eitaa logo
فحوا | Fahva
194 دنبال‌کننده
308 عکس
11 ویدیو
16 فایل
فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی www.ifahva.ir ارتباط با ادمین @Fahva_support شبکه‌های اجتماعی https://zil.ink/fahva
مشاهده در ایتا
دانلود
🔦 اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق (حرف)، اندیشکده فرهنگ و توسعه و گروه فحوا با همکاری مرکز راهبردی فرهنگ و رسانه برگزار می‌کند: «نشست آسیب‌شناسی حکمرانی پیوست فرهنگی» 📆 سه‌شنبه، ۹ خرداد ۱۴۰۲ 🕓 ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ 📍میدان فلسطین، پلاک ۳۹۷، مرکز راهبری فرهنگ و رسانه 📱برای حضور مجازی در این نشست، از لینک ریز استفاده کنید: https://www.skyroom.online/ch/sccm_ir/markazrahbordi3 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی @ifahva_ir
مادری با تحصیلات؛ مادری یا تحصیلات؟ ‌‌ «تحصیلات با نرخ آن‌ها نسبت عکس دارد»؛ طبق تحقیقات اخیر مرکز مطالعات جمعیتی ، در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، نرخ فرزندآوری زنان کاهش و سن مادری در آنان افزایش‌یافته که این روند در زنان تحصیل‌کرده شدیدتر بوده است. در دوره‌ «فرزند کمتر، زندگی بهتر»، کنترل جمعیت را با تشویق زنان به ادامه تحصیل و اشتغال پیش بردند. سال ۱۳۷۱ یکی از نمایندگان زن در دفاع از طرح تنظیم خانواده گفت: «می‌دانیم اگر زنان وارد عرصه اشتغال شوند، یک‌سری از آقایان بیکار می‌مانند! ولی برای کنترل جمعیت ناچاریم به این کار! این کار در اندونزی انجام شد و جواب گرفتند!» پرهیز و تأخیر زنان تحصیل‌کرده در فرزندآوری، نتیجه علم‌آموزی نیست؛ بلکه متأثر از نظام ارزش‌گذاری و توسعه فردمحور در فضای آکادمیک است. تخصیص امتیازات ویژه برای مادران و مناسب‌سازی عرصه‌های تحصیل و اشتغال برای زنان، می‌تواند دوره انتظار برای تجربه شیرین مادری را کوتاه‌تر و را در جامعه ارتقا دهد. میریام کیتس، نماینده پارلمان درمورد کاهش نرخ باروری در کشورش، تأکید کرده اگر روند نزولی فرزندآوری را معکوس نکنیم، به‌سادگی دیگر آینده‌ای نخواهیم داشت. طبق تجربه کشورهایی با بالاترین مزایا برای مادران، رفاه اقتصادی، انگیزه فرزندآوری را بازنمی‌گرداند. سیاست‌های کلی باید نشان دهد که پرورش نسل یک ارزش ملی است و از تشکیل خانواده و پذیرفتن نقش پدر و مادری در تمامی زمینه‌ها حمایت خواهد شد. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی @ifahva_ir
‍ النّاس علیٰ دین شماها آیت‌الله جوادی آملی: «اگر مردم ببینند در یک فضای زنده نفس می‌کشند که نه هست، نه ، نه و نه ، به احترام می‌گذارند، هرچند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند.» اما رویکرد برخی مسئولان در موارد بسیاری به این آسیب‌ها دامن زده است. به‌عنوان‌مثال مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی که «از لج» یک خبرنگار که نماینده بخشی از مردم در مطالبه‌گری است، می‌خواهد پسرش را «در بهترین جاها استخدام کند!» همین‌طور در ماجرای تخصیص بدون نوبت خودرو به نمایندگان مجلس که نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس آن را «کار بدی» خوانده است که البته «نه حرام است و نه تخلف و در بسیاری از نهاد‌های دیگر هم تکرار شده است.»  آنچه در این مصادیق محل تأمل است، سبک زندگی و و تأثیری است که بر جامعه دارد. در نگاه آیت‌الله خامنه‌ای، حکومت از اقطاب تأثیرگذار جامعه است که پتانسیل ترمیم، تقویت، تضعیف و به انحطاط کشاندن فرهنگ را دارد؛ بنابراین اخلاق حکمرانی حساسیتی فراتر از رعایت احکام فقهی را می‌طلبد. رهبری بارها بر حاکمان تأکید کرده‌اند: «اگر ما در زندگی شخصی خود حرکت اشراف گونه‌ای داریم بین خودمان و خدا است اگر حرام یا مکروه یا مباح باشد؛ اما اگر جلوی چشم مردم می‌دهیم، همه‌اش حرام است؛ چراکه تعلیم‌دهنده اشرافی‌گری است. واقعاً «النّاس علیٰ دین ملوکهم» النّاس علیٰ ماها.» روابط جامعه و حکومت از مهم‌ترین آسیب‌ها و چالش‌های متوجه است. تصویب قدرت مردمی در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی، نظام تأثیرگذاری قدرت اجتماعی بر قدرت سیاسی را بنا کرد، اما در عمل و اجرا هنوز تحقق نیافته است. تبدیل این آرمان به واقعیت همیشه با چالش‌هایی مواجه بوده که عمدتاً به دلیل فرهنگ قدرت‌مداری و گرایش به شخصی نمودن سیاست رخ داده است. این دو آسیبی هستند که روابط حکومت با جامعه را مکدر می‌سازد و زمینه سایر آسیب‌ها را فراهم می‌کند. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی @ifahva_ir
جهاد سازندگی؛ از تولد تا قتل 🎬 مستند «جوان‌مرگ» تولد، بلوغ و انحلال جهاد سازندگی در سال‌های ۵۸ تا ۶۲ را روایت کرده است. این مستند ترکیبی است از تصاویر آرشیوی ناب و گفت‌وگو با افرادی همچون ناطق‌نوری، نادر طالب‌زاده و علیرضا افشار که به‌تازگی از سیمای ملی پخش شد. ♦️ ایده‌ای پیشران در حوزه و یک الگو در خدمت‌رسانی اجتماعی بود که در ایجاد یک انسجام اجتماعی بسیار موفق عمل کرد؛ اما با دخالت‌های دولتی و «کج‌فهمی مجلس اول» رو به اضمحلال رفت و جوان‌مرگ شد. ♦️ مستند جوان‌مرگ «یک عبرت‌پژوهی تاریخی» و یک مستند سیاسی است که به «مسئله قدرت و در قدرت» می‌پردازد. 📺 «جوان‌مرگ» را در تلوبیون ببینید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی @ifahva_ir
‍ ‍ «بکُش؛ ولی خوشگلم کن» به روایت کشور همسایه (۱) 🌍 پدیده در حوزه فرهنگ از حوزه اقتصاد پیشی گرفته و عملاً تحقق‌یافته است. در این شرایط، خطرات جهانی‌شدن برای هویت‌های ملی و منطقه‌ای باید موردتوجه قرار بگیرد. یکی از راهکارها، بررسی تغییرات و تجربیات جوامعی با اشتراکات دینی و فرهنگی مانند است. ♦️تمایل روزافزون به جراحی‌ها و دخالت‌های پزشکی یکی از آسیب‌های فرهنگی مشترک در جامعه ما و عربستان است. طبق پژوهشی درمورد جامعه عربستان، نارضایتی افراد از عکس‌های ، بر تمایل آن‌ها به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی اثر مستقیم دارد. بنا بر این پژوهش که سال ۲۰۲۰ توسط نشریه پزشکی ENT updates منتشر شد، حدود نیمی از افراد معتقد بودند سلفی ایرادات ظاهری آن‌ها را برملا می‌سازد و حدود ۴۰٪ افراد به دلیل نارضایتی از سلفی‌هایشان، تمایل پیدا کرده‌اند که تحت یا سایر اقدامات پزشکی زیبایی قرار بگیرند. ♦️بیشترین میزان استفاده از عکاسی سلفی به بازمی‌گردد. سال ۲۰۱۹ نشریه تخصصی جراحی‌های ترمیمی و پلاستیک PRS نیز پژوهشی با موضوع تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر گرایش به جراحی و اقدامات پزشکی زیبایی در جامعه عربستان منتشر کرد. طبق این پژوهش که میان دختران دانشجوی ۱۸ تا ۳۰ساله انجام شده: 📊نیمی از شرکت‌کنندگان تحت‌تأثیر شبکه‌های اجتماعی به فکر انجام جراحی‌های زیبایی افتاده‌اند که بیش از نیمی از آن‌ها روزانه بیشتر از ۵ساعت در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند...(ادامه) 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
‍ ‍ «بکُش؛ ولی خوشگلم کن» به روایت کشور همسایه (۲) 📊همچنین دنبال‌کردن اینفلوئنسرهای مد بیشترین اثر را بر تمایل به انجام جراحی‌ها و تغییرات زیبایی داشته و بعد از آن به ترتیب دنبال‌کردن بلاگرهای زیبایی و سپس متخصصان و جراحان زیبایی اثرگذار بوده است. همچنین دنبال‌کردن هر سه گروه موجب می‌شود مخاطبان بیشتر در معرض تبلیغات اقدامات پزشکی زیبایی قرار بگیرند. 📊 حدود نیمی از افراد از به اشتراک گذاشتن عکس بدون فیلتر خود احساس ناراحتی می‌کنند و تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌کنندگان حس می‌کنند برای بهتر دیده‌شدن در شبکه‌های اجتماعی باید ظاهر خود را بهبود ببخشند. 📊 حدود یک‌چهارم شرکت‌کنندگان مدام ظاهر خود را با چهره‌های شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کنند و این روند بر و اعتمادبه‌نفس آنها اثر مستقیم داشته است. ♦️باتوجه‌به تمرکز بیشتر هجوم فرهنگی بر جامعه ایران، ای‌بسا تحقیقاتی مشابه پژوهش‌های مذکور، در کشور ما نتایجی هولناک‌تر داشته باشد. آنچه باید محل تأمل قرار بگیرد، تعیین ارزش‌ها توسط شبکه‌های اجتماعی و میزان اثرگذاری این پلتفرم‌ها بر جامعه و همچنین معیارهای ارزش‌گذاری حاکم بر شبکه‌های اجتماعی است. بدیهی است که در این مسیر صرف، چاره نخواهد بود. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه. شماره چهارم.pdf
2.37M
زمانه را چو نکو بنگری همه پند است... 🔴، پیچیده، عمیق و چندبعدی است و برای شناخت و تحلیل صحیح آن‌ها نمی‌توان به بروز ظاهریِ معلول‌ها بسنده کرد؛ بلکه باید با نگاهی کلان، راهبردی و فرابخشی، علت‌ها را کاوید. 🌐 در این راستا، رصد تحلیلی و پایش فضای فرهنگی کشور و جهان یکی از دغدغه‌های گروه است؛ تا از این مسیر بتوان با حل چالش‌ها  و حرکت در مسیر پیشرفت، راهکار ارائه داد و رؤیای ایران اسلامی و پیشرفته را رقم زد. 🗞ویژه‌نامه «زمانه»، چکیده‌ای از بازنمایی تحلیلیِ پدیده‌های مهم فرهنگی است که هر دو هفته یک‌بار منتشر می‌شود. امید است «زمانه» در بهبود و پویایی فرهنگِ حکمرانی و حکمرانیِ فرهنگی و نیز طرح ایده‌های جریان‌ساز برای نخبگان و فعالان فرهنگی راهگشا باشد. 🖇چهارمین شماره از ویژه‌نامه تقدیم شما؛ شماره‌های پیشین نیز به‌زودی از طریق وب‌گاه فحوا در دسترس قرار می‌گیرد. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
💡نشست سوم از سلسله نشست‌های الزامات نظری آمایش فرهنگ در ایران، ♦️با موضوع «برنامه‌ریزی منطقه‌ای از منظر جغرافیای انسانی» ♦️توسط دبیرخانه تدوین سند آمایش فرهنگ کشور و با همکاری گروه فحوا برگزار می‌شود. با حضور کارشناسان: 🔘 دکتر علیرضا آستانه؛ دانشیار جغرافیای انسانی دانشگاه تهران 🔘 دکتر محمدرضا رضوانی؛ استاد تمام جغرافیای انسانی دانشگاه تهران 🗓 شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ ⏱ ساعت ۱۴ تا ۱۶ 📍خیابان ولیعصر ،پایین‌تر از میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 📱برای حضور مجازی در این نشست، از اینجا وارد شوید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
خانه‌ای برای او که زمین را گسترد و آسمان را برافراشت... 🕌 حمیدیه در قرشهر ، با طراحی جذابش بارها مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است. این مسجد در محل مسجدی قدیمی و کاهگلی که دیگر پاسخگوی نیاز نمازگزاران نبود، ساخته شده است. 💠 نمای بیرونی مسجد حمیدیه با استفاده از کلمه الله طراحی شده و فضاسازی داخلی آن الهام گرفته از آیه ۲۲ است که سه نقاش آذربایجانی این ایده را اجرا کرده‌اند. آیه ۲۲ سوره بقره به آفرینش آسمان و زمین و بارش باران برای رویش ثمرات و روزی اشاره دارد. 💠 در طراحی‌های داخل این مسجد درختان تاک و صنوبر که مشخصه طبیعت قرشهر هستند، دیده می‌شوند. 💠 جالب اینجاست که در فصل تابستان در خارج از ساعات نماز، درهای مسجد حمیدیه برای بازی و تفریح باز می‌ماند. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
🖋اوایل دهه۹۰، پس از داغ‌شدن بازار کسب‌وکارهای اینستاگرامی، رقابت برای تصاحب یک بازار دست‌نخورده در حوزه و لباس، عرصه جدیدی از بازاریابی و بلاگری را ایجاد کرد. ♦️مدت‌ها بود بانوان ملتزم به از جولان مانتوهای جلوباز و آستین‌های نصفه‌نیمه در بازار شکایت داشتند. ظرفیت و نهفته در این تقاضا، آغاز پدیده متناقضی به نام بود که به‌مرور تعداد و اثرگذاری‌شان بیشتر می‌شد. ♦️فلسفه و هدف اصلی حجاب، پوشاندن جذابیت‌ها و زیبایی‌های فیزیکی و ممانعت از جلب‌توجه است. اما در مقابل، مد و استایل هدفی جز به‌رخ‌کشیدن زیبایی و جذابیت‌های فردی و جلب‌توجه ندارد. در نتیجه جمع این دو، حجاب استایل‌ها جمع اضدادی شده‌اند از پوشش به‌ظاهر منطبق بر حدود اسلامی، تبرج، خودنمایی و مصرف‌گرایی. ♦️مهم‌تر اینکه بازی در زمین مد و بلاگری، با نتیجه منطقی حجاب، یعنی و عملی و رفتاری نیز در تناقض است. به اقرار کسانی که خود یا نزدیکانشان این سبک زندگی را چشیده‌اند، تناقض وجودی این گروه از آنچه می‌نماید، فراتر است...(ادامه👇🏻) 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ادامه👈🏻) بسیاری از آن‌ها در زندگی شخصی خود التزامی به حجاب و حتی ندارند، درگیر روابط متعدد با جنس مخالفند، ابایی از نوشیدن شراب و کشیدن سیگار ندارند و حجابشان به طمع ثروت و شهرت است. ❗️ادامه چنین روندی به استحاله کامل حجاب و عفاف و دین‌زدایی از بخش قابل‌توجهی از جامعه به‌خصوص منجر خواهد شد. ❗️تا زمانی که کم‌کاری نظام آموزشی و نهادهای فرهنگی در تبیین فلسفه و ضرورت حجاب و فرهنگ‌سازی در این حوزه جبران نشود؛ تا زمانی که چهره‌های تأثیرگذار شبکه‌های اجتماعی مجبور نشوند نسبت به درآمدها، تبلیغاتشان و سبک زندگی که رواج می‌دهند باشند؛ تا زمانی که در طراحی و تولید لباس، نیروی متخصص و متعهد به حدود اسلامی و عرف ایرانی تربیت و وارد بازار نشود؛ و تا زمانی که جشنواره‌های مد و لباس از شکل نمایشی و منفعلانه درنیایند و جریان‌ساز نباشند، نمی‌توان توقع داشت پدیده‌های این‌چنینی به وجود نیایند. ♦️با وجود چنین کوتاهی‌های مسلمی نمی‌توان فقط مردم را مقصر بی‌حجابی‌ها و پوشش‌های نامتعارف دانست و بهبود اوضاع را انتظار کشید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی
زمانه ۵ .pdf
7.68M
🔻رابطه مردم و پلیس در جهان 🔻تفلیسی‌ها و رژه افتخار! 🔻دوست و دشمن از نگاه جوانان همسایه 🔻آموزش مجازی؛ آری یا خیر؟ 🔻بهترین دانشگاه‌ها در انحصار پولدارترین‌ها 📣 و چندین یادداشت تحلیلی دیگر از پدیده‌های روز فرهنگی را در پنجمین شماره از دوهفته‌نامه «» بخوانید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | تلگرام | توئیتر | ویراستی