11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 خدمت علمای اهلسنت فلسطینی در مسیر اربعین حسینی (ع)، عمود ٨٣٣
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر (همکاری های مشترک).pdf
1.14M
🔖همکاریهای مشترک شهید بهشتی و امام موسی صدر
✍️ نویسنده: علیرضا باقری
🗞 اندیشه بهشتی، شماره پانزدهم، شهریور ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دوره علمی «حکومت دینی و جریانهای اعتراضی: از دولت نبوی (ص) تا جمهوری اسلامی ایران»
✔️انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیهالسلام با همکاری دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی تقدیم میکند:
🔻برخی محورهای دوره:
🔹اعتراض در اسلام؛ امکان یا امتناع!؟
🔸خواست افراد و احکام اسلامی؛ تعارض یا توافق!؟
🔹نسبت آشوب و اعتراض در حکومت اسلامی
🔸جريان شناسی و ماهیت شناسی مواجهه حکومت های دینی با اعتراض
🔹زمينهها، تجارب و موانع اعتراض در جمهوری اسلامی ایران
و...
👤با حضور اساتید:
🎙استاد حسن رحیمپور ازغدی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد حوزه و دانشگاه
🎙حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎙دکتر محمد حسین رجبی دوانی
مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیهالسلام
🎙دکتر حمید رضا بیگدلی
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
🎙دکتر محمد باقر خرمشاد
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی
📆 تاریخ برگزاری ۲۱ و ۲۲ شهریور ماه
💻 دوره به صورت مجازی و در فضای اسکای روم برگزار میگردد.
📌به همراه اعطای گواهی معتبر برای شرکت کنندگان
🔗 پیوند ثبت نام: https://formafzar.com/form/8jxxs
💬 در صورت بروز هرگونه ابهام و سوال و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر به آیدی @Atraze پیام دهید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مدرسه تابستانی اصفهان_دکتر طباطبایی.mp3
37.38M
🎧صوت/ «خوانشی انتقادی از نظریه حدیث بسندگی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدکاظم طباطبایی
🗓 مدرسه تابستانه حدیث «همبستگی قرآن و حدیث»؛ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲؛ اصفهان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مدرسه تابستانی اصفهان _حجت الاسلام خطاط.mp3
38.84M
🎧 صوت/ «همبستگی مضامین فقهی قرآن و حدیث»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین عبدالامیر خطاط
🗓 مدرسه تابستانه حدیث «همبستگی قرآن و حدیث»؛ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲؛ اصفهان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بین حکمرانی و حاکمیت خلط کردهایم/ به اسم اسلامیت و جمهوریت، مردم سالاری ذبح نشود/ اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمیرسد
✔️استاد احمد واعظی:
🔹تمدن در جایی شکل میگیرد که زمینههای فرهنگی آن باشد، جایی که پویش مردمی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای مردمی باشد. پیشرانهای تمدن و بار اصلی تمدن به دوش جامعه، مردم، فرهیختگان و نخبگان است. این آرمان منقح روشن را گفتمان انقلاب اسلامی تأمین میکند.
🔸تمدن با مولفههای سخت قدرت ایجاد نمیشود. در تمدن قدرت نرم و نرمافزارانه آن خیلی کارکرد دارد. در این مطالعات اسلامی، به گفتمان انقلاب اسلامی نقش محوری داده شود و احیا شود. به عدالت، کرامت انسانی و مردم سالاری اهمیت داده شود. به اسم اسلامیت و جمهوریت، مردم سالاری ذبح نشود. به اسم مولفههای سخت، قدرت مردم در عرصه فرهنگ، اقتصاد و سیاست به کنار زده نشوند. امروز یک بلیّه که در جمهوری اسلامی داریم در بیانیه رهبری هم بود، وضعیت اقتصادی است و این به خاطر کجراههای هست که از ابتدای انقلاب بنا گذاشته شد و آن کاهش نقش مردم در اقتصاد و رفتن به سمت اقتصاد دولتی است.
🔹یکی از خطاهای ما این است که ما بین حکمرانی و حاکمیت خلط کردیم. حکمرانی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک وجه آن حاکمیتی هست، یعنی نقش آفرینی دستگاهها دولتی و حاکمیتی، وجه دیگر آن بخش غیر رسمی یعنی به خود مردم باز میگردد یعنی به گروههای اجتماعی و گروههای مردمی باز میگردد. اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمیرسد.
👈 ادامه مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=72985
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نیازی به اضافهکردن دلیلی به دانش اصول، برای حل مسائل فقه معاصر وجود ندارد/ با اصول عملیه هم میشود امور دنیای مردم را بهصورت کارآمد حل کرد
✔️استاد سیفالله صرامی در گفتگو با «اجتهاد»:
✂️راجع به تمسک به اصول عملیه، باید در نظر داشت که هر اصل عملی، مجرایی دارد که اگر آن مجرا تمام باشد، کسی نمیتواند آن را جاری نکند و باید طبق آن اصل عملی، عمل کند. مثلاً اگر در جایی، حالت سابقه ملحوظه وجود داشت، باید بر طبق استصحاب عمل کند و اگر جایی شک بدوی بود، باید به برائت عمل نماید؛ بنابراین اصلاً دست ما نیست که به اصول عملیه تمسک کنیم یا نکنیم.... جایی را سراغ ندارم که لازم باشد دلیل خاصی را بر دانش اصول فقه اضافه کنیم تا بتوانیم به مسائل آن پاسخ دهیم؛ پس با اصول عملیهای که حجت هستند میتوان فتاوای کارآمدی که زندگی دنیای مردم را نیز تنظیم کند به دست آورد.
👈 مشروح گفتگوی «اجتهاد» با مدیر پژوهشکده فقه و حقوق: http://ijtihadnet.ir/?p=72981
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ملاحظاتی در باب فقه المقاصد
✍️حجتالاسلام یحیی عبدالهی
✔️از پایگاه مبانی استاد سید احمد مددی میتوان دو ملاحظه و از اندیشههای استاد سید مهدی میرباقری میتوان سه ملاحظه را در باب فقه المقاصد مطرح کرد.
دراینجا دیدگاههای استاد علیدوست را در کتاب فقه و مصلحت مبنا قرار دادهایم. آنچه در ادامه میآید درک یکی از شاگردان دو استاد معظم است که ممکن است نیازمند اصلاح و تصحیح باشد.
شاید بتوان ملاحظه اول را ناظر به مقام ثبوت مقاصد و حکم شرعی و ملاحظه دوم را ناظر به مقام اثبات (درک) آن دانست. استاد علیدوست بر این نکته تفطن دارند که نمیتوان از مقاصد، به حکم شرعی رسید بلکه میتوان از مقاصد در مقام استظهار و جمع بندی ادله استفاده کرد. به عنوان مثال نصوص مبین مقاصد میتواند، اطلاق دلیل نصوص مبین حکم را بشکند.
حال سوال این است که به چه دلیل نصوص مبین مقاصد را بر نصوص مبین حکم مقدم میداریم؟ پاسخ میدهند: اولاً میدانیم احکام بر مقاصد شریعت مبتنی است، ثانیاً این روال عقلایی است که در فهم کلام متکلم، مقاصد او را ملاحظه میکنند. اشکال این است هرچند احکام بر مقاصد مبتنی است اما نصوص مبین احکام دارای «جعل قانونی» است، لذا حجت است و قابل تمسک میباشند، برخلاف نصوص مبین مقاصد.
توضیح اینکه حکم دارای مراتبی است، که...
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73002
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازسازی فقه شیعه از مقاصد سکولار تا مکتب امام خمینی
✍️حجتالاسلام سیدعلی موسوی
✂️اساسا ادبیات ساخت یافته مقاصد به نظر حقیر برای فقه شیعه مسموم به سکولارسازی فقه است و بازسازی فقه شیعه نیاز به مبادی دیگری دارد که از علامه در المیزان و امام در متون اصوال و فقه خود و امثال رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری در فرمایشتشان راهش را باز کردهاند. از سویی دیگر تلقیهای ما از مقاصد فاصله بزرگی از واقعیت مجادلات فقه مالکی با حنفیها دارد. به خلاف فقه حنفی در مدرسه کوفه که در هوس انقلابینمایی، برای قرابت سیاسی و به تبع فقهی مکتب اهلبیت (ع) به حقیقت ناچار از خلاص شدن از میراث حدیثی به دلیل انقطاع صد ساله کتابت و سستی نقلها شد و به سرعت به قدرتی بینظیر در تفریع رسید و فضای اداره سیاسی جهان اسلام را قبضه کرد، فقه مالکی به دلیل مواجهات ارتدوکس و محافظه کارانه زاییده مدینه، خود چنین قدرتی را در خود نداشت، لذا در شمال آفریقا خصوصا پس از تغییر ذائقه با حاکمیت فقه شیعی دعائم ناچار به بازاندیشی و بدل سازی مشروع بود؛ شاطبی را در این چهارچوب باید روایت کرد.
👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72996
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢محتاج تولید یک فقه جدید هستیم/ روایت یا آیهای پیدا نکردهام که از تفکر در علل احکام نهی کند/ تنها نصوصِ به ظاهر متضاد با فقه مقاصدی، نصوص تحذیر از قیاس هستند/ دعوت به فقه شمولی نمیکنم اما معتقد به فقه سیستماتیک هستم
✔️گفتگو با استاد شیخ حیدر حب الله/ بخش پایانی:
🔹من در کتاب «اجتهاد مقاصدی» حوزات را دعوت به نگارش موسوعه علل الشرایع جدید نمودهام. نصوص علل الشرایع را از قرآن و سنت و هر آنچه در تراث اهل سنت و شیعه و حتی اباضیه و زیدیه و اسماعیلیه است جمع و دستهبندی کنیم و سپس ببینیم که آیا ذهنیت پیامبر و اهل بیتش ذهنیت تعلیلی بوده یا ذهنیت اینکه؛ فرد مکلف چیزی نمیفهمد!.. ایجاد یک موسوعه عللی که از تمام تراث اسلامی استفاده کند، همین مجموعه آفاق جدیدی را در مقابل ما ایجاد میکند... من روایت یا آیهای پیدا نکردهام که از تفکر در علل احکام نهی کند.
🔸اگر ما آگاهی تاریخی را از خلال سیاقات تاریخی لبی مسکوت کشف کنیم و تعلیلات نصی که هزاران یا حداقل صدها نص هستند را جمع کنیم، گام اول تفکر مقاصدی را بطور حقیقی و عملی برداشتهایم و این گام ما را از تفکر جامد تعامل با نصوص رهایی میبخشد.
🔹تنها نصوصِ به ظاهر متضاد با فقه مقاصدی، نصوص تحذیر از قیاس هستند. من تمام آنها را جمع کردم و تک تک آنها را به اندازه توانم مورد تتبع از مصادر مختلف قرار دادم و به این رسیدم؛ آن قیاسی که این نصوص از آن نهی میکنند فقط یک شکل قیاس است. این روایات از قیاس سنی نهی نمیکنند، از تلاش برای اکتشاف علت هم نهی نمیکنند، بلکه فقط و فقط از کنار گذاشتن نص بخاطر تفاوت با مزاج عقل نهی میکنند! اینکه بگوییم این نصوص با نظر من هماهنگ نیست وحال اینکه قضاوت ما تنها بر اساس ظنون و تخمینات است.
🔸به نظر من بر اساس روایات تنها قیاسی مردود است که منجر به عصیان عقل در مقابل سلطه نص بشود و این عصیان به نظر ما امروز هم مرفوض و مردود است. در حقیقت مسئله اصلی این است که اهل بیت میخواستند که سلطه نص باقی بماند و حفظ شود. ما امروز هم مخالف سقوط سلطه کتاب و سنت و نصوص هستیم. ما معتقد نیستیم که کتاب و سنت سلطه ندارند، بلکه معتقد به خلق خوانش جدیدی از کتاب و سنت هستیم. اگر ما مخالف سلطه کتاب و سنت بودیم در گام اول از حجیت قرآن و سنت بحث نمیکردیم. کنار گذاشتن قرآن و سنت رویکرد دیگری است و غیر از روش مقاصدیین است.
🔹ما محتاج تولید یک فقه جدید هستیم، به چند دلیل این احتیاج وجود دارد؛ ما مشکلات روشی در فقه موجود داریم، مثلا فقه موجود خیلی مهندسی و فهمش از نصوص خیلی حرفی است، طریقه تعاملش در تعارض نصوص، در اطلاق و عموم همچنین سلطه اجماع و شهرت ملاحظاتی دارد. بههرحال منهج اجتهاد فعلی مشکلات جدی دارد و نتایج خوبی نمیدهد، بلکه در برخی موارد نتیجه عکس میدهد و با این توصیفات نمیتواند باقی باشد.
🔸 شخصا بارها از مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی شنیدم که میگفت اداره حکومت با تحریر الوسیله ممکن نیست. کسانی که تجربه دولت و اداره و قوانین مدنی و جزایی و جنایی معاصر و پیچیدگیهای عمل را داشتهاند میدانند که فقه موجود توانایی پاسخ به این مسائل را ندارد. البته فقه ما غنی است اما درعینحال نمیتواند بسیاری مسائل را پاسخگو باشد و باید برخی روشها عوض شود.
🔹تطبیق فقه موجود بر وقایع زندگی مشکل است و امروزه ۹۰ درصد این مشکلات فقهی را با عناوین ثانوی یا عنوان ولی امر حل میکنیم. اما آیا ما نمیتوانیم سیستم فقهی ایجاد کنیم که از این دو عنوان استفاده نکند و خودش بتواند مسائل و مشکلات را بدون کمک این دو عنوان حل کند؟!
🔸معتقد به شمول الشریعه نیستم و دعوت به فقه شمولی نمیکنم اما معتقد به فقه سیستماتیک و منظم هستم. نمیشود قوانین امروز نامنظم و حاوی تناقضات داخلی باشد، درحالیکه امروز ما تهافتهای قانونی را در فقهمان شاهد هستیم... شهید سید محمد باقر صدر وقتی کتاب اقتصادنا را مینوشت این نگاه را کشف کرد و گفت برای حل برخی مسائل مکتب اقتصادی اسلام و ایجاد انسجام در نظام اقتصادی میتوانیم به سراغ فتاوای فقهای دیگر برویم حتی اگر فقیهی مرده باشد.
🔹خلاصه آرای فقهی بنده با همین رویکرد در سایت شخصى من منتشر شده است. حدود ۳۰۰ فتوا در این مباحث ممکن است مخالف مشهور و منسجم با مزاج مقاصد الشریعه باشد، البته این فتاوا بر اساس تطبیق قواعد و کاملا منضبط است چون من به این نتیجه رسیدهام که رهایی از این پنجگانه یعنی اجماع، شهرت، خبر واحد، تسامح در ادله سنن و احتیاط و شروع در سهگانه فهم تاریخی از خلال سیاقات، تعلیلات نصی و انضمام بعضی از این تعلیلات به دیگر تعلیلات، باعث تغییر حقیقی و مبنایی در صدها مسئله فقهی میشود.
👈 متن کامل گفتگو را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72994
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢بحث مقاصد الشریعه وارد حوزه علمیه قم شده است/ تکمیل نظریه فقهالمقاصد آخرین هدف تحقیقاتی من است ✔️
💢گذار از چالشهای مقاصدگرایان
✍️دکتر هادی ولیپور
نشر کتاب «رویکرد تعلیلمداری در اجتهاد» به قلم استاد نواب، بُشرای تازهای از ادامه گفتمان کشف مقاصد شریعت و تفکر مقاصدی و تعلیلمحور میان فقیهان فرازدانش امامیه است.
بهگفته اساطین غایتاندیش فقه معاصر، باید از میان پنجراهه نصبسندگان محض، مقاصدبسندگان محض، نصمحوران مقاصدگرا، نصپذیران مقاصدمحور، و نصبسندگان مقاصدگرا راه میانهای یافت و برای رسیدن به فقهی نظاممند از وادی نصمحوران مقاصدگرا به حوزه نصبسندگان مقاصدگرا گام نهاد.
اگرچه فقه مقاصدی و تعلیلمحور از جمله رویکردهایی است که بر فرض اثبات میتواند در حوزه فقه حکومت، نظامسازی و طراحی الگوهای مختلف سیاسی، اقتصادی و... نقشآفرینی کند، اما تا این مکتب فقهی غایتگرا نظامنامه دقیق روشی و ارزشگذاری منبعی خود را تدوین نکند و چالشهای اساسی پیشِروی را پاسخ ندهد در رسیدن به مقاصد، ناکام و در دو راهی تعارض مقاصد مستنبطه با ادله شرعیه تا ابدالدهر سرگردان است.
استاد نواب با همین رویکرد دست بر نهاد نا آرام چالشها نهاده و با تشریح مباحثی چون تبعیت احکام از اسماء، نهی از قیاس فقهی، تالی فاسد تأسیس فقه جدید، نهی از تقدسمآبی در فقه سنتی، و تبیین مرزهای فقه مقاصدبسندگان محض خواسته است تا در دو حوزه اثبات مقتضیات و انتفای موانع برای توسعه فقه تعلیلمحور گامی بنیادین بردارد.
مقصود کتاب تعریفی تازه از فقه مقاصدی یا ابداع اصطلاحی جدید مانند اجتهاد تعلیلمحور و فقه تعلیلمدار نیست، بلکه عناوین گوناگون تنها از باب عبارَاتُنا شَتَّی وَحُسْنُکَ واحِدٌ به کار رفتهاند. هدف اصلی نویسنده کنکاشی دقیق در تاریخ اجتهاد فقهای امامیه برای نمایاندن ریشههای گونهای از فقه تعلیلمحور است تا با استفاده از آنها، موانع توسعه رویکرد نصبسندگی مقاصدگرا را برطرف سازد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«فقه الاخلاق» در ۳ جلد منتشر شد
✔️دوره سه جلدی کتاب «فقه الاخلاق» تألیف حجتالاسلام والمسلمین قدیرعلی شمس، استاد خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم در ۱۵۸۵ صفحه به زیور طبع آراسته و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
👈 جزئیات + خرید با ۲۰٪ تخفیف: http://ijtihadnet.ir/?p=73012
🆔 https://eitaa.com/ijtihad