eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
‌🔻 : ‌ 🏴هنر بزرگ حضرت امام اين بود كه ديوارهاي بين اجتماعات مردم را از بين برد و يك فضاي وسيع با دل هاي آشنا بوجود آورد . ‌‌ ‌‌▪️اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه، ۱۴ خرداد سالروز ارتحال ملکوتی حضرت (ره) بنیانگذار کبیر را تسلیت و تعزیت عرض می نماید. 🆔 @iictchannel
🔸جدیدترین یادداشت همزمان با سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل 🔰امام خمینی(ره) و قیام فطرت مدار ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/ghyamefetrat 🆔 @iictchannel
🔸یادداشتی از دکتر همزمان با سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره): 🔰 نقش مردم و حکومت از منظر حضرت امام خمینی(ره) ⚜️ مشاهده مطلب: 🌐 iict.ac.ir/emammardom 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#یادداشت #فعالیت_اعضا #چهارده_خرداد 🔸جدیدترین یادداشت #سیدکاظم_سیدباقری همزمان با سالگرد ارتحال ملک
✒️ مختصری از یادداشت حجت الاسلام ✅ امام خمینی و قیام فطرت‌مدار؛ 💢 دیدگاهی که در آموزه‌های اسلامی و قرآن مجید، دربارۀ انسان ارائه شده است، با هدف آفرینش او هماهنگی کامل دارد و سیاست مداران جامعۀ اسلامی، باید با مدیریت امور، شهروندان را در مسیر تکامل و سعادت راهبری کنند. از منظر اخلاق اسلامی و اندیشۀ سیاسی اسلام، جهان و جامعۀ انسانی در حال تکامل و به سوی کمال مطلق در حرکت است. 🆔 @iictchannel ♨️ انسان ، اشرف مخلوقات است ، لذا هستی در خدمت او و برای رسیدن او به کمال است، به تعبیر امام خمینی(ره) « اساس عالم، بر تربیت انسان است، انسان عصارۀ همۀ موجودات است… انبیاء آمدند برای آن که این عصارۀ بالقوه را بالفعل کنند و انسان، یک موجودی الهی شود که این موجود الهی، تمام صفات حق تعالی در اوست و جلوه گاه نور مقدس حق تعالی است». و از آن جا که انسان، موجودی بالطبع اجتماعی است، فراشدن از بالقوه و رسیدن به شأن بالفعل، به طور عمده در جامعۀ مطلوب سیاسی، تجلی می‌یابد. 🔰 چند اصل موضوع در مسائل مربوط به نفس در اخلاق و نظام‌های تربیتی وجود دارد، یکی از آنها آن است که نفس، دارای کمال است، دوم آن که تکامل نفس در پی اعمال اخلاقی و اختیاری حاصل می‌شود و سوم آن که جهت گیری آن اعمال، باید به سوی هدف و غایت تکامل نفس باشد. مطابق نظریۀ اسلامی- قرآنی که نظریۀ فطرت است، انسانیت، طرح، الگو و برنامهاى دارد که انسان اولًا به حسب فطرت خودش به آن سو حرکت مىکند، با یک نیروى درونىِ دینامیکى به آن سو تلاش مىکند. پیامبران آمدهاند و اسلام آمده است براى این که مراقب باشد که از مسیر خارج نشود. در واقع تمام این دستورها مراقبت و کمک کردن به این است که این موجود همان مسیر فطرى و طبیعى خودش را طى کند. حساسیت این مراقبت با ورود انسان به حکومت و جامعۀ سیاسی دوچندان می‌شود که عرصۀ لغزش‌ها و پیچیدگی‌های بسیار است. 🔴نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید👇 🌐 iict.ac.ir/ghyamefetrat 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#یادداشت #فعالیت_اعضا #چهارده_خرداد 🔸یادداشتی از دکتر #مسعود_پورفرد همزمان با سالگرد عروج ملکوتی حض
✒️ مختصری از یادداشت دکتر ✅ نقش مردم و حکومت از منظر حضرت امام خمینی(ره) 💢 با عنایت به ویژگى‏‌هاى نظام دانایى مسلمانان و نیز شکل‌‏گیرى نظام دانایى جدید نمى‏ توان سهم امام خمینى(ره) را نادیده گرفت و چون نظام سیاسىِ جدیدى را بنیان گذاشته‌‏اند به‏نظر مى‏‌رسد اگر نظریات ایشان مورد بررسى قرار گیرد به شناسایى الگوى مردم‏سالارى کمک بیشترى مى‏‌کند. امام خمینى(ره) در بحث از حکومت آن را از زاویه قانون و اجراى احکام الهى و زمامدار را در چارچوب قانون و هماهنگى عمل و اندیشه مى‏‌داند 🆔 @iictchannel ♨️ البته قانونى که امام خمینى(ره) از آن حمایت مى‏‌کند قانون الهى است و در برخى عباراتِ ایشان واژه ولایت معادلِ حکومت و اداره کشور در نظر گرفته شده است و به پیروى از شیوه حکمرانى پیامبر و امام على(ع) بیشتر نظر داشته است، در بحث از حکومت مى‏‌فرماید: 🔰 “حکومت یعنى اداره کشور و اجراى قوانین شرع مقدس … ولایت مورد بحث یعنى حکومت و اجرا و اداره برخلاف تصورى که خیلى افراد دارند امتیاز نیست، بلکه وظیفه خطیر است. ولایت فقیه از امور اعتبارى عقلایى است و واقعیتى جز جعل ندارد.”. ( امام خمینى، کشف‏الاسرار، ص .65 – 64) 🔴نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید👇 🌐 iict.ac.ir/emammardom 🆔 @iictchannel
_خمینی (ره) 🔶مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «روزی که ما پشت سر امام عزیز و علمدار اسلام ناب شعارهای اسلام واقعی را مطرح می‌کردیم، می‌دانستیم که دشمن‌ها و قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها در مقابل ما صف‌آرایی می‌کنند. در صدر اسلام هم این‌گونه بود. آن روزی که یهودی‌ها، منافقان، کفار و مشرکان اطراف مدینه پیامبر(ص) را محاصره کردند و جنگ‌های احزاب و خندق را به وجود آوردند، مؤمنین واقعی گفتند: «هَذَا مَا وَعَدَ اللَّهُ وَرَسُولِه» (احزاب/ 13) این صحنه‌ای که الان شکل گرفته، خدای متعال قبلاً وعده‌اش را به ما داده بود. 🔶پیامبر(ص) به ما وعده‌اش را داده بود: «و صدق الله و رسوله» خدا و پیامبر(ص) راست گفتند. بنابراین خود این مقابله و هزینه دادن، یک وعده الهی است. معلوم است که تقابل ایجاد می‌شود. هر مقدار این تقابل، عمیق‌تر و شدیدتر شود، نشان‌دهنده پیشرفت بیشتر اسلام واقعی است، چون وقتی دشمن همه امکاناتش را به میدان می‌آورد، یعنی شما را خیلی قوی می‌بیند. وقتی همه فکر و ذکرش می‌شود این که چگونه با شما برخورد کند و همه احزاب هم‌صف می‌شوند، یعنی شما قدرت پیدا کرده‌اید و این نهال، ریشه‌دار شده است. « هَذَا مَا وَعَدَ اللَّهُ وَرَسُولِه» 🔶«این چیز تازه‌ای نیست. خدا و رسولش به ما گفته بودند که بدها و شریرها و فاسدها علیه شما همدست خواهند شد، بنابراین آنها چون صدق وعده‌های الهی را دیدند، ایمان‌شان قوی‌تر شد.» بنابراین، این مقابله‌ها و هزینه پرداخت کردن‌ها، ایمان طرف اسلام ناب را قوی‌تر می‌کند. 🔶مقام معظم رهبری تعبیری را به کار می‌برند که مطلب را برای ما کمی روشن‌تر می‌کند و آن هم اسلام امام خمینی است. «این خون تازه‌ای که در رگ‌های امت اسلامی دوید و دشمنان را بسیار دستپاچه و سراسیمه کرد و آنها نیروهایشان را روی هم گذاشتند تا این پدیده عظیم، یعنی اسلام انقلابی که امروز آن را یک ملت فریاد می‌کند، با او مبارزه کنند و از روز اول تا امروز در طول این ۲۰ سال مبارزه کرده‌اند، مبارزه با چیست؟ مبارزه با عزت و استقلال ملت ایران، مبارزه با هویت ملت ایران است.» 🔶امروز خیلی‌ها مطرح می‌کنند که ما اصلاً چرا باید با امریکا مسئله داشته باشیم؟ مسئله‌اش این است که او می‌خواهد هویت ما را از ما بگیرد. عزت و استقلال ما را می‌خواهد بگیرد. جلوی او نایستیم؟ خیلی بدیهی است. منتهی ابزارهای هنری و تبلیغی چنان مسئله را تغییر می‌دهند که متأسفانه گاهی قشری از ما همان حرف‌ها را تکرار می‌کنیم. 🔶«اما چون اسلام است که این عزت را داده و به ملت ایران هویت و قدرت بخشیده است تا بتواند آرزوها و آرمان‌های خود را نترسد و از دشمن بگیرد، اینها با اسلام دشمن هستند، چون اسلام است که این اعتبار را به ملت ایران بخشیده است، با اسلام دشمن‌اند.» 🔶همین که این بنده خدا که نه، بنده شیطان می‌گوید اسلام نمی‌تواند کشورهای اسلامی را به مدرنیته برساند، بنابراین شما باید با اسلام مبارزه کنید تا بتوانید به مدرنیته و پیشرفت و توسعه برسید. 🔶«دشمنی با اسلام انقلابی، اسلام امام، اسلام زندگی‌بخش، اسلامی که وقتی پرچم‌اش برافراشته می‌شود، همه دنیا را به خود متوجه می‌کند، دشمنی با این اسلام به خاطر این است که اسلام دست بیگانگان را از اینجا کوتاه کرد و منابع این کشور را از دست بیگانگان نجات داد، لذا امروز خدمت به ایران و خدمت به ملت ایران عبارت از خدمت به اسلام است؛ اگر شما حتی انگیزه اسلامی ندارید و اگر شما یک ناسیونالیست دو آتشه واقعی هستید، اگر شما یک ایران‌گرای محض هستید، اگر می‌خواهید مجد و عظمت دوران کوروش را احیا کنید.» همین‌هایی که رفتند سر قبر کوروش، اگر واقعاً دنبال آن مسیر هستید، باید دنبال خدمت به اسلام باشید، چون اسلام می‌تواند این کار را انجام بدهد. 🔶در دیدگاه رهبری معظم انقلاب، مردم‌سالاری و نقش مردم یک امر تشریفاتی و صرفاً برای پیدا کردن مقبولیت نیست، بلکه خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. گویندگان سایر دیدگاه‌ها هم محترم، انقلابی، مجتهد، صاحب‌نظر و اسلام‌شناس هستند، ولی من چه دیدگاهی را می‌پذیرم و شما چه دیدگاهی را می‌پذیرید؟ باید روی این موضوع بحث و تأمل بشود. ⚜️منبع: دین‌شناسی حضرت امام خمینی (ره)، درس گفتارهای حجت‌الاسلام علی ذوعلم، 1395
💠🌸پیامبر رحمت (ص): هر كه شب عيد فطر را احيا كند، در آن روزى كه دل ها مى ميرند دل او نميرد. ‌ 🍃 اداره و اطلاع رسانی پژوهشگاه، حلول ماه شوال و عید با سعادت و پرفضیلت ، عید به ثمر نشستن شکوفه‌های عبودیت و بندگی خداوند را تبریک و تهنیت عرض می نماید. 🆔 @iictchannel
‌🔻 ۱۵ خرداد سالروز قیام خونین علیه ظلم ستم شاهیان گرامی باد. ‌‌ ‌‌▪️اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
#ضیافت #فعالیت_اعضا ✅ هم اکنون... 📺 برنامه تلویزیونی #ضیافت با حضور حجت الاسلام دکتر #عبدالکریم_بهجت_پور عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه 📌 شبکه چهار سیما 🆔 @iictchannel
#حدیث_هفته 🔶 طلب العلم فریضة علی کل مسلم، الا ان الله یحب بغاة العلم ✅ پیامبر اکرم(ص): طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد. 🔻 اصول کافی ج 1 ص 35 🆔 @iictchannel
🔶 گفتگو با حجت الاسلام استاد عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: 🔰 وجود سازمان ارتباطی میان حاکمیت و حوزه علمیه ضروری است. ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/sazman 🆔 @iictchannel
🔶 یادداشتی از دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: 🔰 پرداخت دیه از ؛ مبانی، قلمرو و تشریفات ؛ ⚜️ مشاهده مطلب: 🌐 iict.ac.ir/beytolmal 🆔 @iictchannel
🔶 حجت الاسلام دکتر رئیس پژوهشکده پژوهشگاه: 🔰 هنر امام(ره) افزودن به ساختارهای مدرنیته بود. ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/modernite 🆔 @iictchannel
🔶 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه عنوان کرد: 🔰 گام دوم؛ جدیدترین نسخه امام(ره)؛ ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/feghhokomati 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#دیه #یادداشت #فعالیت_اعضا 🔶 یادداشتی از دکتر #حسینعلی_بای عضو هیأت علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه:
✒️ مختصری از یادداشت دکتر ✅ پرداخت دیه از ؛ مبانی، قلمرو و تشریفات ؛ 💢 جبران خسارت از بزهدیده، از دیر باز دیر باز مورد توجه جوامع انسانی و نظامهای حقوقی بوده است. در گذشته که سیاست کیفری، بیشتر معطوف به بزه و یا بزهکار بود، جبران خسارتها نیز از جهات متعددی محدودیت داشت زیرا اولا: جبران خسارتها ناظر به خسارتهای مادی (مانند قطع عضوی از اعضای یک شخص) بود ثانیا جبران کننده خسارت تنها شخص بزهکار و نهایتا اقوام او بودند و دولتها و حکومتها در این زمینه مسئولیتی نداشتند و ثالثا جبران خسارت تنها نسبت به شخصی که مستقیما از جرم متضرر شده بود، به عمل می آمد. 🆔 @iictchannel ♨️ در دهه های اخیر ، همزمان با معطوف شدن سیاست کیفری یا جنایی به شخص بزهدیده و پیدایش اندیشه لزوم حمایت هر چه بیشتر از بزهدیده ، قلمرو جبران خسارتهای بزهدیده در تمامی ابعادش توسعه یافت که مهمترین آن امکان – و بلکه لزوم- جبران خسارت توسط دولتها، نهادهای عمومی است . امروزه چنان بر لزوم جبران صدمات جسمی، روحی – روانی و مادی وارده بر مجنی علیه، وفاق و اجماع همگانی به وجود آمده است که سازمانهای مردم نهاد ( ان جی اُ ) متعددی در این زمینه مشغول فعالیتند. 🔰نظام حقوقی اسلام را باید پیش رو در سیاست حمایت از بزه دیدگان – در دستکم در مقررات مربوط به دیه – دانست. نگاهی به مقررات دیه و مسئولین متعددی که اسلام برای پرداخت دیه در چهارده قرن پیش پیش بینی کرده است، پیشگامی و جامع نگری نظام حقوقی اسلام را به رخ هر پژوهشگر و محقق منصفی میکشد. این اهتمام ویژه و نگاه خاص در لزوم جبران خسارتی که بر مجنیعلیه یا خانواده او وارد شده است، ناشی از جایگاه انسان و مقام رفیع او در این آیین نشات گرفته است. 🔴نسخه کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه بفرمایید👇 🌐 iict.ac.ir/beytolmal 🆔 @iictchannel
#آثار #آشنایی_با_اعضا 📚 آشنایی با آثار به چاپ رسیده اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔰 حجت الاسلام دکتر #احمد_علی_یوسفی 🔶 مدیر گروه #اقتصاد_اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی 🆔 @iictchannel
#هگل #فلسفه #حکمت_هنر_اسلامی 📒 «زیبایی‌شناسی هگل و حکمت هنر اسلامی» ✒️ نویسنده: #محمد_مهدی_حکمت_مهر 🔰 کاری از گروه فلسفه #پژوهشکده_حکمت و دین پژوهی 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#هگل #فلسفه #حکمت_هنر_اسلامی 📒 «زیبایی‌شناسی هگل و حکمت هنر اسلامی» ✒️ نویسنده: #محمد_مهدی_حکمت_مه
📒 «زیبایی‌شناسی هگل و حکمت هنر اسلامی» ✒️ نویسنده: 🔻 در این کتاب می خوانیم: یکی از روش‌های تحلیل و بررسی یک نظریه یا مکتب، «مقایسه تطبیقی» با جریان‌های رقیب است. حکمت اسلامی را می‌توان جدی‌ترین هماورد فلسفه دوره جدید دانست. از این‌رو در این تحقیق برای آفتابی کردن زیبایی‌شناسی هگل از مقایسه و تطبیق آن با حکمت هنر اسلامی بهره برده شده است. 🆔 @iictchannel ♨️ شایان ذکر است، در عالم اسلام هرچند هنر و آثار هنری در دوره‌های مختلف مورد توجه بوده است، لیکن علم مستقل و مدونی که کل این مباحث در آن طرح شود و آموزه‌های مستقل و منسجم درباره هنر و زیبایی به دست بدهد، به وجود نیامده است. اصولا حکمای اسلامی نیز در مباحث حکمی خویش اهتمامی برای تبیین نظری هنر اسلامی نداشته‌اند. حتی در حکمت اسلامی فصل و مبحثی درباره هنر اسلامی وجود ندارد. ازاین‌رو «حکمت هنر اسلامی» تأسیس نشده است. 🆔 @iictchannel 🔻با همه این اوصاف در تمدن اسلامی هنر اسلامي اصیلی وجود داشته است که در هنرهای خاص همچون خوشنویسی، معماری، شعر، نگارگری و سایر هنرهای دستی تعین یافته است و این هنرها کم وبیش ملهم از تعالیم اسلامی هستند. از سوی دیگر حکمت اسلامی در واقع تبیین عقلانی همان معارف و تعالیم اسلامی هستند. از اینرو هرچند در تمدن اسلامی فاقد حکمت (فلسفه) هنر دینی هستیم. اما با وجود این می‌توان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، در خصوص هنر اسلامی نظریه‌پردازی نمود. بی‌تردید این حکمت هنر در واقع تبیینی از آثار هنری اصیل اسلامی بدست می‌دهد. سرّ این امر در مشترک بودن منبع هنر اسلامی و حکمت اسلامی است. 🆔 @iictchannel ♨️ بنابراین هرچند بحث مدونی در خصوص هنر در حکمت اسلامی وجود ندارد، اما می‌توان با اتکاء به تعالیم حکمت اسلامی، از «حکمت هنر اسلامی» سخن گفت. در بحث از «حکمت هنر اسلامی» ناگزیر باید به مقومات هنر در حکمت اسلامی توجه نمود تا از این طریق به مبانی حکمی هنر اسلامی دست یافت. از این‌رو در بحث از هنر اسلامی ناگزیر باید به مقومات هنر در حکمت اسلامی توجه نمود تا از این طریق به مبانی حکمی هنر اسلامی دست یافت. 🆔 @iictchannel
#کرسی #ذات_مندی #فطرت_مندی 🔶 با همکاری گروه #کلام و گروه #تخصصی_علوم_انسانی_قرآنی پژوهشگاه: 🔰 کرسی گذر از #ذات_مندی_ارسطویی به #فطرت_مندی قرآنی برگزار می‌شود. ⚜️ مشاهده مطلب: 🌐 iict.ac.ir/arastoei 🆔 @iictchannel
📸 یکصد و هفتاد و پنجمین شورای پژوهشکده پژوهشگاه با حضور آیت‌الله 📌 تهران؛ 20 خردادماه ۹۸ 🆔 @iictchannel
📢 #عکس_نوشت | ارتباط سیستمی بین حوزه و حاکمیت وجود ندارد 🔰 حجت الاسلام استاد #سید_عباس_موسویان عضو هیأت علمی گروه #اقتصاد_اسلامی پژوهشگاه: 🔶 متاسفانه نه #حاکمیت پل ارتباطی ایجاد کرده است تا بتواند از ظرفیت های #حوزه_علمیه در ابعاد حاکمیت استفاده کند 🔶 و نه حوزه علمیه خواسته است در مسائل روز جامعه باشد و نیازها را به صورت سیستمی برطرف سازد.98/03/18 🆔 @iictchannel
#تبلیغ #فعالیت_اعضا 🔰 #دوره‌ی آشنایی با اندیشه‌های مقام معظم رهبری، با محوریت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب 🔹 همراه با اعطای گواهینامه 📍 با حضور: 🔶 حجت الاسلام دکتر #علی_ذوعلم 🔶 #مهدی_جمشیدی 📆 تهران؛ 28 تیر الی 5 مرداد ماه 98 🆔 @iictchannel