♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۲
اولا مرابحه وقتی هست که کالایی را به وکالت از بانک بخرید و به خودت گران تر بفروشی و در فرض مذکور یعنی زیارت کالایی وجود ندارد.
ثانیا بر فرض هم کالایی در میان باشد به هیچ وجه نه بانک و نه مشتری این کارها را با قصد انشا انجام نمیدهند.
ثالثا ودیعه ۲۵۰۰ به بانک باید به شرطی باشد که مشتری و بانک نیتشان گرفتن قرض یا مرابحه یا چیز دیگری نباشد والا قرض به همراه چیز دیگر ولو یک اولویت ربح باشد، ربا است.
رابعا بخشی از بانکداری ما ربوی هست و چارهای از آن نداریم و حیل شرعی که ما وقع لم یقصد و ما قصد لم یقع باعث حلیت نمیشود؛ اما از باب ضرورت بسیاری از مراجع بیخیال ربوی بودن شدهاند.
یکی از دلیلهای خوبی که دفتر رهبری گاهی میگویند بحث تورم هست، یعنی چون بیش از ۴۰ درصد سالانه تورم و بی ارزشی پول هست، پس کمتر از آن را مثلا ۲۳ درصد سود پول ربا نیست بلکه بی ارزش شدن پول در این مدت هست.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۳
کلاه شرعی مرابحه بر سر وام ربوی اربعین نمیرود
بازی با کلمات در توجیه رباخواری بانکها آنقدر مبتذل شده است که قرض ربوی را عقد مرابحه نامگذاری میکنند تا زائران اربعین را آلوده نمایند!
اولا، زیارت اربعین نیازی به تامین مالی توسط نهاد مفسد بانک ندارد و بلکه در نفی کل سیستم اقتصادی غربی بنا نهاده شده است.
ثانیا، در وام اربعین نیتی برای خرید و فروش وجود ندارد و زیر کلاه شرعی مرابحه نمیگنجد.
ثالثا، در مرابحه شرط مسدودی وجه وجود ندارد.
رابعا، اساسا عقد مرابحه به تازگی در سیستم بانکی اختراع شده و در فقه شیعه اصالت ندارد.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۴
چند روزی اطلاعیهای راجع به تسهیلات اربعین از طرف بانک ملی منتشر شده است. موافقان و مخالفان سعی بر این دارند تا با تایید و رد عقود بانکی، شرعی بودن یا نبودن این کار را نشان دهند، غافل از اینکه انسان در پی کمال و کرامت باید با سفر جریان ساز اربعین، مسیر همه جانبه تعالی از جمله اخلاقی، عقلی، عرفی و عرفانی و... را طی کند.
بانک خوب میداند چگونه شرعی بودن کارش را توجیه کند، اما آیا توجیه کنندگان بیرون از بانک نمیدانند که جواز استفاده از نظام بانکی موجود فقط از باب اضطرار است؟
اضطرار یعنی فعلا در مواقع ناچاری میتوانیم از این سیستم استفاده کنیم تا جایگزینی تدریجی ارائه گردد.
حال کجای سفر مستحبی نشان از اضطرار دارد که حاضریم تن به اقدامی بدهیم که بیبرکتی و تنزل یا توقف اخلاقی و کمالی و رشد مدنظر خداوند در آن حتمی است؟
چرا در مملکت اسلامی باید با بانک همکاری شود تا قرض الحسنه را به قهقرا ببرد و عقود خاص را گسترش عام دهد؟
اگر دولت و بانک قصد کمک و تسهیل سفر اربعین را دارند، چرا فقط تورم پول را محاسبه نمیکنند؟ چرا بانک از این راه دنبال اخذ سود مازاد از تورم است؟!
چرا بانک حواله طلا نمیدهد تا طلا پس بگیرد؟!
چه کسی به بانک جواز داده با پول مردم از زوار اربعین کاسبی کند؟! چرا توسط بانک که هزینه نگهداری و انتقال را از صاحبان حساب میگیرد، تراکنش ته ماندههای حساب خود زایران اربعین در این سالها محاسبه و تقدیم نمیشود؟!
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
وام اربعین1.mp3
1.91M
🎧 صوت/ حکم فقهی وام اربعین
🎙توضیحات حجتالاسلام موسوی بایگی، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و عضو گروه علمی احکام اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔برگزاری کارگاه «فقه پژوهی و اجتهاد روشمند» در مشهد
👤با حضور و ارائه اساتید: فاضل لنکرانی، قایینی نجفی، علیدوست، حسینی فقیه و رهنما
📆 زمان از شنبه ۲۱ تا ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲
⏰هر روز ۷:۳۰ الی ۱۱ صبح
مکان: مشهد، آیت الله بهجت ۹ و ۹.۱ مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
⚜️به شرکت کنندگان گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «ممنوعیت اعدام و مشروعیت اسقاط جنین، قبض و بسط ناروا در حق بر حیات»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🎙ناقدین: دکتر سیدقاسم زمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمود عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
🗓 زمان: شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ تا ۱۷
🏛 مکان: مکان: پژوهشکده حقوق و قانون ایران، واقع در انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان نظری، پلاک ۸۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مدرسه تابستانه حدیث
💠همبستگی قرآن و حدیث؛ نقش متقابل قرآن و حدیث در فهم قرآن و اعتبارسنجی حدیث💠
🔻عناوین و ارائه دهندگان:
🎙افتتاحیه؛ حجتالاسلام والمسلمین مجید هادی زاده
🔶پنل نخست؛ نقش حدیث در شناخت متن و محتوای قرآن
🔹جایگاه تفسیر روایی قرآن در میان گونه های مختلف تفسیری؛ ححجتالاسلام والمسلمین مسعودی
🔹قرائات اهل بیت علیهم السلام؛ دکتر محمدعلی موحدی؛ دکتر مستفید
🔶پنل دوم؛ نقش قرآن در اعتبارسنجی حدیث
🔹نقش عرضه احادیث بر قرآن در اعتبارسنجی آن؛ دکتر قربانی زرین
🔹ظریه موافقت معنایی حدیث با قرآن؛(چیستی و کاربست ها)؛ ححجتالاسلام والمسلمین قائمی نیا
🔶پنل سوم؛ همبستگی معنایی قرآن و حدیث
🔹همبستگی مضامین اعتقادی قرآن و احادیث؛ حجتالاسلام والمسلمین سبحانی
🔹همبستگی مضامین فقهی قرآن و احادیث؛ حجتالاسلام والمسلمین خطاط
🔶پنل چهارم؛ قرآن بسندگی و حدیث بسندگی
🔹خوانشی انتقادی از نظریه قرآن بسندگی؛ دکتر عبدالعلی موحدی
🔹خوانشی انتقادی از نظریه حدیث بسندگی؛ حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی
🎙اختتامیه: استاد هادی نجفی
⏳مهلت ثبت نام ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
🗓زمان برگزاری ۲۵ و ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
📍محل برگزاری: اصفهان
📥لینک ثبت نام: https://maaref.org/hadith_school
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پنج عامل مهم برای اجتهاد در زمان معاصر
✔️استاد محمد محمدی قائینی:
1- در فقه معاصر توجه به چند مسئله ضرورت دارد؛ مسئله اول مقاصد شریعت است. شریعت اسلام مقاصدی دارد و احکام باید بر اساس آن مقاصد تنظیم شود. تقسیمبندیهایی هم برای مقاصد شریعت بیان شده است.
2- مورد بعد که در اجتهاد باید مورد نظر قرار گیرد زمان و مکان است. زمان و مکان در صدور احکام دخالت دارد.
3- یکی از نکاتی که در فقه معاصر باید مد نظر قرار گیرد دخالت عقل در کشف حکم است. ما احکام را فقط از کتاب و سنت درمیآوریم در حالی که احکام عقلی هم دخالت دارد و عقل یکی از منابع ما است.
4- چهارمین نکته که در رابطه با فقه معاصر باید رعایت شود رعایت مصحلت و مفسده در احکام فعلیه است. تمام احکام بر اساس مصالح و مفاسد است و ما اعتبار صرف نداریم.
5- پنجمین نکته که باید در رابطه با فقه معاصر رعایت شود هویت جامعه است. جامعه واقعیت دارد، وجود خارجی دارد ولو وجود انتزاعی. هم جامعه بر فرد تاثیر دارد، هم فرد بر جامعه.
👈 تفصیل مطالب: http://ijtihadnet.ir/?p=72554
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر فقه بخواهد توسعه پیدا کند، باید مفهوم حکم توسعه یابد/ میخواستیم نظام را اسلامی کنیم ولی فقه را مدرن کردیم!/ برای دستیابی به فقه اداره و سرپرستی جامعه، نیازمند تحول در علم اصول هستیم
✔️استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹اگر فقه بخواهد توسعه پیدا کند، باید مفهوم حکم توسعه یابد و ارتقاء کیفی فقه هم به ارتقاء مفهوم حکم وابسته است؛ و اگر ما بخواهیم به فقه اداره و سرپرستی جامعه دست پیدا کنیم، نیازمند تحول در علم اصول هستیم.
🔸تحول علم اصول هم در محافل حوزوی دارد بسط پیدا میکند که سطح استناد باید ارتقاء یا قواعد استناد تغییر پیدا کند و پیشنهادهای متعددی شده، مثلا بعضی توسعه بنای عقلا را توصیه میکنند که خیلی هم باید دقت کنیم که در گسترش ظرفیت علم اصول، فقه را عرفی نکنیم، مثلا اگر بنای عقلا را توسعه دادیم و همه بنای عقلایی را امضاء کردیم و اسم رفتار کنونی بشر را بنای عقلا گذاشتیم، حوزه میشود تسهیل کننده عرفیسازی فقه؛ یعنی به اسم سیره عقلاء همه دستگاه موجود را امضاء میکند.
🔹 میخواستیم نظام را اسلامی کنیم ولی فقه را تبدیل به فقه مدرن کردیم! بنابراین توسعه بنای عقلاء و امضای کردن آنچه به عنوان عقلاء وجود دارد، منتهی به عرفی شدن فقه میشود که خیلی خطرناک است.
👈بیشتر بخوانید + دریافت صوت نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=72561
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تصحیح یک تفکر غلط درباره زندگی امام سجاد (ع)
✔️به مناسبت ۲۵ محرمالحرام سالروز شهادت حضرت زینالعابدین علیهالسلام دکتر محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر و استاد تاریخ اسلام، در گفتاری مباحث اصلی کتاب حماسه امام سجاد (ع) را بررسی کرده است.
✂️در خصوص وجود مقدس امام سجاد (ع) اینگونه مطرح میکنند که آن حضرت با پدر عظیمالشأنش در واقعهی کربلا همراه بود. بعد به اسارت برده شد. بعد از آن هم به مدینه که بازگشت، نوعی اعتزال از جامعه و مردم پیش گرفته بود و مرتب حضرت مشغول مناجات و دعا و راز و نیاز بودهاند. گوئی آن بیماری مصلحتی ــ که خداوند اراده کرده بود هنگام وقوع حادثهی جانسوز کربلا حضرت دچار باشد که عذری برای عدم حضور در جنگ کربلا داشته باشد تا برای تداوم امامت بماند ــ تا آخر عمر حضرت استمرار داشته است. در حالی که به هیچ وجه چنین نیست.
آیتالله خامنهای برای امامت دو وظیفهی اساسی را برمیشمرند. یعنی هر امامی وظایف اصلیاش این دو مورد است. یکی تعلیم احکام و معارف اسلام به جامعه در عرصههای گوناگون و طبیعتاً جلوگیری از انحراف و بدعتهایی که در دین گذاشته میشود. دوم مسئلهی مهم زمامداری جامعه. زعامت و ریاست جامعه بر عهدهی امام است. ایشان بر همین مبنا در این بحثها به کسانی که معتقدند امامان دیگر وظیفهای برای تشکیل حکومت نداشتند، ایراد میگیرند. این را ناشی از عدم معرفت به امامت و ولایت و حتی توهین به ساحت مقدس امامت میدانند و...
👈مبنای اصلی دیدگاه آیتالله خامنهای در تحلیل زندگی ائمه: http://ijtihadnet.ir/?p=72575
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رسالت زین العابدین (ع)
✔️آیتالله جوادی آملی:
🔳 وجود مبارک زین العابدین (سلام الله علیه) رسالتش بعد از شهادت حسین بن علی(علیهما السلام) شروع شد؛ رهبری اینها از کربلا تا شام و از شام تا مدینه به عهده آن حضرت بود. سخنرانیهای سیاسی عبادی امام سجاد زبانزد است، استدلال هایی که ایشان در بالای منبر مسجد شام کرده است و جمع را منقلب کرده است هم روشن است؛ اما در بخشهای دیگر باید دید وقتی حضرت به مدینه آمد چگونه این نهضت را پیاده کرد.
🔳 در زیارت اربعین می خوانیم که سالار شهیدان برای اینکه اولاً مردم را عالم بکند و ثانیاً عاقل بکند، شربت شهادت نوشید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة». وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) این دو هدف را که هدف نهضت حسینی است در طی سالیان متمادی پیاده کرد و پیام را رساند.
🔳 تأسیس حوزه علمیه برای امام سجاد مقدور نبود، مبارزات علنی مقدور نبود، فقط می توانست از رهگذر دعا و نیایش مردم را روشن کند و امام سجاد (علیه السلام) از این فرصت زرّین حداکثر بهره را برد.
🔳 دعاهای امام سجاد تقریباً تفسیر قرآن است و تفسیر سنت نبوی است. کمتر جمله ای را شما در صحیفه نورانی امام سجاد می بینید که این مستقیماً ناظر به یک آیه قرآن نباشد یا ناظر به حدیث نبوی و علوی و فاطمی و حسنی و حسینی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نباشد؛ یا دارد آیه را معنا می کند یا دارد حدیث را معنا می کند. ۱۳۸۲/۱۲/۱۴
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
31.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مجاهدتهای حضرت امام زین العابدین علیهالسلام
🎙بیانات حضرت آیتالله صافی گلپایگانی (قدس سره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad