eitaa logo
اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
679 ویدیو
287 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
لیست اساتید دروس خارج فقه معاصر (جدید) 1402.pdf
621.3K
🔖 لیست اساتید دروس خارج فقه معاصر ✔️این لیست با همکاری دفتر فقه معاصر و آموزش در سامانه نجاح ثبت شده و در برنامه‌های آموزشی مورد استناد خواهد بود. ◻️ در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ در شهر قم ۱۰۳ درس خارج فقه معاصر برگزار می‌شود. ◻️ موضوعات متنوع از فقه پزشکی و فقه هوش‌مصنوعی تا نظام اقتصادی در اسلام و فقه اخلاق، به صورت درس خارج ارائه می‌گردد. ◻️فقط طلاب درس خارج می‌توانند این دروس را انتخاب نمایند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هر تلقی‌ای از فقه نمی‌تواند در خدمت عدالت اجتماعی باشد ✔️استاد احمد واعظی: 🔹بحث است که فقه در مقوله استقرار عدالت اجتماعی در جامعه چه نقش و کارکردی دارد. اگر فقه می‌خواهد در خدمت بسط عدالت اجتماعی باشد، هر تلقی‌ای از فقه نمی‌تواند کمک‌کار عدالت اجتماعی باشد. برای‌نمونه، اگر فقه کاملاً فردی باشد و وظیفه فقیه را صرفاً استنباط حکم شرعی بداند، کجا می‌تواند فقه را در خدمت بسط عدالت در جامعه و تغییر مناسبات اجتماعی موجود، به‌سمت مناسبات اجتماعی مطلوب قرار دهد؟ 🔸اگر فقه را ولایی یا حکومتی دیدیم، نه فردی، آنگاه فقه امکان و ظرفیت آن را پیدا می‌کند که در خدمت عدالت قرار ‌گیرد. البته عبارت فقه ولایی یا حکومتی باید به‌درستی فهم شود که به‌معنای دیدن فقه در بستر مدیریت و اداره جامعه است که با این نگاه، دیگر نمی‌توان فتوا را عین قانون دانست، بلکه پشتوانه قانون به شمار می‌رود؛ چه‌بسا فتوایی که وقتی به بستر اداره جامعه می‌روید می‌بینید که نه شرایط اجتماعی اجازه می‌دهد به قانون تبدیل شود و نه شرایط بین‌المللی، بلکه باید تغییرات و اتفاقاتی در شرایط جامعه رخ دهد، یا فتوا باید قبض و بسطی بپذیرد تا توان اداره جامعه را داشته باشد. 🔹کلمه «فقه حکومتی» می‌تواند کژتابی زبانی داشته باشد و به‌معنای «فقه در خدمت حکومت» یا «فقه توجیه‌گر حکومت» گرفته شود، در حالی که چنین نیست؛ فقه حکومتی به این معناست که فقه را در بستر اداره و مدیریت جامعه ببینیم و از آن انتظار حل مسائل را داشته باشیم، نه ایجاد بن‌بست. 📝گفت‌وگو درباره کتاب بازاندیشی عدالت اجتماعی: http://ijtihadnet.ir/?p=74425 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حاشیه‌ای بر قاعده کرامت ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی برخی از اساتید و پژوهشگران معاصر، قاعده‌ای با عنوان «کرامت» را طرح می‌کنند که به نظر ایشان می‌تواند مقیَّد اطلاقات و مخصَّص عمومات باشد. هرکدام از ایشان، در استدلال بر این ادعا، راهی را رفته و تقریبی را بیان داشته‌اند. در این میان، برخی بر این باورند که می‌توانند با استفاده از کبرای «ملازمه تکوین و تشریع» این قاعده را اثبات نمایند. یکی از اساتید در جلسه‌ای که اخیراً در یکی از مؤسسات تشکیل شد، با استفاده از کبرای ملازمه، این ادعا را طرح نمود: «با نظر به آیه شریفه ۷۰ سوره مبارکه اسراء "وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا"؛ می‌توان از تعبیر «كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» تکریم تکوینی انسان توسط خداوند متعال را فهمید. تکریمی که از آن به "اعطاء کرامت تکوینی" یاد می‌شود. از آنجا که معتقد به "ملازمه میان تکوین و تشریع" هستیم، نمی‌شود شارع مقدس، در مقام تشریع، احکام و تکالیفی را جعل نماید که برخلاف تکریم تکوینی انسان باشد». 👈 پیرامون این دیدگاه، نکاتی به ذهن می‌رسد که به عنوان حاشیه‌ای بر آن طرح می‌شود: http://ijtihadnet.ir/?p=74429 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رفتار دو گانه! ✍️محمدباقر ملکیان کتاب وسائل الشيعه بزرگترين کتاب در زمينه روايات فقهی در حوزه‌های علميه شيعه است. اين کتاب نمونه‌ای کم نظير و چه بسا بی نظير از حديث پژوهی عالمان شيعی است، نمونه‌ای که حتی در حوزه‌های اهل سنت هم با همه عرض و طولش با آن مواجه نيستيم. با اين حال همانند همه ساخته‌های دست و ذهن بشری، خالی از اشکال نيست. نمونه‌ای از اين اشکالات، عدم مراعات الگوی واحد در موارد متعدد است، که در اينجا به دو نمونه‌ اشاره می‌کنم. 📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74433 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 باید در اقتصاد مجتهد داشته باشیم ✔️آیت‌الله جوادی آملی: 🔹حضرت امیر المومنین(ع) می‌فرماید «وَ وَسِعَتْهُ السُّنَّةُ، وَ لَمْ ینْسَبْ إلَی الْبِدْعَةِ»؛ در هر کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم، می‌توانیم دو اجتهاد داشته باشیم: یک اجتهاد فقه و اصولی که رایج است، یک اجتهاد نوآوری است در جایی که نبود، این بدعت نیست! این سنت است. یک کسی جامعه شناس، اقتصاددان، راهنما و یا مبتکر خوبی است؛ او می‌تواند کار خوب در مملکت بکند و نوآوری داشته باشد، «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا ...» این است. 🔹بعضی از کارها بود که بزرگان قبلی ما سنت گذاشتند، فرمود این کار را بکنید، چرا در اقتصاد مجتهد نیستید؟! اینکه ما یک نوآوری داشته باشیم که مشکل ما را حل کند، اگر یک روش و سنت خوبی در کشورداری، در اداره مملکت، در حفظ ارزانی و اقتصاد داشته باشیم، اینها نعمت خوبی است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺 گفتگو «میز اقتصاد» با دکتر رسول بخشی پیرامون «شبکه ربا» 🔺نقش سلسله اقتصاددانان یهودی در نهادینه کردن بهره در اقتصاد 🖥 تماشا کنید: https://mizeghtesad.com/?p=1856 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشست های علمی اجتهاد و تحول در علوم انسانی 🎙ارائه نشست اول: استاد محسن اراکی 🗓 زمان: دوشنبه ۲۰ آذر ماه، ساعت ۱۳ 🏢 مکان: قم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام. سالن سلمان فارسی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 ضرورت و جایگاه شناسی توثیقات عام در تعدیل روات و اعتبارسنجی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین منوچهر آقایی (استاد حوزه علمیه و پژوهشگر حدیث و رجال مرکز نور) 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی غلامعلی(عضو هیأت علمی، استادیار گروه علوم و حدیث و رئیس مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: دوشنبه ۲۰ آذرماه، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 مکان: قم، سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور 🔗لینک ورود به جلسه: https://live.noorsoft.org 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ضرورت مطالعات تاریخی فقه و اصول» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی، استاد دروس خارج فقه و اصول و رجال 🗓 زمان: دوشنبه، ۲۰ آذرماه، ساعت ۱۲ 🕌 مکان: مشهد، آیت‌الله شیرازی ۱۰، شهید علاقه‌بند حسینی ۷، حسینیه مدرسه نورالرضا علیه‌السلام، سطح ۲ و ۳ ▫️ طلابی که قصد شرکت در حلقه مطالعاتی را دارند، برای ثبت نام و تهیه کتاب، به (آی‌دی @s_mm_hosseini) در ایتا پیام بدهند 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشست‌های بازخوانی انتقادی ایده‌های دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه 🎙با حضور اساتید: احمد شریفی، محسن الویری و محمود حکمت‌نیا 🗓 زمان: دوشنبه ۲۰ آذرماه، ساعت ۱۰ 🏢 مکان: بلوار الغدیر، دانشگاه قم، ابتدای خیابان دانشکده علوم پایه، تالار اندیشه 🔗لینک شرکت در جلسه: https://www.aparat.com/Eshragh_Tv/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست «فقه مقاومت با رویکرد موردی تطبیقی مسائل فلسطین» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید سجاد ایزدهی ⏰ زمان: دوشنبه ۲۰ ‌آذرماه؛ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ 🔗لینک حضور: dte.bz/2888 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💽 تا ۷۰% تخفیف در خرید نرم‌افزارهای نور به مناسبت هفته پژوهش ✔️به مناسبت هفته پژوهش، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، اقدام به تخفیف نرم افزارهای خود تا ۷۰ درصد نموده است. طلاب و دانش‌پژوهان می‌توانند برای خرید نرم افزارهای مرکز نور به آدرس www.noorshop.ir مراجعه نموده و نرم افزارهای خود را خرید نمایند. گفتنی است نرم افزارهای این شرکت، به صورت دانلودی و فیزیکی قابل خرید می‌باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
daramadi-bar-manbae-yabi-tahzib.mp3
33.72M
🎧 دریافت صوت نشست «درآمدی بر منبع یابی تهذیب‌الاحکام» 🔺به همراه گزارشی از روند پروژه تصحیح و تحقیق تهذیبین 🎙 ارائه: استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 🗓۱۶ آذرماه، مکتبة المجلسی قم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بررسی اعتبار روضه کافی ✔️استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 🔹برخی معتقدند بین روضه کافی و بقیه مجلدات آن تفاوت وجود دارد و روضه به قوّت آنها نیست. نسبت به سایر مجلّدات تواتر قطعی در همه نسل‌ها و زمان‌ها وجود دارد که آنها جزء کافی و از کلینی هستند. اما نسبت به کتاب روضه دغدغه وجود دارد و اینکه بتوان از راه تواتر جزم پیدا کرد جزء کافی است، مقداری محل تأمل و اشکال است. حتی برخی از بزرگان روضه کافی را به ابن ادریس نسبت داده‌اند، که البته غیر مقبول است. 🔸به نظر ما هر چند روایات روضه کافی همه جا به قوت روایات اصول و فروع کافی نیستند. اما در عین حال بزرگانی از علمای سابق شهادت داده‌اند که این کتاب جزء کافی است، شهادت آنها هم برای سایر فقها معتبر است. پس از طرفی حجّت وجود دارد که این روایت جزء کافی است و از طرف دیگر حجّت وجود داد آنچه در کافی است اعتبار دارد؛ چون کلینی شهادت به صحت روایات کافی داده است و صحیح در کلام قدما به معنای لغوی استعمال می‌شود، یعنی «ما صدر من المعصوم ع لبیان الحکم الواقعی». بنابراین ضمّ این دو حجّت باعث می‌شود بتوان اعتبار روایات موجود در روضه کافی را همچون بقیه مجلدات آن اثبات کرد./ درس خارج فقه ۱۳۹۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ائمه ما لعان نیستند! ✔️استاد مهدی هادوی تهرانی 🔹مرحوم آیت‌الله تسخیری به بنده گفت که طلبه‌ای در مسجد الحرام به من گفت: من روزی نیست که یک تسبیح لعن به تو نفرستم و بنده به او گفتم: قبول باشد! 🔸در حالیکه آیت‌الله تسخیری دلسوز اسلام و مؤمن بود و با بدنی که بیمار بود از این طرف دنیا به آن طرف دنیا می‌رفت تا صدای شیعه را به همه برساند. 🔹فقیهی چون شیخ طوسی به طریق اولی معتقد است که وقتی لعن حیوانات جایز نیست، لعن انسان‌ها حرام است و متأسفانه برخی به راحتی دیگران را لعن می‌کنند. 🔸البته اگر دلیل خاصی از روایات و آیات برای آن داشتیم بحث دیگریست. در سنت ائمه هم بیان شده که ما لعان نیستیم، ولی رفقای ما به راحتی وقتی از لحاظ سیاسی با دیگران اختلاف دارند، از تعبیر «لعنت الله علیه» استفاده می‌کنند! (درس تفسیر، سوره مبارکه الحجر، ج ۵۱) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تمام مصادیق كرامت باید با ادله مستقیم یا غیر مستقیم شرعی ثابت شود/ آقایانی كه شعار كرامت می‌دهند، شیپور را از آن طرف می‌زنند/ باید از احكام الهی به محدوده كرامت انسان در پیشگاه الهی پی ببریم نه برعكس ✔️استاد خادمی كوشا: 🔹گاهی بعضی عزیزان را می‌بینم هم‌صدا با برخی از فقهای اهل سنت شدند، در مورد طهارت كافر می‌گویند دلیل‌‌ كافی نبود. حالا كه دلیل‌ كافی نیست، اصل كرامت كه وجود دارد و کافی است؛ بر اساس اصل كرامت انسانی می‌خواهند بگویند کافر طهارت دارد. كافر هم انسان است و چون انسان است باید طهارت داشته باشد، چون اگر طهارت نداشته باشد خلاف كرامت انسانی است. 🔸تمام احكام الهی ثبوتاً منطبق با كرامت انسان است و در مقام اثبات و كشف حكم هم همین رعایت می‌شود، منتهی دعوا سر مصداق است كه آیا این مطابق با كرامت است یا مطابق با كرامت نیست؟ تمام حرفمان یك كلمه است: بشر نمی‌تواند تشخیص دهد چه چیزی برای او ارزش است و ارزش او با چه چیزهایی سازگار است و سازگار نیست. 🔹تمام مصادیق كرامت باید با ادله مستقیم شرعی یا ادله غیر مستقیم شرعی ثابت شود. یعنی صریحاً در آیه و روایتی بگوید كه این كرامت است و یا اینکه همه احكام الهی می‌باشند و معتقدیم همه احکام شرعی در همین مسیر بیانات غیر مستقیم برای كرامت انسانی هستند. یعنی تمام احكام الهی تكریم انسان‌اند. 🔸ما باید از احكام الهی به محدوده كرامت انسان در پیشگاه الهی پی ببریم نه برعكس. آقایانی كه شعار كرامت را می‌دهند شیپور را از آن طرف می‌زنند و اشتباه می‌گویند. برعكس دارند می‌روند. 📝گزارش تفصیلی نشست:http://ijtihadnet.ir/?p=74437 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «بررسی قاعده ربح و تأثیر آن در عدالت اقتصادی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین کمیل قنبرزاده، مدرس سطوح عالی و مدیر مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، معاون پژوهش حوزه های علمیه 👤با حضور استاد محمد سعید واعظی؛ عضو شورای فقهی بانک مرکزی و مدرس خارج حوزه علمیه قم 🗓 زمان: سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۰ 🏛مکان: قم، خیابان جمهوری، خیابان عطاران، خیابان مفتح، کوی 11، پلاک 5، مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام 🔗لینک شرکت مجازی: https://gharar.ir/r/4335a4e4 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت ✔️مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با همکاری «شبکه اجتهاد» نشستی علمی با موضوع «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی بر اساس دیدگاه استاد محمد حسین ملک زاده» برگزار می‌کنند. 🔺این نشست با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سیدی فرد (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم) برگزار خواهد شد. 🗓 زمان: سه شنبه ۲۱ آذر ماه، ساعت ۱۵ 🏛مکان: قم، بلوار سمیه، بین کوچه ۲۸ و ۲۶، پلاک ۴۷۲ 🔗لینک حضور مجازی: https://gharar.ir/r/8c30380a 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «ضرورت باز تعریف وحدت و تقریب» 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری 🗓 زمان: سه‌شنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🏢مکان: قم، بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی 🔗لینک حضور آنلاین: HTTPS://B2N.IR/TAQRIBSTUDIES 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «موضوع شناسی قرآنی فقه مقاومت» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و دانشگاه عالی دفاع ملی 🗓 زمان: سه_شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۳٠ 🔗لینک حضور مجازی: https://online.snduonline.ir/ch/amniat1 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه مهارتی شیوه حل مسائل نظام اسلامی با رویکرد فقهی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان 🗓 زمان: سه‌شنبه ٢١ آذر، ساعت ١۵ الی ١٧ 🏛مکان: حسینیه امام جواد علیه السلام 🔗لینک پخش زنده: https://eitaa.com/ma_yastoroon 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴مراسم بزرگداشت فقیه بصیر مرحوم آیت‌الله محمد یزدی 🎙سخنران: استاد عباس کعبی؛ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری 🗓 زمان: سه‌شنبه ۲۱ آذر، همزمان با نماز مغرب و عشاء 🏛مکان: خیابان شهید دل آذر،کوچه ۲۰، مدرسه علمیه علوی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دومین نمایشگاه تخصصی پژوهش‌های‌ فقهی 🗓 از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه ⏳افتتاحیه: پنج شنبه ۲۳ آذر، ساعت ۱۶ 🏢 مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، محل نمایشگاه‌ها (طبقه منفی دو) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 راه درست ملاحظه فتاوای عامّه ✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 🔹آیت‌الله والد می‌فرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل می‌شود، نه فتوای یک فقیه خاص. مثلاً فتوای حنفیّه نقل می‌شود، نه فتوای ابوحنیفه. ممکن است فتوایی که از حنفیّه نقل می‌شود، فتوای مشهور حنفی‌ها باشد، ولی فتوای شخص ابوحنیفه بر خلاف آن باشد، و یا از اساس، ابوحنیفه در مورد آن مساله فتوایی نداشته باشد؛ بلکه برخی از شاگردان ابوحنیفه و یا برخی متأخّرین، بر اساس دیدگاه‌های ابوحنیفه، آن فتوا را به عنوان فتوای حنفیّه استخراج کرده باشند. 🔻ملاحظه ای پیرامون فتاوای احمد بن حنبل و حمل بر تقیّه 🔸احمد بن حنبل در زمان ائمّه علیهم السلام زندگی نکرده است. وفات او در سال ۲۴۱ ق بوده، در حالی که غالب روایات ما از صادقین علیهما السلام نقل شده است. احمد بن حنبل، آخرین فقیه از فقهای اربعه عامّه است. فقهای عامّه به این ترتیب هستند: ابوحنیفه، مالک، شافعی، احمد بن حنبل. بنابراین، قول احمد بن حنبل نمی‌تواند کاشف از تقیّه‌ای بودن روایت صادره از ائمّه علیهم السلام باشد. 🔻منابع مفید برای دستیابی به اقوال فقهای عامّه 🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را می‌توان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است. این کتاب بسیار منظّم است؛ لذا دسترسی به فتاوای عامّه در آن آسان است. به علاوه، این کتاب دو جلد فهرست نیز دارد، که می‌توان به آسانی از طریق این فهرست به مطلوب رسید. اگر مطلبی که به دنبال آن هستیم، در کتاب خلاف شیخ طوسی نیز آمده باشد، از پاورقی‌های این کتاب که به کتب عامّه ارجاع داده و منابع را ذکر نموده نیز می‌توان استفاده کرد. بدایة المجتهد از ابن رشد هم، در این زمینه کتاب مفیدی است. این کتاب به طور خلاصه تألیف شده، ولی نظم مناسبی دارد و قابل استفاده است. نوع کتب عامّه، دارای نظم مشخّصی نیست و مباحث به صورت نامنظّم بحث شده و پیدا کردن یک مطلب در آنها با دشواری زیادی همراه است؛ لذا در ابتدای امر، رجوع به این کتب مشکل است. مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کرده‌اند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل‌ قول‌های مفیدی دارد. در مجموع، بهترین کتاب همانطور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است./ درس خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «شارژ آپارتمان» تا «جواب سلام در گفتگو‌های مجازی» ✔️جدیدترین استفتائات (آذرماه ۱۴۰۲) مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه به‌روز رسانی می‌شود. 🔹هزینۀ مترتب بر مال پیدا شده یا مجهول المالک 🔸فراموش کردن اذان و اقامه 🔹جواب سلام در گفتگو‌‌ها ی مجازی 🔸تخریب مسجد قدیمی جهت توسعه آن 🔹حکم ماهی مرده در تور 🔸شارژ آپارتمان 🔹هزینه نماز و روزه قضای میت 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74445 🆔 https://eitaa.com/ijtihad