eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
293 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
شاخص محوری 1403.pdf
166.9K
شاخص‌محوری؛ عبور از قرمز و آبیِ سیاسی 💠 دعوت ۴۰ تشکل فرهنگی‌اجتماعی از نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه جهت تحقق انتخابات آگاهانه ➕ متن کامل ➕ فهرست شاخص‌های رئیس‌جمهور ➕ فهرست تشکل‌های امضاکننده 🔸رقابت اسم‌ها و عکس‌ها، بدون توجه به ویژگی‌های نامزد مطلوب و اصلح، نشانه فرو کاستن رقابت سیاسی به یارکشی سخیف قرمز و آبی است که نه‌ تنها آورده‌ای برای فرهنگ سیاسی ندارد، بلکه معمولا به غلبه باندهای سیاسی و صاحبان پول و رسانه می‌انجامد. 🔸از نخبگان، خواص فرهنگی‌ اجتماعی و گروه‌های مرجع، اعم از روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه و ... دعوت می‌شود که این فضای سیاست‌زده را بشکنند. 🔸بدون غلبه ذهنیت مثبت و منفی، نامزدها را بر اساس شاخص‌های مطلوب ارزیابی کرده و جامعه را به سمت محوریت یافتن شاخص‌ها سوق دهیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتخابات و دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری» ✍️حجت‌الاسلام هادی عجمی پس از اعلام اسامی تأیید صلاحیت‌‌شدگان از سوی شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت برخی رجال سیاسی که در دوره‌های قبل تأیید صلاحیت شده بودند، دوباره یک دوگانه قدیمی بر زبان‌ها جاری شد؛ دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری». به این معنا که اگر بخواهیم مشارکت حداکثری داشته باشیم، باید از هر گروه سیاسی افرادی تأیید صلاحیت شوند که این امر مستلزم توجه کمتر به قانون است. از سویی دیگر اگر بخواهیم قانون را رعایت کنیم، ممکن است برخی افراد تأیید صلاحیت نشوند و تنوع سیاسی کاندیداها کم باشد. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا میان عمل به قانون در شورای نگهبان و بالا بردن مشارکت در انتخابات تزاحم وجود دارد؟ فقه و شرع اسلامی چه نظری در این باره دارد؟ تزاحم مشارکت و قانونگرایی نه تنها در اصول فقه، حتی در کتب و ابواب فقهی نیز جایگاه شایسته خود را ندارد. این در حالی که مسائل به‌ روز و حل فقهی آن‌ها نمود ویژه‌ای در بررسی تزاحمات دارد. از جمله تزاحمات مهم، بررسی تزاحمات ابواب سیاسی است؛ چه مثالی برتر، مهم‌تر و نیازمندتر از بررسی فقهی تزاحم میان رعایت قانون و شرع در تأیید صلاحیت‌ها و توجه به مشارکت حداکثری در انتخابات برای امروز می‌تواند باشد؟ 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75701 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «آموزه برائت از مشرکین در فقه عامه از نظریه تا عمل 📖مطالعه موردی؛ دیدگاه بخاری در کتاب الجامع الصحیح 🎙ارائه حجت‌الاسلام علی راد، دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🗓 زمان: سه شنبه ۲۲ خردادماه، ساعت ۲۱ 🖥 پخش از شبکه اینترنتی عبرات: abarat.tv 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_11778007769.mp3
5.4M
🎧 صوت | انکار ضروری دین به‌‌سبب شبهه، موجب کفر نیست 🎙برشی از درس خارج استاد شهیدی➕ شوخی استاد با مستشکل 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🎧 صوت | انکار ضروری دین به‌‌سبب شبهه، موجب کفر نیست 🎙برشی از درس خارج استاد شهیدی➕ شوخی استاد با مس
💢منکر ضروری دین ✔️ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: 🔹راجع به انکار ضروری، مطلبی هست که همه کتابها دارند؛ شیخ انصاری، حاج آقا رضا همدانی، آقای حکیم و آقای خویی دارد و قبلش هم محقق اردبیلی دارد. می‌گویند: لازم نیست مورد انکار ضروری باشد، بلکه اگر کسی یقین داشته باشد که مطلبی را پیغمبر فرموده ولی منکر شود، انکارش کفر می آورد. معیار را انکار همراه با یقین می‌دانند و درباره روایاتی که برای اثبات کفر منکر ضروری مورد استدلال قرار گرفته‌اند، بسیاری از این آقایان می‌گویند معلوم نیست این کفر بخاطر انکار ضروری باشد، بلکه چون یقین دارد پیغمبر فرموده و انکار کرده کافر شده است. چیزی را که یقین داشته باشد (ضروری باشد یا غیر ضروری) اگر انکار کند، کفر می‌آورد و در مقابل اگر ضروری را یقین نداشته باشد و انکار کند، کفر نمی‌آورد. 🔹مرحوم آقای داماد روی این مبنا مشی نمی‌کرد و می‌فرمود این که شخص بداند چیزی را پیغمبر فرموده است ولی در عین حال انکار کند دو صورت دارد: 🔸صورت اول: شخص می‌گوید این مطلب را پیغمبر فرموده ولی من قبول ندارم، این تکذیب پیغمبر و رسالت است و تکذیب، کفر می‌آورد؛ «ماینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی» 🔸صورت دوم: شخص هر چه را پیغمبر فرموده به عنوان حکم الله قبول دارد و هیچ مخالفتی در کار نیست، هم لفظا و هم اعتقاداً به این مطلب معتقد است، منتها می‌گوید این حرف را پیغمبر نفرموده است، ایشان می‌گوید این کذب علی الرسول است و تکذیب الرسول نیست. کذب علی الرسول روزه را باطل می‌کند اما کفر نمی‌آورد. 🔹مثلا شخص می‌داند که حجاب را پیغمبر آورده است و قلبش هم معتقد است که هر چه پیغمبر فرموده، من الله تعالی است، شهادتین هم می‌دهد، منتها می‌گوید حجاب را پیغمبر نیاورده، این آخوندها درست کرده‌اند و به پیغمبر نسبت داده‌اند، این فسق می‌آورد و روزه اش را باطل می کند، اما کفر نمی‌آورد./ کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۱۶-۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢انتخابات و دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری» ✍️حجت‌الاسلام هادی عجمی پس از اعلام اسامی تأیی
💢 نگهبانی از نگهبان چند نکتۀ مهم دربارۀ «شورای نگهبان» با تکیه بر منظومۀ فکری «رهبر حکیم انقلاب» ✍️ حجت‌الاسلام سید محمدحسین دعائی ۱. نهاد قانونی و مقدس شورای نگهبان، بر پایۀ دانش و تقوای جمعی از عادل‌ترین و مورداعتمادترین شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی کشور بنا شده و به همین خاطر یکی از مهم‌ترین مظاهر اقتدار و افتخار جمهوری اسلامی است. ۲. تخریب شورای نگهبان یکی از مهم‌ترین اهداف دشمنان اسلام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی است. به همین خاطر هر کسی که در مسیر تخریب این شورا قدم بردارد، مرتکب عملی غیرعقلی، غیرشرعی و غیرانقلابی شده و خواسته یا ناخواسته با جبهۀ دشمن همراهی کرده است. ۳. تخریب شورای نگهبان فقط در قالب مخالفت با اصل شورای نگهبان رخ نمی‌دهد؛ بلکه در ضمن تضعیف این نهاد از طریق زیر سؤال بردن تصمیم‌های آن نیز محقق می‌شود. ۴. تخریب شورای نگهبان از یک سو به بی‌اعتباری انتخابات و سپس بی‌اعتباری نهادهای مبتنی بر انتخابات منجر شده و از سوی دیگر اسلامیت نظام را خدشه‌دار می‌کند. ۵. شورای نگهبان یقینا در کشف واقع معصوم نیست. اما هرگز نمی‌توان و نباید با مستمسک قرار دادن این عدم عصمت، حجیت قانونی این نهاد و فصل‌الخطاب‌بودن نظرات آن را منکر شد. ۶. با توجه به مصالح اهمی که در محافظت از اصل شورای نگهبان و التزام به تصمیمات این نهاد وجود دارد، هیچ‌کس حق ندارد حتی با یقین به اشتباه شورا، طوری به آن اعتراض کند که تخریب و تضعیفش را به دنبال داشته باشد. ۷. بسیاری از اشکالاتی که در عملکرد شورای نگهبان دیده می‌شود، ناشی از فقدان یا ضعف قانون است. فلذا به‌جای حمله به اعضای این شورا، باید به ارتقاء نرم‌افزار آن کمک کرد. ۸. همۀ منتقدان شورای نگهبان یکسان نیستند. بعضی به‌خاطر مخالفت با اسلام و انقلاب اسلامی و با التفات به اثر مقابله با شورا به انتقاد مشغولند. اما بعضی دیگر به لوازم انتقاد خود توجه نداشته و از اثرات آن غافلند. به امید دفع شر دستۀ اول و تنبه دستۀ دوم. ۹. به موازات تجدیدنظرطلبان و ساختارشکنان، نیروهای انقلاب نیز به برخی از تصمیمات شورای نگهبان، مثل عدم احراز صلاحیت بعضی صالحان و تأیید صلاحیت بعضی ناصالحان انتقاد دارند. اما در عین تلاش برای رفع مشکل، از تضعیف شورا خودداری کرده و به‌خاطر تأمین مصالح اهم، به تشخیص آن تن داده‌اند. ۱۰. آن‌چه گفته شد هرگز به‌معنای نفی ضرورت تلاش برای جبران خطاهای رخ‌داده نیست؛ تلاشی که قطعا به تصمیمات شورای نگهبان برکت داده و زمینۀ جلب بیشتر تفضلات الهی را فراهم می‌آورد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
نهایی - فلسطين في وجدان علماء الاسلام 08.pdf
3.95M
📙دریافت کتاب «فلسطین فی وجدان علماء الاسلام» به زبان عربی ✔️این کتاب، مجموعه سخنان و فتاوای علمای اسلام اعم از شیعه و سنی را حول فلسطین جمع‌آوری کرده است. ناشر این کتاب سازمان تقریب مذاهب، فایل Pdf این کتاب را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_11928015407.pdf
10.22M
🗞 آشنایی با نشریات جامعه الازهر 🔺به پیوست آخرین نسخه از هفته نامه «صوت الازهر» که یک نشریه رسمی وابسته به الازهر الشریف مصر است تقدیم می شود. 🗞 این نشریه با قدمت بیست و سه سال، از اکتبر ۱۹۹۹ میلادی در زمان شیخ پیشین الازهر سید الطنطاوی فعالیت خود را آغاز و تاکنون پیوسته منتشر شده است. 🗞 از طریق مطالعه و بررسی گزارش های این نشریه می توان از بیانیه ها، فعالیت ها و واکنش های داخلی و بین المللی الازهر آشنا شد./ مسْلِمْنا 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی دولت تراز در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب ✔️پنجمین دوره توانمندسازی مدارس و مراکز تخصصی حوزه علمیه خراسان، ویژه مدیران، مسئولان و کارشناسان تربیتی و تبلیغی مدارس علمیه مشهد و خراسان رضوی، به‌همت دفتر امور مدارس این حوزه برگزار می‌شود. 🎙با تدریس استاد حسن رحیم‌پور ازغدی 📆 زمان: پنج‌شنبه ۲۴ خردادماه، ساعت: ساعت ۷:۳۰ صبح 🕌 مکان: مشهد، مهدیه خیمة الانتظار، خیابان شهید مطهری ۴۶، بین شهید سعادت ۳و۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم کسب درآمد از همستر و نات‌کوین ✔️طی یک ماه اخیر در تلگرام انواع مختلف بازی‌ها مانند نات‌کوین و همستر راه‌اندازی شده است که توجه بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را به خود جلب کرده است. مطابق وعده‌ای که مدیران این بازی‌ها داده‌اند پس از کسب امتیاز در قالب سکه، این سکه‌ها قیمت‌گذاری شده و قابل خرید و فروش خواهد بود. برای نمونه یکی از این بازی‌ها، فرایندهای خود را تکمیل کرده و در نهایت تبدیل به ارز دیجیتال شده و هم‌اکنون عده‌ای از آن بهره‌مند شده‌اند. 🔻استاد مهدی هادوی تهرانی، نسبت به مشارکت در این برنامه‌ها و کسب درآمد احتمالی از این روش گفت: 🔹به طور کلی اگر رمزارزی دارای مالیت عرفی و ارزش عقلایی باشد و مشکلی مانند «احتمال عقلایی ضرر قابل توجه» در آن نباشد، از نظر شرعی دارای ارزش و مالیت خواهد بود و در اختیار قرار دادن دانش فنی، سرمایه‌گذاری و انجام فرایند ماینینگ برای تولید این نوع رمزارز و نیز خرید و فروش آن جایز است. 🔹اما از آنجا که سکه‌های حاصل از بازی‌هایی مانند نات کوین، همستر و ... از نظر شخص یا سازمان یا دولتی که بر آن نظارت و تسلط دارد، وضعیت مشخصی ندارد، مبادله با آن جایز نیست، مگر این که احراز شود هیچ گونه ضرری متوجه صاحبان و استخراج‌کنندگان آن نمی‌شود. البته به نظر می‌رسد استخراج آن به شکلی بیمارگونه اشخاص را از فعالیت‌های سالم اقتصادی بازمی‌دارد و امید واهی به دستیابی به ثروتی کلان، افراد را به بیماری‌های مختلف جسمی و روانی مبتلا می‌کند. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75709 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» کتاب شد ✔️کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» اثر تازه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در عرصه عدالت اجتماعی از چاپ خارج شد. 🔹این کتاب حاصل فصل اول درسگفتار‌های عدالت اجتماعی است که توسط گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز ۱۴۰۲ با ارائه استاد واعظی برگزار گردید. 🔸بررسی وضعیت عدالت‌پژوهی در فکر فلسفی و تفکر فقهی معاصر و ارزیابی رهاوردهای متفکران اسلامی در این عرصه مقدس از اهداف اصلی این کتاب است. 🔹کتاب عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر که در چهارده گفتار تنظیم شده است، در صدد است اطلاعات و تحلیل‌های ارزشمندی را در باب گستره عدالت‌پژوهی و مباحث عدالت اجتماعی و نظریه‌های عدالت متفکران غرب در کنار دیگر گفتارهای تکمیلی درباره نظریه های معاصر عدالت را در اختیار علاقمندان جدی مطالعات این حوزه قرار دهد. 🔸پیشتر با کتاب های «نقد و بررسی نظریه‌های عدالت»، «مطهری و عدالت»، «جان رالز؛ از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی» و «بازاندیشی عدالت اجتماعی؛ چیستی، چرایی، قلمرو» در عرصه عدالت اجتماعی از حجت الاسلام احمد واعظی استاد تمام فلسفه دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام آشنا شده بودیم. 🔹کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» را می توانید از نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و فروشگاه بوستان کتاب تهیه کنید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad