🔸نشست علمی مناسبات اسلام و فرهنگ
📌چهارمین پیش نشست همایش ملی فلسفه فرهنگ؛
🔰 گروه فرهنگپژوهی با همکاری گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه در راستای همایش ملی #فلسفه_فرهنگ برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#علی_ذوعلم
#حسن_بنیانیان
#مسعود_اسماعیلی
⏰ دوشنبه 28 خردادماه 1402، ساعت 10
📡 ارتباط از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/mefrhng
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️ تلازم اختیارات ولی فقیه با مسئولیتهای ایشان
✍️ نوشتاری از حجت الاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه؛
🔸 براساس نظم مردم سالاری دینی، رهبری در حوزه اختیارات کارگزاران دخالتی نمیکنند. رئیس جمهور کار خودش را انجام میدهد ولو اینکه، نظارت نسبت به ایشان از جایگاه رهبری وجود دارد اما در نهایت آن چیزی که به مردم وعده و اعلام کرده و قانونی را که به تصویب مجلس رسانده است، محور عمل قرار می دهد.
🔹 هر جایی که مسئولیت اجرا برعهده رهبری بوده و خود ایشان متصدی امور بودهاند، کارها به گونهای سامانمند جلو رفته است مثل امور امنیتی، نظامی و انتظامی. اما اگر مواردی از حیث قانونی به رهبری مستند نباشد و به کارگزاران منتسب باشد، اما نیاز به ورود رهبری وجود دارد، باید در یک فرایند قانونی مردم و نمایندگان، توصیه ایشان را اخذ کنند تا به یک منطق رهنمون شوند...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/talazom
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸 کرسی "ذاتگرایی جدید در علوم انسانی و علوم طبیعی"
🎙باحضور:
دکتر #ابراهیم_دادجو
عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه
🗓 دوشنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۴
🔗 حضور مجازی در کرسی 👇👇
📥 https://www.skyroom.online/ch/masoudgh92/icscs
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی گونهشناسی خداناباوری در غرب
🔰 گروه غربشناسی پژوهشگاه در راستای همایش معرفی، تحلیل و نقد فرهنگ غربی برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#روزبه_زارع
#علی_شهبازی
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_محمدی_نیا
⏰ سهشنبه 30 خردادماه 1402، ساعت 10
📡 ارتباط از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/gkhoda
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️تشیع و الحاد در ایران
✍️ نوشتاری از حجت الاسلام #مهدی_جهان عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه؛
🔸 «الحاد» در اصل از مادهی «لَحْد» (بروزنمهد)، به معناى حفره است که در یک طرف قرار گرفته و به همین جهت به حفرهاى که در یک جانب قبر کنده مى شود، «لحد» مىگویند همچنین هرکارى که از حدوسط، تمایل به افراط و تفریط پیدا کند نیز «الحاد» گفته می شود پس شرک و بت پرستى نیز بر همین نظر «الحاد» است.
🔸 منظور از «الحاد» در اسماء خدا این است که الفاظ و مفاهیم آن را تحریف کنیم و یا به گونهای خدا، توصیف شود که شایسته آن نیست، همانند مسیحیان که قول به تثلیث و خدایان سهگانه دارند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/elhadirr
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸 نشست تخصصی "ارزیابی حقوقی لایحه عفاف و حجاب"
🎙باحضور:
#حسینعلی_بای
#مهدی_جمشیدی
اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 یکشنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷
🏣 تهران - خانه اندیشهورزان جوان
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸ارائه مقاله با عنوان «هویت پژوهی ادبیات انقلاب اسلامی در دههی شصت»
🎙 با حضور و ارائه:
حجتالاسلام #مهدی_جهان عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه
🏢 تهران، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#ارائه_مقالات
🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸نشست علمی مناسبات اسلام و فرهنگ
🎙 با حضور:
#علی_ذوعلم
#حسن_بنیانیان
#مسعود_اسماعیلی
🏢 تهران و قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
#نشست
🆔 @iictchannel
💯🗒 #بخوانید
🔰 نقد آرای آمنه ودود در تفسیر آیات حجاب (عفافگرایی و حجابگریزی)
✍🏻 حجت الاسلام و المسلمین #سعید_داودی و اعظم اسداللهی
📌 چکیده:
💢 مخالفت با حجاب زنان با تکیه بر اهمیت عفافگرایی مدتی است در میان برخی از نو اندیشان مسلمان بهویژه فمینیسمهای اسلامی ترویج میشود. از جمله آنان، آمنه ودود ـ مسیحی مسلمانشده آمریکایی و استاد دانشگاه ویرجینیا مدعی است نوع پوشش در عصر حاضر بر اساس نگاه مردسالارانه به زن و از ناحیه جبر فرهنگی جوامع است. از دیدگاه او قرآن درصدد تشریع حجاب نبوده است؛ بلکه این آیات داستانهایی در مورد فرهنگ رایج عصر نزول برای نشان دادن اهمیت مسئله حضور اجتماعی زن همراه با عفاف است.
🔸 نویسنده در این مقاله درصدد نقد مبانی و نتایج بهدستآمده آمنه ودود در نظریه عفافگرایی بوده است. با مطالعه و استخراج مبانی آمنه ودود در کتاب «قرآن و زن» و تحلیل آن به روش توصیفی ـ تحلیلی ـ انتقادی مشخص شد که در مبانی ودود مواردی از قبیل تفسیر قرآن بدون سنت، پایهگذاری هرمنوتیک توحیدی، عصریانگاری و لزوم خوانشهای معاصر، اعتقاد به برابری جنسیتی نقش مهمی در ارائه نظریه عفافگرایی و حجابگریزی دارد. با نقد مبانی و تفسیر صحیح از آیات حجاب، نظریه فقها و مفسران فریقین در آیات حجاب تقویت و اکتفا به عفاف بدون الزام به حجاب موردنقد قرار گرفت.
📩 لینک دریافت فایل مقاله:
➡️ qkh.journals.miu.ac.ir/article_7583.html
#مقاله
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
⁉️ حجاب، امری فردی یا رفتار اجتماعی؟
➕ در آیه 255 سوره بقره آمده است که «لا اکراه فی الدین...» در دین هیچ اجباری نیست... آیهای که این روزها دستاویز افرادی غیر متخصص شده تا به استناد غیرصحیح به برخی آموزههای دینی، ارتباط و نسبت بین حجاب و عفاف را رد کرده و در نتیجه حجاب را از نظر شرعی امری غیر ضروری معرفی کنند...
✅ گفتوگوی حجتالاسلام و المسلمین #محمدعلی_اسدی_نسب، مدیر گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه پیرامون این آیه شریفه و پاسخی به این پرسش است که آیا «لا اکراه فی الدین» یعنی هر کاری میخواهیم انجام دهیم؟
🔍 این گفتگو را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/sharee-2
#مصاحبه
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔸امام جواد(ع):
🔰« سه خصلت جلب محبّت مىكند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردى در مشكلات آنها، همراه و همدم شدن با معنويات»
📚 بحارالانوار، ج۷۵، ص۸۲
◼️ فرارسیدن سالروز شهادت مظهر جود و سخا و علم و معرفت #باب_الحوائج #امام_جواد (ع) را تسلیت عرض می نمائیم.
#تسلیت
🆔 @iictchannel
◽️ انقلاب اسلامی خوانشی جدید از تمامی ابعاد زندگی اجتماعی ایجاد کرد
💢 حجتالاسلام و المسلمین #محسن_مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد:
🔸 معرفتشناسی انقلاب یعنی مرور و شناخت ریشهها، اندیشهها، باورها و عوامل تأثیرگذاری که انقلاب اسلامی را ایجاد کرده است و امروز اگر بخواهیم تحولی ایجاد شود، این «تحوّل» باید مبتنی بر پایه آن معرفتشناسی باشد وگرنه اگر تحولی هم انجام شود، تحوّلِ مطلوبِ انقلاب اسلامی نیست.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ezndegi
#سخنرانی
🆔 @iictchannel