14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 شرح حدیثی از امام حسن عسکری سلام الله علیه
«إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ[۱]»
[۱]بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۸۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⚫️ واپسین سفارشهای امام حسن عسکری (ع) به جامعه شیعیان
✍️حجتالاسلام احمدحسین شریفی
امام حسن عسکری(ع) در جملاتی که گویا واپسین سفارشهای ایشان به جامعه پیروان بوده است؛ نکات بسیار مهمی را به شیعیان گوشزد میکند؛ نکاتی که میتوان گفت همه ابعاد زیست اسلامی و سبک زندگی شیعیان را پوشش میدهد: ابعاد عبادی و غیرعبادی؛ فردی و اجتماعی، معاشرتهای خانوادگی و همسایگی و شهروندی و بین المذاهبی و امثال آن را
◾️أوصِیكُمْ؛ شما را وصیت میکنم به:
1. بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقوای الهی را مراعات کنید؛
2. وَ الْوَرَعِ فِی دِینِكُمْ؛ مواظب دین خود باشید؛
3. وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ برای خدا کار و تلاش کنید؛
4. وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ؛ سخن راست بگویید؛
5. وَ أَدَاءِ الْأَمَانَه إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت را به کسی که شما را امین کرده است، برگردانید، چه نیکوکار باشد و چه فاجر.
6. وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجدههای طولانی کنید.
7. وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسایهداران خوبی برای همسایگانتان باشید که پیامبر به این مبعوث شد (سفارش پیامبر بود)
8. صَلُّوا فِی عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛ (درباره مخالفان و منکران ولایت اهل بیت. شما را سفارش میکنم که) در میان آنان نماز بخوانید؛ در تشییع جنازه آنان حاضر شوید؛ به عیادت بیمارانشان بروید و حقوقشان را ادا کنید.
«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِی دِینِهِ وَ صَدَقَ فِی حَدِیثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَه وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِیلَ هَذَا شِیعِی فَیسُرُّنِی ذَلِكَ؛ زیرا وقتی کسی از شما در دینش پارسایی بورزد و در سخنش راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نیک داشته باشد، گفته میشود که این شیعه است و همین مرا شاد میکند.
9. اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَیناً وَ لَا تَكُونُوا شَیناً؛ پروای خدا را داشته باشید و زینت [ما] باشید و مایه ننگ [ما] نشوید.
10. جُرُّوا إِلَینَا كُلَّ مَوَدَّه وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِیحٍ فَإِنَّهُ مَا قِیلَ فِینَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِیلَ فِینَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِی كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَه مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِیرٌ مِنَ اللَّهِ لَا یدَّعِیهِ أَحَدٌ غَیرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبتها را به سوی ما جلب کنید و زشتیها را از ما دور کنید؛ زیرا هر چه از خوبی در حق ما گفته شود، ما اهل آنیم؛ و هر عیبی به ما نسبت دهند ما چنان نیستیم. ما را در کتاب خدا حقی است و با رسول خدا پیوندی و از جانب خدا طهارت و عصمتی؛ هیچکس غیر از ما چنین ادعایی نمیکند؛ جز دروغگو.
11. أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان یاد خدا کنید؛
12. وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در اندیشه مرگ باشید؛
13. وَ تِلَاوَه الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنید؛
14. وَ الصَّلَاه عَلَى النَّبِی ص فَإِنَّ الصَّلَاه عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پیامبر خدا صلوات بفرستید؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد.
15. احْفَظُوا مَا وَصَّیتُكُمْ بِهِ؛ وصیت و سفارش مرا به خاطر بسپارید.
و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا میسپارم و بر شما سلام میفرستم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✍بسم الله الرحمن الرحیم
روایات متواتر که همه علمای اسلام آن را نقل کردهاند این است که جانشینان نبی مکرم خاتم پیامبران (صلوات الله علیه و آله) دوازده تن هستند، نخستین آنان مولانا أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهمالسلام) و آخرین آنان حجت خدا مهدی موعود است که با ظهور خود، انقلابی در همه عرصهها در جهان پدید میآورد.
روز ۸ ربیع الاول، روز شهادت حضرت عسکری (ع) است که با شهادت او خلافت و امامت به فرزند عزیزش مهدی موعود (عج) منتقل میشود.
ما سالروز آغاز امامت ولی الله الاعظم حجه بن الحسن العسکری (ع) را به عموم مسلمانان جهان به ویژه شیعیان تبریک گفته و از خداوند متعال تعجیل در فرج آن حضرت را خواهانیم که انشاءالله با ظهور خود حکومت واحد جهانی پیریزی فرموده و بشریت را از قید جهالت و خودخواهی و جنگ ستیزی برهاند. به امید آن روز.
قم - جعفر سبحانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | اى امام زمان، اى مهدى موعودِ محبوب این امّت، اى سلالهى پاک پیامبران و اى میراثبر همهى انقلابهاى توحیدى و جهانى! ملّت ما با یاد تو و با نام تو از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگى خود و در وجود خود آزموده است. اى بندهى شایستهى صالح خدا!
ما امروز محتاج دعایى هستیم که تو از آن دل پاک الهى و ربّانى و از آن روح قدسى براى پیروزى این ملّت و پیروزى این انقلاب بکنى و به دست قدرتى که خدا در آستین تو قرار داده است، به این ملّت و راه این امّت کمک بفرمایى... ۱۳۵۹/۴/۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢یادداشت آیتاللّه نوری همدانی به مناسبت نهم ربیع الاول
✍️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فِی الأرَضینَ.
«اللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأهلَهُ وتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وأهلَهُ»
نهم ربيع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و روز تجديد عهد و ميثاق با آخرين ذخيره الهی است. عاشقان و منتظران حضرتش در هركجای عالم در اين روز بصورت ويژه توجه خاص به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)مینمايند، چرا كه نهم ربيع الاول در امتداد غدیر است. در اين روز همه اقشار مردم با امام زمانِ خود، تجديد عهد كرده و بر مفاد عهد و ميثاق خود ثابت قدم بوده و به بازخوانی حقوق و تعهداتی كه نسبت به آن امام همام برعهده دارند، میبپردازند.
«اَللّـهُمَّ اِنّی اُجَدِّدُ لَهُ فی صَبیحَةِ یَوْمی هذا وَ ما عِشْتُ مِنْ اَیّامی عَهْداً وَ عَقْداوَ بَیْعَةً لَهُ فی عُنُقی ، لا اَحُولُ عَنْها وَلا اَزُولُ اَبَدا ...»
نهم ربیع الاول، سالروز ولایت و سرآغاز بیعت با حجت خدا بر روی زمین، حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
این روز مبارک، مصادف است با آغاز امامت خورشید درخشان جهان بشریّت و مروارید فروزان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، احیاگر معالم دین و نابود کننده ظلم و ستم و شوکت تجاوزکاران و برقرار کننده حکومت عدل در سرتاسر جهان و بزرگ منادی توحید و عدالت و وارث راستین پیـامبر اعـظم (صلی الله علیه و آله) و ائمـه معصـومین (علیهم السلام) حضرت حجت بن الحسن العسکری، مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
این روز الهی را که تضمین کننده عدالت، صلح، آزادی و مساوات بر روی کره خاکی است، به همه مسلمانان جهان به ویژه محبان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) تبریک و تهنیت عرض کرده و امیدواریم که به زودی زیر سایه عنایت ویژه ولایت و امامت، همه بلاد اسلامی از زیر یوغ ظلم و جور شیاطین بزرگ به ویژه شروران کودک کش صهیونیستی وهابی رهایی یابند ان شاء الله.
قال علی علیه السلام: «... انْتَظِرُوا الفَرَجَ وَلا تَيْأَسُوا مِنْ رَوحِ اللهِ، فَإِنَّ أَحَبَّ الأعْمَالِ إِلى اللهِ (عزَّ وجلَّ) انْتِظَارُ الفَرَجِ مَادَامَ عَلَيْهِ العَبْدُ المؤمِنُ، وَالمُنتَظِرُ لأمرِنَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللهِ».
توجه به نهم ربیع الاول، آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، بهانه ایست برای تجدید عهد با حضرت و تبیین تکالیف در زمانه غیبت و تجهیز خود و اقدام در یاری ولی حی منتظر.
رجا واثق به آن است که شیعیان، ضمن بزرگداشت این روز عظیم و با برکت و سرور آفرین، با بصیرت دینی منبعث از فرهنگ غنی اسلام ناب از هرگونه اعمال وحدت شکن که مرضی حضرات معصومین (علیهم السلام) نخواهد بود، اجتناب نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📜گزارش تاریخی یا پسند عوامانه
✔️بنابر باور آیتالله خوئی، این ادعا که خلیفه دوم در نهم ربیع الأول ترور شده داستانی است که در میان عوام و نه عالمان، شهرت یافته است؛ زیرا گزارشهای تاریخی خلاف این ادعا را ثابت کرده و روز ۲۶ ذی حجه را سالروز وقوع این حادثه میداند.
🏷..أن كون سبب هذا العيد اتفق في هذا اليوم(التاسع من ربیع الأول) و إن كان معروفاً عند العوام إلّا أن التأريخ أثبت وقوعه في السادس و العشرين من ذي الحجّة فليلاحظ./موسوعة آیت الله خوئی: 10، 50.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نُهمربیع مناسبتی برگرفته از فرهنگ غالیان
✍مهدی مسائلی
روز نهمربیعالاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. اما با رجوع به کتابهای تاریخی به این مطلب میرسیم که تمامی آنها به اتفاق اواخر ماه ذیالحجه را بهعنوان ایام کشتهشدن خلیفه دوم معرفی نمودهاند و هیچ منبع تاریخی، ماه دیگری را برای این واقعه ثبت نکرده است.
افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذیالحجه دانستهاند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهمربیع را نادرست دانستهاند. (برای مطالعه بیشتر به کتاب نهمربیع جهالتها خسارتها مراجعه شود)
اعتقاد به کشتهشدن خلیفه دوم در روز نهمربیع مستندی جز روایتی معروف به «رُفعالقلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلتهایی را برای این روز بر میشمرد.
در ارزیابی این روایت باید گفت منبع نقل آن، کتابهای متأخر شیعه مربوط به بعد از قرن هفتم و هشتم قمری هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناختهای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن میافزاید.(رک: نهمربیع جهالتها خسارتها، ص۲۲-۳۷)
اما نکته مهم اینکه طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهمربیع برگرفته از کتابهای غالیان نُصیریه است که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته میشوند. شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید میکنند. یادکرد از نهمربیع در منابع نُصَیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نُصَیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتابی معروف به «مجموع الاعیاد» نوشته ابیسعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ / 970-1035م) است. وی در ابتدای این کتاب نهمربیع را در کنار نوروز و مِهرگان(جشنی باستانی در شانزدهم مهرماه) از اعیاد فارسی برمیشمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز میآورد. یکی از این دو روایت تقریباً همان روایتِ مشهورِ رُفِعَالقَلَم است که به کتب شیعه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارشگری همسنخ است و از یک منشأ داستانپردازی برخوردار است.(طبرانی، مجموعالاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸)
به نظر میرسد کمرنگ بودن گزارههای غالیانه مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راهیابی روایت رُفِعَالقَلم از منابع نُصیریه به کتب شیعه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن، و وجود یک راوی اهلسنت و یک راوی شیعه (احمد بن اسحاق)، نیز احتمالا در حساسیتزدایی از آن و راهیابیاش به منابع متأخر شیعه بیتاثیر نبوده است.
البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نُصَیریه در آن مشهود است. زیرا در نقلی از آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِرِ غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند. افزون بر این، میدانیم که غلات در کنار ترویج اعتقاد به خداباوری امامان، به ترویج فرهنگ گذر از شریعت و لااُبالیگری نیز میپرداختند. در فرازی از این روایت که نامگذاریاش به رفعالقلم نیز بدینخاطر است، به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت میهد:
«به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم(خَلق کُلُّهُم) بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.»
بر اساس این فرازِ غالیانه قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته میشود و هیچ کدام از گناهان و خطایای آنها ثبت نمیشود.
متأسفانه بعضی که به مناسبت پایهگذاری شده توسط این روایت دلبستهاند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبعِ اصلی آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه میکنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق میدهند. مواردی که نه با ظاهر این فراز همخوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد.
در مجموع باید گفت از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانهی نُصیریه، نهمربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در شیعه پیدا کرد و با حمایت پادشاهی صفوی، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند، به گونهای کمکم مناسبتی با عناوینی همچون عیدالزهراء، و... در فرهنگ مذهبی شیعه نفوذ پیدا کرد. البته در سالیان اخیر آگاهی و هوشمندی جامعه شیعه جلوی تبلیغ بیشتر آن را گرفته است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امامت امام عصر علیهالسلام در کودکی
✔️شهید آیتالله سید محمدباقر صدر
اکنون به سؤال سوم میرسیم: آمادهسازی راهبر منتظَر چگونه به انجام رسیده است، حال آن که وی تقریباً تنها پنج سال در زمان پدرش امام عسکری(ع) زیسته است؟
یک. امامت پیشوایان اهلبیت نهادی از نهادهای قدرت و نفوذ نبود که با وراثت از پدر به پسر منتقل شود و نظام حاکم از آن پشتیبانی نماید، مانند آنچه در پیشوایی خلفای فاطمی و خلافت عباسیان وجود داشت. امامت اهلبیت وفاداری پایگاههای گسترده مردمی خویش را از طریق نفوذ معنوی و اقناع فکری آن پایگاهها نسبت به شایستگی این امامت برای پیشوایی و راهبری اسلام بر پایههایی روحی و فکری، به دست میآورد…
دو. این پایگاههای مردمی از صدر اسلام بنا نهاده شد و در دوره امامان باقر و صادق علیهماالسلام شکوفا گشت و گسترش یافت…
سه. شرایط تعیین امام و شناخت شایستگی فرد برای امامت که این مکتب و پایگاههای مردمی آن در جامعه اسلامی به آنها ایمان داشتند و تقید میورزیدند، شرطهایی دشوار بودند؛ زیرا اینان باور داشتند که یک فرد تنها در صورتی امام است که عالمترین فرد دوره خود باشد…
چهار. این مکتب و پایگاههای مردمی آن در راه پایداری بر عقیده خویش در موضوع امامت، فداکاریهای بزرگی مینمودند؛ زیرا در نگاه خلفای وقت، آنها دستکم از لحاظ فکری دشمن قلمداد میشدند…
پنج. امامانی که این پایگاههای مردمی به امامت ایشان ایمان داشتند، از مردم خود کناره نمیگرفتند و همچون حکمرانان که در برج عاج مینشینند، با ملت رفتار نمیکردند. ایشان هرگز از مردم چهره نمیپوشاندند…
شش. دستگاه خلافت معاصر با امامان علیهمالسلام به ایشان و راهبری معنوی و پیشوایانه آنها بهعنوان سرچشمه خطری بزرگ برای وجود و سرنوشت خود مینگریست و برایناساس، همه تلاش خویش را به کار میبست تا این راهبری را از میان بردارد.
اگر این شش نکته را که حقایق تاریخی تردیدناپذیر هستند به دقت بنگریم، میتوانیم به یک نتیجه دست یابیم: پدیدۀ امامت زودهنگام یک پدیدۀ واقعی بود و در شمار اوهام بهشمار نمیرفت؛ زیرا امامی که به صحنه پای مینهاد و در سن کودکی خود را پیشوای معنوی و فکری مسلمانان میخواند و همه آن جریان گسترده، ولایت و امامت وی را میپذیرفتند، میبایست مقدار روشن و قابلمشاهده و بلکه عظیمی از دانش و معرفت و افق دید گسترده را میداشت و در فقه و تفسیر و عقاید چیرهدست میبود؛ چراکه اگر چنین نبود، آن پایگاههای مردمی به امامتش رضایت نمیدادند.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی، ص۶١-۶۴ (با تلخیص)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻یک اقتراح
✍ اصل تولی و تبری که جزء فروع بلکه اصول دین است، «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» هم جای انکار ندارد و ابزار مودت ذی القربی و شرط وفای به رسالت رسول خداست. احیای امر اهل بیت (ع) و دستور به اجتماع و تألیف بین شیعیان هم که در روایات آمده است. ولی هرچه جستجو میکنیم غیر از عاشورا -و حداکثر دهه عاشورا- در سیره قریب به ۲۵۰ ساله اهل بیت (ع) مطلقا خبری از فرح و حزن مقید به تواریخ شهادت و ولادت امامان -و بلکه امامزادگان - بدین شکلی که امروزه تبدیل به شعائر مسلم شده همچنین تبدیل به دهه و بلکه دو ماه محرم و صفر، همچنین دهههای متصل فاطمیه و غیر از آن از دهههای بدیع برای دیگر امامان و اقامه عزا در شهادت آن بزرگواران شده در منابع تاریخی و حدیثی نمییابیم.
۲۵۰ سال مدت کمی نیست که بتوان با توجیهاتی مثل تقیه و تحریف و کتمان و... در مورد وجود سیره و عدم وصول آن سخن گفت.
اینهمه بدین معنا نیست که بخواهیم همه این مناسک را نفی کنیم بلکه در صدد نفی ماثور بودن آن هستیم تا از منظر فرهنگی و دینی، منطقه فراغی ایجاد کند و دست مجتهد را برای تاسیس و تولید شعایر باز بگذارد؛ فی المثل بعد از نفی سیره ماثوره در باب شکل اقامه عزای برای دیگر امامان معصوم غیر از سید الشهدا (ع) یا اقامه تبری از دشمنان دین اسلام در روزهای خاص - غیر از تک روایتهای دارای خدشه سندی و دلالی درین مسائل مهم با دواعی فراوان نقل- دستمان برای جابجایی روز آن و شکل آن و کیفیت آن بازست و عمومات و مطلقات کلامی و فقهی در مقام، کلیاتی برای تدوین و تأسیس نهادها و مناسک جدید به فراخور اصول و سنتهای دینی از طرفی و زمانه و نیازهای آن از طرف دیگر، فرا روی مجتهدان و زمامداران فرهنگ و دین مردم میگشاید.
البته اعتقادات و باورهای شکل گرفته مردم در طول زمان که هالهای از تقدس گرفته درین میان اهمیت دارد و ورود در این عرصه و نفی یا تبدیل یا تاسیس باید با حساسیت فراوان و جامع نگری فقیهانه از جنس فقه فرهنگ و فقه شعایر باشد، این نوشته هم حاوی توصیه خاصی نیست فقط در صدد تنبه به این نکته -خاصه برای خواص- است که اصل شعائر و لزوم تعظیم آن، مسلم و ماثورست ولی عمده شکل و قالب شعائر رو به تزاید در این روزگار، زمانمند و غیر منصوص و امری تاریخی است که قابلیت بازخوانی و تغییر و تبدیل نرم و تدریجی متناسب با اهداف عصری و زمانی دارد.#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
001 - 1403-06-18 آیت الله سبحانی ،خارج اصول.mp3
1.47M
🎧 بشنوید | سخنان آیتالله سبحانی در ابتدای درس خارج ۱۸ شهریور۱۴۰۳
✂️مرحوم شیخ انصاری (ره) بعد از تعطیلی پنج شنبه و جمعه میفرمودند «صرنا عواما» یعنی این تعطیلی ما را عامی کرده است...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 امکان انتخاب درس الشخص الاعتباری» و «الفائق فی الاصول» برای طلاب مقطع خارج
✔️معاونت آموزش حوزه علمیه قم اعلام کرد: امکان انتخاب درس «الشخص الاعتباری» و «الفائق فی الاصول» برای طلاب مقطع خارج فراهم شده است. این امکان برای کسانی است که در دوره سطح دروس «الشخص الاعتباری» و «الفائق فی الاصول» را انتخاب نکرده باشند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚#برنامه_درسی استاد آملی لاریجانی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
⏳شروع از شنبه ۲۴شهریور۱۴۰۳
📗خارج اصول: علم اجمالی
📘خارج فقه: کتاب صوم
📆شنبه الی چهارشنبه | ۹ الی ۱۱
🏛شبستان مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad