💢متشکّل شدن مجدد شیعه؛
نگاهی به الگوی ویژه هدایت و سیره تبلیغی امام سجاد (ع) و ثمرات آن بر اساس بیانات رهبر انقلاب
✔️زندگی امام سجاد «از همه جهت یکی از زندگیهای پر از درس است.» یکی از این جهات، الگوی هدایت و سیره تبلیغی ایشان است. همه شواهد نشان می دهد نیم قرن بعد از حکومت پیامبر اسلامی، جامعه اسلامی چنان به انحراف رفته است که امیدی به اصلاح آن نیست؛ اما به راستی امام سجاد چگونه در طول ۳۵ سال دوران امامت خود با صبر و استقامت، چنین اثر شگفتی در جامعه اسلامی ایجاد کردند؟
🔘اختناقِ گسترده در دوران بعد از حادثه عاشورا
🔘امام از هیچکس مأیوس نیست…
🔘دو نوع روش تبلیغی امام
🔘روش خاص تبلیغ و هدایت
🔘امام سجاد شیعه را مجدد متشکّل کرد
👈 اینجا بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72572
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
چرایی.pdf
206.3K
📚چرایی شیوه مبارزه امام سجاد(ع)
🔺 تحلیلی از آیتالله شهید سید محمدباقر صدر
✍️ مترجم: سیدحسین مركّبی
✂️متفكر برجسته اسلامی آیتالله شهید سید محمدباقر صدر، در سال ۱۳۵۶ شمسی مقدمهای بر كتاب شریف «صحیفه سجادیه» نگاشت. متن زیر ترجمه بخشی از آن مقدمه است كه به تحلیل چرایی نحوه مبارزه امام سجاد(ع) پرداخته است.
معارف
درآمد: تقدیر بر این بود كه امام زینالعابدین(ع) پس از شهادت پدرش مسئولیت زمامداری و رهبری معنوی [امت] را بر عهده بگیرد. وی در نیمه دوم قرن اول ـ یكی از حساسترین برهههای حیات امت ـ این مسئولیت را برعهده گرفت. این مرحله دوران پس از فتوحات اولیه اسلامی بود. این فتوحات با قدرت معنوی و تب و تاب نظامی و عقیدتیشان، پادشاهی كسری و قیصرها را به لرزه درآوردند و ملتهای مختلف و كشورهای گستردهای را به قلمرو این رسالت جدید ملحق كردند. مسلمانان طی نیم قرن، رهبری بخش اعظمی از جهان متمدن آن روز را برعهده گرفتند. اگرچه تسلط بر آن قلمرو گسترده، مسلمانان را به یكی از ابرقدرتهای سیاسی و نظامی جهان تبدیل كرد، اما آنان را خارج از حوزه مسائل سیاسی و نظامی با دو خطر بزرگ مواجه نمود كه لازم بود با قدرت با آنها مقابله شود./ نشریه معارف 99.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشستهای علمی «رابطه متقابل علم اصول و دانش کلام»
👤در محضر استاد ابوالقاسم علیدوست
🗓زمان: یکشنبه ۲۲ مردادماه ، ساعت ۱۷:۱۵
🏛مکان: مشهد، خیابان شهید هاشمی نژاد ، بین هاشمی نژاد ۹ و ۱۱، درب جنب مسجد الهادی، پژوهشکده کلام ومعارف اهل بیت (ع)
📌جهت ثبت نام و حضور در دوره مشخصات خود را به آی دی زیر ارسال فرمایید: @Admin_kalamona1
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ضرورت مطالعات حدیثی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث
📆 زمان: شنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🏛مکان: مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره 1، مدرسه میرزا جعفر
🔗لینک حضور مجازی: https://lms2.hozehkh.com/ws/adabiattafsir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حدیث خوانی روشمند-متن اصلی.pdf
905.5K
🔖برنامه مطالعاتی «حدیثخوانی روشمند»
✍️استاد سید محمدکاظم طباطبایی
📙مجله حدیث حوزه، تابستان ۱۳۹۱
✂️حدیث خوانی یا مطالعات حدیثی از مهمترین ضرورتهای یک کارشناس علوم اسلامی است که در گذشتههای دور همواره در حوزههای علمیه به صورت رسمی وجود داشته است. اکنون این مطالعات، بیشتر به صورت فردی دنبال میشود.
در این نوشتار پس از بیان شاخصههای چگونگی گزینش یک متن مناسب، طرحی کاربردی و روشمند برای مطالعه متون حدیثی ارائه شده است.
این طرح در هفت بخش اصلی(هفت وادی) و چهل متن گزینش شده (چهل منزل) برای مطالعه در حدود هزار ساعت در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر برای مطالعه هر کتاب یا احادیث گزینش شده تنها بیستوپنج ساعت وقت لازم است. علاقهمندان به حدیثخوانی با یک برنامهریزی چهارساله میتوانند با مطالعه این متون در شمار حدیث پژوهان قرار گیرند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقد و بررسی دو رویکرد نسبت به اجتهاد در معارف دین
✔️نشست علمی «رویکردهای مختلف در بسط معارف دینی» با ارائه استاد سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد برگزار شد. این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در این جلسه به نقد و بررسی دو رویکرد نسبت به اجتهاد در معارف دین پرداخت.
۱- رویکرد اول: دغدغه خلوص در فهم و استناد به منابع دینی در نظریه اخباریین است. میگویند عقل یک منزلت فطری دارد ولی اینطور نیست که همه ادراکات عقل فطری باشد. گاهی تحت تأثیر نیز واقع میشود. گاهی خیلی از بدیهیهایی که انسان بدیهی میبیند نظریات دوره قبل بوده است که با ادبیات پختهشده و سرریز به فرهنگ عمومی جامعه شده و بدیهی شده است.
۲- رویکرد دوم: میگویند فهم از منابع و درک از منابع در حوزه معارف باید عمق پیدا کند. این حرف درستی است. میگویند اگر میخواهید عمیق بفهمید باید با کمک فلسفه و عرفان وارد شوید. علوم شهودی و علوم عقلی محض هستند که منابع دینی را برای شما عمیق باز میکنند و اگر شما فلسفه و عرفان ندانید نمیتوانید معارف را بفهمید.
👈مناقشات: http://ijtihadnet.ir/?p=72566
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه حکمرانی، از سیاستگذاری تا تنظیمگری و تصدیگری
✔️استاد عبدالحسین خسروپناه:
🔹فقه حکمرانی یا «فقه الحوکمَة»، فرایند و پروسهای است که از سیاستگذاری شروع میشود تا تنظیمگری و در نهایت تصدیگری. گاهی سندهای بسیار زیبایی وجود دارد که در جامعه قابل پیاده شدن نیست، چرا که نگاه حکمرانی وجود نداشته است. سیاست، یک رکن حکمرانی و رکن دیگر آن تنظیمگری است. نسبت سیاستها با مقررات، نسبت مقررات با ساختار، نسبت ساختار با نظارت و ... تا اینکه به تصدیگری برسیم.
🔸ما به فقهی نیاز داریم که احکام حلال و حرام و باید و نباید سیاسی که همان رابطه حاکم با مردم و مردم با حاکم را بیان کند، و همان «فقه السیاسة» است که عبارت است از ولایت فقیه و مشروعیت انتخابات و مشروعیت حزب و مشروعیت ولیّ فقیه. علاوه بر آن ما نیاز به فقه حکمرانی داریم. بدین معنا که در مقولههای مختلف، فقه و احکام فقهیِ سیاستگذاری و تنظیمگری و تصدیگری آن مقوله را نیز کار کنیم. خلأیی که حوزههای ما بدان نپرداختهاند. اگر در حوزه این اتفاق بیفتد، نسل جدیدی از حوزه شکل میگیرد.
🔹باید بپذیریم به فقه حکمرانی نیازمندیم، این حکمرانی عرصههای مختلفی دارد، حکمرانی مسکن، حکمرانی دارو و سلامت، حکمرانی امنیت قضایی، حکمرانی گمرک، حکمرانی بازرگانی، حکمرانی پلتفرمهای فرهنگی، حکمرانی جمعیت، حکمرانی فضای مجازی، حکمرانی تعلیم و تربیت، حکمرانی خانواده، حکمرانی امنیت و دهها مقوله دیگر. ما بیش از چهارصد قاعده فقهی داریم که حدود سی مورد آن در حکمرانی، کاربردی است و...
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72583
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مطلبی از آخوندخراسانی درباره شیخ فضلالله نوری نسبت میدهند که جز تهمت و افترا چیز دیگری نیست
✔️آیتالله نوری همدانی:
🔹شیخ فضل الله نوری بیشتر مسائل و اندیشههای سیاسی ایشان مورد بحث قرار گرفته است که انصافاً یک سیاستمدار دارای مبنا بوده است؛ اما باید توجه داشت که سیاستمداری که سیاستاش اثر گذار در سعادت مردم میباشد پیشینه علمی و اخلاقی اوست؛ در این میان باید توجه کرد آنچه شیخ فضل الله را ممتاز نمود، فقاهت و علمیت همراه با تقوا ایشان است.
🔹عدهای هم خواستند که بین بزرگان دینی خصوصاً مرحوم آخوند خراسانی (رحمت الله علیه) و شیخ فضل الله نوری و شخصیتهای همانند صاحب عروه چه در دوران زندگی و چه در تحلیل مسائل بعد شهادت شیخ ایجاد اختلاف نموده و مسائل غیر واقعی نسبت دهند در حالی که همه این بزرگان برای فلاح و صلاح امّت اسلام هم فکر و هم عقیده بودهاند و در اصل مطلب هیچگونه اختلافی وجود نداشته است و مطلبی از نسبتها به مرحوم آخوند خراسانی درباره شیخ فضل الله نوری جز تهمت و افترا چیز دیگری نیست و ریشه اکثر مطالب به همان کسانی برمیگردد تا جنایت خود را توجیه کنند. از جمله شیخ زنجانی که در جلسه محاکمه شیخ شهید حضور داشت و امام راحل او را بعنوان یک معمم بدون تهذیب معرفی نمود.
👈 متن کامل بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=72580
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نیازمند فقهی جدید مبتنی بر مشترکات و مسایل روز جهان اسلام هستیم
✔️ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی:
🔹ما احتیاج به یک فقه جدید داریم، نه آنکه فقههای فعلی را کنار بگذاریم، ما درکنار این فقهها در سطح جهان اسلام نیازمند فقهی هستیم که شیعه و سنی را تفکیک نکند و نیز چشمداشتی به قومیتها و جغرافیای کشورها نداشته باشد و مبتنی بر مشترکات و مسائل روز جهان اسلام و عرصه بین الملل باشد.
🔸احتیاج به یک فقهی داریم که مصالح کل عالم اسلام را در نظر بگیرد و مبتنی بر مسائل روز باشد و یک صدا و یک عمل را از خود نشان دهیم چرا که ما مشترکات زیادی داریم و این فقه نباید بین ترک و کرد و بلوچ و … فرقی داشته باشد.
🔹تقابل، عامل فنا و تفاوت راز بقاست؛ ما باید بر مشترکات تاکید کنیم و ابهام موجود در اختلافات را بعد از رسول (ص) از اولی الامر پیگیری کنیم. نقد ما و رفتار ما نباید جوری باشد که موجب شادی دشمن شود. اگر دشمن از نظرات ما خوشحال شدند بدانید که شیطانی است.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72593
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «ظرفیتهای فقه معاصر»
🎙با ارائه استاد آیت محمدمهدی شب زندهدار
(مدرس خارج فقه و اصول، عضو شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)
📆 زمان: دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۸ تا ۹
🏛 مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، نمازخانه طبقه همکف
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دستهبندی آرای فقهای امامیه درباره حجاب و عفاف
🔻کتاب «کارکردهای عفاف در حقوق خانواده» به پیشخوان آمد
✔️حجتالاسلام فرجالله هدایتنیا مولف اثرمیکوشد در بررسی مسائل مربوط به موضوع، آرای فقهای امامیه را تجمیع و دسته بندی کند، سپس به مراجعه به منابع فقه و بررسی اسناد آن به نتیجه نهایی دست یابد.
📖 ساختار تحقیق مجموعه مباحث کارکردهای عفاف در حقوق خانواده در سه بخش کلی سازماندهی شده است.
در بخش نخست، مفاهیم و مبانی نظری پژوهش بررسی شده است. مفهوم شناسی، ماهیت شناسی و کارکردشناسی فقهی عفاف، کارکردهای فصول سه گانه بخش نخست هستند.
بخش دوم به کارکردهای پیشینی عفاف در حقوق خانواده نامگذاری شد. در این بخش کارکردهای پیشگیرانه عفاف در سه فصل تشکیل خانواده، روابط خانوادگی و انحلال خانواده بررسی شده است.
بخش سوم کتاب به کارکردهای پسینی به سه فصل تشکیل خانواه، روابط خانواده و احلال آن اختصاص یافته است.
👈 معرفی تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=72586
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیحجابی؛ جرم یا تخلف!
🔻مبنای قانونگذاری و اجرای حجاب در جمهوری اسلامی چیست؟
✍️زهرا راد، دکتری فقه و پژوهشگر عرصه زنان و خانواده
قانون جمهوری اسلامی کماکان بر حجاب شرعی منعقد خواهد شد و اما زمینههای اجتماعی و فرهنگی که موجبات تحولات ظاهری زنان جامعه شده، مانع از جرمانگاری برای همه آنان میشود؛ چه اینکه با وجو قاعده فقهی «التعزیر لکل حرام» که مشهور میان فقهای شیعه است و میتواند به تشخیص فقیه، هر حرامی که حد و مجازاتش در شرع معلوم نشده را مستوجب عقاب تعزیری کند. ولی عملاً همه محرمات را مشمول تعزیر نمیکند و چشم پوشی حاکم شرع از برخی گناهان را میتوان مبتنی بر قاعده فقهی «وجوب حفظ نظام» یا «حرمت اختلال نظام» در حکومت اسلامی مشروعیت بخشید و به عبارت فنی بر قاعده «التعزیر لکل حرام» حکومت یابد
انتظار رعایت حدود شرعی حجاب از همه زنان جامعه عملاً امکان پذیر نیست؛ چنانکه انتظار رعایت دقیق باقی احکام دینی هم چنین وضعیتی دارد و این نیست مگر به دلیل تفاوت رتبههای ایمانی مردمان جامعه اسلامی که باید در نگاه حاکم اسلامی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین جرم انگاری برای همه متخلفین از حدود حجاب شرعی، موجبات گسست انسجام اجتماعی و از هم گسیختگی ارتباطات جامعه اسلامی را فراهم میآورد. این جدایی اجتماعی چه در جهت عرضی و میان مومنین و چه در جهت طولی و میان جامعه و ولی جامعه رخ مینماید و میتواند ولایت طولی و عرضی جامعه را به یکباره و یا به تدریج دچار تلاطم و ناامنی نماید.
لازم است مبنای دیگری برای جرم انگاری اتخاذ شود و «حرام شرعی– حرام سیاسی»بودنِ حجابِ شرعی، میتواند دو وجه قانونگذارانه و جرمانگارانه برای دو بیقانونیِ بیحجابی و بدحجابی را روشن کند و مبنای تدوین قانون و مجازات واقع شود.
بهاینمعنا که جرمانگاری در مقام عمل و اجرای قانون بر محور ‹حرام سیاسی› تعریف شود و مکشّفهها و عریانها که طبق پژوهشها، برای تقابل سیاسی و مخالفت با نظام، به این کار اقدام میکنند، موضوع جرمانگاری قانونی و قضایی قرار گیرند. اما بدحجابها و غیرمکشّفهها و کسانیکه حدّی از پوشش را ولو بهشکل بیقیدانه حفظ میکنند، جرمانگاری نشوند و تنها هنگامیکه بیقیدیشان به پوشش اسلامی، به وخامت انجامید، مشمول احکام تخلفی شوند که در مواردی، مثل تخلف راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته میشود.
پس با استناد به قاعده «وجوب حفظ نظام» مرتکبین حرام سیاسی باید دستگیر و مجازات شوند، چون مرتکب حرام سیاسی شدند و مرتکبین حرام شرعی بدحجابی، لازم است مورد عفو حکومت اسلامی قرار گیرند، چون تنها مرتکب حرام شرعی شدند و مجازات همگی آنها جامعه را مضطرب و مشوش میکند.
👈 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72589
🆔 https://eitaa.com/ijtihad