eitaa logo
جامعه‌شناسی انتقادی
1.5هزار دنبال‌کننده
106 عکس
27 ویدیو
61 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه: در فصل هشتم («تجدید حیات دینی») از بازگشت مجدد دین به عرصه‌ی حیات بشری در پایان قرن بیستم و رنسانس دینی سخن گفته می‌شود. رنسانس دینی در قبال رنسانسی است که در سده‌های پانزدهم و شانزدهم میلادی رخ داده است. رنسانس نخست، عبور از گذشته‌ی دینی در دوران مسیحیت با عنوان بازگشت به یونان است. هر چند که در آنجا حقیقتاً بازگشت به یونان نیست؛ بلکه بازگشت به مسیری است که اساطیر یونانی در اعراض از نگاه توحیدی به عالم به سوی کثرت طی کرده بودند. فصل نهم («دین و مدرنیته در بوسنی‌وهرزگوین») به مدل عینی دیگری از مواجهه سکولاریسم و معنویت در بخشی دیگر از جهان اسلام یعنی در بوسنی‌وهرگوین اشاره می‌کند. پیوند خرید از «پاتوق کتاب فردا» @hparsania
💢 پذیرش فلسفه اسلامی سطح۳ 🔸 مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب برای سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ از میان طلاب مستعد، دانش‌پژوه می‌پذیرد. ▫️ تحت نظر حضرت استاد حمید پارسانیا؛ عضو شورای انقلاب فرهنگی و نظریه پرداز علوم انسانی و مقرر و محقق بسیاری از آثار علامه جوادی آملی، از جمله رحیق مختوم. _ سامانه پذیرش حوزه: paziresh.ismc.ir _ ایتا: eitaa.com/SIOSIR _ آیدی: @SIOSIR _ تماس و واتساپ: 09380592170 ✅ eitaa.com/SIOS_IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | دین‌داری در جامعه ایران رشد فزاینده داشته است ▫️ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیرامون چارچوب های نظری علوم اجتماعی در عرصه دینداری مدرن ▫️ پیمایش های ما در بررسی دینداری در سال‌های قبل و بعد از انقلاب نشان میدهد دینداری در این سال ها دائماً حالت فزاینده‌ای داشته است. یعنی اگر کسی بخواهد ادعا کند که دین وضعیت روبه افولی داشته، هیچ تحلیل و پژوهش میدانی آن را حتی در سطح فردی تأیید نمی‌کند. ▫️ انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در دین‌داری ایرانیان بود که به‌نوعی منشأ تغییرات و تحولات در جهان اسلام، بلکه فراتر از جهان اسلام، در سطح کشورهای غیراسلامی هم شد. این مسئله آن‌قدر تأثیرگذار بود که نظریه‌پردازان جامعه‌شناسی دینی را متوجه خود کرده است؛ نظریات آن‌ها را به چالش کشانده و منشأ پدیدآمدن نظریات جدیدی شده است ▫️ اینکه در این سال‌ها می‌بینید تحرکات سیاسی از طرفین و جهات مختلف پوشش دینی به خود می‌گیرد؛ نشان می‌دهد که عنصر دین در عرصه‌ا‌ی فراتر از زندگی شخصی و در عرصه سیاست و به‌دنبال آن مناسبات و روابط اقتصادی منطقه‌ای معنادار و اثرگذار است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=50709
بسمه‌تعالی نقش محوری فرهنگ در قیام امام حسین(علیه‌السلام) پیوند: https://www.aparat.com/v/Z9uMI (علیه‌السلام) @fekrat_net @hparsania
بسمه‌تعالی قرائت‌های مدرن عاشورا http://resanedanesh.ir/?p=1259 @hparsania
بسمه‌تعالی قرائت‌های مدرن عاشورا برش‌هایی از متن: عاشورا واقعه‌ای نیست که در این عالم کسی بتواند در قبال آن سکوت کند و یا از کنار آن خاموش درگذرد. اندیشه‌های مدرن نیز پس از ورود به حوزهٔ فرهنگی مسلمانان ناگزیر از مواجهه با این واقعهٔ عظیم بوده و هستند. آنان در برخی از مقاطع و خصوصاً در هنگام غلبهٔ سیاسی جریان منورالفکری در دورهٔ رضاخان کمر به حذف این واقعه از عرصهٔ فرهنگ و زیست جامعه بستند؛ ولکن عاشورا با امواج خروشان خود نشان داد که تقابل حذفی با آن به حذف مقابله‌کنندگان منجر می‌شود. رویکردهای روشنفکری چپ در دههٔ پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند. بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخی‌ای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینهٔ عاشورا ترسیم کرده بود . افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقه‌ای و غلبهٔ لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائت‌ها و روایت‌های جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و می‌آورد. این قرائت‌ها به‌رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائت‌های روشنفکرانه، در تقابل با روایت‌های متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره می‌برند. ویژگی مشترک قرائت‌های مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی‌فرهنگی آن به‌عنوان برساختی صرفاً بین‌الاذهانی است. در این قرائت‌ها از همهٔ ظرفیت‌های منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام(علیه‌السلام) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده می‌شود. به‌موازات آن هم به‌گونه‌ای شتاب‌زده همهٔ آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان می‌شود، به‌عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی می‌گردد. بدون آنکه موازین اولیهٔ مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود. چشم‌فروبستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد. این امر نیز به‌نوبهٔ خود حاکی از نسیان و فراموشی حق(سبحانه‌وتعالی) است. متن کامل: http://resanedanesh.ir/?p=1259 (علیه‌السلام) @hparsania
بسمه‌تعالی انقلاب اسلامی و علوم اجتماعی: تجربه‌ی زیسته‌ی انقلاب - با حضور: حمید پارسانیا سعید خورشیدی - زمان: دوشنبه، ۲۴مرداد۱۴۰۱، ساعت ۱۶ - مکان: بلوار شهید مدرس، مدرس ۴، پلاک ۱۰ - پخش از صفحه‌ی مجازی @Goftare_asr دبیرخانه‌ی علمی دفتر مطالعات جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی و پژوهشکده‌ی مطالعات اسلامی در علوم انسانی @hparsania
بسمه‌تعالی نخستین کنگره‌ی جهانی فارابی: فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی - رئیس شورای علمی کنگره: حمید پارسانیا - مهلت ارسال چکیده‌ی مقاله: ۳۱مرداد۱۴۰۱ - مهلت ارسال اصل مقاله: ۳٠آذر۱۴۰۱ - وبگاه: www.iscs.ac.ir www.farabicongress.ir مؤسسه‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فارابی @hparsania
بسمه‌تعالی نخستین دوره‌ی آشنایی با برخی از ایده‌های معاصر علم دینی - مهلت ثبت‌نام: ۲۹مرداد۱۴۰۱ - زمان دوره: ۳۱مرداد تا ۱۶شهریور - وبگاه: www.hamandishi.info - ایتا: ٠۹۱٠٠۹۳۱٠۸۴ دبیرخانه‌ی هم‌اندیشی علم دینی، دانشگاه باقرالعلوم(علیه‌السلام) @hparsania