eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 گزارش تصویری 🔸 آئین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد 📚 به پاس سه دهه مجاهدت علمی در عرصه اسلام 📅 شنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 eitaa.com/iictchannel
◽️جبهه مستحکم قرآن در برابر پوزیتیویسم و نسبیت‌گرایی 🔸مصاحبه دکتر مدیر گروه پژوهشگاه، با موضوع بررسی کتاب ◾️ جهان فرهنگی ترسیم زیست‌جهان و جهان زیسته‌ای است که می‌تواند براساس آیات قرآن زندگی انسان را در حوزه فرهنگ تحت‌الشعاع خودش قرار دهد. فرهنگی که ما در این کتاب مد نظر داریم حوزه عام آن است. یعنی تمام حوزه‌های زیستی بشر را اعم از ابعاد شناختاری، معرفتی و ساختاری می‌تواند در بر بگیرد. 🆔 @iictchannel
◽️تجلیل از ۳۰ سال خدمت دکتر پورفرد/ از پژوهش دینی تا رسیدگی به ایتام 🔸 آئین نکوداشت علمی دکتر توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برگزار شد. ◾️ این مراسم به پاس سه دهه مجاهدت علمی دکتر پورفرد در عرصه اندیشه سیاسی اسلام و با سخنرانی آیت‌الله ، رئیس و موسس پژوهشگاه، حجج اسلام و آقایان نجف لک‌زایی، سیدسجاد ایزدهی، محسن مهاجرنیا و دکتر علی شیرخانی برگزار شد. 🆔 @iictchannel
◽️«جهاد تبیین» امام رضا(ع) در مناظرات علمی 🔻همزمان با ایام و ولادت امام علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام؛ 🔸مصاحبه حجت‌الاسلام مدیر گروه پژوهشگاه، منتشر شده در خبرگزاری ◾️اکثر شکل گرفته از سوی حاکمیت عباسی و مامون بود و برای تضعیف امامت صورت پذیرفت لیکن تشکیل این مجالس علمی سبب اقبال بیشتر علما و مردم به فراگیری دانش از امام شد به گونه‌ای که محفل و خانه امام کانون رفت‌وآمد دوستداران حضرت گردید؛ همچنین امام زمینه نشر مکتب تشیّع را نیز ایجاد کردند. 🆔 @iictchannel
26.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 📚 «جستارهایی در فلسفه عرفان/ دفتر اول» ✍️ به قلم مدیر گروه عرفان پژوهشگاه 🔸 گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📺 #ببینید 📚 #معرفی_کتاب «جستارهایی در فلسفه عرفان/ دفتر اول» ✍️ به قلم #علی_فضلی مدیر گروه عرفان پ
✍️ فلسفۀ عرفان یک دانش نوپیداست که به دلیل علاقه وافر و نیاز شدید به درک تجربۀ معنوی و عرفانی، فرانگرانه به نظارت و سنجش عقلی و تفسیر و تبیین فلسفی بر عرفان پرداخته است. 🔹 در راستای استخراج و تحلیل دقایق مبانی عرفان از میراث ارباب سلوک و شهود در طول تاریخ گام برداشته؛ با توجه به نوع مکتب­‌ها، رویکردها و دغدغه‌­ها در غرب و شرق به تحلیل نشسته است؛ 🔸 از سوی خویش آثار بدیعی با روش­‌های تجربی، تحلیلی و استدلالی به جامعۀ علمی هدیه داده و زمینۀ برداشتن گامی بس بلند در جهت تحول عظیمی در عرفان به خصوص عرفان اسلامی – چه عرفان نظری و چه علم سلوک – فراهم ساخته که البته تلاش وافر و ورود جدی را به تمامی عرصه­‌های این دانش می­‌طلبد. 📦‼️ هم اکنون برای تهیه این اثر ارزشمند اقدام کنید: 🌐 poiict.ir/21676 🆔 @iictchannel
🔸 سیاست فرهنگی در سیره رضوی 🔹 یادداشتی از حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه منتشر شده در روزنامه ایران 🔖 اساس تمدن اسلامی بر محور «مقاومت» شکل گرفته است. در عصر امام رضا(ع) آن حضرت الگو و چهره بارز مقاومت در جایگاه رهبر سیاسی ـ دینی امت بود... 📣 هم اکنون در صفحه روزنامه بخوانید: 🌐 b2n.ir/news7928 🆔 @iictchannel
◽️گفتمان‌سازی با تمرکز بر نیازها ایجاد شود 🔻آنچه در نشست علمی «دانش حقوق، مسائل و اولویت‌های نظام اسلامی» مطرح شد؛ 🔸سخنرانی حجت‌الاسلام رییس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه ◾️با وجود اینکه پژوهش حول موضوعات مربوط به علوم بنیادین لازم بوده و هست، اما در زمینه پاسخگویی به مسائل جامعه و پژوهش‌های راهبردی و کاربردی هم نیازهایی جدی داریم؛ طبیعی است که پاسخ‌های اسلامی در مسائل روز جامعه از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود. 🆔 @iictchannel
🔘 آیین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد 📸 گزارش تصویری از آیین نکوداشت علمی دکتر ، به پاس سه دهه مجاهدت علمی در عرصه اسلام 🏛 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 با ما همراه باشید... 🆔 @iictchannel
💠هدف امام رضا(ع) از شرکت در مناظرات مامون تبیین حقیقت بود ☑️ حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی، عضو هیات علمی و مدیر گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه 🔹«تبیین حقیقت» و برداشت غبار از واقعیت‌ها و مقابله با جریان تحریف و بدعت و ارائه صحیح اسلام ناب محمدی را می‌توان از در زمره اهداف امام برای شرکت در مناظرات بر شمرد. امام با جریانی مواجهه بود که حقایق را وارونه جلوه می‌دادند و بدیهی است تنها ایشان می‌توانست در برابر این حرکت گمراه کننده که در درون و حتی برون جهان اسلام مانند خوره باور و اعتقاد مردم را به مخاطره انداخته بود بایستند و ابهامات موجود را برطرف کنند و معادلات دشمن را خنثی نمایند. مناظرات برای امام یک میدان جهاد بود تا در این عرصه حقایق تبیین شود و سره از ناسره تمییز داده شود. 🆔 @iictchannel
🔰مولفه ها و عناصر جهان فرهنگی 🖋 سید حسین فخرزارع، عضو هیئت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه 💢 مولفه‌ها و عناصری که جهان فرهنگی دارد شامل مولفه‌های ساختاری، معرفتی و شناختاری است. یعنی عمده مباحث آن بر شناختارها و معرفت‌ها استوار بوده و همچنین ذهنی و نظری است. 🔸 در توضیح بیشتر باید بگویم مبانی نظری، اصول فکری و مباحثی که از نوع عقلانیتی که در جهان فرهنگی قرآن در حوزه فرهنگ حاکم است در حوزه شناختاری جای می‌گیرد. یعنی یک برش کلی از مباحث جهان فرهنگی به حوزه شناختاری که اعم از مبانی، اصول فکری، نوع عقلانیت و … است تعلق دارد. ⭕️ یک برش دیگری از مباحث جهان فرهنگی قرآن، حوزه ساختاری و مولفه‌های وضعیتی است؛ یعنی چیزهایی که الان قابل مشاهده است و تقریبا می‌توان آن را به صورت ملموس اشاره کنیم. 🆔 @iictchannel
جرم یقه سفیدان در آموزه‌های دینی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نوشتاری بررسی کرد؛ 🔹 سخن از «جرایم یقه سفیدان» با نام ابداع کننده این اصطلاح یعنی ساترلند همراه است و ایشان بود که با تدوین کتابی با این نام، سبب گسترش این طبقه بندی از جرایم به جرایم یقه سفیدی و جرایم یقه آبی گشته است. 🔹 این طبقه بندی در متون دینی بویژه در بیان گهربار امیر بیان، امیر المومنین(علیه‌السلام) نیز وجود دارد. آن حضرت در نامه ۵۳ که منشور کارگزاری در یک جامعه اسلامی است، سیاست جنایی افتراقی در قبال دو طبقه مردم عادی و اشخاص دارای موقعیت بالای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی را متذکر شده است. 🔹 گروه نخست؛ افرادی عادی هستند که حضرت از رفتار مجرمانه آنان با لغزش و بیماری اجتماعی یاد کرده است. 🔹 گروه دوم بطانة و یقه سفیدان هستند که بر اساس کلام حضرت علی(علیه‌السلام) در میان کارگزاران جامعه به‌طور طبیعی اشخاصی وجود دارد که از اصحاب سرّ وی محسوب می‌شوند. 🔹 این قشر خاص در تصمیم‌سازی برای کارگزار نقش اساسی دارند. اگر ویژگی‌های مثل ثروت‌اندوزی، خودکامگی و بی انصافی در ارتباط با مردم عادی؛ در وجود آنان رخنه کرده باشد؛ زمینه‌ساز گسترش فساد و جرایم اقتصادی خواهد بود. حضرت در این باره می‌فرماید: «ثُمَّ إِنَّ لِلْوَالِی خَاصَّةً وَ بِطَانَةً- فِیهِمُ اسْتِئْثَارٌ وَ تَطَاوُلٌ وَ قِلَّةُ إِنْصَافٍ فِی مُعَامَلَة.» 📝 متن کامل: iict.ac.ir/yaghesefid-2 🆔 @iictchannel