eitaa logo
سنت های کارآمد حوزه علمیه
180 دنبال‌کننده
202 عکس
93 ویدیو
3 فایل
کارگروه سنت های کارآمد حوزه علمیه مشهد مقدس؛ خیابان شهید هاشمی نژاد بین هاشمی نژاد ۹و۱۱ وب سایت(در حال به روز رسانی) www.hzsk.ir ارتباط با ما: @Mohammad_7585
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تاکید بر لزوم احیای سنت های کارآمد آموزشی حوزه 🔻عضو شورای عالی حوزه های علمیه بر لزوم احیای سنت های اصیل آموزشی حوزه و نیز شناسایی و حمایت ویژه از استعدادهای برتر و درخشان حوزوی تاکید کرد. 💠 بیشتر بخوانیم👇 https://news.hozehkh.com/2023/09/17/6092/ ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
✔️استاد محمدمهدی شب زنده‌دار: 🔹یکی از سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه نظام تدریس و تدرّس بود و در سابق هر طلبه‌ای در کنار تعلیم و تحصیل مشغول تدریس و تعلم بود و این مطلب باعث‌ می‌شد که اولا مطالبی که طلاب فرا‌ می‌گرفتند از ذهنشان فراموش‌ نمی‌شد، ثانیا وقتی طلاب مطالب را تدریس‌ می‌کردند توجهشان به جوانب مطالب بیشتر‌ می‌شد و مطالب جدیدی به فکر آنها خطور‌ می‌کرد و ثالثا تدریس باعث‌ می‌شد که رفاقت و دوستی میان طلاب بیشتر شده و همچنین طلبه میان بقیه طلاب شناخته شود. تدریس رکن بسیار مهمی در تقویت بنیه علمی طلاب است البته تدریس به اندازه؛ چرا که نباید طلبه آنقدر مشغول تدریس شود که وقت برای مباحث علمی نداشته باشد. 🔸یکی دیگر از سنت‌های کارآمد بازگشت به دروس قبل یا به تدریس یا به مباحثه یا به مطالعه است به عنوان مثال آیت‌الله شیخ مرتضی حائری گفته بودند که من با نذر یک دوره مجمع البیان مطالعه کردم. یکی از چیزهایی که‌ می‌تواند انسان را به مطالعه عادت دهد و انسان بازگشت دوره‌ای به مطالب داشته باشد همین نذر کوتاه مدت است. 🔹برنامه ریزی‌های حوزه‌های علمیه به گونه‌ای صورت گرفته که این سنت‌ها در حوزه‌های علمیه کم شده‌اند و اگر بخواهیم حوزه‌های علمیه اصلاح شده و پیشرفت کنند باید حتما این سنت‌ها دوباره احیا شوند. حتی اگر در دانشگاه‌ها نیز وارد شوند‌ می‌توانند پیشرفت‌های زیادی برای دانشگاه‌ها بوجود آورند. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🔰انتشار هفتصد و شصت و هشتمین شماره هفته‌نامه افق‌حوزه 🔻هفتصد و شصت و هشتمین(۷۶۸) شماره هفته‌نامه افق‌حوزه به ضمیمه سی‌وششمین پیش‌شماره نشریه عربی حوزه‌های علمیه باعنوان"الآفاق" منتشر شد. 💠 بیشتر بخوانیم👇 https://news.hozehkh.com/2023/09/19/6296/ ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️خاطره ای درس آموز از مرحوم آیت الله مرتضوی لنگرودی هفته‌ی قبل خدمتشان* بودم؛ شب ۲۳ بهمن ۹۵ در کنارشان چشمم به بروشور دارویی افتاد که اخیراً به جهت بیماری مصرف می‌کنند. از مختصر حاشیه‌ی سفید آن نیز، به عنوان چرک‌نویس استفاده کرده بودند. البته این امر برای من عجیب نبود، تا جایی که به خاطر دارم، معظّم له همیشه علی رغم اینکه بانی مدارس علمیه و خدمات خیریه متعدّدی بوده‌اند، یادداشت‌های علمی خود را در پشت و کنار همین کاغذهای باطله می‌نوشته‌اند. امّا این بار به ذهنم رسید با موبایل از آن فیلم بگیریم؛ شاید برای نسل جوان امروز که کمتر توفیق درک محضر علمای ربّانی را یافته‌اند، درسی باشد که بیاموزند، برای کسب علم و معرفت، حدّاقل‌ امکانات مادّی هم کافی است... متعجب شدند که از چه فیلم می‌گیریم! گمان کردند که با خود بروشور کار دارم! چرخی زدند و یک بروشور نو برای من پیدا کردند تا از آن فیلم بگیریم! * پی‌نوشت: آیت الله سید محمدحسین لنگرودی، جدّ معظّم مادری ✍ استاد سید محمدصادق علم الهدی ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
حضرت آیت الله سبحانی بر حفظ فرهنگ حوزه مستقل از دانشگاه و نیز مرکزیت مدرسه فیضیه تاکید کردند. حضرت آیت الله العظمی سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی 1403 – 1402 حوزه های علمیه که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشتند: اولین خطابی که از نظر وحی به پیامبر شده است، خطاب خواندن است؛ «اقرا باسم ربک الذی خلق». این حاکی از آن است که قرائت مسئله مهمی است. در آیه بعد می فرماید «الذی علّم بالقلم و علّم الانسان مالم یعلم». این هم حاکی از از اهمیت قلم است. مجموع این آیات نشان می دهد که برای بیان شریعت باید مجهز به دو سلاح قلم و بیان باشیم. ایشان با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم حدود 39 قسم دارد، افزودند: قرآن کریم در جای دیگر هم به «قلم» قسم می خورد؛ «ن والقلم و مایسطرون». درواقع معلوم می شود «مقسم به» اهمیت فوق العاده دارد. قَسَم های الهی برای بیان اهمیت «مقسم به» است. نوعا مفسرین مزایای «مقسم به» را بیان کرده اند. در کتاب های تفسیری وقتی به قَسَم می رسند به اهمیت «مقسم به» اشاره می کنند. اما اهمیتی به پاسخ قسم نمی دهند. درحالیکه در کنار «مقسم به» می بایست «مقسم له» را هم بیان کرد. ایشان با اشاره به صدسالگی تاسیس حوزه علمیه قم گفتند: مرحوم آیت الله حائری در فروردین ماه سال 1301 تصمیم گرفت که حوزه علمیه را تاسیس کند. مردان بزرگ کارهای بزرگتری را انجام می دهند. هنگامی که سلاجقه از ضعف آل بویه استفاده کردند و کتابخانه شیخ طوسی را آتش زدند، شیخ مجبور شد به نجف برود و مرکزی را تاسیس کرد که امروز مورد استفاده ماست. هنگامی که هلاکو به الموت رفت و خواجه نصیرالدین طوسی را به اسارت گرفت، خواجه توانست اندیشه هلاکو را که علاقمند به نجوم است متوجه کرده و رصدخانه مراغه را بسازد. ایشان با اشاره به اقدام مرحوم آیت الله حائری در تاسیس حوزه علمیه افزودند: حوزه را باید به برنامه فرهنگی خودش حفظ کرد. فرهنگ حوزه را عوض نکنیم بلکه باید محفوظ بماند. البته با توجه به گذر زمان بایستی کمالاتی پیدا کند اما این فرهنگ نباید تبدیل به فرهنگ دانشگاه شود. ایشان ادامه دادند: مرکزیت فیضیه، مسجد اعظم و حرم را باید حفظ کنیم و کاری نکنیم اینجا خلوت باشد. مرحوم آیت الله بروجردی عصر درس می گفت، بعد از فراغت ایشان، مدرسه فیضیه از طلبه موج می زد. ایشان گفتند: بحث های بین الاثنین هم باید محفوظ باشد؛ در کنار استاد بودن، دو تا سه نفر جمع شوند و با یکدیگر مباحثه کنند یعنی بتوانیم همانگونه که در طول تاریخ علمای بزرگی تربیت شدند، اکنون هم طلاب و فضلای بزرگی را پرورش دهیم. ایشان گفتند:از نظر امتحان باید امتحان کتبی به سیاق سابق باشد یعنی طوری نباشد از دیگران سرمشق بگیریم. حضرت آیت الله سبحانی بر تربیت افراد متخصص تاکید کرده و افزودند: باید کسانی باشند که متخصص در تدریس لمعتین باشند. همچنین افرادی تربیت شوند که متخصص تدریس رسائل و مکاسب شوند البته این مانع از تدریس دیگران نمی شود. ایشان تاکید کردند: اگر بخواهیم حوزه قدرت علمی و تحقیقی را حفظ کند باید فرهنگ حوزه را حفظ کنیم. سوالات زیادی از اقصی و اکناف به دفاتر مراجع می آید. باید گروهی برای پاسخ به این سئوالات در مدرسه فیضیه تربیت شوند درحقیقت جمعی باشند که پاسخگو به سوالات روز باشند. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
00122.mp3
40.35M
آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲حوزه‌های علمیه با حضور علما و فضلای حوزه و با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی سبحانی در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
به بهانه آغاز دروس عمومی آیت الله جوادی آملی مبلغ نوشت: دکتر سهروردی: کجای دنیا می توان یافت، استادی در آستان صد سالگی اش، هنوز کرسی درس داشته باشد و محاضرات علمی اش را حضوری ارائه نمایند! این نقطه تمایز و البته امتیاز ممتاز حوزه های شیعی است که بسان اش را نمیتوان در هیچ آکادمی دنیا پیدا کرد. به گزارش «مبلغ» – دکتر یحیی جهانگیری سهروردی در یادداشتی به بهانه آغاز جلسه درس خارج عمومی فقه آیت الله العظمی پس از چهار سال در ، نوشت: کجای دنیا می توان یافت، استادی در آستان اش، هنوز کرسی درس داشته باشد و علمی اش را ارائه نمایند! این نقطه و البته حوزه های شیعی است که بسان اش را نمیتوان در هیچ دنیا پیدا کرد. در این ساحت، ما فقط نیستیم که اساسا هیچ کس در جهان، توان شدگی با ما را ندارد. یادم هست یک از درس خارج یکی از آیات عظام در ده سال پیش دیدن کرد. حجم و حضور با شکوه طلاب او را شگفت زده کرده، او بیش از آنکه از بپرسد که استاد چه می گوید؟ از این کلاسداری پرسید؟ پرسید: چگونه این جمعیت، حضور غیاب می شوند؟ گفتم اینها با می آیند نه با . تا اینکه نزدیک کرسی استاد شد، و مدرس دروس را که دید، تعجبش، گشت و پرسید: مگر می شود در این عمر باز هم تدریس کرد؟ آری! حوزه های ما نه فقط در که حتی در هم شگفتی سازند، و جهان را مبهوت می کنند. البته اگر دنیا و یا به تعبیر دیگر به دنیا شان. همیشه گفتم اینها حوزه های علمیه شیعه است که باید برای دنیا برندش کرد. حوزه ای اش، التحصیلی ندارد و ، . اینجا علم را از مهد می جویند تا لحد. چه خوش است در صد سالگی حوزه، این سرمایه ها به دنیا معرفی شود. سرمایه شکل در کنار محتوا؛ سرمایه بی نظیر و بی رقیب در جهان . ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💢حوزه را باید با برنامه فرهنگی خودش حفظ کرد ✔️آیت‌الله سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی: 🔹حوزه را باید با برنامه فرهنگی خودش حفظ کرد. فرهنگ حوزه را عوض نکنیم، بلکه باید محفوظ بماند. البته با توجه به گذر زمان کمالاتی پیدا کند، اما این فرهنگ نباید تبدیل به فرهنگ دانشگاه شود. 🔸مرکزیت فیضیه و حرم را باید حفظ کنیم و کاری نکنیم اینجا خلوت باشد. مرحوم آیت‌الله بروجردی عصر درس می گفت، بعد از فراغت ایشان، مدرسه فیضیه از طلبه موج می‌زد. 🔹بحث‌های بین الاثنین هم باید محفوظ باشد؛ در کنار استاد بودن، دو تا سه نفر جمع شوند و با یکدیگر مباحثه کنند یعنی بتوانیم همانگونه که در طول تاریخ علمای بزرگی تربیت شدند، اکنون هم طلاب و فضلای بزرگی را پرورش دهیم. 🔸از نظر امتحان در حوزه علمیه باید کتبی و نوشتاری و به سبک حضوری باشد و این برای ما مهم است و نباید از دیگران سرمشق بگیریم. باید کسانی باشند که متخصص در تدریس لمعتین باشند. همچنین افرادی تربیت شوند که متخصص تدریس رسائل و مکاسب شوند البته این مانع از تدریس دیگران نمی شود. 🔹اگر بخواهیم حوزه قدرت علمی و تحقیقی را حفظ کند باید فرهنگ حوزه را حفظ کنیم. اکنون سوال های زیادی از اطراف و اکناف به حوزه می‌آید و جمعی از حوزویان باید پاسخگوی سوالات روز بوده و این جمع باید مجهز به پاسخ به سؤالات روز باشند و حتی پاسخ مراجع تقلید هم جمع شود و جواب واحد داشته باشند، باید گروهی برای پاسخ به این سوالات در مدرسه فیضیه تربیت شوند. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💢فقیه متخلق، آیت‌الله غلامرضا صلواتی ✔️با درگذشت آیت‌ﷲ غلامرضا صلواتی در سن ۹۵ سالگی، یکی از آخرین شاگردان و بقیةالسلف مراجع عظامی همچون آیت‌ﷲ‌ العظمی بروجردی از حوزه‌های علمیه رخت بربست. 🔹آیت‌ﷲ صلواتی می‌فرمود: «درس فقه آیت‌ﷲ بروجردی صبح‌ها در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و درس اصول عصرها در مدرسه فیضیه برگزار می‌شد. حضور ایشان در درس و نشستن او بر منبر و شیوه تکلم او و حتی نوع نگاهش تماما درس آموز بود.» 🔹ایشان می‌فرمود: «درس آیت‌ﷲ بروجردی دریایی از موعظه بود بارها ایشان به شاگردان توصیه می‌فرمود که درستان را به گونه‌ای بخوانید که بتوانید آن را برای دیگران تدریس نمایید.» و در جایی دیگر فرمودند: «عظمت آیت‌ﷲ بروجردی به حدی بود که در گفتار نمی‌گنجد؛ ایشان ذاتا بزرگواروآقا بود گرچه قصد آقایی نداشت» 👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73373 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🔰 به همت کارگروه سنت های کارآمد اولین هم اندیشی طرح واره تاریخ شفاهی حوزه علمیه خراسان در محل پژوهشکده کلام و معارف اهل بیت علیهم السلام مشهد مقدس برگزار گردید . ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💢هم‌اندیشی اساتید و محققان تاریخ شفاهی حوزه علمیه خراسان ✔️ثبت تاریخ شفاهی و معرفی حوزه و روحانیت و سبک زندگی فقها و علما در ابعاد مختلف بدون تمسک به تاریخ شفاهی و دسترسی به تجربیات و مکتوباتی که در سینه بزرگان نهفته، مقدور نمی‌باشد. در گذشته بسیاری از وقایع و رویدادها می‌بایست از زبان بزرگانی همچون شیخ انصاری، شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و دیگران شنیده و مکتوب می‌شد، به‌علت عدم دسترسی به امکانات بصورت سینه‌به‌سینه و شفاهی بین علما رد و بدل شد که در نتیجه باعث محرومیت نسل جوان از وقایع و اتفاقات تاریخی آن دوران گردید. کارگروه سنت‌های کارآمد حوزه علمیه خراسان بر آن شده، تا ضمن آشنائی از ظرفیت‌های موجود با تدارک نشستی در خصوص این مهم، همراه با اساتید، پژوهشگران و محققین این عرصه به تبادل نظر بپردازد. 📷 در «اجتهاد» ملاحظه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=73778 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
▫️ای یازدهم امام شیعه ای مفتخر از تو نامِ شیعه▫️ ▫️بر سامره و حریمِ پاکت بر مهدی تو سلامِ شیعه▫️ 🌺 سالروز ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را تبریک عرض می‌نماییم 🌺 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💢از خدا خواهيم توفيق ادب ✍️محمدباقر ملکیان، محقق و تراث‌پژوه پرونده نزاع‌های فکری هيچ گاه مختومه نمی‌شود، شايد کمرنگ و بی سر و صدا شود، اما تمام نه. نزاع اخباری و اصولی هم از اين قاعده مستثنا نيست. ساليانی است درباره اين نزاع و ريشه‌های آن و پيامدهايش، کتاب‌ها و مقالات بسياری خوانده‌ام. وجود شخصيت‌های طراز اول در هر دو مدرسه فکری، باعث شد نتوانم به‌راحتی از کنار اين نزاع‌ها بگذرم، و طبيعی است که نتوانم دربست حرف دسته‌ای را بپذيرم و يا سخن دسته ديگر را واضح البطلان بدانم، از اين رو گاه در مسأله‌ای حق را به اخباری می‌دهم، و گاه در داوری بين اين دو مدرسه، به سمت مدرسه اصولی متمايل می‌شوم. اين‌ها مهم نيست، آنچه در اين نزاع‌های فکری مهم است، رعايت اخلاق گفتگوست. مرحوم سيّد محمّد بن علی موسوی عاملی معروف به صاحب مدارک از جمله شخصيت‌های مهم علمی در دوره صفوی است، و بسياری از اشکالات اخباريون بر اصوليون، حول رويکرد او در فقه و روايات است. اين که او بسياری از احاديث را به خاطر مبنايش در اعتبار سنجی روايات ردّ کرده است، يا اين که او در بحث‌های استدلالی‌اش اهل تتبّع در روايات نبوده است، و همين باعث شده که به جای تمسّک به روايات، سراغ اصول فقه برود که از نگاه اخباری‌ها سنی زدگی و تبعيت از عامه است 1، از جمله اشکالات علمای اخباری مسلک بر اوست. ناگفته پيداست که در جبهه مقابل، شخصی مثل علّامه محمّدباقر مجلسی با اين نگاه اصلاً سر سازش ندارد، خصوصاً مثله کردن روايات کتب اربعه به دليل اشکالات سندی، کاری غير قابل قبول از نگاه علّامه مجلسی است. در اينجا نمی‌خواهم بين اين دو نگاه داوری کنم، و حق را به طرفی بدهم و ديگری را محکوم کنم، هرچند عملکرد فقهای شيعه در دوره‌های بعدی، نشان داد آنها (حتی مشاهير علمای اصولی) به نگاه صاحب مدارک در مواجهه با روايات روی خوش نشان ندادند. آنچه در اين بين برای من به عنوان طلبه‌ای نوآموز، جالب توجّه و تأسی است، تعبيراتی است که علامه مجلسی در مورد صاحب مدارک بکار برده است. علامه مجلسی در کتاب ملاذ الأخيار (که شرح تهذيب الأحکام شيخ طوسی است) و مرآة العقول (که شرح کافی ثقة الإسلام کلينی است) و بحار الأنوار در موراد متعدّدی از صاحب مدارک نقل قول می‌کند، آن هم با تعابيری که نشانگر جلالت و عظمت صاحب مدارک است: «سيّد المحقّقين»2، «السيّد المحقّق»3، «السيّد المدقّق»4، و «سيّد المدقّقين»5. اصلاً اگر کسی از نزاع‌های بين مدرسه اخباری و اصولی بی خبر باشد، چه بسا گمان کند علامه مجلسی و صاحب مدارک نمايندگان يک تفکرند و هر دو سرسپرده يک مدرسه‌اند. رحم الله معشر الماضين که به مردی قدم سپردندی. نمی‌دانم چرا بسياری از ما در گفتگوهايمان نه از سيره اين بزرگان پيروی می‌کنيم و نه به اصول اخلاقی باور داريم، گويی: «وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏»6 نه در کتاب آسمانی ماست و نه خطاب به ما؛ يکی داستان است پرآب چشم. ———————— ۱. برای نمونه نک: لؤلؤة البحرين شيخ يوسف بحراني: ۴۵ ـ ۴۷ و ۲۹۸؛ الإجازة الكبيرة شيخ عبد الله سماهيجی: ۱۳۵ ـ ۱۴۰. ۲. ملاذ الأخيار، ج‏۳، ص۴۸۹؛ ج‏۹، ص۴۹۲؛ ج‏۱۳، ص۹ و ۱۲ و۲۸ و۳۰ و۱۲۸ و۱۷۱ و۱۷۹ و۱۹۴ و۱۹۵ و۲۶۲ و۲۶۶ و۴۹۵ و۴۹۶ و۵۱۶ و۵۱۹ و۵۲۳؛ ج‏۱۴، ص۱۰ و۱۸ و۴۸ و۵۱ و۵۳ و۷۵ و۷۶؛ مرآة العقول، ج‏۱۶، ص۲۰۰ و۲۱۲ و۲۹۳ و۳۱۰ و۳۵۳ و۴۱۵ و۴۲۳؛ ج‏۱۷، ص۸۵ و۱۶۵ و۱۷۲ و۲۱۴ و۲۳۶ و۳۲۴ و۳۴۵؛ ج‏۱۸، ص۳۳؛ ج‏۲۰، ص۴۰؛ بحار الأنوار، ج‏۷۷، ص ۲۹ و۱۵۸؛ ج۸۲، ص۸۹. ۳. ملاذ الأخيار، ج‏۷، ص۲۵۰؛ ج‏۸، ص۱۱۰؛ مرآة العقول، ج‏۱۳، ص۸۹؛ ج‏۱۴، ص۱۱۸. ۴. مرآة العقول، ج‏۱۳، ص۹۰. ۵. بحار الأنوار، ج‏۱، ص ۲۰. ۶. مائده: ۸. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ ♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد ╔═🔻🔻════╗ @hzsk_ir ╚════🔺🔺═╝ 🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽 🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄