eitaa logo
اجتهاد
6.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
610 ویدیو
266 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ 🏴 شهادت جانسوز بانوی دوعالم، صدیقه طاهره حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها بر عموم شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ایام فاطمیه، تنها مسئله در و دیوار و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست... گوشه دیگری هم دارد .... 🏴 سخنان آیت‌الله جوادی آملی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 دسته عزاداری شهادت حضرت صديقة طاهره سلام‌الله‌علیها ◼️ همراه با مرجع عالیقدر آیت‌الله وحیدخراسانی 🗓 زمان: یکشنبه ۲۶ آذرماه|مصادف با سوم جمادی‌الثانی، ساعت ۱۰ صبح 🕌 خیابان صفاییه، کوی ۲۳، فاطمیه حضرت ولی‌عصر‌صاحب‌الزمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️مراسم ذکر فضائل، مناقب و مصائب اولین شهیده راه ولایت، حضرت زهرای اطهر (سلام‌الله‌علیها) از سوی شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود. 📆 زمان: یک‌شنبه ۲۶ آذرماه ⏰ ساعت: ۷:۳۰ صبح 🕌 مکان: مشهد، مدرسه علمیه آیت‌الله خویی (ره) 📌 ضمنا در انتهای مراسم نیز حاضران همراه با خیل عظیم عزاداران فاطمی در مراسم تشییع ۲ شهید حمله تروریستی راسک و ۱۲ شهید گمنام ۸ سال دفاع مقدس شرکت کرده و جهت عرض تسلیت به صورت دسته جمعی به حرم مطهر رضوی مشرف خواهند شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست تخصصی نقد آتئیسم «از علم تا خدا: چالش‌های الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسی الحاد جدید» اساتید: 👤حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی‌فرد 👤دکتر عباس جوارشکیان 👤دکتر محمود رضایی 👤دکتر میثم توکلی‌بینا 👤دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون 🔸زمان: پنج‌شنبه و جمعه ۳۰ آذر و ۱ دی 🔸آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ 📍مکان: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت 🔹نشانی ثبت‌نام حضوری: https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0 🔹نشانی ثبت‌نام مجازی: https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س) ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری منظر تمدنی برای سیره‌پژوهی و تاریخ‌پژوهی اهل بیت علیهم‌السلام به مفهوم قرار دادن تاریخ و سیره در تراز گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین و بالاترین سطح مناسبات انسانی و فهم و استخراج دلالت‌های آن برای پاسخ به پرسش‌های بشر امروز در چنین افقی است. نگاه تمدنی به تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها می‌تواند به بازخوانی متون و منابع فاطمی با نگاهی نو و نیازهای نوشونده انسان امروز با تأکید ویژه بر زن و خانواده بیانجامد. بر پایه مقالات ارائه شده در همایش «خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها» که در حقیقت تنها به ارائه دیدگاه‌ها اختصاص داشت، برخی قلمروها و محورهای مطالعات و پژوهش‌های فاطمی در نگاهی تمدنی که شایسته اهتمام بیشتر از سوی پژوهشگران است، چنین است: 📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74503 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دو اصل مهم در فهم و تفسیر تمدنی از متون فاطمی ✔️اسطوره گرایی از موانع فهم و قرائت تمدنی از سیره معصومان است‌. در خوانش تمدنی از سیره فاطمی باید در آغاز به این پرسش پاسخ تحقیقی داد که: تصویر معیار از فاطمه (س) کدام است: تصویر اسوه گرا یا اسطوره گرا؟ فهم تمدنی ما از سیره و شخصیت کدامین تصویر فاطمی (س) است؟ 🔻در فهم و تفسیر تمدنی از متون فاطمی التزام به دو اصل ذیل ضروری است: ۱. اصل اوّل: التزام به واقع نمایی و اجتناب از فروکاست و احتراز از فرا ساخت شخصیت فاطمی این اصل از جمله از اصول هرمنوتیک تمدنی از سیره فاطمی است و ثمره کاربست آن نفی غلو و اسطوره گرایی از شخصیت فاطمی است‌. ما برای خوانش تمدنی از سیره و شخصیت فاطمه و جهانی سازی از وی به مثابه یک الگوی فراگیر برای همه زنان جهان به قرائتی اعتدال یافته نیازمندیم که به قصو ر و تفریط در بازنمایی شخصیت اصیل فاطمی دچار نباشد و هم چنین از افراط و زیاده روی در بازسازی شخصیت ایشان در حد اسطوره‌های تاریخی پیراسته باشد در غیر این صورت تصویر ارائه شده از ایشان فقط در حد نمادهای تاریخی و تمدنی باقی خواهد ماند و خود نقش جدی در الگوهای تمدنی در بخش نقش زنان درتمدن سازی ایفا نخواهد کرد. ۲. اصل دوّم: عصر سازی شخصیت و سیره فاطمی به افق زن مدرن بر پایه این اصل امکان نظری و عملی هم ترازی زن مدرن با سیره و شخصیت فاطمی تضمین می‌شود و هر گونه شائبه امتناع شبیه سازی و همسانی با شخصیت و سیره ایشان از اذهان زدوده می‌گردد، فاصله‌های روان شناختی و ذهنی میان زن مدرن با شخصیت فاطمی برداشته می‌شود و احساس آشنایی میان اسوه و زن مدرن شکل می‌گیرد و شخصیت فاطمی از نماد به معیار در تمدن تبدیل می‌شود. خط غلو در فضایل فاطمی (س) از گذشته تا کنون وجود داشته و الان نیز تداوم دارد و ما با پدیده به غلو معاصر و مدرن در خوانش از سیره و سیمای ایشان در گفتمان نخبگانی و عمومی مواجه هستیم‌. 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74505 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «فقه زنان و حکمرانی اسلامی» 👤با حضور و ارائه: 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی 🎙دکتر مهدی گرامی پور 📆 زمان: دوشنبه ۲۷ آذر ماه، ساعت ۱۵ 🏢 مکان: قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم، طبقه سوم، سالن شهید بهشتی 🔗 لینک حضور برخط: live.wfrc.ac.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
چیستی حکمرانی اسلامی.pdf
1.52M
🔖چیستی حکمرانی اسلامی ✔️مفهوم حکمرانی اسلامی در قالب سازۀ حرکت مورد بررسی قرار گرفت. تعریف به دست آمده از بررسی مذکور، عبارت است از: حکمرانی اسلامی فرایندی است که به هدایت فرد، جامعه، نهادها و ... در سطوح و ابعاد و بخش‌های مختلف و در ارتباط با دیگر اجزا از مبدأ تا مقصد می‌پردازد و با بهره‌گیری از سازوکارها و محرک‌های معرفتی و انگیزشی توحیدی، عاقلانه و عالمانه به منظور تحقق عدالت از طریق عمل صالح و با به کارگیری ابزارهای قدرت مشروع عمل می‌کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت «علم، حکمرانی و تمدن اسلامی» 👤سخنرانان: 🎙استاد علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🎙دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری 🎙دکتر محمدمهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی 🎙دکتر محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🗓زمان: دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ 🏢 مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔗حضور جلسه مجازی: https://skyroom.online/ch/rihu/27azar 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش ملی بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه 👤سخنرانان: 🎙استاد علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها 🎙دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری 🗓زمان: دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ 🏛 مکان: قم، مدرسه عالی دارالشفاء، سالن اجتماعات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی با موضوع «رفتار تعاملی حاکمیت با نهاد علم: مقایسه تطبیقی حکومت علوی با دوران خلفا» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن حکیم، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث 🎙ناقد: دکتر قاسم جوادی، عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیة 🗓 زمان: سه‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت: ۱۳ تا ۱۵ 🏛 مکان: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات 🔗 لینک ورود به جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗اثری برای درک عمیق آسیب‌ها و پیشرفت «اقتصاد نهاد وقف» ✔️«اقتصاد نهاد وقف» در تمدن قدیم اسلامی با ایجاد سازمان‌های عرضه‌ و تقاضای وقفی و هماهنگی با نظام تدبیر وقف، خدمات شایانی را به جوامع اسلامی ارائه کرد. متأسفانه پس از افول تمدن قدیم اسلامی، اقتصاد نهاد وقف هم دچار افول شدید و انواع آفت‌ها و آسیب‌ها، به‌ویژه «آفت موقوفه‌خواری» شد. پس از انقلاب اسلامی در ایران، پیشرفت‌های خوبی در اقتصاد نهاد وقف پدید آمده، اما با توجه به طراز انقلاب اسلامی و ظرفیت مردم و ثروت‌های کشور، می‌توان گفت که این نهاد در ایران از وضعیت مطلوبش فرسنگ‌ها فاصله دارد. 📖کتاب پیش‌رو اثر حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر جهانیان تلاشی است برای درک عمیق آسیب‌های نهاد وقف و ارائه راهبردها و الگوهای عملیاتی در سطوح مختلف برای دولت اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و بنگاه‌های وقفی تا مسیر آینده «پیشرفت اقتصاد نهاد وقف» اولاً برای ایران اسلامی و ثانیاً برای جهان اسلام هموار گردد. 👈 آشنایی با اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74481 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📕هجرت و مهاجرت در فقه اهل بیت (ع)، حقوق ایران و بین‌الملل ✔️نویسنده کتاب برآن بوده با جمع آوری و تحلیل گزاره‌های موضوع هجرت و مهاجرت که در فقه اسلامی به طور پراکنده و در جایگاه‌های مختلف با عناوین مشابه یا معادل و یا بدون عنوان وجود دارد، اجرایی بودن موضوع تئوری را ثابت کند. وی کوشیده با تطبیق تئوری بر وضع موجود (نه تحمیل وضع موجود بر تئوری) بر اساس فقه جواهری مبتنی بر یک نظام فقهی حقوقی و بر اساس احکام اولی و ثانوی بر روش اصطیادی، این رسالت پژوهشی را به انجام برساند. 👈 ساختار اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74485 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚از بیماری‌های مسری تا خدمات علمای امامیه در «حج» ✔️دو کتاب «بیماری‌های مسری و حج‌گزاری (با تمرکز بر ویروس کرونا)» و «خدمات علمای امامیه در حج و حرمین شریفین (از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی)» در آذرماه ۱۴۰۲ از سوی پژوهشکده حج و زیارت روانه بازار نشر شد. 👈معرفی آثار: http://ijtihadnet.ir/?p=74478 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازتفسیر از آیات وعده نابودی بنی اسرائیل پس از انقلاب اسلامی ✔️استاد رسول جعفریان از منظر سید جعفر مرتضی در سوره اسری که از معراج سخن به میان می‌آید و سپس درباره فساد بنی اسرائیل در زمین گفته می‌شود، آیه اساساً مربوط به گذشته بنی اسرائیل نیست بلکه برای آینده است. به نظر ایشان، چند نکته از این آیات به دست می‌آید. اول این که بحث از فساد بنی اسرائیل در «ارض» است نه منطقه‌ای خاص مثل حجاز، این باید در باره «الارض المقدسه» یا عموم ارض باشد. دوم: بندگانی از بندگان مؤمنی خدا علیه آنها وارد جنگ می‌شوند، اما «جاسو» نشان می‌دهد که فقط یک تسلط کوتاه است نه دائمی. سوم دوباره خداوند بنی اسرائیل را قدرت خواهد داد. و چهارم، دوباره مؤمنان علیه آنها اقدام خواهند کرد. اکنون می‌خواهد ارتباط آن را با ایران توضیح دهد و این از طریق «قم» خواهد بود، جایی که در روایات شیعی، برتری ویژه‌ای دارد. به نظر می‌رسد در اینجا، قم، نماد انقلاب و به عبارتی مردم ایران است. 📝 متن کامل را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=74523 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه علمیه نجف و نظریه دولت ✔️دکتر عبدالوهاب فراتی: 🔹بررسی‌‌ها‌ی تاریخی نشان می‌دهد که فقهای نجف، بد ساختگی دولت عراق را در طائفه گرایی آن – حاکمیت اقلیت عرب سنی – می‌پنداشتند و طبعا مسیر اصلاح آن را در دولتی فراگیر می‌دانستند که به حقوق همه مردم عراق احترام نهد. اینکه چه دولتی می‌تواند به فرقه گرایی خاتمه دهد و حاکمیتی فراگیر بناء کند؟ فقهاء و زعمای نجف پاسخ‌‌ها‌ی کمتر متفاوتی بدان داده و عملا پس از سقوط صدام از الگوی خاصی حمایت ورزیدند که امروزه از آن به «دموکراسی توافقی» یاد می‌کنند. 🔸این دولت که با نظریه‌‌ها‌ی مدرسه‌ای حوزه نجف در باب دولت، تفاوتهایی دارد، سبب شده است تا برخی از نویسندگان عراقی همچون علی طاهر الحمود، تصور کنند که اندیشه سیاسی عالمان نجف دچار تحول شده و با تفکیک تدریجی سیاست از دین، از نظریات مدرسه‌ای خود در باب حکومت دینی دست کشیده و الگوی مدنی جدید را پذیرفته اند. 🔹اما تن دادن حوزه نجف به الگوهای جدید دولت نه به معنای روی گردانی از نظرات کلاسیک امامت بلکه نشان از تداوم تفکری است که در درون شرایط سیاسی و زبانی گذشته شکل گرفته است. شرایطی که آنان را قانع می‌کرد در محیط عراق در پی نظمی شرعی که فقیه یا غیر از فقیه، بر آن حکومت کند، نباشند و همواره از دولتی مدنی حمایت نمایند. گرچه مرجعیت در این حوزه، دست به دست شده اما همه آنان در سنت مذهبی و سیاسی واحدی قرار دارند و تقریبا شرایط یکسانی پشت سر نهاده اند. 📝 ادامه مطلب را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74512 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وجوه مختلف حقوق کودک در فقه و اقتضائات دنیای مدرن ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی: 🔹بحث اطفال و نوجوانان بسیار مهم است، زیرا آینده این قشر با برنامه‌ریزی ما برای آنان رقم خواهد خورد و باید انسان‌های سعادتمندی را تربیت کنیم. یکی از مباحث مهم در تأملات فقهی و حقوقی این است که آیا کشورها می‌توانند با حق تحفظ وارد پیمان‌های بین‌المللی شوند؟ لذا یکی از شاخه‌های مهم حقوق کودکان جنبه‌های بین‌المللی هستند که تعهدآورند. 🔸کنوانسیون حقوق کودک از مواردی است که تقریبا همه کشورها جز آمریکا و یک کشور دیگر به آن پیوسته‌اند و ممکن است مواردی در آن با فقه تعارض داشته باشد. مثلاً افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند یا در مباحث تربیتی در مواردی ناسازگار‌ی وجود دارد. همچنین، نقض حقوق کودکان در حوادث غیرمسلحانه باید براساس فقه بحث شود. گاهی اسناد بین‌المللی و منطقه‌ای به ظاهر با موازین فقهی متعارض است. 🔹یکی از مباحث مهم کودکانی هستند که خارج از نظام ازدواج پا به عرصه وجود می‌گذارند که به آنان کودکان طبیعی گفته می‌شود. سرپرستی و حضانت کودک هم مباحث مفصلی در فقه و حقوق دارد. البته برخی موضوعات باید بیشتر بررسی شود؛ مثل تزویج کودکان و صغار. برخی فقهای امامیه تزویج صغار از سوی ولی فرزند را مجاز دانسته‌اند، آن هم به شرط رعایت مصلحت صغار. البته آیت‌الله مکارم شیرازی آن را ممنوع کرده یا در قانون حمایت از خانواده درباره آن جرم‌انگاری شده است. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74519 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نبود نگرش کلان و جامع به ارث باعث ایجاد شبهات شده است ✔️حجت‌الاسلام مصطفی دهقان، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز، در کرسی ترویجی «نگاهی کلان به احکام فقهی ارث زن؛ رویکردی کارآمد در پاسخ به شبهات فقهی»، گفت: یکی از دلایل ایجاد شبهات و سؤالات در مورد ارث، عدم نگاه جامع به گزاره‌های روایی و تاریخی و بخشی‌نگری نسبت به آن‌ها است یعنی یک گزاره را می‌گیریم و بدون توجه به بقیه گرفتار چالش می‌شویم، در حالی که اگر نگاه کامل‌تری به مجموعه ارث داشته باشیم در این صورت قضاوت دقیق‌تری هم خواهیم داشت. 📝 در این باره بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74516 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دریافت صوت «مناسبات زبان‌شناسی با علم اصول» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا 🗓 نشست چهارم محفل فقاهت - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دومین همایش فقیه فقه سیاسی 🔖ویژه بزرگداشت مرحوم آیت‌الله موسوی خلخالی(ره) 👤با حضور و سخنرانی: 🎙آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی 🎙آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی 🎙دبیر علمی: حجت‌الاسلام سیدجمال‌الدین موسوی 📅 زمان: پنجشنبه، ۳٠ آذرماه، ساعت ۸:۳٠ الی ۱۱ 🕌 مکان: مشهد مقدس، چهار راه خسروی، خیابان آیت‌الله خزعلی، کوچه۳، مدرسه علمیه سلیمانیه، سالن همایش‌ها 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست؟ 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ۱۰ توصیه کاربردی در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه ✍️استاد علی نصیری ۱. جامعه دینی و اسلامی به علم و دین در کنار هم نیاز دارد. حوزه نماینده دین و دانشگاه نماینده علم است و باید با تعامل به جامعه خدمت کنند. از این جهت از میان چهار نظریه رایج در تعامل علم و دین، نظریه تعامل صائب‌ترین دیدگاه خواهد بود. ۲. به اذعان قرآن شعار «قالت الیهود لیست النصاری علی شئ و قالت النصاری لیست الیهود علی شئ» بسی نکوهیده است. حوزه و دانشگاه باید به دانش و تخصص هم احترام بگذارند. ۳. دانشگاه بیشتر با کتاب تکوین و حوزه عموماً با کتاب تشریع سر و کار دارند و هر دو کتاب قلم خداوند است. از این جهت همان‌گونه که باید دعوت به توحید در رأس نظام آموزش حوزه باشد، دانشگاه نباید از حرکت بر مدار توحید غفلت ورزد. ۴. باور به خداوند و التزام به ارزش‌های اخلاقی روح ساری بر همه جوانب حیات انسانی است. دانشگاه‌های ما نمی‌توانند بسان آن چه در عرصه علم جهانی می‌گذرد، خود را از تعهد سپاری نسبت به دین و اخلاق خارج سازند. ۵. حوزه علمیه که تفکر سکولاریسم را مردود می‌شمارد و خود را نسبت به دنیای مردم و ورود به عرصه سیاست و مدیریت جامعه مسئول می‌داند، باید بپذیرد که ورود به این عرصه هزینه دارد که مهم‌ترین بخش آن، تلاش و تکاپوی هوشمندانه برای تمشیت کارآمد زندگی مردم است. ۶. حوزه و دانشگاه در عرصه‌های آموزش و پژوهش نقاط قوت و ضعف دارند. چه زیبا است که کارشناسان و مدیران دو طیف علمی این نقاط را بررسی و کاستی‌های خود را برطرف سازند. ۷. هدف اساسی از تشکیل دو نهاد حوزه و دانشگاه رشد و تعالی مردم در زمینه حیات مادی و معنوی است. غفلت این دو نهاد از خدمت خالصانه به مردم برکاتی برای این دو نهاد باقی نمی‌گذارد و به تباهی آنها خواهد انجامید. ۸. در حال حاضر حوزه حضور بیشتری در دانشگاه دارد، اما متقابلاً هیچ برنامه و کارنامه روشنی برای حضور تأثیرگذار چهره‌های برجسته دانشگاه در حوزه به چشم نمی‌آید. آن میزان که حوزه وارد عرصه دانشگاه شده، از طرف مقابل تلاش و اهتمام خاصی مشهود نیست! ۹. حمایت تام و تمام مادی و معنوی نظام از دانشگاه و تأمین نیازهای آن، بستر پویایی و نشاط علمی دانشگاه را فراهم کرده است، اما نگاه ناصواب استقلال حوزه آن هم در حکومت و نظام اسلامی، حوزه را به‌مثابه بدنی ساخته که قلب آن به اندازه یک دهم ظرفیت خود فعالیت دارد؛ نه خون لازم به مغز برای تفکر می‌رساند و نه خون لازم برای دست و پا برای جنب و جوش! این روند به هیچ وجه به مصلحت حوزه‌ها نیست. ۱۰. از آنجا که حوزه و دانشگاه طی چهل سال گذشته عملاً اداره جامعه را بر عهده داشته و دارند، همه پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها متوجه این دو نهاد بنیادین خواهد بود. حوزه و دانشگاه باید بسان ذرات الماس آن چنان در هم تنیده شوند که با همکاری متقابل بتوانند تمدن از دست رفته اسلامی را برای باری دیگر شکوفا سازند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پدیده حجت‌الاسلام_دکتر به بهانه 27 آذر، سالروز شهادت حجت‌الاسلام دکتر مفتح ✍️حجت‌الاسلام احمد اولیایی سال‌هاست که حوزه علمیه بحث معادل سازی مدارک حوزوی و دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پی گرفته است و اکنون طلاب سطح چهار حوزه می‌توانند از برخی مزایای مدرک دکتری مانند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس موقت استفاده کنند. همچنین طلاب با گرفتن سطح دو می‌توانند به عنوان لیسانسه، در کنکور کارشناسی ارشد و با داشتن سطح سه در کنکور دکتری شرکت کرده و وارد دانشگاه شوند. از طرف دیگر، سال‌هاست که ما با دانشگاه‌های حوزوی مانند دانشگاه باقر العلوم علیه‌السلام، دانشگاه ادیان، دانشگاه مفید، موسسه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و ... مواجهیم؛ دانشگاه‌هایی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند و مدرک دکتری می‌دهند اما با هدف جذب طلاب تأسیس شده‌اند. طبیعی است که در وضعیت فوق، ما اکنون با تعداد زیادی طلبه که وارد دانشگاه شده‌اند و مدرک ارشد یا دکتری دانشگاه را اخذ کرده‌اند، مواجه باشیم. بحث در درستی یا نادرستی فراهم کردن شرایط ورود طلاب به دانشگاه نیست؛ اینکه حوزه اساسا نباید به دنبال معادل سازی می‌رفت یا دانشگاه‌های حوزوی نباید تأسیس می‌شدند یا طلاب نباید به دانشگاه بروند و مانند اینها اکنون بحث این یادداشت نیست. مسأله اصلی، «مواجهه برخی حوزویان با پدیده «حجت‌الاسلام-دکتر»‌هاست. گاهی دیده می‌شود از چرایی ذکر عنوان «دکتر» برای یک طلبه در یک پوستر این مواجهه‌های حمله گونه به این پدیده شروع می‌شود... 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74531 🆔 https://eitaa.com/ijtihad