eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
FeghPouya.mp3
8.73M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "تنظیم رفتار اجتماعی" / قسمت هشتم 🔖 ادامه مباحث تبیین زوایای مختلف امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه آن در جامعه 💢 اختلال در ارزش ها و مقوله امر به معروف و نهی از منكر 🎙با حضور: 🔸 دکتر 🔸 حجت اسلام دکتر (اعضای هیات علمی گروه پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ یکم شهریورماه 1401 🆔 @iictchannel
▫️همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 💢 هویت ساختار انقلابی فرهنگ 💢نقَادی ساختار فرهنگی کنونی 💢وضعیت مطلوب ساختار فرهنگی کشور 💢چگونگی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور 🔸توسط پژوهشکده پژوهشگاه و با همکاری دستگاه‌های مختلف علمی و فرهنگی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. 🎙با حضور: 📆 شنبه ۲۳ مهرماه، ساعت ۸صبح لغایت ۱۸عصر 🏢 تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 📌 جهت ثبت نام حضور در همایش کلیک کنید: ➡️ iict.ac.ir/hamayeshb 🆔 @iictchannel
🖼 | پیام پوشش 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 هر پوششی پیامی دارد و برداشتی که افراد جامعه از پوشش ما می‌کنند تابع قصد ما نیست یعنی نمی‌توان لباسی را پوشید و گفت من این لباس را به فلان قصد می‌پوشم یا نمی‌پوشم و به برداشت آحاد جامعه کار ندارم! زیرا افراد جامعه تابع قصد ما فکر نمی‌کنند بنابراین تمام پوشش‌ها نوعی پیام را به جامعه القا می‌کند و آن پیام در اختیار فرد نمی‌باشد. 🔹 قرآن مسئله حجاب را صرفا در یک امر و نهی محدود نکرده بلکه علاوه بر آن بر سالم سازی اجتماعی همگام با سالم‌سازی قلب و روان جمعی‌ انسان‌ها تأکید دارد؛ بنابر این امر اجتماعی و فرهنگی است که کلیت جامعه یعنی هم حاکمیت، هم افراد و هم نهادهای مدنی با آن روبرو هستند. 🆔 @iictchannel
🖼 | فرهنگ دینی و هویت گفتمانی اسلامی 👤 دکتر ، عضو هیات علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره): ◼️ فرهنگ جامع‌ترین نظام معنایی است که بشر در طول تاریخ خود بدان رسیده و از نسلی به نسل دیگر آن را منتقل می‌کند. این مقوله دارای ویژگی‌هایی از جمله قصدمند بودن،‌ موقعیت‌مندبودن، دارای کارکرد بودن و غیره است که به عنوان یک نظام معنایی در ساحت‌های مختلفی تبلور می‌یابد اما نمی‌توان به صورت عینیت‌یافته آن را مشاهده کرد و جنس و فصل و حد و رسم معینی را برای آن مشخص کرد. ◼️ فرهنگ در ضمیر و ذهن انسان تبلور می‌باید. فرهنگ انسانی در مقام حدوث و بقا و استمرار و تحول و تطور و نیز از حیث کیفیت و جهت، از منابع متعددی تاثیر پذیرفته است که دین یکی از منابع و مصادر شکل‌گیری آن است. فرهنگ گرچه از این بن‌مایه ارتزاق می‌کند اما موقعیتی متفاوت از آن دارد. دین یک منظومه معنایی قدسی است که دارای ابعاد و حوزه‌ها و سطوح مختلفی است. 🆔 @iictchannel
🖼 | ایجاد فرهنگ جهانی اسلامی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ◽️ توسعه فرهنگ جهانی همواره یا در یک مسیر سخت بوده و یا در یک مسیر نرم ادامه می‌یابد. مسیر نرم بیشتر از جانب گیم‌ها، علم، هنر، فلسفه و امثال آن در سطح جامعه سرریز می‌شود که برون‌دادها و پیامدهای آن را اکنون در فرهنگ عمومی جامعه و سبک زندگی افراد جامعه مشاهده می‌کنیم و متاسفانه جامعه ما در این مسیر و حتی در میدان ترجمه نیز به یک تفکر ترجمه‌ای سامان‌یافته نرسیده‌ است. ◽️ تفکر تمدنی باید بتواند در سطح ایده‌ها و گرایش‌ها یک نوع استقرار هویتی، ایمانی و فرهنگی ایجاد نماید اما اینکه آیا در این وضعیت متکثر و متنوع ما چگونه می‌‌توانیم تمدن اسلامی را بر پایه یک فرهنگ توحیدی پیش‌ ببریم از موضوعات مهمی است که باید درباره آن برنامه‌ریزی شود. بنطر می‌رسد از دو مسیر می‌توان فرهنگی جهانی اسلامی را مطرح کرد؛ یکی طرح ابعاد جهانی اسلام در درون جهان اسلام و دیگری طرح آن در بیرون جهان اسلام. 🆔 @iictchannel
| بازسازی نظام عادلانه فرهنگی در کشور 👤 حجت‌الاسلام ، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 وقتی از بازسازی فرهنگی صحبت‌ می‌کنیم نخستین دغدغه‌ای که ایجاد می‌شود مربوط به عادلانه بودن آن است. عدالت فرهنگی ارزش بنیادینی است که با فراگیرشدن آن تمام شهروندان به‌طور بایسته و شایسته می‌توانند به امتیازات فرهنگی دسترسی پیدا کنند. در این زمینه به نظر می‌رسد یکی از اساسی‌ترین عواملی که به‌طور جدی و عمیق دارای منشاء اثر است قدرت‌ها هستند. 🔸 تمرکز بیش از حد قدرت در همه ابعاد حتی در نقش‌آفرینی حوزه فرهنگ، جامعه را دچار آسیب‌های جدی می‌کند؛ لذا باید توجه داشت دولت‌ها با تمام قدرتی که دارند، ولی مردم نقشی اثرگذار در ساخت فرهنگ ایفا می‌کنند و تصور این‌که همه چیز باید دست دولت باشد صحیح نیست و مردم نیز چنین تصوری را برنتافته و تمرکز زیاد بر آن نظام عادلانه فرهنگی را دچار آسیب می‌کند. 🆔 @iictchannel
🖼 | ایجاد ساختار فرهنگی جدید در کشور 👤 دکتر ، مدیر گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔺 فرهنگ اسلامی با داشتن ذخیره‌های معنایی، ظرفیت ایجاد کردن یک فضای پارادایمی را دارد که به الگویی مسلط و چهارچوب فکری و فرهنگی در زمینه هنجارها، نمادها، مصنوعات و مخلوقات تبدیل شود. به‌نظر می‌رسد با توصیف، تبیین و ترمیم این مسائل، محتوای فرهنگ دینی ما خواهد توانست به ایجاد یک پارادایم جدید و برتر منجر شود. 🔺 در حوزه فرهنگ ما جهان‌بینی، مبانی نظری، صورت‌بندی عقلانیتی و اصول و قواعد فکری اساسی عمیقی داریم، اما به رغم وجود این عناصر نتوانسته‌ایم در عرصه فرهنگی به ایجاد نظریه‌های منسجم و پویا دست یابیم و در حقیقت با ضعف یا فقدان نظریه مواجهیم و بایسته است اندیشمندان متعهد و قشر متخصص جامعه توان فکری و اندیشه‌ای خود را در این زمینه به خوبی مجهز کرده تا اشاعه آن را در نظام‌ رفتاری جامعه شاهد باشیم. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امشب سخن ازجان جهان بایدگفت 🔶 توصیف رسول(ص) انس و جان باید گفت 💠 در شام ولادت دو قطب عالم 🔶 تبریک به صاحب الزمان (عج) باید گفت 🌺 خجسته ولادت باسعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) و امام جعفر صادق (ع) را تبریک عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | الزامات عملیاتی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی 👤 دکتر ، رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ در زمینه عملیاتی شدن بازسازی ساختار فرهنگی چندین الزام مهم وجود دارد که بدون توجه به آن‌ها نمی‌توان تحول و دگرگونی چندانی را در حوزه فرهنگ و ساختار فرهنگی کشور شاهد بود. یکی از این موارد، فهم خود حقیقت فرهنگ است که به مثابه امری فعال و پویا، ظهور معنایی عقلانیت یک قوم در بستر تاریخ و در گذر زمان است. در این زمینه باید بصیرت دقیقی نسبت به امر فرهنگ و کنشگران فرهنگ داشت. ◼️ یکی دیگر از الزامات، فهم مسئله عینیت‌یابی فرهنگی و لزوم برخورداری از نگرش فرهنگی است که زیست جهان انسان‌ها را نشان می‌دهد. مسلماً بدون درک فرهنگی نمی‌توان انتظاری از هیچ طرح سیاسی، امنیتی، اقتصادی و غیره که منجر به پیشرفت شود داشت. الزام دیگر،‌ حفظ، صیانت و پرورش فرهنگ در چارچوب هدایت دینی است. کنشگر فرهنگی باید تمام مسیر و کنش‌هایش نه صرفاً به شکل تنزیهی بلکه به‌صورت ایجابی و تاسیسی در قالب شریعت و قانون اسلامی شکل بگیرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | بازسازی صحیح انقلاب در ساختار فرهنگ 👤 ، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 بازسازیی انقلابی باید در لایۀ «ساختاری» باشد، نه این‌که به تغییر دادن «عاملیّت‌ها»، منحصر و محدود شود و تصوّر گردد که با «جابجایی‌های مدیریّتی»، چرخش فرهنگی نیز حاصل می‌شود. در واقع، استفاده از تعبیر ساختاری، نشانگر «جدّی» و «عمیق» و «گسترده» ‌بودن دشواری‌های فرهنگی است؛ چنان‌که حتّی در گفتگوهای روزمره نیز اگر مشکلی، دارای جنبۀ ساختاری قلمداد شود، به «پهن‌دامنگی» و «عظمت» آن اشاره شده است. 🔸 از سوی دیگر، برخلاف برخی تصوّرهای ابتدایی و اداری، غرض از تعبیر ساختاری، متمرکزشدن بر امور «سازمانی» و «نهادی» نیست؛ یعنی مقصود این است که مشکل عبارت است از «تداخل‌ها یا تعارض‌های سازمانی» یا «فقدان برخی سازمان‌ها» و امور دیگری از این دست، بلکه ساختار، معنایی عام‌تر و فراگیرتر از این دارد و به «بافتارهای فرهنگی» و «فضای هنجارین» و «مناسبات فرهنگی» نیز دلالت دارد و «سطح اجتماعی» را نیز در بر می‌گیرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | مساجد محل فرهنگ‌سازی 👤 حجت‌الاسلام والمسلیمن ، عضو گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 ساختارهایی که اکنون در نظام تربیتی و حتی نهادهای دیگر در کشور حاکم است تداومی از ساختارهای پیشین و حتی انشعابی از جریان سکولار غربی است و در چند دهه انقلاب اسلامی نیز نهایت کاری که شده است، صرفا پیوست‌های دینی و فرهنگی بر آنها افزوده شده بدون این‌که تغییر اساسی در ساختار و محتوا را شاهد باشیم. این جریان به‌ویژه درباره مسجد قابل اهتمام‌تر می‌باشد. 🔹 مسجد کانون فرهنگ‌سازی است که وظیفه ساختارهای حاکمیتی در نظام اسلامی است که در این مقوله دخالت جدی داشته و صرفا به عنوان یک نهاد مردمی که محلی برای عبادت‌ و انجام برخی مناسک و مراسم است به آن ننگرد. 🆔 @iictchannel
🖼 | سبک زندگی اسلامی خانواده‌گرا و خانواده‌محور 👤 حجت‌الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️ مقصود از «خانواده‌گرایی»، گرایش اشخاص به همسرگزینی، همسرداری و فرزندپروری، و منظور از «خانواده‌محوری» محور قرارگرفتن خانواده در سیاست‌گذاری، قانونگذاری و برنامه‌های اجرایی است. ساختارهای حقوقی ما باید مانند سبک زندگی اسلامی، خانواده‌گرا و خانواده‌محور باشد. خوشبختانه، قوانین و مقررات خانواده در ایران، در اغلب موارد با کارکردهای خانواده هماهنگ و همسو می‌باشد. ◽️ در برخی موارد نیز قوانین و مقررات منافی با اصول خانواده‌گرایی و خانواده‌محوری وجود دارد؛ مانند حقوق خصوصی خانواده؛ برخی مقررات مربوط به روابط خصوصی همسران و والدین و فرزندان با اصول مذکور ناهمخوانی دارد. برخی ساختارهای حقوقی باعث هراس از ازدواج می‌شود یا باعث تأخیر در ازدواج می‌گردد. نیز بعضی از آن‌ها، زمینه‌ساز اختلاف در روابط همسران می‌باشد. 🆔 @iictchannel