eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
702 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
اجتهاد
💢بحث مقاصد الشریعه وارد حوزه علمیه قم شده است/ تکمیل نظریه فقه‌المقاصد آخرین هدف تحقیقاتی من است ✔️
💢گذار از چالش‌های مقاصدگرایان ✍️دکتر هادی ولی‌پور نشر کتاب «رویکرد تعلیل‌مداری در اجتهاد» به قلم استاد نواب، بُشرای تازه‌ای از ادامه گفتمان کشف مقاصد شریعت و تفکر مقاصدی و تعلیل‌محور میان فقیهان فرازدانش امامیه است. به‌گفته اساطین غایت‌اندیش فقه معاصر، باید از میان پنج‌راهه نص‌بسندگان محض، مقاصدبسندگان محض، نص‌محوران مقاصدگرا، نص‌پذیران مقاصدمحور، و نص‌بسندگان مقاصدگرا راه میانه‌ای یافت و برای رسیدن به فقهی نظام‌مند از وادی نص‌محوران مقاصدگرا به حوزه نص‌بسندگان مقاصدگرا گام نهاد. اگرچه فقه مقاصدی و تعلیل‌محور از جمله رویکردهایی است که بر فرض اثبات می‌تواند در حوزه فقه حکومت، نظام‌سازی و طراحی الگوهای مختلف سیاسی، اقتصادی و... نقش‌آفرینی کند، اما تا این مکتب فقهی غایت‌گرا نظام‌نامه دقیق روشی و ارزش‌گذاری منبعی خود را تدوین نکند و چالش‌های اساسی پیشِ‌روی را پاسخ ندهد در رسیدن به مقاصد، ناکام و در دو راهی تعارض مقاصد مستنبطه با ادله شرعیه تا ابدالدهر سرگردان است. استاد نواب با همین رویکرد دست بر نهاد نا آرام چالش‌ها نهاده و با تشریح مباحثی چون تبعیت احکام از اسماء، نهی از قیاس فقهی، تالی فاسد تأسیس فقه جدید، نهی از تقدس‌مآبی در فقه سنتی، و تبیین مرزهای فقه مقاصدبسندگان محض خواسته است تا در دو حوزه اثبات مقتضیات و انتفای موانع برای توسعه فقه تعلیل‌محور گامی بنیادین بردارد. مقصود کتاب تعریفی تازه از فقه مقاصدی یا ابداع اصطلاحی جدید مانند اجتهاد تعلیل‌محور و فقه تعلیل‌مدار نیست، بلکه عناوین گوناگون تنها از باب عبارَاتُنا شَتَّی وَحُسْنُکَ واحِدٌ به کار رفته‌اند. هدف اصلی نویسنده کنکاشی دقیق در تاریخ اجتهاد فقهای امامیه برای نمایاندن ریشه‌های گونه‌ای از فقه تعلیل‌محور است تا با استفاده از آنها، موانع توسعه رویکرد نص‌بسندگی مقاصدگرا را برطرف سازد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«فقه الاخلاق» در ۳ جلد منتشر شد ✔️دوره سه جلدی کتاب «فقه الاخلاق» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین قدیرعلی شمس، استاد خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم در ۱۵۸۵ صفحه به زیور طبع آراسته و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. 👈 جزئیات + خرید با ۲۰٪ تخفیف: http://ijtihadnet.ir/?p=73012 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹حکم فقهی که فقط علامه طباطبایی رعایت می‌کرد؛ حیوانی که خودت بزرگ کردی را قربانی نکن! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واقعیت‌های اقتصاد ایران از نگاه رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در یادداشتی به واقعیت اقتصاد ایران و راه‌های برون رفت از مشکلات اشاره کرد. 🔻مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این یادداشت ضمن بیان موفقیت‌های اقتصادی دولت، نسبت به جهت‌گیری اقتصادی دولت نوشت: 🔹به‌رغم تلاش‌های فراوان اقتصادی دولت، اما اقتصاد ایران همچنان دچار مشکل تورم، فاصله طبقاتی شدید، بی‌عدالتی اقتصادی است که این امر فشار زیادی به دهک‌های پایین جامعه وارد می‌آورد. 🔹در اقتصاد ایران یک چرخه باطل سه گانه وجود دارد که علت اصلی سایر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. در این دور باطل باید ریشه اصلی را شناخت و آن را از بین برد: چرخه اول: وادادگی ارزی و افزایش قیمت آن و کاهش قدرت پول ملی چرخه دوم: خلق پول و به‌ویژه توسط بانک‌های خصوصی چرخه سوم: انحصارات گسترده در همه بخش‌های اقتصادی 📝متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=73020 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان حمایت از آثار پژوهشی در حوزه اقتصاد اسلامی 🔻محور‌های فراخوان: الف: آسیب‌شناسی نظریه‌های سیاست اقتصادی از منظر اقتصاد اسلامی ب: طرح‌های اصلاح ساختاری اقتصاد ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی ج: طرح اصلاح سیاست‌های اقتصاد ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی 📌پژوهشگران گرامی در صورت تمایل می‌توانند با شماره تماس ۳۶ و ۰۲۵۳۳۱۳۳۸۳۵ یا ۰۹۳۶۷۵۶۸۸۰۰ تماس حاصل کنند. 📌نشانی دبیرخانه: قم - جمکران - مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه - معاونت پژوهش 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 فراخوان نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی ⏳مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان شهریورماه 🌐نشانی وب‌سایت: www.jij.ir 👆توضیحات در پوستر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا سعودی جدید، وهابیت را از بین می‌برد؟ ✍️ علیرضا کمیلی این مدعا که سعودی جدیدی در حال تولد است که دیگر مولفه محوری او، دین نیست حالا خیلی نیاز به استدلال ندارد. از چند سال قبل زمزمه‌های این مساله به خوبی قابل شنیدن بود. بن سلمان چند بار در مصاحبه‌های تلویزیونی خود با شبکه‌های غربی، صراحتا از اینکه آمریکایی‌ها برای مقابله با شوروی خواستند که وهابیت توسعه پیدا کند و ما هیچ وقت این عقیده تندروانه را نداشتیم سخن گفت! وقتی در سری سوم سریال عاصوف، عملا شرطه‌های امربه‌معروف سعودی مورد تمسخر واقع شدند باید انتظار می‌داشتیم که در میدان عمل هم این شرطه‌ها جمع بشوند و دیگر حق تذکر تند و تیزی که قبلا درباره اجرای شریعت می‌دادند را نداشته باشند. شاید ظهور تام این تغییر در راه اندازی سینماها و دیسکوها و همچنین عدم دخالت در مراسمات حج و سخت‌گیری بر شیعیان بود که اخیرا شاهد آن بودیم. شاید شنیدن این آمارها که در عربستان بیش از ۸۷ درصد مردم سواد دارند و خصوصا اینکه ۸۲ درصد زنان باسوادند و شهرنشینی هم بیش از ۸۴ درصد شده و نرخ رشد جمعیت از ۷ در ۱۹۸۶ به ۲.۸ در ۲۰۲۲ رسیده و حدود ۷۰ درصدشان اکانتی در شبکه‌های اجتماعی دارند و مصرف یوتیوب هم خیلی بالاست، برای فهم اینکه جامعه ناشناخته این کشور – به خاطر محدودیت شدید رسانه‌ای و سیاسی- در زیر پوست خود باندازه کافی مدرن شده که از اصلاحات مدرنیستی بن سلمان حمایت و استقبال کند، کافی باشد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73006 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اربعین؛ تعمیق تمدن نوین اسلامی ✍️دکتر شریف لک‌زایی «خلق تمدن» به تعبیری که امام موسی صدر دارد، یعنی خلق فرهنگ (اندیشه و تفکر و علوم و بعد نرم افزاری) و مدنیت (جلوه‌های بیرونی و عینی و ملموس) که مبتنی بر الزامات مختلفی است. از جمله مهم ترین الزامات عملی آن در دوره جدید، مشارکت و همراهی و حضور مردم و نخبگان و وجود پشتیبانی‌های مختلف از سوی دولت‌ها و نهادهای رسمی است. در این میان افزون بر توجه به ابعاد نظری، فلسفی و دینی این واقعه، داشتن تشکل و سازمان، واجد اهمیت بسیاری است. در واقعه پیاده روی اربعین بیشتر تشکل‌های موجود، تشکل‌های مردمی است و اساسا خلق حرکت اربعین یک حرکت مردمی است و تداوم و استمرار آن نیز با وجود و حضور مردم ممکن خواهد شد. حضور هیات‌های عزاداری مردمی به معنای وجود سنخ خاصی از تشکل‌های مردمی است که به تمهید پیاده روی اربعین پرداخته و نیازهای موجود را با وجود و حضور مردم و ایثار و فداکاری عاشقانه و خالصانه مردم تامین می‌کنند. این تشکل‌ها باید تقویت شده و بدون وابستگی به سازمان‌های دولتی همچنان با قوت به فعالیت بپردازند. دولت‌ها بویژه دولت عراق و ایران با حضور در کنار مردم، باید موانع را از سر راه بردارند. 👈چند کار در اینجا اتفاق می‌افتد که قابل اهمیت است و باید به صورت جدی محافظت شود و تداوم یابد: http://ijtihadnet.ir/?p=73015 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺 رهبر انقلاب: راه‌پیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبهه‌ی مقاومت اسلامی است که این ‌جور اجتماع عظیم میلیونی راه می‌افتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قلّه و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه‌ی آزادگان عالم باید از او درس بگیرند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝مروری بر ابعاد مسئله‌ٔ اربعین و توصیه‌های رهبر انقلاب در این زمینه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانات استاد احمد عابدی در مورد پیاده روی و زیارت اربعین 🔹پیاده روی به کربلا سیره علمای شیعه در طول تاریخ بوده و معمولا علمای نجف روزهای پنجشنبه این پیاده روی را داشتند. چهارشنبه درس که تمام می‌شد حرکت می‌کردند و شب جمعه را پیاده می‌رسیدند به کربلا برای زیارت سیدالشهداء علیه السلام؛ یعنی در طول بیش از هزار سال این متعارف بوده که علمای شیعه این پیاده روی را داشتند. 🔸غیر از این، در روایات هم داریم رفتن به زیارت امام حسین «راجلا». اگر هیچکدام از این‌ها نبود، فعلا شعار شیعه است و اینکه ما شیعه ها هم کم نیستیم، درست است که در عالم اسلام شیعه مثلا یک مذهب حساب می‌شود و اسلام واقعی همین تشیع است ولی خوب مردم دنیا که نمی دانند کدام اسلام واقعی است؟ غربی ها و اروپایی ها و شرقی ها اینطوری نگاه می کنند که مسلمان ها اکثریتشان سنی ها هستند. 🔹یک آقایی هست در آمریکا که خیلی متدین نیست، کتابی نوشته و در ان ذکر کرده که من پسرم را مجبور کردم حتما در این زیارت اربعین و این پیاده روی شرکت کند و هدفم فقط این بود که فرزندم برود آنجا، بفهمد که ما شیعیان هم کم نیستیم، ما هم یک جمعیت بسیار زیادی هستیم. 🔸کسی که مسلمان شیعه بوده و در آمریکا زندگی کند نگاه می کند سه چهار تا آدم شیعه می بیند چون همه بی دین هستند یا مسیحی اند یا یهودی اند. اما وقتی در مراسم اربعین شرکت کند و ببیند ‌که بزرگ ترین راهپیمایی در تمامی ادیان برای شیعه است آن هم در اربعین، این خودش خیلی قوت قلب و اعتماد به نفس می آورد برای شیعیان، با زیارت اربعین شیعیان خیلی احساس هویت می کنند. 🔹لذا اگر هیچ دلیلی شرعی هم برای آن نداشتیم، از نظر اجتماعی بسیار بسیار کارپسندیده و خوبی است و ترغیب به این کار هم خوب است که انجام شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توصیه‌های آیت‌الله وحید خراسانی به مناسبت اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 🔳بسم الله الرحمن الرحیم زوار قبر سیدالشهداء علیه السلام اگر بدانند کجا می‌روند و به زیارت چه کسی مشرف می‌شوند، سر از پا در این سفر نمی‌شناسند. جایی که می‌روند و مقصد آنان در این سفر، به بیان کسی که کلام او به منزلۀ کلام خداست - چون حجت بالغه الهیه است - عرش خداست. و آنچه برای ایشان در این مقصد منتهای مطلب است، آن است که آنان زوار خدایند. قلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ علیه السلام؟ قَالَ: كَانَ كَمَنْ‏ زَارَ اللَّهَ‏ فِي‏ عَرْشِهِ‏. قَالَ: قُلْتُ: مَا لِمَنْ زَارَ أَحَداً مِنْكُمْ [أَحَدَكُمْ‏]؟ قَالَ: كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ‏ صلی الله علیه وآله. حدیث صحیح که عقل را مبهوت می‌کند، این است: عن ابن محبوب، عن اسحاق بن عمار، قال: سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول: لیس نبيّ في السموات والأرض إلا ویسألون الله تبارک وتعالی أن یؤذن لهم في زیارة الحسین علیه السلام ففوج ینزل ففوج یعرج. هیچ پیغمبری نیست، یعنی از آن آدمی که شد صفی الله و مسجود تمام ملائکة الله و آن نوحی که نهصد و پنجاه سال مردم را به خدا دعوت کرد و شد نجی الله و آن ابراهیمی که خدا او را مبتلا کرد به کلمات و بعد از تمام آن کلمات از نبوت و رسالت و خلت گذشت و به مقام امامت رسید و آن موسایی که خدا درباره او فرمود: ونادیناه من جانب الطور الأیمن وقربناه نجیا و شد کلیم الله و آن عیسایی که از دم روح القدس به وجود آمد و شد کلمة الله و روح الله، همه اینان مسألتشان از خداوند تبارک وتعالی این است که به آنان اذن دهد که به زیارت قبر حسین بن علی علیهما السلام مشرف شوند. آیا در آن بقعه چه غوغا است که مطاف تمام انبیا و اولوا العزم از فرستادگان خداست. فوجی از آسمان به زمین نازل و فوجی از زمین به آسمان صاعد و آن فوج، مرکب از ملائکه مقربین و انبیا و مرسلین است و تا قیامت امر بر این منوال است. خوشا به حال کسانی که قدر این نعمت را بدانند و بعد از این سفر که از هر گناهی پاکیزه می‌‍‌شوند، مراقب باشند که خود را آلوده نکنند و خدا و امام زمان علیه السلام را هرگز فراموش ننمایند. و هر ماهی یک ختم قرآن بکنند و به روح رسول خدا صلی الله علیه وآله تا امام زمان علیه السلام نثار کنند و همه قرآنی را که در دوره ی سال برای چهارده معصوم قرائت کردند، به حضرت ولی عصر صاحب العصر والزمان علیه السلام هدیه کنند که این عمل آنان را با امام زمان علیه السلام محشور خواهد کرد و کسی که با او باشد با تمام انبیا و اوصیا است. سزاور است کسانی که از ایران مشرف می‌شوند، به نیابت امام هشتم علی بن موسی الرضا علیهما السلام بروند و کسانی که از بلاد دیگر به آن حرم شرفیاب می‌شوند، به نیابت سائر معصومین علیهم السلام مشرف شوند و در این سفر پر برکت چون نائب آن مقام رفیع هستند، نظر عنایت حضرت سید الشهدا علیه السلام به آن نائبان به رعایت منوب عنه آنان موجب سعادت دنیا و عقبی است. امید است زوار محترم و مواکب خدوم همه با هم صبح روز اربعین با قرائت دعای فرج برای تعجیل فرج آن حضرت و رفع گرفتاری از مسلمانان دعا کنند که از مهمترین موارد اجابت دعا،‌ دعای دسته جمعی است إن شاء الله. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖بسته ویژه «اجتهاد» به‌مناسبت ایام راهپیمائی و زیارت اربعین حسینی (ع) 🔺تاریخچه حضور علما در راهپیمائی اربعین 🔺شرح آفتاب در آینه ستاره‌ها/ فقها از اربعین می‌گویند 🔺مهندسی فرهنگ عمومی در راهپیمایی اربعین حسینی/ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی 🔺به جریان اربعین نگاه تقویتی داشته باشیم نه تشکیکی/ گفتگو با نجم‌الدین طبسی 🔺اربعین؛ ضرورت تعریف مناسک در ساحت فقه/ گفتگو با محسن الویری 🔺اربعین حرکت تقریبی و تجلی چند وجهی ارتباطی/ گفتگو با حسن بشیر 🔺حقیقت اربعین را نشناخته‌ایم/ گفتگو با مرتضی جوادی آملی 🔺پیاده روی اربعین، بدعت نیست/ گفتگو با محمد باقری شاهرودی 🔺اهل سنت چه دیدگاهی نسبت به پدیده اربعین دارند؟/ گفتگو با شیخ تاج الدین الهلالی 🔺بگذاریم حرکت اربعین مردمی بماند/ گفتگو با مهدی فرمانیان 🔺منشأ اربعین امام‌حسین (ع) و اختلاف‌نظرها درباره آن/ رسول جعفریان 🔺از زمینه‌های عرفی شدن پدیده اربعین تا ضرورت تحلیل جامعه شناسی آن/ محسن اراکی 🔺زیارت اربعین، «تجلی اقامه حقیقت توحید و ولایت» و «زمینه‌ساز ظهور»/ سید محمدمهدی میرباقری 🔺پیاده روی اربعین، خروش پرصلابت است در امتداد راه امامت/ ناصر رفیعی 🔺تاریخچه زیارت اربعین و روایات معصومین درباره‌ی آن/ مجتبی صادقی 🔺تحلیل اربعین با «عقل حق‌گرا» قابل درک است نه با «عقل نفع‌گرا»/ محمود ریاضت 🔺قدرت متراکم و پرطپش «اربعین»، تجلی اقتدار دینی در سپهر جهانی/ نسیم کاهیرده 🔺رازمندی چهل و مکانت آن در تراث دینی/ محمد حسین صالح آبادی 🔺اربعین؛ رسانه پرقدرت شیعه در عرصه جهانی/ محمدحسن قدیری ابیانه 🔺سه رویکرد نظری درباره راهپیمایی اربعین/ سینا کلهر 🔺اربعین؛ نمادی از جامعه آرمانی/ سیدسجاد ایزدهی 🔺ظرفیت اربعین در مسئله‌ی امت‌سازی/ سیدمحمدمهدی میرباقری 🔺مفهوم ظرفیت تمدنی اربعین/ محسن الویری 🔺پیاده روی اربعین؛تالی تلو واجب کفایی/ میرزامحمد واعظی 🔺اربعین؛ تعمیق تمدن نوین اسلامی/ شریف لک‌زایی 🔺پاسخ به تشکیک‌‌کنندگان مراسم و زیارت اربعین/ سیدمنیر خباز 🔺تحقیقی درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) + دانلود 🔺نظر آیت‌الله سیستانی درباره تنها رفتن زنان به زیارت 🔺احکام زیارت اربعین در فتاوای رهبر انقلاب 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️السَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ ◾️ السَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ ◾️ اللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ ◾️ وصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ ◾️الْفاَّئِزُ بکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ 🏴 فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) بر ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا و بر همه ارادتمندان و دلباختگان آستان قدسی آن حضرت تسلیت باد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺آیت‌الله جوادی: یکی از برجسته ترین وظایف ما شیعیان، زیارت «اربعین» است. در جریان زیارت هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (ع) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می‌فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛ زیارتنامه خدا نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است. پس زیارت از «زیارت الله» شروع می‌شود که انسان با او گفتگو می‌کند، حرف خودش را می‌زند، خواسته خودش را در بین می‌گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می‌تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می‌کند، انسان به حضور آنها مشرّف می‌شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می‌کند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در زیارت اربعین به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند. اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد. بنابراین این زیارت اربعین و سایر زیارت‌ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند.۱۳۹۳/۹/۲۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کربلا فوق الشبهات.pdf
6.93M
📗 کربلاء فوق الشبهات ✍ علامه سید جعفر مرتضی عاملی 📖صفحات: ۲۸۶ 🔻زبان: عربی ✂️مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عاملی در این کتاب ۲۵ ادعا مرحوم استاد مطهری در کتاب حماسه حسینی را یک به یک مطرح کرده و نقد و بررسی می‌نماید. کتاب کربلا فوق الشبهات، نمونه بارز یک نقد عالمانه است؛ احترام بسیار زیاد ناقد به استاد مطهری و نیز ارجاع به منابع فراوان، ارزشی دوچندان به این کتاب داده است. علامه سید جعفر مرتضی در این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که بررسی و نقد تاریخی تا چه حد دقیق و سخت است. لذا انتقاد اصلی وی به شیوه نقد وقایع تاریخی در کتاب حماسه حسینی است که بسیار بجاست، نقدهایی که متاسفانه مدتهاست -خصوصا در فضاهای غیر علمی- باب شده و تنها نتیجه‌اش باز شدن باب تشکیک و اتهام جعل در قضایای کربلا است./ کتابخانه شیعه  🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اربعین حسینی و رسوایی جریان تکفیری  ✍ حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی جریان تکفیر در تاریخ اسلام هم با ظهور خوارج در زمان امیر مؤمنان علی(ع) پدید آمد که مشخصه اصلی شان، «جهل و نادانی» و «فقدان معرفت و بینش»، همراه با «تعصب و تصلب» و «خشونت و بی رحمی» بود. جماعتی که علی(ع) را به جرم ناکرده متهم به کفر کرده و اصرار داشتند که توبه کند. در نادانی‌شان همین بس که ابزاری در دست سیاست‌بازان اموی شدند تا اهداف آنان را پیش ببرند. متأسفانه اشعری مسلکان در تاریخ اهل‌سنت و اخباریان در تاریخ تشیع نیز با حربه تکفیر به جان پیروان مذاهب دیگر اسلامی افتاده و چهره‌ای غیر منطقی و غیر عقلانی از اسلام به جهانیان ارائه کردند. گفتند عقل قدرت درک حسن و قبح اعمال و اشیاء را ندارد، درک عقلانی اعتبار ندارد، باید فقط به ظاهر روایات جمود ورزید و عمل کرد. اشعری‌ها وقتی به قدرت رسیدند، به قلع و قمع مخالفان عقاید خود دست زدند. به همین دلیل است که جریان جمود و تحجر و تکفیر نباید به قدرت سیاسی دست پیدا کنند. این جریان فاقد شرایط لازم برای دستیابی به قدرت است. همین مقدار که امروزه در کشورهای اسلامی به قدرت، پول و اسلحه دست یافته‌اند، جز جنایت و کشتار کاری نکرده‌اند. تصور کنید این جماعت که امروزه بلای دنیای اسلام شده، بتواند در منطقه حساس خاورمیانه، عراق و شام قدرتی سیاسی هم به دست آورد، در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در یکسانی ماهیت «جریان تکفیری و وهابیت در عصر ما» با «خوارج صدر اسلام» همین بس که عقائد و رفتارشان شباهت زیادی به هم دارند. «خود را حق مطلق پنداشتن و دیگران را کافر و مشرک خواندن»، «تعصب جاهلانه»، «تحریف آیات قرآن»، «خشونت بی حدّ»، «قساوت قلب» و «ارتکاب جرم و جنایت» از جمله شباهت های آنهاست. جنایاتی که امروزه در کشورهای اسلامی مرتکب می شوند، شبیه جنایات کوفیان در کربلا است. هرزگی اعتقادی و اخلاقی، کشتن ناجوانمردانه بی‌گناهان، غارت اموال مسلمانان، اسیر کردن و به بردگی گرفتن زنان و کودکان نمونه‌ای از رفتار مشترک آنهاست. امام حسین(ع) در کربلا و در مقابل جماعت نادان کوفی نه تنها آنان را به خاطر آن که قصد کشتن فرزند پیامبر را داشتند، تکفیر نکرد، بلکه تلاش فراوانی به کار بست تا آنان را هدایت کند. اما افسوس که منطق تکفیری ها هلهله و فریاد است برای نشیندن صدای حق و حقیقت. سید الشهداء(ع) با شهادت خود و یارانش، جماعت نادان کوفی و سیاست‌بازان اموی را در چهارده قرن قبل رسوا کرد، امروز هم اربعین حسینی و نمایش عشق و دلدادگی پیروان حسین، باید وهابیان و متحجران و حامیان سیاست‌باز آنان را رسوا نماید.  🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 علم غیب امامان علیهم‌السلام، حجت فقهی بر ایشان نیست 🔺اگر حوزه این را تبیین می‌کرد ما آن خسارت‌ها را نمی‌دادیم ✔️آیت‌الله جوادی آملی: علم امام در بخشهای فقهی حجت نیست. اگر علم اصول این کار را می‌کرد، ما مشكل شهید جاوید و آن غائله‌ها و آن تشکیلات فراوان را نداشتیم. اینها هم طلبه‌های فاضل بودند، و گفتند: چه جور می‌شود امام بداند و عمداً زن و بچه‌اش را به کشتن بدهد! ولی اگر در علم اصول ثابت می‌شد که علم غیب ممّا لا ريب فيه است، برای تبیین علم غيب اهل بیت یک روایت و دو روایت و صد روایت نیست؛ یک حادثه و دو حادثه و صد حادثه نیست؛ ولی علم غیب بالاتر از این است که در سند فقهی قرار بگیرد. آنها [امثال نویسنده شهید جاوید] ناچار شدند بگویند که مگر می‌شود کسی علم داشته باشد او را می‌کشند زن و بچه‌اش را به اسارت می‌برند؛ زن و بچه‌اش را می‌برد؟! لذا معاذ الله می‌گفتند: سیّدالشهداء نمی‌دانست در کوفه چه می‌گذرد... از بس مراجع، مخصوصاً سيدنا الاستاد علامه طباطبایی رضوان الله علیه گفتند و اینها را توجیه کردند؛ کم کم آنهایی که نسخه‌های اصلی شهید جاوید نزدشان است می‌دانند حداکثر اصلاحی که کردند به جای اینکه بگوید حسین بن علی نمی‌دانست گفت مکه خبر نداشت، کوفه خبر نداشت؛ یعنی مسلم و حسین (سلام الله علیهما) را به مکه و کوفه تبدیل کردند. اگر حوزه این کار را می‌کرد ما آن خسارت‌ها را نمی‌دادیم.( درس خارج تفسیر قرآن کریم؛ ۱۳۹۵/۰۱/۳۰) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کاربست عقل در استنباط؛ بررسی سه دیدگاه ✔️استاد مهدی زمانی‌فرد: 1- دیدگاه حداقلی دیدگاه اخباریان است. آنان کاربست عقل را در فقه و قواعد استنباط فقه بسیار محدود می‌کنند... مرحوم شیخ در رسائل، چهار قرائت مختلف از دیدگاه اخباریان مطرح می‌نماید... به نظر مرحوم نائینی قدر مشترک دیدگاه‌های همه اخباریان این است که قطع حاصل از غیر طریق نقل حجت نیست. 2- دیدگاه حداکثری به این معنا است که کاربست عقل در علم اصول و فقه توسعه دارد، به گونه‌ای که بسیاری از گزاره‌های اصولی به فلسفی تبدیل شده است. علم اصول در برخی تألیفات و نوشته‌ها، با فلسفه مندمج شده است. این گرایش و رویکرد از زمان وحید بهبهانی شروع شد. در بین شاگردان ایشان، پله پله رشد نمود. 3- زمینه‌های اولیه دیدگاه اعتدالی در فرمایشات محقق اصفهانی است. برای اولین بار بین اصولیین متأخر ایشان متعرض شدند. علامه طباطبایی نیز به این جرقه‌های مهم استادشان، به تفصیل پرداخته است. مرحوم امام خمینی نیز همین طور هست. مرحوم خویی نیز در جاهای مختلف بحث اعتباریت حکم را مطرح کرده است. 📌روش اعتدالی سبب می‌شود که قواعد فلسفی در اصول به کار گرفته نشود. استاد مطهری در اصول فلسفه و روش رئالیسم می‌فرمایند اگر مبنای علامه طباطبایی در اصول اجرا شود، اصول متحول و زیر و رو می‌شود و بسیاری از مسائل کوچک و روش عقلایی خود را طی می‌کند. 👈 مشروح سخنان + نقد اساتید: http://ijtihadnet.ir/?p=73025 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشست‌های امام رضا (ع) و سنت نبوی (ص) 🔻نشست اول، شنبه ۱۸ شهریور 🔹امام رضا علیه‌السلام و تبیین سنت نبوی 🎙حجت‌الاسلام دکتر مهدی مردانی 🔻نشست دوم، یکشنبه ۱۹ شهریور 🔹نصّ بر امامت در احادیث امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم‌السلام 🎙حجت‌الاسلام دکتر مصطفی صادقی کاشانی 🔻نشست سوم، دوشنبه ۲۰ شهریور 🔹زبان بدن در سیره رضوی نبوی با تاکید بر روایات رضوی 🎙دکتر مهدی مجتهدی 🔻نشست چهارم، سه‌شنبه ۲۱ شهریور 🎙نقش امام رضا علیه‌السلام در احیای سنت نبوی 👤حجت‌الاسلام محمدکاظم رحمان‌ستایش 🔻نشست پنجم، چهارشنبه ۲۲ شهریور 🔹صحابی پیامبر در حدیث امام رضا علیه السلام 🎙دکتر محمود ملکی 🏛مکان: مشهد، پژوهشکده علوم اسلامی رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی ⌛️زمان: ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ عصر 🔗پیوند حضور مجازی: B2n.ir/x16142 🆔@andalibhamedani
💢برخی فقها تمام مظاهر تمدن جدید را نادرست می‌دانند!/ درک مشترک میان هنرمندان و فقه‌پژوهان نسبت به موضوعات هنری وجود ندارد ✔️استاد سید مجتبی نورمفیدی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔹رویکرد نه‌چندان درستِ بسیاری از فقها نسبت به هنرهای نمایشی، ریشه در این پیش‌فرض دارد که همه مظاهر تمدن جدید را نامطلوب و مطرود می‌دانند. این، یک نگاه افراط‌گرایانه و غیرقابل‌پذیرش است که اگر آن را بپذیریم، راهی جز رفتن به عزلت و انزوا و انسداد فکری برای ما باقی نمی‌ماند. هرچند ممکن است صاحبان این دیدگاه، هدف و نیّت خیری داشته باشند، چنان‌که این دغدغه‌شان که مظاهر تمدن جدید، بشر را به بیراهه می‌برد تا حد بسیار زیادی قابل‌قبول است؛ اما نحوه مواجهه و رویکردشان، عاری از یک منطق عقلانی است. 🔸از سویی هم نمی‌شود انکار کرد که رسانه‌ها، خصوصاً رسانه‌های نمایشی، ابزار و وسیله‌ای بوده برای استعمارگران و سلطه گران که در راستای استحکام سلطه و استعمارشان و غارت منابع کشورها، از طریق همین راه، اعتقادات جوامع را مورد هجمه قرار می‌دادند تا بر قلب و دل آنها رسوخ پیدا کنند. یعنی هم جنبه‌های سیاسی و هم جنبه‌های فرهنگی و حتی جنبه‌های اقتصادی وجود داشته که این نگرانی‌ها را دامن زده است. 🔹عدم درک مشترک میان اهالی هنر و فقه‌پژوهان است. فقه‌پژوهان ممکن است برای شناخت دقیق موضوعات و تعیین حدود هنر نمایش تلاش کنند؛ اما تا زمانی که با اهالی هنر درک مشترک پیدا نکرده‌اند، این تلاش‌ها چندان کارساز نخواهد بود. 👈 مشروح گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=73022 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی فقهی حیل شرعی (چاره‌اندیشی شرعی) در کتاب الطهاره ✔️بحث از روایی یا نارواییِ کاربستِ حیله‌های شرعی، همواره از مباحث جنجالی و پُر تنش در حوزه فقه اسلامی بوده است. فقیهان امامی در مواجهه با این پدیده، به دو گروهِ موافق و مخالف طبقه‌بندی می‌گردند و هرکدام برای اثبات دیدگاه خویش، به دلایلی چنگ می‌زنند. موافقان، عمدتاً با ادلّه نقلی و عقلی، در پیِ ایجادِ رهیافتی سازگارمند میان این گونه حیله‌ها با نظامِ حقوقیِ اسلام هستند. در برابر، مخالفان نیز با رویکردی فلسفه‌گرا و حکمت‌اندیش به شریعت، کاربستِ این‌گونه تقلّبات قانونی را نه تنها فی نفسه ناروا می‌خوانند، که آن را با روح و جوهره شریعت نیز ناسازگار می‌دانند. 🔺اخیراً نشست علمی «بررسی فقهی حیل شرعی (چاره‌اندیشی شرعی) در کتاب الطهاره» با ارائه استاد محمد قائنی نجفی در جمع فضلای حوزه‌های علمیه در مدرسه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی برگزار شد. آنچه‌ پیش‌رویتان قرار می‌گیرد گزارشی از سخنان این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73038 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📘ماهیة الحکم و الحق و المائز بینهما ✔️کتاب «ماهیة الحکم و الحق و المائز بینهما» اثر حجت‌الاسلام سید شمس‌الدین حسینی‌کیا، محقق و مدرس حوزه علمیه قم و دکتری فقه سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع)، در 257 صفحه به زبان عربی، توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری، روانه بازار نشر شد. 📖نگارنده بر آن شده تا ضمن تبیین دقیق و علمی ماهیت «حکم» و «حق»، مراحل حکم، انواع آن و... به تبیین و توضیح شباهت‌ها و تمایزات میان این دو مفهوم، به شکل کاربردی بپردازد تا پژوهش‌گر این عرصه بتواند با در دست داشتن معیارهایی علمی و عملی به تمایز و افتراق میان حکم و حق در مصادیق مشکوک بپردازد. «نگاه مستقل و تفصیلی به مباحث مربوط به حکم و حق و استفاده از مبانی و استدلال‌های واضح و آشکار، به همراه کاربردی بودن آن»، از نوآوری‌ها و ویژگی‌های بارز این کتاب محسوب می‌شود. 👈 معرفی اثر + تخفیف خرید آنلاین: http://ijtihadnet.ir/?p=73049 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚اثر جدید استاد حیدر حب‌الله، پژوهشگر لبنانی و مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با عنوان «فقه الحرب والسلم فی الشریعه الاسلامیه»، در سه مجلد به‌زودی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒 کتاب «مقاصد الأحکام الشّرعیة وغایاتها؛ دراسة فی سُبُل اکتشاف الملاکات»، نوشته محمد علی ایازی در دو مجلد، با ویراست جدید، در مرکز الحضارة لبنان تجدید چاپ شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad