eitaa logo
اجتهاد
6.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
610 ویدیو
266 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📚روابط متقابل فقه و تاریخ ✍️تالیف جواد سلیمانی امیری 📖صفحات: ۲۳۶ صفحه رقعی 💰قیمت: ۱۸۵ هزار تومان ✂️توضیحات: شناخت روابط متقابل دانش فقه و تاریخ، نقش مهمی در امر پژوهش و تحقیق در این دو دانش ایفا می­کند. ازاین رو، یکی از بحث‎‌های مهم فلسفۀ فقه و تاریخ، بررسی روابط این دو دانش با دیگر دانش هاست. در این اثر، مهم­ترین محورهای اثرگذاری مطالعات تاریخی بر فقه پژوهی در قالب؛ گونه شناسی و منطق حاکم بر روابط علم تاریخ و فقه، نقش دانش تاریخ در فهم آیات الاحکام، برداشت فقهی از سنت، کشف سنت، شناخت موضوع و حکمت صدور حکم فقهی بررسی شده و متقابلاً مهم ترین محورهای اثرگذاری مطالعات فقهی در تاریخ پژوهی نقلی و تحلیلی تبیین شده است. 🔗 خرید با تخفیف: https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/5015 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اینگونه نیست امام خمینی با تسمیه «خطابات قانونیه»، عرف را معیار و مرجع تشریع شارع بداند/ نظریه عدم انحلال نیازمند بررسی و نظریه‌پردازی است ✔️استاد مقیمی حاجی در دوره «خطابات قانونیه»: 🔹امام خمینی(ره) در این نظریه به خوبی معضل اصولی‌‌ها را حل کرده است اراده تشریعی شارع است. مشهور اصولییون اراده تشریعی و جعل تشریعی شارع را با بعث و زجر مکلف پیوند می‌زنند که این نسبت به درستی تبیین نمی‌شود، اما امام خمینی(ره) اراده تشریعی را اراده تقنین و تشریع می‌داند که بر طبیعی و کلی تعلق گرفته است. 🔸استعاره تقنین و قانون، تنها به جهت تشبیه است و عملا در یک حیث شباهت قانون عقلایی و شرعی وجود دارد و آن نیز در بیان ابتدایی جعل و تشریع است که حکم به کلی و طبیعی تعلق می‌گیرد و در ادامه بیان جزئیات و خصوصیات در حکم ثانوی جعل می‌شود. عقلا نیز ابتدا به تصویب کلیت طرح پرداخته و در بیان ثانوی با تبصره‌‌ها‌ی مختلفی افراد خاص رو مستثنی و یا مشخص می‌کنند. 🔹اینگونه نیست که امام خمینی (ره) با تسمیه «خطابات قانونیه»، عرف را معیار و مرجع تشریع شارع بداند و همانند برخی از روشنفکران مفسر و مرجع قوانین شرعی را عرف بداند... نظریه عدم انحلال امام خمینی(ره) می‌تواند لوازم مختلفی در اصول و فقه داشته باشد که نیازمند بررسی و نظریه پردازی است. به عنوان مثال جایگاه حقوقی در نسبت با متعلق حکم چگونه است؟ آیا جعل شارع توانایی لحاظ جایگاه حقوقی را دارد یا نه!؟ 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74545 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
48.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گرامی باد یاد و نام آیت‌الله محمد واعظ زاده خراسانی (۱۳۹۵- ۱۳۰۴) ✔️در ادبیات دینی و عامیانه ایرانیان، خدا‌گرایی و دانش‌اندوزی دو قرین و هم‌نشین مهربان‌اند. دانش آنچنان روشن و روشنابخش است که در پرتویِ تابشش نیکی شناخته می‌شود. همچنین دانش‌اندوزانی که بار فزون‌تری از علم برمی‌گیرند، اگرچه به سال خُرد باشند؛ اما به خِرد کهن انگاشته‌ می‌شوند. آنان به خاک بسنده نکرده، از جان فزونی می‌یابند و در گذرگاه دنیا، راه مطمئن‌ و دقیق‌تری به‌سوی آفریدگار می‌پویند. 🔻مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد واعظ‌ زاده (ره) از جمله شاگردان برجسته مرحوم آیت‌الله بروجردی بود که خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی شایانی در کارنامه زندگانی ۹۱ساله‌ی ایشان جلوه‌گری می‌کند. در این مجله، فرصتی شد تا برخی از ابعاد علمی و اجتماعی ایشان را از زبان و قلم تعدادی از فرهیختگان و صاحب‌نظران، گرد آوریم. 📝 مشاهده مجله الکترونیکی «اجتهاد» 👈 بخوانید: مطالب مرتبط 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 چرا از حوزه توقع کلاه‌شرعی ساختن و فقه‌مالی کردن مسائل را دارند؟ ✔️حجت‌الاسلام علی محمدی: 🔹ما در فهم مسئله به شدت گرفتار کژتابی و درگیر نامسئله‌ها هستیم. هیچ نهاد علمی یک دهم حوزه در این عرصه کار نکرده‌ و افراد به صورت جهادی و با انگیزه کار می‌کنند و بستر این موضوع را هم تقویت کردهاند، ولی به این دلیل برونداد اجتماعی مؤثر ندارد که عمدتا درگیر نامسئله‌ها است. امروز باید در باب مسائل عینی جامعه اجتهاد شود نه موضوعاتی که دور از فضای کشور است. 🔸این غلط رایج در بین ما طلاب وجود دارد که سراغ دستگاه‌های اجرایی برویم تا به ما بگویند مسئله چیست؟ دستگاه‌های اجرایی توضیح‌دهنده خوبی برای مشکلات هستند نه مسائل؛ بنابراین مسئله‌یابی و مسئله‌سازی اجتماعی از مهمترین کارکردهای علوم انسانی اسلامی است و ده‌ها مدل برای تبدیل مشکل به مسئله و ریشه‌یابی در این علوم وجود دارد. 🔹نهادهای اجرایی خودشان مسئله را می‌دانند و راه حل هم برای آن دارند و فقط از حوزه کلاه‌شرعی ساختن و فقه‌مالی کردن برخی مسائل را توقع دارند! مثلا شهرداری به ما روحانیون پیشنهاد می‌دهند که راهی برای از بین بردن زباله‌گردی پیدا کنید زیرا جمع زباله برای شهرداری درآمد بالایی دارد و برخی از ما تصور می‌کنیم باید یک راه فقهی برای آن بیابیم در حالی که مسئله، تعدادی زباله‌گرد نیست بلکه باید ببینیم که چرا اینقدر زباله‌گرد داریم؟ آیا شهرداری در فقیرتر شدن مردم مؤثر نبوده است؟ چگونه شهرها را توسعه داده که فقر را بیشتر کرده و آیا به منشور جامعه اسلامی پایبند بوده است؟ 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74548 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✔️استاد سید احمد مددی: مشکل ما با ابوحنیفه این است که برداشت‌های او از اسلام ذوقی است. الان در زمان ما چیزی که دارد خیلی متعارف می‌شود، از آن ذوقی ابوحنیفه هم بدتر است. چون ابوحنیفه سعی می‌کرد یک سر و سامانی به ذوقیاتش بدهد، الان چیزهایی که مطرح می‌شود گاهی سر و سامانی هم ندارد. ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی ✔️حجت‌الاسلام سیدمحمد سیدی‌فرد 🔻دیدگاه‌های مختلف در رابطه و نسبت حکم حکمی با حکم اولی و حکم ثانوی: ۱. دیدگاه اول: در باب حکم حکومی که منسوب به برخی از کلمات امام خمینی است (حکم حکومی از احکام اولیه). مرحوم امام خمینی در پاسخ به مرقوم ریاست جمهوری وقت، در ۱۶ دیماه سال ۱۳۶۶ به تشریح دیدگاه خویش در باب حکومت و حکم حکومی پرداخته‌اند. ایشان در این بیان با برشمردن مثال‌های متعددی از احکام حکومی، حکومت را شعبه‌اى از ولایت مطلقه رسول‌الله می‌دانند. برخی از ظاهر این کلام و برخی دیگر از کلمات ایشان برداشت کرده‌اند، «حکم حکومی» یکى از احکام اوّلی اسلام، و مقدّم بر تمام همۀ فروع اسلامی از جمله نماز، روزه و حج است. ۲. دیدگاه دوم: حکم حکومی در طول احکام اولیه و ثانویه است نه در عرض آنها (برخی مانند آیت‌الله مکارم شیرازی) «حكم جزئي من ناحية الحاكم، يحصل من تطبيق القوانين الكلية الإلهية على مصاديقها الجزئية،» ۳. دیدگاه سوم: حکم حکومی مستقل از احکام اولیه و ثانویه است و ربطی به آنها ندارد. این دیدگاه در معیار و ملاک حکومی بودنِ حکم بر روی جعل و انشاء آن توسط ولی امر تأکید دارد، به همراه اینکه عنوان مصلحت را نیز مانند عناوین ثانویه محدّد و زمانمند می‌بیند. 🔹معیار تطبیق عناوین ثانوی در مقیاس جامعه 🔸جایگاه مشورت در اصدار حکم حکومی 🔹جایگاه مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراهای عالی به لحاظ شرعی 📝 تفصیل مطالب: http://ijtihadnet.ir/?p=74559 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 «راه‌های احراز وثاقت راوی» به چاپ دوم رسید ✍️ اثر: سید محسن مرتضوی 🏢 ناشر: مؤسسه بوستان کتاب 📕 ۲۴۰ صفحه ✂️احادیث در طول تاریخ و حیات پرفراز و نشیب خود با پدیده‌هایی همچون وضع، تصحیف، تدلیس و خطا و نسیان راویان روبرو بوده است، لذا مهم‌ترين دغدغه فقها، همواره احراز صدور روایت از معصومین(ع) بوده است و از آنجا که از میان اقسام خبر، نظر مشهور بر این است که خبر ثقه اعتبار دارد. ✂️در این نگارش راه‌های گفته شده برای احراز وثاقت راویان، همانند قول رجالی، قاعده اصحاب اجماع، قاعده توثیق مشایخ ثلاثه، قاعده توثیق راویان کتاب‌های تفسیر قمی، کامل الزیارات و نوادرالحکمه، قاعده معاریف و وکالت از امام(ع) را بررسیدیم. ✅ این اثر در ۳ بخش و ۱۴ فصل تألیف شده است که عناوین بخش‌ها و فصول آن عبارتند از: 1️⃣ مفاهیم و کلیات 2️⃣ امارات و طرق خاصّ توثیق راویان ✅ نصّ احدالمعصومین(ع) ✅ توثیق رجالی متقدّم ✅ توثیق عالم رجالی متأخر ✅ ادعای اجماع بر وثاقت 3️⃣ امارات و توثیقات عام در احراز وثاقت راویان ✅ قاعده اصحاب اجماع ✅ قاعده توثیق مشایخ ثلاثه ✅ افرادی که ادعا شده "لا یروون الا عن ثقه" ✅ وقوع در اسناد کامل الزیارات ✅ وقوع در اسناد تفسیر علی بن ابراهیم القمی ✅ وقوع راوی در اسناد کتاب نوادرالحکمه ✅ قاعده معارف ✅ وکالت از امام(ع) 🛒 خرید حضوری از شعب بوستان کتاب و کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور/ تلفن تماس ۰۲۵۳۱۱۵۲۷۴۰ 🔗 خرید اینترنتی: www.bustaneketab.ir/book/2576/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 افتتاحیه نمايشگاه تخصصی آثار فقهی حوزه علميه خراسان 🎙با حضورو سخنرانی: آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی 📅 زمان: شنبه ۲ دیماه الی پنج‌شنبه ۷ دیماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت بازديد: 🔹صبح: ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰ 🔸بعدازظهر: ساعت ۱۵ الی ۱۹ 🕌 مكان: مشهد مقدس، خيابان آيت‌الله بهجت، بين كوچه ۹ و ۹/۱، مركز فقهی ائمه اطهار(ع) سالن اجتماعات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشست‌های علمی «خطابات قانونیه» 🔻سیر تطور نظریه خطابات قانونیه 🎙ارائه: حجت‌الاسلام امین اسدپور 🗓 زمان: شنبه ۲ دیماه، ساعت ۱۸ 🔻خطابات قانونیه و مکانیزم تشریع و تقنین شارع 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی 🗓 زمان: شنبه ۲ دیماه، ساعت ۱۹ 🏠مکان: قم، بلوار نیایش، جنب مصلی، پژوهشگاه باقر العلوم(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 👤با تدریس: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد آذربایجانی 🔰در این درسگفتار سرفصل‌های زیر را به بحث و بررسی می‌نشینیم: ۱. نگاه نظام‌مند به مباحث موثر در روش استنباط شهید مطهری (از آثار ایشان) ۲. جایگاه قرآن، سنت و عقل در نگاه اجتهادی شهید ۳. تفاوت مشی اجتهادی شهید مطهری با فقه سنتی و نگاه روشنفکری ۴. تطبیق نظام فکری استنباطی شهید مطهری در نظام حقوق زن در اسلام و تعلیم و تربیت در اسلام ۵. تبیین روش برداشت نظام فکری از آثار اندیشمندان ۶. ارتباط مبانی شهید مطهری با اساتیدشان (آیت‌الله بروجردی، مرحوم امام و مرحوم علامه) ۷. نقد و بررسی برخی شارحان شهید مطهری 📆 سه‌شنبه‌های زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | بصورت حضوری| رایگان| همراه با گواهی پایان دوره 👈جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دریافت صوت جلسه پنجم دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه» 🎙ارائه: دکتر مسعود فیاضی، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓 قم، انجمن‌های علمی حوزه علمیه، ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بیانات آیت‌الله جوادی آملی در رابطه با اهمیت ویژه کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اخلاق باور فقهی؛ رويکردها و اصول ✔️حجت‌الاسلام ميرصانع، ارائه دهنده کرسی معتقد است: فقها قبل از پرداختن به استنباط و عملیات فقهی باید رویکرد و اصول اخلاق باور فقهی خود را انتخاب کرده و در استنباط فقهی به آنها ملتزم باشند چراکه اخلاق باور فقهی از مقدمات کار فقهی است که در تمام استنباطات و فتوایی می‌تواند خود را نشان دهد. اخلاق باور فقهی در حقیقت به فقیه می‌گوید چه زمانی اخلاقاً می‌تواند بر اساس ادله باوری را بپذیرد و بر اساس آن فتوا دهد. می‌توان متناسب با آن هر دانشی، اخلاق باور متناسب با آن را توصیه کرد. ✔️حجت‌الاسلام حکيم، ناقد کرسی تصریح دارد: اگر مقصود و موضوع پژوهش بر پايه عنوان «اخلاق باور فقهی» باور و التزام مکلف به نتايج استنباطی فقيه ـ يعنی احکام فقهی ـ است؛ معنا دارد. البته عنوان بايد اصلاح شود به «اخلاق باور تقليد فقهی يا تقليد از فقيه». و اگر مقصود از عنوان «اخلاق باور فقهی» باور فقيه به نتاج استنباطی خود او باشد محل اشکال است، چون تبعيت و التزام، لازم ذاتی علم، قطع و انکشاف واقع است! بنابراین عرصه‌های بحثی که معنا دارد عنوان «اخلاق باور فقهی» را بر آن تطبيق کنيم: ۱. باور مکلف به نتايج حکمی استنباطات فقيه ۲. باور فقيه به پيش فرض‌های حاکم بر بحث فقهی مثل مبادی کلامی و اصول اخلاقی و... است. 📝 بخوانید: گزارش تفصیلی در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74554 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الاصول» 🎙ارائه: ستاد سیّد محمدجواد شبیری زنجانی «دامت برکاته» 📆 زمان: چهارشنبه ۶ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح 🏛مکان: قم، بلوار معلم کوچه ۲۱ (کوچه مسجد ارگ) ساختمان جدید مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اجتهاد و تحول علوم انسانی» 🎙سخنران: استاد علی اکبر سیفی مازندرانی 🗓زمان: چهارشنبه، ۶ دیماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰ 🏛 مکان: قم. خیابان صفاییه. کوچه ۲۴ (ممتاز). کوچه ۶. پلاک ۹. مرکز تخصصی فقه و اصول معهد الاجتهاد الفعال 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی اجتهادی مسائل منتخب علم اصول: وجه تقدیم اماره بر اصول» 🎙با حضور علمی آیت‎الله مصطفی اشرفی شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه ۶ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸ 🏛 مکان: مشهد، خیابان آیت‌الله شیرازی ۱۶ مرکز تحقیقات اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشست‌های علمی «خطابات قانونیه» ❇️ نسبت خطابات قانونیه و مصالح و مقاصد 🎙ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی ⏰ زمان: چهارشنبه ۶ دیماه، ساعت ۸ صبح ❇️ نسبت خطابات قانونیه با اهداف کلان شریعت 👥نشست گفتگوهای چند جانبه توسط: 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشائری 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی ⏰زمان: چهار شنبه ۶ دیماه، ساعت ۹ صبح 🏠مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔗پخش زنده: http://livehowzeh.ir/tv 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «کتابشناسی تقریرات فقهی و اصولی حوزه علمیه خراسان» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمين ربانی بيرجندی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه مشهد 📅 زمان: چهارشنبه،‌ ۶ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ 🕌 مکان: مشهد مقدس، خیابان آیت الله بهجت «رحمه الله»، بین کوچه ۹ و ۹/۱، مرکز فقهی ائمه اطهار «علیهم السلام»، سالن اجتماعات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی» 🎙ارائه: کتر حسین شرف الدین (استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) 🗓 زمان: پنج شنبه ۷ دیماه، ساعت ۱۱ صبح 🕌 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن جلسات 🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (قدس سره) 🎙سخنران: استاد محسن اراکی 🗓 زمان: پنجشنبه، ۷ دیماه ۱۴۰۲، بعد از نماز مغرب و عشا 🕌 مکان: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها)، شبستان امام خمینی (قدس سره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 تمدید فراخوان چهارمین همایش ملی فقه هنر ✳️محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی» 🌐 موضوعات: B2n.ir/g11855 🗓 زمان: اسفندماه ۱۴۰۲ مشهد مقدس. 📎ارسال عنوان و چکیده مقاله از طریق برنامه ایتا: @fegh_honar و جی میل: feghehonar@gmail.com ☎️ تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دریافت صوت جلسه ششم دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه» 🎙ارائه: دکتر مسعود فیاضی، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓 قم، انجمن‌های علمی حوزه علمیه، ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 آیا علما و حوزه‌های علمیه با امام خمینی و انقلاب اسلامی مخالف بودند؟ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی؛ معاون پژوهش و مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی ♨️ آنچه خواهید شنید (روی زمان‌ها کلیک کنید همان بخش از صوت پخش خواهد شد): 🔺 مواضع سیاسی علما در طول تاریخ 01:45 🔺 قیام ها زمان پهلوی 10:35 🔺 سکولاریسم در حوزه 12:07 🔺 آیا امام تنها بود؟ 13:15 🔺 شاگردان امام 19:57 🔺 موافقت یا مخالفت علما با تشکیل حکومت؟! 14:44 🔺 سکوت مقطعی برخی از علما 32:24 🔺 بیانیه آیت الله العظمی خویی 37:52 🔺 همراهی و موافقت علما تا به امروز 41:34 🎞 فیلم کامل: Aparat.com/v/tzqKi 🆔 https://eitaa.com/ijtihad