زبان شناسی - استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «مناسبات زبانشناسی با علم اصول»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمینیا
🗓 ۲۹ آبانماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 برگزاری دوره تخصصی فقه مدیریت
🔺ویژه اساتید حوزه های علمیه
👤با بهرهگیری از اساتید حوزه و دانشگاه
🏢 مکان: قم، بلوار شهید صدوقی ره، خیابان یاسمن، خیابان نسترن، کوچه ۶، پلاک ۶۱
📌علاقمندان میتوانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی مجتمع به نشانی: www.mojtahedmodir.ir مراجعه کنند و یا مشخصات خود را به آیدی @Mj_kamali ارسال نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فراخوان کتاب سال حکومت اسلامی
⏳ مهلت ارسال: ۱۰ آذرماه
📚 قالب اثر: کتاب، رسالههای دکتری و سطح چهار
🔗 جزئیات بیشتر: در پوستر و سایت: rcipt.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله کارگاههای تراث سیاسی اسلامی« فقه سیاسی شیعه در قرن چهارم»
🔺به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید
◾️ عصر غیبت و تکون فقه سیاسی شیعه
🎙حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا (عضوت هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
◾️ فقه سیاسی محدثین (شیخ کلینی و شیخ صدوق)
🎙حجتالاسلام والمسلمین روح الله شریعتی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
◾️ فقه سیاسی شیخ مفید
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
◾️ فقه سیاسی شیخ طوسی
🎙دکتر محمود فلاح (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🎙دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدباقر حججی
📆 زمان: پنجشنبه ٩ آذر ۱۴۰۲، از ساعت ۸ الی ۱۲
🏢 مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔗ثبت نام: dte.bz/torath4
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لیست پایان نامه های کارشده حوزه علمیه قم.pdf
6.61M
📤 لیست ۸۸۰۰ عنوان پایان نامه کار شده حوزه علمیه قم تا پایان خرداد ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📘رسالهای در لزوم دفاع از نجف
✔️وهابیان در سال ۱۲۱۶ ق به کربلا و در سال ۱۲۲۱ به نجف یورش بردند. مجددا در سال ۱۲۲۳ با ۲۰ هزار سرباز به نجف حمله کردند و مردم نجف و علما به دفاع از شهر پرداخته مجاهدت زیادی کردند. آنان، بار دیگر هم در سال ۱۲۲۶ به اطراف نجف و حله حمله کرده و بسیاری از مردمان و زائران را کشته و باغات زیادی را آتش زدند. علامه سید جواد فقیه عاملی، از کسانی بود که همراه دیگر علما و مردم در این در دفاع از شهر شرکت داشت و بسیار فعال بود.
سید محمد جواد فقیه عاملی (م ۱۲۲۶ق) نویسنده مفتاح الکرامه (شرح قواعد علامه)؛ رسالهای با عنوان «رسالة فی الرباط» (الذب عن النجف) در باره لزوم دفاع از نجف برابر مهاجمان وهابی نوشت که مشابه رسالههایی است که اندکی بعد علمای ایران درباره جنگ روسها علیه ایران نوشتند و به جهادیه شهرت دارد.
👈معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74188
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کنشگری سیاسی روحانیت شیعه از ابتدا تاکنون
✔️نشست علمی نگاهی به دستاوردها و گونه شناسی تمایز کنشگری سیاسی حوزههای علمیه و عالمان دین، پیش و پس از انقلاب اسلامی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در محل انجمنهای علمی حوزه برگزار شد.
در این میزگرد علمی دکتر رضا عیسی نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار عضو هیئت علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) و دکتر علیرضا جوادزاده عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ایراد مباحث خود پرداختند.
📝 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=74246
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 «اهداف دین از دیدگاه شاطبی» به چاپ دوم رسید
✍️ مولف: احمد رسولی و ترجمه سید حسن اسلامی و سید محمدعلی ابهری
📘صفحات: ۴۷۲
🗂 ناشر: مؤسسه بوستان کتاب
✂️ابواسحاق شاطبی که اهل آندلس بود و در قرن هشتم میزیست، فقیهی مالکی بود که میراث گذشته فقه را به پرسش کشید و ارزیابی آن را علی رغم مقاومتها در پیش گرفت. او معتقد است دین اسلام در پی تأمین مصالح آنی و آتی بشر است و این هدف از طریق وضع احکام و قوانین تأمین میشود. بنابراین هر یک از احکام در پی تأمین هدفی است؛ اهدافی مانند حفظ دین، عقل، جان و نسل انسانها. شاطبی این اهداف را در دستگاه فقهی سامان داد که همسوی روح دین حرکت میکند و هرگز از پاسخ دادن به نیازهای دگرگون شونده مردمان در نمیماند.
کتاب حاضر کوششی برای معرفی این شخصیت و بررسی آرای ایشان است.
🔻این اثر در چهار بخش تألیف شده است که عناوین بخشهای آن عبارتند از:
1️⃣ بحث مقاصد پیش از شاطبی
2️⃣ شاطبی و نظریهاش
3️⃣ مسائل اساسی نظریه شاطبی
4️⃣ ارزیابی کلی نظریه شاطبی
🛒 خرید حضوری از شعب بوستان کتاب و کتابفروشیهای سراسر کشور
🌐خرید اینترنتی: www.bustaneketab.ir/book/510/
☎️ تلفن راهنما: ۰۲۵۳۱۱۵۲۷۴۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استنباط روح شریعت و اجرای آن در قانونگذاری نادیده گرفته شده است
✔️استاد احمد مبلغی:
کار قانون ایجاد نظم است و همین مسئله وظایفی را بر دوش فقها میگذارد؛ اول اینکه ما باید استنباط روح الشریعه داشته باشیم. قانون، روح دارد و روح ضامن پیوستگی اجزای کمی برای میل به اهداف است یعنی کارکرد نظمبخش. اگر ما استنباط روح شریعت نداشته باشیم مجبوریم روح را از نظام حقوقی فرانسه بگیریم زیرا ساختمان فقط با وجود اجزای آن ساختمان نیست. الان ما در حوزه استنباط فقه الشریعه نداریم و به هیچ وجه این مسئله وجود ندارد.
🔸لازمه دیگر هم ارزیابی مدام از عملکرد قانون مبتنی بر فقه است؛ در حقوق سخن از جامعهشناسی قانون است که قانون را در تعامل با پدیدههای اجتماعی رصد میکند و بازتاب یک قانون را تحقیق و تحلیل میدانی میکند و ما هم وقتی یک فتوا و یا حکم فقهی میدهیم باید بازتاب آن را رصد کنیم و از لحاظ جامعهشناسی و اجراییپذیر بودن بررسی کنیم و اگر اشکالاتی وجود داشت دوباره آن را به فقیه ارجاع دهیم یعنی نوعی رابطه اتحادی میان فقه و قانون وجود دارد و نباید این دو را از هم جدا کنیم.
🔹قانون و فقه حقیقت واحدی دارند لذا دیدگاههای قبلی همه یکسری تصور است که کارآیی و کارآمدی ندارند ولی در نگاه اتحادی، فقه همان قانون و قانون همان فقه است لذا عربها حقوق را قانون گویند و این دانش در خدمت قانون است. البته در کنار علم قانون، فلسفه قانون هم وجود دارد.
📝 تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74254
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قرائن دخیل در کشف فتوای عامّه و ضوابط حمل روایات بر تقیّه
✔️استاد سیّد محمّدجواد شبیری زنجانی
🔹نکتهای که در کلمات فقها مورد غفلت قرار گرفته است، آن است که برای حمل روایات بر تقیّه، به تاریخ فتاوای عامّه دقّت نمیکنند، بلکه صرفاً بیان میکنند که مثلاً جمهور عامّه، زکات را در بیش از ۹ جنس ثابت میدانند، و سپس فقهای عامّه که قائل به این قول هستند را نام میبرند، و به این نکته توجّه ندارند که مثلاً عصر مالک بن انس، پس از زمان امام صادق علیه السلام است.
البتّه مالک در زمان امام صادق علیه السلام هم بوده، ولی نفوذی در جامعه نداشته است. آنکه در زمان امام صادق علیه السلام در جامعه فتوایش مطرح بوده، ابوحنیفه است. ابوحنیفه نفوذ زیادی در عراق داشته و به عنوان فقیه اهل عراق شناخته میشده است.
در حمل روایات بر تقیّه و بررسی فتوای عامّه باید ملاحظه نمود که روایت از کدام امام صادر شده است، و فقیه عامّهای که فتوایش مدّ نظر است، مربوط به چه دورهای است، و میزان نفوذ او به چه میزان است، و راوی روایت کیست، و مسائل دیگری از این قبیل حتماً باید مورد بررسی و لحاظ قرار گیرد، و بحثهایی که در کلمات فقها در این مورد وارد شده است، در بسیاری از موارد فنّی نیست. در هر بحثی، هم باید مباحث کلّی مربوط به تقیّه را مدّ نظر داشت، و هم خصوصیّات هر مسئله را مورد دقّت قرار داد. (درس خارج فقه، کتاب الزکاة، ۸ مهر ۱۴۰۲)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازگشت به سنت «روایتخوانی»
✍️حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی
قبلاً در سنت حوزه مرسوم بود که طلبهها یک ساعاتی روایتخوانی داشتند، استادی میآمد روایات را میخواند، ترجمه میکرد بعضاً تجزیه و ترکیب میکرد و خیلی تأثیرگذار بود و این رویه باید دامنهدار و مستمر باشد و طلبهها باید محفلهای روایتخوانی داشته باشند و انس دائمی با روایات و جوامع روایی لازم است.
مرحوم علامه مصباح میفرمود برخی از اساتید اخلاق گذشته کارشان فقط خواندن روایت و ترجمه آن بود و با صوتی حزین و دلنشین آن روایات را میخواندند و برای انتقال معانی به مخاطبان «فقط» ترجمه روایت را بیان میکردند.
ایشان میفرمود آنها گویا روایات در جانشان نفوذ کرده بود و این آموزهها جزء جانشان شده بود و میخواندند و ترجمه میکردند و اشک میریختند و حال خوشی هم در مردم ایجاد میکردند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ورزشکارانی که حاشیه ارزشی را به ورزش خود افزودند، هویت ملت ایران را در مقابل چشم صدها میلیون تماشاگر نشان دادند
✔️رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار ورزشکاران و مدالآوران ایران:
🔹بنده موظف میدانم خودم را که تشکر کنم. اولاً از همهی ورزشکاران و تلاشگران عرصهی ورزش، همه، همهی آن کسانی که در صحنههای ورزشی تلاش میکنند، زحمت میکشند، سختیها را تحمل میکنند.
🔸 تشکر صمیمانه میکنیم از مدالآوران. تشکر میکنم از بانوان ورزشکار، از آن بانویی که با حجاب کامل پرچم این دوره از ورزشهای آسیایی را حمل کرد و در مقابل یک دنیا هویت و شخصیت زن ایرانی را نشان داد. تشکر میکنم از آن بانوی ورزشکاری که در هنگام اهدای مدال حاضر نشد با مرد نامحرم دست بدهد، او دستش را دراز کرد، این بانو دست نداد.
🔹 تشکر میکنم از آن بانویی که کودک نوزاد خودش در آغوش رفت روی سکو و مدالش را گرفت این یک حرکت نمادین است، این در دنیا به معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و نقش مادری است.
🔸تشکر میکنم از ورزشکارانی که حاشیههای ارزشی را به ورزش خودشان افزودند و اضافه کردند سجده کردند روی زمین بعد از پیروزی، دستشان را به دعا بلند کردند در وسط میدان ورزشی، پرچم را بوسیدند، روی پرچم سجده کردند اینها خیلی کارهای مهمی است.
🔹اینها کارهایی است که تشخّص ورزشکار ایرانی اسلامی را بلکه هویت ملت ایران را در مقابل چشم صدها میلیون تماشاگر نشان میدهد و ثبت میکند.
🔍متن کامل بیانات: khl.ink/f/54447
🆔 https://eitaa.com/ijtihad