♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۳
کلاه شرعی مرابحه بر سر وام ربوی اربعین نمیرود
بازی با کلمات در توجیه رباخواری بانکها آنقدر مبتذل شده است که قرض ربوی را عقد مرابحه نامگذاری میکنند تا زائران اربعین را آلوده نمایند!
اولا، زیارت اربعین نیازی به تامین مالی توسط نهاد مفسد بانک ندارد و بلکه در نفی کل سیستم اقتصادی غربی بنا نهاده شده است.
ثانیا، در وام اربعین نیتی برای خرید و فروش وجود ندارد و زیر کلاه شرعی مرابحه نمیگنجد.
ثالثا، در مرابحه شرط مسدودی وجه وجود ندارد.
رابعا، اساسا عقد مرابحه به تازگی در سیستم بانکی اختراع شده و در فقه شیعه اصالت ندارد.
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♨️بازتاب/ نظر ارسالی ۴
چند روزی اطلاعیهای راجع به تسهیلات اربعین از طرف بانک ملی منتشر شده است. موافقان و مخالفان سعی بر این دارند تا با تایید و رد عقود بانکی، شرعی بودن یا نبودن این کار را نشان دهند، غافل از اینکه انسان در پی کمال و کرامت باید با سفر جریان ساز اربعین، مسیر همه جانبه تعالی از جمله اخلاقی، عقلی، عرفی و عرفانی و... را طی کند.
بانک خوب میداند چگونه شرعی بودن کارش را توجیه کند، اما آیا توجیه کنندگان بیرون از بانک نمیدانند که جواز استفاده از نظام بانکی موجود فقط از باب اضطرار است؟
اضطرار یعنی فعلا در مواقع ناچاری میتوانیم از این سیستم استفاده کنیم تا جایگزینی تدریجی ارائه گردد.
حال کجای سفر مستحبی نشان از اضطرار دارد که حاضریم تن به اقدامی بدهیم که بیبرکتی و تنزل یا توقف اخلاقی و کمالی و رشد مدنظر خداوند در آن حتمی است؟
چرا در مملکت اسلامی باید با بانک همکاری شود تا قرض الحسنه را به قهقرا ببرد و عقود خاص را گسترش عام دهد؟
اگر دولت و بانک قصد کمک و تسهیل سفر اربعین را دارند، چرا فقط تورم پول را محاسبه نمیکنند؟ چرا بانک از این راه دنبال اخذ سود مازاد از تورم است؟!
چرا بانک حواله طلا نمیدهد تا طلا پس بگیرد؟!
چه کسی به بانک جواز داده با پول مردم از زوار اربعین کاسبی کند؟! چرا توسط بانک که هزینه نگهداری و انتقال را از صاحبان حساب میگیرد، تراکنش ته ماندههای حساب خود زایران اربعین در این سالها محاسبه و تقدیم نمیشود؟!
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
وام اربعین1.mp3
1.91M
🎧 صوت/ حکم فقهی وام اربعین
🎙توضیحات حجتالاسلام موسوی بایگی، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و عضو گروه علمی احکام اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی
#وام_اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔برگزاری کارگاه «فقه پژوهی و اجتهاد روشمند» در مشهد
👤با حضور و ارائه اساتید: فاضل لنکرانی، قایینی نجفی، علیدوست، حسینی فقیه و رهنما
📆 زمان از شنبه ۲۱ تا ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲
⏰هر روز ۷:۳۰ الی ۱۱ صبح
مکان: مشهد، آیت الله بهجت ۹ و ۹.۱ مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
⚜️به شرکت کنندگان گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «ممنوعیت اعدام و مشروعیت اسقاط جنین، قبض و بسط ناروا در حق بر حیات»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🎙ناقدین: دکتر سیدقاسم زمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمود عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
🗓 زمان: شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ تا ۱۷
🏛 مکان: مکان: پژوهشکده حقوق و قانون ایران، واقع در انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان نظری، پلاک ۸۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مدرسه تابستانه حدیث
💠همبستگی قرآن و حدیث؛ نقش متقابل قرآن و حدیث در فهم قرآن و اعتبارسنجی حدیث💠
🔻عناوین و ارائه دهندگان:
🎙افتتاحیه؛ حجتالاسلام والمسلمین مجید هادی زاده
🔶پنل نخست؛ نقش حدیث در شناخت متن و محتوای قرآن
🔹جایگاه تفسیر روایی قرآن در میان گونه های مختلف تفسیری؛ ححجتالاسلام والمسلمین مسعودی
🔹قرائات اهل بیت علیهم السلام؛ دکتر محمدعلی موحدی؛ دکتر مستفید
🔶پنل دوم؛ نقش قرآن در اعتبارسنجی حدیث
🔹نقش عرضه احادیث بر قرآن در اعتبارسنجی آن؛ دکتر قربانی زرین
🔹ظریه موافقت معنایی حدیث با قرآن؛(چیستی و کاربست ها)؛ ححجتالاسلام والمسلمین قائمی نیا
🔶پنل سوم؛ همبستگی معنایی قرآن و حدیث
🔹همبستگی مضامین اعتقادی قرآن و احادیث؛ حجتالاسلام والمسلمین سبحانی
🔹همبستگی مضامین فقهی قرآن و احادیث؛ حجتالاسلام والمسلمین خطاط
🔶پنل چهارم؛ قرآن بسندگی و حدیث بسندگی
🔹خوانشی انتقادی از نظریه قرآن بسندگی؛ دکتر عبدالعلی موحدی
🔹خوانشی انتقادی از نظریه حدیث بسندگی؛ حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی
🎙اختتامیه: استاد هادی نجفی
⏳مهلت ثبت نام ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
🗓زمان برگزاری ۲۵ و ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
📍محل برگزاری: اصفهان
📥لینک ثبت نام: https://maaref.org/hadith_school
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پنج عامل مهم برای اجتهاد در زمان معاصر
✔️استاد محمد محمدی قائینی:
1- در فقه معاصر توجه به چند مسئله ضرورت دارد؛ مسئله اول مقاصد شریعت است. شریعت اسلام مقاصدی دارد و احکام باید بر اساس آن مقاصد تنظیم شود. تقسیمبندیهایی هم برای مقاصد شریعت بیان شده است.
2- مورد بعد که در اجتهاد باید مورد نظر قرار گیرد زمان و مکان است. زمان و مکان در صدور احکام دخالت دارد.
3- یکی از نکاتی که در فقه معاصر باید مد نظر قرار گیرد دخالت عقل در کشف حکم است. ما احکام را فقط از کتاب و سنت درمیآوریم در حالی که احکام عقلی هم دخالت دارد و عقل یکی از منابع ما است.
4- چهارمین نکته که در رابطه با فقه معاصر باید رعایت شود رعایت مصحلت و مفسده در احکام فعلیه است. تمام احکام بر اساس مصالح و مفاسد است و ما اعتبار صرف نداریم.
5- پنجمین نکته که باید در رابطه با فقه معاصر رعایت شود هویت جامعه است. جامعه واقعیت دارد، وجود خارجی دارد ولو وجود انتزاعی. هم جامعه بر فرد تاثیر دارد، هم فرد بر جامعه.
👈 تفصیل مطالب: http://ijtihadnet.ir/?p=72554
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر فقه بخواهد توسعه پیدا کند، باید مفهوم حکم توسعه یابد/ میخواستیم نظام را اسلامی کنیم ولی فقه را مدرن کردیم!/ برای دستیابی به فقه اداره و سرپرستی جامعه، نیازمند تحول در علم اصول هستیم
✔️استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹اگر فقه بخواهد توسعه پیدا کند، باید مفهوم حکم توسعه یابد و ارتقاء کیفی فقه هم به ارتقاء مفهوم حکم وابسته است؛ و اگر ما بخواهیم به فقه اداره و سرپرستی جامعه دست پیدا کنیم، نیازمند تحول در علم اصول هستیم.
🔸تحول علم اصول هم در محافل حوزوی دارد بسط پیدا میکند که سطح استناد باید ارتقاء یا قواعد استناد تغییر پیدا کند و پیشنهادهای متعددی شده، مثلا بعضی توسعه بنای عقلا را توصیه میکنند که خیلی هم باید دقت کنیم که در گسترش ظرفیت علم اصول، فقه را عرفی نکنیم، مثلا اگر بنای عقلا را توسعه دادیم و همه بنای عقلایی را امضاء کردیم و اسم رفتار کنونی بشر را بنای عقلا گذاشتیم، حوزه میشود تسهیل کننده عرفیسازی فقه؛ یعنی به اسم سیره عقلاء همه دستگاه موجود را امضاء میکند.
🔹 میخواستیم نظام را اسلامی کنیم ولی فقه را تبدیل به فقه مدرن کردیم! بنابراین توسعه بنای عقلاء و امضای کردن آنچه به عنوان عقلاء وجود دارد، منتهی به عرفی شدن فقه میشود که خیلی خطرناک است.
👈بیشتر بخوانید + دریافت صوت نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=72561
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تصحیح یک تفکر غلط درباره زندگی امام سجاد (ع)
✔️به مناسبت ۲۵ محرمالحرام سالروز شهادت حضرت زینالعابدین علیهالسلام دکتر محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر و استاد تاریخ اسلام، در گفتاری مباحث اصلی کتاب حماسه امام سجاد (ع) را بررسی کرده است.
✂️در خصوص وجود مقدس امام سجاد (ع) اینگونه مطرح میکنند که آن حضرت با پدر عظیمالشأنش در واقعهی کربلا همراه بود. بعد به اسارت برده شد. بعد از آن هم به مدینه که بازگشت، نوعی اعتزال از جامعه و مردم پیش گرفته بود و مرتب حضرت مشغول مناجات و دعا و راز و نیاز بودهاند. گوئی آن بیماری مصلحتی ــ که خداوند اراده کرده بود هنگام وقوع حادثهی جانسوز کربلا حضرت دچار باشد که عذری برای عدم حضور در جنگ کربلا داشته باشد تا برای تداوم امامت بماند ــ تا آخر عمر حضرت استمرار داشته است. در حالی که به هیچ وجه چنین نیست.
آیتالله خامنهای برای امامت دو وظیفهی اساسی را برمیشمرند. یعنی هر امامی وظایف اصلیاش این دو مورد است. یکی تعلیم احکام و معارف اسلام به جامعه در عرصههای گوناگون و طبیعتاً جلوگیری از انحراف و بدعتهایی که در دین گذاشته میشود. دوم مسئلهی مهم زمامداری جامعه. زعامت و ریاست جامعه بر عهدهی امام است. ایشان بر همین مبنا در این بحثها به کسانی که معتقدند امامان دیگر وظیفهای برای تشکیل حکومت نداشتند، ایراد میگیرند. این را ناشی از عدم معرفت به امامت و ولایت و حتی توهین به ساحت مقدس امامت میدانند و...
👈مبنای اصلی دیدگاه آیتالله خامنهای در تحلیل زندگی ائمه: http://ijtihadnet.ir/?p=72575
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رسالت زین العابدین (ع)
✔️آیتالله جوادی آملی:
🔳 وجود مبارک زین العابدین (سلام الله علیه) رسالتش بعد از شهادت حسین بن علی(علیهما السلام) شروع شد؛ رهبری اینها از کربلا تا شام و از شام تا مدینه به عهده آن حضرت بود. سخنرانیهای سیاسی عبادی امام سجاد زبانزد است، استدلال هایی که ایشان در بالای منبر مسجد شام کرده است و جمع را منقلب کرده است هم روشن است؛ اما در بخشهای دیگر باید دید وقتی حضرت به مدینه آمد چگونه این نهضت را پیاده کرد.
🔳 در زیارت اربعین می خوانیم که سالار شهیدان برای اینکه اولاً مردم را عالم بکند و ثانیاً عاقل بکند، شربت شهادت نوشید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة». وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) این دو هدف را که هدف نهضت حسینی است در طی سالیان متمادی پیاده کرد و پیام را رساند.
🔳 تأسیس حوزه علمیه برای امام سجاد مقدور نبود، مبارزات علنی مقدور نبود، فقط می توانست از رهگذر دعا و نیایش مردم را روشن کند و امام سجاد (علیه السلام) از این فرصت زرّین حداکثر بهره را برد.
🔳 دعاهای امام سجاد تقریباً تفسیر قرآن است و تفسیر سنت نبوی است. کمتر جمله ای را شما در صحیفه نورانی امام سجاد می بینید که این مستقیماً ناظر به یک آیه قرآن نباشد یا ناظر به حدیث نبوی و علوی و فاطمی و حسنی و حسینی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نباشد؛ یا دارد آیه را معنا می کند یا دارد حدیث را معنا می کند. ۱۳۸۲/۱۲/۱۴
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
31.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مجاهدتهای حضرت امام زین العابدین علیهالسلام
🎙بیانات حضرت آیتالله صافی گلپایگانی (قدس سره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢متشکّل شدن مجدد شیعه؛
نگاهی به الگوی ویژه هدایت و سیره تبلیغی امام سجاد (ع) و ثمرات آن بر اساس بیانات رهبر انقلاب
✔️زندگی امام سجاد «از همه جهت یکی از زندگیهای پر از درس است.» یکی از این جهات، الگوی هدایت و سیره تبلیغی ایشان است. همه شواهد نشان می دهد نیم قرن بعد از حکومت پیامبر اسلامی، جامعه اسلامی چنان به انحراف رفته است که امیدی به اصلاح آن نیست؛ اما به راستی امام سجاد چگونه در طول ۳۵ سال دوران امامت خود با صبر و استقامت، چنین اثر شگفتی در جامعه اسلامی ایجاد کردند؟
🔘اختناقِ گسترده در دوران بعد از حادثه عاشورا
🔘امام از هیچکس مأیوس نیست…
🔘دو نوع روش تبلیغی امام
🔘روش خاص تبلیغ و هدایت
🔘امام سجاد شیعه را مجدد متشکّل کرد
👈 اینجا بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72572
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
چرایی.pdf
206.3K
📚چرایی شیوه مبارزه امام سجاد(ع)
🔺 تحلیلی از آیتالله شهید سید محمدباقر صدر
✍️ مترجم: سیدحسین مركّبی
✂️متفكر برجسته اسلامی آیتالله شهید سید محمدباقر صدر، در سال ۱۳۵۶ شمسی مقدمهای بر كتاب شریف «صحیفه سجادیه» نگاشت. متن زیر ترجمه بخشی از آن مقدمه است كه به تحلیل چرایی نحوه مبارزه امام سجاد(ع) پرداخته است.
معارف
درآمد: تقدیر بر این بود كه امام زینالعابدین(ع) پس از شهادت پدرش مسئولیت زمامداری و رهبری معنوی [امت] را بر عهده بگیرد. وی در نیمه دوم قرن اول ـ یكی از حساسترین برهههای حیات امت ـ این مسئولیت را برعهده گرفت. این مرحله دوران پس از فتوحات اولیه اسلامی بود. این فتوحات با قدرت معنوی و تب و تاب نظامی و عقیدتیشان، پادشاهی كسری و قیصرها را به لرزه درآوردند و ملتهای مختلف و كشورهای گستردهای را به قلمرو این رسالت جدید ملحق كردند. مسلمانان طی نیم قرن، رهبری بخش اعظمی از جهان متمدن آن روز را برعهده گرفتند. اگرچه تسلط بر آن قلمرو گسترده، مسلمانان را به یكی از ابرقدرتهای سیاسی و نظامی جهان تبدیل كرد، اما آنان را خارج از حوزه مسائل سیاسی و نظامی با دو خطر بزرگ مواجه نمود كه لازم بود با قدرت با آنها مقابله شود./ نشریه معارف 99.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشستهای علمی «رابطه متقابل علم اصول و دانش کلام»
👤در محضر استاد ابوالقاسم علیدوست
🗓زمان: یکشنبه ۲۲ مردادماه ، ساعت ۱۷:۱۵
🏛مکان: مشهد، خیابان شهید هاشمی نژاد ، بین هاشمی نژاد ۹ و ۱۱، درب جنب مسجد الهادی، پژوهشکده کلام ومعارف اهل بیت (ع)
📌جهت ثبت نام و حضور در دوره مشخصات خود را به آی دی زیر ارسال فرمایید: @Admin_kalamona1
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ضرورت مطالعات حدیثی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث
📆 زمان: شنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🏛مکان: مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره 1، مدرسه میرزا جعفر
🔗لینک حضور مجازی: https://lms2.hozehkh.com/ws/adabiattafsir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حدیث خوانی روشمند-متن اصلی.pdf
905.5K
🔖برنامه مطالعاتی «حدیثخوانی روشمند»
✍️استاد سید محمدکاظم طباطبایی
📙مجله حدیث حوزه، تابستان ۱۳۹۱
✂️حدیث خوانی یا مطالعات حدیثی از مهمترین ضرورتهای یک کارشناس علوم اسلامی است که در گذشتههای دور همواره در حوزههای علمیه به صورت رسمی وجود داشته است. اکنون این مطالعات، بیشتر به صورت فردی دنبال میشود.
در این نوشتار پس از بیان شاخصههای چگونگی گزینش یک متن مناسب، طرحی کاربردی و روشمند برای مطالعه متون حدیثی ارائه شده است.
این طرح در هفت بخش اصلی(هفت وادی) و چهل متن گزینش شده (چهل منزل) برای مطالعه در حدود هزار ساعت در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر برای مطالعه هر کتاب یا احادیث گزینش شده تنها بیستوپنج ساعت وقت لازم است. علاقهمندان به حدیثخوانی با یک برنامهریزی چهارساله میتوانند با مطالعه این متون در شمار حدیث پژوهان قرار گیرند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقد و بررسی دو رویکرد نسبت به اجتهاد در معارف دین
✔️نشست علمی «رویکردهای مختلف در بسط معارف دینی» با ارائه استاد سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع فضلا و طلاب حوزه علمیه مشهد برگزار شد. این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در این جلسه به نقد و بررسی دو رویکرد نسبت به اجتهاد در معارف دین پرداخت.
۱- رویکرد اول: دغدغه خلوص در فهم و استناد به منابع دینی در نظریه اخباریین است. میگویند عقل یک منزلت فطری دارد ولی اینطور نیست که همه ادراکات عقل فطری باشد. گاهی تحت تأثیر نیز واقع میشود. گاهی خیلی از بدیهیهایی که انسان بدیهی میبیند نظریات دوره قبل بوده است که با ادبیات پختهشده و سرریز به فرهنگ عمومی جامعه شده و بدیهی شده است.
۲- رویکرد دوم: میگویند فهم از منابع و درک از منابع در حوزه معارف باید عمق پیدا کند. این حرف درستی است. میگویند اگر میخواهید عمیق بفهمید باید با کمک فلسفه و عرفان وارد شوید. علوم شهودی و علوم عقلی محض هستند که منابع دینی را برای شما عمیق باز میکنند و اگر شما فلسفه و عرفان ندانید نمیتوانید معارف را بفهمید.
👈مناقشات: http://ijtihadnet.ir/?p=72566
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه حکمرانی، از سیاستگذاری تا تنظیمگری و تصدیگری
✔️استاد عبدالحسین خسروپناه:
🔹فقه حکمرانی یا «فقه الحوکمَة»، فرایند و پروسهای است که از سیاستگذاری شروع میشود تا تنظیمگری و در نهایت تصدیگری. گاهی سندهای بسیار زیبایی وجود دارد که در جامعه قابل پیاده شدن نیست، چرا که نگاه حکمرانی وجود نداشته است. سیاست، یک رکن حکمرانی و رکن دیگر آن تنظیمگری است. نسبت سیاستها با مقررات، نسبت مقررات با ساختار، نسبت ساختار با نظارت و ... تا اینکه به تصدیگری برسیم.
🔸ما به فقهی نیاز داریم که احکام حلال و حرام و باید و نباید سیاسی که همان رابطه حاکم با مردم و مردم با حاکم را بیان کند، و همان «فقه السیاسة» است که عبارت است از ولایت فقیه و مشروعیت انتخابات و مشروعیت حزب و مشروعیت ولیّ فقیه. علاوه بر آن ما نیاز به فقه حکمرانی داریم. بدین معنا که در مقولههای مختلف، فقه و احکام فقهیِ سیاستگذاری و تنظیمگری و تصدیگری آن مقوله را نیز کار کنیم. خلأیی که حوزههای ما بدان نپرداختهاند. اگر در حوزه این اتفاق بیفتد، نسل جدیدی از حوزه شکل میگیرد.
🔹باید بپذیریم به فقه حکمرانی نیازمندیم، این حکمرانی عرصههای مختلفی دارد، حکمرانی مسکن، حکمرانی دارو و سلامت، حکمرانی امنیت قضایی، حکمرانی گمرک، حکمرانی بازرگانی، حکمرانی پلتفرمهای فرهنگی، حکمرانی جمعیت، حکمرانی فضای مجازی، حکمرانی تعلیم و تربیت، حکمرانی خانواده، حکمرانی امنیت و دهها مقوله دیگر. ما بیش از چهارصد قاعده فقهی داریم که حدود سی مورد آن در حکمرانی، کاربردی است و...
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72583
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مطلبی از آخوندخراسانی درباره شیخ فضلالله نوری نسبت میدهند که جز تهمت و افترا چیز دیگری نیست
✔️آیتالله نوری همدانی:
🔹شیخ فضل الله نوری بیشتر مسائل و اندیشههای سیاسی ایشان مورد بحث قرار گرفته است که انصافاً یک سیاستمدار دارای مبنا بوده است؛ اما باید توجه داشت که سیاستمداری که سیاستاش اثر گذار در سعادت مردم میباشد پیشینه علمی و اخلاقی اوست؛ در این میان باید توجه کرد آنچه شیخ فضل الله را ممتاز نمود، فقاهت و علمیت همراه با تقوا ایشان است.
🔹عدهای هم خواستند که بین بزرگان دینی خصوصاً مرحوم آخوند خراسانی (رحمت الله علیه) و شیخ فضل الله نوری و شخصیتهای همانند صاحب عروه چه در دوران زندگی و چه در تحلیل مسائل بعد شهادت شیخ ایجاد اختلاف نموده و مسائل غیر واقعی نسبت دهند در حالی که همه این بزرگان برای فلاح و صلاح امّت اسلام هم فکر و هم عقیده بودهاند و در اصل مطلب هیچگونه اختلافی وجود نداشته است و مطلبی از نسبتها به مرحوم آخوند خراسانی درباره شیخ فضل الله نوری جز تهمت و افترا چیز دیگری نیست و ریشه اکثر مطالب به همان کسانی برمیگردد تا جنایت خود را توجیه کنند. از جمله شیخ زنجانی که در جلسه محاکمه شیخ شهید حضور داشت و امام راحل او را بعنوان یک معمم بدون تهذیب معرفی نمود.
👈 متن کامل بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=72580
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نیازمند فقهی جدید مبتنی بر مشترکات و مسایل روز جهان اسلام هستیم
✔️ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی:
🔹ما احتیاج به یک فقه جدید داریم، نه آنکه فقههای فعلی را کنار بگذاریم، ما درکنار این فقهها در سطح جهان اسلام نیازمند فقهی هستیم که شیعه و سنی را تفکیک نکند و نیز چشمداشتی به قومیتها و جغرافیای کشورها نداشته باشد و مبتنی بر مشترکات و مسائل روز جهان اسلام و عرصه بین الملل باشد.
🔸احتیاج به یک فقهی داریم که مصالح کل عالم اسلام را در نظر بگیرد و مبتنی بر مسائل روز باشد و یک صدا و یک عمل را از خود نشان دهیم چرا که ما مشترکات زیادی داریم و این فقه نباید بین ترک و کرد و بلوچ و … فرقی داشته باشد.
🔹تقابل، عامل فنا و تفاوت راز بقاست؛ ما باید بر مشترکات تاکید کنیم و ابهام موجود در اختلافات را بعد از رسول (ص) از اولی الامر پیگیری کنیم. نقد ما و رفتار ما نباید جوری باشد که موجب شادی دشمن شود. اگر دشمن از نظرات ما خوشحال شدند بدانید که شیطانی است.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72593
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «ظرفیتهای فقه معاصر»
🎙با ارائه استاد آیت محمدمهدی شب زندهدار
(مدرس خارج فقه و اصول، عضو شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)
📆 زمان: دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۸ تا ۹
🏛 مکان: مشهد، مدرسه علمیه سلیمانیه، نمازخانه طبقه همکف
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دستهبندی آرای فقهای امامیه درباره حجاب و عفاف
🔻کتاب «کارکردهای عفاف در حقوق خانواده» به پیشخوان آمد
✔️حجتالاسلام فرجالله هدایتنیا مولف اثرمیکوشد در بررسی مسائل مربوط به موضوع، آرای فقهای امامیه را تجمیع و دسته بندی کند، سپس به مراجعه به منابع فقه و بررسی اسناد آن به نتیجه نهایی دست یابد.
📖 ساختار تحقیق مجموعه مباحث کارکردهای عفاف در حقوق خانواده در سه بخش کلی سازماندهی شده است.
در بخش نخست، مفاهیم و مبانی نظری پژوهش بررسی شده است. مفهوم شناسی، ماهیت شناسی و کارکردشناسی فقهی عفاف، کارکردهای فصول سه گانه بخش نخست هستند.
بخش دوم به کارکردهای پیشینی عفاف در حقوق خانواده نامگذاری شد. در این بخش کارکردهای پیشگیرانه عفاف در سه فصل تشکیل خانواده، روابط خانوادگی و انحلال خانواده بررسی شده است.
بخش سوم کتاب به کارکردهای پسینی به سه فصل تشکیل خانواه، روابط خانواده و احلال آن اختصاص یافته است.
👈 معرفی تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=72586
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیحجابی؛ جرم یا تخلف!
🔻مبنای قانونگذاری و اجرای حجاب در جمهوری اسلامی چیست؟
✍️زهرا راد، دکتری فقه و پژوهشگر عرصه زنان و خانواده
قانون جمهوری اسلامی کماکان بر حجاب شرعی منعقد خواهد شد و اما زمینههای اجتماعی و فرهنگی که موجبات تحولات ظاهری زنان جامعه شده، مانع از جرمانگاری برای همه آنان میشود؛ چه اینکه با وجو قاعده فقهی «التعزیر لکل حرام» که مشهور میان فقهای شیعه است و میتواند به تشخیص فقیه، هر حرامی که حد و مجازاتش در شرع معلوم نشده را مستوجب عقاب تعزیری کند. ولی عملاً همه محرمات را مشمول تعزیر نمیکند و چشم پوشی حاکم شرع از برخی گناهان را میتوان مبتنی بر قاعده فقهی «وجوب حفظ نظام» یا «حرمت اختلال نظام» در حکومت اسلامی مشروعیت بخشید و به عبارت فنی بر قاعده «التعزیر لکل حرام» حکومت یابد
انتظار رعایت حدود شرعی حجاب از همه زنان جامعه عملاً امکان پذیر نیست؛ چنانکه انتظار رعایت دقیق باقی احکام دینی هم چنین وضعیتی دارد و این نیست مگر به دلیل تفاوت رتبههای ایمانی مردمان جامعه اسلامی که باید در نگاه حاکم اسلامی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین جرم انگاری برای همه متخلفین از حدود حجاب شرعی، موجبات گسست انسجام اجتماعی و از هم گسیختگی ارتباطات جامعه اسلامی را فراهم میآورد. این جدایی اجتماعی چه در جهت عرضی و میان مومنین و چه در جهت طولی و میان جامعه و ولی جامعه رخ مینماید و میتواند ولایت طولی و عرضی جامعه را به یکباره و یا به تدریج دچار تلاطم و ناامنی نماید.
لازم است مبنای دیگری برای جرم انگاری اتخاذ شود و «حرام شرعی– حرام سیاسی»بودنِ حجابِ شرعی، میتواند دو وجه قانونگذارانه و جرمانگارانه برای دو بیقانونیِ بیحجابی و بدحجابی را روشن کند و مبنای تدوین قانون و مجازات واقع شود.
بهاینمعنا که جرمانگاری در مقام عمل و اجرای قانون بر محور ‹حرام سیاسی› تعریف شود و مکشّفهها و عریانها که طبق پژوهشها، برای تقابل سیاسی و مخالفت با نظام، به این کار اقدام میکنند، موضوع جرمانگاری قانونی و قضایی قرار گیرند. اما بدحجابها و غیرمکشّفهها و کسانیکه حدّی از پوشش را ولو بهشکل بیقیدانه حفظ میکنند، جرمانگاری نشوند و تنها هنگامیکه بیقیدیشان به پوشش اسلامی، به وخامت انجامید، مشمول احکام تخلفی شوند که در مواردی، مثل تخلف راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته میشود.
پس با استناد به قاعده «وجوب حفظ نظام» مرتکبین حرام سیاسی باید دستگیر و مجازات شوند، چون مرتکب حرام سیاسی شدند و مرتکبین حرام شرعی بدحجابی، لازم است مورد عفو حکومت اسلامی قرار گیرند، چون تنها مرتکب حرام شرعی شدند و مجازات همگی آنها جامعه را مضطرب و مشوش میکند.
👈 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72589
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آینده فقه نمایش
✔️خروج فقه از رویکرد انفعالی و ورود به عرصه فعالیت، جز با آینده پژوهشی و شناخت مسائلی که در آینده با آن روبرو خواهد شد میسر نیست؛ بنابراین لزوم آیندهپژوهی در همه عرصههای فقه، ضرورت مییابد. یکی از مهمترین مسائل فقههای معاصر، مباحث مرتبط با هنرهای نمایشی است. حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق لیراوی، مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی رسانه، در این یادداشت اختصاصی، به این موضوع پرداخته است.
✂️فقه نمایش، رشته علمی است که هنوز مسائل و موضوعات آن بهصورت کامل طرح و شناسایی نشده؛ بنابراین احکام آن نیز بهتبع موضوعات آن چندان روشن نیست. عمدتاً مسائل مربوط به آن، به شکل سنتی و به روال فقه فردی موردبحث و بررسی قرار میگیرد.
🔺به نظر میرسد هم الآن و هم در آینده نیاز داریم که با رویکرد اجتماعی به مسائل فقه نمایش نگاه کنیم. یک اثر نمایشی با قطع نظر از مسائل فردی که بین بازیگران، چه آثار و تبعاتی در اجتماع خواهد داشت. این آثار را باید بررسی کرد و از جهت فقهی پاسخ داد.
👈 ادامه متن این یادداشت اختصاصی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72600
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لزوم انعکاس واقعیات جامعه، باعث تجویز نشاندادن زن مسلمان بیحجاب نمیشود
✔️استاد جعفر نجفی بستان در گفتگو با «اجتهاد»:
🔹یکی از پیشفرضهای هنرمندان این است که میگویند رسانه و صداوسیما باید واقعیتهای جامعه را منعکس کنند ولو اینکه آن واقعیت خلافشرع مقدس باشد. نوع فیلمسازها به دنبال همین مسئله هستند. این در حالی است که فقیه نمیتواند در تمام موارد، با هنرمندان همراهی کرده و فتوا به حلال بودن بدهد؛ چون بسیاری از واقعیتهایی که در جامعه وجود دارد منکَر است و نمیتوان آنها را منعکس کرد؛ زیرا اعانه بر اثم است و این قابل تصحیح شرعی نیست.
🔹درهرصورت، فقها بر اساس منابع دینی فتوا میدهند. حال اگر یک فیلمساز بخواهد خانم بیحجابی را شخصیت اول فیلم یا یکی از شخصیتهای فیلم قرار بدهد، فقیه نمیتواند فتوا به جواز چنین کاری بدهد؛ چون نفس این کار اشاعه فحشا است. البته برخی هنرمندان قائلاند که باید واقعیتهای جامعه را همانگونه که هست منعکس کنیم؛ ولی از نظر دین اگر انعکاس واقعیتهای جامعه، منجر به اشاعه فحشا و اعانه بر اثم و سستشدن بنیان اخلاقی در میان افراد و خانوادهها بشود، جایز نخواهد بود. پس اصل این باور که باید واقعیتهای جامعه را منعکس کنیم، به طور مطلق قابلقبول نیست.
👈 متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=72596
🆔 https://eitaa.com/ijtihad