eitaa logo
هنرکده
282 دنبال‌کننده
870 عکس
424 ویدیو
5 فایل
کانال علمی، هنری، عرفانی ❤️ مورد علاقه فرهیختگان، ادب دوستان، هنرمندان، و ... در این جهان پر غوغا آرامش و لذت را تجربه کنید طراحی لوگو٫ مهر اسم و اسامی تجاری... آموزش خوشنویسی https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409 ارتباط با ادمین @HUNAR2020
مشاهده در ایتا
دانلود
مسابقه جدول سلوک خط شما باید ابتدا کلمات بولد شده در متن را در جدول پیدا کنید و آنها را خط بزنید. 🔴کلمات باقی مانده رمز جدول ماست که باید برای ادمین بفرستید. کلمات به ترتیب از راست به چپ و از بالا به پایین تعبیه شده اند. 🔵به سه نفر از برندگان به قید قرعه جایزه تعلق می گیرد. 🌺جایزه : 🖍 تحریر متن دلخواه و ارسال پستی اثر برای وی (هزینه پست به عهده متقاضی است) 🖍به 5 نفر دیگر به قید قرعه تصویر خوشنویسی شده متن درخواستی ارسال می گردد. ارتباط با ادمین و ارسال رمز جدول @HUNAR2020 مهلت ارسال رمز جدول 10 آبان 1403 ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
این مسابقه هم سرگرم کننده هست هم جذاب و فقط شامل اعضای کانال میشود
دوباره شب فرارسید شب زیباست شب یکی از آیات الهی است 🔵قرآن دو چیز را موجب آرامش معرفی کرده است. 🌙🌙🌙🌙🌙 شب خداوند متعال در آیات متعددی به تأثیر شب در آرامش انسان اشاره کرده است که دو نمونه از آن ذکر می شود 🌙«فالِقُ الْإِصْباحِ وَ جَعَلَ اللَّیْلَ سَکَناً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ حُسْباناً ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ» ]. انعام، 96 او شکافنده صبح است و شب را مایه آرامش و خورشید و ماه را وسیله حساب [اوقات] قرار داده است. این اندازه‌‌گیرى خداوند تواناى دانا است. 🌙 «هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَسْمَعُونَ» یونس ۶۷ او کسى است که شب را براى شما آفرید، تا در آن آرامش یابید و روز را روشنى بخشید [تا به تلاش زندگى پردازید] در اینها نشانه‌‌هایى است براى کسانى که گوش شنوا دارند. ✅شب هم موجب آرامش روانی است و هم موجب آرامش جسمی و این را هر انسانی می‌تواند به راحتی درک نماید. ✅دومین عامل آرامش وجود در است 👇👇 در قرآن آمده که زن مایه تسکین و آرامش خاطر مرد است: 🌹🌹 "و مِن آیاته أنْ خلق لکم مِن أنفسکم أزواجاً لتسکنوا إلیها؛ از نشانه های خدا این است که از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آن ها آرامش بیابید روم_۲۱ 🌺🌺🌺 از آن جا که ادامه پیوند و شوهر نیاز به جاذبه و کشش قلبی دارد،به دنبال آیه می فرماید:"و در میان شما و رحمت آفرید (و جعل بینکم مودهًْْ و رحمهًْْ)" زندگی تان سرشار از @hunarkadeh
قرآن کریم درباره گمراهی گمراهی یهود می ‏فرماید: «فبما نقضهم میثاقهم لعناهم وجعلنا قلوبهم قاسیة یحرفون الکلم عن مواضعه ونسوا حظا مما ذکروا به ولا تزال تطلع علی خائنة منهم إلا قلیلا منهم؛ ولی به خاطر پیمان شکنی، آنها را از رحمت خویش دور ساختیم و دلهای آنان را سخت و سنگین نمودیم؛ سخنان خدا را از موردش تحریف می‏ کنند و بخشی از آنچه را به آنها گوشزد شده بود فراموش کردند و هر زمان از خیانتی تازه از آنها آگاه می‏ شوی، مگر اندکی از آنان.» (مائده/ 13)
یادم می‌آید در دوره دبیرستان که از فلسفه و عرفان چیزی نمی‌دانستم رادیو را که روشن می‌کردم و در آن دوران فقط ۱ موج رادیو ایران بود این چند بیت را می‌خواند اما در آن زمان متوجه زیبایی و دقت شاعر نمی‌شدم. این شعر زیبا که به زیبایی مسأله وحدت وجود را مطرح می‌کند تقدیم اعضای محترم کانال و علاقمندان ادبیات و عرفان می‌کنم که از عبرت نایینی است. وی در خوشنویسی نیز از مشاهیر دوران خود بوده است. ببینیم کویر در دل خود چه عارفان برجسته‌ای را پرورش داده است👌👌👌👌 وحدت وجود به این معناست که یک وجود در عالم بیشتر نداریم و آن وجود مطلق یعنی خداوند متعال است و آنچه را که ما در عالم می‌بینیم تجلیات آن نور مطلق است. ☀️☀️☀️☀️☀️✨✨✨⚡️⚡️⚡️⚡️ چون نور که از مهر جدا هست و جدا نیست // عالم همه آیات خدا هست و خدا نیست ما پرتو حقیم و نه اوئیم و هم اوئیم // چون نور که از مهر جدا هست و جدا نیست در آئینه بینید اگر صورت خود را // آن صورت آئینه شما هست و شما نیست هر جا نگری جلوه‌گه شاهد غیبی است // او را نتوان گفت کجا هست و کجا نیست این نیستی هست‌نما را به حقیقت // در دیده ما و تو بقا هست و بقا نیست جان فلکی را چو رهید از تن خاکی // گویند گروهی که فنا هست و فنا نیست هر حکم که او خواست براند به سر ما // ما را گر از آن حکم رضا هست و رضا نیست از جانب ما شکوه و جور از قِبل دوست // چون نیک ببینیم روا هست و روا نیست کو جرأت گفتن که عطا و کرم او // بر دشمن و بر دوست چرا هست و چرا نیست درویش که در کشور فقرست شهنشاه // پیش نظر خلق گدا هست و گدا نیست بی‌مهری و لطف از قِبل یار به عبرت // از چیست ندانم که روا هست و روا نیست به ما ملحق شوید 👇👇👇 🔵☀️☀️☀️☀️🔵 @hunarkadeh 🔵☀️☀️☀️☀️🔵
✅در خصوص تفاوت واژه ها در زبان فارسی و عربی سخن ها رفته است. یکی از این موارد دو واژه عیب و نقص است. معمولا در عرف این دو را گاهی به یک معنا می دانیم. در موجود خداوند متعال می گوییم تسبیح و حمد چنان که ملایکه گفتند: ✳️نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ 🖍تسبیح یعنی تنزیه از عیب 🖍تقدیس یعنی تنزیه از نقص برای شناخت تفاوت نقص و عیب باید مثالی زده شود گر اتاقی سه در چهار بود یك فرش دوازده متری كه یك گوشه ‌اش سوخته بود یا گوشه ‌اش كهنه و مُندرس بود [و در آن اتاق بود] می ‌گویند این فرش مَعیب است این فرش عیب دارد، اما اگر یك فرش دو در سه نو و تمیز گذاشتند نمی ‌گویند این فرش معیب است می‌ گویند این فرش ناقص است. 🔴نقص یك است، عیب آن است كه همان مقداری كه دارد زده است. بین عیب و نقص فرق فراوانی است. ت 🔹 خدای سبحان همان طوری كه منزّه از ظلم است، منزّه از جهل است، منزّه از عیوب دیگر است، مقدّس از علمِ ملائكه است، مقدّس از علم انبیاست، مقدّس از علم اولیاست؛ برای اینكه علمِ انبیا، علمِ اولیا و علمِ ملائكه مثل هستی اینها محدود است و ناقص است، چون است و ذات اقدس الهی علمش نامتناهی و ازلی است. 👈🏻بنابراین تنزیه از نقص را تقدیس می‌ گویند و تنزیه از عیب را تسبیح می ‌گویند. این در صورتی است كه تسبیح در مقابل تقدیس قرار بگیرد نظیر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ» یا نظیر حرف فرشته‌ ها كه می‌ گفتند: ﴿نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ﴾. ☘☘☘☘☘☘ با استفاده از بیانات علامه جوادی آملی به ما ملحق شوید 👇👇👇 🔵☀️☀️☀️☀️🔵 @hunarkadeh 🔵☀️☀️☀️☀️🔵
خطر احمق بودن خیلی کمترازخطر نیمچه عالم بودنه. ⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️ خطر وجود ناقص برخی چیز‌ها بیشتر از عدم محض آن است. آدمی که عالم نیست، چون می‌داند عالم نیست، لااقل تسلیم در مقابل عالم است. مثل کسی که طبیب نیست، می‌داند طبیب نیست از وجود طبیب بهره می‌برد. اما نیمچه طبیب، چون خودش را طبیب می‌داند تسلیم یک طبیب نیست، آن وقت از همان علم ناقصش می‌خواهد استفاده بکند به جای سود، زیان می‌برد. نیمچه مجتهد‌ها و نیم روشنفکر‌ها و نیم‌های دیگر که یک چیزکی می‌دانند و چیز‌های دیگر را نمی‌دانند، خطرشان بیشتر است. ❌ این‌ها به سر چهار کلمه یا شعار، بدون اینکه متعمق بشوند و درست عمقش را دریابند، این چهار تا شعار، این‌ها را از جا حرکت می‌دهد. 👈👈👈 [ شهید آیت‌الله مطهری، کتاب فلسفه تاریخ، جلد ۱، صفحه ۱۱۲]  ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این که کریم می فرماید زنبور عسل از کوه ها خانه ای می‌سازد این است👆👆👆👆 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 وَأَوْحَىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ و خدایت به عسل وحی کرد که از کوهها و درختان و سقفهای رفیع، منزل گیر نحل ۶۸ عسل ۲ ⭕️کانال 👇👇👇👇 زیبایی ها و عجایب قرآن را نشر دهید https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
بسم الله الرحمن الرحیم باغِ دلِ آدمیان را نسیم
امیرالمؤمنین عليه السلام: برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود ⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️ أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ غررالحكم حدیث3241 ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
دو بیتی بسیار زیبا ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁زندگی تونو با افکار و احساسات دیگران هدر ندید ارسالی دوست گرامی جناب آقای قاسمی ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
برای همین باید مدتی زحمت و رنج تحمل کرد👆👆👆 ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
ذوالعقل يشقي في النعيم بعقله و اخوالجهالة في الشقاوة ينعم ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ آنکه می‌فهمد در آسودگی هم رنج می‌کشد و آنکه نفهمد در سیاه روزی هم آسوده است بله عقل و رنج توامان هستند. ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
💠 کوثر علم ﴿إِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذی خَلَقَ ٭ خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ ٭ إِقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾ 🔹 سوره مبارکه که معروف است که بخش اول آن، به عنوان اولین کلمات نورانی قرآن کریم است که نازل شده است، پیام رسمی این بخش، در مدار تعلیم، تعلُّم، معلّم، علم و خصوصیت علم و معلوم است. 👈 قرائت و خواندن، تنها در تلفظ نیست؛ اگر کسی کتابی را مطالعه کند و این کلمات را جمعاً از کنار ذهنش عبور بدهد، این هم یک نحو قرائت است؛ اما قرائت شایع و روشن، همان قرائت کلامی و لفظی است. اصل خواندن که ترغیب به علم است ترغیب به است، مطلب اول است؛ اما چه بخواند؟ فرمود اسم ربّ را بخواند. اولین درسی که قرآن می ‌دهد، است. 🔹 سوره مبارکه «علق» از چند جهت، محور تعلیم و تعلّم را بیان کرد: ـ ، خداست؛ ـ ، پیغمبر است مستقیماً و بعد به برکت قرآن کریم، جامعه بشری است؛ ـ ، قرآن کریم است ـ ، تبیین خالقیت خدا، تبیین ربوبیت خدا و خلقت انسان ﴿مِنْ عَلَقٍ﴾ و ترغیب به کتابت و فراگیری و پژوهش و تحقیق است از راه ﴿عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾. 📚 سوره مبارکه علق جلسه 2 تاریخ: 1399/01/01 ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: 🔶، است و چشمِ طمع بركندن، 🔶الطَّمَعُ رِقٌّ، اليَأسُ عِتقٌ غرر الحكم حدیث 126 ـ 127 ⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️ 🔵 عرفا در باب طمع سخنان فراوانی دارند برای نمونه ببینید 👇👇👇 از نظر مولانا طمع و غرض موجب می شود که حجاب های نفسانی، چشم و گوش دل انسان را از مشاهده و استماع حقایق بسته و موجب شود که انسان از مقام هنر و فضیلت و کمال و معرفت دور شود:   چون غرض آمد، هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد همچنان کی خلقِ عام اندر جهان ز آن جهان ابدالِ می گویندشان کین جهان چاهی است بس تاریک و تنگ هست بیرون عالمی بی بو و رنگ هیچ در گوش کسی ز ایشان نرفت کین طمع آمد حجاب ژرف و زفت گوش را بندد طمع از استماع چشم را بندد غرض از اطلاع 🔺 (مولوی، 1387، دفتر دوم، ابیات 68-63)   🔵🔵☀️☀️☀️☀️🔵🔵☀️☀️☀️☀️ @hunarkadeh 🔵🔵☀️☀️☀️☀️🔵🔵☀️☀️☀️☀️
این مصراع به صورت دیگری نیز نقل شده حافظ چقدر زیبا می گوید 🌹🌹🌹🌹 وصلِ خورشید به شبپَرِّهٔ اَعْمی نرسد که در آن آینه صاحب‌نظران حیرانند 🔵عالم جلوه‌ای از تجلیات معشوق یعنی خداوند حافظ می گوید: ⭕️درجایی که صاحب نظران و فرزانگان غرق در تماشای آینه جمال معشوق هستند؛ خفاش کور که در شب بیرون می‌آید، نمی‌تواند خورشید را ببینید و این مثالی از کوردلان است که چشم بر زیبایی بستند و قادر به دیدن جمال معشوق نیستند. ✅به صحرا بنگرم کوه و در و دشت نشان از قامت رعنا تو بینم همه زیبایی های عالم از زیبای مطلق نشات گرفته است وجود ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوش خرامان می‌روی ای جان جان بی‌من مرو ای حیات دوستان در بوستان بی‌من مرو ای فلک بی‌من مگرد و ای قمر بی‌من متاب ای زمین بی‌من مروی و ای زمان بی‌من مرو این جهان با تو خوش است و آن جهان با تو خوش است این جهان بی‌من مباش و آن جهان بی‌من تحریر با گواش هنرکده https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
تدبیر یعنی دور اندیشی و ژرف اندیشی 👇 «تدبیر» از ریشه «دبر» است. دبر یعنی پشت چون تدبیر به معنای اندیشیدن در ماورا و پشت و پس امور و فراتر از ظاهر کارها و مسائل است که ژرف اندیشی، عاقبت اندیشی و درنتیجه کشف حقایقی را درپی دارد بدان تدبیر می گویند. همچنین در تدبیر اموری را پشت سر هم قرار می دهیم تا به نتیجه ای برسیم. این پشت سر هم قراردادن را تدبیر گویند. به عبارتی ترتیب و نظم امور برای رسیدن به نتیجه مطلوب شناسی ⭕️کانال 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/292749343C9b658a7409
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا