#بازنشر
#مناسبتی
#مصاحبه
📌 همزمان با شب های پرفضیلت قدر صورت گرفت:
🔸 گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین #قاسم_ترخان
🔰 #شب_قدر شب الگوگیری از امام علی (ع) است
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/shabghadr
🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فعالیت_اعضا
📢 #بشنوید
🔰 شرح وصیت نامه مولای متقیان امیر مومنان علی(ع) / نامه ۴۷ نهج البلاغه
🔹 حجت الاسلام والمسلمین #سعید_داوودی
عضو هیات علمی پژوهشگاه
📌 جلسه سوم
🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز بیست و دوم ماه رمضان
🔸 اللّهُمَّ افْتَحْ لى فیهِ اَبْوابَ فَضْلِکَ وَاَنْزِلْ عَلَى فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفِّقْنى فیهِ لِمُوجِباتِ مَرْضاتِکَ وَاَسْکِنّى فیهِ بُحْبُوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرّینَ
🔰 خدایا! درهای فضل خودت را بر من بگشای
و برکاتت را در این روز بر من نازل کن
و به آنچه خوشنودیت در آن است موفق بدار
و در وسط بهشت هایت مرا سُکنا ده،
ای اجابت کننده ی خواسته ها و دعاهای بیچارگان
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#انتخابات
#فعالیت_اعضا
🔻 همزمان با ایام شهادت حضرت علی(ع) و در آستانه برگزاری انتخابات
🔰 حجتالاسلام و المسلمین #محمد_ملک_زاده در گفتگویی بررسی کرد:
🔸 سطوح مشارکت سیاسی و شایستهسالاری در سیره سیاسی #دولت_علوی؛
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/alavvi
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#فعالیت_اعضا
🔹 #روز_بیست_دوم
🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین #محمدجواد_رودگر
🔸 جهاد تبیینی(۱)
🔻 جهاد تبیینی با واژه:" جهادکبیر" در قرآن کریم مطرح شد:"فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا"(فرقان- ۵۲)، هماره "پرده نشین" بود که برای اولین بار توسط مقام ولایت حضرت امام خامنه ای(ادام الله ظله الوارف) وارد ادبیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و " شاهدبازاری" شد.
🔹 اکنون به نظر این کمترین آمد که اصطلاح بسیار گرانسنگ یاد شده را با تمهید مقدماتی اجمالی در قالب نکاتی تبیین کنیم تا بیشتر به رسالت خویش آگاهی یابیم:
1⃣ نکته اول:
"جهاد" در فضای فرهنگ اسلامی و جغرافیای معارف وحیانی، واژه ای قدسی و دارای بارمعرفتی- معنویتی است.
"مجاهد" عنصری فعال و اهل تدبر و تحمل است که در عُرفِ نهج البلاغه با مولفه "صبر" و "بصر" قرین شد و هرگاه جهاد به قید"فی سبیل الله" مقید شود، مجاهد با آرم "در راه خدا" ارتقای وجودی می یابد و بابی از ابواب جنت به رویش باز شده و او از اولیای خداست.
2⃣ نکته دوم:
جهاد در فرهنگ وحیانی دو قسم است:
🔻 الف) جهاد بیرونی که جهاد با طاغوت بیرون و کفر و شرک بیرونی است و موسوم به "جهاد اصغر"=جهاد با دشمن بیرونی.
🔹 در عرف قرآن، یکی از مصادیق جهاد اصغر، جهاد فکری و فرهنگی است که از آن به "جهادکبیر" تعبیر شده است.
🔹 ب) جهاد درونی که جهاد با طاغوت درون و کفر و شرک درونی است و موصوف به "جهاد اکبر"= جهاد با دشمن درونی.
🔸 از آنجائی که جهاد اکبر و درونی یا به تعبیر متعارف در آموزه های اسلامی "جهاد با نفس" "نسبی" است خود به دوقسم تقسیم می شود:
۱- جهاد اوسط که جهادی اخلاقی بین فضائل و رذائل با هدف آراستگی به فضائل و پیراستگی از رذائل است.
۲- جهاد اکبر که جهادی عرفانی بین عقل استدلالی - جزیی و حسابگرانه با عشق برین و ملکوتی با انگیزه قرب وجودی به خدا، اتصاف به اوصاف علیا و مسمی به اسمای حسنای خدا شدن و از "درگاه" با "مقام محضر" به "بارگاه" یا "مقام حضور" و در نتیجه "شهود قلبی" و "وصول و لقاء الله" باریافتن است.
3⃣ نکته سوم:
جهاد تبیینی در واقع جهاد در میدان "جنگ نرم" است و سلاحِ خاص به خود را می طلبد که در دو عنصر:
۱- درک دین(دین شناسی)
۲- درد دین( دینداری) تعین می یابد.
4⃣ نکته چهارم:
در جهاد تبیینی، مجاهد باید آماده "ملامت کشیدن"، "ملالت دیدن"، با "تیغ تهمت" ساختن و سوختن زندگی کند و حرف و حدیث این و آن را بشنود و خم به ابرو نیاورد...عیب جویی و هرزه زبانی و هرزه بینی و هرزه گویی های این و آن را به جان خریدار باشد و مصداق:" ولایخافون لومه لائم"(مائده-۵۴) زیست جهادی اش را تدبیر کند.
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#انتخابات
🔰 دکتر #عبدالوهاب_فراتی عضو هیأت علمی گروه #سیاست در یادداشتی تبیین کرد:
🔸 امکان یا امتناع انتخابات در #فقه_اسلامی؛
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/entekhabat-4
🆔 @iictchannel
#بازنشر
#یادداشت
🔸 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عابدی عضو هیات علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه:
🔰 جایگاه #عدالت_اجتماعی در فلسفه حکمرانی امیرمومنان(ع)
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/eejtemaei
🆔 @iictchannel
#فعالیت_اعضا
📢 #بشنوید
🔰 شرح وصیت نامه مولای متقیان امیر مومنان علی(ع) / نامه ۴۷ نهج البلاغه
🔹 حجت الاسلام والمسلمین #سعید_داوودی
عضو هیات علمی پژوهشگاه
📌 جلسه چهارم
🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز بیست و سوم ماه رمضان
🔸 اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.
🔰 خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه وپاکم نما در آن از عیب ها وآزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکارى دلها اى چشم پوش لغزشهاى گناهکاران.
🆔 @iictchannel
#یادداشت
#فعالیت_اعضا
🔹 #روز_بیست_دوم
🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین #محمدجواد_رودگر
🔸 جهاد تبیینی(۲)
🔻 جهاد کبیر در نگاه مفسران:
فلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا﴿فرقان-۵۲﴾
🔸 در تفسیر تبیان آمده است:
" «فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ» يا محمد بالاجابة الى ما يريدون «وَ جاهِدْهُمْ» في اللَّه «جِهاداً كَبِيراً» شديداً، و الهاء في قوله «به» عائدة الى القرآن- في قول ابن عباس و الحسن- و قال الحسن: معنى «فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ» لا تطعهم فيما يصرفك عن طاعة اللَّه. و قيل: فلا تطعهم بمعاونتهم فيما يريدونه مما يبعد عن دين اللَّه، و جاهدهم بترك طاعتهم"(شیخ طوسی،التبیان فی تفسیرالقرآن،ج7،ص498).
🔻 مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان نوشته اند:
" «فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ» فيما يدعونك إليه من المداهنة و الإجابة إلى ما يريدون «وَ جاهِدْهُمْ» في الله «بِهِ» أي بالقرآن عن ابن عباس «جِهاداً كَبِيراً»
أي تاما شديدا و في هذا دلالة على أن من أجل الجهاد و أعظمه منزلة عند الله سبحانه جهاد المتكلمين في حل شبه المبطلين و أعداء الدين و يمكن أن يتأول عليه قوله رجعنا من الجهاد الأصغر إلى الجهاد الأكبر"( طبرسی،مجمع البیان،ج7،ص273)
🔸 بنابراین از دیدگاه ایشان درس بزرگ این آیه آن است که برترین جهادها در پیشگاه خدا جهاد علمی، فکری و فرهنگی است، جهاد اندیشمندانی است که با توان علمی خود به مقابله با شبههافکنی و وسوسهانگیزی دشمنان برخاستهاند.
🔹 علامه طباطبائی در تفسیر آیه می نویسند:
"و ضمير «بِهِ» للقرآن بشهادة سياق الآيات، و المجاهدة و الجهاد بذل الجهد و الطاقة في مدافعة العدو و إذ كان بالقرآن فالمراد تلاوته عليهم و بيان حقائقه لهم و إتمام حججه عليهم.
فمحصل مضمون الآية أنه إذا كان مثل الرسالة الإلهية في رفع حجاب الجهل و الغفلة المضروب على قلوب الناس بإظهار الحق لهم و إتمام الحجة عليهم مثل الشمس في الدلالة على الظل الممدود و نسخه بأمر الله، و مثل النهار بالنسبة إلى الليل و سبته، و مثل المطر بالنسبة إلى الأرض الميتة و الأنعام و الأناسي الظامئة،
و قد بعثناك لتكون نذيرا لأهل القرى فلا تطع الكافرين لأن طاعتهم تبطل هذا الناموس العام المضروب للهداية.
و ابذل مبلغ جهدك و وسعك في تبليغ رسالتك و إتمام حجتك بالقرآن المشتمل على الدعوة الحقة و جاهدهم به مجاهدة كبيرة"( طباطبائی، الميزان في تفسير القرآن، ج15، ص 229)
🔹 چنانکه در تفسیر نمونه نیز می خوانیم:" دو دستور مهم را كه دو برنامه اساسى پيامبران را تشكيل می دهد بيان مى كند،
🔸 نخست روى سخن را به پيامبر اسلام(ص) كرده مى فرمايد:" بنا بر اين از كافران اطاعت مكن" (فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ).
🔸 در هيچ قدم راه سازش با انحرافات آنها را پيش مگير كه سازشكارى با منحرفان، آفت دعوت به سوى خدا است، در برابر آنها محكم بايست و به اصلاح آنها بكوش، ولى مراقب باش ابدا تسليم هوسها و خرافات آنها نشوى.
🔸 و اما دستور دوم اينكه" به وسيله قرآن با آنها جهاد بزرگى كن" (وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً).
جهادى بزرگ به عظمت رسالت، و به عظمت جهاد تمام پيامبران پيشين، جهادى كه تمام ابعاد روح و فكر مردم را در بر گيرد و جنبه هاى مادى و معنوى را شامل شود.
🔻 بدون شك منظور از جهاد در اين مورد جهاد فكرى و فرهنگى و تبليغاتى است، نه جهاد مسلحانه، چرا كه اين سوره مكى است و می دانيم دستور جهاد مسلحانه در مكه نازل نشده بود"( مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، ج15، ص 122)
ادامه دارد...
🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فعالیت_اعضا
📢 #بشنوید
🔰 شرح وصیت نامه مولای متقیان امیر مومنان علی(ع) / نامه ۴۷ نهج البلاغه
✅ اصلاح ذات البین و رسیدگی به یتیمان
🔹 حجت الاسلام والمسلمین #سعید_داوودی
عضو هیات علمی پژوهشگاه
📌 جلسه پنجم
🆔 @iictchannel