eitaa logo
اجتهاد
6.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
610 ویدیو
266 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢اخلاق باور فقهی؛ رويکردها و اصول ✔️حجت‌الاسلام ميرصانع، ارائه دهنده کرسی معتقد است: فقها قبل از پرداختن به استنباط و عملیات فقهی باید رویکرد و اصول اخلاق باور فقهی خود را انتخاب کرده و در استنباط فقهی به آنها ملتزم باشند چراکه اخلاق باور فقهی از مقدمات کار فقهی است که در تمام استنباطات و فتوایی می‌تواند خود را نشان دهد. اخلاق باور فقهی در حقیقت به فقیه می‌گوید چه زمانی اخلاقاً می‌تواند بر اساس ادله باوری را بپذیرد و بر اساس آن فتوا دهد. می‌توان متناسب با آن هر دانشی، اخلاق باور متناسب با آن را توصیه کرد. ✔️حجت‌الاسلام حکيم، ناقد کرسی تصریح دارد: اگر مقصود و موضوع پژوهش بر پايه عنوان «اخلاق باور فقهی» باور و التزام مکلف به نتايج استنباطی فقيه ـ يعنی احکام فقهی ـ است؛ معنا دارد. البته عنوان بايد اصلاح شود به «اخلاق باور تقليد فقهی يا تقليد از فقيه». و اگر مقصود از عنوان «اخلاق باور فقهی» باور فقيه به نتاج استنباطی خود او باشد محل اشکال است، چون تبعيت و التزام، لازم ذاتی علم، قطع و انکشاف واقع است! بنابراین عرصه‌های بحثی که معنا دارد عنوان «اخلاق باور فقهی» را بر آن تطبيق کنيم: ۱. باور مکلف به نتايج حکمی استنباطات فقيه ۲. باور فقيه به پيش فرض‌های حاکم بر بحث فقهی مثل مبادی کلامی و اصول اخلاقی و... است. 📝 بخوانید: گزارش تفصیلی در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74554 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الاصول» 🎙ارائه: ستاد سیّد محمدجواد شبیری زنجانی «دامت برکاته» 📆 زمان: چهارشنبه ۶ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح 🏛مکان: قم، بلوار معلم کوچه ۲۱ (کوچه مسجد ارگ) ساختمان جدید مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اجتهاد و تحول علوم انسانی» 🎙سخنران: استاد علی اکبر سیفی مازندرانی 🗓زمان: چهارشنبه، ۶ دیماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰ 🏛 مکان: قم. خیابان صفاییه. کوچه ۲۴ (ممتاز). کوچه ۶. پلاک ۹. مرکز تخصصی فقه و اصول معهد الاجتهاد الفعال 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی اجتهادی مسائل منتخب علم اصول: وجه تقدیم اماره بر اصول» 🎙با حضور علمی آیت‎الله مصطفی اشرفی شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه ۶ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸ 🏛 مکان: مشهد، خیابان آیت‌الله شیرازی ۱۶ مرکز تحقیقات اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشست‌های علمی «خطابات قانونیه» ❇️ نسبت خطابات قانونیه و مصالح و مقاصد 🎙ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی ⏰ زمان: چهارشنبه ۶ دیماه، ساعت ۸ صبح ❇️ نسبت خطابات قانونیه با اهداف کلان شریعت 👥نشست گفتگوهای چند جانبه توسط: 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشائری 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی ⏰زمان: چهار شنبه ۶ دیماه، ساعت ۹ صبح 🏠مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔗پخش زنده: http://livehowzeh.ir/tv 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «کتابشناسی تقریرات فقهی و اصولی حوزه علمیه خراسان» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمين ربانی بيرجندی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه مشهد 📅 زمان: چهارشنبه،‌ ۶ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ 🕌 مکان: مشهد مقدس، خیابان آیت الله بهجت «رحمه الله»، بین کوچه ۹ و ۹/۱، مرکز فقهی ائمه اطهار «علیهم السلام»، سالن اجتماعات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی» 🎙ارائه: کتر حسین شرف الدین (استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) 🗓 زمان: پنج شنبه ۷ دیماه، ساعت ۱۱ صبح 🕌 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن جلسات 🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (قدس سره) 🎙سخنران: استاد محسن اراکی 🗓 زمان: پنجشنبه، ۷ دیماه ۱۴۰۲، بعد از نماز مغرب و عشا 🕌 مکان: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها)، شبستان امام خمینی (قدس سره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 تمدید فراخوان چهارمین همایش ملی فقه هنر ✳️محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی» 🌐 موضوعات: B2n.ir/g11855 🗓 زمان: اسفندماه ۱۴۰۲ مشهد مقدس. 📎ارسال عنوان و چکیده مقاله از طریق برنامه ایتا: @fegh_honar و جی میل: feghehonar@gmail.com ☎️ تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دریافت صوت جلسه ششم دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه» 🎙ارائه: دکتر مسعود فیاضی، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓 قم، انجمن‌های علمی حوزه علمیه، ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 آیا علما و حوزه‌های علمیه با امام خمینی و انقلاب اسلامی مخالف بودند؟ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی؛ معاون پژوهش و مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی ♨️ آنچه خواهید شنید (روی زمان‌ها کلیک کنید همان بخش از صوت پخش خواهد شد): 🔺 مواضع سیاسی علما در طول تاریخ 01:45 🔺 قیام ها زمان پهلوی 10:35 🔺 سکولاریسم در حوزه 12:07 🔺 آیا امام تنها بود؟ 13:15 🔺 شاگردان امام 19:57 🔺 موافقت یا مخالفت علما با تشکیل حکومت؟! 14:44 🔺 سکوت مقطعی برخی از علما 32:24 🔺 بیانیه آیت الله العظمی خویی 37:52 🔺 همراهی و موافقت علما تا به امروز 41:34 🎞 فیلم کامل: Aparat.com/v/tzqKi 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث.pdf
258.6K
🔖واکاوی شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث ✍️ نویسندگان: محسن دیمه‌کار و محمدمهدی باقری 📘فصلنامه فقه و اصول، دوره ۴۸، شماره ۲ - شماره پیاپی ۱۰۵ ✂️ شیخ مرتضی انصاری از بزرگ‌ترین فقیهان اصولی إمامیه و یکی از چهره‌های علمی و فقهی قرون متاخر به شمار می‌آید. تسلط، ابتکار و ظرافت وی در مسائل اصولی و فقه روایی-استدلالی بجامانده از وی موج می‌زند. در این میان تحقیقات ارزشمند وی پیرامون «نقد و بررسی سند حدیث» در میراث علمی وی که گویای تسلط و ابتکار وی در علم رجال و اصول نقد حدیث است از یک سو و اهمیت بازخوانی نظام فکری وی در عرصه فقه روایی به ویژه در ابعاد نقد سند حدیث و نیز جایگاه امروزی روش‌شناسی در علوم، ضرورت پژوهش در این عرصه را بیش از پیش نمایان می‌سازد. این نوشتار که با تتبع بسیار و به روش توصیفی-تحلیلی در آثار اصولی و فقهی شیخ انصاری سامان یافته، به دنبال ارائه روش‌شناسی اندیشه نظام‌مند شیخ انصاری در «شیوه‌های نقد سند حدیث» در فقه روایی-استدلالی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به ویژگی شخصیتی راویان (همچون اصحاب‌ اجماع، مشایخ الثقات، مروی عنه احمد بن محمد بن عیسی، بنی فضال)، توجه به اضمار حدیث، بررسی اتصال سند، اشاره به مجهول بودن راوی، توجه به اشتراک راویان، انجبار ضعف سند از مهم‌ترین شیوه‌های شیخ انصاری در نقد سند حدیث بشمار می‌آید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰 مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان 💠درباره فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللّه علیها) ❇️عظمت فاطمه‌ زهرا را با هیچ انسانی، جز اهل‌بیت و رسول‌اللّه نمیشود مقایسه کرد. 👈بانوان عزیز جامعه‌ اسلامی ما سعی کنند دنبال فاطمه‌ی زهرا حرکت کنند؛ ✅هم در امر خانه‌داری ✅هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی ✅هم در حکمت و دانش 💠درباره مسئله زن و رویکرد اسلام و غرب نسبت به آن 📌در مسئله‌ زن: 🔺بحث هویّت زنانه و هویّت زن، 🔺ارزشهای زن، 🔺حقوق زن، 🔺تکالیف زن، 🔺آزادی‌های زن، 🔺محدودیّتهای زن، ⬆️هر کدام موضوع مسائل بسیار مهم و تعیین‌کننده است. 🏷برخورد غرب در مسئله زن ☝️نظام فرهنگی و تمدنی غرب در این مسائل حاضر به مباحثه نیست ⚠️از ورود در بحث و تحقیق فرار میکند 🔺مسئله را با جنجال و هوچی‌بازی و استفاده از هنر و سینما و زور و فضای مجازی و مانند اینها پیش میبرد 🤷‍♂️علت هم این است که غرب هیچ منطقی ندارد 🔻چرا در محیطهای غربی: ⁉️روزبه‌روز بی‌مبالاتی زن در حفظ حرمت و شخصیتِ زنانگیِ خودش بیشتر میشود؟ ⁉️زن میتواند حتّی با پوشش نیمه‌عریان در این جلسات رسمی شرکت کند امّا اگر لباس مرد یک‌ خرده سبک باشد اشکال دارد؟ ⁉️روزبه‌روز فحشا و روسپی‌گری بیشتر دارد ترویج میشود؟ ⁉️همجنس‌بازی به‌ عنوان یک شیوه‌ی مترقّی شناخته میشود؟ ⁉️مسائل جنسی سه‌جانبه یا چهارجانبه روزبه‌روز افزایش پیدا میکند؟ ⚠️همه‌ی چیزهایی که خانواده را منهدم میکند، روزبه‌روز در غرب دارد افزایش پیدا میکند: ❌آزادی جنسی ❌افراط در گسترش تعرضات جنسی 🔍رویکرد تمدن غربی در مبحث بسیار مهم و حیاتی «زن»، در دو عامل خلاصه میشود: 👈«سودجویی» و «لذّت‌جویی» 🏷برخورد اسلام در مسئله زن ✨اسلام در همه‌ بخشهای مربوط به زن، منطق محکم و قوی و پشتوانه‌ عقلانی دارد: 📌چه آنجایی که مسئله‌ی جنسیت را نفی میکند 🔶در سلوک معنوی 🔶در عروج معنوی و الهی 🔶در تکریم انسان و ارزشهای واقعی انسانی 🔺جنسیّت هیچ‌گونه نقشی ندارد 🔶در اصلِ مسئولیّتهای اجتماعی هم همین‌جور است 🔺امام (رضوان اللّه علیه) در یک جایی گفتند که دخالت در سیاست و در مقدّرات اساسی کشور حقّ زنان و تکلیف زنان است 📌 چه آنجایی که مسئله‌ جنسیت را برجسته میکند 🔷در وظایف مربوط به خانواده 🔺امکانات 🔺ظرفیّتهای جسمی 🔺ظرفیّتهای روحی ☝️به هر کدام یک وظیفه‌ای را محوّل میکند ⏪اینجا جنسیّت نقش دارد. ❌اینکه شعار «برابری جنسیّتی» به طور مطلق میدهند، غلط است ✅«عدالت جنسیّتی» در همه جا معتبر است ↖️در همه‌ اینها منطق وجود دارد. 🚺برخی مسائلی که در مورد زن باید بیشتر رعایت بشود: ❇️مسئله امنیت زنان در درون خانواده ❇️مسئله‌ مشاغل اجتماعی و مدیریّتها 🔺اینجا هم مسئله‌ جنسیّت مطرح نیست 👌اینجا ملاک، شایسته‌سالاری است 🔹در مشاغل گوناگون اجتماعی و دولتی ✅حضور زنان هیچ محدودیّتی ندارد 📌 امّا بایستی جوری باشد که: ⭕️از آن مشغله‌ مهم اساسی زنانه، یعنی خانه‌داری و فرزندآوری، محروم نشود ⭕️یک نکته مسئله‌ خطر جاذبه‌ جنسی است. مسئله‌ حجاب یکی از چیزهایی است که میتواند در خطر جاذبه‌ جنسی محدودیت ایجاد کند. 💎در مجموعه‌ خلقت بشر، نقش مادری برترین نقشها است. 🤝خیلی از کارها هم با تفاهم انجام میگیرد ☑️وظیفه‌ زن مطلقاً این نیست که در خانه کار کند ☝️این را همه بدانند ❇️مسئله‌ سنّ ازدواج 📌در آثار اسلامی تأکید میشود که سنّ ازدواج خیلی بالا نرود 🔺البتّه این به معنای ازدواج کردن کودکان نیست 🔍به مسئله‌ حجاب به ‌عنوان یک چیزی که وسیله‌ محرومیت زن است نگاه نکنیم. ✅این درواقع یک برخورداری است 🛡حجاب امنیّت‌آور است ⏪الان در داخل جمهوری اسلامی، با اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم به معنای واقعی کلمه «اسلامی» بشویم: 📊درعین‌حال شما ملاحظه میکنید که پیشرفتهای زنان در همین جمهوری اسلامی، قابل مقایسه‌ی با قبل نیست: 🔸در علم 🔹تحقیق 🔸فعالیتهای اجتماعی 🔹هنر 🔸ورزش ♦️در همه‌ی کارها 🌟این‌همه زن دانشمند 🌟زن استاد دانشگاه 🌟زن فاضل 🌟زن نویسنده در انواع مختلف نگارشها 🤲امروز بحمداللّه در این زمینه‌ها کشور غنی است و این به برکت اسلام است 💠درباره مسئله انتخابات 🗳در قضیّه‌ انتخابات شما بانوان و خانمهای عزیز میتوانید نقش ایفا کنید. 👌مادرها میتوانند وادار کنند فرزندان را و همسر را برای اینکه در زمینه‌ انتخابات فعّال باشند و درست تحقیق کنند. 🔍زنها در برخی از مسائل شناخت اشخاص و راهبردها و جریانها دقیق‌تر و ظریف‌تر از مردها نگاه میکنند. 👈لذا در شناخت نامزدهای انتخاباتی، در حضور در پای صندوقها، هم در داخل خانه، هم در خارج خانه، میتوانید نقش ایفا کنید. 🍀ان‌شاءالله که همه‌‌ی شما موفّق باشید. ۱۴۰۲/۱۰/۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بازخوانی نقش آیت‌الله العظمی شیرازی در نهضت انقلاب اسلامی با بررسی حوادث یکشنبه خونین مشهد (10 دی 1357) 👤با حضور: 🎙دکتر هادی وکیلی (عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد) 🎙استاد غلامرضا جلالی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی) 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری (عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد) 🗓 زمان: شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ ، از ساعت ۱۷/۳۰ الی ۲۰ 🏛مکان: مشهدمقدس - خیابان آیت‌الله بهجت، بین بهجت ۲۳ و ۲۵، سالن کنفرانس مجتمع آفتاب ولایت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی علمی «خلق نقدینگی» 🎙ارائه کنندگان: حجج‌اسلام والمسلمین میثم رستمی، سیدمهدی لواسانی 👥ناقدین: حجج‌اسلام والمسلمین سیدعبدالحسین آل یاسین و غلامرضا احسنی 👤 داور و دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین مجید محمدی 📆 زمان: شنبه 9 دی ماه 140، ساعت :18:00 🏢 مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه 21، ساختمان بیت الزهراء علیهاالسلام، طبقه اول، سالن اجتماعات اندیشکده مستعدان 🔗 پخش زنده به نشانی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔گفتگوی علمی «نسبت استراتژی سیاسی انبیا و ائمه (ع) با سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی» 👤حجت‌الاسلام والسملیمن احمد رهدار 👤حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد 🗓 زمان: شنبه، ۹ دی ماه 📌جهت طرح سوالات و دیدگاه ها به این آیدی پیام دهید: @vohadmin فیلم کامل، متن و کلیپ های این گفتگوی علمی متعاقبا از صدای حوزه منتشر خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ولایت سیاسی فقیهان-محمدعلی قاسمی.pdf
2.16M
📗فایل کتاب «ولایت سياسي فقيهان» ✍️نویسنده: محمد علی قاسمي 🔖ناشر: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد 🔻محورها و فصول کتاب: ▫️مقدمه؛ ▫️فصل اول: مبانى و ريشه‌هاى نظريه نفى ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل دوم: انديشمندان و نفى مشروعيت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل سوم: پيامدها و آثار انديشه نفى ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل چهارم: نقد ادله نفى مشروعيت ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️ نتيجه‌گيرى 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«نظریه‌شناسی» از ویژگی‌های «فقه جواهری» ✍️حجت‌الاسلام احمد حسین شریفی یکی از ویژ‌گی‌های فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریه‌پردازی را «نظریه‌شناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر می‌داند. این ویژگی را می‌توان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شيخ محمدحسن نجفي، متوفاي 1266قمري) به دست آورد. بدون تردید، مرحوم صاحب جواهر یکی از بزرگ‌ترین و کم‌نظیرترین نظریه‌شناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وي تقريباً از همة اقوال و ديدگاه‌های فقیهان پيشين در هر مسأله‌اي آگاهي داشته است. به گونه‌ای که در اختيار داشتن اين کتاب، فقیهان بعدی را از مراجعه مستقيم به کتاب‌های فقهای پيشين برای اطلاع از ديدگاه آنان، بي‌نياز کرده است. مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شيخ مرتضی انصاري (که خود نیز در نظریه‌شناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحب‌جواهر هم به شمار می‌رود) چنین نقل مي‌کنند که «براي مجتهدی که بخواهد احکام الهی را استنباط کند، کافی است کتاب‌های جواهر الکلام و وسائل الشيعه را در اختيار داشته باشد و کمتر اتفاق مي‌افتد که به کتابی از پيشينيان نيازمند شود.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
40.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در جمهوری اسلامی: قانون یا فرمان؟! 👥 مناظره حجت‌الاسلام محبی و دکتر محمدی! 🔻حجت‌الاسلام جلیل محبی: اکثر حقوقدان های ما از ابتدا در فرانسه درس خوانده اند و اگر در انگلستان درس میخواندند؛ نظام حقوقی ما خیلی فرق می‌کرد./ قانون هم به معنای اراده عمومی مردم و هم به معنی قاعده لازم‌الاجراست./۸ مدل جمهوری در دنیا وجود دارد؛ اما هر جمهوری مبتنی بر یک مبانی پیش از مراجعه به آرا مردم است؛ که در ایران اسلام و در اروپا انسان گرایی است./فرمان به صورت رویه در قانون اساسی پیش بینی شده است و کاملا قانونی است./ در انگلستان دموکراسی هست؛ اما قانون اساسی ندارد./ تفسیر قانون اساسی مبتنی بر نظر شورای نگهبان است و عین قانون اساسی است./ 🔻دکتر محمد محمدی: رای مردم در ابتدای انقلاب مبتنی بر اعتماد به امام بود نه شناخت./ رهبر خارج از اصل ۱۱۰ اختیاری ندارد./فرمان در قانون اساسی پیش بینی نشده است./ جایگاه رهبر یک ناظر عالیه است اما این به معنای اختیار کامل نیست./ غلط است هم یک فرد را ناظر بگذاریم و هم مجری./ تا به حال یک مجوز برای تجمعات صادر نشده است./خیلی از اصول قانون اساسی اجرا نمی‌شود و نتیجه آن جدایی مردم از جمهوری اسلامی شده است./امام فرمود عزل مسئولین با مردم است./ نهادسازی های خارج از قانون اساسی نشان دهنده عدم حاکمیت قانون است‌. 📆 دوشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۲ 🔗 فیلم‌ کامل مناظره را مشاهده بفرمایید: https://aparat.com/v/kDKPV 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔لزوم تصویب قوانین خانواده بر پایه معروف 💠 پنجاه و پنجمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی: قاعده فقهی لزوم تصویب قوانین خانواده بر پایه معروف 🔷 ارائه دهنده: سرکارخانم دکتر ابراهیمی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری) 🔷 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهرامی (عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت علمی و قائم مقام تولیت دانشگاه شهید مطهری) سرکارخانم دکتر مرتضوی (استاد دانشگاه و وکیل دادگستری) 🔹 دبیرعلمی: سرکارخانم نرجس محسنی (کارشناس ارشد فقه و حقوق خانواده) ⏰ شنبه 9 دی، ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ 🏢 خیابان هفده شهریور جنوبی 2/5 دانشگاه شهید مطهری واحد خواهران، اتاق کنفرانس 🔗 لینک وبینار: 🌐 http://vc.motahari.ac.ir/rt5d6rfnb0ag/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کمک «تاریخ» برای فهم مؤثر «فقه» ✔️استاد صفری فروشانی 🔹فقهی‌ها هنوز تاریخ را به رسمیت نمی‌شناسند و اصلا مراجعه به تاریخ را در قاموس خودشان قرار ندادند. ما فقیهانی مثل آیت‌الله بروجردی یا آیت‌الله مددی کم داریم که از تاریخ در فقه استفاده کنند، چرا؟ چون تاریخ را منحصر در مواد و گزاره‌ها می‌بینند، منحصر در منابع می‌بینند مثلا می‌گویند تاریخ را ابن هشام و طبری نوشتند که سنی هستند و ما به اسناد شیعی نیاز داریم. اینها هنوز به وادی تاریخ تحلیلی وارد نشدند و ما باید از شواهد و قرائن تاریخی در کار فقهی خودمان بهره ببریم. 🔸تا امروز که ما اینجا نشستیم فقها تاریخ را به حجیت نمی‌شناسند. خود این یک موضوع بسیار مهمی است که جای یک رساله مستقل دارد تا بتوانیم به فقها ثابت کنیم ما را دور نیندازند. تاریخ می‌تواند در فهم فقه موثر باشد.... نظر شخصی من این است که فقه بیش از آنکه وابسته به علوم دیگر از جمله اصول باشد وابسته به تاریخ است یعنی اگر کسی می‌خواهد در آینده مجتهد باشد باید تاریخ بداند. 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74575 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر فقه، معاصر نباشد، فقه نیست/ فقه معاصر، جامع‌ترین ترکیب واژگانی در فقه‌های نوپدید ✔️استاد سیدمجتبی نورمفیدی: 🔸در فقه معاصر هدف خاصی را افزون بر فقه سنتی دنبال می‌کنیم که آن توسعه در عملیات یا دانش استنباط است. فقه معاصر فقهی است که از دانش‌های جدید بهره برده و از روش‌های جدید استمداد می‌کند و مسائل قدیمی را بازخوانی کرده و با رویکرد جدید، مسائل را بازخوانی می‌کند. با این رویکرد فقه معاصر ناظر بر مسائل دنیای معاصر و فرایندهای دنیای جدید است و در پی ارائۀ یک نظام فکری منسجم بر این پایه است. 🔹با این رویکرد، جامع‌ترین ترکیب واژگانی در فقه‌های نوپدید است. برای نمونه فقه تمدنی، فقهی است که به فرآیندهای منجر به تولید تمدن می‌پردازد و روند را مد نظر دارد. و یا فقه حکومتی بر اساس اصل بودن حکومت است. یا فقه اجتماعی به بی‌معنا شدن زندگی فردی می‌پردازد. ... فقه برای تنظیم مقررات بشر است و اساساً معاصرت قابل جدایی از فقه نیست و اگر فقه، معاصر نباشد، فقه نیست؛ البته تقلیل فقه هم به مسائل مستحدثه مشکل‌زا است. 📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74583 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چیستی و کارکرد نظریه فقهی ✍️حامد محمدجانی با توجه به ابهام در چیستی نظریه فقهی و ماهیت نظریه‌پردازی و عدم توافق اندیشمندان معاصر در مصطلحات نوظهور؛ در این نوشتار سعی شده ‌است تجمیع دراسی و منسجمی از چیستی، جایگاه و کارکرد نظریه در اندیشه استاد احمد مبلغی، ارایه شود. یادآوری می‌شود که ورود مجتهدانه فقیه به مسائل معاصر؛ تاسیس رشته‌های تخصصی فقه و مصونیت از چالش‌هایی نظیر چند پاره شدن فقه و نگاه اتمیک به مسائل نوظهور در گروی داشتن نظریه کلامی و نظریه فقهی است. 📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74587 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «روش تدوین شبکه مسائل فقه‌های معاصر» 👤 با حضور: 🎙حجت‌الاسلام ایمان کاظمی مقدم 🎙حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند 🎙دکتر عبدالمجید مبلغی 🎙حجت‌الاسلام علی شریفی 📅 زمان: یکشنبه 10 دیماه، ساعت 12:30 🏫 مکان: قم، خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه 30. پلاک 53 🔗لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze 🆔 https://eitaa.com/ijtihad