🔔كرسی علمی ترويجی «فلسفه فقه تربیتی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید نقی موسوی
🎙ناقدان: حجتالاسلام والمسلمین مهدی گرامی پور و حجتالاسلام والمسلمین جواد ابراهیمی
🗓 زمان: پنج شنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۳، ساعت الی ۱۰ الی ۱۱:۳۰
🏛 قم: میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
📌 نشان: https://nshn.ir/7bs446NxQtj9
🔗پش مجازی از اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/hawzahemamreza/emamreza
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_688169901.mp3
17.76M
🎧 بشنوید| صوت سخنرانی آیتالله وحید خراسانی در آستانه قیام ۱۹ دی قم در دفاع از ساحت مقدس امام خمینی
🌐به مناسبت سالگرد قیام نوزده دی/ روزنه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سخنرانی علامه 19 دی.mp3
547.8K
🎧 بشنوید | دفاع علامه طباطبایی از امام خمینی در ماجرای اهانت روزنامه اطلاعات که به قیام ۱۹ دی قم ختم شد
🌐به مناسبت سالگرد قیام نوزده دی/ روزنه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📕انتشار شماره جدید فصلنامه «دین و قانون»
✔️ چهل و چهارمین شماره فصلنامه «دین و قانون» به مدیر مسئولی حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی و سردبیری دکتر محمود حکمت نیا به جامعه اساتید، فضلا و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی عرضه گردید، در این شماره، شش مقاله ارائه شده است.
🔹انعطافپذیری فقه و نقش آن در حکمرانی و قانونگذاری/ اسماعیل آقابابائی بنی
🔸تکالیف الزامیه نمایندگان در مرحله قانونگذاری/ محمد متقیان تبریزی
🔹کارکردهای تقنینی مقاصد و مذاق شریعت اسلامی به مثابه اصول حکمرانی دینی در ساخت مسکن/ محمدمهدی سعیدی، علی سعیدی
🔸حدود مصلحت و نوع مداخلات دولت در نظام اداری اسلامی/ علی آقا پیروز و غلامرضا مظلوم
🔹حکم به خسارات بازدارنده، واکنشی قانونی به نقض عامدانه قرارداد (مطالعه تطبیقی در نظام کامن لا، رومی ـ ژرمنی، ایران و مبانی فقهی)/ روح الله رضایی، ابراهیم عبدی پورفر
🔹شرطیت معلوم بودن عوضین در معامله کار و خدمات/ زهرا سادات سرکشیکیان، سید علی علوی قزوینی
🔗مطالعه مقالات: https://qjrl.parliran.ir/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
02 14031016.mp3
11.49M
🎧 دریافت صوت | نشست دوم «جنسیت و اجتهاد»
🎙ارائه: حججاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی و مجید دهقان
۱- آیا تجربه زیستی در اجتهاد لازم است یا اطلاع از آن کفایت میکند؟
۲- آیا فقه در طول تاریخ مردانه بوده است یا خیر؟
۳- بیان دیدگاههای سه گانه پیرامون مردانه بودن فقه در طول تاریخ:
الف- طیف رادیکالی: که قائل به مردانه بودن فقه میباشند و از روش فقاهت پیرامون استنباط احکام شرعی مطلع نیستند
ب- طیف محافظه کار: که قائل به هیچ گونه تاثیری از جنسیت در اجتهاد میباشند که به رئالیسم خام معروفند.
ج- طیف واقع گرای انتقادی: که قائل به تاثیر برخی ابزار و عناصر از جمله جنسیت در اجتهاد هستند. ۱۴۰۳/۱۰/۱۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ساحت ایشان اجلّ از این تهمتها است!
✔️هفدهم دیماه ۱۳۵۶ در روزنامه اطلاعات مطلبی منتشر شد که سراسر اهانت و مذمت امام بود. علمای قم بر آن شدند که در اعتراض به این اقدام رژیم دروس را تعطیل کنند. روز ۱۹ دیماه دروس تعطیل شد و طلاب و فضلای قم اجتماعاتی در حمایت از امام برپا کردند. اجتماع صرف کافی نبود و لازم بود اتهاماتی که رژیم متوجه امام کرده است، از سوی بزرگان قم و استوانههای حوزه تکذیب و منکوب شود. تنها در این صورت بود که خروش مردم قم و طلاب مدارس علمیه، معنا و وجاهت پیدا میکرد.
پیش از این «بیانیه نوشتن» سازوکار معمول اعلام موضع علما بود. اما این بار فرم اعتراض متفاوت شد. اولا اجتماع مردم که از خطوط قرمز رژیم بود صورت گرفت. اگر علمای تراز یک قم هم در این اجتماع حضور مییافتند، کارشان دیگر فقط تایید محتوای خواسته مردم نبود، تنها تایید امام نبود، بلکه حضورشان در اصل تایید این فرم اعتراض هم بود. بنابراین این اقدام نیازمند جسارت خاصی بود.
اجتماع اول جلوی منزل مرحوم آیتالله میرزا هاشمی آملی شکل گرفت و ایشان چند جملهای صریح در دفاع از امام سخن گفت. سپس جمعیت بهجلوی منزل مرحوم علامه طباطبایی(ره) آمد. قبلا با ایشان هماهنگ شده بود و ایشان تکلیف خود میدید تا هم با بیانش رسما امام را از آن اتهامات و هم با نفس حضورش این اجتماع و حرکت مردمی را تایید کند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=77015
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحلیل و نقد کتاب «درآمدی بر نظریه جنسی در اسلام»
✔️کتاب درآمدی بر نظریه جنسی در اسلام نوشته حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان در نشستی علمی با حضور حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان در پژوهشکده زن و خانواده تحلیل و نقد شد.
✂️ در این بحث باید مبانی متعدد کلامی، ارزشی، انسانشناسی و ... مدنظر باشد مثلا اینکه آیا مسئله جنسی غریزی است یا غریزی نیست؟ آیا جهانشمول است یا خیر و اینکه آیا بین زن و مرد فرق دارد؟ نیاز جنسی امر ثابتی است یا در طول زمان تغییر میکند به ویژه اگر بخواهیم نیاز تجویزی داشته باشیم باید به ارزشها توجه کنیم زیرا مثلا در مسیحیت این امر را پلید میدانند که نباید به سمت آن رفت ضمن اینکه مبانی حقوقی هم در سطح فلسفی دارد. یا مثلا آیا حق جنسی را باید به رسمیت بشناسیم یا خیر و در تعارض میان فرد و جمع اصالت با جمع است یا فرد؟ آیا ما میتوانیم نیاز جنسی را معدوم کنیم یا حقوق الهی در اینجا در میان است؟
👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=77006
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأکید آیتالله شبیری زنجانی بر انجام فعالیتهای علمیِ بر زمین مانده و احیای تراث علمی
✔️آیتالله شبیری زنجانی، از محققان علوم دینی خواست، نسبت به نوآوری و ابتکار در فعالیتهای علمی و انجام اموری که «روی زمین مانده» اهتمام داشته باشند.
◽️ایشان در دیدار مسئولان برگزاری «کنگره بینالمللی میرزای نائینی» با ایشان تصریح کرد: مرحوم والد ما میفرمود باید کارهای علمی بر زمین مانده را پیگیری نمود و از انجام کارهای تکراری پرهیز کرد. باید کارهای زمین مانده شناسایی و علت روی زمین ماندن آن بررسی شود و کارها به انجام برسد.
◽️آیتالله شبیری زنجانی به تلاش برای رونمایی از یک موسوعه چهل جلدی در کنگره بین المللی میرزای نائینی اشاره کرد و گفت: همین که چهل جلد موسوعه منتشر میشود و برخی از آثار علمی مرحوم نائینی برای اولین بار چاپ میشود، یعنی این کار از کارهای روی زمین مانده، بوده و باید تا الان چاپ میشده ولی به خاطر موانعی انجام نشده است. این اقدامات جای تقدیر و تشکر دارد. حوزههای علمیه باید محل تحقیق و پژوهش باشد و تدوین این نوع موسوعهها، کمک زیادی به محققان میکند.
◽️ایشان افزود: وقتی یک باب پژوهشی باز میشود، به مرور سایر امور مربوط به آن باب، تکمیل میشود و لذا آغاز یک روند، امر مهمی است و میتواند خیرات زیادی را در پی داشته باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله بروجردی ولایت فقیه را مسالهای کاملا فقهی میداند
مساله تازهای در حوزه علمیه نجف مشاهده نمیکنیم
✔️استاد محسن اراکی:
🔹آیتالله بروجردی قائل به ولایت فقیه بود و بر این اساس مقدماتی را نیز در نظر گرفته بود. ایشان مساله ولایت فقیه را مسالهای کاملا فقهی میدانست. متاسفانه برخی بدون هیچ اطلاعی عنوان میکنند که ایشان تفکر سیاسی اجتماعی نداشت. در حالی که نوشتهها و رویکردهای ایشان کاملا این امر را اثبات میکند.
🔸یکی از امتیازات مکتب فقهی آیتالله بروجردی، بحث مساله فقه مقارن بوده است. در گذشته این امر در افکار فقهی ما وجود داشته است ولی مبنای فقهی آیتالله بروجردی، مساله فقه مقارن است زیرا ایشان قائل بود که اگر به فقه عامه توجه داشته باشیم نظریات فقهی قویتری را خواهیم داشت.
🔹تعجب برانگیز است که برخی مطرح میکنند که تفکر فقهی در حوزه علمیه قم ضعیف شده است. مساله این است که این افراد اصلا هیچ خبری از حوزه علمیه قم ندارند. تحولات گسترده محتوایی در حوزه علمیه قم به حدی است که اگر بخواهیم کتب اجتماعی سیاسی آن را جمعبندی کنیم قطعا کار عظیمی در این حوزه خواهیم داشت. تقریبا همه اکابر حوزوی قم در مسایل فقه سیاسی و اجتماعی ورود کردهاند.
🔸در حوزه اصول نیز تحول جدی صورت گرفت. در اصول فقه در حوزه علمیه قم نسبت به نجف کمی ضعف داشتیم ولی پس از انقلاب دانش نجف به قم آمد و قم به این دانش اضافه کرد و امروز قم مرکز تفوق حوزه علمیه شیعی است. از سی سال پیش تا کنون مساله تازهای در حوزه علمیه نجف مشاهده نمیکنیم.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76996
🆔 https://eitaa.com/ijtihad