🔰مراسم گراميداشت حضرت ايت الله حاج سيد رضا صدر ( رضوان الله تعالى عليه ) برادر شهید امام موسی صدر
📅 چهارشنبه ٨ اذرماه
ساعت ١٥ الى ١٦:٣٠
با سخنرانی آیتالله شب زنده دار و حجت الاسلاموالمسلمین محمدی عراقی
🕌 ميدان امام حسين ،مسجد امام حسين عليه السلام
📚 مطالعه زندگی نامه و آثار مرحوم سید رضا صدر: 🔻
📌 https://noo.rs/rqjM7
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💥ان شاء الله به کسی برنخورد! تشریفات و تنبلی و ادعا، از عوامل کاهش نشاط علمی حوزه شده!
🎙استاد سید احمد حسینی #اشکوری:
متأسفانه حوزه های ما از نظر نشاط علمی و انگیزه های کاری علمی مثل قدیم نیست. ان شاء الله به کسی برنخورد، شاید یکی از جهاتش این است که بزرگان ما سبک ساده زیستی قدیمی را از دست داده اند. ما در نجف بودیم و با آقایان #حکیم، #خویی، شاهرودی، سید عبدالهادی شیرازی و سید محمود شیرازی رفت و آمد داشته ام؛ اینها یک صدم تشریفاتی که الآن آقایان دارند را نداشتند. الآن دنیای ما مادی است و یک قدری ناخودآگاه اینها تحت تأثیر قرار گرفته اند. دومین دلیل «تنبلی» است. تمام زندگی ما در مقایسه با سابق، تنبلی است و حاضر نیستیم جدیّت داشته باشیم و در درس، تدریس، کارهای فرهنگی و کارهای علمی آن طوری که باید و شاید نیستیم.
مثلا یک آقای جوان منزل ما آمده بود و حرف هایی می زد. به او گفتم بینک و بین الله تو امروز چه قدر کار کرده ای؟ گفت یک ساعت و نیم بوده است. گفتم من 90 سال عمر دارم و هر روز هشت ساعت کار می کنم. من نمی خواهم خودم را معرفی کنم، ولی این جدیّت است. من در یک سخنرانی مهم در تهران رسما گفتم. گفتم من متأسفم! الآن آقایانی که می گویند ما طلبه هستیم هر روز چهار ساعت روبروی تلویزیون می نشینند و فوتبال و امثال اینها تماشا می کنند و نیم ساعت هم کار جدی نمی کنند.
سومین اشکال این است که مدام بگوییم این لازم نیست، آن وقت می برد، آن اضافه است، این کتاب سخت است و باید برای طلبه کار را راحت کرد، این کلمات را نباید به کار بگیریم. یک مثال برای شما بزنم. من یک وقتی فکر می کردم که چرا در حوزه های قدیم ما کتاب های درسی سخت بود. مثلا شرح الفیه ابن مالک برای سیوطی سخت و برای ابن عقیل راحت است. طلبه های 100 سال و 200 سال پیش عقل نداشتند که این راحت تر است؟! مثلا در فقه ابتدایی، شرح لمعه سخت است و شرایع فقه راحت است. چرا شرایع نمی خواندند؟ یعنی این قدر مثل آقایان امروز عقل نداشتند که این راحت است؟!
می خواستند علم ملکه باشد. زحمت بکشد و سعی کند تا یک چیزی را به دست بیاورد؛ این در خاطرش می ماند. الآن یکی از آفات حوزه «امتحان» است. طلبه یک روز چیزی را حفظ کند و امتحان بدهد و بعد هم فراموش کند. یعنی طرح هایی که به عنوان تعیین محدوده درسی اعلام می شود هیچ کدام طلبگی نیست. یک وقت من در مدرسه جدید و دانشگاه هستم و می خواهم برگه ای را [امتحان بدهم] تا اینکه سمتی را پیدا کنم؛ طلبه این طور نیست. لذا ما طلبه به این معنای طلبه نداریم. الآن می گویند 80 هزار یا 90 هزار طلبه در قم هست؛ خروجی آن چه قدر است؟! ضعف است.
من خیلی معذرت می خواهم. آقایی به منزل ما آمد که از خویشان ما در مشهد است. پدر خانمش مدرسه ای داشته و آن مدرسه را خراب کرده اند و توسعه داده اند و ساخته اند و بعضی طبقاتش هم تکمیل شده است. این جوان به خانه ما در قم آمد. به من گفت حوزه نباید بی در و پیکر باشد و باید نظم باشد. ما از این حرف ها خیلی شنیده ایم. به او گفتم همین حوزه بی در و پیکر، «خمینی» را ساخت؛ شما در این 40 سال چند «خمینی» درست کرده اید؟! همان حوزه بی در و پیکر چنین شخصیتی را ساخت. من شخصیت های فوق العاده دیگر را کاری ندارم. ولی چون او خودش روح انقلابی داشت با او این طور صحبت کردم.
یک چیزی را در آخر اضافه کنم؛ اینکه ما عصر ادعا هستیم و هرکسی ادعایی می کند. چون من خیلی معاشر هستم. آقای شیخ خیلی جوانی که شاید 25 سال سن داشت، پیش من آمد که او را نمی شناختم. گفت من الآن چند سال است طلبه حوزه نجف هستم. گفت من گلستان سعدی و دیوان حافظ را درس خوانده ام و درس داده ام. گفتم خیلی خوب شد که به شما برخورد کردم، چند سؤال برای من گیر است، چون من نه درس خوانده ام و نه درس داده ام. گفتم چرا اول گلستان سعدی می گوید «منّت خدای را عزوجل» و نمی گوید منت خدای را تعالی؟ گفت نمی دانم. گفتم منت ذلت دارد؛ می خواهد بگوید من منت را به کسی می برم که عزیزترین همه است.
چند سؤال این طوری از گلستان کردم و بعد گفتم در دیوان حافظ می گوید «اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» چرا گفته «اگر آن ترک شیرازی» و نگفته آن ترک تبریزی؟ حال اینکه حروف شیرازی با حروف تبریزی یکی است و وزن شعری به هم نمی خورد؛ شیراز ترک ندارد و تبریز دارد. کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم ترک در اصطلاح عرفا به جوانان زیبا و دارای قد رسا می گویند و شیراز هم شهر گل و بلبل است. آن وقت «به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» به چه معنا است؟ کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم هندوهای هند یک چیزی مثل خال قرمز بر پیشانی خودشان می کشند و این خیلی خوشگل می شود. گفتم آشیخ برو درس بخوان؛ این حرف های مزخرف چیست؟!
منبع
#نقد_حوزه
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
🔅القاب علمی؛ از حقیقت تا مَجاز/2
🖌حجتالاسلام دکتر علیراد
🔸القاب علمی در مکتوبات مسلمین بیشترین حضور را در کتابهای رجالالحدیث و تراجمالرجال دارند ولی بازتاب و کاربست القاب به محدّثان اختصاص ندارد و دانشوران دیگر علوم اسلامی نیز هماره از القاب علمی برای تعیین و تثبیت جایگاه خود در گفتمانهای علمی روزگار خود بهرهمند هستند. لذا القاب با هویت صنفی و اجتماعی دانشوران پیوندی ناگسستنی دارد و البته سویههای اخلاقی، جامعهشناختی، سیاسی و فرهنگی نیز دارد .
🔹میدانیم که دانش رجال به شیوههای شناخت و داوری و بیان اوصاف و احوال راویان و محدّثان بر پایه اصول فنی و معیارهای ویژه این دانش میپردازد . اصول و پیشفرضهای دانش رجال اثر پذیرفته از مبانی کلامی، سیاسی و مذهبی مکاتب و جریانهای رجال پژوهی است و هیچ رویکرد و کتاب رجالی پیراسته از این اصول علمی و مبانی فکری رجالیان نیست. بنابراین هر چند ضابطهمندی و مبناگروی از بنیانهای دانش رجال است ولی نتایج آن به نسبیت تاریخی دچار است و اثبات واقعنمایی برایندها و نتایج این دانش از حقیقت راویان بسیار دشوار است لذا برخی از راویان در داوری رجالیان به دوگانگی و تضاد در اوصاف دچار هستند و یک راوی نزد گروهی مقبول و نزد گروهی دیگر متروک است.
🔹این وضعیت در کتابهای تراجمالرجال که به شرح و حال نگاری مفاخر علوم و فنون، سَرآمدن قدرت و سیاست، ناموران تاریخ و فرهنگ و تمدن اختصاص دارند، بسیار پیچیده تر است و دستیابی به تصویر واقعی یک شخصیت در کتابهای تراجم دشوارتر از دانش رجال است. زیرا افرون بر آسیب اثر پذیری از مبانی ایدئولوژیک مولفان این آثار، اغراق و غلو، عصبیت، قبیلهگرایی، تفاخر به ملت و امت، تقابل با جریانها و گفتمانهای رقیب، سانسور و فروکاست شخصیتهای مخالف، مصادره به مطلوب و دستبرد در اسناد و مدارک تاریخی، استناد به مدارک و شواهد سست و برساخته، همسویی با حاکمیت و قدرت، کرامتسازی و فضیلتتراشی و … در غالب آنها موج میزند و این همه در قامت و کسوت القاب متنوع خود را پنهان ساخته است.
🔹این چالش زمانی عمیق تر و پیچیدهتر میگردد که یک رجالی بر پایه رویکرد و داده های تراجمنویسان به وصف یک محدّث بپردازد یا درباره جایگاه و منزلت او داوری نماید؛ یا بر عکس مولف کتاب تراجم با رویکرد گزینشی فقط از دیدگاه های رجالی همسو و موافق درباره یک محدّث استفاده کند و دیدگاههای انتقادی درباره او را حذف و سانسور نماید. اینگونه است که تعارض در این آثار پدید میآید و خواسته یا ناخواسته محدّثی از فرود بر فراز یا از فراز بر فرود میآید.
🔹تصویر محدّثان در قاب دوگانههای تناقض تعظیم و تنقیص، متروک و مقبول، عادل و فاسق، غالی و معتدل، علامه و نادان، واهی و ضابط و … ترسیم میشود و تصویر اصیل و معیار محدّث در کرانههای ناپیدای تعصب و تقلید مولفان این آثار محو میگردد و تشخیص حقیقت از مجاز سخت و دشوار میشود.
🔹این تناقضات چنان عمیق و پیچیده هستند که به سادگی در نگاه اول به کتابهای رجال و تراجم قابل رویت نیستند و اکتشاف آنها به واکاوی عمیق، تتتبع طاقت سوز در گردآوری دادهها و داوری اندیشهسوز در سنجش آراء و انظار نیازمند است. هر چند آسیب یاد شده به معنای انکار ارزش تلاشهای مولفان کتب علم رجال و تراجم نیست اما تحقیق اجتهادی و نقد تاریخی را برای پژوهشگران در جستجوی تصویر راستین و اصیل یک شخصیت از میان آرای رجالیان و تراجم نویسان ضروری میسازد و از اعتماد پیش از تحقیق، استناد قبل از نقد و ایمان پیش از پرسش برحذر میدارد.
🔹برای برون رفت از این آسیب ناگزیر از رویکرد علمی در لقبپژوهی هستیم . بر پایه این رویکرد لقبپژوهی، گرایش علمی بینا رشتهای، استوار بر مبانی نظری، بهرهمند از منطق تحلیلی و فرایند علمی از فهم تا نقد و دارای سنجههای داوری در ارزیابی القاب علمی است. مسئله اصلی لقبپژوهی شناسایی، اثبات و ارزیابی روشمند اصالت و اعتبار القاب علمی است و غرض آن پاسخ به ابهامات و مسائل القاب علمی است. در الگوی تحلیلی القاب علمی به مسائل معطوف به هر لقب پاسخ علمی و قابل دفاع ارائه میشود.
🔹مهم ترین مسائل هر لقب علمی عبارتند از: مفهوم و ماهیت، پیشینه و تبار، جایگاه لقب در نظام القاب، القاب هم تراز : تفاوت ها و تمایزها، کهن الگوی لقب، لقب گذاری: فرایند و تاریخ، اسناد و مدارک مُثبِته، جلوهها و پیامدها، شهرت و تواتر، سویه های سیاسی و ایدئولوژیک القاب.
بنا بر این لقبپژوهی گرایش تخصصی است که از دستاوردهای دانشهای متنوع در پاسخ به مسائل و دستیابی به هدف خود بهرهمند است و در شناخت حقیقت از مجاز در القاب علمی سودمند است.
مشاهده متن در سایت:
https://mobahesat.ir/24239
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🔔 #اطلاعیه | تلویزیون اینترنتی حوزههای علمیه برگزار میکند.
🔸پخش زنده نشست علمی:
« برنامه درسی در نظام آموزش پژوهش محور »
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام مجتبی زارعی
👤ناقد: حجت الاسلام ابوالفضل هادی منش
دبیر نشست: علی چهرقانی
🗓 زمان: چهارشنبه 1402/09/08
⏰ ساعت: 10:00
♨️پخش آنلاین:
🌐 http://livehowzeh.ir/tv
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
.
بسم الله الرحمن الرحيم
رونمایی کتاب تحفه سلیمانی
اثر : حکیم متأله ابوالقاسم میرفندرسکی
با پیام علمای اعلام
و
سخنرانی جمعی از فرزانگان
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
📚سنتهای کارآمد حوزه علمیه و سبک زندگی طلبگی
✔️مرحوم شیخ طوسی با هجرت به نجف اشرف حوزه علمیه هزار ساله نجف را تأسیس میکند و میرزای شیرازی با حضور در سامرا حوزه علمیه و مکتب سامرا را تشکیل میدهد، و سید مرتضی در شهرهای مختلف حوزههایی را ایجاد میکند، مطالعه و تحلیل در اینگونه رفتارها نشان دهنده هویت در حوزه علمیه است.
📖کتاب «سنتهای کارآمد و سبک زندگی طلبگی» اثر حجتالاسلام سیدمسعود مرتضوی در ۲۴۰ صفحه توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان در سال ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است. این اثر از سه فصل سنتهای اخلاقی و معنوی، رفتاری و گفتاری، عملی و معرفتی تشکیل شده است که شاکله اصلی سنتهای کارآمد را تشکیل میدهد. نکته قابل توجه اینکه حوزه علمیه در تعریف دقیق خود به معنای حوزه سنتی بسیار متجدد و دارای روشهای جدیدی است.
📝 گزارش مراسم رونمایی: http://ijtihadnet.ir/?p=74351
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جدیت و تلاش در تحصیل...
🔻 آیت الله کریمی جهرمی
📽 توجه فوق العاده و جدیت و تلاش آیت الله العظمی گلپایگانی در امر تحصیل
✍🏼 انتشار به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله العظمی گلپایگانی
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
✔️ آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (مدظله العالی):
🔸 حاج آقاى ما كه جزء ممتحنين حوزه بود، مىفرمود: آشيخ قاسم نحوى، جزء ممتحنين بود و از طلبه درس خارجخوان، به جاى اينكه از كفايه بپرسد، از فلان مسأله ادبى سيوطى مىپرسيد. حاج آقاى ما ناراحت مىشد و مىگفت: آقا! طلبه در اين وقت، مطالب ادبى يادش نيست، شما بايد از كفايه سؤال كنيد.
هنگامی که از مطالب ادبى سؤال مىشود، طلبه درس خارجخوان که از این مباحث فاصله گرفته است خودش را مىبازد و معلوماتش را فراموش میکند و شكست میخورد.
📚 جرعهای از دریا، ج2 ص691
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
▪️ما زنده به لطف و رحمت زهرائیم
مامور برای خدمت زهرائیم
▪️روزی که تمام خلق حیران هستند
ما منتظر شفاعت زهرائیم
🏴 شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد .
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نماهنگ «بیمردم»
🔻 حاج مهدی رسولی
🔹رهبر انقلاب بعد از مراسم دیشب، به حاج مهدی رسولی گفتند:
این مرثیهی شما (اشاره به مداحی بی مردم) کار یک منبر نه بلکه کار چند منبر رو با هم کرد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💢پدیده حجتالاسلام_دکتر
به بهانه 27 آذر، سالروز شهادت حجتالاسلام دکتر مفتح
✍️حجتالاسلام احمد اولیایی
سالهاست که حوزه علمیه بحث معادل سازی مدارک حوزوی و دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پی گرفته است و اکنون طلاب سطح چهار حوزه میتوانند از برخی مزایای مدرک دکتری مانند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس موقت استفاده کنند. همچنین طلاب با گرفتن سطح دو میتوانند به عنوان لیسانسه، در کنکور کارشناسی ارشد و با داشتن سطح سه در کنکور دکتری شرکت کرده و وارد دانشگاه شوند.
از طرف دیگر، سالهاست که ما با دانشگاههای حوزوی مانند دانشگاه باقر العلوم علیهالسلام، دانشگاه ادیان، دانشگاه مفید، موسسه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و ... مواجهیم؛ دانشگاههایی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت میکنند و مدرک دکتری میدهند اما با هدف جذب طلاب تأسیس شدهاند.
طبیعی است که در وضعیت فوق، ما اکنون با تعداد زیادی طلبه که وارد دانشگاه شدهاند و مدرک ارشد یا دکتری دانشگاه را اخذ کردهاند، مواجه باشیم. بحث در درستی یا نادرستی فراهم کردن شرایط ورود طلاب به دانشگاه نیست؛ اینکه حوزه اساسا نباید به دنبال معادل سازی میرفت یا دانشگاههای حوزوی نباید تأسیس میشدند یا طلاب نباید به دانشگاه بروند و مانند اینها اکنون بحث این یادداشت نیست.
مسأله اصلی، «مواجهه برخی حوزویان با پدیده «حجتالاسلام-دکتر»هاست. گاهی دیده میشود از چرایی ذکر عنوان «دکتر» برای یک طلبه در یک پوستر این مواجهههای حمله گونه به این پدیده شروع میشود...
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74531
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻═
🌀 وحدت حوزه و دانشگاه یا شبیهشدن حوزه به دانشگاه؟!
🖋 هادی مصریپور؛ #یادداشت_مهمان
🔸 در ایام سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، برخی اساتید ابراز گلایه کرده بودند که همچنان پس از چند دهه، حوزه برای «وحدت حوزه و دانشگاه» برنامهای ندارد.
‼️ اما میخواهم بگویم اتفاقا امروز پس از سی سال، به همت شورای عالی و مرکز مدیریت، «حوزه» از هرروز دیگری به دانشگاه شبیهتر شده است و بجای حفظ سنن حوزوی و تعامل با دانشگاه، دچار اتحاد حوزه با برنامه دانشگاه شدیم:
1️⃣ چه به لحاظ آموزشی و سیستم سرطانیِ ترمی واحدی؛
2️⃣ چه به لحاظ مدرکی که دیگر خروجی حوزهها آیت الله و حجتالاسلام نیستند (یادداشت «دکتر بوشهری و دکتر اعرافی»)؛
3️⃣ چه به لحاظ هویت حوزوی و طلبگی که کاری کردهایم که طلاب حس کنند برای اینکه هویت و بها پیدا کنند لاجرم از داشتن مدرک دانشگاه هم هستند؛ چون وقتی هویت تحصیلی و مدرکی ذیل سیستم دانشگاهی تعریف شد، همه اصالتها هم به ظاهر با دانشگاه خواهد بود و خودبخود حوزه را در سایهی دانشگاه، هویتبخشی کردهایم.
♨️ استمرار همین روند خسارتبارِ خالی از ایده و برنامه، کمکم باعث بدبینی بسیاری از بزرگان و فضلای سنتی حوزه به رهبری شد؛ چراکه اساسا شورای عالی و مرکز مدیریت به فرمایش رهبری ایجاد شدند برای ارتقای حوزههای علمیه، اما آنچه در عمل رخ داد ترقی معکوس یا به تعبیر رهبری ارتجاع بود (عقبگرد و ارتجاع حوزه در آموزش).
⛔️ خناسان و یاوهگویان (متحجرینی که خونکردن دل امام را به ارث بردهاند و فقط وقتی آرام میگیرند که حوزه را برای همیشه به قهقرا برده باشند) نیز از این مجالِ کمکاری و ترک فعل شورای عالی و مرکز مدیریت، نهایت سوءاستفاده را داشتند در جهت بدنامساختن و بیاعتبار جلوهدادن رهبری بین علما و فضلایی که روزبروز نگران ازدسترفتن سنن حوزوی و بیمایه و سردشدن فضای حوزه بودند، فضایی که کمکم تبعات خسرانش در کمیت و کیفیت حوزه نمایان شد.
🔺 فضایی که در آن دیوانسالاری اداری و بیاعتمادی شدید و غلیظ نسبت به استاد و طلبه حاکم شد؛ تا جایی که استاد را مثابه یک رباتی دید که بیاید درسی بگوید و برود، لذا حتی امتحان و نمره استاد را ارجی نمینهند و سیستم دیوانسالارانه خودش باید امتحان کتبی و شفاهی (آن هم به بیکیفیتی که همگان مطلعاند) برگزار کند.
🔻 ساختاری که همهچیز را متمرکز تعریف کرد؛ جالب اینکه همهچیز را دانشگاهی کرد الا نقاط قوتی که دانشگاه داشت و حوزه خیلی پیشتر داشت: «اعتماد به استاد» و یا حتی برخی اختیارات در تعیین سرفصل و گرفتن امتحانات و ارزشیابی غیر متمرکز و بطور کلی «هویت استاد» که در دانشگاه وجود دارد را از «استاد حوزه» دریغ کردیم. حال بعد از سیسال باید ببینیم آثار مثبت این روند بیشتر بوده یا خسارتهایش؟!
🔴 بیانگیزهشدن طلبه برای حاضرشدن در دروس را با حضور و غیاب اجباری بدون هرگونه ایده خلاقانهای اجرا کردیم، ساختار متمرکز برای امتحانات شفاهی و پایاننامه تعریف کردیم، حال بعد از سیسال باید ببینیم آثار مثبت این روند بیشتر بوده یا خسارتهایش؟! (یادداشت «جذب و ماندگاری در حوزه و دو مانع بزرگ!)
❇️ امروز رهبری، تمامی مراجع و علما و فضلای حوزه انتظار دارند این روند اشتباه سیساله «در دانشگاهیکردن حوزه» هرچه زودتر خاتمه داده شود و توضیح داده شود، با چه مجوزی این طور سریعالسیر سنتهای حوزوی را منسوخ ساختیم.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
💢الکلام فیالمُجیز!؛ تأملی در صدور اجازات اجتهاد در عصر حاضر
✔️ استاد رضا مختاری:
🔹اینطور نبوده که یک کسی که اجازه اجتهاد میداده یا اجازه میگرفته، در بوق و کرنا کند که من فلان مقام علمی را دارم. به عنوان نمونه علمای تراز اول نجف اشرف به آیتﷲ سیدجواد خامنهای اجازه دادند. یعنی آیات نائینی، اصفهانی، شیخعبدالکریم حائری، حاجآقاحسین قمی، بروجردی و آقامیرزاعلی آقای شیرازی فرزند میرزای بزرگ شیرازی، اینها به ایشان اجازه دادهاند. اما اصلا خودشان این اجازۀ اجتهاد و روایت را ابراز نمیکردند و حتی در کتابها ثبت نشده است و بعد از قریب به سی سال بعد از وفات ایشان اشخاص مطلع شدند و در صدد نشر این اجازات هستند.
🔸نقل میکنند که عالمی از شیخانصاری اجازه اجتهاد میخواست و شیخ اجازه نمیداد و این شخص رفت نزد عالمی و اجازۀ اجتهاد گرفت و آن اجازۀ اجتهاد را آورد نزد شیخانصاری که شیخانصاری هم ذیلش بنویسد «قد صدر من اهله و وقع فی محله» ولی بر خلاف توقع وی، شیخانصاری زیرش نوشت «الکلام فی المُجیز». یعنی کلام در این است که اصلا خود اجازه دهنده مجتهد است یا مجتهد نیست!
🔹یکوقتی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بعضیها اجازاتی میگرفتند که برای مجاز بودن شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بود و یکی دو مورد که بنده خبر دارم و آن طرف اجازه گیرنده را میشناسم که چه بسا یک حدیث یا یک صفحۀ متن عربی کتاب فقهی را هم درست نتواند بخواند، اجازۀ اجتهاد گرفتن بود یا مدعی اجازۀ اجتهاد گرفته بود. البته اجازه را ندیدیم ولی مدعی بودند..
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74663
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
ابن یوسف شیرازی
همیشه برایم عجیب می نمود که چگونه ممکن بوده بسیاری از عالمان و دانشمندان گذشته ما در حالی که جوان و نوجوان بوده اند تألیفی علمی از خود به جای گذاشته باشند ، به عنوان مثال سید نعمت الله جزائری کتاب «مفتاح اللبیب فی شرح التهذیب» را در حالی که تنها 15 سال داشته است تألیف کرده است. در طی چند سال گذشته با اسامی متعددی از اینگونه برخورد نموده ام ، از جمله دانشمندانی که در چند سال گذشته به خاطر ارتباطم با نسخه های خطی همیشه مورد احترام و علاقه بنده بوده «ابن یوسف شیرازی» می باشد ، ایشان را باید جزء اولین فهرست نویسان نسخه های خطی در ایران دانست که به شیوه کاملا محققانه آثار مختلف را معرفی و فهرست کرده اند که حاصل تلاش مستمر ایشان در این زمینه دو جلد فهرست موضوعی از نسخه های خطی کتابخانه سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری) و نیز دو جلد فهرست از نسخ خطی مجلس شورای اسلامی می باشد ، در اوائل کار که به تازگی با فهرست ایشان آشنایی پیدا کرده بودم همیشه فکر می کردم مؤلف این فهرست یک دانشمند شیخ و جا افتاده ای بوده ، تا اینکه چند سال پیش متوجه شدم ایشان در سال 1366 شمسی در شیراز به رحمت خدا رفته اند در حالی که جلد اول و دوم فهرست کتابخانه سپهسالار را در بین سالهای 1313 (جلد اول ) تا 1318 (جلد دوم) شمسی به چاپ رسانیده اند ، دیروز در حال جستجوی مطلبی برای اهل فضل و ادبی بودم که به صورت اتفاقی دو مطلب ارزشمند درباره این عالم بزرگ پیدا کردم ، اول اینکه تصویر این عالم بزرگ و سال تولد ایشان را در کتاب (دانشمندان و سخن سرایان فارس ، ج2 ، ص 238-239) یافتم و متوجه شدم که ایشان در سال 1283 شمسی متولد شده اند و زمانی چاپ جلد اول فهرست این کتابخانه را به انجام رسانده اند که حدود 30 سال داشته اند و دوم اینکه کتابی از این عالم بزرگ را فرزند خلف ایشان به سال 1380 شمسی با عنوان «نامداران ادب ایران» به چاپ رسانده اند که در مقدمه آن کتاب فرزند عزیز این عالم گرامی یعنی «محمد حسین بن یوسف» گزارش نموده اند که ایشان 15 سال مشغول تهیه و چاپ دو جلد فهرست کتابخانه سپهسالار بوده اند و این بدان معناست که ایشان زمانی که تنها حدود 20 سال داشته اند مشغول این کار ارزشمند و ماندگار شده اند .
خداوند روح این عالم بزرگ را قرین رحمت خود گرداند .
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
▪️کنج زندان چه بلائی به سرت آوردند
▪️چه بلائی به سر چشم ترت آوردند
▪️شدی آزاد دگر از قفس تاریکت
▪️ولی افسوس که بی بال و پرت آوردند
🏴شهادت غریبانه حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد .
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
♻️ حوزه علمیه، سنت های کارآمد
╔═🔻🔻════╗
@hzsk_ir
╚════🔺🔺═╝
🔽🔽 عضویت در کانال 🔽🔽
🆔 https://eitaa.com/hzsk_ir
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
📣📣📣اولین مسابقه شفقنا ویژه طلاب حوزه های علمیه «خاطرات حجره»
🔴خاطرات و عکس های خود را در محورهای مسابقه برای ما بفرستید
قوانین مسابقه:
🔹تصاویر ارسالی قبلا منتشر نشده باشد
🔹آرم و لوگو و دخل و تصرف در عکس قابل پذیرش نیست
🔹عکس ها میتواند با دوربین و موبایل گرفته شود
🔹حداکثر ده عکس می توانید ارسال کنید
🔹خاطرات حداکثر در دو صفحه Word نوشته شود
🔹خاطره متعلق به شرکت کننده در مسابقه باشد
🔹مطالب با نام اصلی طلاب ارسال شود
🔹در پروفایل نام و نام خانوادگی اصلی ثبت شده باشد
🔺جوایز بخش عکس
نفر اول: مبلغ ۵ میلیون تومان
نفر دوم: مبلغ ۳ میلیون تومان
نفر سوم: مبلغ 2 میلیون تومان
نفر چهارم: مبلغ ۱ میلیون و 500 هزار تومان
نفر پنجم تا هفتم: مبلغ ۱ میلیون تومان
🔺جوایز بخش خاطره:
نفر اول: مبلغ ۵ میلیون تومان
نفر دوم: مبلغ ۳ میلیون تومان
نفر سوم: مبلغ 2 میلیون تومان
نفر چهارم: مبلغ ۱ میلیون و 500 هزار تومان
نفر پنجم تا هفتم: مبلغ ۱ میلیون تومان
برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
https://fa.shafaqna.com/?p=1734325
🌎|خبرگزاری بین المللی شفقنا
🆔| @shafaqna_com
سخنراني آيةالله استادي= رونمايي.mp3
25.71M
🎤 فایل صوتی سخنرانی آیتالله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین رونمایی از کتاب «اجازات، اسناد و استفتاءات آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی(ره)
سخنراني آيةالله استادي= دیدگاه سیدابوالحسن اصفهانی راجع به فلسفه.mp3
4.8M
سخنراني آقاي مختاري= رونمايي.mp3
24.12M
🎤 فایل صوتی سخنرانی حجتالاسلام رضا مختاری رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه در آیین رونمایی از کتاب «اجازات، اسناد و استفتاءات آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی(ره)»
🔺گزارشی از یک دیدار معنوی و ماندگار:
🔹امروز (30 بهمن1402) توفیق شد پس از چند ماه به دیدار استاد گرامی ام فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی ادام الله ظله شرفیاب شوم.
در این جلسه حضرت آیت الله مرتضوی ضمن بیان خاطراتی از نجف بر ضرورت یادگیری عمیق رسائل، مکاسب و تربیت و حفظ اساتید مسلط بر این متون تاکید فرمودند. همچنین از جایگزین کردن کتب دیگر به جای آنها و مدرک گرایی طلاب شدیداً اظهار تاسف کرده و فرمودند: «باید این کتب در میان کتب درسی حوزه بمانند و مسولین مربوطه فکری نسبت به وضعیت تحصیلی، معیشتی و مدرک گرایی طلاب نمایند».
💠استاد آیت الله علی محمدی خراسانی که در جلسه حضور داشتند، فرمودند: «بنده پس از چند دور تدریس رسائل و مکاسب و کفایه شرح آنها را نوشتم و بنده شاگرد حضرتعالی هستم چون در قم که بودم از نوارهای رسائل و کفایه حضرتعالی استفاده می کردم و در نگارش شرح کفایه نیز بسیار از دروس حضرتعالی و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بهره بردم و در واقع این شرح محصول دروس حضرتعالی و آیت الله فاضل است».
ایشان در ادامه فرمودند: «دروس عمومی حوزه نعمتی بود به عنوان نمونه آیت الله ستوده 30 سال مکاسب تدریس کرده بودند و آیت الله اعتمادی نیز 30 سال رسایل تدریس می کردند و طلاب از این اساتید بارز استفاده می کردند ولی متاسفانه دروس عمومی در حوزه قم به شدت کاهش یافته و با استقبال کمی روبه رو شده است».
💠حضرت آیت الله مرتضوی در ادامه خطاب به استاد محمدی فرمودند: «بنده قبل از انقلاب در حدود سال 57 در نجف رسائل تدریس می کردم و برای تدریس آن شروح مختلف مخصوصا شرح آقای آشتیانی(بحرالفوائد) که عنایت و تسطی ویژه بر آن داشتم، را مطالعه می کردم و در مبحثی از مباحث رسائل مطلبی را از شرح مرحوم آشتیانی نقل کردم و یکی از طلاب گفت آقای محمدی خراسانی در شرحشان بر رسائل جور دیگری توضیح داده اند و از آنجا من اسم شما را شنیدنم».
♨️استاد محمدی خراسانی فرمودند: «متاسفانه برخی طلاب جزواتی منتشر کردند مبنی بر اینکه اصول متورم شده است و باید خلاصه شود وکتب دیگر جایگزین شود و باعث افت شدید علمی و نیز بی رغبتی طلاب به رسائل و مکاسب و کفایه شده اند و مقصود بنده در شرح این کتب این بود که مطالب غامض این کتب را به اندازه فهم خودم توضیح بدهم و هدفم سطحی کردن حوزه نبوده است و اساتید جوان متعددی مفید بودن این کتب را تصدیق کردند.
ان شالله همین کتب ذخیره ای برای اخرت بنده باشند».
در ادامه حضرت آیت الله مرتضوی برای حل مشکلات طلاب دعا فرمودند و از وضعیت جسمانی حضرت آیت الله سیدان شافاه الله جویا شدند و فرمودند آیا ایشان مجددا تدریس خود را ادامه دادند؟
اخوی بنده عرض کردند به علت تداوم کسالت ناشی از ضعف جسمانی هنوز دروس خود را شروع نکردند، آیت الله مرتضوی متاثر شده و فرمودند مشکلات ما یکی دو مورد نیست و برای شفای ایشان دعا فرمودند.
🔺یکی از ویژگی های خاص حضرت آیت الله مرتضوی شاگردپروری و توجه به شاگردان می باشد. با اینکه چندین سال قبل توفیق شاگردی نزد #آیت_الله_مرتضوی را داشتم ایشان همواره اظهار محبت فرموده اند و در این جلسه نیز از بنده ( محمد عربشاهی) پرسیدند چه دروسی و در کدام حوزه ها مباحثه دارید عرض کردم رسائل و مکاسب و کفایه. ایشان اظهار محبت فرمودند.
⚡️اینگونه برخورد بزرگان حوزه درس آموز و مایه امید و انگیزه طلاب است.
🤲ان شالله به زودی شاهد باشیم این فقیه عالی قدر و حضرت آیت الله سیدان تدریس خود را شروع نمایند و دومرتبه حوزه علمیه خراسان از افاضات ایشان بهره ببرند.
در پایان با عکس یادگاری این دیدار درس آموز و معنوی به اتمام رسید.
به قلم محمد عربشاهی.