به ذكر است، يكي از وجوه اعجاز قرآن كريم كه كمتر به آن توجّه شده است، اعجاز آوايي قرآن كريم است به اين معنا كه ميان الفاظ و معاني آن ها رابطه اي مستقيم وجود دارد و شدّت معنا به شدّت الفاظ و واژگان سرايت مي كند. 🔷ابن جنّي در كتاب «الخصائص»، ذيل عنوان «باب في قوة اللفظ لقوة المعني» به مطلب مذكور اشاره كرده و براي آن شواهدي از قرآن كريم و كلام عرب را نيز ذكر نموده است. 🔷 مبتني بر آنچه گفته شد، يكي از معاصرين(فاضل صالح سامرايي) مي گويد: 🔷« هذه الآية في سورة الفتح جاءت في سياق الحديث عن صلح الحديبية. و لم ترد هذه الصيغة بالرفع أو بغيره في القرآن إلا في هذا الموضع. أولاً (عليهُ) بضم الهاء هي لغة قريش وكذلك يقولون فيهُ أما سائر العرب فيقولون عليهِ وفيهِ وإليهِ وبهِ. وقد ورد هذا الأمر (أي الضم) مرتين في القرآن كله في هذا الموضع و في سورة الكهف (قَالَ أَرَأَيْتَ إِذْ أَوَيْنَا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّي نَسِيتُ الْحُوتَ وَمَا أَنسَانِيهُ إِلَّا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ وَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ عَجَباً {63}) والقياس أن يقول أنسانيه بالكسر. 🔷قوله تعالى (عليهُ الله) في سورة الفتح ليس للموضوع علاقة بكون (عليه) حرف جر لكن هناك أكثر من سبب لاختيار الضم في عليهُ أولها أن الكلام في صلح الحديبية والعهد الذي كان بينهم وبين الرسول وهو عهد على الموت فكان الضم في عليهُ يؤدي إلى تفخيم لفظ الجلالة لتفخيم العهد فأراد سبحانه أن يتسق ويتناسق تفخيم العهد مع تفخيم لفظ الجلالة حتى لا يُرقق لفظ الجلالة بالكسرة و الأمر الثاني أن الضمة هي أثقل الحركات بالإتفاق وهذا العهد هو أثقل العهود لأنه العهد على الموت فجاء بأثقل الحركات مع أثقل العهود». موفق باشید. 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🔏«سامانه پاسخگویی و نشر پرسش های ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔@hozehkhLiteraryquestions110