eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
209 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رهنامه پژوهش
♦️🔹🔸ملاک، زیاد استاد دیدن نیست❗️ ✳️شهید مرتضی مطهری: 🔺در میان استادهای ما افرادی با ابتکار بودند که زیاد معلم ندیده بودند. «شیخ انصاری» که یکی از مبتکرترین فقهای صد و پنجاه سال اخیر است، از تمام علمای امروزی کمتر استاد دیده بود؛ یعنی دوره استاد دیدنش بسیار کم بود. 🔺از «آقای بروجردی» ایراد می‌گرفتند که کم استاد دیده است، اما از نظر ما همین مطلب حُسن ایشان بود. البته ایشان کم استاد ندیده بود؛ ده دوازده سال نزد استادهای درجه اول شاگردی کرده بود؛ یعنی هفت هشت سال نجف و سه چهار سال اصفهان. البته ولی نجفی‌ها قبول نمی‌کردند و می‌گفتند که او استاد کم دیده و مثلاً باید سی سال استاد دیده باشد. ولی به همین دلیل که کمتر استاد دیده بود، ابتکارش از اغلب علمای آنجا بیشتر بود؛ یعنی مسائلی را می‌گفت که خودش فکر می‌کرد. مجال فکر کردن داشت. 📚رهنامه پژوهش، ش2، ص 28؛ مقاله نواقص حوزه از دیدگاه شهید مطهری 👉@rahnameh
هدایت شده از رهنامه پژوهش
🔴نخبه علمی کیست؟ ✅ خوشبختانه در حوزه عصر انقلاب، ضرورت حمایت از نخبگان بیش از گذشته درک شده است. با این حال گاهی در شناخت نخبۀ علمی دچار خطا میشویم و شاقول نخبه سنجی ما، میزان عمل نمی کند! ✅ در فضای فرهنگ علمی ما معدل بالا، اطلاعات وسیع، مطالعه کتابهای فراوان، تسلط بر اقوال و اموری از این دست نشان نخبگی و ممتازی یک طلبه قلمداد می شود در حالی که چنین نیست. ✅ تعداد زیاد مقالات و کتابها نیز ملاک صحیحی برای نخبه سنجی نیست. چه بسا پژوهشگر، در میان اقوال بزرگان مطلبی را می یابد و آن را بسط میدهد. گاهی نیز چند قول را با هم میسنجد و یکی را انتخاب میکند و در پژوهشی دیگر تنها به گردآوری و طبقه بندی اقوال می پردازد. هر چند این تلاشها نیز گاهی پژوهش نام میگیرند اما «پژوهش نخبگانی» چیز دیگری است. ✅ در واقع اگر طلبه ای این توانایی را داشت که وقتی با مساله ای نوپدید روبرو می شود، خودش به حل مساله بپردازد و یا در پاسخ به مسائل پیشین علم، سخن جدید و راه حل تازه ای را ارائه نماید در این صورت میتوان او را نخبۀ علمی نامید هر چند یک صفحه هم از وی مطلبی منتشر نشده باشد. ✅ بنابراین پژوهشهای نخبگانی پژوهشهای قائم به نفس پژوهشگر است نه قائم به اقوال و مکاتب. ✅ افرادی که به خوبی اقوال را میشناسند و چه بسا داوران خوبی در بین این اقوال هستند اما خودشان یا سخن تازه ای ندارند یا ابتکاراتشان در حد بسط، تصحیح یا نقد اقوال دیگران است نخبه علمی نیستند. ✅ امروزه مسائل بیشماری داریم که هیچ پاسخی برای آنها مطرح نیست. نیاز مبرم به تربیت نخبه علمی با تعریف فوق در حوزه پساانقلاب بر هیچ دلسوزی پوشیده نیست. ✍️مجتبی قربانی همدانی، استاد حوزه و دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی 👉@rahnameh
نکته ای در باب و در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان) تقدیم شده است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 https://eitaa.com/hayat_tayyebeh/2448
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ بزرگوارانی که کار پژوهشی یا ویرایشی انجام می‌دهند قطعا می‌دانند که برخی موارد موردنیاز ما در صفحه‌کلید وجود ندارد. مثلا نیم‌فاصله را غالبا با کلیدهای Cntrl+ - می‌زنیم که صحیح نیست. چندیدن نوع نیم‌فاصله وجود دارد که اگر شناخته نشوند و ما در نوشتن متن آنها را مراعات نکنیم هم در ویرایش و هم در جستجو ها دچار اشکال می‌شویم. مضاف بر این برخی موارد مانند ۀ و ة، سکون، ک و ی فارسی و ك و ي عربی، ممیز، درصد و جداکننده سه‌رقم اعداد فارسی و غیره است که در صفحه کلیدهای موجود دچار اشکال است. یکی از اساتید بسیارخوب ویرایش به نام استاد فصاحت (حفظه الله) زحمت کشیدند و این صفحه کلید استاندارد را تهیه کردند. کافی است از لینک زیر آن را دانلود کنید و نصب نمایید. یک عکس برای آموزش صفحه‌کلید هم در آن وجود دارد. پس از نصب صفحه کلید این صفحه کلید استاندارد به ویندوز شما اضافه می‌شود. می توانید باقی صفحه‌کلیدهای فارسی را حذف کنید. ✅ همچنین به فرموده استاد، فونت‌های سری B استاندارد نیستند. فونت استاندارد فارسی، فونت سری IR است که این فونت‌ها را هم می‌توانید از لینک زیر دانلود بفرمایید. زحمت هر دو لینک را استاد کشیدیدند و برای انتشار آن هم اجازه فرمودند. لطفا برای سلامتی ایشان و آمرزش امواتشان صلواتی هدیه بفرمایید. صفحه‌کلید استاندارد https://drive.google.com/file/d/1ff5UP6V1cv5PuvqR-buFPowWUJWwaRdH/view?usp=sharing فونت‌های استاندارد https://drive.google.com/file/d/14cM4LSe-7zJznuD-L0I562gLyQHfI8uM/view?usp=sharing 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
هدایت شده از رهنامه پژوهش
📚موانع ذهنی نخبگی 🔻معروف است دانشمندان، آزمایشی بر روی یک ماهی گوشتخوار انجام دادند. در یک آکواریوم این ماهی و ماهی دیگری که غذای اوست را انداختند و بین آنها یک شیشه قرار دادند. ماهی گوشتخوار بارها به سمت غذایش حمله ور شد اما هر بار با دیوار شیشه ای برخورد می کرد. پس از مدتی او از دستیابی به غذایش ناامید شد. دانشمندان، شیشهٔ بین آنها را برداشتند. ماهی گوشتخوار از کنار طعمه اش می گذشت اما تلاشی برای خوردن آن انجام نمی داد. 🔻برای بسیاری از طلبه ها، امکان رسیدن به مراتب بالای علمی و نظریه پردازی و تولید علم وجود دارد اما یک مانع ذهنیِ مهم اجازه این کار را نمی دهد. به دلیل عظمت بزرگانِ حوزوی گاهی آنها را چنان دور از دسترس قرار می دهیم که یک طلبه احساس می کند نهایتِ کار علمی او، فهم سخن بزرگان و نهایتاً بسط و مقایسه و شرح نظرات ایشان است. وی با این مانع ذهنی روبه‌روست که نمی ‌توان به مرتبه ایشان رسید و در کنار ایشان به عنوان یک بازیگرِ جدیدِ علم به نقد، تولید علم و ابتکارات نو پرداخت. 🌀گاهی خلط تواضع اخلاقی با ناتوانی علمی از سوی طلبه و ندیدن تواناییهایِ نخبگانی طلاب و شیوه های ناصحیح آموزشی و عواملی از این دست از سوی مدیران و اساتید، حوزه ها را از پژوهش‌های نخبگانی که منجر به تولید علم و مکتب سازی می شوند محروم می سازد. «ما میتوانیم» مختص ساختن سد و موشک و غنی سازی اورانیوم نیست. امروز در حوزه ها نیازمند «ما میتوانیم» در تولید علوم اسلامی هستیم. ✍️مجتبی قربانی همدانی، استاد حوزه و دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی 👉@rahnameh
هدایت شده از رهنامه پژوهش
✅پژوهش‌گر به معنای حرفی و اسمی 💢در تعریف مشهور از اسم و حرف در دانش نحو، معنای اسمی معنای قائم به نفس است اما معنای حرفی قائم به غیر است به‌طوری‌که اگر اطراف حرف کلمه‌ای نباشد معنای حرف مشخص نیست. معنای «فی» در «علیٌّ فی الدار» و «حسنٌ فی المسجد» متفاوت است زیرا فی در جمله اول رابطه ظرفیت بین علی و خانه را بیان می‌کند و در جمله دوم، رابطه ظرفیتی که بین حسن و مسجد وجود دارد. رابطه قائم به طرفین آن است و با عوض شدن طرفین رابطه عوض می‌شود. اگر دو رفیق داشته باشیم رابطه رفاقتی ما با نفر اول غیر از رابطه ما با نفر دوم است. معنای اسمی معنای قائم به نفس است و طرف رابطه است و با ارتباط‌های مختلف تغییر نمی‌کند. 🔹برخی پژوهشگران، به معنای حرفی پژوهشگرند به این صورت که پژوهش‌هایش دائماً فی غیره است. باید محققینی در یک مسئله نظراتی داشته باشند تا کار او شروع شود زیرا تا غیری نباشد فی غیره هم وجود نخواهد داشت. روحیه برخی پژوهشگران این است که دائماً در میان پژوهش‌های دیگران غلت می‌زنند. ایشان یا در حال مقایسه‌اند یا در حال کشف مبانی و نکات ناپیدای بحث، یا در حال بسط دادن‌اند یا در حال تضییق. ♦️در مقابل برخی پژوهشگران روحیه اسمی دارند به این معنا که خودشان با مسئله روبرو می‌شوند. ایشان اگر به پژوهش‌های دیگران هم مراجعه می‌کنند از باب مقدمه‌ای برای فکر خودشان است. به خلاف پژوهشگران به معنای حرفی، اطلاع از اقوال مختلف، متن کار نیست بلکه مقدمه و حاشیه است و اهمیتی درجه‌دو دارد درحالی‌که پژوهشگران به معنای حرفی، متن کارشان، اقوال و نظریات است و پژوهش این‌ها ذیل اقوال دیگران تعریف می‌شود. 📚تفاوت این دو نوع پژوهشگر در این است که اگر در مسئله‌ای، غیری نباشد یعنی مسئله جدیدالتأسیسی باشد که قول و نظریه ای در آن مطرح نشده است گروه اول محو می‌شوند درحالی‌که گروه دوم در این بیابان بی‌نظریه و قول هم می‌توانند زنده بمانند و به نظریه‌پردازی و پاسخ به مسئله‌ها بپردازند. علاقه‌مندی به حل مسئله‌های نوپدید از ویژگی‌های پژوهشگران به معنای اسمی است که امروز سخت بدان‌ها محتاجیم. ✍️مجتبی قربانی همدانی، استاد حوزه و دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی 👉@rahnameh
بسم الله الرحمن الرحیم خدایا محمد حسین داره میخنده! یکی از اساتید نقل میکنند اواخر عمر شریف مرحوم علامه طباطبایی( رضوان الله تعالی علیه) سرشان شلوغ شده بود و مراجعات فراوان با وجود پیری و ضعف، به ایشان فشار می آورد. روزی یکی از شاگردان خدمت ایشان رسید که ظاهراً بعد از یک روز کاری شلوغ بود. نقل میکند وقتی مرحوم علامه (رضوان الله تعالی علیه) به سمت در می آمدند از پشت در صدای ایشان را شنیدم که با آن حال فشار و رنج می فرمایند: «خدایا محمدحسین داره میخنده!» اظهار خندیدن در آن حالِ فشار و رنج، نشان مقام رضا و حلم ایشان است. رزقنا الله و ایاکم. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇 ✅ @hayat_tayyebeh
هدایت شده از رهنامه پژوهش
🔹🔷نقش بی بدیل تفکر در پژوهش ⭕️عن علی بن ابی‌طالب (علیه السلام): مَن أكثَرَ الفِكرَ فيما تَعَلَّمَ أتقَنَ عِلمَهُ و فَهِمَ ما لَم يَكُن يَفهَمُ؛ 🔴هر کس درباره آنچه آموخته زیاد فکر کند، علمش را محکم می سازد و آنچه را درنیافته خواهد فهمید. (غرر الحكم: 8917) ✅پانوشت: یکی از مهارت‌های پژوهشی، «تفکر فراوان» درباره موضوع و ابعاد آن است. این کار از سویی سبب شناخت عمیق‌تر ابعاد مختلف بحث می شود و از دیگر سو زوایای مبهم بحث را می گشاید. پس به جای اینکه بیشتر به دنبال نقل قول باشیم به دنبال «خلق قول» باشیم. 👉@rahnameh
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻همراه با صاحب المیزان (۴)؛ ✳️ بزرگترین نصیحت علامه طباطبایی (ره) □ فرزند علامه: «پدر بیشتر از همه به کار و تلاش و تحقیق توصیه می کرد. خودش در تمام طول سال، فقط یک روز عاشورا را تعطیل می کرد و در بقیه ایام، چهارده تا شانزده ساعت مشغول تحصیل، تحقیق و تعلیم بود و هرگز احساس خستگی نمی کرد. بزرگترین نصیحتش این بود که حق را به مردم بشناسانید، آن هم بطور استدلال و حق کسی را ضایع نکنید.» □ شهید مطهری، متفکر بلند آوازه‌ی حوزه و دانشگاه درباره او می نویسد: «علامه طباطبایی سالها از عمر خویش را صرف تحصیل و مطالعه و تدریس فلسفه کرده اند و از روی بصیرت به آراء و نظریات احاطه داشته اند و به علاوه روی عشق فطری و ذوق طبیعی افکار محققین اروپا را به خوبی نیز از نظر گذرانیده اند.» او بسیار مرد عظیم و جلیل القدری است {...} مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند.» □ از دیگر شیفتگان علامه، آیت الله جوادی آملی است که چه زیبا می کاود چهره ی عقلی او را: «از مشخصات بارز سیره ی فلسفی علامه (ره) زیاد اندیشیدن و قسمت مهم وقت را به تفکر پرداختن و کم سخن گفتن و سؤال را بدون دقت جواب ندادن و قبل از تأمل حرف نزدن بود که : اذا تم العقل نقص الکلام/ هرگاه عقل و خرد کامل شود، کلام و سخن کوتاه و گزیده می شود.» «لذا نه بی جا سخن می گفت و نه سخن بی جا داشت و نیز در بیان درسی و بنان تدوینی آن چنان گزیده گوی و پخته نویس بود که نشانه های رنج درون بینی به صورت گنج های گرانمایه در تمام ابعاد نقد و تحلیل فلسفی معظم له کاملا مشهود بود و هست، و هیچ گاه در ابطال آرای باطل دیگران و تزییف نظرات ناصواب پیشینیان، ادب علمی را فراموش نمی کرد و عفت عقلی را نادیده نمی گرفت». □ حجت الاسلام امجدی نقل میکند: «با این که حضور ایشان عظمتی به مجلس می داد، ولی در مجلس ‌ سوگواری برای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام همچون افراد عادی شرکت می کرد و عقیده اش در حدی بود که می گفت این کتیبه های سیاه که بر در و دیوار حسینیه و محل عزاداری نصب کرده اند، ما را شفاعت می کند و حق هم با ایشان بود؛ چراکه إن من شی الا یسبح بحمده، همه ی موجودات شعور دارند، ولی در قیامت پرده ها کنار می رود و این پارچه های سیاه مزین به اشعار مرثیه و سوگنامه، شفیع ما خواهند بود و در مجلس آن چنان شدید گریه می کرد، بطوری که دانه های درشت اشک از چشمانش سرازیر می گردید.» بیشتر بخوانید:👇 https://hawzahnews.com/news/910565 @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهش های توصیفی و تبیینی پژوهش از این جهت که به دنبال شناخت چه چیزی هستند (هدف) به چند قسم تقسیم می شوند که از جمله مهمترین آنها توصیفی و تبیینی است. هدف برخی پژوهش‌ها توصیف یک موقعیت یا شرایط است. پرسش‌های مانند چقدر، چه کسی، چه اتفاقی در حال رخ دادن است و سوالهایی از این دست با هدف توصیف، بیان می شوند. تصور کنید می خواهیم بدانیم که بهره وری کارمندان یک اداره خاص چقدر است. صرف نظر از اینکه چه شرایطی باعث بهره‌وری بالا یا پایین ایشان باشد. همچنین اگر سوال بپرسیم که میزان مطالعه دانشجویان دانشگاه الف در ایام مختلف سال چه تغییراتی دارد نیز هدفمان توصیف یک شرایط است. هدف برخی پژوهش‌ها بررسی علت رخداد یک حادثه است. مساله این پژهش‌ها با «چرا» یا «به چه علت» آغاز می‌شود. مثلا وقتی سوال می‌پرسیم که به چه علت میزان بهره‌وری کارمندان این اداره کم است، به دنبال یافتن علت یک پدیده هستیم. همچنین وقتی می پرسیم که چرا میزان ملتزمان به حجاب در طی ۳۰ سال گذشته کم شده است به دنبال علت‌یابی هستیم. پژوهش‌های تبیینی بعد از پژوهش‌های توصیفی انجام می‌شود و بعضا بر آن‌ها مبتنی است. توجه: بین چرای تبیینی که به بررسی علت یک پدیده می پردازد با چرای توجیهی که به دلیل آن اشاره دارد تفاوت وجود دارد. پژوهشهای تبیینی به دلیل نمی پردازند بلکه علت یابی می‌کنند. دلیل یعنی علت فهم. مثلا وجود تب دلیل بر عفونت است یا وجود دود دلیل بر وجود آتش اما علت عفونت وجود ویروس و علت آتش مواد اشتعال‌زا است. چند منبع برای مطالعه: 1. مجید طرقی، درسنامه روش تحقیق، ص 26 2. احد فرامرز قراملکی، تدوین پایان نامه، 45-46 3. حسن اسلام‌پور کریمی، خودآموز مقدمات پژوهش، ص 34-36 4. غلامرضا خاکی، روش تحقیق با رویکردی به پایان‌نامه نویسی، ص 210-211 ؛ 222 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
کارگاه پایان‌‌نامه نویسی - جلسه اول.pdf
1.51M
اسلایدهای کارگاه پایان نامه نویسی 📖جلسه اول (مقدمه) 🔹چیستی و ضرورت پژوهش 🔸گونه‌های مطالعه نظام‌مند 🔹مراحل سه‌گانه پژوهش 🔸تعریف پایان‌نامه و اهداف نگارش آن 🔹مراحل تدوین پایان‌نامه 🔸نکاتی در مورد کارگاه 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
کارگاه پایان‌‌نامه نویسی - جلسه دوم.pdf
1.49M
اسلایدهای کارگاه پایان نامه نویسی 📖جلسه دوم (مسأله‌یابی) 🔹ویژگی‌های مسأله علمی 🔸ویژگی‌های مسأله پژوهش 🔹منابع کشف مسأله پژوهش 🔸روش‌های کوچک ‌سازی 🔹مدل خورشیدی 🔸مدل درختی 🔹الگوی سه جزئی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani