بسم الله الرحمن الرحیم
پژوهشهای علمی و پژوهشهای تاریخ علمی
🔻 پژوهش در یک علم، عبارت است از پاسخ به یک مساله علمی. دقت در این تعریف، به خصوص عبارت «مساله علمی» نشان می دهد که مکاتب و نظریات مختلفی که در یک علم وجود دارد هیچ کدام جزء آن علم نیستند. نظریات مطرح در یک علم و مکاتب مختلف علمی متعلق به تاریخ علماند. مطالعه نظریات بزرگان یک علم، «کار علمی» نیست بلکه کاری است متعلق به تاریخ علم.
🔻 مساله علمی دقیقا ناظر به خود علم است و پژوهش در یک علم عبارت است از حل مسائل یک علم. با این بیان، وقتی پژوهشی ناظر به اشخاص و مکاتب مختلف علمی است به طور مستقیم، غرض علمی ندارد بلکه غرض تاریخ علمی دارد. همه پژوهشهای ناظر به یک نظریه یا مقایسه آن با نظریات دیگر یا تحلیل و نقد که ناظر به یک نظریه یا مکتب یا شخص هستند همگی پژوهش تاریخ علمی محسوب میشوند. باید توجه داشت که اغراض مطالعات تاریخ علمی ممکن است در جای خود مهم و ارزشمند باشند اما باید به این دو حوزه مطالعاتی در هر علمی تمایز قایل شد.
🔻 هرچند عموما پژوهشهای علمی که یک مساله علمی را مورد بحث قرار میدهند، ناظر به انظار دیگران و پژوهشهای انجام شده اند اما مساله اصلی این گونه پژوهشها خود مساله علمی است به طوری که پژوهشگر در کنار سایر دانشوران آن علم، به نظریهپردازی و حل مساله میپردازد.
🔻 در مقابل پژوهشهای تاریخ علمی از نوع معرفتهای درجه دواند که ناظر بر علوم و نظریات دیگران اند. در این پژوهشها مساله مورد بررسی خود مساله علمی نیست بلکه دیدگاهها و انظار دانشوران محل بحث است. لذا در این گونه پژوهشها، پژوهشگر در کنار سایر دانشوران نیست بلکه بیننده پژوهش آنهاست.
🔻 پژوهشگر در مساله علمی مانند بازیگری است که در زمین بازی در کنار سایرین مشغول بازی است اما پژوهشگر در مساله تاریخ علمی مانند تماشاگر، گزارشگر و نهایتا تحلیلگر و داوری است که خود به بازی مشغول نیست اما بازی بازیکنان را به نظاره و تحلیل نشسته است.
🔻 هرچند برای نومحققان که تمرین پژوهش انجام میدهند پژوهشهای تاریخ علمی مفیدتر و سهلتر است اما باید بدانیم که در عصر کنونی که حوزههای علمیه با مسائل نوپدید فراوانی روبرو است نیازمند پژوهشگرانی هستیم که توانایی پژوهش در مسائل علمی را دارند. این نکته به خصوص باید مورد توجه و تاکید برنامهریزان و مجریان امر پژوهش و داوران مقالات و جشنوارهها و اساتید محترم باشد. اگرچه ممکن است پژوهشهای تاریخ علمی، خود دارای اهمیت و ضرورت ویژهای هستند و کارکردهای مهمی دارند اما نیاز امروز ما به پژوهش در مسائل علمی اولویتی صدچندان دارد.
#پژوهش
#مساله_تحقیق
#تولید_علم
#تاریخ_علم
#مساله_پژوهش
#مجتهد_مقلد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
هدایت شده از رهنامه پژوهش
✅ذهنیت های درست و نادرست در قلمرو پژوهش
⭕️آنها که در این جهان، علم را متحول کرده و گسترش داده اند، کسانی نبوده اند که خیلی می دانسته اند!
🔴آنها خیلی جسور بوده اند، خلاقیت داشته اند. متاسفانه ما دنبال آنیم که پروندۀ علمی خود را بزرگتر کنیم. گمان می بریم اگر خیلی بدانیم، اتفاقهایی می افتد. نه، باید همان چیزی را که می دانیم، طور دیگر بدانیم!
🔹گمان نکنیم که ضریب هوشی ما باید خیلی بالا باشد و بسیار بدانیم تا بتوانیم کاری بکنیم. نه، کتابهای تاریخی علم و فلسفه را که می خوانید به بزرگانی بر می خورید که بیشتر ناخنک می زده اند و جسارت پرسیدن داشته اند.
📚گفتگوی علیرضا امینی با خشت اول، ش5و6، ص 28.
👉@rahnameh
هدایت شده از مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم
مهمترین عنصر در رشد علمی انسان، کتاب نیست. گاهی دوستان سوال می کنند که برای قوی شدن در فلان علم، کدام کتاب را بخوانیم. معنای دیگر این سوال، به طور عمومی این است که این افراد، نقش کتاب را بسیار جدی می دانند. البته این از اشکالات نظام آموزشی حوزه است.
مهمترین عنصر در علم آموزی را استاد ایفا می کند. کسانی که به مراتب بالای علمی رسیده اند حتما مدتی را شاگردی کرده اند. شاگردی هم معنای خودش را دارد. منظور صرف کلاس رفتن نیست.
هر چقدر استاد قوی تر باشد و توانایی رشد دادن علمی طلاب را بیشتر به عهده داشته باشد کتاب کم اهمیت تر می شود. اگر با احتیاط صحبت کنیم کتاب واقعا بیش از 20 30 درصد اثر ندارد. استاد است که در هر کلاسی و با هر کتاب معمولی و متداولی می تواند طلبه را به سمت اجتهاد پیش ببرد.
اگر نظام آموزشی آنقدر عرصه را بر استاد تنگ کرد یا اینکه استاد توانایی چنین رشد دادنی را نداشت طبیعتا نقش پررنگ استاد، کمرنگ می شود و لذا نقش استاد صرفا حل کردن مطالب کتاب و اضافه کردن اطلاعات علمی طلاب است و در نتیجه کتاب محور کلاس خواهد شد نه استاد. در این صورت است که استاد می شود حاشیه و کتاب می شود متن در حالی که کسانی که رشد کرده اند در کلاسها و مجامع علمی ای شرکت داشته اند که استاد قوی ای محور بوده است و کتاب و نظرات دیگران حاشیه.
استاد قوی و مجتهد پرور - در هر علمی نه صرفا اجتهاد در فقه - با یک روش آموزشی صحیح در فاصله زمانی کوتاهی باید فارغ التحصیلانی مجتهد را در کلاسش تربیت کند و الا بعد از عمری طلبگی و گاه عمری تدریس وقتی از استاد می پرسیم قبل و بعد از شما، این علم چه تغییری کرده است خواهیم دید هیچ تغییری نکرده و استاد محترم نقالی بوده است که مطالب را از گذشتگان به آیندگان منتقل کرده است که خوش گفته اند النقال کالبقال.
#استاد
#نقش_استاد
#تربیت_مجتهد
#نظام_آموزشی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تاملات طلبگی:
https://eitaa.com/ghorbani_hamedani
✅ پژوهشهای علمی و پژوهشهای تاریخ علمی
🔹 در این نمودار، رنگ سبز، نشانگر پژوهشی است که محقق انجام میدهد که میتواند هم پژوهش درجه یک باشد و هم پژوهش درجه دو.
🔸 پژوهشهای تاریخ علمی ناظر به دیدگاههای پیشین در یک مسالهاند اما پژوهش علمی ناظر به خود مساله است هرچند به عنوان مقدمهای برای حل مساله از پژوهشهای تاریخ علمی هم بهره میگیرد.
♦️ تذکر: برخی فلشهای این نمودار برای نمونه است. مثلا نقد، نسبت به هر دیدگاهی قابل تصور است در صورتی که فلش آن فقط به سمت دیدگاه اول است.
#پژوهش
#آموزش_پژوهش
#پژوهش_علمی
#پژوهش_تاریخ_علمی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهشهای علمی و پژوهشهای تاریخ علمی 🔻 پژوهش در یک علم، عبارت است از پاسخ
نمودار فوق برای فهم بهتر این متن مفید است. 👆👆👆👆
هدایت شده از کانال نحو۷ استاد قربانی
005_1.mp3
16.55M
مغنی الادیب
باب اول
#همزه
جلسه 5
#نکات_تکمیلی:
#عطف_داخلی_و_خارجی
#اشکالات_همزه_استفهام_تصوری
از: الثانی انها ترد لطلب التصور ص 31. تا: و هل مختص بطلب التصدیق ص 31
مؤسسه حیات طیبه
آیا می توان ادات استفهامی داشت که هم مفید استفهام تصوری باشد و هم استفهام تصدیقی؟ آیا «طلب تعیین» م
پاسخ این سوال در این فایل داده شده است👆
شیوهنامه کلاس نحو 7 (مغنی الأدیب).pdf
227.8K
✅ شیوهنامه کلاس نحو ۷
📚متن درسی: مغنی الأدیب
🔍بر مبنای نظام آموزشی پژوهشمحور
🖊 این شیوهنامه برای مرحله تصدیق از مراحل سهگانه آموزشی(تصور-تصدیق-تتبع) است که در مقاله «بایستههای علمی عالم دینی عصر انقلاب با تأکید بر عرصه تولید علم» مطرح شده است.
❗️مقاله فوقالذکر در کانال تأملات طلبگی قابل دسترسی است.
#آموزش_پژوهش_محور
#خلاقیت
#تفکر
#اجتهاد_مبتکرانه
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
مؤسسه حیات طیبه
✅ شیوهنامه کلاس نحو ۷ 📚متن درسی: مغنی الأدیب 🔍بر مبنای نظام آموزشی پژوهشمحور 🖊 این شیوهنامه برا
ان شاءالله به زودی صوتهای کلاس مغنی مطابق با همین شیوهنامه در کانال تأملات طلبگی بارگزاری میشود.
فرم زمانبندی مطالعات کلاس نحو 7.pdf
54.4K
فرم زمانبندی مطالعات طلاب کلاس نحو ۷ (مغنی الأدیب)
#آموزش_پژوهش_محور
#نحو
#مغنی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
❇️ تدریس کتاب #مغنی_الأدیب توسط استاد ارجمند قربانی همدانی (حفظه الله) آغاز شده و ما بر آنیم که صوتهای دروس را به فضل الهی در کانال تأملات طلبگی به اشتراک بگذاریم ❇️
♦️ نکته۱: در فایل درسها غالبا چنددقیقهای از کلاس به بیان نکات اخلاقی، معرفتی، احادیث معصومین (علیهم السلام) و یا ارائه مباحث علمی توسط طلاب اختصاص یافته است؛ لذا در اطلاعات همراه فایل صوتی قسمتی به عنوان (زمان شروع و پایان درس) که بیانگر ابتداء و انتهاء بحث درسی توسط استاد میباشد، درج شده است و باقی کلاس به همان نکات غیردرسی یا ارائه مطالب علمی دوستان اختصاص دارد.
♦️ نکته۲: این کلاس به شیوه #آموزش_پژوهش_محور بوده و به تدریس متن اکتفا نشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از شیوه تدریس به فایل شیوهنامه کلاس به آدرس https://eitaa.com/ghorbani_hamedani/1451 مراجعه فرمایید.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال تأمّلات طلبگی:
@ghorbani_hamedani